REKLAMA

Dlaczego protestują nauczyciele? Odpowiada Sławomir Broniarz, prezes ZNP

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2015-04-18 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ósmy 42 Karolina Głowacka w studiu pojawił się pan k przeprasza Sławomir Broniarz dzień dobry dzień dobry prezes związku Nauczycielstwa polskiego dzisiaj demonstracja nauczycieli liczycie na około 20  000 osób jeśli dobrze pamiętam w Warszawie jest to demonstracja w ramach manifestacji Gwiaździstej zorganizowanej w Warszawie przez ogólnopolskie porozumienie związków zawodowych, lecz aż 4 trasami przed snem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów maszerować będą przedstawiciele Rozwiń » różnych branż i chcę zapytać pana na początek przewrotnie jak pan ocenia jakość edukacji w Polsce, zanim na to pytanie odpowiem tak chcę powiedzieć, że nie to, że liczymy na 20  000 do tego, że jako organizacja w 60 letnim rodowodem jesteśmy my nie bardzo dobrze zorganizowani wiemy więc, że przyjedzie 412 autokarów 27 busów i jedno nie wiadomo może być tylko liczba nauczycieli, którzy przyjdą z samej Warszawy, ale wg wstępnych informacji ma to być ponad 22  000 osób oczywiście zawsze znajdzie ktoś tu ostatni list rezygnuje z różnych powodów na Podkarpaciu policja jakoś tak intensywnie zaczął też autobusy kontrolować mam nadzieję, że z powodu bezpieczeństwa za co im dziękujemy natomiast, odnosząc się do pani pytania zasadniczego w jakość edukacji stoi Polska nauczycielem, więc jeżeli mówimy o tym, że na jak ona jest dobra nie ma powodu do tego, by mówić, że ta edukacja w czymś nas nie wiem kompromituje czy powoduje, że jest inne problemy z jakością skoro nas co roku minister edukacji rządu Rzeczypospolitej polskiej bierze udział w nauczycielskim szczyci się tych 20 najlepiej blokujących nazwijmy to na państwo świata może daleko nam jeszcze do muzeum w Korei Południowej, ale chcielibyśmy, żeby edukacja miała w polskim rządzie takie zrozumienie jak w rządzie ukraińskim, bo po póki co nikt nie zawieszą lotów samolotami na tych miejscami, gdzie są bowiem egzamin dojrzałości takiemu to miejsce w Korei na Teneryfę uwagę na to, że rzeczywiście do roku 2000 dzisiaj w jak podają badania pokazują badania Pisa miał poczynić ogromne postępy nie znaczy to, że nie ma mankamentów 1 z istotniejszych mankamentów jest sposób kształcenia nauczycieli w warunkach polskich, ale muszę powiedzieć, że poza ZNP nikt nie chce z nami na ten temat rozmawiać z nauczycieli jest solą istotą najważniejszym elementem systemu edukacyjnego systemu oświaty, więc nie ulega wątpliwości, że jego poziom przygotowania zawodowego jego warunki pracy jego wynagrodzenie otoczenie, w którym funkcjonuje w tyle lat także prawo lokalne stanowione przez władze samorządowe warunki funkcjonowania szkoły także kapitał kulturowy rodziców, ale także otoczenie to wszystko wpływa na jakość, ale muszę powiedzieć że, że nie mamy powodu do wstydu to do nas przyjechał przecież minister edukacji Wielkiej Brytanii to do nas przyjeżdżają Norwegowie Islandczycy tym od nas chcą się uczyć tego jak osiągnąć sukces edukacyjny, a co z tymi, którzy czasem narzekają, że nauczyciele powinni się nie dokształcają, że klepiąc cały czas to samo taka pani, że to nie jest już pani zadam drugie pytanie jak pan ocenia jakość polityki edukacyjnej nasze państwo mamy czas gra w radiu TOK FM dojedziemy do najmłodszych lat są za brak na to, że pani wie czy Tomka weźmy wodę, ale mam nadzieję, że o tym, porozmawiać tak lub nawet, że jest to odjechała z niemal z dnia wyniósł mówimy o trojga zamykamy ten wątek przewija Lauren peso zwraca uwagę na to od roku 1998 od momentu, kiedy Hankę zaczął wprowadzać reformy jest szkolną, że należy zmienić system nie ustrój nie gimnazja, ale zacząć od zmiany sposobu kształcenia nauczycieli, bo wówczas były zapowiedzi totalnego kryzysu demograficznego i wówczas oczekiwaliśmy zmian w podstawie programowej mądrzejsi decydenci decydenci uznali, że lepiej będzie skonstruować gimnazja zosta w na boku kształcenia nauczycieli dziś mamy prawie 200 wydziałów pedagogicznych nazwijmy to na różnych uczelniach prywatnych i państwowych produkujemy wręcz nauczycieli dzisiaj z ubolewaniem muszę stwierdzić, że jakość niektórych kierunków jest taka sobie to jest eufemizm natomiast nikt nie chce rozmawiać ze związkiem Nauczycielstwa polskiego Otóż należne to ogarnąć opanować zmienić poprawić, ale z drugiej strony, jeżeli mówimy o nadzorze nad już nad już pracujący miałem nauczycielami to istotą tego nadzory dyrektor szkoły, zmieniając mechanizm wyłaniania kadry kierowniczej stale w nim udział w doskonałym unowocześniając pracę dyrektora szkoły dając mu autonomię dając taką niezależność także rady pedagogicznej także go od organu prowadzącego, jakby nie, wyciągając z niego to wewnętrzna autonomia, którą każdy człowiek ma nadzieję posiada w sobie poprawił to jakość natomiast u nas hasłem wytrychem proszą stwierdzeniem jest na uwagę, że karta nie pozwala zwolnić pracującego nauczyciela i to nie jest przyczyną jakiegoś marazmu nie karta kiedyś mówiło po 2 ocenach negatywnych teraz mówi o 1 ocenie negatywnej, jeżeli mamy argumenty w ręku polegające na ocenie tegoż nauczyciela na zgromadzeniu całego bogatego dossier na temat jakości do pracy postawy zachowania te dary tak dalej mamy argumenty możemy go zwolnić, ale powtórzę trzeba umieć skorzystać z przepisów prawa, ale nie jest ani zasłaniać się nowymi przepisami i gmin i maskować swoją nieudolność w wypełnianie przez przypadek zaczynam od jakości, dlatego że od pierwszy z postulatów, czego domaga się ZNP to zwiększenie nakładów na edukację domagać się podwyżek płac nauczycieli o 10 % w roku 2016 przy czym MO protestować jednocześnie dzisiaj będzie jeśli dobrze liczy 9 albo nawet 10 innych grup to znaczy w i strażacy i transport przemysł chemiczny energetyka budownictwo i t d. tych danych w zimie to, że protestujecie wspólnie, ale te same pieniądze na gruncie rzeczy należy również zadbać, by istotą protestu PZD OPZZ to fragment, którego jest związek Nauczycielstwa polskiego i jest przede wszystkim powrót do rzeczywistego dialogu społecznego do poważnych rozmów do rozmów, które spełniają to taką elementarną definicję dialogu łączy z poszanowaniem partnera stojącego po drugiej stronie odbędzie się tego nie ma, ale każda z tych branż ma także bez swojego adresata minister swoimi intencjami jej na to musi obowiązkowo przechodzi, dlatego że kolejarze mówią o potrzebie poprawy bezpieczeństwa strażacy mówią o podobnej sytuacji wszystkim zawsze stoją pieniądze, które nie zawsze jest oczywiście na tak budżet się też zarządzanie tak zawsze przy tak, że zarządzanie także umiejętność rozmowy z tamtymi kolejarzami z tymi innymi górnikami chodnikami z Pocztowcem i strażakami do tego, że czasami trzeba zwykłych dróg korekty działań, że wrócą na poletko edukacyjne nam chodzi nie tylko pieniądze może przede wszystkim chodzi nam coś co ma wartość niematerialną mianowicie przywrócenie godności temu zawodowi, która to godność jest intensywnie niszczona i deptak na przez ministra edukacji narodowej pana zdaniem intencje, ale i, że nie intencjonalnie to nieświadomie to chyba nawet gorzej, bo najbliżej to jest błąd to trzeba się z niego wycofać, ale zacytuję Handkego, który mówi, że głupotami tkwienie w tym błędzie natomiast, jeżeli mówimy o tym, że można pewne działania podjąć bez zwiększenia nakładów to musimy np. to on zupełnie innym sposobie kształcenia nauczycieli po to, żebyśmy nie marnowali tego publicznego i prywatnego grosza nauczycieli na kształcenie w sytuacji, gdy nie jesteśmy w stanie wchłonąć na rynku pracy on jest 60  000 nauczycieli, bo gminy miejsc pracy dla 10 % tegoż środowiska, a wszyscy oni drzwiami oknami pchali się nauczyć z nimi dzień pedagogiczne, więc zapewne gdzieś jest taki wspólny mianownik p t. budżet, ale nie ulega wątpliwości, że jest tam, zanim dojdzie do tego budżetu jest przede wszystkim potrzeba poważnego dialogu ani przychodzenia do nas z przesłaniem ja mam takie propozycje to jest moja oferta, jeżeli nie przyjmiecie to tym gorzej dla was wynagrodzenie nauczycieli zasadnicze nie jest duża no to naprawdę nie ulega to wątpliwości nauczyciel dyplomowany, czyli ten, który już 3 jest najwyżej w tej mniej hierarchię pensja zasadnicza brutto wynosi 3109 zł jeszcze są różne dodatki funkcyjne dodatki motywacyjne intymna, ale i t d. natomiast mnie pani minister zwracała uwagę, że EMG jeśli dobrze pamięta w ciągu dekady 23 % zmalała liczba dzieci w szkołach na tego się nie przeskoczy, a jednocześnie, że wzrosły o finansowanie w ciągu 10 lat wzrosło z czwórki z 25 do 40 miliardów złotych na cytuje panią minister, a jednocześnie pani minister proponuje, żeby to państwo zwróci wymyślili jakiś sposób jak w ramach tych środków, które są teraz jak wąż uśmiecha teraz ironicznie jak zwiększyć TR wynagrodzenia dla nauczycieli co pan powie nam się rewanżu też do pani, ale także, dlatego że pani Ewa pierwszą, a jeżeli nie pierwsza to jedno z nielicznych osób, które zwracają uwagę na to, że wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela jest naprawdę niewielkie my się na tym opieramy, dlatego że tylko wtrącę jeszcze, bo mnie uderza to, że ona jest na cały kraj wiadomo koszty życia w różnych ośrodkach są różne rzeczy zarabiać tyle pieniędzy w małej miejscowości zupełnie inna sprawa zarobisz takie marsze z końca no tak, ale oczekujemy od nauczyciela dokładnie taki sam nowy rywal traci taki sam jakości pracy takiej samej wydajności zarówno do leśnicy już w rozwoju to jest głębokie Podkarpacie koło Soliny, jakie w liceum Batorego nieodległego od TOK FM, więc skoro tyle samo wymagamy od nie możemy powiedzieć, że skoro w podziemiu dużo wymagamy, ale mieszkasz w na głębokim Podkarpaciu to ci mniej zapłacimy teraz mamy o czym rozmawiamy tuż to wynagrodzenie zasadnicze dodatek stażowy to są 2 elementy naszego wynagrodzenia, które mają im prawie wszyscy nauczyciele z wyjątkiem tych, którzy rozpoczynają prace, ale pani powiedziała rzucono szkła dodatki dodatek funkcyjny dodatek motywacyjny dodatek funkcyjny otrzymują dyrektorzy szkół tylko dyrektorzy szkół, ale proszę zwrócić uwagę na to, że to dodatek funkcyjny jest wkalkulowany dla celów tylko się kalkulacyjny w wynagrodzeniu każdego z 6100  000 nauczycieli każdy nauczyciel ma w swoim wynagrodzeniu dodatek stażowy, mimo że nie otrzymuje Wojtek młody nauczyciel każdy ma w swoim wynagrodzeniu dodatek za pracę w nocy jest we wszystkich statystykach tak tak, gdy ten dodatek czasami wynosi 80 gr złoty 20, ale jeżeli chodzi o fakt, że ma ten dodatek to dobrze brzmi medialnie Otóż związek mówi wyraźnie jest opieramy się na potrzeby zwiększenia udziału płacy zasadniczej wynagrodzeń łącznym obecnie 63 proc to jest nauczyciela dyplomowanego w liceum zwiększone tegoż udziału chcemy dyskusji o tych wszystkich dodatkach, które pojawiają się, bo to nie jest prosta sprawa dodatek wiejski dzisiaj nie jest składnikiem wynagrodzenia to element socjalny można nad tym dyskutować, ale nie ulega wątpliwości, że to zaledwie to chyba 150  000 000 w skali całego roku, a na płace nauczycieli około 35 miliard dół co jest opisane pani minister proszę was, żebyście wskazali mechanizm, który umożliwi podwyżki dla nauczycieli w ramach obecnych środków, a on też związek zawodowy miałby wchodzić kompetencji ministra edukacji no to może po prostu Och nie wybrano taki nie będziemy przecież rozważa rozwój myślicie o tym, myślimy i związek zaproponował dyskusję na ten temat także plątanina liderowi, że będzie z nami rozmawiać z VAT o PIT od jakiegoś pani Mister stosuje taktykę taktykę Henry Ford, który mówił w stanie wyprodukować każdy rodzaj samochodu pod warunkiem, że będzie to samochód koloru czarnego po mieście mówi Przemek każdą neurozy każde rozwiązanie pod warunkiem, że będzie ono zgodne z moją wersję zdarzeń, jeżeli mówimy w Zgierzu było ileś tam procent dzieci to po pierwsze, związek od młodszego od końca ubiegłego wieku, że należy m. in . się do tego przygotować po drugie, bycie ubytek dzieci w Annecy szkole wcale nie oznacza, że będziemy w stanie zwolnić jakiegokolwiek nauczyciela, bo to wcale nie oznacza, że likwidujemy oddział w tej szkole, jeżeli mam szkołę tzw. jednoczą go włączyć tylko klasy, a to nawet gdyby tej szkoły ubyło 100 dzieci to się tylko rozłoży po Mann w 1213 czy nawet 15 dzieci na klasę, ale wcale nie oznacza, że będziemy w stanie to szkoły likwidować, chyba że ona mniej niż 7 dziesięcioro dzieci, a teraz mówimy tak statystykę, owszem, oparto na liczby dzieci wykorzystują dla celów kalkulacji subwencji, ale związek chce, żebyśmy zmienili także sposób wynagradzania nauczycieli odchodzą w tego obecnego modelu na rzecz kształtowania wynagrodzeń i i finansowania tych wynagrodzeń z budżetu państwa przy bloku przy zachowaniu dodatku funkcyjnego motywacyjnego jako elementu motywowania do pracy nagradzanie za to szczególnie wydajną pracę i to nie będzie drożej kosztowało nie rozmawialiśmy z wieloma politykami też finansistami także z wieloma posłami senatorami, którzy oddali ba są bardzo życzliwie się do tego pomysłu odnoszą trzeba go dopracować trzeba na ten temat rozmawiać, ale z niego nie ulega wątpliwości, że przede wszystkim zdejmiemy ten ciężar odpowiedzialności za finansowanie edukacji samorządu oraz Best nieraz, na którą stronę no tak, ale to jest kombinowanie najczęściej obraca się przeciwko szkole wyżej samorząd sobie nie radzi nie wiem czy z powodów obiektywnych czynią dolnego zarządzania czy wydano za dużo pieniędzy nasz styl tak dalej nie każdy ma kopalnie węgla kamiennego brunatnego czy miedzi na terenie swojej gminy niech pan tutaj dom pod górników nie gada po schodkach zaraz wirtualny dysk, a gdynianie grali w w gminie Kleszczów to chyba dochód na 1 mieszkańca przekracza 30  000 zł są gminy, gdzie sięga 500 zł, więc jeżeli ktoś ma tak bogatą gminę to nie potrzebuje, więc zasiłku z budżetu państwa leży też biedną gminą to musi mieć wsparcie i o tym, chcemy rozmawiać trzeba liceów profilowanych i rozwiązania też przynosić już w zasadzie skończy nam się czas, ale chciałbym pana na koniec zapytać postulaty są takie zwiększenie nakładów na edukację poszanowania zawodu nauczyciela zahamowanie likwidacji szkół przedszkoli zaprzestanie łamania prawa przez samorządy podwyżki płac rzeczywisty dialog to są postulaty, a z czego jest w stanie ZNP zrezygnować tak duży obszar do negocjacji ta nie ma z czego rezygnować, bo nie zrezygnujemy z ubiegania się o zaprzestanie łamania prawa jest rozegrali nazwali zachowanie o zachowanie szkół karty nauczyciela jest wytrychem obejrzeli siadamy do rozmów i pytam się co w tej karcie nauczyciela jest problemem dla samorządów problemem są urlopy dla poratowania zdrowia dla innego samorządowca problemem jest to, że nauczyciel nie może być tak łatwo zwolniony zdaniem niektórych samorządowców, ale proszę zwrócić uwagę, że ktoś, kto ma umowy na czas nieokreślony w żadnej mierze o żadnym zakładzie pracy jest była dla oddalenia się da się do stołu negocjacyjnego na 1 szali ma się postulat na drugim sieć jest czymś zagrać, o czym zagrać, z czym jesteście w stanie zrezygnować i jesteśmy w stanie dyskutować o wszystkich zapisach ustawy karta nauczyciela o wszystkich zleceń każdy po każdym artykule, ale proszę zwrócić uwagę, że negocjacje nie polega na tym, że przyjmujemy wariant tylko wyłącznie 1 strony dzisiaj protesty kilku z kilku branż w Warszawie m. in. nauczycieli minister edukacji narodowej zapowiedział, że się z państwem spotkanie z iście powodzenia w owocne negocjacje to mogę, bo obie strony na dzień dzisiejszy pewnie należna jest niezbędna jest sprzyjał negocjacjom biorąc pod uwagę to 2100 rzeszę nauczycieli, ale zakładam, że ministerstwo gotowe do rozmów my też Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego dziękuję panu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA