REKLAMA

Alvernia Studios - źle przemyślana inwestycja na trudnym rynku czy doskonały biznes w niewłaściwym kraju? Dyskutują Joanna Malicka, Tomasza Dąbrowski i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2015-04-20 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich Lublin Olsztyn Igor 137 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia goście Anna Monicka filmoznawcy nie producentka filmowa wydział Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego dzień dobry dzień nabrał i Tomasz Dąbrowski film commision Poland dzień dobry dzień dobry myślę, że państwo mówicie zjawisku fach zjawisko wydarzeniu w fakcie, przed którym w znak ten stanowi 1 z chyba bardziej ciekawy w twórców biznesów w Polsce, czyli Stanisław Tyczyński Alvernia Rozwiń » Studios właściwie na krawędzi upadku czy w zasadzie już mowa w fundusz dokonujesz upadłość tak interesu jedno z najnowocześniejszych studiów filmowych zorientowanych na efekty specjalne ponoć na świecie na pewno w Polsce duże przedsięwzięcie bardzo mocno szeroko opisywane w przedsięwzięcie z pewnością bardzo innowacyjne w no i teraz pytanie co się właściwie stało media, które opisują ten przypadek lek. Andrzej mówią o sam Stanisław Tyczyński mówi o nieprzychylnym klimacie w Polsce w równocześnie niektórzy, którzy po próbują komentować to co dzieje się wokół Alwerni w czy ten los, który spotyka Alwernię mówią o tym, że Tyczyński jej nie zna się na filmie i nie wiedział co może spotkać się, że nie takie biznesy w tym interesu padały w 2 i nie tacy, że tak pan uczestnicy tej gry stawali przed poważnymi problemami, a mnie ciekawi jak NATO w trzeciej co to znaczy dla polskiego rynku filmowego, toteż ten to hasło się pojawia w przy całej sprawie Jan Edmund przede wszystkim wydaje się, że tak, że tutaj odpowiedź nie jest prosta jednoznaczna inni rzeczywiście coś tam jest żal bez brakuje systemowo pewnych rozwiązań i pewnie dużo łatwiej byłoby nam pracować gdyż, gdyby te rozwiązania były inne natomiast cały szum medialny także związane z serem wydają się takim bardzo biznesowym podejściem do sprawy w bo w my składamy lubimy wpadać do 1 worka różne rzeczy z 1 strony te są koprodukcje międzynarodowe tutaj to jest troszeczkę coś innego niż, że tak mi się wydaje biznes z, który chciała pójść Alwernia w pewnym momencie, bo tylko produkcje często są przygotowane przez młodych producentów nie zawsze to są wielkie firmy zaczną nią to tutaj chodzi o miasto jest 1 strona medalu druga strona medalu to jest cała cały biznes właściwie związane z czymś co się nazywa serwisem filmowym w Polsce mianowicie przyjeżdżają w do polskiej firmy międzynarodowe zagraniczne projekty zagraniczne, gdzie pracuje się, że właściwie na konkretnym projekcie i choć tylko o to, żeby zrealizować zdjęcia w Polsce i to również przenoszenie polskim producentom zysk Enei trzecia sprawa to są wszystkie się wszelkiego rodzaju usługi które, które są świadczone z na terenie Polski i wydają się, że Alwernia w pewnym momencie była najlepiej przygotowana właśnie do tego to znaczy chodzi tutaj postprodukcja są studia o wyposażenie tego studia o całą masę takich cech technicznych rzeczy, które później wpływają na rozruszanie gospodarki uważam, że w 2 do szerzenia niania niania nie chciałabym poznać tutaj o tym, konkretnym przypadku tak w ogóle o tym co się co się dzieje i wydaje mi się, że to jest, że wszystko to co się działo wokół aut tego typu miejsce miejsc przygotowanych do do pracy naprawdę na międzynarodowym poziomie no to jest również związane z po prostu z biznesem całkiem traktowany całkowicie normalnym wiąże się z grubszym drzewem, kiedy mówił pan MO tzw. doniesieniach medialnych to rzeczywiście to co procentuje też traktuje jako doniesienia medialne jak nie znalazłem jeszcze nigdzie żadnej Gazecie informacji o wniosku o upadłość tej firmy to po pierwsze po drugie Alvernia Studios, które na to może być jakieś wołanie o pomoc w Wilanowie być może albo powiedzenia i zarazem stery nad morze szans, a ktoś zaraz powie matce to jest oczywiście, by pytanie do dos do dojdą do właściciela trudno tak naprawdę komentować jego enuncjacje cieszyłby medialny, bo ma do tego prawo, ale po drugie z tego co się orientuję, a rynek jako Polska komisja filmowa rynek Polski mamy dosyć dobrze zbadanym Alvernia studio nie tylko zajmowała się produkcją filmową proszę nie zapominaj, że duży duży dużą część tak naprawdę działalności tej firmy stanowią także projekty związane z rynkiem reklamowym oraz projekty związane choćby z projektami muzycznymi wielkich gwiazd, które nagrywały nie tylko do swoich filmów to jest to jest i kończąc, jakby ten drugi element jest tak naprawdę trzeba wspomnieć o tym, że Alvernia Studios przecież jest tym podmiotem, który w przeszłości i obecnie z tego co się tu także mnożą się w tworzeniu polskich gier, współpracując pół pracując z wieloma uznanymi polskimi producentami właśnie tej branży także jak tutaj były też przedwcześnie bym śmierci nie orzekał poczekajmy jak będzie, jaka będzie rzeczywista, jakby nigdy dalsza dalsza gra natomiast myślę, że oczywiście Alvernia jako podmiot jako część w ogóle polskiej infrastruktury związanej z reguły z rynkiem filmowym jest jakby podmiotem z moim przekonaniu nieodzownym nie bez powodu jakiś czas temu dodaje, że Hollywood reporter wymieniał 1 tchem Alwernia razem z panią ludem brytyjskim i z badań zdaniem innych także mamy się czym pochwalić i to nie jest tak, że już tylko, ale to właśnie tu właśnie chce wejść słowo, bo to jest bardzo ciekawa co pan tezę, że mamy się czym pochwalić Tyczyński w wywiadach, mówi że żadne my światło nie pomaga polskiemu nie pomaga raczej rzuca kłody pod nogi nie może się doprosić zjazd zarost autostrada A4 nie może się też doprosić, jakby pewnych warunków, o których tych zmian na inność finansowe, czyli kwestii podatków to znaczy w jaki sposób ich tezy te sprawy są regulowane w przy innych produkcjach w innych miejscach i w jakim takiej sytuacji wystawia Alwernię, bo to jest wydaje się takim głównym, żebym główną linią ataku, jeżeli chodzi o Stanisław Tyczyński ja myślę, że oczywiście były lata dziewięćdziesiąte, kiedy powstawała Alwernia w Polsce mam wrażenie w ogóle nie było takiego biznesowego myślenia czym są w ogóle wielkie produkcje wielkie produkcje choćby holi łódzkie tak albo boli łódzkiego nie za nie zapominajmy, że największą produkcję, jeżeli względem ilości filmów to moją Indianie, a nie ani Hollywood Późniak rejs Unia Europejska już nie są robione stany Zjednoczone wszystkie studia i producenci niezależni natomiast wydaje mi się, że sprawa zachęt finansowych była już niejednokrotnie my tematem rozmów choćby przedstawicielu przedstawicieli Polski Instytut sztuki filmowej z ministrem finansów ostatnia zmiana Stanami taka rozmowa odbyła się chyba 20062007 roku, kiedy ówczesny minister finansów przekazało Dyrekcji polskiej sztuki filmowej informację, że wprowadzenie tego typu zachęt produkcyjnych w oczy to będą ulgi podatkowe to będą zwroty gotówkowe to są wszystko kwestię tak naprawdę czysto techniczne jak zrealizujemy to ważne, że państwo ma także obowiązek w moim przekonaniu inwestować, a także stymulować polską gospodarkę skoro Polska polityka odkryła, że można inwestować w tak dobry wyrób, jakim jest gra w komputerowa w Polsce wymienić go na firmy CD projekt jej ostatnio ile w Dębicy, która osiągnęła postój jakiś niewiarygodny sukces światowy globalny sukces możemy potrafimy natomiast nadal nie ma szeroko do przekonania w Polskiej polityce, że sektor kreatywny, a w sektorach kreatywnych jest jakby elementem tych sektorów związanych z Barcy jest nie on jest to wsparcie jest konieczne wręczono nagrody, bo zostajemy z tyłu za chwilę wrócimy do rozmowy z 131613 lat 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie zamiast Joanna Malicka i Tomasz Dąbrowski rozmawiamy w kontekście tego co się dzieje zauważenia studia są tu w zasadzie polskim biznesie filmowym i o przed informacjami nadwyrężać takie zdanie, że w zasadzie to co się dzieje z Alwernią być może jakoś się wpisu jest to co stało się z innymi firmami, które wraz z studiami filmowymi w Polsce czy też może szersze pytanie w ogóle o firmy produkcyjne w Polsce w jakimś sensie twoim zdaniem można to poszerzyć te znaczą tak z lokalnym to co się dzieje z Alwernią Alwernia może zaczniemy tego, o czym w ogóle jest Alwernia Garbarnia test bardzo duże przedsięwzięcie moim zdaniem nie wyłącza się zgodzić, że to marzą moim zdaniem biznesowe już ani z i to oznacza, że każda firma mała duża, która w 1 funkcjonuje w pewnym kontekście musi z musi się liczyć z tym, że rządzą inni ganią dokładnie takie same reguły jak całym rynkiem oczywiście polskie kino w ogóle w tej chwili na świecie jest postrzegane bardzo dobrze, ale to taka dobra passa z przynajmniej tak jest tak jest moje zdanie, a obserwuję ten rynek od jakiegoś czasu no trwa od jakiegoś czasu inni być może nie jest to tylko wyłącznie związane z tym, jaki film filmy powstają, ale też ogólnie z klimatem, kiedy powstał PISF 10 lat temu bardzo dużo firm międzynarodowych szukało w Polsce koproducenta eurocenta mniejszościowego, bo mówiło się o tym, że tutaj te pieniądze w koprodukcjach będą są inni jej to taki moment z takich zachłyśnięcia się przydaje pewnym był dawną legendą potencjał i rynku później mam wrażenie, że to troszeczkę wyhamowała, ale teraz znowu na fali Idy, ale też dużego wysiłku ze strony w i producentów i inni państwowego Instytutu sztuki filmowej i walcz występ w meczu z polskiego Instytutu sztuki filmowej i innych i was, czyli komisji UE jest Lena nagle mam wrażenie, że znowu dużo się dużo się wokół polskiego kina na świecie mówi on musiał tego produkcjach, ale to nie znaczy w rzek cała praca została wykonana, bo mimo wszystko wciąż w musimy się tutaj obracać się w ciasto no takim rynkowym moim zdaniem w otoczeniu musimy walczyć o swoją produkcję musimy walczyć o to, żeby sprowadzać tutaj filmy w natomiast Alwernia to było to by choć jest w przedsięwzięcie z ogromnym ogromnie wizjonerskie takie ogromne duże i nie zawsze się mówią, dobrze więc wizjonerstwo jest częścią tego tego zawodu i to jest bardzo ważne, żeby mieć wizję i pewną ulgę, by przekraczać granice natomiast pytanie 3 czy rzeczywiście w jesteśmy w stanie udźwignąć aż tak rozbudowany projekt bez tego, o czym, o czym mówisz, że na początku uczelnię bez infrastruktury, bo rzeczywiście trudno tam dojechać się w to też jest z dosyć dziwnym miejscu, bo Kraków to nie jest miejsce, gdzie jest bardzo skupiona skupiony biznes filmowy i t d . tak dalej inni być może to byłby gdzieś tam jest ukraść źródeł tego lata tego problemu, który ktoś się dzieje w Alwerni tego dopatrzą, bo tak, ale jeśli zostanę dobrze, że to się wiązać z całą resztą rynku filmowego biznesu filmowego, a właściwie to trochę nie ziemia się wiąże to znaczy mam takie poczucie, że to nie jest do końca jasne czy Alwernia była zorientowana na bardzo różne biznesy na różne podmioty walki zarówno na tych krajowych producentów jak na nakręcili rozmnożyły się tabuny w moim przekonaniu dopiero bardzo późno będąc będąc zdania, że po rzeczywiście stworzeniu takiego słodkiego takie potęgi można, by rzec można jednak bardzo ważnego projektu infrastrukturalnego umożliwiającego produkcję napady na najwyższym światowym poziomie mam wrażenie, że MZK też nie doceniono nie doceniono tego jak niektóre produkcje zagraniczne rzeczywiście nazwałbym to podróżują po Europie albo po innych po innych kontynentach w poszukiwaniu tak naprawdę dodatkowych finansów na na wykonanie danego 1 na realizację danego projektu dlatego też pod tym względem rynek Polski staje się stał się w ostatnich 10 latach rynkiem dojrzałym, ale z punktu widzenia finansowego nadal jesteśmy jeszcze rynkiem niezwykle płytki to, że mamy na rynku w filmie, jakby wprost pod kątem finansowym mamy polskiej sztuki filmowej, który jest instytucją nieodzowną i to każdy wie nauczył się tego dawno na pamięć mamy fundusze regionalne, których jest 9, ale ich alokacja na projekty filmowe i Rączna to jest mniej więcej 78  000 000 no, więc nie są to jakiś mniej zamożne rodziny tak naprawdę największym problemem, jaki mamy w Polsce jest moim zdaniem telewizja publiczna, która powinna w moim przekonaniu bardziej angażować się, aby w produkowanie polskich filmów więcej pokazywać polskich filmów i czyniły tego i wyłącznie o filmach czysto formalnych tak, ale także animacje których, których umownymi osobiście bardzo brakuje ale by wracać do tych kwestii finansowych tak mamy mieliśmy już są jeszcze 10 lat temu uczyłam kilka lat temu więcej banków, które podejmował ryzyko angażowania się finansowego, a w zasadzie również inwestowania pewne projekty Films kino jest pewne projekty filmowe obecnie tego typu partnerów na rynku jest bardzo niewielka ilość są prywatne podmioty w stylu HBO czy Nc plus tak, które elementy, które angażują się, ale produkuje tak naprawdę kontent na własne potrzeby, a nie tylko włącz się, żeby opuścić na, żeby to był kontent na rynku polskim ważne jest to że, żeby się coraz bardziej otwierać, bo moim zdaniem mimo naszych ograniczeń finansowych powinniśmy coraz bardziej dążyć do tego, żeby wchodzić coraz więcej projektów międzynarodowych, dlaczego dlatego, że dzięki temu tak, ale to im się profesjonalizuje rywale, mówi że w tym momencie teraz bardzo szerokiego rynku polskim jednak wciąż jednak się trochę przytrzymać tego kraju są już wytłumaczył wreszcie, dlaczego w ogóle o tym rozmawiamy dzisiaj, dlatego że się wydaje, że bez bardzo ciekawe przypadek ciekawa historia, gdzie z 1 strony chętnie się o tym, mówiło i pisało, że takie wyjątkowe przedsięwzięcie w tej Polsce proszę największe gwiazdy tutaj jest film z największymi gwiazdami są u nas produkowany jacy jesteśmy fantastycznie równocześnie za moment właściwy parę lat później pojawia się wielka informacja p t. to żaden biznes się nie udaje Tyczyński mówi uczcie się języków i wy z tego kraju nigdy nie wracać do młodych ludzi z Polska The Times w dzisiejszym wydaniu można tak w takie coś przeczytać więcej zastanowią co też właściwie znaczy czy to jest tak, że mamy do czynienia z 1 z rynkiem bardzo kapryśnym w gruncie rzeczy znalezionych wyniku netto filmowe na całym świecie jest norma w Lesznie realizuje się o tym, mówię, gdzie w gruncie rzeczy takich bankruct w wielkich przedsięwzięć była wielka kasa wielka technologia było dużo, że to nie jest jakaś dziś ewenement w dziejach czy właściwie mamy do czynienia z czymś, czyli z takim pytaniem oto Polska raczej o to, że nie ma mechanizmów, które w wspierały, by taką produkcję to są rzeczy przez chwilę, że nie ma tych wszystkich ulg podatkowych, o których mówi Tyczyński mechanizmów tylko tak z bajki tak dalece to akt tych mechanizmów nie ma bez bez 2 zdań nie ma ulgi nie ma nie ma ułatwień w tyle natomiast my moim zdaniem bardzo się zmienił zmieniła struktura ludźmi czy w ogóle ludzie, którzy zaczęli zajmować byłym produkcją filmową w Polsce inni takie myślenie, że tylko i wyłącznie upatrywanie to już tylko uważnie w dużych międzynarodowych pieniądzach i w dużych międzynarodowych firmach sukcesu na polskim rynku to nie jest to co jest kluczem do sukcesu, bo oprócz 3 w tych wielkich produkcji i wielkich pieniędzy są też mniejsze zwrócił uwagę, że wymienione przez was wpisów jest mniej jest przez Styczyńskiego traktowanego negatywny bohater tak, ponieważ chodzi tutaj o ambicje producenckie natomiast Jawa wróci do tego co powiedział w pierwszej części, czyli o tym, że to nie jest takie proste, że tutaj nie chodzi wyłącznie o koprodukcji, czyli prace producent TDI z 1 kraju i producent z drugiego kraju w Alvernia moim zdaniem miał największy potencjał czy ma największy potencjał jest właśnie w udo aż o udostępnianiu miejsc w technologii w studio, czyli w samym miejscu, gdzie już przyjeżdżają zrobić film natomiast my coraz bardziej rozwijamy się i naprawdę ja w to głęboko wierzę w wersji produkcyjnej, czyli w pracy nad filmem inni też zarzut z lnu, które dotyczą one skierowane są strony PiS to są zarzuty nie do FIS lansowali iście naszych filmów naszych produkcji w nas, czyli producentów podmiotów aż go włączyć, bo nikt nie mówi, jakie to były jeszcze do WSA, więc być może należałoby pożyczkę gruntownie przez ważnym węzłem co to były za co to były za czas nagli nas uprzedzono mnie nie zapominajmy, że tak naprawdę ostatnich latach też Alvernia z punktu widzenia filmowego głównie zajmowała się tym, iżby usługami filmowymi tak, a więc pomagała mi na zasadzie nie chodziła na zasadzie też finansowym koproducenta, bo z punktu widzenia ich rekordu ery producenckiego to ich pierwszy tak naprawdę był polskim filmem od kwot od lat było teraz tak naprawdę blisko kolan prawda wcześniej był chyba jeszcze śluby panieńskie Filipa Bajona no imam wrażenie, że w zeszli jako koproducent filmu, w którym główną rolę grał wycieczki liczyli arbitraż i to plus jeszcze chyba 1 i w tym w tych 4 projektach rzeczywiście Alwernia mam wrażenie, że była producentem innych dostarczała usług to, że to jest, żeby w planie u swego rodzaju podejście do biznesu, który się prowadzić chce się być wielkim producentem czy chce się być usługodawcą ronda, więc ja rozumiem, że tutaj nic być może oczekiwania samych Alwerni były na początku tak, by tak było u zarania i go o powstaniu w ogóle, by tego tego tej instytucji być może inna rzeczywistość szczególnie rzeczywistość filmowa w Polsce pisze często własne scenariusze jest wiele Polek produktów, które wielu projektów filmowych, które nie otrzymał bardzo dobrych jak twierdzi producenci którzy, który nie otrzymały również do finansowania polskiej sztuki filmowej nie chce go bronić nie wolno oskarżać, a zgodnie z daleka krótko, gdy trzeba na wszystko spoglądać w o wiele wiele szerszej perspektywie po pierwsze po drugie mam wrażenie, że my mieliśmy bardzo często, by w Polsce również szczególnie, aby tego typu, jakby medialnych doniesieniach innych staramy się przedstawiać świat natychmiast w wersji tylko włącznie czarnobiałych no to już tak poczułam monaster przyciąga zgadzam wersji Czarnovia żyjemy w świecie ani niezliczonej ilości szarości w oczy ja rozumiem, że ten stan taki przypadek tak rozmawiałem trochę o biznesie Stanisław Tyczyński jeszcze zanim powstała Alwernia dowiedziałem się, że to zawsze było także on bardzo stawiają na rozwój infrastruktury technologicznej w ramach, kiedy startował był szalenie przed całym rynkiem radiowymi przed tym wszystkim czym dysponowały rozgłośnie radiowe w Polsce z czasem też oczywiście zmieniło boli też stanowić zagrożenia technologia też tak w akurat w branży radiowej niż do przodu jak jak poszło w latach dziewięćdziesiątych ten czas można było tak się wysforował się na nas samych naszą czołówkę na pozycję lidera tym właśnie, że Alwernia też, by takim projektem są leniwi z innymi być może gdzieś tutaj przegapią no to element reality Chuck czy to wszystko jest czymś czym się, jakby rzeczywistość dużo niżej, ale też być może jakiś element zerwać z wojskowego myślenia teraz dochodzą do głosu no bo to rzeczywiście łatwo powiedzieć, że co w tej Polsce też nic nie udaje jak powiem, że w Polsce udaje się bardzo wiele bardzo dobrych międzynarodowych projektów, o których mógłbym tutaj mówić przez następną godzinę, ale nie chcę państwa w rejon, ale ja po prostu uważam, że tutaj są nastąpiło już pomylenie pojęć, bo naprawdę uważam, że potencjał miejsca to jest jedno i usług, o których mówisz to jest jedno, a praca producenta naprawdę nie zawsze polega na tym, że posiadamy w ogromne studia możliwości techniczne oraz tutaj najważniejszy jest człowiek tutaj jest najważniejsza rozmowa to drużyna Rosji komunikacja przygotowanie projektu przez lata nie tylko finansowany tutaj mówimy też Development i rozwoju projektu i t d. tak dalej trochę się zmienił mogę w ogóle mam wrażenie, że w Polsce cały czas dyskutujemy o tym, kim jest producent i kim powinien być ja uważam, że ten model takiego producenta przede wszystkim przekaz otwartą głową, a dopiero później osoby, która i tak bym coś nie wiem posiada wielkie studia i możliwości techniczne to jest to jest to jest model, do którego powinniśmy dążyć i moim zdaniem w Polsce takich procentowych coraz więcej inni też nie ma co obrażać na rzeczywistość, bo to nie jest tak, że każdy projekt, w którym wchodzimy natychmiast jest realizowany nie to nieprawda to jest często bardzo długa praca i ciasto, które idzie na marne i być może pan Kaczyński nie dostrzegł swojego potencjału możliwości może powinien przede wszystkim korzystać z tego, że wybudował wspaniałe studio PL i po prostu w wydziałach zasiłków ZUS, bo usługowo pechowo wykonawca podwykonawca lub koproducent, ponieważ posiadanie takiego zdrowia rzeczywiście żal też drugim takim podstawowym pytaniem zwrócił się nasuwa jest to dokładnie co się stało, a ludność nie wiemy co z tego cały czas już nie do nie dopisane, więc przypuszczalnie jeszcze będziemy się w PRL dowiadywali o tym co się dzieje z Alwernią dziękuję bardzo Joanna Malicka film znawczyni producentka filmowa wziął Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego Tomasz Dąbrowski z pomieszczeń Poland ze mną w studiu 133 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA