REKLAMA

Feministyczny nowy materializm - mówi dr Olga Cielemęcka

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-04-22 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:17 min.
Udostępnij:

Paweł Sulik i dr Olga Cielemęcka rozmawiają o tym, czym jest nowy materializm feministyczny. Rozwiń »

Nazwa tego nurtu badawczego ma tłumaczyć motyw badań feministycznych, który jest reakcją na zwrot językowy w tej materii. Okazuje się bowiem, że od lat 80. w badaniach feministycznych dominuje uprzywilejowanie języka, a nie materii, ciała. I w pewnym momencie zaczęto domagać się dyskusji również o ciele, naturze i biologii.

Jakie nowe myśli przynosi nowy materializm feministyczny? Czy stanowi on nurt przeciwstawny do tej pory istniejącym ideom feministycznym? Na te i inne pytania odpowiedzi szuka Paweł Sulik w rozmowie z dr Olgą Cielemęcką. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM 27 minut później dwudziestej pierwszej słuchamy Radia TOK FM dziś w środę 22 kwietnia w naszym studiu gość pani dr Olga Szomańska Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór w kilkanaście minut po porodzie z Raciąża dziś zajmiemy się m. in. czymś co się nazywa nowy materializm feministyczne czy można w i kilku zdaniach powiedzieć słuchaczom co to jest najkrócej mówiąc jest to pewien nurt badawczy leczy perspektywa badawcza, Rozwiń » która wyłania się w teorii feministycznej mniej więcej w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych Bernd ta nazwa wzięła się na inną uniezależniać siebie wymyślił wymyśliło ile ją dwoje badaczy rozbraja do tej, która jest teraz feministką jest, że my się jako feministyczna teoria w Utrechcie w Holandii i Brajan Summit jest francuski Kanadyjczyk, który pracuje w Montrealu, ale i oni starali się przez to pojęcie opisać, ale taki moty w czy Grylls UR w teorii w badaniach feministycznych, które pojawia się mniej więcej w tym okresie jest swoistą reakcją na zwrot językowy w filozofii to znaczy tu element od lat 80 dominuje w badaniach feministycznych konstruktywizm uprzywilejowania raczej języka i dyskursu ani materii materia wolności ciała PN i ktoś momencie pojawia się takie głosy myślisz jak feministycznych, które powiedziałem Jeża, ale oprócz tego, że ciała są kształtowane przez język przez praktyki społeczne przez zapis kulturowe to istnieją też takie pojęcia jak bio logiczności jak natura jak płeć biologiczna anatomiczna realia niebezpiecznie to bardzo niebezpiecznie, a teraz nie w naszym kontekście naszej polskiej dyskusji o również w kontekście w komunistycznym, gdzie natura była choćby napiętnowanego to pojęcie, które w pewien sposób ujarzmienia kobiety czy redukuje je do jakiejś roli re produkt toreb, ale te pojęcia wróciły również takie pojęcie jednostką naukową obiektywność w kontekście postmodernizmu, który wówczas Akademię dum Night w największym komodę czy tendencją Elton John coś faktycznie mam nowego ciekawego takie wezwanie do tego, żeby te pojęcia jeszcze raz przemyśleć na nowo zmieniającym się też kontekście rzeczywistości społecznej wcale to co panią resort czeka w kontekście tego, o czym będzie za pół godziny rozmawiali mianowicie szczepionkach ruchów antyszczepionkowych rzeczywiście w naszym gościem będzie pan Jakub Zawiła Niedźwiecki etyk z uniwersytetu Warszawskiego, który z tego co w sztuce to zdarzy się zorientować właśnie też mówią naukowy obiektywności o tym, że rok erozja tego pojęcia powoduje, że coraz więcej osób przestaje wierzyć takiej stawce pożyczek naukowa o obiektywność, a tutaj, by mówić o tym, że świadomie zwraca się do tego, ale wcześniej się boją, że świadomie wraca się do 2 do materii materializm, a więc o tym, powiedział też ciekawe el w filozofii tak, jeżeli spojrzy zbędna nie wy na nią most w takiej jak na taką matę w małej skali czy w takim trybie zoom out to można powiedzieć, że materia jest zazwyczaj przeciwstawiona innym pojęciem, które są w jaki sposób uprzywilejowane z 1 strony mamy materiale ciało, a z drugiej dłuższa, a w nim ducha rozum inni, choć nawet boskość z 1 strony jest materia z drugiej znaczenie z 1 strony ludzka kultura i wytwory a, a z drugiej gdzieś tam Biernat, która z materia jest w tym kontekście rozumiana jako pewna bierna masa dopiero gotowa do ukształtowania n p . przez język, lecz przez jakiś suwerenne ludzkie akty tutaj raczej chodzi o to, żeby przemyśleć materia jako ten to co jest zawsze dynamiczna zawsze jest raczej procesem stawania się procedurami wyłaniania się i materializację niż czymś biernym i gotowym właśnie do zapisu, ale czy zatem nie jest być może dość prymitywnie oto patrol czy za tym idzie powód zainteresowania naukami ścisłymi czerń czy ten kierunek nie mówiła, iż z powrotem warto przyjrzeć się matematyce fizyce biologii tak dalej z jak najbardziej to podejście zakłada też taką radykalną interdyscyplinarność czy samobadania feministyczne wydają mi się jak był już u wejścia interdyscyplinarna, ale tutaj jest wykonana taki gest otwarcia w stosunku do nauk znaczy trzeba przemyśleć humanistyka, ale i tym co znajduje się w obszarze jej zainteresowań, ale zaraz otworzyć się na różne od możliwości interpretowania i inkorporowania do zakresu zainteresowań nauk humanistycznych także odkrycia teorie i pojęcia, które wywodzą się z nauk przyrodniczych czy znał mógł ścisłych, a zgodnie ze Stalą ktoś będzie wdrożona jakaś historia filozofii trafi na takie hasło nowy materiał z feministycznej to jeśli tak, a i pytanie, gdzie brzegi w tym rozdziale będzie to hasło czy będzie bliżej no właśnie czasie świecenia, a czym bliżej jakiś nie starożytnych filozofów, którzy wierzyli, że w materiale z tą podstawową bliżej no może bliżej marksizm może najpierw mamy te solidne rzeczy konkrety tak bazy, a później co jakiś plan budowy jak pani jeszcze realną mam nadzieję, że w przyszłości, jeżeli będą powstawały jakiś encyklopedia trudnej historii filozofii to znajdzie się w nich również sekcja filozofii feministycznej być może tam się taka teoria mogłaby znaleźć w myśl, że nie można odmówić jakimś prostym powrocie do jakiejkolwiek tradycji filozoficznej czy feministycznej, z którym mieliśmy i miałyśmy do czynienia wcześniej raczej tak jak pisze i wiz van der Anne jest badaczką holenderską, która stara się też w jaki sposób opisać ten wyłaniający się trend naukowe, ale i ona pisze, że nowy materializm to jest takie ciągłe mówienie tak mówienie tak zarówno materializm mówili, że wcześniejsza mówi w tradycji feministycznej gromadzi takich na materializm, który inspiruje się Marksem i marksizmem i to będzie francuskim materializm z UE, który koncentruje się na pytaniu o kobiece ciało i doświadczeniem cielesna kobiecości, a z drugiej strony mówi tak różnym tradycjom filozoficznym nazizmowi spin noża witali wznowi Bergsona mówi pierze z tych różnych tradycji pojęcia również pojęcie, które wyłaniają się w naukach ścisłych taki już powiedzieliśmy i łączy, jaki w jakiś nowy trajektorię wycisz nowe konstelacje LM i w tym leżałoby też chyba nowość nowego materializmu żywych Żuka tych nowych połączeń nowych konfiguracji między różnymi tradycjami w tym czy tańszych rzeczy pani sądzi, że mówienie o takim nowym spojrzeniu z bolesną potrzebne, dlatego że są takie problemy, których nie potrafimy wyjaśnić czy to jest jakiś dawny czy czyn natknęliśmy się na takie zagadnienia i brakuje nam języka musimy właśnie myśleć o takim, jakim stoi materializm feministycznym czy też jest odwrotnie, że myśl ludzka albo węziej co biorąc ujmując filozofia ma swój wewnętrzny jakiś taki mechanizm rozwoju, ale tak się rozwija niektórzy mówią, że amplituda mi prawe to w kierunku Tymka w kierunku tamtym istnieje i z niej z tego ruchu wewnątrz myślenia wyłania się nam kolejny kolejny spojrzenie i 8 nazwa nowy materializm feministycznego wymyślić nie są bardzo widzę tu dychotomia może, dlatego że pracując w obrębie im się tego co nazywa się w ministrze nowy materializm mini jest bliskie myślenie w kategoriach opozycyjne nie widziałem filozofii jako jakiś czystej teorii, które zupełnie różną od praktyk społecznych, które się wyłania jakiś remont wieży z kości Słoniowej, którą nazywamy z Akademią dalszych pożyczek można słuchać teraz takie praktyki społeczne są skłaniają nas, żebyśmy patrzyli przez pryzmat pragmatyzmu feministycznego w Solcu co wokół nas jest takie jasne pomysły n p . o współczesnej rzeczywistości takich zjawiskach, które można, by nazwać Kubas prezes bezprecedensowe my się wyłaniają mnie wczoraj, ale jako stosunkowo niedawno mówił n p . o wirtualizacji świata wzmożonej coraz bardziej cyfrowi one co znaczy czy to znaczy, że nie ma w tej materii wirtualną świata np. internet wyobrażamy sobie jako coś co jest właśnie niematerialna w pewnym sensie, a tymczasem ktoś produkuje ten proces sorry ktoś toczy wojnę o materiały, które są potrzebne, żeby je wyprodukować też inni wyjeżdżali mówi artysta istotne istotna zmiana w taki detal jakość jakościowa zmiana, która każe nam szukać nowego języka talent tak możemy zacząć myśleć o sobie, czyli jako o gettach ludzkich, które są zarazem technologiczna np. w gdybanie o tym, mówić przypomina mi się Święty Augustyn, a dziś też Święty Augustyn i nie mógł zrozumieć sceny, którą zobaczyła mianowicie odcinek swojego znajomego w i on siedział nad jakimś rękopisy i milczał i pierwszy raz Święty Augustyn zobaczył, że ktoś patrzy na tekst i nie czy tego głośno, ponieważ dotychczas przez ostatnie setki lat tak ludzie czytali tekst zawsze na głos zawsze znaczy nikt nigdy nie czytał w ciszy i August zobaczył coś takiego i to było dla niego szokujący się zastanawiam przez wiele lat, dlaczego go o to kto zaszokował dobrodusznie było to, o czym pani, mówi że teraz jest wielką zmianą to znaczy jak można czytać je rozumieć tekst w ciszy, a nie tylko na głos tak pani mówi oczywiście, chociaż moim zdaniem podobny niech pani takie wrażenie, że to chyba rozmawiamy o tym, że pewne sposoby bycia w świecie się zmieniają się np. nasze ciała są kształtowane dziś inaczej znów podam taki działa to sposoby często sposobem bycia w świecie potem znowu przykład morza Elle, który odnosi się do owej cyfrowo ości i rentach z historią, którą wydała mi moja koleżanka o córeczce na znajomych, która podeszła do ekranu telewizora to było dziecko dwu trzyletnia i zaczęła ten w tym, że ekran ściągać palcami jej ciało zostało już przyzwyczajona do tego, że kiedy dotyka się z ekranu remont tu można go ściągnąć albo pomniejszyć palcami teraz to co się robi w GM feministyczne nową materię widzimy to próba opisania rzeczywistości jako również ci nie tylko ludzkiej Ellen tutaj o tym nie agentami sprawczym, które kształtują nasze ciała, które my zaraz kształtujemy są również technologia przyroda świat zwierzęcy roślinne świat wirusów zarówno to co materialne jak i to co dyskurs drewna, ale tylko poprzedni język nie pasuje nam ten sprzed 10 lat, bo z tych 10 lat dlatego wprowadzenie nie wiem tramwajów na ulicach miast miały być mniejszym zmianom niż prowadzenie ekranów dotykowych, które ważnych nie można rozciągać PN Amerykanie mówią nasze społeczeństwo się zmieniło od przez kilkadziesiąt ostatnich lat wszyscy zaczęliśmy jeździć samochodami ja się podczas gdy zdjęcie sprzed 100 lat okazuje się, że tamci byli szczupli większa część z nas ma nadwagę dlatego już nie chodzi zaczęliśmy jeździć to jest naprawdę zasadnicza zmiana telewizja w stanach, która zmieniła w bardzo wiele jeśli chodzi o o zachowania ludzkie, ponieważ wolny czas spędzają przed telewizorem w UE w Polsce też przed telewizorami, a nie w ruchu i to zmienia ich ciała również pani uwierzy, że teraz potrzebuję tego nowego języka, dlaczego stary tego nie wyjaśnia znów próbuje pan jakieś zbudować jakiegoś rodzaju opozycja dilerskie, gdyż PiS o tym, że każda epoka ma swoje cenne charakterystyczna dla niej urządzenia technologiczna i posiadam też różnego rodzaju teorie, które opisują naszą rzeczywistość kiedyś były urządzenia wprost takich jak Warren przykład płynie maszyny parowe dziś mamy stary smartphone i nie wydają się, żeby tutaj zachodziła jakaś zmiana, w którym można powiedzieć, że znana przyczyna Gosia to podstawowy język może pan rozwinąć jakieś jakoś to pytanie to po co nowy język to solowy nowy materializm feministyczny skoro nie nie mamy do czynienia z istoty kościoła z istotną z zmianą dlatego starego miasta, dlaczego tak, by zaprosić do studia co nie jest to jakieś głupie pomysły takie zwykłego marksista, który był pszczelich w Polsce, lecz w jest baza jest budowa to są środki produkcji i opowiedział nam o tym, o czym teraz rozmawiamy swoim językiem i to byłoby niewystarczające dla nas, bo znów odejmując oczywiście feministyczna perspektywa, bo nie podejrzewam, żeby tak i klasyczna marksistami też może się mylę pewnie nie mówiłby takim językiem z feministycznym tak, ale mógłby też podzielić świata przydatna, a to właśnie materia ta tak jak pani mówiła na początku taką materię, do których wracam z powrotem tak i nie miał z tym problemu pod kątem nowe języki są także w tym etykiet mówiąc wydaje mi się, że ta tendencja ta jest w ogóle mam muszę przyznać, że podejrzliwie traktuje to słowo nowy ekonomiści wydaje nam dziwna z tego względu, że możemy takie pojęcie jak nowy nowość innowacja też potraktować jako ten pewne słowa, które pochodzą z takiego słownika biurokratycznego i kapitalistycznego ilekroć chcemy n p . w założyć nowy biznes albo start -up albo napisać wniosek, żeby dostać pieniądze na jakich się ten projekt badawczy to musimy tam, zanim jeszcze zaczniemy myśleć, zanim zaczniemy działać mamy już napisać co tam będzie nowego i w tym sensie wydaje mi się życzyłaby o tym, ministrze nowy materializm myśleć nieco inaczej jak właśnie próby reagowania, ale pewne zmiany w świecie na to co nam się wydaje przynajmniej stresu, gdy w feministycznej istotne do przemyślenia nie tylko z perspektywy ludzkie, ale także innych spra w tych czynników w świecie właśnie, szukając również w tym co stara LM jeśli narzędzie do opisu tej rzeczywistości zastanawia się pani czy coś takiego jak tabletu, która będzie działaniem wiatru czy pani wie o tym, o dziecku, które podchodzi do ekranu, lecz rozciąga się ekran tak wrażliwe czy dla pań takie wrażenie, że w pewnym momencie możemy zacząć traktować albo już to robimy tu było bardzo niebezpieczne, ale zaczynamy traktować te przedmioty jednak przedmioty jako rzeczy obdarzony jakimiś własnymi kolejne atrybuty takiego indywidualnego bytu i już nie nie twierdzę, że inteligencja już zaczynamy trochę tak traktować nie myśli pan, że tak się dzieje powoli myślę, że tak się dzieje w feministycznym materializm niektóre traktuję nie tylko ludzi jako sprawców czyni chcieli czy podmioty, ale różnego rodzaju BT i ten raczej opisuje rzeczywistość jakąś jego splątanie różnych elementów właśnie naturalnego kulturowych ludzkich istnień ludzkich technologicznych przyrodniczych i t d . i t d. i trudno tutaj mówić o takiej perspektywie, którą można, by określić w śniegu starą taką perspektywę, gdzie jest, więc podmiot uznający kartezjański, którym mówimy myślę, więc jestem jestem, dlatego że jestem podmiotem znającym ustawionym naprzeciw przedmiotów Poznania, które są właśnie taki bierna nic właściwie nie mogą jaja mogą jako wolnych opisywać tutaj raczej chodzi o pewnego rodzaju interakcje interakcje między różnymi przedmiotami świata można dowiedzieć jak zagrożenie, ale znacznie ciekawsze wydają się spojrzeniem i na technologii na różnego rodzaju przeobrażenia zachodzące na szkodę środowisku przyrodniczym takie jak globalne ocieplenie powiedzmy albo problem odpadów jako no właśnie powiązane na jego jakość sprawdź wpływające na polityka wpływające na ludzkie decyzja i na sposób bycia w świecie strasznie mi tego brakuje właśnie buszowanie po dziś wyraźnie brakuje brakuje mi na brak jej życie wielu rzeczy, ale przydadzą mi brakuje mu tego, o czym pani powiedziała ostatnio dołączył i nie mogę teraz zrozumieć jak ja jako społeczeństwo nie potrafimy zrozumieć, że nasze śmieci są nasze znaczenie nie ma takiego połączenia będzie funkcja wyrzucam na śmietnik, a tym, że później rosnące góry śmieci pod miastami na końcu ludzie w miejscowości koło tego wysypiska śmieci mówią niech ktoś coś zrobić z tymi śmieciami, ale to są też trochę i pani moje śmieci, które znaliśmy tydzień 2 tygodnie wcześniej że, gdy nie ma Europa 2001. wielki nie jesteśmy w stanie pociągnąć takich takiej linii od tego co ma w koszach na śmieci do protestów przeciwko budowie spalarni to jest dla mnie zaskakujące, gdzie z, czego to wynika bowiem 2 mecze są to dziś jest taka, bo politycy się mną zajęli też przecież byśmy wszyscy inteligentni brzmi, dlaczego tego nie potrafię połączyć w całości spróbujmy jeszcze dalej pójść w tym jest spekulacji nie tylko możemy pomyśleć o tym, że śmieci są nasiona należy też w pewnym sensie my jesteśmy śmieci to znaczy te góry odpadów też w jakim sensie nie są tylko właśnie bierną materią, która jest już nam niepotrzebna, której próbujemy się pozbyć, które próbujemy próbujemy ją gdzieś tam upchać daleko to już druga była niewidoczna też nas w pewnym sensie ona nadal żyje czy to on przykład o pszczołach miejskich, które wykorzystują plastik do budowania swoich tych ulg ulgi bólów Unii ulicę, ale co teraz taki plastik, którym wyrzucają na taki, któremu zarzucamy jest wszystko ze sobą powiązane możemy się zastanawiać jak możemy budować np. strategie polityczne czy pewnego rodzaju nowo odpowiedzi na problemy społeczne biorąc pod uwagę cel pośród splątania między nami jako obywatelami między tym co wyobrażamy sobie go w pole polityki, a między np. odpadami albo pszczołami albo technologiami albo czymś tam jeszcze inne w jak tutaj w Warszawie w swego czasu prof. Benjamin Barber ją promował swoją książkę ja pojadę właśnie o tym, że nie ma żadnego problemu, dlatego że obywatele jeśli poczują, że zmiany klimatyczne albo problem ze środowiskiem naturalnym będą inwestować bezpośrednio to oni pójdą do swojego do prezydenta swojego miasta zrobi manifestację zachorowań presję na 1 prezydent się ten zajmie i 9 proc jak sądzę moim zdaniem jak pani powiedziała polityka to jak ja miałem wrażenie, że to mam wrażenie, że chodzi o jakichś taki proces długofalowy, ale jednocześnie myślenie o przyszłości w ten sposób, żeby to nie w momencie, kiedy woda wdzierała się do piwnic krzyknąć Oriany zapomnieliśmy o globalnym ociepleniu tym właśnie polityka, odkąd w, jaki sposób taką politykę robić skoro ten problem z, o którym czynność będzie nadal jest raczej to siedzimy na góry śmieci rosną jasne to co ono PiS wydaje mi się do Kongresu perspektywą właśnie ludzką, ale w momencie, kiedy zaczynamy się obawiać o własne przetrwanie w dni należy działać, a wydaje mi się, że taka perspektywa postu humanistyczna, która stara się w jaki sposób zdecentralizowana sieć człowieka w swoim myśleniu czy właśnie nowy materializm pozwalają na to, że od początku widzieć różne problemy jak ze sobą związane możemy myśleć o tym co zagraża człowiekowi, ale możemy też myśleć np. o środowisku życia różnego rodzaju gatunkach jak go już np. zagrożonych bez odniesienia do tego, jakie to z 2 skutki dla obywateli czy dla ludzi w jak to przełożyć na kredyt bank wierzy w to, że można to przełożyć na taki język, który stosują media, bo politycy teraz znaczy brakuje mi w Polsce takiej dyskusji właśnie, czego o środowisku naturalnemu naszym związku z naszą rzeczywistością, dlatego że bardzo często jest jest spychany w taki rejon tematów niekoniecznych to znaczy to nie jest coś co nas dotyczy bezpośrednio i jak pani sądzi, jakiego powodu tak się dzieje w oczy czym my jako media jesteśmy dorośli czy polityka nie dorosło do tego, żeby powiedzieć ludziom to jednak wszystko od siebie i w jakim stopniu zależy im musimy zwracać na treść uwag ani spychacz to do takiego kącika, w którym jest napis na przodem lewacy i ekolodzy i t d . i t d. będzie się miliony zlote, a pani wcześniej Aldo de facto tak to wygląda w Polsce od niej nie ważniejsze wzrost wzrost tak uznał on w czwartek w ich wskazują, że w ocenie nie ma żadnego przełomu, chyba że właśnie pani natomiast co co musiał się stać, żebyśmy zaczęli poważnie o tym wszystkim rozmawiać szczerze możemy poszukiwać nowych języków i rent do tego, żeby opisywać rzeczywistość EMP możemy pomyśleć o politykę, która nie jest domeną tylko ludzką element weźmy przykład trochę inny niż, że ten problem środowiska naturalnego, o którym pan przed chwilą mówiła, ale wydaje mi, że np. styki dobrze pokazuje to o co chodzi, ale w 2009 roku po wybuchu alarm ogłoszono wybuch pandemii świńskiej grypy, ale i wtedy też nie poprawić, jeżeli jacyś tutaj Mela rekonstrukcji wydarzeń, ale ministrem zdrowia w Polsce była Ewa Kopacz i ona podjęła decyzję, że na szczepionka, która była przez inne kraje te oczywiście, które było na to stać mnie wykupowane dla obywateli, żeby jakoś ich uchronić przed tą epidemią ona podjęła decyzję, że taka szczepionka nie będzie zakupiona przez Polskę też wygadać się da i teraz możemy takim językiem klasycznej filozofii politycznej czy teorii politycznej powiedzieć, że to osoba, która reprezentuje władzę podjęła suwerenną decyzję możemy też użyć języka n p . takiego w układ jak czeczeńskiego w KOV prowadzi takie pojęcie geopolityki, czyli w rolę takiej formy władzy, która zarządza populację n p . jej zdrowotność Renault było to decyzja geopolityczna w tym sensie, że dotyczyła zdrowia populacji danego kraju możemy użyć takiego rekord po języka i powiedzieć, że chodziło tutaj o zarządzanie ryzykiem, ale wszystko są perspektywy, które przede wszystkim biorą pod uwagę politykę jako sfera decyzji, ale ludzkich, a co jeśli pomyślimy i raczej o sprzątanie losu i wzajemnych wpływach populacji tych świni, która chorowała albo były zagrożona wirusem i ludzi, ale ludzie bardzo różnych co jeśli pomyślimy n p . o tym w jaki sposób religiach w jaki sposób legalna kultura są związane z naturą, czyli jak leczyć moglibyśmy się zastanowić się nad tym, że dochodziło do rzeźni świń na szkodę Egipcjan nie tylko, ale też kraje, które nie są muzułmańskie na wkład Norwegii EMC upust wody w była to decyzja polityczna tak, która miała sprawić, że to zagrożenie zostanie wyeliminowana i teraz jeśli przemyśleć, by tę sytuację z różnych poziomów nie tylko właśnie dobra czy zdrowotności populacji danego kraju czy populacji ludzi, ale też np. losu zwierząt LM też z poziomu tego w jaki sposób ekonomia handel żywnością jest związane z losem zwierząt ze względnym możemy być może wypracować jakiś nowo odpowiedzi na tego typu problemy i zagadnienia polityczna także odpowiedzi, które uwzględniałyby np. o los wielu zwierząt czy los istot, które nie są niskie, ale w jak państwo to kiedy państwa to mam żyć co się stało to miasto w Polsce podczas dyskusji, której wybuch zresztą mnie zaskoczył dyskusje uboju rytualnym mordzie początek tej dyskusji wydawać, by się mogło był standardowy znaczek premier, która wtedy był Donald Tusk powiedział, że z potencjalne straty polskiego przemysłu trzeba ocenić jeszcze nie ma dany temat pierwszego konferencja, kiedy wybuchła sprawa uboju rytualnego i w oczy musimy sprawdzić, jakie straty potencjalnie mógłby ponieść szans, gdybyśmy rzeczywiście zakazali to była pierwsza jego grubość i nigdy już podczas oficjalnych wypowiedzi nie wracał do wymiaru ekonomicznego, ponieważ momentalnie pojawił się wątek religijny wolności religijnej i to zarówno Żydzi jak muzułmanie w Polsce mówili no zaraz w państwie no i wolność religijna obronny momentalnie pojawili się ludzie, którzy powiedzieli te zwierzęta cierpią, tak więc zwróćmy uwagę na dobrostan zwierząt okazał się inny wątek później w trakcie dyskusji wielokrotnie wydają się politycy PSL -u powracali do wątku ekonomicznego, ale on do końca nie był dominujący okazało się, że są różne perspektywy finalnie doszło do sytuacji Żydów kim ma masowy ubój rytualny w Polsce jest zakazany tak tylko na potrzeby własne zostały to próbować się na to, o czym pani mówi, że kiedy spojrzymy z różnych perspektyw dało na końcu jakiś efekt, który dla 1 ze strony zgniłym kompromisem, dla której ze stron dla tych, którzy zarabiali na przemysłowy ubój rytualny cóż poradzić wydaje się, że częściowo tak mi chodzi jeszcze droższy troszeczkę bardziej radykalny krok nie tylko, żeby pomyśleć np. prawa zwierząt czy o ochronie środowiska jego tematach czy innych przedmiotach ludzkie troski, ale też zobaczyć w jaki sposób te nieludzkie altankę na nas wpływają co to znaczy to znaczy, że chodzi mi o to, że los ludzkich zwierzęcy los środowiska naturalnego i ludzi jest sumą w sposób radykalny powiązane nie tylko możemy powiedzieć, że trzeba zadbać o te biedne świnie, które potencjalnie mogą przenosić wirusa świńskiej grypy, ale też w jaki sposób w dziejach ludzkości są fundamentalnie związany z dziejami zwierząt hodowlanych, a że nie możemy tutaj mówić jakimś dziś prostej naturze versus kulturze tym co ludzkiej tym co zwierzęta z ca, ale raczej one są ze sobą w jakiś radykalny sposób powiązane od samego początku udomowienia zwierząt czy wykorzystywania ich przez ludzi myje udana od omawiamy, ale też one nas w pewnym sensie kształtują spotkań, kiedy się z takimi badaniami, że tam gdzie by dorastające dzieci widzą śmierć zwierząt TOZ gdzieś tam skutkuje liderów do dorosłym życiu i są kultury kto, gdzie po prostu separuje się z widoku publicznego zabijanie zwierząt i ewidentnie dzieje się tak, bo od lat i to jest bardzo ciekawe to co pani powiedziałaby co znaczy, że faktycznie to jest chyba chyba także warto było spojrzeć na to ostro, kiedy od strony zwierząt albo współistnienia ludzi zwierząt tylko, że chyba w ogóle w Europie nie ma takiej tradycji się wydaje, że raczej ciągle z rozpędu myślimy, że zwierzęta są bardziej rzeczami jak pańskie wrażenia z badania uważa, że nie są rzeczami oczywiście, że tak, ale z drugiej strony jest z góry zajmie się eksperyment myślowy, żeby postarać się w myśleniu w końcu bądź humanistycznym zastanowić się nad tym, jakby to było, gdyby człowiek nie zajmował centralnej pozycji w nim 3 i zastanawiać się raczej nad systemami powiązaniami różnych rodzajów bytu ze sobą niż myśleć o interesie ludzkim tylko włącznie myślę, że feministyczny nowy materializm w ten sposób to proponuje pracując czy, wypracowując bardzo różne teorie MO to logiczna, gdyż spojrzenia na rzeczywistość i coś, czego ona zrobiona, ale przede wszystkim, widząc materii różnego typu rzeczach to co jest również sprawcze, a nie tylko właśnie bierna to nad czym możemy panować taka trochę to ta teoria, która gdzieś swoje korzenie w prawdopodobnie religii, chociaż nie jestem przekonany nie znam się na tym, który mówi, że to myśmy wzięli ziemię wprost w posiadanie ROR oraz do takiej kontroli znalazła swoje praktyczne są egzemplifikacją w tym, że to wprost, że człowiek stworzył tutaj w cudzysłowie używał czasownika stworzył zwierzęta hodowlane czy ich nie było myśmy zaczęli hodować niektóre dzikie po prostu zamieniliśmy hodowlanej takim jesteśmy nawet nie da się na to inaczej spojrzeć mu po prostu jesteśmy przyczyną tych istnienia tych zwierząt hodowlanych byśmy hodowali na mięso to by nie było wobec zwierząt hodowlanych tak być może jesteś także, gdyby nie było zwierząt hodowlanych nie byłoby nas to proponuję zakończyć naszą rozmowę i zostawić biednych archiwum prywatne z tym pytaniem jest pani dr Olga Szomańska Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za dzisiejszą wizytę w radiu TOK FM decyzję złymi tego, że dwudziesta druga za 2 minuty informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA