REKLAMA

Jedni biegli, inni stali. O wpływie maratonów na życie polskich miast

Post Factum
Data emisji:
2015-04-27 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:11 min.
Udostępnij:

Dyskutują: Wiktor Wojewódzki, szef Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg warszawskiego Ratusza, Sebastian Chmara, rzecznik Orlen Warsaw Marathon oraz Paweł Sulik.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum 18 minut został do godziny 19 słuchamy Radia TOK FM dziś 27 kwietnia w poniedziałek w naszym studiu zgodnie zapowiedział pan Wiktor wojewódzki szef zakładu remontów i konserwacji dróg Warszawskiego ratusza dzień dobry czy nawet z i pan Sebastian Chmara rzecznik Orlenu są maraton w dzień dobry dzień dobry witam serdecznie chciałem jak w państwach zapytać czy są państwo zadowoleni z tego maratonu wycieczek po Warszawie po dwóch-trzech zdaniach był świetnym, bo to Rozwiń » ja odpowiem jest 1 była większa frekwencja były świetny, bo wszystkie założenia organizacyjne udało nam się zrealizować i był świetny, bo to było prawdziwe narodowe święto biegania biegaliśmy przez 2 dni w sobotę rozpoczęli najmłodsi o 1545 blisko 2000 dzieci przebiegło Wybrzeżem szczecińskim okrążając stadion Narodowy i finiszując tam, gdzie jest meta, bo o siedemnastej wystartował marszobieg charytatywny biegam, bo lubię pomaga mi tam kilkanaście tysięcy biegaczy z krakowskiego Przedmieścia przebiegu w kierunku stadionu Narodowego i wieczornej skauting na ich drugiego dnia w niedzielę w hali ZS Night Sky tynk rolkarze pojawili się na Wybrzeżu szczecińskim i od maratonu tak mieliśmy z nimi w wspólnie ustaliliśmy, żeby nie budować w 22 do startu w 2 linii mety, żeby nie dobudować infrastruktury również w ramach naszego święta pojawili się pojawili się na Wybrzeżu szczecińskim i tam wystartowali przejechali swój dystans natomiast następnego dnia to co widzieliśmy wszyscy dzisiaj w gazetach i wczoraj na ekranach ten telewizorów blisko 20  000 osób w biegu na 10 km i w maratonie przebiegł ulicami Warszawy, a teraz pan Wiktor wojewódzki na powiecie zadowolony z tego jak poszedłeś maraton z punktu widzenia organizacji ruchu, którą w nasz zakład przygotował i wdrożył połączenie tych 2 imprez, o której powiedział rzecznik Orlen maraton, czyli biegu na 10 km i pełnego maratonu, gdzie te 2 trasy się stykały to uważam, że ta impreza była naprawdę bardzo dobrze przygotowana od dzieliliśmy pasy ruchu samochodowego od trasy przebiegło w tych 2 imprez biegowych w związku z tym tak naprawdę nimi w dużych zakłóceń komunikacyjnych w mieście jest coś się żeglowała bardzo dobrze dobra impreza i dobrze zrobiona w co innego mówią ci, którzy Stali na przejściach dla pieszych i czekali mówi wiele wiele wiele minut czasami to były długie kwadranse po to, żeby móc przejść przez przejście dla pieszych widziałem wielokrotnie starsze osoby albo w rodziny zwózkami z dziećmi wwóz kach i z ich punktu widzenia wyglądało to dobrze powiem szczerze wyglądało to źle to, czyja niema to proszę wziąć pod uwagę, że w tym biegu dużym Maratońskiej ma uczestniczyć w tym kilka tysięcy osób w związku z tym oczywiście jest pewna grupa, która biegnie bardzo szybko rozpoznają wyprzedzaj potem mamy długie przerwy, ale potem jest duża grupa firm jest wpuszczenie przy przechodniów w dużą grupę maratończyków, którzy są skupieni na tym, żeby biec no byłoby dosyć niebezpiecznym zabiegiem, ale większość internautów, którzy akurat biorą udział w naszym programie, bo na portalu Facebook na profilu Radia TOK FM, że wypowiadają mówi, że to trochę inne rozwiązanie trasa trasa powinna być może symbolicznym miejscu, gdzie startować kończyć, ale generalnie niech biegnie po terenach z dala od głównych szlaków komunikacyjnych co panowie na co patrzy przede wszystkim w tym roku przez poziomą z mostu Łazienkowskiego to drastyczna, bo dość istotnie modyfikować wykorzystaliśmy 1 przeprawę tylko most Świętokrzyski przez Wisłę pozostałe były były przejezdne, ale te sugestie wypadały w 2 w sobotę na torze, ale i to jest sugestia że, gdyby most nie spalił to by nie było od tych problemów z czekaniem na przestrzeni, a także były, ale właśnie tak, gdybym ja myślę, że w ogóle, jakby się, że nie ma sensu dyskutować w tym kierunku że, gdyby zrobił coś lepiej, żeby nie było tych problemów komunikacyjnych, dlaczego dlatego w mieście, a tak mało np. 1 w lesie w las zachwala kapitan ale jaki jest pytanie jest na całej tak jest w całej Europie, jeżeli są wielkie maratony nie wiem w Londynie Wiedniu w Paryżu to nikt nie biegnie w lesie tylko wszyscy biegają w centrum miasta po to, żeby pokazać to miasto jest my mieliśmy w tym również maszyny to koniecznie miast i jasne, że tak to to jest idea to ma być święto tak, gdy w dużych maratonach zamyka się miasto tak naprawdę na kilka dni czasami przed po to, żeby przyzwyczaić mieszkańców jak wyglądają zmiany w komunikacie World Tour 2 i tam ludzie nie zgadzał uważał za prąd ponownie absolutnie nie chodzi nie absolutnie nie chodzi o to, żebyśmy my coś takiego robili i jest dla wróbli sprawiła, że mieszka w żagle Jeremy ego w nie jak w rejonach w UE w wielką laury za absolutnie nie róbmy tego oczywiście ale gdy to jest kwestia tego, żeby te 2 dni Narodowego święta biegania potraktować rzeczywiście jako święto, żebyśmy wszyscy w tym uczestniczyli czy ci, którzy biegną oczywiście biegnąc inż. Józefowi w wymiarze 2 dni czytaniem 1 bieg maratoński, bo 2 dni w 2 oczywiście w mieście którymi są 2 maratony ani 1 tak tego, że pierwszego dnia uciążliwości tak naprawdę były niewielkie, ponieważ startowały dzieci z Wybrzeża szczecińskiego okrążał stadion Narodowy był bieg charytatywny marszobieg biegam robię pomagam też, gdzie zamknęliśmy warszawianie na kilkadziesiąt pewnie minie może nawet nie z krakowskiego Przedmieścia wbiliśmy na dół w kierunku mostu świętokrzyskiego natychmiast znaleźliśmy się w okolicach stadionu, ale jest ważne pytanie, które wcześniej powinniśmy sobie zadać to studia mianowicie czy to jest także w trakcie wyznaczania trasy w pojawia się na linii ratusz czym władze miasta organizator takiego biegu w UE, gdzie dziesiątki tysięcy ludzi mogą się zjawić to czy pojawiają się pytania co do trasy czy miasto mówi np. tędy proszenie jest oczywiście oczywiście, że tak i proszę podać przykład co do Niemców była za lokalizacją, na którą ratusz podział nie tędy nie będziecie biegi, a przede wszystkim lokalizacja, o których pamiętamy z poprzednich lat, czyli właśnie mosty, o których mówi swoje trasa poprzedniego biegu przebiegała przez most Poniatowskiego most Świętokrzyski, czyli te 2 mosty zostają zamknięte w tym roku ta trasa zresztą była przygotowana do z lutego 2015 roku projekt organizacji ruchu został zrobiony w tej w tym kształcie niemalże zeszłorocznym powtórka zeszłorocznego biegu maratońskiego natomiast po w tym wypadku ze spalenia mostu Łazienkowskiego niestety musieliśmy to bardzo szybko zmieniać i tutaj na pewno w bo władze miasta mają specjalny zespół, który zajmuje się imprezami masowymi ten w tym zespole osoby, które decydują o przebiegach taki właśnie presja maraton decydują również, jakie ulice, jakie ciągi komunikacyjne możemy wyłączyć ruch to dopiero teraz spokoju słuchaczy malarze w dużych miastach w Polsce jeśli chodzi obiegi tak właśnie ta przebiega, ale z drugiej strony zapytam czy to jest także jako organizatorzy maratonu pasły się upierali przy jakiej lokalizacji bardzo chcieli coś, ale właśnie ratusz odmówił nie krakowskie Przedmieście na kisielu to znaczy absolutnie tak nie jest to znaczy na czym nam zależy przede wszystkim zadam państwu nie zdążą na krakowskim Przedmieściu przyszłość mówił pan, że centra miast i spektakularne miejsca symboliczne powinny być jasno wieloletnie Krasowski było zamknięte jest 10 km przebiega tamtędy aż natomiast w Chinach jachty motorowe oraz drużyna poprzedniego wydania pracownikowi należy się zgodzić na to, że za rolę Syria pozostaje na poprzednie pytanie na czym nam zależy nam organizatorom zależy na tym przede wszystkim, żeby trasa była optymalna to znaczy szybka, żeby nie było zbyt dużej ilości wzniesień podbiegł, żeby była realna wizja i znak 2 liga czy tak tak o perspektywie biegaczy, a ja chciałbym jeszcze, że się przez firmy w perspektywie mieszkańców, którzy np. 1 z nich do nas na napisały wyznaczał wyraźnie że, żeby więcej było biegania w lasach mniej wmieście po ulicach Warszawy do zrealizowania, bo na północy Puszczy Kampinoskiej w każdym mieście w Polsce naprawdę można pomyśleć co państwo to ja sobie nie wyobraża maratonu, który ma ma promować miasto ma promować jego walory, żeby był organizowany w lesie, bo w maratonie biegł przez centralną piękną ulice traktu Królewskiego w krakowskiej, że jeszcze nowy świat biegł przez wiele miejsc, które są w Warszawie piękne przebiega przez most wschodni tych elementów pięknych im mniej pięknych pojawia się wszędzie na trasach europejskich maratonów nie sposób, by biec po pętlach zwiedzać z tak bym cały czas najpiękniejsze miejsca stolicy, niemniej jednak, by ten ten wariant przeniesienia maratony gdzieś poza miasto z punktu widzenia promocyjnego wydaje się pomysłem zupełnie absurdalne dania na wracając do tego co po co powiedziała pan Sebastian Chmara na początku rozmowy komentuje to tak w innych miastach maratony nie utrudniają życie mieszkańcom, bo tam są świetnie funkcjonujące sieci linii metra winnych miastach są tak, zwłaszcza że do przodu nie odpowie mamy w biednym mieście, chyba że mówi o innych miastach europejskich tak rozumiem tak z dnia, żebyśmy sytuowani trasę przede wszystkim wzdłuż linii metra mamy nie przeoczyliśmy ani 1 trakcji tramwajowej zatem tramwaje funkcjonowały bez najmniejszych przeszkód w tym roku komunikowali się do mieszkańców organizowaliśmy specjalne konferencje prasowe, żeby tego dnia zwyczajnie mnie nie brać samochodu, jeżeli chcemy się przejść przespacerować się mokro w sobotę była piękna pogoda w niedzielę troszeczkę padał deszcz nie ma jednak było ciepło każde miejsce Warszawy można było dotrzeć dojechać Warszawa ma już linię metra, a więc spokojnie można było z tego korzystać tutaj absolutnie nie było żadnych utrudnień plus tramwaj, więc sporo możliwości komunikacyjnych Warszawa zostawiła jeśli chodzi o około i autobusy tu rzeczywiście trasy, by pozmieniać no bo innej możliwości mnie w tym przypadku nie domowi azbest Chmara rzecznik Orlenu są maratony, a z nami jeszcze pan Wiktor wojewódzki zakład remontów konserwacji dróg Warszawskiego ratusza i może pora zapytać, gdyby pan teraz mógł powiedzieć parę zdań tym osobom, które czekały na przejściach dla pieszych denerwował się i wkurzał się liczydła nie pojedzie do napadu powiedziały to co nam 2 takie duże biegi może mieć 1 w 2, a ja nie jestem uprawniony do tego, żeby odpowiedzieć, dlaczego sądowa ja powiem więcej jest w Warszawie jest więcej biegów niż 2, dlatego że imprezy, które nazywamy półmaraton nami tak naprawdę również ogranicza ją ograniczają ruch na czas jakiś wykopany władze miasta pan z władz miasta ba może to być organizatorowi ideę maratonu wie pan wie pan co już tu mamy 11 lat połączyć się stan ten duży maraton będzie temu obiekt będzie 2 × mniej komplikacji dla mieszkańców miasta no dobrze, ale przecież na 1 na drugim roku, ale nie jest potężna frekwencja AGH znanych Marek, który z nich jest z nim Leszek Wójcik przekonuje prowadzącego tymczasem komornik, ale zdradzić, ale nie tam na antenie tak jest Fn to rzeczywiście maraton każda taka impreza tego typu jest promocja dla miasta stołecznego Warszawy będziemy mieli 10 w tym sporze już nie oczywiście mieliśmy kiedyś się także mieliśmy 3 maratony rzeczywiście miasto zrezygnowało z tego, bo to była za duża już ilość NDMA nie jest natomiast mamy duże mamy 2 maratony panie redaktorze mamy 2 maratony 1 jest w okresie wiosennym drugi jest w okresie jesiennym, czyli mamy raz na pół roku bez niego nie ma nie ma, a 0 zlotym umarli ale, ponieważ jest umieszczona w rewanżu również wiemy, że pan biega maratony zapraszamy specjalnie pewnie zrobimy jakiś rywali, ale decyzji zrobi specjalnie dla palących chlebki albo Gila i jego żegnają się do nas może pana zapytać, dlaczego ratusz zgodził się na organizację 2 takich dużych imprez na pytam tylko, dlatego że większa część słuchaczy wie, bo już mówiłem na antenie, że większa część miał wszystkie tak duże miasta na świecie mają tylko 1 w roku maraton z wyjątkiem ceł na euro w Korei zjazdowi kod tak jest w Wilnie no i to jest pytanie do ratusza, dlaczego tego, że w Warszawie zgodzono się na 2 tak duże biegi z punktu widzenia problem komunikacyjny pajęczak jedno myślę, że to jest pytanie do bezpośrednio do władz miasta ja nie mniej nie jestem upoważniony do tego, żeby odpowiedzieć na to na tak zadane pytanie w przygotowuję metali 1 maraton one dla aut w firmę Orlen Warsaw maraton z drugim maratonem warszawskim nie mamy nic wspólnego w związku z DM, jakby staramy się, żeby mieszkańcom ma zapewnić jak ten minimalny komfort poruszania się po mieście przy tak olbrzymiej imprezie i tak, że spektakularne dla miasta pani Katarzyna napisał do nas maila miasto jest dla ludzi nie dla samochodów przecież działa komunikacja miejska są rowery, o co chodzi promujemy bieganie i wyciągają ludzi samochody świetnie i gratulujemy gratulujemy, a ja mogę odpowiedzieć na to pytanie co prawda wcześniej wzrost o zdanie, dlaczego mamy mamy 2 maratony oba maratony oba obie imprezy gromadzą potężne już los ludzi biegających, więc jest to oferta dla biegacza, który z przyjmowana jest także są organizowane przez biegaczy przez biegaczy, a nie pyta tych, którzy starczą pół godziny na przejściu dla pieszych z wózkiem z dzieciakiem, który się, że Albania nie ma takich sytuacji pani redaktor widziałem tak jeszcze wielokrotnie to znaczy zatrzymał się pan w tym maratonie w RMF FM podało, że tak bardzo dobra swojego biegu oznacza, że się pan zatrzyma nie ma dachu żegna zarazem kpinę z tej racji nie znaczy, że nie ma takich realia w dniu wczorajszym na trasie maratonu byłem od godziny szóstej rano do godziny siedemnastej, czyli do momentu posprzątania, jakby w całości po tym, maratonie czy po całej imprezie masowej w związku z tym stałe w bardzo różnych miejscach różnic na różnych skrzyżowaniach na różnych traktach przebiegu tego biegło m. in . na miejscu o takim najbardziej uczęszczanym przez warszawiaków w dni wolne od pracy, czyli w okolicach łazienek Belwederska Gagarina były sytuacje, kiedy ludzie przechodzili z wózkami z małych dzieci na rowerkach przebiega przejeżdżające, jakby wzdłuż tych maratończyków i naprawdę służby ochrony maratonu, który oczywiście po stronie maratonu były nie po stronie miasta przechowywał się w sposób prawidłowy tak pomagały tym ludziom, a ja jestem pełen uznania odpowiedzialności jest to pełen uznania dla organizacji i wiem, że naprawdę służby, które widziałem działały na najwyższym poziomie i to jest z ZUS w tym momencie z anteny Radia chciałbym pozdrowić wszystkich szczebli mundurach czy nie zrobić kawał dobrego, a szczególnie wolontariusze nie zmienia faktu, że słuchają tego co pan przed chwilą powiedział też ludzie, którzy wczoraj tysiące ludzi, którzy utknęli w go nawet jeszcze wcześniej utknęli w korkach Stali w samochodach złorzeczyli, gdy byli oni się z siebie zaś o z siebie samych pytali poco nam 2 duże maratony, kiedy w miastach na świecie tej wielkości miasta robią 1 bieg wciągu roku wydaje mi się, że i skoro mamy tylu uczestników kilkanaście tysięcy osób biegających w mieście takim jak Warszawa, a to znaczy, że te 2 imprezy dla biegaczy święto biegaczy są potrzebne, gdyby ta impreza dotyczyła 500 osób tobym powiedział, że nie, ale to jest kilkanaście tysięcy ludzi, ale wytwarza Orłem stworzą nowy sposób życia, ale nie promujemy siedzenia w samochodzie za kierownicą zgoda absolutnie tak tylko ci, którzy siedzieli za kierownicą nie czytuję, że powinni wstać wyjść zaczął biegać z nowo studiów, czyli po prostu fatalny zdenerwowali i żonatych biegających panie redaktorze ja chciałbym z tego miejsca wszystkich siedzących za kierownicą serdecznie przeprosić, że takie tak się stało, gdyby zrobimy wszystko, żeby następnego roku było i jest lepiej jeszcze prościej nie denerwujemy się przede wszystkim starajmy się tego dnia albo przez te 2 dni zrobić wszystko, żeby zostawić samochód w domu będziemy czuli się lepiej zdrowiej tak jak pan podkreślił, że organizacyjnie było bardzo fajnie dziękuję za docenienie tych osób, które włożyły mnóstwo pracy w przygotowanie tego biegu myślę, że z roku na rok będziemy starali się właśnie dzięki takim dyskusjom wyciągać wnioski poprawiać to co jeszcze nam umknęło i ta impreza będzie przebiegała w kolejnych latach o wiele lepiej, a Sebastian Chmara liczne grono morsów maraton był znany również pan Wiktor wojewódzki szef zakładu remontów konserwacji infrastruktury dziękuję bardzo za minutę godziny dziewiętnastej wiadomość post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA