REKLAMA

O kondycji współczesnego muzealnictwa opowiadała prof. Dorota Folga-Januszewska

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-05-15 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku 30642 sekundy na zegarach Piotr Maślak witam państwa bardzo serdeczny gest pierwsze śniadanie w toku dorosły stoi inny 40 dni spędzą państwo w zemną czas potem z Aleksandrą Dziadykiewicz i szybko jeszcze później z Dominiką Wielowieyską, która dziś w zastępstwie Jacka Żakowskiego zaprasza na poranek Radia TOK FM inny w ciągu 10 lat od 200 % wzrosła frekwencja w polskich muzeach dla porównania do kin polskich w tym czasie inny chodziło o 75 proc Rozwiń » wzrosła frekwencja wzrosła frekwencja 75 proc rośnie też liczba muzeów w Polsce jak wygląda takie nowoczesne współczesne muzealnictwo z czego wynika moda na muzea czy to jest moda czy to on w pewnym sensie naturalny zjawisko państwo moim gościem jest pani prof. Dorota Olga Januszewska prezent, a komponent polskiego komitetu Narodowego i genewską dzień dobry dzień dobry wzór właśnie moda czy zjawisko zupełnie naturalnej nie powinno nas dziwić ich liczba Rosjan to dużo 10 lat jesteśmy krajem takim rozwijającym się raczej nie był w tym sporcie tak, ale dotyczą głaszcze powietrze tech 200 % to znaczy, że dzisiaj do muzeów chodzi corocznie ponad 30  000 000 osób z bardzo ważnych to skala obrazuje tak czytało książki o tak, ale proszę zwrócić uwagę, że do do tych samych muzeów chodzą ludzie wszystkich grup wiekowych i testach dla mnie fenomen, który wymaga pewnego pewnej refleksji pewnego zastanowienia przede wszystkim trzeba pamiętać, że muzeum to taka instytucja chyba naj dłuższym trwaniu w kulturze i zwłaszcza kulturze Europy ekscentryczny tego, że tutaj pół 1000 lat mija, kiedy pierwszemu z nas zaczęły powstawać w Grecji tego miejsca spotkań za nim zapomnieliśmy czasem zapominamy czasem o tym, że to były instytucje, które były o to, żeby ludzie się z OZE spotykali spierali, ale i wymieniali informacje, ale dziś wspierać w takich miejscach, gdzie muzyk działaniu czy jest trochę inspiracji jest dobry klimat jest dobre jedzenie no i są te przepływy energetyczne, które dzisiaj, że się spotykam dziś już dziś w muzeach nie wolno wolno jak najbardziej wojownik tu powstają muzea powstają muzea, które są właśnie poświęcone delegacji smakiem werwy i ja myślę, że muzeum to okres pracy taki ciekawy i ten obszar to badania, dlatego że ona się z Sejmu zastępuje się wszystkim tym co produkowano ludzka cywilizacja stworzyła natura się nie ma takiej granicy, ale skrytki, w której IR muzeum nie istnieje szansa jest dzisiaj jak MPK model to ja myślę, że ta moda jest dopiero po części wywołana powtórnym zainteresowaniem materiał mózg loty takie obszary, gdzie multimedia i materią są bardzo blisko siebie, a skoro wywołaliśmy ten temat jedzenia trochę niechcący to na ile pani zdaniem wpływ na to, że tak chętnie odwiedzamy muzea ma właśnie torze po tych dziesiątkach lat taki siermiężny gości zdjęliśmy z muzeów to sztucznością taką to takie poczucie zjeść pamiętam z dzieciństwa od kiedy wchodziliśmy do muzeów i nie dotykaj zawsze takie panie groźny stały w mundurach nie zbliżali się z łóżka czy Cichoń niech się w niej grzecznie rozmawiać ze złóż tego nie ma teraz może muzea żyją tam czuć różni się, że coś się dzieje, że jest jakiś Wehrmacht i obawiam się, że najbardziej zmieniła się z formułą mówienia o muzeach czasami myślę, że to, że muzeum w sądzie w dobrej kondycji jest związany z tym, że wykształciły takie działy takie obszary, które potrafią stworzyć nowy sposób opowiadania o tym co jest w środku Musa były zawsze bardzo różne jako dziecko pamiętam z akcją można było wszystko dotykać się tym bawić w muzeach geologicznych swego czasu takim miejscem, gdzie można było nauczyć się też bardzo wielu rzeczach optycznie oczywiście ciszej to jest też rezultat różnego rodzaju nowych technologii komunikacyjnych i proszę zwrócić uwagę jak my trafiamy do muzeów najczęściej trafiamy poprzez informacje internetową Kol no i różnego rodzaju technologii mobilnych i IKZE niewątpliwie ta ma wpły w na zmiany frekwencji to ma wpływ także na sposób mówienia to ma wpły w na indywidualizację przekazu tego rzezimieszka przychodzimy do Wilanowa i każdy sobie może wczytać własnego telefonu w program ten przewodnik i używać go po swojemu to też wpływa na samopoczucie warto było to jedno z największych oba w, kiedy muzea były namawiane do tego, żeby swoje eksponaty dzieła, które prezentują, o czym w ogóle eksponaty umieścić w świecie wirtualnych okazało się, że to odniosło odwrotny skutek, bo im więcej tych, gdzie można było oglądać w sieci tym więcej chętnych przewidziano zobaczyć na własną firmę dotknął wykonywane to myśmy w 1957 roku, czyli jedno już niedługo będzie otwarty Salmond zrobili wystawę Andy ego Hollande czy sprowadziliśmy wspaniałą kolekcję dzieł Andy Warhola do muzeum Narodowego w Warszawie zwichnięty płytę multimedialną dwupłatowy zupełne początki tego typu rzeczy włącznie z zabawą i te multimedialne dla dzieci i i wszyscy mi wtedy mówili, że to jest ślepa uliczka, ponieważ to całkowicie zabierze czas zwiedzania okazał się zupełnie inaczej robiliśmy wtedy badania ile czasu ludzie spędzają kredyty multimedia są ankiety ich firm okazuje się, że ta relacja się kształtuje między 11 nęka to znaczy czas oglądania różnego rodzaju przygotowawczych materiałów to jest około godziny 1 , 5 godziny później ludzie dzięki temu są głosem dłużej niż w Chinach znaczy wiedzą po co przychodzą i tez bardzo silnie związany z naszą percepcję okres z taką strukturą partycypowania w zupełnie naturalne większość odbiorców nie do końca wie zna historię eksponatu zjechało z jakąś myśl a kiedy ją usłyszy albo ogląda wcześniej to może się zastanowić poszukać sobie tam nowe testy to jest podstawowa reguła recepcji widzimy to co wiemy niestety jest także, jeżeli nie wiemy o pewnych rzeczach wejść i zobaczymy nauczycielem malarstwa nad tym ubolewają tak to znaczy to jest ja myślę, że toalety, bo muzealny jest też bardzo silnie powiązany z nową formą edukacji to znaczy takim ruchem, który się zrodził w końcu lat dziewięćdziesiątych i na początku pierwszej dekady 2001 . wieku, żeby kształcić nauczycieli i muzea stworzyły na początku siatkarze edukacji dla nauczycieli, którzy z kolei zaczęli regularnie przychodzić i dzisiaj ta sytuacja związana z tym, że nie ma drugiej takiej grupy instytucji produkujących prąd kulturowo w tym najszerszym rozumieniu kultury jak muzea po prostu one pełnią w wielu miejscach, zwłaszcza lokalnie na podstawową rolę kształcenia wielo zmysłowego, czyli można usłyszeć dotykać mówić ja bardzo mgliste, więc warto zwracać uwagę na tu muzea, które są powiązane z kulturą ludową kulturą popularną, bo od tego się zaczyna tak jakby stratyfikacji zainteresowania narasta i potrzeby narastają i to się wpisuje też moje doświadczenie pierzeja pochodzę z Opola Opole jest muzeum wsi opolan skansen msze święte przepiękne miejsce LM, do którego zawsze my wracaliśmy jako dzieci z przyjemnością dlaczego, bo to było jedyne muzeum w okolicy może właśnie można było wejść dotknąć usiąść musiał je na czym świat się położyć na nosie położyć także jabłka zjeść Asia dzwonić wewnątrz eksponatów to co zrobić i czy to ten mechanizm też to jednak nie zadziałał, że rzecz, że jednak to się trochę z nimi zmienia, że już dawno jeszcze bilety na czerwiec, ale w skansen ten to słowo Tomita miejscowość to muzeum, od którego po lesie wzięła to wręcz się mówi Muza na wolnym powietrzu raczej Berg ner to był pomysł dziewiętnastowiecznej trzeba pamiętać, że tego typu instytucje te istniały w piętnastym wieku, bo Forum romanum w Rzymie jako muzeum kapitolińskiego polegał właśnie na tym, że poeci artyści z Europy przyp red przyjeżdżali do Rzymu błąkali się po tych kamieniach w starożytnych wsiadali tam niekiedy spędzali tam noc i to była ta idea muzeum oddziałującego widzę, że pani ani rusz broni, ale jednak, że w jakimś sensie to że, że przełamano tabu nie dotykanie milczenia ciszy w muzeum i że to jednak też wpłynęło na naturze chętni, ale boję, ale wie pan tezę pamiętajmy o 1 rzeczy to tamuje dotykania jest tylko bardzo mały wycinek czasu, który przede wszystkim obowiązywała około połowy dwudziestego wieku to jest też trochę takie nieszczęście kodyfikacji zachowań, które myśmy przeżyli tutaj w Europie środkowej, dlatego że przecież bardzo wiele muzeów techniki czy muzeów artystycznych w innych częściach świata tę aktywność zawsze miała wiem, że w Polsce boom muzealny jest bardzo ściśle powiązany ze zmianą od sytuacji politycznej społecznej i ekonomiczne NATO w tym kilku z nas zrobić jak wykorzystać normalnie tak jak wykorzystuje się edukacja przede wszystkim pamiętać, że sukces nigdy nie jest zdany tylko musi być wypracowywany cały czas czyli, ale i musi być zmieniane rodzą się musi zmieniać to oni także znaleźliśmy formułę dobrego ciekawego muzeum Jonas za 2 lata będzie obowiązywać czujność muzykologiczne polega na tym, że ten sport i słucha się społeczeństwa słuchasz ludzi to nie jest tak bardzo ich wspaniała postać muzykologii Graham Black Sands strajk on prowadzi takie muzeum, do którego ludzie przychodzą tam nie ma żadnych napisów żadnych podpisów żadnej informacji tam czekać żywy człowiek i pyta najpier w wchodzących kim oni są i czego chce się czegoś chcą trafić i od tego się wszystko znaczy muzeum musi być żywy tak całe ludzkie ludzki bardzo dziękuję pani dziękuję prof. Dorota Olga Januszewska Zenek komponent polskiego komitetu Narodowego UNESCO rozwiąże w nocy muzeów pani będzie uczestniczył w Akademii sztuk pięknych w Warszawie to jest nowe zjawiska, a po to, zaprosi młodzi artyści chcą być muzealnika tych, którzy będą Warsaw czy w ogóle zapraszamy na noc muzeów czas na informacji dzięki nim kryje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA