REKLAMA

Pierwsze Ogólnopolskie Badania Jakości Snu Polaków. O tym dr Dawid Wiener

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-05-19 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w dołku szóste 24 i 21 sekund na zegarach to jest pierwsze śniadanie w toku strasznie państwo zaangażowała sprawa zmiany przepisów ruchu drogowego dokładnie kart, które się pojawił, ale bardzo dobrze, że do nas pisać na profilu będzie taka sama Facebooku czeka na państwo cały czas komentarze maile śniadanie małpa to odtrutka na SM no dobrze ten temat zamknęliśmy dzisiaj w programie może jeszcze kiedyś do niego wrócimy, a państwa i moim gościem Rozwiń » jest dr Dawid Wiener psychiatra kognitywistyka inny, który uczestniczył w pierwszych w Polsce ogólnopolskich badaniach jakości snu Polaków dzień dobry dzień dobry witam jak śpią Polacy jak chcą Polacy Polacy twierdzą, że siedział nie pytam czy na lewym czy na prawym boku to też dla nich ma znaczenia jak się okazuje Polacy generalnie twierdzą, że śpią dobrze natomiast patrząc, że ile godzi się wysypała się wysypiają to tak naprawdę chyba aż tak dobrze nie 171 ,5 % Polaków czuje się niewyspany w ciągu dnia, a 493 % ma problemy z zaśnięciem to znaczy, że nie jest tak dobrze to znaczy to jest pewien paradoks tak Polacy twierdzą, że z 1 strony są niewyspani, a jednocześnie jak się ich pytań lub bardziej szczegółowo w tym badań, bo to było badanie dotyczące jakości 100 Polaków, czyli było pytanie dotyczące ile godzin śpią dusze pytać ile Godzisz po to, większość z nich twierdzi, że śpi wystarczającą liczbę godzin jak się natomiast pytacie czy czują się niewyspani, twierdząc że są niewyspanie na to zawsze pyta czy uważam, że lista nie jest dobry uważam, że ich w stanie zdobyć widać pewną sprzeczność tym jak deklarują pomiędzy tym, jaka jest jakość snu, a pomiędzy tymczasowy spanie czy nie jest czy czują się niewyspani można w sporze, bo z różnych perspekty w prawdopodobnie jest tak, że z 1 strony uważają, że tom ilość strukturom przeznaczają na znaczącą ilość godzin, którą przeznaczają na stan jest wystarczająca natomiast jak próbują się zastanowić nad tym czy odczuwają w ciągu dnia pewne skutki niewyspania to zaczynają bać, że elementy czy tak jak wypowiedziami jakościowe aspekty niewyspania identyfikowała w związku z tym ta być może sprzeczna z tropu, który też, jakby w takim podsumowaniu interpretacji tych badań które, jakby zleciła firma siedziba to byłoby badanie w kontekście nie tylko jakby analizy jakości 100 Polaków, ale również w kontekście, jakie czynniki mogą na to wpływać, która zleciła, a to zwrócił uwagę w związku z tym no dobrze to, jakie czynniki wpływają na to, że Polacy w 65 % twierdzi, że śpi mniej niż 7 godzin i wie, że to zdecydowanie za mało 48 i 8 proc, czyli prawie połowa Polaków śpiewa salkach sofach rozkładanych aż 614 przyznaje, że wygodne łóżko, decydując o jakości snu czy z tych danych z tych przez nich danych procentowych, które cytuje wynika coś innego niż komuś, że Polacy śpią źle ich nie wysypiają to znaczy tak przynajmniej zdecydowana większość włodarzy najmniej połowa mówiłaby o 2 rzeczach mówił o tym jak deklarujemy, że szpital płacił, bo to są dane deklaratywne akt z 1 strony deklarujemy deklarujemy pewną ilość godzin snu te deklaracje dotyczące liczby godzin snu, a nawet można, by skonfrontowana z bagna z zaleceniami, które mogły można mu, które są, jakby dzisiaj uznawany i tych godzin co powinniśmy przeznaczyć na stan i tutaj rzeczywiście jest także w porównaniu chociażby do danych, które opublikowała jeszcze w tym roku amerykańska nasiona lasy w tamtejszym, gdzie twierdzić, że dorosły człowiek powinien spać minimum 79 godzin snu to niestety większość Polaków tej normy niestety nie spełni tak są badania rozwój wynika, że sieć do 8 LO w zależności od dziś, że to są pewne normy można, by też dyskutować co tu każdy ma to norma indywidualne w pewnych pewnych standardach czy pewnych zaleceniach ta to norma indywidualna mówi o pewnych danych RODO notabene w tym roku też zostały opublikowane natomiast, jeżeli chodzi o taki aspekt dotyczący tego jak Polacy jakby konfrontują powody harował na liczbę godzin zoom versus to jak oceniają swój aspekt wysypanie czy niewyspania i czynniki, które wpływają na ich stan bardzo ucieszyła się pojawiają takie pewne ciekawe rozbieżności z 1 strony uważają tak, by iść bezpośrednio pyta czy śpią dobrze no tak od tak sformułowane pytanie twierdzą tak uważam, że śpię dobrze natomiast gdyby głębiej spojrzeć czy uważają, że takie aspekty jak materac jak łóżko jak w przygotowanie pewnej przestrzeni do snu jest przez nich traktowany z właściwą atencją okazuje się, że tutaj już aż tak dobrze nie jest, kiedy pytam się jeszcze w ciągu dnia odczuwają skutki bezsenności mają potrzebę ucięcie sobie drzemki to większość z nich twierdzi, że ta dzieli się okazuje, że być może aż tak dobrze nie jest tak pierwotnie deklarowali, dlaczego tak jest być może jest tak, że jakby nasze pierwotne przekonanie dotyczące tego, że czujemy się niewyspani jest też pewną próbą obrony pewnego stylu życia a kiedy ktoś nas w pierwszym momencie próbuję zapytać czy śpimy wystarczającą liczbę godzin zostałem staram się w pewnym sensie odpowiedzieć sobie twierdząco to troszeczkę podreperują swoje dobre samopoczucie dowolność w doktorze ogląda bardzo dobrze długo 3 godziny ułóż maleństwo haczyk nikt nie chce się do końca przyznać, że śpi za mało, bo dziś być może podświadomie też odczuwamy pewien dyskomfort poczucie, że śpimy mniej niż powinniśmy informacje dotyczące tego ile godzin snu powinniśmy spać mniej więcej co ma się znaleźć coś do 8 godzin snu natomiast wiemy o tym, że to higiena stóp jest ważne, że powinniśmy przed snem się wyciszyć powinniśmy wyłączyć komputer powieśmy odstawić telefon i zgasić światło zgasić światło powinniśmy się wyciszyć się u nas w praktyce są osoby, które tylko przy zapalonym świetle potrafią zasnąć w ciąży czy te osoby wpisują się to 49 i 3 % osób, które twierdzą, że mają problemy z zaśnięciem i z czego te problemy z zaśnięciem samym co wynika to pana zdaniem not w rzutach prozie znalazła się na problemy zaśnięcie może składać bardzo liczba czynników i tutaj rzeczywiście w tym badaniu ta cała kategoria produkt leczniczy została dość już w potraktowana ogólnie również jako też problemy zdrowotne tak było nie, chcąc wnikać bo jakby też wiemy, że z mojej też wiedzy jako lekarza, że na problemy z zaśnięciem mogą wpływać bardzo różne czynniki jedno aspekty związane z chorobami i adres no choćby psychiatrycznymi właśnie zaburzenia depresyjne zaburzenia neurologiczne do zderzenia z stres styl życia zaburzenia somatyczne to jest bardzo duża grupa czynników, które oczywiście może wpływać w i z pewnością, by tym jest miejsce, żeby rozwijać ten wątek w świadomość dotycząca tego, że sprawy zdrowotne mogą mieć wpły w na zaburzenia snu istnieje społeczeństwo jest znacznie mniejsza więc, jakie to są grupy czynników i na pewno zmniejsza również wiedza dotycząca tego, że chociażby zaburzenie charakterze psychiatrycznym mogą być tak istotnym elementem w nie jest chyba też również aż tak powszechna wiedza, że ta higiena snu, czyli przygotowanie się do snu może być tym elementem istotnym całkiem niedawno był pojawiły się publikacje dotyczące właśnie i ilości światła docierającego do ośrodkowego układu nerwowego, czyli fakt, że fakt, że może i ograniczania ilości światła z różnych źródeł przed snem może istotnie poprawić jakość snu, czyli im szybciej odłączył miesiąc do światła od naszych smartfonów komputerów z telewizorów tabletów to możemy sprawić, że rytm około dobowe będą pracowały z bardziej wydajny sposób i tym samym może się okazać, że jakość snu i również nasze problemy nasza i łatwość zasypiania co jest 1 z parametrów jakości snu i również zdrowe miasto może być znacznie lepsza na ten aspekt dotyczący stoi również będzie wpływał materac to Gośka zaskoczyła co z punktu widzenia, bo zniżek do lekarza, że obok leży prawie 60 % osób zwróciło na to uwagę także właściwe zarządzanie 4 tak, że wygodny materac jest takim parametrom, który wpływa na dobry ocenia potem ten aspekt dziś pogłębiają spotkałem w kilka niezależnych badań, które rzeczywiście zwracał na to uwagę, że materac jest 1 z najistotniejszych czynników wpływających na rzeźbę następcy, czyli talentem do pojęcia dobrego snu składa się z kilku elementów pan powiedział przy tym zasypianie o higienie snu i o to co to znaczy dla trzyma się z dynastią przez spanie w nich 11 tys to jest przygotowanie się do snu to jest kwestia odpowiedniego osłabić spożycia posiłku albo inaczej czasu mniejszości przed zaśnięciem zdradza śnieżyce, bo uderza Gołotę tych 2 godzin dokładnie, żeby żaby niż to jest kwestia tego wyciszenia się przed przed snem, czyj to jest kwestia wykonania pewnych czynności przy takich powiedziałbym, w które nas prowadzą pewien nastrój i prawne przygotowanie psychiczne z małżonków 50 pompek i od razu w alei również wykonanie tak, by również czy czy też kwestia lektury także odstawienie być może właśnie tych źródeł światła, które mogą być zbyt intensywne albo o zbyt pobudzająco ethereum ośrodki w naszym mózgu, które mogą dawać sygnały dla dalszego mózgu dotyczące pobudzenia, ale wysiłek fizyczny na przewód pojawiają się różne opinie kiedyś rozmawiałem ze znajomą mówi wiesz co zapobiega jej przed snem może lepiej będziesz spała mówi nie, skąd to nie bardzo pobudza apotem nie mogę zasnąć podwórza przy czym pomaga żali się, że wysiłek fizyczny, który niezbyt intensywne jest raczej mamy przyda na pewno taki, który nie do długu, który jest byłoby w forsowny zbyt intensywne chyba nie byłby wskazany, ale krótki, ale krótkich jak najbardziej czyta higiena no to jedno jest również przygotowanie pomieszczenia do snu to jest obniżenie temperatury tak czy, jeżeli chcemy zasnąć nasz mózg próbuje znaleźć pewien punkt termiczne, czyli taki dom temperatury, które będzie komfortowo muszę spał jednak zazwyczaj niższa niż temperatura można powiedzieć naszego do funkcjonowania dobowego dlatego tak naprawdę temperatura sypialni powinna być 3 nisza to tak jak mówi jak w jaskini tak to jest odcięcie się w ogóle, zwłaszcza od wszelkich źródeł światła pojawił się nawet takie, jeżeli mówimy o komputerach pojawił się nawet oprogramowanie, które zaczyna w pewnym sensie wygasza ekran komputera, bo zmieni jego temperaturę barwową urządzenia sterowania tak, bo to, żeby wyciszyć się w odpowiednich godzinach ten ekran i by dać sygnał na życie, by spać związku z tym możemy znaleźć bardzo dużo różnych elementów to jest również przygotowani czy zasłabnie w zupełnie rytuały i rytuały mogą nam też pomóc czy dać sygnał nauczyli stworzy zachowanie, aby takie behawioralne wiele łóżko żony łóżko tak i wtedy w tym sobie zaczynamy też, by myśleć o tym, że to spora wysłanie, ale jest bardzo trudne notowane dzisiaj, bo my troszeczkę tych rzeczy przestaliśmy robić wykonujemy mnóstwo innych czynności i trudno wygospodarować pewne rytuały, które byłoby potrzebne rzeczywiście w tym w tym zdziwieni tym rytuały związane ze snem i mija też bardzo często powtarzam to chyba trzeba wrzucić na luz czasami, bo też jest także bardzo często tak mocno skupiamy się na tym, żeby zasnąć, żeby dobrze się wyspać, bo jutro tyle sprawna głowie, że paradoksalnie wpadamy w taką spiralę myśli nie zasypia przerzucam możesz też najtrudniejszego Hel to już temat zupełnie innej rozmowy bardzo dziękuję dr David Winner psychiatra kognitywistyka uczestnik pierwszych w Polsce ogólnopolskich badań jakości snu Polaków, by państwo i moim gościem dziękuję bardzo nie za chwilę informacje potem mamy pierwszy program gospodarczy i poranek Radia TOK FM Jan Wróbel zaprasza bardzo serdecznie spotkam się z państwem jutro oczywiście od piątej do szóstej 40 w Zabrzu także do TVP Info życzę miłego dnia do usłyszenia do zobaczenia w pierwsze śniadanie w toku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA