Cezary łasiczka program Owczarek studio prof. Krzysztof Pieczyński Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego kina, że pan dzień dobry państwu ci z państwa, którzy słuchają uważniej regularnie naszego programu to już pana profesora na pewno poznają z bardzo nam m. in. tysiące audycji dotyczącej grzechu sodomii z kogo Morskiego w i audyt dotyczący walki z sobą miał wśród kleru, ale później przyjmować nie mówimy o czasach dzisiejszych mówi dziś od wcześniejszych
Rozwiń »
czasach 11 wieku Piotrze Damian, który krytykował ówczesny kler, a ci, którzy słuchają programu Owczarek jeszcze bardziej uważnie w to z pewnością mogą pamiętać brata prof. Michała Glanowskiego, z którym rozmawiałem o klasztorze w Kcyni i o tzw. ludzkości czy też oraz formie Kujawski i wszystko to jakoś się zbiega w naszym dzisiejszym programie, bo z 1 strony właśnie ten klasztor wodniacki, który też by, widząc co się dzieje z w świecie chrześcijańskim, o czym pisał przed Damianem i gdzieś tam zapoczątkował pewne reformy czy też próbował uczynić życie duchowe i duchownej życie powiedz skoncentrowane na modlitwie pracy i religii centrum, gdyby w życia codziennego kleru, a z drugiej strony mamy Damian i jego żona a, a jeszcze z innej strony mamy różne interesujące osoby cesarzy cesarze, którzy są tak nie można powiedzieć czy świeckimi bogami, a od czerwca stwarzać Fish w pewnym sensie mamy pierwiastek ludzkiej i i boski koronowany cesarz to jest taki następca nie może, a może właściwie nawet w takich żyjący Jezus Bóg na świecie roi mamy do czynienia z z walką 2 stron w tron papieskiego tronu cesarskiego oczywiście do pewnego momentu to tron cesarski ma przewagę to cesarz mianuje biskupów był psów oprócz tego, że mianuje daje mi różne to, żebyśmy się dziś tyczy gadżety to, że wraz z tym idą posiadłości ziemskie, więc biskup, który staje się też właścicielem sporego tortu, z którego oczywiście musi w rozliczać się czy też wspierać cesarze władcy Noli, a oprócz tego mamy właśnie Simonie i Nikola Izmir, a których pan pisał, które toczą kościół i różne środowiska postulują aby, aby te grzechy i UE to zepsucie, które rozbija niszczy kościół, żeby z nimi walczyć i sława takim tle dochodzi do rozgrywki nierównej właśnie czy wydawałoby się dziś powiedzielibyśmy, że to był taki konflikt asymetryczny to, że tyle tytułem wstępu pewien zakonnik o imieniu mnich Hildebrand jest 1 z głównych bohaterów nasze dzisiejsze opowieści tak jest u nich Hildebrand diakon Hildebrand, który zostanie papieżem Grzegorzem siódmy natomiast jeśli pan redaktor i państwo pozwolą najpierw 2 uwagi do słów, które pan redaktor wygłosi, jeżeli chodzi jak inni to pan redaktor generalnie bardzo dobrze zrelacjonował poglądy brata Gronowskiego brata profesora z wyjątkiem 1 Otóż nie możemy włączyć się etosu idei pracy z z zakonem benedyktyńskim to jest przyszłość dopiero i cystersi, którzy tak mocno tak dużą wagę przywiązali przywiązywali do pracy natomiast na marginesie tej uwagi jeszcze dodam, że właśnie wtedy 11 wieku zaczęła rodzić się teologia pracy taka którą, których wykładnie dał Jan Paweł II 1 ze swoich encyklik autorem tej tej patologii pracy był wspomniany przez pana redaktora przed Żydami ani, który zastanawiał się nad tym co ludzie mogą, żeby być zbawiony i oczywiście nie wszyscy mogli być rękami albo męczennikami za wiarę Ion uznał, że człowiek, który pracuje fizycznie pracuje uczestniczy w wielkim dziele dziele Boga, który pracował, żeby stworzyć i druga uwaga w pan redaktor dokonał bardzo sprawnego wprowadzenia w epokę jedenastego wieku i ten konflikt pomiędzy cesarstwem, a papiestwem, ale pan redaktor właśnie uległ 1 z największych mitów historia graficznych jest to taki fakt, który pojawia się właściwie tylko w podręcznikach dziewiętnastego wieku, a dla średniowiecza do jedenastego wieku śladu nie mamy się mianowicie cesarz z papieżem pokłócili się tzw. inwestyturę nie to co było później dopisano mnie Invest, która to były już po kalosze tyle jak długo po Canarinhos kilka lat ponad 44 ballad Boga noszę, ale do do tego czasu co w ogóle o inwestyturę nie chodziło o PIR ruch reformy też nie zaczął się od konfliktu pomiędzy cesarstwem, a papiestwem tylko zaczął się od współpracy cesarzy i papieży i o tej współpracy możemy mówić równo od połowy jedenastego wieku, czyli od czasów cesarza Henryka trzeciego i papieża Leona dziewiątego, kiedy to papieże widzieli w wielką doniosłą rolę króla cesarza w społeczeństwie chrześcijańskim pan redaktor wspomniał, że król czy cesarz pełnił taką wyjątkową rolę i to prawda w tym okresie król w ogóle generalnie władca jest uważany za obraz Chrystusa i za wikariusza Chrystusa, więc tego, który w imieniu Chrystusa ma za zadanie doprowadzić wiernych do zbawienia i papież Leon dziewiąty potem jego następcy aż do Grzegorza siódmego oni wszyscy liczyli na to, że będzie można uzdrowić sytuację w kościele we współpracy z cesarzami, a więc tej władzy cesarskiej nie wykluczali okazało się, że najwięcej przewodniku przeciwników reformatorzy mieli nie po stronie władców świeckich tylko po stronie miejscowych episkopatów, więc generalne założenie jest takie, że reforma wyniknęła z chęci odnowy moralnej i uzdrowienia sytuacji wewnątrz goście jeszcze 1 uwaga do tego co pan redaktor powiedział rzeczywiście jedenastym wieku zbiegają nam się różne problemy i reforma mona stycznej kościoła hierarchicznego i różnego rodzaju apele o uzdrowienie sytuacji moralnej kościoła natomiast wydaje mi się, że te wszystkie ruchy są efektem niezwykle ważnych zmian w jedenastym wieku ponieważ, jeżeli pan redaktor uznał za stosowne możemy o tym, porozmawiać Otóż w jedenastym wieku zaczęły rodzić się wszystkie instytucje, które znamy z obecnego życia nie tylko z jest obraz kościoła katolickiego, ale mnie także z zżycia świeckiego i wydaje się, że w tym 11 wieku zbiegło się wiele nurtów wiele spra w nastąpiło wiele przeobrażeń społecznych politycznych religijnych i właśnie w tym jedenastym wieku zaczęło się kształtować społeczeństwo to, jakie znamy w tej chwili 1 z architektów tego społeczeństwa był właśnie Grzegorz siódme, czyli nie Hildebrand i do mnicha Hildebranda później już działającego pod pseudonimem Grzegorz my powrócimy po informacjach Radia TOK FM prof. Krzysztof Skiba prezes Pieczyński Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego jest państwem gościem informację za chwilę, a wracamy po informacjach Radia TOK FM Cezary łasiczka program Owczarek znają się reformy kościoła, ale niestety później cieszyć Szanowni państwo w jedenastym wieku inwestuje w Polsce Krzysztof Skwierczyński Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego w, jeżeli nosisz, choć pamiętają, bo one profesorów z pewnością pamiętacie taką książkę dana Browna zatytułowaną anioły demony w chyba pogodzono się waszym LO ta zaś na końcu jest wybór papieża przez aklamację tak to co się wiąże z naszą historią, bo właśnie Grzegorz siódme można, by także zebrane przez aklamację przez lud rzymski co nie spodobało się jego kolegom, którzy kilkanaście lat wcześniej ustalili obowiązujący inne sposoby wybiorą partię wyboru papieża na początku pontyfikatu Grzegorz siódmy zredagował taki słynny dokument dyktatu z papy, czyli dyktat papieskim do dzisiaj trwa dyskusja cóż to jest za dokumenty tam S 1 w fascynujący punkt mianowicie Grzegorz siódmy chce wprowadzić do kościoła zasadę, że papież i żyli kanonicy nie został wybrany okazuje się świętymi będzie świat i machał z dobrze rozłożyć cesarza z urzędu też, ale chodzi o to, że Grzegorz siódmy doskonale wiedział, że nie został wybrany zgodnie z taką ordynację wyborczą sprzed KUL kilkudziesięciu lat, kiedy do papieża przy współpracy oczywiście z ludem i klerem rzymskim mieli wybierać kardynałowi to wtedy kształtuje się Kolegium kardynalskie, które do dzisiaj wybiera papieża Grzegorz rudny nie był tak wybrany jego przeciwnicy zarzucali i w 1000 osiemdziesiątym roku zabrali się biskupi niemieccy z Briggsem w dzisiejszej pięknej miejscowości we włoskich Alpach i nazwali Grzegorza złodziejem naczyniem gniewu Bożego potworem, który podstępem wkrada się do kościoła, ponieważ właśnie nie został wybrany kanoniczny i złożyli go z urzędu to właśnie dodawały tego jest rozwój świadek widział popkulturowej z 1 strony anioły demony z drugiej strony władca pierścieni w, czyli mamy już tam Gandalfa białego czy szarego, który rzuca klątwę najpier w tam Zbigniewa czarnego, a ten w 2 mecze rzuca klątwę na niego w ich też mamy taką sytuację w Europie oto papież taki trochę zadufany w sobie, bo nie marzy, by rozmyć negatywnie, bo wcześniej podporządkował się władca Francji, gdyby wyczuł, że tata w w siłowaniu się z papieżem z papieżem może być ona na jego niekorzyść, więc ustąpił przed papieżem no ale Henryk mówi Henryk rzuca klątwę na papieża, a papież w odwecie rzuca klątwę na Henryka i mamy teraz jak słowackim Mickiewiczem nie do końca tak, ale pan redaktor ma rację, czyli coś często się robi to ta instytucja się dewaluuje i pierwsze ekskomunika, której dokonał Grzegorz siódmy, czyli to był bardzo interesujący dokument mianowicie Henryk k czwarty został pozbawiony Korony pozbawiony urzędu w dodatku papież zabronił mu sprawowania urzędu witali w Niemczech, a ponadto zwolnił wszystkich poddanych z przysięgi, którą stworzyli, żeby nie musieli się uczyć czuć tak jak bohater trylogii Sienkiewicza Boże służą uczynił rodzaj muszę teraz być zdrajcą, ponieważ złożył przysięgę, że złośliwie nazywał królem Niemiec ADAC olbrzymia in Grzegorz siódmy 2 lat obłożył go ekskomuniką to on to był szok dla wszystkich i zachował się piękny list tamtego okresu z zeznań 1 stwierdzeniem, że po o ekskomunice Henryka czwartego cały świat chrześcijański zawsze i Henryk w bardzo się sprawą przejął to nie jest tak ksiądz zaczął rzucać klątwy zresztą nie miał prawa rzucić klątwę tego biskupi mogliby rzucić klątwę na papierze, ale on się bardzo przejął i udał się w spokoju to z pielgrzymką okrutną Erdogana są, gdzie w u matek, gdy toskański zebrał się papież oraz łopatki inni i Grzegorz siódmym wtedy zobaczył i zdjął ekskomunikę, gdy okazało się, że tak łatwo jest zdjąć ekskomunikę Bond com Henryk 1 noc Bosa i we Włosienicy właśnie ustało, więc to niebyła wielka cena okazało się że, gdy Grzegorz dno potem w życiu drugą ekskomunikę to nic się nią nie przejął, a w zamian biskupi niemieccy ogłosili, że zdejmują Grzegorza z urzędu oczywiście nic Grzegorz nie zrezygnował, ale wojska cesarskie przyszło do Rzymu Grzegorz musiał uciekać się do Salerno został powołany anty papież, a Grzegorz rudny umierając napisał bardzo gorzkie słowa w swoim ostatnim mieście jak ten świat jest dla niego podłe i sprawić w nosie tym rzucania czarów mniej klątw na siebie, a on co z tą reformą reforma wynikała tak jak wspomniałem z chęci naprawy sytuacji goście i reformatorzy długo przed Grzegorzem siódmym zajmowali się 2 sprawami po pierwsze i kolei pismem, a więc nie tylko małżeństwami, ale wszelkiego rodzaju związkami seksualnymi kapłanów poszczególne poszczególni papierze na poszczególnych scenach dachy są w Borach ogłaszali różnego rodzaju akty prawne przeciwko żonatym kapłanom i w ciągu mniej więcej 100 lat udało się na Zachodzie zachodnim chrześcijaństwie to małżeństwa zlikwidować wykorzenić, chociaż zapora ta reforma była przeprowadzana, ponieważ powstało wiele traktatów, którzy bronili małżeństwa kapłanów między nimi pojawiały się takie argumenty, że jeżeli kapłanowi zabroni się mieć żonę to przecież on zacznie swoją seksualność realizować w grzeczny sposób n p . poprzez kontakt z mężczyznami, a więc lepiej, żeby księża mogli realizować swoją seksualność w sposób zgodny z naturą drugi problem, który kościół zwalczał właściwie nie było przeciwników tej reformy tego od tej odnowy chodziło tutaj o symonię, czyli okupowanie urzędów kościelnych nazwa wstrzymania pochodzi od nowo testament owego Szymona maga, który posiada apostołów, bo zobaczył, że nie różne cuda czynią to oni zapłacić, żeby też mógł takie sztuczki babci wtedy się dowiedział, że darów ducha Świętego nie można kupić and in przekładano tona praktykę, że jeżeli biskup n p . udziela różnych sakramentów, a wszedł na swoje stanowisko dzięki pieniądzom to znaczy, że usiłował kupić dary ducha Świętego in set te 2 główne reformy udało się dosyć szybko wprowadzić gorzej było w kościołach peryferyjnych takich jak w Polsce gdzieś się w trzynastym czternastym wieku w papierze wysyłają takie przywileje o brzmieniu może drogi kapłanie pozwali pozwalamy się odziedziczyć twój urząd po ojcu, ponieważ wiemy, że ty mieszkasz daleko do Polski prawo dociera z wielkim opóźnieniem i mogliście jeszcze nie wiedzieć, że nie można dziedziczyć urzędów po ojcu i potem po kolejnych latach kolejni papieże powtarzają takie gwiazdy wciąż czekamy na te reformy papieża Grzegorza, żeby dotarły one w różny co z tym jest ich ostatni punkt, o którym mówiliśmy to jest ta słynna Invest, która za taką inwestycją jest efektem reform Otóż, że dopiero, gdy stolica Apostolska zaczęła umacniać swoją pozycję, a robiła to nie propozycji do władców święto świeckich tylko opozycji do biskupów i do episkopatów lokalnych, gdy ta pozycja zaczęła się umacniać dopiero papiestwo zajęła się kwestią inwestor który, ponieważ ten obrzęd mógł sprawiać na ludziach wrażenie, że urząd biskupi jest dawane przez władcę, ponieważ 2 części inwestycji świecka kościelna wyglądały identycznie biskup dostawał pierścień pastorał klękał i składał przysięgę wierności i jeżeli składał przysięgę wierności cesarzowi to można sobie wyobrazić, że mógł nie chcieć wypełniać poleceń stolicy Apostolskiej ponieważ, a to jest winny wierność jakiemuś władcy świeckie tak nocą są podobne pytania, które dzisiaj się rodzą w głowach obywateli to jest rzecz, że przymykając posłuszeństwo biskupom patrz, ale zostawmy to procent jedenastego jako w efekcie stolica Apostolska niejako przypadkiem zaczęła w ciągu paru lat umacniać swoją pozycję proszę zwrócić uwagę, jeżeli ktoś nawet przyglądały podręcznik do historii powszechnej średniowiecza to zobaczy, że aż do końca jedenastego wieku papiestwo nie ma żadnej inicjatywy ona nie występuje z żadnymi pomysłami, które w, które to pomysły mogliby zaangażować się wielu chrześcijan pierwszą samodzielną i przepraszam jeszcze na wrócą tuż takie samo wrażenie można odnieść jak się czyta dokumenty papieskie Otóż mniej więcej do jedenastego wieku on się zaczynają bardzo podobnie są adresowane do kogoś i mówią tak jak nas o to prosiliście to my tak załatwia od jedenastego wieku od połowy to stolica Apostolska zaczyna wymagać pewnych rzeczy na koniec siedemnastego wieku wielki ruch krucjata proszę pamiętać też pierwsza samodzielna inicjatywa kościoła, która była możliwa na wczasach pontyfikatu Urbana drugiego dzięki Grzegorzowi siódmy Emu, który intelektualistą nie był moralistą i teologiem nie był natomiast był niezwykle sprawnym politykiem i bardzo szybko w przeciągu zaledwie paru lat udało mu się zmienić podstawy kościoła katolickiego tak jak wspominałam na początku tylko te podstawy dostrzegamy także w czasach obecnych oczywiście wiemy od macie dziewiętnastowieczną dogmat nieomylności papieża w sprawach wiary przez bardzo późno dach nad, ale pamiętajmy, że po raz pierwszy tego typu myśl pojawiła się dopiero w czasach Grzegorza siódmego, który napisał, że jeżeli papież też jest właśnie wybrany zgodnie z kanonami wtedy nie może się mylić, a jeżeli ktoś doniosłą rolę tak, jeżeli ktoś go nie słucha to znaczy, że z krytykiem on też wprowadził wspaniałą nową definicją herezji jak zajrzymy do jakiś takich typowych słowników do dzisiaj to znajdziemy informację, że herezja jest to odstępstwo od dogmatów danej religii czy natomiast Grzegorz rudny wprowadził prostą zasadę wszystko to co nie jest zgodne ze zdaniem stolicy Apostolskiej herezji i to było bardzo sprawne wyodrębnienie z ze społeczeństwa tych, którzy się nie zgadzają, ponieważ Grzegorz siódmy i inni reformatorzy rozpoczęli budowę tak jak wspominałem społeczeństwa, które znam te warstwy społeczne, które znamy zaczęły kształtować się wtedy to wtedy z miasta zaczęły wyodrębniać się od wsi to wtedy społeczeństwo zaczęło się dzielić na warstwie grupy społeczne, czyli kler się w odrębnym i wszystko wszystkie te zmiany nastąpiły za rzeczywiście bardzo krótkim czasie dzięki politycznej działalności Grzegorz w toż to powrócimy do Grzegorza do reform kościoła w 11 wieku po informacjach radiant ten sam, który już za kilka minut groźnie z 1140 prof. Krzysztof Skwierczyński z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem bez przypominano książce pana profesora, który rozmawialiśmy wcześniej, w który też są poruszane niektóre zagadnienia, których dzisiaj rozmawiamy mury są domy Piotra zamienia go księga komory i walka z sobą miał wśród kleru to jest tytuł książki, gdyby ktoś zainteresowany walką z osobami wśród kleru w cieście dawno temu dzisiejsza oczekuje na zbadanie wciąż informacje już za kilka minut 1140 pań formacja wraca Tomasz Jarosław Cezary łasiczka program Owczarek studio prof. Krzysztof Skwierczyński Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o reformie kościoła w jedenastym wieku o pomysłach papieża Grzegorza czegoś siódmego na centralizację władzy na wodza bat można, by rzec rozproszona w takim sensie, że biskup arcybiskup był i lokalnym władcom mógł sobie w dowolnie formować swoją politykę lokalną można, by rzec pozostawać w aliansach lub nie jest z zebranymi możnowładcy sami my natomiast tak jak pan poseł wcześniej wspominałam już widzę, że pan teraz będzie korygował dobrze dobrze zagra pod presją wspominał papież mówi nie centrum świata w ogóle świata ma być w Rzymie to papież się z tym, który jak mówi to wszyscy mają pole na kolana i słuchać a kto myśli inaczej ten heretyk rzeczywiście chciał skorygować w pewną myśl pana pana redaktora Otóż biskup w swoim biskup w świecie arcybiskup archidiecezji nie robił tego co mu się podoba tylko robił to co mu jego pan, czyli król książę lub cesarz kazał mu pozostali w pozostawali w rewelacjach wasal Pańtak buntu rozumiem, że tak jest, że ta ziemia jak gdyby którą dostał od króla z tą ziemią w Zatorze podążają pewne obowiązki wasala w dodatku przeciwstawiali się pewnym rozporządzeniem stolicy Apostolskiej bardzo bliskie są nam 3, które w czasach pontyfikatu Grzegorza siódmego był tam taki biskup, który był wzywany kilkakrotnie do Rzymu w celu załatwienia 1 sprawy i nie pojechał najpierw podział, że śnieg wal Pach leży potem życie, że rozchorował, a potem wprost napisał, że nie bardzo rozumiem, dlaczego ma jechać do Rzymu do stolicy Apostolskiej skoro jego arcybiskupiej z Moguncji tę sprawę załatwić i to jest ślepy podstawa do zrozumienia całej reformy mianowicie fakt, że papież zmierzał do centralizacji do władzy nad kościołem, a nie nad państwami świeckim pierwszy punkt dyktatu papieskiego, którym mówiliśmy jest bardzo piękny brzmi kwoty Romana Ecclesia solo Domino z CIT Fundacja co możemy przetłumaczyć, że kościół rzymski został założony przez samego obok oczywiście nie chodzi tu kościół rzymskokatolicki chodzi wyłącznie od diecezji w Rzymie, bo biskup papież jest biskupem diecezji rzymskiej i oto papież wyższe to tego fundamentu pokazując, że wszyscy jego koledzy biskupi urzędują ów w diecezjach, które założyli ludzie jednak znana nawet jeśli apostołowie to jednak byli to ludzie natomiast Bóg Chrystus założył tylko 1 jedyną diecezję rzymską, a więc siłą rzeczy następcy pierwszego biskupa Rzymu mają większą moc i wtedy zaczęły się na żądania Grzegorza siódmego np. żeby wszelkie sprawy sądowe rozstrzygać w Rzymie dla wielu spra w w ogóle uznał, że pierwszą i jedyną ostateczną instancją sądowniczą jest właśnie, że w dodatku pomniejszał rolę i biskupów arcybiskupów nawet w ten sposób, że zarządził, że jeśli jakiś legat papieski pojedzie do kraju w kościele lokalnym będzie odbywał się Senat tam będzie most arcybiskupów i biskupów ale dlaczego papieski będzie zwykłym kapłanem z kont jest liderem to tak czy tak on przewodniczył obradom i on mu miał prawo ex komunikować biskupów arcybiskupów, którzy będą nieposłuszne, czyli znowu to jak mogę żyć w orzeczeniu z dobrą określenia takie, które przekona, że dzisiaj to jest silniejsze tak siłowanie się było to na pewno siłowanie jak widzieliśmy w z pierwszej jak usłyszeliśmy z pierwszej części i 1 z prób tego siłowania Grzegorz siódmy przegrał, bo musiało opuścić ziem nad miastem na reformy, które wprowadził dlatego przyniosły efekt efekt, ponieważ Grzegorz podjął 1 zasadniczą decyzji Otóż nie chciał żądać od episkopatów lokalnych jakiś takich spraw jednostkowych Sznupka pisze do arcybiskupa konkretnego, załatwiając pewną konkretną sprawę on te wszystkie swoje żądania począwszy od stwierdzenia, że jego kościół został założony przez samego Boga polecił wprowadzić do prawa kanonicznego Otóż jak wiemy kościół rządzi się prawem kanonicznym przed czasami Grzegorza siódmego nie było prawa kanonicznego w takim rozumieniu, że oto wszyscy posługują się tym samym zbiorem kanonów kanony miały charakter prywatny i były ze sobą bardzo często sprzeczne dopiero od czasu szczuje jak jaki widzimy jest niezwykle logiczny ruch podobnie się stało w 1918 po odzyskaniu niepodległości państwo musiało musiało zacząć Miszczuk unici chować 3 różne systemy prawne i właśnie Grzegorz siódmy zaczął zniżkować prawo kościelne także Bono w każdej diecezji w każdym kraju było identyczne dzięki temu wyrokowi temu Ruchowi udało się reformę dosyć szybko przeprowadzić natomiast wydaje się, że o wiele ważniejsze dla powodzenia jego reformy był właśnie fakt, który już wcześniej mówiłem, że jedenastym wieku doszło do bardzo silnych przeobrażeń społecznych w tym zaszło jednak jedno, które może wydawać nam się dziwne żona zaszła tak dopiero późną mianowicie społeczeństwo świata chrześcijańskiego przeszło z okresu kultury oralnej kultury mówionej do czasu kultury PiS Otóż wcześniej, jeżeli nawet istniały jakieś problemy konflikty awantury spory to biskup z jest królem mogli się pokłócić mogli użyć nawet bardzo przykrych argumentów, ale spotykali się za 2 miesiące już te emocje opadły mogli załatwić jakiś interes i można było sprawę załatwić natomiast w jedenastym wieku po tym, przejściu do kultury pisma okazało się, że strony sporu zaczynają spisywać swoje argument zostaje ślad zostaje ślad i teraz druga strona sporu odpowiada pisemnie i broni swojego stanowiska co powoduje kolejną eskalację, ponieważ tworzy się obóz cały teologów pisarzy myślicieli uzasadniających jedno i drugie stanowisko i w pewnym momencie obie te strony nie ma już wyjścia nie mogą rozładować sytuacji 1, a po drugie, musiał być ekskomunikowani albo żegnani stroną, ponieważ już niema możliwości dyskusji i cenne ten wasz ważny fakt przejścia do kultury pisma jest widoczny na każdym polu średniowiecznej Europy Ion zaowocował na początku trzynastego wieku powstaniem społeczeństwa, które moglibyśmy być zamknęło się na innych właśnie w 1200 piętnastym roku czwarty sobór laterański bardzo stanowczo zajął się on zarówno Żydami muzułmanami heretykami oraz wszelkimi zachowaniami nie prokreacyjnych seksualnymi pokazując, kto mieści się w społeczeństwie chrześcijańskim a kto się nie mieści ale, żeby ten kanon Soboru laterańskiego mogły powstać wcześniej musiała istnieć taki gorset letnia tradycja wypracowania stanowiska ci sami się wyeliminowali w i rozumiem, że pan redaktor pyta o zachowania i niestandardowe zachowania seksualne tort rzeczywiście kościół w oficjalnym stanowisku groził nie tylko usunięciem ze stanowiska kapłanowi, który uprawia życie seksualne nawet, że tak powiem w w formie cateringu Tkackiej nie mówiąc już o różnych ekscesach to jednak ten akurat fragment ten akurat kanon nie był jako ściśle przestrzegany i w szczycie w głąb średniowiecza i w czasach nowożytnych aż po dzisiaj w różnego rodzaju źródłach nie mówiąc o dniach w dniu obecnym, ponieważ to nie jest to nie jest moje zmartwienie tylko mówią o przyszłości rzeczywiście tutaj jest taka jakaś jakieś takie rozdarcie to znaczy oficjalnie kościół jest bardzo stanowczy natomiast jeśli chodzi o praktyczne zachowania członków kleru to one są bardzo często tolerowała w rozmiarze ani nie przez zsumowanie jej imieniem może jest tak kleru doprowadzały do osłabienia pozycji kościoła natomiast zachowania seksualne na uniewinnienie bezpośrednio one mogły obniżać morale natomiast niższy wiek z samej organizacji Symfonia in Nikolai jest przynosiły rzeczywiście realne szkody materialne dla kościoła, jeżeli ktoś kupował urząd kościelny np. biskupi bardzo często płacił po fakcie, czyli najpier w zostawał biskupem, a potem w odwdzięcza się finansowanej, skąd brał pieniądze oczywiście z majątku kościoła, więc Monia przynosiła szkody finansowe, lecz także Nikolai pryzm, a zwłaszcza oficjalne małżeństwa kapłanów przynosiły taką szkodę i Grzegorz siódmy w 1 z listów przytacza fascynujący przykład 1 z biskupów Bretta niskich nie takie miasteczko dole bardzo malowniczej piękna 11 wieku ono było wielkim ośrodkiem było najważniejszym biskupstwa Bretta ja to na Grzegorz rudny pisze do miejscowego władcy z prośbą o pomoc, żeby tego biskupa i uchyla zdolny wyrzucić, ponieważ on najpierw z pieniędzy w diecezji kupił sobie urząd i został biskupem następnie wbre w prawu pojął żonę i i dał jej część majątku, a następnie spłodził 3 córki wydał je za mąż i w posagu dał im majątek część majątku diecezji w ciągu kilkudziesięciu laty, by biskupstwo dole straciło około połowy posiadłości, więc całą pewnością ten efekt praktyczny osłabienia finansowego był ważny dla reformatorów a dlaczego biskupi arcybiskupi tak Niemczy łatwo podporządkować się jednak Lewis centralizacji, bo skoro było to ograniczenie władzy inne z drugiej strony z władca to przez cesarzy mieli oparcie wprawdzie wojna domowa trochę cesarza osłabiła, które wkrótce pokona się miała miejsce w kilka lat no ale jednak wydaje się, że ten układ sił mógł być przynajmniej równoważny musi mieć na uwadze 2 fakty, zwłaszcza o tym pierwszym nie możemy zapominać Otóż człowiek średniowiecza był człowiekiem wierzącym i dla niego Bóg pół rzeczywistość możemy, więc sobie wyobrazić, że wielu biskupów arcybiskupów poważnie traktowało Apostolską sukcesję stolicy Świętego Piotra i rzeczywiście mogli uświadomić sobie, że papież z głową kościoła i kaucja za kradzież nie może, jeżeli chodzi OC Sasha to w tzw. teologii politycznej cesarz był uważany za wikariusza Chrystusowego natomiast jak sam Grzegorz siódmy w 1 z listów napisał, że byle pośrednik kapłan, który ma jakikolwiek święcenia kapłańskie może wypędza demony człowieka, a najbardziej z wielkiej znaczny władca świecki cesarz tego czynić nie ma się w, czyli zaczął Grzegorz ma podkreślać, że warstwa kapłanów jest wiele wyżej stoi w hierarchii społecznej niż na niż wszyscy władcy świeccy, a druga w inne drugi aspekt, dzięki któremu udało się wszystko jest z rentą władzy skupić się w rękach papierze to sołtys pasmo ciągłych konfliktów to nie był tylko konflikt Grzegorza siódmego z Henrykiem czwartym był jeszcze konflikt z Kalisza drugiego z Henrykiem piątym władcy i papierze już zaczęli się kłócić spierać to te spory trwały i na początku dwunastego wieku, żeby jakoś zasypać tę przepaść między obiema władzami doszło do podpisania konkordatu formacji jego, gdzie obie strony troszeczkę poszły na usta odstępstwa, ale przez sam fakt, że stolica Apostolska rozpoczęła samodzielne działania polityczne n p . to dzieło krucjata bez spowodowało, że realnie papieże zaczęli mieć silniejszą pozycję od władców świeckich na pamiętajmy, że papież S 1 władców świeckich było po wielu po i sąsiedzi Niemiec wcale nie musieli uważać, że ich przywódcą przywódcą świata świeckiego jest cesarz im było wygodniej, żeby podporządkować się stolicy Apostolskiej, a więc na końcu osamotniony na polu boju pozostał cesarz niemiecki bardzo podziękuje prof. Krzysztof Pieczyński z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwa mają goście nie przypominam też o książce od wesela mury są domy Piotra zamieniano w niego księga komory i walka z Sodomy wśród kleru dziękuję panu państwo suwak dziękuje informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach wracamy do programu Owczarek
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
38:07 W studio: dr hab. Agnieszka Aysen Kaim
-
-
36:18 W studio: dr Albert Kwiatkowski
-
26:14 W studio: prof. Monika Płatek
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL