REKLAMA

Dlaczego służba zdrowia nie istnieje w kampanii wyborczej?

Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!
Data emisji:
2015-05-21 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Joanna Solska kończy się kampania prezydencka, w której otrzymaliśmy wyjątkowo dużo obietnic, ale w, której nie doczekaliśmy się rzetelnej debaty o 1 z moim zdaniem o 1 z najważniejszych problemów i myślę o służbie zdrowia brak tego tematu byłby w pełni uzasadnione, gdyby obaj kandydaci mówili tylko o sprawach należących do kompetencji prezydenta to wtedy rozumiem służba zdrowia to sprawa rządu, ale o nim mówić o podatkach od wieku Rozwiń » emerytalnym, a te również nie leżą w kompetencji prezydenta, ale starannie pomijali służba zdrowia wydaje mi się, że umiem odpowiedzieć na to pytanie dlaczego, bo to jest sprawa, która politycznie jest wyjątkowo trudna w ale problemy służby zdrowia są same się nie rozwiążą i co gorsza ingerencja polityków jest potrzebna, chociaż jak już powiedziałam szalenie ryzykowne tylko, że nicnierobienie też jest politycznie ryzykowne, bo problemy będą narastać zaprosiłem dzisiaj dwoje fachowców teoretycznie te panią Iga Magda z SGH i Instytutu badań strukturalnych, które napisałam wiele opracowań i wiele raportów o możliwości gust usprawnienia publicznej służby zdrowia Vitantonio Liuzzi Derwisz i praktyka pana Jarosława Dąbrowskiego szefa polskiej federacji szpitali szpitali i publicznych i prywatnych tak tak jest dobry wieczór nie radzi, aby razem z państ w UE, a jest praktykiem, więc powinno być ciekawie mam pytanie do pani Igi Magdy proszę mi powiedzieć czym Polski system publicznej służby zdrowia różni się od publicznej służby zdrowia w innych krajach, bo o 1 różnicy wiemy na pewno my przeznaczamy mniej pieniędzy na głowę, czyli to się, jakby skazuje nas na nieco dalszą służbę zdrowia, ale różnica w pieniądzach nie jest różnica jedyną co jeszcze coś jeszcze różnimy się może ograniczymy się do krajów europejskich dążeń to prawda ta różnica w pieniądzach na nas wyraźnie dystansuje od przeciętnej krajów europejskich cieczy krajów OECD była ona nie jest najsilniejszym wyznacznikiem tego jak funkcjonują systemy e-zdrowia spójrzmy chociażby naprawdę sam stać stany Zjednoczone, które wydają się wolniej, ale inna niż wszyscy pyta, kto inny punkt widzenia duża ilość pieniędzy nie oznacza, że z VAT, ale jest dobra czy odegrała hymn tak oznacza, że faktycznie jest jest źle i to się nie zmienia Polski system zdrowia wniosek zaś mimo tego, że nie ma 1 nowego rodzaju typu systemu ochrony zdrowia telefonie skonstruowany on przypomina kilka rozwiązań, które z przyjętych w krajach europejskich, ale jest trochę tak źle Tychy może dokładnie się wyrażać chodzi mi o to, że oprócz pieniędzy w zasadzie we wszystkich europejskich systemach publicznej służby zdrowia występują różnego rodzaju sposobu można powiedzieć racjonalizacji popytu, a wolałabym, żebyśmy mówili wprost zmniejszania, a tak u nas 1 z pozoru są kolejki te osoby najbardziej powszechne popularne przyjęte natomiast faktycznie w innych krajach przyjęto bardziej rynkowe rozwiązania, które temu służą, które wyraźnie są określone, że właśnie temu służą typu właśnie współpłacenia, chociaż poza usługi zdrowotne w Polsce mam wrażenie, że to politycy boją się wyraźnie powiedzieć, że to racjonowanie popytu występuje, ponieważ kolejki są niczym innym jak właśnie takim ekonomicznym instrumentem wprowadzania tego Romy tegoż ułatwi to politycznie uzasadnić je dziś ominąć ten temat niż wprowadzić inne rozwiązania, które może przy dobrym ich zaprojektowaniem byłoby bardziej sensowne niż właśnie takie czysto nałożenie ograniczeń jest na systemie i wprowadzanie kolejnych w ten sposób my tak nieraz poruszamy problem współpłacenia w i powiedz na czym my nauczymy FR ma polegać to zmniejszanie popytu krótko mówiąc człowiek, który wie, że cały jego rachunek nie zostanie opłacony przez w naszym przypadku Narodowy Fundusz Zdrowia skrupulatniej można powiedzieć rozważa decyzje o tym czy pójść do specjalisty możecie tworzyć się do szpitala to już jej niekoniecznie i w przypadkach, kiedy uznał, że ta wizyta to leczenie nie jest konieczne najprawdopodobniej z niej rezygnuje zrezygnuje, żeby nie wykładać swoich własnych pieniędzy tylko, że to, o czym pani pisze w swoich opracowaniach niekoniecznie jest recepta cudowna, bo ma też swoje, a swoją złą stronę absolutnie nie jest to znaczy, że on bardzo często działa w ten sposób, że oprócz recenzowania tego popytu zmniejszania tego pobytu tam John faktycznie jest zbędny jest zbyt wysokiej Sand o ich świadczenia, które są niepotrzebne ogranicza dostęp potrzebny pożądany popyt w szczególności ze strony osób, których ono ze względu na ograniczenia budżetowe nie stać na wyłożenie dodatkowych środków z własnej kieszeni, który wówczas, ograniczając popyt na usługi zdrowotne, które są im potrzebne są z ich perspektywy pożądana co z perspektywy początek systemu całość makroekonomiczna przekłada się na torze, a ona wcześniej czy później udadzą się do tej służby zdrowia tylko w momencie, gdy te koszty, jakie generują rozdano Alan Mendes cofka na ostrym dyżurze będą dużo wyższa, więc patrząc na to narzędzie jako całością mieć na uwadze, że naprawdę jest musi być ono dobrze zaprojektowane, żeby dawało więcej korzyści niż strat w ale są wtedy, ponieważ kraje rządy krajów zdając sprawę z tych wad współpłacenia, a to zwykle są projektowane jakieś takie mechanizmy chroniące tych ludzi ubogich, którzy rezygnują zlecenia właśnie z powodu finansowych, a nie dlatego, że to leczenie jest konieczne i są jak to się robić coś osiągnąć, bo większość z nich wszystkie kraje, które mają wprowadzono mechanizm współpłacenia jednocześnie towarzyszą im różne instrumenty bardzo różne, które służą albo o ochronie wybranych grup PE osób ubogich wezwany do faworyzowanych, by się ładnie powiedzieli ubogich albo przewlekle chorych albo przy Wernyhory dokładnie z reklamą zabieg w ciąży albo albo dzień albo dzieci albo osoby starsze to te grupy chronione są bardzo duża na osobę sąd kraju no nareszcie zdecydowano bogatych i Szwajcarem strach, ale może nie dobry punkt odniesienia ma gdzie nie ma takiej ochrony natomiast z takim instrumentem chroniącym jest maksymalna liczba tych wydatków własne, jaką można ponieść w ciągu 1 roku jest tutaj tak, by instrument takie ochronne ograniczające własne wydatki są bardzo różnorodne i zawsze są wprowadzane wraz z opłaceniem proszę mi powiedzieć jak w krajach europejskich tam, gdzie się współpłacenie różne formy współpłacenia istnieją, a w zasadzie jest bardzo mało krajów do tego współpłacenia nie ma wymogu rysowana mniejszość i co te systemy publicznej służby zdrowia z tego współpłacenia mają, bo pieniędzy dużych nie mają tu nie ma zaskakujące jest to, że tak naprawdę patrzą wstecz trudno dokładne szacunki natomiast większość tych krajów to są przychody rzędu 12 % łącznych wydatków na zdrowy, więc relatywnie niewielkie są bardzo mało tego woda nim pytanie, jeżeli uwzględnimy koszty administracyjne obsługi takich usług ocenia dotrzemy świadome, że to pociąga za sobą większą biurokrację większe koszty po stronie administracyjnej to tak naprawdę to ten przychód jest niewielki Noll wydaje się, że element legendy głównym argumentem jest to ograniczenie nadmiernego popytu trzeba mieć na uwadze, że są kraje, które wprowadziły rozwiązania w słup ocenia, które wydasz, a nie sprawdziło się z niego wycofały nowe słowa słowa ze swoim bandem i Węgry dokładnie Holandia, które jest ranek przykład najbardziej idealnego systemu ochrony zdrowia, ale najmniej znajomo za to Legię za handlowanie danymi może nie jest dobre słowo legalnych wymyślono tak bardzo silnie modyfikowała wprowadzony na początku instrumentalnie bardzo długo dochodzi do tego systemu, które mają obecnie, więc widać, że to jest bardzo bardzo złożony instrument i to co się czyta w literaturze, gdyż bardzo silnie tego działa zależnym od pewnej kultury w danym kraju znaczy to same rozwiązania w Grecji wydają się działać zupełnie inaczej rzadko w wielkiej Brytanii dla miasta kultura od kontaktu z lekarza i tego komu płacimy tak Grecy podobno lubią płacić wprost wykład Heleny to też ma znaczenie prawda będziemy, projektując rozwiązanie dany miesiąc rozwiązań udanym dla danego kraju trzeba mieć na uwadze w Rytrze Anu wydaje się pytam pana Jarosława Dąbrowskiego, że w Polsce, gdyby się politycy zdecydowali na jakąś formę współpłacenia to pomoże pacjentom pomoże służbie zdrowia wydają się, że pomogłoby systemowi jako takiemu pomogłoby właśnie poprzez racjonalizację wydatków oczywiście na ten wpływ jest jest wpływem częściowym, ponieważ w sytuację współpłacenia należy unikać nadmiernego obciążenia obywateli wydatkami jest tym współpłacenie to z kolei prowadzi do unikania wizyt u lekarzy i gorszych wyników oraz zdrowotnych, więc zgodzą się tu są też, że moja przedmówczyni orzechy sam, a wpły w finansowy do do budżetu ochrony zdrowia z pewnością będzie niewielki, aczkolwiek przy ograniczonych środkach nie można go całkowicie zdyskredytować przypominaliśmy mu z kolei w te niewielkie kwoty, które pacjenci wydawali, by na takie czynności, które są dodatkowymi czynnościami, które są czynnościami często biurokratycznymi jak wydawanie różnego rodzaju zaświadczenia wydawanie duplikatów recepty czy innych takich dokumentów pewnie by mnie tutaj poprawiły efektywność wykorzystania czasu pracy lekarzy, a z tym mamy chyba on bardzo wielki problem w Polskiej ochronie zdrowia i tutaj żyli udałoby się w ten sposób w lepszy sposób wykorzystać czas pracy lekarzy to i kolejki się zmniejszył, ale muszę dopytać co to znaczy na ich jak współpłacenie pomogłoby w lepszym wykorzystaniu pracy lekarzy no, jeżeli Anny byłyby drobne kwoty, które pacjent przeznaczyłby np. na wystawianiu różnego rodzaju zaświadczeń czy trzecie recepty to można, by scedować tej czynności na dodatkowy personel ten dodatkowy personel w te czynności wykonywał pod nadzorem lekarza lekarz właściwie tylko by zatwierdzał ostatecznie tego typu decyzje czy też w formie w formie elektronicznej czy, w czym w oczy winnej formie, więc to jest 1 sprawa druga sprawa to jest jednak zmniejszenie jednak ich ilości tych wizyt które, któremu niekoniecznie wiążą się z SS faktycznym stanem męża kadrowo od zasad Tychy można powiedzieć, choć nieprzynoszących korzyści zdrowotnych, ponieważ dno często jest tak w istocie, że pacjent potrzebuje kimś porozmawiać to jest pewne ważne i pewno mogłoby być realizowane przez personel lekarski natomiast w sytuacji, gdy nie ma takiej możliwości, gdy te wizyty są pokrywane stawku capita czynią to pacjentce nowy kanon lekarzy pierwszego kontaktu o aktorstwie to nie jest boi się nam właśnie tego, że ludzie ubodzy zaczną rezygnować z tych wizyt wtedy, kiedy one są konieczne i poniekąd już to się w tej chwili odbywa w Polsce współpłacenia nie ma ale, ponieważ system jest raczej nastawione na wypychanie pacjenta bez kolejki no tak ci ludzie, którzy nie mogą się leczyć u lekarza pierwszego kontaktu specjalisty, a w stan zdrowia i zaczyna szwankować naprawdę lądują na SOR-ach, czyli na tych szpitalnych oddziałach ratunkowych też kosztują drożej, ale bez bardziej zaawansowana, czyli ta racjonalizacja mówi eufemistycznie popytu niekoniecznie z racjonalizacją jest odwlekanie proces uległ to ma miejsce, gdy ten system jest implementowany nieprawidłowo wszyscy znamy zasady solidaryzmu społecznego właśnie dotyczącego tej nieco gulasz z masłem nie wszyscy stosujemy zgadza się alertów w tym ONZ w tym wypadku należy właśnie bardzo bardzo miłe chwile wprowadzić współpłacenie tak, aby nie doszło do przewartościowania tych kwot, bo jeżeli te kwoty będą zbyt wysokie to rzeczywiście będziemy mieli unikanie wizyt przez przez pacjentów z przyczyn finansowych to 1 sprawa druga sprawa to jest zwrócenie uwagi właśnie na tę grupę pacjentów specjalnej troski i nie ma jakichś przeciwwskazań, aby tutaj wprowadzić zwolnienie czy też dodatkowe subsydiowane ubezpieczenie, które pokrywało właśnie te te koszty te koszty współpłacenia takie modele są takie modele są już są znane są w krajach w krajach europejskich inną formą racjonalizowania popytu, która u nas też jest nieobecna to jest takie konstruowanie tych jak my to mówimy koszyka świadczeń gwarantowanych, że nie zawiera on wszystkiego i wtedy pacjent w różnej formie dopłaca do tego, czego w koszyku nie ma w naszym koszyku, a w zasadzie jest wszystko oprócz operacji plastycznych i to one też są tylko nie wtedy, kiedy służy upiększaniu go tylko wtedy, kiedy operacja plastyczna n p . są po wypadkach i czy pani widzi jakoś jakąś możliwość tutaj uszczuplania tego koszyka Iga Magda i jest to jedno z rozwiązań stosowanych w innych krajach chociażby we Francji, gdzie ten koszyk z bardzo ograniczone w stosunku do tego uczelni w co w Polsce, gdzie jest krytycznie o obejmuje praktycznie wszelkie świadczenia zdrowotne i wówczas wprowadzi dodatkowe rozwiązania czy linii na do tych wszystkich świadczeń, które są płatne z własnej kieszeni wprowadzane są dodatkowe ubezpieczenia za dodatkowe świadczenia od nich też się obywatele francuscy ubezpieczają obroty o ubezpieczenia są relatywnie stanął niewielki koszt innych dochodach z wydatkiem bez pardonu z dużą gospodarką francuską Francuzów, więc pytanie jak i nadmierne obciążenie i ten system ten sposób funkcjonuje i się sprawdza, więc do nas jak śledziłam polską debatę publiczną na ten temat przez ostatnią dekadę to prawda nie było mowy, choć pojawiły się hasła o tym, że może Podyskutujmy o ograniczeniu koszyka świadczeń zdrowotnych pamiętam jak reszta osób, a nie było ich za dużo sobie obiecywaliśmy po o tym, by potem w koszyku, po czym się okazało z i politycy obiecywali jak Platforma przychodziła do władzy obiecywała, że będzie koszyk po co się okazało, że jednak doszli do wniosku, że sprawa jest wyjątkowo śliska politycznie, by zamiast koszyka mamy wszystko nam się należy na możliwie najwyższym poziomie zawiera tak to zdanie tak dokładnie nie jest, ponieważ ten koszyki znacznym stopniu ograniczone proszę zwrócić uwagę, że w koszyku, a dotyczącym nasz wkład do leczenia zaćmy mamy najtańsze najgorsze soczewki w koszyku usługi dotyczącej wymiany biodra stawu biodrowego mamy najtańsze protezy i nasz koszyk jest właśnie w ten sposób w znacznym stopniu ograniczony co więcej, że zdaje się już w samą usługę dostajemy z usług z materiałem analizować na jeziorze, a dopłacić nie możemy tu jest rozwiązanie, aby stworzyć możliwość tym osobom, które chcą, które mają na to środki, aby dopłacać właśnie do usług do tych lepszych materiałów do tych lepszych protez prawda do tych lepszych technologii w ten sposób wracamy do problemu tego, że znowu dzielimy dyskusji politycznej siedzieli na obywateli na lepszych gorszych bogatszych biedniejszych, bo ważna będzie stać zadawane problemu udaje się, że się go nie ma to do żonatego pod dywan i nawet ci, których stać załatwiają sobie ten lepszy jakościowo materiały prywatnie zupełnie, a cała reszta to kiedy już nie do końca diagnozie wcześniej można było w tych klinikach, które miały kontrakt za nas zatem dopłacić np. do lepszej soczewki teraz już niemożliwe można zarówno dla klubu z Villarrealem się równinie dostępie tak dokładnie ma sens rozwiązanie polityczne problemu jak zmierzyć się z powyższym problemem tego jak relacjonować ograniczone zasoby publicznych wydatków w systemie służby zdrowia i obracamy się gorzej ale, ale rów nie tylko się poprawia samopoczucie przez MAK, że nikt nie może być leczony lepiej chyba nie jest sprawiedliwy tak bardzo optymalny, czyli nie komory w RFN tak kołowy kolejną niż kolejny może sposobem tym razem nikt nie ograniczania popytu, ale poprawiania kondycji służby zdrowia i toteż słyszymy od wielu już lat i miały być prywatne ubezpieczenia, ale ich politycy czasem mają, dlaczego się boją Iga Magda to jest bardzo kolejny ciekawy temat od 2007 mamy ustawę, która jest przygotowana przywieziony zostaje nam wczoraj projekt ustawy przeleżał swoje zamarza nawet doszło do czytania w drugiej komisji pamiętam ten pierwszy też strzał później w trzecim czytaniu sam Samaras w parlamencie każdy kolejny rząd łącznie z panią minister Kopacz na czele łączy strony ministra Arłukowicza na czole twierdził, że zaraz po zajęciu Leonardo już będą gotowe są prawie przygotowanym na radio tak pan minister Sławomir Majman przekonywał nazajutrz już wiadomo, że zaraz będą one i mamy 2015 i ciągle czekamy oczywiście to kolejna struktura wydaje się może się wydawać politykom śliska, ponieważ znów trzeba społeczeństwo jasno przedstawić tak naprawdę nie stać nas na finansowanie z należytą powagą Kowalik mamy czas rozszedł się powiedzieć, jakie były koncerty nad czym te ubezpieczenia dodajmy dodatkowych nadgodzin obowiązkowe tak miały polegać ma ustawa, która została prognoza wzrostu przygotowane wprowadzą koncepcje definicją dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych, czyli czegoś co ten model funkcjonuje od dawna na rynku tylko wówczas nazwę wraz ze złożonych kupiła nie wystawiała to jest ustawa o tym co od dawna funkcjonuje tylko nie ma żadnych ram instytucjonalnych żadnego oprogramowania prawnego nazwijmy to tak wprowadzało pewne ramy prawne w tym zakresie określał, jakie jakaś definicja tego ubezpieczenia dodatkowego, kto może go wykupić, jakie powinny być się nasz los może każdy może każda waży niecały bardziej program zaniżenie wskazywał, że każdy może mieć prawo do nabycia, ponieważ te zostawione stronie sprzedającej, która decyduje o tym komu chce sprzedać taką, że może komuś nie sprzedać na jej co było ważne AJA się rozbiła tak było, ale cała pierwsza dyskusja to ulga podatkowa na wprowadzenie tych z ubezpieczeniem Mb projekt ustawy zakłada, że wprowadzenie stanu w proc nastolatkom ulga podatkowa, która pobudzi popyt na te z logo PiS ocenia budżet będzie współgrał reagował na ubezpieczenia tak no przyznam szczerze z punktu mojego widzenia ekonomistki jest to działanie bezsensowne, ponieważ tak naprawdę takie rozwiązanie spowodowałoby, że w dużej mierze już pokryliśmy koszt już istniejących ubezpieczeń wykupionych na rynku, więc dofinansowali posiadaczom te środki w zawodowe dali z budżetu państwa jeszcze więcej, a wcale niekoniecznie przełożyłoby się to na zwiększony popyt ze strony mniej zamożnych gospodarst w domowych, które obecnie już funkcjonujących ubezpieczeń na rynku ani wykupują, a więc tak naprawdę no ale ta debata zakończyła się jak zmian w wyraźnym weto ze strony ministra finansów czosnek, który powiedział niedoskonałość ulgę w ulgach czy już w kolejnym budżecie to jest 1 argument ministra finansów, a drugi jest taki, że ubezpieczenia ewentualnie kupią osoby u Boga niż bogatsze, które tak, więc państwo też nie widzi interesu ani potrzeby, żeby subsydiować akurat tych, którzy też linie są najbiedniejsi zaczną, bo to jest oko słuszny argument więc, więc z tej perspektywy nie dziwne, że to rozwiązanie zostało wycofane lodowe szkoda, że przy okazji cały projekt ustawy zostało schowane do szuflady czy pan uważa, że jakaś forma ubezpieczeń dobrowolnych, bo ja cały czas słyszałam taki argument, że to spowodowałoby dostęp drugi Strumień pieniędzy do służby zdrowia wszystko jedno prywatnej publicznej, ale że szpitale miałyby więcej pieniędzy, bo już nie tylko 1 płatnikiem byłby NFZ, ale Towarzystwa ubezpieczeniowe czy to jest sposób należy kierowanie i jakości służby zdrowia w Polsce jest 1 z elementów i tutaj chciałbym, by powiedzieć, że termin jest już grupa pacjentów, którzy mają 3 obywateli, którzy mają prywatne ubezpieczenia ubezpieczenia dodatkowe czy to w formie tzw. abonamentów czy to w formie, a w komercyjnych nie jest z UE można powiedzieć, że to nie jest ubezpieczenie o charakterze komercyjnym czy też w definicji ubezpieczeniowej, ale należy zwrócić uwagę, że właśnie ubezpieczenia ochrony zdrowia rozpoczęły się od abonamentów i tutaj moglibyśmy prowadzić dyskusję akademicką czy abonamenty są formą ubezpieczeń pierwotną formą ubezpieczeń czy nie, ale mu, ale o służbie zgłasza i właśnie chyba nie tędy nie tędy droga, więc termin, jeżeli chodzi o ten możliwości tutaj ubezpieczeniowe to rzeczywiście te możliwości już w tej chwili są te polisy już są natomiast ograniczeniem rozwoju tego rynku konieczne jest brak ustawy wydają się, że skoro wyposażeniem są one kosztowały nas, że moim zdaniem niepotrzebna natomiast potrzebna jest właśnie reforma tego koszyka tego zakresu świadczeń, bo jeżeli dopuścimy możliwość dopłacania do wyższej jakości materiałów do wyższej jakości procedur medycznych to w tym momencie natychmiast otwiera nam się rynek do tzw. ubezpieczeń dodatkowych, jeżeli ktoś wprowadzimy współpłacenie to tak samo otwiera się pewien rynek ubezpieczeń, które będą te kwoty współpłacenia pokrywać w takiej czy innej wielkości co więcej to może właśnie spowodować brak protesty ze strony Ministerstwa Finansów wręcz odwrotnie, ponieważ dodatkowy Strumień pieniędzy będzie przecież pochodził ze strony obywateli tych obywateli, którzy mając te pieniądze, którzy te pieniądze chcą na ten cel spożytkować, a także mchem ubezpieczeniowych, ponieważ jest możliwość że, że firma ubezpieczeniowa będzie musiała też w w niektórych sytuacjach dopłacić więcej summa summarum jest, że tak pozytywne byłoby to pozytywne zjawisko już widzimy, że te 1,51 000 000 ubezpieczonych nie więcej jak się szacuje profesora zamiast 400  000 000 zł rocznie i może też dużo więcej, bo jeszcze niedawno było 250, bo wprowadziliśmy zakazy dopłacania za nie mamy współpłacenia i doświadczenia różnych grup szpitalnych mówią o tym, że PŻM przychody są bardzo niewielkie ze źródeł poza poza Narodowym Funduszem Zdrowia, ale chcę powiedzieć, że w większości krajów leczenie szpitalne jednak jest finansowany jest albo systemu ubezpieczenia powszechnego albo z systemu ubezpieczeń prywatnych na temat bardzo rzadko jest finansowany z kieszeni pacjenta, a my w Polsce mamy ponad 30 % usług medycznych całościowo finansowanych z SC z kieszeni pacjenta i Tomasz co niekoniecznie nie koniec zwyżek, ale ja bym nie odnaleźliśmy wytłumaczyli słuchaczom rzecz, której ja nie rozumiem, bo mogę sobie wykupić dodatkowe ubezpieczenie, ale należy mi się wszystko w ramach NFZ-u, czyli kupując dodatkowe ubezpieczenie pomijam cenę co ja mogę kupić dodatkowo SO ja mam kupować gaz taniej Emma w takiej sytuacji ruch mamy doświadczenia to zdanie i chociażby z Izraela ma ma pani wtedy pewne dodatkowe dodatkowe możliwości na wkład wybór lekarza prowadzącego wybór lekarza oprócz więcej o operującego to przecież nie jest jakaś dyskryminacja tych zaś Tomasz Lis n p . np. za taką możliwość jest 1 z elementów polisy, czyli wybór wybór lekarza druga sprawa to jest pokój jednoosobowy przecież pokój jednoosobowy nie jest na szczęście bardzo komfortowy, ale to nie znaczy, że w pokoju dwuosobowym pacjent nie może się z powodzeniem leczyć, czyli dodatkowy komfort pobytu nie rzutujących na wynik leczenia kolejna sprawa to jest właśnie te materiały medyczne, o których mówiliśmy, czyli wybór określonego rodzaju protezy wybór określonego rodzaju materiału używanego pacjenci są w tej chwili tak świadomi, że niektórzy wręcz chcą decydować też o rodzaju podawanych leków, więc taki pacjent, który ma dodatkowo ubezpieczenie mógł być tak samo decydować, żeby i te leki, a były z jego wyboru leki które, która preferuje może właśnie leki nowszej generacji na morze leki właśnie ten chociażby w przypadku leków biologicznych leki oryginalne ani zamienniki, więc jest jest sporo elementów, które wylądują w oboje aniele Słowian symbolizują one mówią aktorzy palety idol jest ja takich krajów europejskich żel, a jak mówimy o Polsce tłum, że z naszego punktu widzenia moim zdaniem wyłoży pieniądze w biednym społeczeństwie wtedy, kiedy one mają szansę rozwiązać największy problem, a największym problemem jest dzisiaj to ja nie mogę się dostać do szpitala, bo są długie kolejki chyba wszelkie dyskusje o ubezpieczeniu Doda w Polsce właśnie zamykały się w momencie, kiedy mowa była o krótszej kolejce znowu z powodu polityków, ponieważ oni uważali za ubezpieczenia podzielał ludzi ich na biedniejszych mniej i bogatszych i lepszy dostęp do leczenia będą mieli bogaci w związku z tym jak mniemam nie było od dawna, jakby tego już nie było, ale ja wrócę do pytania czy my potrzebujemy tej ustawy ubezpieczeń dodatkowych czy nie ja stoję na stanowisku, że potrzebujemy ona powinna regulować nie tylko same definicje takie wprowadza takie czyste rozgraniczenia powinna też wyraźnie chronić obecnych uważam posiadacze abonamentów przed tym jak wygląda tak naprawdę siła przetargowa w zderzeniu z zerem, a organizacją, u których wykupić abonament także, by no mówiąc nazajutrz po imieniu bez Lux MED nie zamienią się na zabieg często się coraz częściej słyszy go, żeby nie dalej nic, żeby nie różnią się z gry o rynkowej tylko wygodniejszym i krzesełkami na korytarzu prawda i równie wysokimi długimi kolejkami, więc to jest to są bardzo szczegółowe kwestie prawne, które nazwał należało w tej ustawie zawisną one są potrzebne druga stres rośnie potrzeba w ustawie to jest rozgraniczenie systemu prywatnego publicznego od tego nie uciekniemy to jest na chwilę obecną bardzo zarysowana cienkimi liniami, a potrzeba jest, ale proszę powiedzieć na czym to rozgraniczenie, a więc chodzi przede wszystkim o to i zawsze są to ja na jakich zasadach jakich warunkach pod jakimi warunkami dosta w świadczeniodawcy publiczni publiczne ZOZ-y publiczne szpitale po publiczne przychodnie ambulatoryjne czy też publiczna podstawowa opieka zdrowotna handlowa będzie mogła sprzedawać swoje świadczenia prywatnym pacjentom, którzy wykupili dodatkowe ubezpieczenie takie rozwiązania funkcjonują w każdym kraju, który ma wprowadzony właśnie taki system to nowość suplement czarnych czy właśnie dodatkowe tryby dublujących się do świadczeń zdrowotnych, który ma fani od razu w ramach NFZ oraz powszechnego ubezpieczenia, ale na, którą musi pani z pół długo czekać Rubież sonaty jakości tryb ani nie oczekujemy wykupuje pań dodatkowe ubezpieczenie i właśnie za to samo jak proponują zerwanie nam po krótkiej przerwie wyjaśni na czym polega niebezpieczeństwo robi, gdy obserwuje przypominam, że rozmawiamy o receptach, które uzdrowią naszą publiczną służbę zdrowia jest z nami pani Iga Magda z SGH i pan Jarosław Fedorowski reżyser w Polskiej federacji szpitali, szukając tych sposobów, które w innych krajach powodują, że publiczna służba zdrowia jest troszkę sprawniejsza i troszkę bogatsze jak nasza omówiliśmy tzw. współpłacenie, którego po pierwsze, badania pokazują Polacy nie chcą po drugie, której nie zapewnia dopływu dużych środków publicznej służbie zdrowia, ale rzeczywiście może racjonalizować popyt i chociaż tak na dwoje babka wróżyła, bo osoby, które niekoniecznie muszą się leczyć wtedy, kiedy wyjmują własne pieniądze z kieszeni i rzeczywiście rezygnują z tego niepotrzebnego leczenia, ale co gorsza rezygnują z tego również te osoby, którym leczenie jest potrzebne, bo nie mają pieniędzy teraz jesteśmy przy kolejnej recepcie na uzdrowienie publicznej służby zdrowia, czyli przy prywatnych ubezpieczeniach pani Iga Magda powiedziała, że jest pewnego rodzaju niebezpieczeństwo, że publiczne np. szpitale czy przychodnie, które będą sprzedawały te dobrowolnie ubezpieczyć ubezpieczenia towarzystwom ubezpieczeniowym ta dobra ich strona to jest dodatkowy dopływ pieniędzy dla szpitala, który dzisiaj ma tylko kontrakt za nas zatem koniec więcej nie ma możliwości dokładnie, kiedy w czasie już limit karty na wodę sprzęt stoi nieużywany saldo wszyscy mają jak to się nieładnie mówi wolne moce do Łodzi, a nad czym tkwi niebezpieczeństwo jeśli weszłyby ubezpieczeniowego Women niebezpieczeństwo polega na tym, że szpital mógł mieć silne bodźce ku temu, żeby oferować więcej świadczeń pacjentom prywatnym też mają polisy wykupione ograniczając, ograniczając w czasie dostępność tych zasobów do pacjentów z publicznej z służby zdrowia, ale one mają tu moce nie wszędzie jak pani redaktor spojrzę na to bardzo zróżnicowane w ich układzie typu świadczeń zdrowotnych, czyli czy mówimy o wolnych mocach na oddziałach geriatrycznych ich nie ma prawda na chwilę chciałby jak nasz oddział Greenpeace dokładnie, więc jestem bardzo zależy od typu świadczeń jak spojrzymy na raporty NIK-u atencji dzieje w Polskiej służbie zdrowia to problem kolejek to jest pierwszej też kolejności jej problem ograniczania ich przez dostępność podaż świadczeń pieniężnych nie jest, a kontrakt z gazetą, ale z małej celi łóżko na samą z Grecją, ale w drugim stopniu to jest kwestia dostępności lekarzy, których zaczyna brakować w szczególności lekarzy różnych specjalności to jest grób to jest także problem sprzętu, który często jest, ale często się psuje wytrenowane czyli dlaczego te dobrowolne ubezpieczenia nie są takim cudownym rozwiązaniem, ponieważ może się okazać, że w tych szpitalach na tych oddziałach tych specjalnościach, gdzie mamy Troll zasobami po stronie lekarzy po stronie sprzętu mogą być bardzo tego, że będą jednak nie efektywnie dzielić te zasoby na kolej kasy NFZ tu się wydłużała, a uprzywilejowani byliby pacjenci zadawali bez zera to kwestia winnych krajach stosuje rozwiązania typu po piętnasty szpital otwarty jest dla pacjentów prywatnych jak są kraje, w których np. wyraźnie rozgranicza się, którzy lekarze mają prawo oferować świadczenia pacjentom publicznym to, że prywatnym jak podzielić ten czas lekarze jego finansować to jest zahacza o bardzo cieszy istotną kwestię w Polskim systemie zdrowia, która ciągle nierozwiązana, czyli wycenę świadczeń to wszystko będzie funkcjonować jak rząd nie tylko, jeżeli będziemy mieli bardzo się policzone ile kosztują one świadczenia tak, żeby bardzo dobrze jest określić, kto finansuje Chelsea punkt płatnik publiczny czy płatnik prywatny finansuje dane świadczenie w domu dochodzi, choć jest też pokusa, że korzystały z Antala, chcąc mieć jakiś dopły w pieniędzy może wycenić temu ubezpieczycielowi taniej no może ZOZ w obrazie będzie miał bodźca ku temu, żeby nie uwzględni wszystkie koła kosztów stałych finansowania danego szpitala prawne, które są po stronie po stronie szpitala podzieli się nierównomiernie między oświadczają, że w ślad za drugie wydawałoby się, że od prywatnego może wziąć ma szansę wziąć ciut więcej, a on może brać mniej, żeby go pozyskać, ale jednocześnie środki będziemy dokładnie, żeby pozyskać, żeby je mieć szybciej występy takich problemów płotek, które tutaj jest on jest jednak gdy wiele to wszystko leży w kwestii dobrych regulacji natomiast to wymaga dyskusji to wymaga rzetelnych danych analiz wyniki wypracowania rozwiązania inne kraje są z tym poradziły, więc Polska to system poradzi na to, że zostanie ono wrażenie, że nie ma żadnej dyskusji absolutnie nawet nazwać idei na co go brak szczegółowych rozwiązań czy szpitale chciałyby tych dodatkowych ubezpieczeń Jarosław Ziobrowski tak szpitale chciałyby mieć możliwość lepszego wykorzystania swoich zasobów właśnie, oferując swoje usługi pacjentom, którzy chcieliby to usługi wykupić nie tylko tym pacjentom, którzy chcieli dopłacić do tych lepszych materiałów, ale też pacjentom, którzy chcieliby może właśnie leczyć się w całkowicie osobny sposób, korzystając z z innych sal oczywiście nie jest możliwe z w całości infrastruktury szpitala, ale ten wyższy standard i mógłby mógłby mieć miejsce tu mamy przykłady chociażby z Danii, gdzie ten system prywatny jest systemem dopełniającym system publicznej wtedy inne szpitale publiczne, które oferują swoje usługi w sytuacji, gdy mają już brak możliwości swoich organizacyjno sprzętowych czy kadrowych powierzają wykonanie tych usług jednostkom prywatnym szczególnie dotyczy to jednostkom, które wykonują zabiegi w trybie w trybie chirurgii 1 dnia, więc wydaje się, że tu w tej sytuacji lepiej próbować komplementować łączyć te systemy system publiczny systemem prywatnym niż, ale jak im zbyt często mówić o o o rozdziale tych tychże jak można wyjąć go właśnie pod postacią o podwykonawstwo i partnerstwa partnerstwa publiczno-prywatnego, bo mamy sytuację rzeczywiście szpitali, które pracują na maksymalnych na maksymalnych obrotach i są też inne w niektórych usługach w dalszym ciągu zapotrzebowania na kolejki zapotrzebowanie na wykonywaniu usług i w tym momencie można, by te usługi powierzać się prywatą podmiotom prywatnym co zresztą co zresztą się dzieje z tym, że brak dodatkowych ubezpieczeń dodatkowych przychodów jest tutaj na pewno czynnikiem w znacznym stopniu ograniczającym takie możliwości Toyota znów spojrzeć na sprawie dodatkowych ubezpieczeń z punktu widzenia pacjenta Otóż ja mam wrażenie, że problemem polskich pacjentów jest to, że jestem chora nie mogę się leczyć, bo są kolejki i teraz spójrzmy czy dobrowolne ubezpieczenia ten problem rozwiązują Otóż moim zdaniem kompletnie go nie rozwiązują, ponieważ na paczce na co jest wydawane te 400  000 000 zł, za które kupujemy w Polsce polisy to są ubezpieczenia prywatne, które kupują przeważnie ludzie młodzi zdrowi młodzi w tym sensie, że to są ludzie pracujący tam nie są ludzie starzy no i taka polisa co rozumiem ubezpieczycieli ubezpieczyciel też chce ograniczać swojej kasy, ale jeśli np. ubezpiecza się ich wykupuje polisę osoba, która potrzebuje wymaga operacji zaćmy albo wymiany stawu biodrowego albo nie wiem co tam jeszcze wymaga leczenia czegoś na co ona jest chora no to ubezpieczyciel jej za to nie zapłaci, bo ubezpieczyciel zapłaci dopiero za te schorzenia, na które ona zapadnie w przyszłości oczywiście w Syrii to jest kompletnie w naszych realiach to ubezpieczenia dobrowolne test kwiatek do kożucha 02 Monika ministra na ubezpieczenia na samochód na wypadek, który miał 15 zlotemu aha, więc ja rozumiem ubezpieczyciela tylko, że to nie jest sposób dla pacjentek absolutnie nie znaczy to jest rozwiązanie tak, by ten obecny system dodatkowych ubezpieczeń funkcjonujących już mamy tak naprawdę patrzącą z perspektywy ekonomicznej to ja nie łudziła bym się, że szanse są duże na znaczący wzrost tego segmentu znaczy się posiadasz czas, bo innych krajów te ubezpieczenia z elementarną dodatkowo być one funkcjonują tu rzadko więcej niż kilkanaście procent osób na litość zadziwiło w Libanie raportach, że nawet bogatych krajach te ubezpieczenia dobrowolne tez margines tez Góra 15, a nostalgia za nieważne jest dużo dokładniej to kwota należna jest wart ponad wszystko dokładnie i tak naprawdę uwzględni, licząc abonament jako typ ubezpieczenia dodatkowego ma już ten rząd wielkości osiągamy wystawna poety pole manewru wcale nie jest duża to dobra sam tego tematu ulgi podatkowe czy ona mogłaby skłonić dużo więcej gospodarzom do zakupu tego ubezpieczenia na Węgrzech to raczej nie są one Zorman walki o te same pieniądze, które dziś kupujemy od pracodawcy głównie, ale coraz więcej osób prywatnych kupują w ramach abonamentu apotem ewentualnie k zamieniłoby te pieniądze na polisy ubezpieczeniowe Trojak mówię z punktu widzenia patriarcha ubezpieczenia dobrowolne nie rozwiązują problemu tego, że dzisiaj to jest trudny dostęp do zaleceń to tylko porządkuje trochę system tak mówi rozgraniczyć chociażby ten klarownie podział systemu publicznego sektora publicznego prywatnego w tym w tym obszarze opisze jak powinny być wykorzystywane kontrakty NFZ w tych jednostkach, które świadczą o świadczenia, a prywatnie publicznie natomiast nie rozwiąże problemu kolejek tak naprawdę albo nie minie w sposób zauważalny prawda jest taka, że bez dodatkowych pieniędzy w tym systemie my nie ruszamy dużo dalej tłumaczy MF sam system ochrony zdrowia w Polsce ma bardzo wiele dziur do załatania problemów, które w nim są natomiast wydaje się, że głównym problem Soły na środki z 6 nie to jest ona 7 % wydawane na na PKB taka procent PKB wydawany na starość za nagranie jest za 7 % nie znajdują inne kraje wydają 90 mówię o Europie tylko, że tamten mecz PKB jest duża doza od razu na firmy, a metody leczenia już są takie same urządzenia diagnostyczne i tyle samo kosztują w Polsce za każdym rogiem całe moje oczekiwania polskiego pacjenta też są na poziomie takim jak widzi Wielkiej Brytanii czy w Niemczech właśnie, więc ręce problem jest bez dodania dodatkowych kilkudziesięciu miliardów złotych do systemu będzie od obecnie z ramienia mamy 67 miliardów zło nazwać nawet tak i tak naprawdę patrząc z perspektywy potrzebujemy dodatkowych 20 miliardów w przestrzeń na przestrzeni najbliższych niem kilku lat początkowo transportu logistyki doganiania Zachodu nazwijmy to natomiast resztę pieniądze nie mogą być, ale w próżnię sporządza się być po wciśnięciu, lecz ostatni mecz dodaliśmy wystartować latem 2 z NFZ miał 20 miliardów dokładnie jest naprawdę czy tak bardzo silnie odczuliśmy to z napadniętych ma źle krotnie wyższy budżet niekoniecznie co się stało z tymi pieniędzmi w ME no na pewno lepiej zarabiają lekarze dużo lepiej do zarabiania niezależnie od mamy lepszy sprzęt trudno też ocenić na ile poprawiło się dostęp ten model AMG Motor też oczekiwania rosną, bo zagroziłoby groźnie, ale żyjemy dłużej chcemy się lepić wyleczyć lepiej jest bardziej świadomi tego jak ważne jest zdrowe, gdzie można się leczyć, więc to wszystko na nakładać na to jak tak naprawdę pacjenci zgłaszający swoje zapotrzebowanie odczuwają problem kolejek do nas bardzo wiele niedoskonałości w starych, które koniecznie trzeba poprawić, zanim wlejemy do niej dodatkowe pieniądze dla mnie to niezrozumiałe jest to, że ciągle trwa dobrze nie wiemy jakie, gdzie są kolejki do konkretnych świadczeń, a ta nieszczęsna zaćmą, którym mówiliśmy czy ta wymiana stawu biodrowego ile gdzieś czeka w jakiej przychodni jest niby system na stronie NFZ do kolejkowych okazuje te dane są fałszywe ciągle Water jest budowa systemu IOD razu umiera, dlaczego w Lux-Medzie czy w Medicoverze można się zapisywać przez internet zaś mamy aż w publicznej służbie zdrowia trzeba ludzie o czwartej rano idą pod numer nowości są 2 różne FOT Jarosław Adamski musimy tutaj zwrócić uwagę na wyniki ostatniego badania konsumenckiego w Europie, gdzie indziej Polska uzyskała bardzo niewiele punktów z wf w prawach pacjenta w tych prawach pacjenta związanych z komfortem jego i jego obsługi właśnie możliwość zapisywania się w sposób elektroniczny właśnie elektroniczne recepty dostęp do baz danych na temat jakości szpitali czy jakości świadczeń w danej jednostce przez przez pacjentów, więc sens, a ja bym chciał powiedzieć, że rzeczywiście pieniędzy jest zbyt mało natomiast my musimy bardzo dużo pracować nad poprawą organizacji na rzecz ochrony zdrowia obecnie mają rację zgadza się i rzeczywiście środowisko menedżerów szpitali wielokrotnie zgłaszali opracowuje różnego rodzaju inicjatywy i postulaty zgłaszane życiem, które Saidi, któremu są na miejscu też wdrożone przez chociażby dyrektorów szpitali zrzeszonych w zrzeszonych federacji natomiast mamy tutaj różnego rodzaju barier, które jeszcze pochodzą z SS poprzednich z poprzedniej epoki, ale z Rosji, a na Ukrainę chociażby tradycyjny podział szpitala na oddziały który, który jest bardzo bardzo nieefektywny albo też tradycyjne organizacje poradni, gdzie gabinety są podporządkowane 1 specjalizacji i ruch chorych jest bardzo nieefektywny pomysł jest jak zdobyć te kilkadziesiąt miliardów złotych, których jak pani Iga Magda mówi potrzebuje publiczna służba zdrowia oczywiście te pomysły wiążą się z po pewnym współpłacenie ME to nasz wielki żal po, których mogliśmy to już nie powtarzajmy inne pomysły tych pieniędzy, ale nie można uzyskać inny sposób niż poprzez współpłacenie dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne czy też ubezpieczenia komplementarne nie można tych pieniędzy na skalę mówi Damian Ożóg wyk politycy czy prawa i sprawiedliwości ścigają się o wyborców wiejskich jest z PSL -em w związku, z czym przebijają się w obietnicach i my mając świadomość tego, że NFZ dramatycznie potrzebuje pieniędzy, jakby przeszliśmy do porządku dziennego nad tym, że rolnicy w tym także bogaci rolnicy, którzy też chorują te są pacjentami prawie nie świadczą o swoje, lecz po co o tym, chciałem powiedzieć też halowych, że mamy, że mamy część społeczeństwa, które nie uczestniczy w w sposób odpowiedni szlif wpłacenia składek składek zdrowotnych jest rzeczywiście problem rolników i systemu KRUS to jest jakiś źródło pieniędzy, które mogłoby w znacznym stopniu poprawić finansowanie systemu ochrony zdrowia no kolejna sprawa to jest wyższy szczelność systemu podglądu monitorowania płacenia składek i osób, które w naszym systemie się pokazu jako osoby teoretycznie nieubezpieczony okazało się, że właściwie mamy mamy podobno kilka milionów nawet do 1,52  000 000 osób, ale od ustaw, które są na kozetce dostawać składka której, ale to zosta w NFZ jest tu przybywa prywatnych klinik jak mówiliśmy na większość szpitali i prywatnych i publicznych ma wolne moce i znów wracam do polityków od ponad 5 lat i mniej NFZ nie ogłasza konkursów na kontrakty, bo zwyczajnie moim zdaniem się ich boli, bo to jest politycznie sprawa ryzykowna, ponieważ te prywatne kliniki, które kontraktów nie mają, gdyby zostały konkursy ogłoszone one zyskują na mieszance, a jednocześnie publiczne szpitale, które już teraz mają wolne moce narzekają, że tracące kontrakty proszę mi powiedzieć na tej walce o te same za małe pieniądze klinik prywatnych z publicznymi pacjent zyskuje co traci Iga Magda ma oczywiście, że traci natomiast nowe rozwiązania ale dlaczego traci doczytać, że zagubione w tym sensie, że na zmieniające się co roku świadczeniodawcy z jego perspektywy może nie są pożądani, chociaż też niestety często próbują tłumaczyć lokalni politycy, że przecież nie możemy zmienić świadczeniodawcę na tego prywatnego, który właśnie wygrał konkurs no bo pani Kowalska pan Kowalski nie będą wiedzieli, gdzie trafić do danych to wszystko leży w kwestii dobrych informacji DGP informacja dostępna my tutaj bardzo odstajemy wynalazek rozliczne szpital może zastrajkować i lustracji oraz wjazd godzina dla tej rezerwy rysy jak wygląda jak wygląda polityka na lokalnym poziomie, ale też jak powinny być konkursy organizowane te dowody, jakie powinny być kryteria przyznawania tych kontraktowania tych świadczeń, więc nie ma bez odpowiedzi na to czy powinniśmy dopuszczać nowych świadczeniodawców do do lokalnego rynku i my powinniśmy cenić tak naprawdę istnienie ciągłość tak jest nazywana obecnie brak ciągłości kompleksowości leczenia kompleksu pałac 1 znana bardzo jest to bardzo dawno nie chciała się szwem dać od kliniki do szpitala i szukali go w internecie czy w książce telefonicznej jak chciał mieć większą orientację od 1 dachem jeśli to możliwe szaleć co prawda to prawda jest to, że to jest moda na wszystko zależy od od szczegółów od tego czy mówimy o szpitalach czy mówimy o prywatnej o postawę opiece zdrowotnej, gdzie we wtorek w Senacie obraz wygląda mówmy o szpitalach co zrobić, żeby na tej konkurencji czy pan ma jakiś pomysł prywatnego jest publicznym, żeby wygrywał pacjent i żeby tak na dobrą sprawę do mało obchodziło trzon jedzie do prywatnej kliniki co do publicznej, bo skoro on idzie w ramach NFZ-u to forma własności powinna być dla niego nieistotna jest taki pomysł on jest nawet zawarty w przepowiedniach kontraktowania w przyszłym roku to znaczy jest, ale będzie zaś w ramach współpracy podmiotów o różnej strukturze własnościowej w formie konsorcjów i też pewne Novum, które do tej pory, w którego do tej pory nie było i dlatego on wydaje mi się, że należy bardzo zachęcać, aby nadanym terenie jednostki prywatne jednostki publiczne albo jednostki mieszane, bo mamy wiele takich jednostek ze sobą współpracowały i przystępował do kontraktowania w formie konsorcjów wtedy mamy i kompleksowość i ciągłość jakość ich jak pacjent tak dla wiosek tematycznych i nie załatwię oczywiście, że nie pacjenta, ale to były postulaty środowiska szpitalnego, żeby można było stawać do konkursu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia właśnie w tej formule Consortium Tax, czyli jak daleko poza jednorazowym do tej pory nie było możliwe, a w tej chwili, ale na rok 2016 właśnie takie nowe reguły mają być wprowadzone i my się bardzo cieszymy, że ten postulat został został wysłuchany, bo jesteśmy daleko przeciwni, żeby ten rynek dzielić non stop dla prywatnych publicznych jesteśmy właśnie za współpracą tych podmiotów z sobą, ale współpraca mogłaby być właśnie wymuszona, a może jesteś, ale zaraz niekoniecznie, dlaczego bo, jeżeli jest współpraca 2 jednostek w danym powiecie 1 jednostka jest szpital powiatowy z SS kiepską infrastrukturą, a druga jednostka to nowoczesna klinika prywatna i jest teraz startują razem jako konsorcjum to wtedy ci lekarze i pacjenci będą mieli możliwość coś w obu jednostkach i basen będzie mógł być leczony z wykorzystaniem tej infrastruktury za ostatnie pytanie, bo jeszcze mamy minutę i jedyna rzecz, o której ja słyszałam z ust pana Dudy jako remedium na poprawę służby zdrowia, a zresztą to prawo i sprawiedliwość mówi też wcześniej, że jak dojdzie do władzy po wrócimy skazujemy reformy i za publiczne za całą naszą służbę zdrowia jest ona nie będzie finansowana ze składek tylko z budżetu ani Iga Magda rozwiązała rozwiąże to problem z ekonomicznego punktu za nic nie zmienia to ciągle ten sam worek przecież my płacimy składkę zdrowotną, która co prawda w nowej Zina futsal zmiana funduszu celowym natomiast jest też finansowana z budżetu państwa sporo środków idzie z podatków lokalnych gminy samorząd terytorialny to czas też uczestniczą występ naprawdę to naprawdę nic nie zmieni z perspektywy tych kolejek do zgłoszenia w celu Jarosław Drozd nie ma przykładu na świecie systemu budżetowego, który by miał wysoką jakość ochrony zdrowia wszyscy liderzy systemu Europejskiego z najnowszymi klasyfikacjami to są właśnie systemy mieszane, a nie systemy budżetowe systemy właśnie oparta na instytucje lub też jest cudowna recepta odbieram panu głos, bo nas czas się skończył jej konkluzja z tej naszej rozmowy jest taka właśnie, który nie chce, bo usłyszeli za nas zalecenie niestety Ania żyjemy dłużej, a więcej rzeczy można wyleczyć, więc na zlecenie musi być droższe i część tych pieniędzy musi pochodzić z naszych kieszeni, bo inaczej się nie da natomiast trzeba o tym, dyskutować, ale dyskutować nie o tym czy płacić więcej go w jakiej formie dorzucać pieniędzy do publicznej służby zdrowia, żebyśmy odczuli poprawę nawet politycy najwyraźniej nie dojrzeli do tej rozmowy nie wiem czy dojrzeliśmy dziękuję państwu pięknie i moimi gościła pani Iga Magda SGH serdecznie dziękuję pan Jarosław Fedorowski Polska federacja szpitali dziękuję bardzo dziękuję państwu do usłyszenia za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA