REKLAMA

O Bożym Ciele z ks. prof. Adamem Świeżyńskim

OFF Czarek
Data emisji:
2015-06-03 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek jutro ci, którzy obchodzą to chodzą ci, którzy nie to nie obchodzą uroczystość Najświętszego ciała i krwi Pańskiej studio gościł ksiądz prof. Adam Świeżyński Instytut filozofii Uniwersytet kardynała Stefana Wyszyńskiego dzień dobry czas do zmian, w czym tzw. Boże ciało można, by rzec, że się Boże ciało to taki wielki czwartek, ale na wesoło, bo wielki czwartek, którzy ma upamiętniać ustanowienie Eucharystii ostatniej Rozwiń » wieczerzy też, gdy w swoim dniu skupia różne inne rzeczy tam obmywanie stół jako zapowiedź już zbliżająca się męka już czujemy przez skórę z 1 strony radość, a z drugiej strony cierpienie jest takie słodko gorzkie powiedziałbym, a Boże ciało to co sama radość to wielki czwartek bez z tych elementów negatywnych nie do końca chyba taka moja diagnoza nad Szańca otwarte było nazwa święta zresztą tutaj przytoczona ciała i krwi w oczy jednak krew jest to nie tylko, że cała, ale również krew na niektóre straże na 1 z konta radość, a jednak ta kre w to to coś co się bardzo mocno jednak kojarzy się jednak z jakimś cierpieniem bólem mimo wszystko mimo tej zewnętrznej radości oczywiście chodziło chodzi myślę o takie spojrzenie na nasz Chrystusa w już Zmartwychwstałego jeśli mówimy o jego ciele to już w ciele uwielbianym, czyli tym, który już jest ciałem Zmartwychwstałym na śluzie na pewno na wesoło w tym sensie, że dla kogoś dla kogo Bóg jest ważne dla kogo Chrystus jest ważny to ta bliskość Chrystusa właśnie taka jest cielesna to słowo ciało jest takim słowem kluczem do tego święta w jest radosną obecnością posiada cielesność jest boks mój ksiądz profesora tym ciele już po zmartwychwstaniu tak przyjętym ciele właśnie takim modnie nieznanym bliżej Chin, gdzie to właśnie ono moc można dotknąć przeleci ręka czy nic inne ciało winno być inne ciała leciało to znaczy coś czym można mieć jakiś jednak kontakt na co można spojrzeć, czego można jednak jakoś jakoś dotknąć oczywiście przypadkowo na przypadkową liturgii mówimy o tym, ciele eucharystycznym, a więc znowu jest tutaj pewna zasłona pewna tajemnica to widzimy chleb dżemy wino znowu potrzeba przebicia się przez to zewnętrznej, żeby uznać, że to jest rzeczywiście ten w niewidomych dla nas, ale realny znacie jasności obecność Chrystusa, ale trudno zrozumieć co się do nich zastanawiam jak to jak zrozumieć właśnie to przeistoczenie z 1 strony mamy sklep z drugiej strony mamy wino, a potem to się staje czymś, czego nie ma dziś mam wrażenie, że z pierwszych monet trudno zaś zrozumienie samego procesu, ale także z jakim ciśnieniem celowości spożywania ciała i krwi albo chleba i wina to łatwiejsze, ale na jest coś takiego, że jest mniej zależy mi na tym, żeby z kimś być możliwie blisko tak jak to jest w relacjach międzyludzkich no to ten element cielesności jest takim zewnętrznym wyrazem tej bliskości to, że mógł kogoś przytuli, że mogą pocałować może kogoś objąć, ale proszę zwrócić uwagę, że w przypadku relacji ludzkich my nie możemy przeniknąć przez drugiego człowieka możemy się zbliżyć do niego, ale też nie chcemy jak no czasami chcieli im czasami musimy daje Ziobrze, że czujemy, że jesteśmy blisko, ale w dochodzimy do pewnej granicy, której się przekroczyć 1, a chcielibyśmy ją przekroczyć chcielibyśmy się tak tak zjednoczyć drugą osobą, żebyśmy byli jeszcze bliżej niż to jest nawet fizycznie możliwe wszak po się dość w takich relacjach międzyludzkich właśnie ta ta uczta Agape tak jest takim momentem zbliżenia, gdzie właśnie siadamy sobie przez stoimy wszystko jedno znajdujemy się jakimś takim bardzo intymnym otoczeniu dzieci zaproszeni na ucztę mają udział i ich i tak oswajać Tosię wytwarza właśnie ciasto to jest także zyskają jakieś ograniczenia, że tu możemy mówić przebywać wymieniać się, gdyby cieszyć się własną obecnością w ale także to właśnie różności, a nie, że tak się chcemy stać kimś innym jednocześnie będąc nie zostają, zostając z sobą, ale aleje, przekraczając stąd to granica, która nie pozwala mi z drugim człowiekiem zjednoczyć się tak jak chciał ja myślę tutaj o relacji mężczyzna kobieta bombą myślę że, że w tej relacji, jakby dochodzimy do takiej granicy, którą chcielibyśmy przekroczenia, której przekroczyć po prostu nie da się także nadzorować jakość podświadomość myśleniem, że będę grała w bluzkę po prostu ludzka wizja myślę, że jeżeli byśmy to przenieść na relacje z człowieka z Bogiem, w którą może też być taka sytuacja że, że pragnienie względem Boga pragnienie zbliżenia się do Boga bycia z Bogiem może być tak głębokie że, że oznacza, że ja chcę się z tym bowiem właśnie zjednoczyć, przekraczając tę barierę cielesności Allen nie ma ciała i wtedy spożywając to ciało i krew w postaci chleba i wina ja mogę coś tak dosłownym wprowadzić jego ciało moje ciało i to jego ciało zostaje wbudowane w cząstki mojego ciała w butach nie ma ciała tak sobie co to można wyobrazić znacznie macie ładną w osobie Chrystusa maczał przybiera ciało po to, żeby, żeby właśnie wejść w taką bliskość ze mną, która jest odpowiedzią na NATO NATO pragnienie Kruczek może mieć w sobie to, że to jest duży ukłon ze strony pana Boga że, że przyjmuje to cielesną postać po to, żeby się do człowieka mu zbliżać, bo mógłby zostać zatem całkowicie bez cielesne zupełnie zupełnie w związku z tym dostępny tylko myślowo być może jakoś tam konta decyzji zdawał bezszelestnie przez tysiące lat i potem przez 1000 lat później wciąż pozostał bez cielesne były tylko taki błysk już badania zgodnie z wielkim Zderzaczu Hadronów to obecność to był tylko taki właśnie ich nawet nie widzimy w historii tej obecności jej ślad bardziej to wynika z pewnej ich też historię i ich zamysł pana Boga co do całej całego procesu zbawczego człowieka, ale nam się wydania le oraz znamy ona obecnie nawet silny rywal gra o w próbujemy jakoś odczytać naturalnej jest posiadanie myślę, że jeśli błędnie to bardziej w detalach niż co do zasadniczych zasadniczych kwestii taką mam przynajmniej różni nas jest rak mam nadzieję, ale wracając do tej dotyczy obecności pana Boga ja myślę, że od czasów Chrystusa jednak ta cielesność może być uznane przez nas uznawana za za realną cielesność oczywiście w perspektywie wiary, bo Borna na takim poziomie to możemy o tym, mówić ale, ale może być uważana za cel za cielesną to za taką realną obecność cielesną Boga, którą z, którą ja mogę się spotykać, którą możemy dawać właśnie tą możliwość do pełniejszego zjednoczenia się bowiem takiego, które jest odpowiedzią na na moje najgłębsze pragnienia zjednoczenie się w bardzo trudno się, że w kościelne mówimy o pewnym do świąt, chociaż ja myślę, że bez wejścia to doświadczenie jest trochę to trudno jest to wyjaśnić tak, żeby druga osoba mogła to uchwycić to co jest zawsze tak, że jeśli ja jeśli rozmawiamy o czymś, czego wspólnie doświadczyliśmy na to to jakby słowa stają się klarowne, bo odwołuje się do pewnego doświadczenia jeśli myśli, że jeśli z drugiej strony doświadczenia nie ma co do testu zawsze takie ułomne no w to w stylu tego jest czymś można komuś wyjaśnić kto, kto jest niewidomy na czym polega zieleń czerwień brąz to można tłumaczyć, ale on tego nie widzi i to myślę, że jest podobnie, więc więc, że myślę, że właśnie to święto też odwołuje nas do pewnego doświadczenia pokazują, że bez wyjścia pewne doświadczenie będzie trudno uchwycić fenomen cielesności i jedno znaczenie w 3 to święto w inne sieci w Polsce ma dość długą tradycję w Polsce bodaj 700 lat od czternastego wieku połowa czternastego wieku pierwszy pierwsza procesja w misji chodzi o samą genezę święta no to 1200 czterdziesty szósty rok pod wpływem objawień w pewnej zakonnicy mniszki Augustiańskiej to święto się rodzi zresztą nikt nie wie nikt nie rodzi się tak bez bólu osób mija nawet podział to jest trochę podobna sytuacja, gdy objawień Faustyny Kowalskiej, bo też początkowo objawy nie są kwestionowane nawet to siostra zostaje oskarżona o herezje w zesłano do innego klasztoru, ale jednak ta data ta myśl się przebijali stosunkowo szybko Papierz ówczesny podejmuje to idee i wprowadza to święto jako jako święto kościelna wieś nomen omen Urban w czwartek ta w Danii innym to się do Urbana do Zgierza i do świata po informacjach Radia TOK FM ksiądz prof. Adam Świeżyński z Instytutu filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego z państwa mają gości rozmawiamy o święcie uroczystość Najświętszego ciała i krwi Pańskiej, czyli o tzw. Bożym ciele, które w Polsce obchodzony jest jutro wszyscy, których jest obchodzona, ale wszyscy inni mogą wykorzystać dzień wolny, a za seks to święto przypada w czwartek jeszcze ktoś sobie sprytnie piątek miał wolny co w ogóle ma Super długi tydzień i też tworzy obchodzić na różne sposoby i informacji z jej pół minuty 1120 po informacjach wracamy do naszej rozmowy o tych Cezary łasiczka program Owczarek studio ksiądz prof. Adam Świeżyński Instytut filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego 8 przy sobie, że to, że Eucharystia, ale także przez Egipt rozszerzenie to święto z tak ważne, że wokół 3 tego święta, które tak jak ksiądz profesor mówił o tym z trzynastego wieku pojawiło się w Polsce od czternastego wieku to też były różne sposoby, a nie doświadczyły franciszkanie zatok meksykańską nazwali za taką Corpus Christi płaci za taką Bożego ciała można, by rzec tak, że 1 z klasztorów w w Kalifornii Sacramento tak oto przez sakrament to nie bez kozery nazywa się Sacramento w we Francji, ale nie tylko też przez pewien czas pojawiały się więcej kwiat bardzo taki mógł upiec Sony świętość także ukwiecone część ogrodów jakiś przydomowych ogródków i zieleni miejskiej no i właśnie przystrojenie czy też znowu uznał jednak życie radość przez pewien czas były chyba pomysł na to, aby pojawiały się jakiś inne postaci biblijne, a to David, a to Goliat z smok i z kwotą VAT rozpoczęły się jeży, gdy te nowo potem gdzieś tam w to jednak pod koniec osiemnastego wieku to się nie spodobało i powoli zostały te postaci w wyrzucone z procesji także w także ta sama procesja samochody też przechodziły różnego rodzaju zmiany i wciąż lokalnie są na różne sposoby obchodzona ciekawe, że właściwie procesja pojawiła się wcześniej, ale nie od samego początku, ponieważ początkowo to święto mają taki charakter raczej związane z adoracją Najświętszego sakramentu w tym momencie dopiero pojawia się ta procesja eucharystyczna natomiast, jakby pierwotnie była sama adoracja i myślę, że to jest w gruncie rzeczy może nawet należałoby się zastanowić nad powrotem do do czegoś takiego, bo w tak, obserwując jak przebiegają procesje na naszych ulicach w tym tłumie zgiełku w różnym też nastawienie ludzi i z różnymi ich nagłym i różne motywacje uczestnictwa to pewnie trudno mówić tutaj jakimś głębszym skupieniu, gdy siedzi gdzieś tam daleko daleko pewnie nawet nie widać monstrancji niesionej Najświętszego sakramentu natomiast gdyby był taki element edukacyjny to znaczy to znaczy moment, w którym rzeczywiście można przyjść i w milczeniu w ciszy posiedzieć w kościele przed wystawionym Najświętszym Sakramentem w tym dniu szczególnie myślę, że to byłoby bardzo bardzo wskazane wiem, że w niektórych kościołach robi się do roku w procesji później jest to wystawił Najświętszy sakrament można w każdej chwili przyjść później dowie wczoraj i pobyć NATO to znowuż dotykamy tej masowości w przeżywaniu liturgii i świąt z 1 strony to tak sobie myślę, że to jest jakieś takie nawiązanie do sceny ewangeliczne, gdzie za Chrystusem idą tłumy też różne motywacje jedni ludzie idą, dlatego że się nim zafascynowali mnie, dlatego że chcą być uzdrowienie jeszcze inni, dlatego że są spragnieni cudów jeszcze nie do tego, że chcą go podchwycić na słowie i AZA chwilę wszyscy na Sycylii Barabasza wolę i Wawelu krzyżuje no właśnie z 1 strony jest to takie bardzo ewangeliczne z drugiej strony chciałoby się żeby, żeby to to święto i ta liturgia dawała możliwości przeżycia takiego no i osobistego i głębszego jest wiele rzeczy trudnych do pogodzenia, ale doznał chyba zależy od tego kto z jakim nastawieniem i jaką motywację przychodzi można zawsze spróbować jednak stanąć bliżej może nawet tuż obok i mieć lepszy lepszą możliwość przeżycia i wsłuchania się w to wszystko na spanie bezpieczeństwo różnych takich punktów od roku liturgicznego siostrom rozmawialiśmy właśnie tzw. grobach to, które dziś, w których pojęcie i pożyczkach i koszyczka z faktu dzwońcie dziś są odeszły od od jego znaczenia czy tego był moment, dla którego w ogóle się pojawiły i groby stały się jakąś wypowiedziało lokalnej lub szerszej sytuacji społecznej politycznej stał się kimś takim narzędziem spoza spoza sfery sacrum i podobnie koszyczki, gdyż wyprodukowały już niespełniającą pierwszych komuniach, który też przecież z miejsc okazję obserwować wierzący niewierzący no bo pojawił się taki komunii jako komunia po, jakby sama celebracja, która staje się też sposobem zasygnalizowania swym otoczeniu swojego statusu materialnego tak poprzez symbole statusu poprzez dobór strojów, a jednocześnie tworzy jakąś korelację pomiędzy dzieckiem rodzicami czy opiekunami czy też najbliższymi, którzy mówią jesteś dla nas ważna jest dla nas ważne kochamy się, ale zostawmy religię spokoju, by po pokarm pokażemy ci jak bardzo jesteś ważny ważna poprzez dobór odpowiedniego prezentu my im droższy tym jak rozumiem ta ważność jest doceniana jest, w którym myślę, że rzut to czy nie historie straszne spustoszenie w duszach młodych ludzi czy ulotek, kiedy nagle został mi się wraz z zastanawiamy się nad rzeczami, które za zupełnie innej przestrzeni poprzez pryzmat i poprzez narzędzia jest bez takiego świata jak i komercji wartości rozumianej jako wartość cena takich jak, bo dostępność czegoś no to jest takie przekierowanie uwagi niebezpieczne, bo wyobrażam sobie, że później ten człowiek wchodząc w dorosłe życie no w takiej perspektywie też przeżywa swoje odniesienie do religii do Boga, gdzie właściwie istota sprawy schodzi na plan dalszy na drugorzędne rzeczy stają się pierwszoplanowe zastanawia się czy nie trzeba szukać pewnych nowych być może forum pewnych zmian jeśli chodzi również są tą stronę liturgiczną nawet w przypadku właśnie tego święta, w którym mówimy ta procesja może zostać procesją, ale można zastanowić się 3 czynnie dałoby rady wprowadzać powalić takich elementów, które pozwoliłyby ją przeżywać winny sposób, przy którym właśnie ukierunkował Bytom uwagę na centralne punkty niedobrze jest jeśli jeśli tkwimy w pewnych takich już mocno wyrobionych koleinach uważają, że zawsze musimy nimi podążać trzeba spróbować pomyśleć o tym czy mnie czy, zachowując istotę tego święta nie trzeba poszukać takich formy jego przeżywania, która pozwoli bardziej dotrzeć do ludzi z tym głównym przesłaniem, a to miały być decyzja indywidualna czy jednak na poziomie powiedzmy centralne dowodzenie sorry mamy dzień wolny, który kościół ma nadzieję, że będzie obchodzony w pewien sposób, czyli właśnie procesje tak z drugiej strony procesja to jest tłum tez masa ludzi i w procesji trudno chociażby wytworzyć jakąś atmosferę właśnie takiego przeżywania indywidualnego na deser mamy masę ludzi z drugiej strony chcielibyśmy, żeby co się wydarzyło takiego bardzo właśnie oddzielonego indywidualnego zamkniętego duchowego mistycznego w no genezą tego święta jak mówiliśmy jest oddolna zdecydowanie tak jakbym powiedział osobista, a później dopiero zostało upowszechnione, więc wydaje się, że tej jeśli chodzi o formę jego przeżywania też często musi wyjść od lot odwołanie ani z jakichś odgórnych ustaleń przypominam sobie z nami tutaj w warszawskich realiach w 1 z parafii spotkają się z tym, że procesja odbywała się późnym popołudniem nawet wieczorem, kiedy już temperatura jest trochę lżejsza, więc łatwiej się ten ten czas przeżywanie na rozpalonym słońcu i trochę, jakby już miasto przygasa jeśli chodzi o o rytm ruch ten pierwszy raz przeżyłem tą kompozycją właśnie wieczorem w swoim życiu i widziałem, że rząd chciał, by ta zmiana pory już już dużo daje przypominam sobie też taką procesje, która odbywała się w lesie, bo akurat była to procesja organizowana przez siostry, które mają swój klasztor na takim odludziu i do oka jest tylko las i nasze bywa ścieżkami leśnymi też było to zupełnie inne doświadczenie uczy się trudno przenieść się teraz są z mieszkańcami dziś do lasu, ale chodzi o to, że no czasami taka zmiana perspektywy pokazuje, że to samo święto może zostać przeżyte inaczej i dzięki temu jego istota może zostać lepiej poddana jej i uchwycona przez uczestników dzięki takim czasami drobnym wydawałoby się przesunięciem jakimś akcentem to musi być oddalone to musi czuć ktoś, kto kto, kto sam co przeżywa i tak na to patrzy, a wtedy jest szansa, że być może inni to podchwycą i też czują, że to jest dobra droga, a skoro w od dowolność i indywidualne przeżywanie to 3 wożenie właściwym kierunkiem byłoby jednak oddanie tego dnia jako dnia wolnego, żeby to przeżywanie było jednak decyzją, a nie ustawowo nakazane obowiązkiem, ale to, że jest nie wolno nikogo nie nie nie zmusza czyli jakby nie powoduje, że z tego powodu ktoś przyjdzie nam się też pewne ułatwienie dla tych, którzy chcą przejścia w, a z powodu pracy nie mogliby w tym uczestniczyć, bo byłoby to dla nich jakieś utrudnienie teraz surowość oraz monety nie musi nie trzeba przechodzić przychodzić można, ale coś w tym w tym ważniejsze przecież to tam Wdowi grosz to jest dawanie z tego czego, więc nie ma tak czy jednak znajdę z znalezienie czasów w momencie, gdy czasu nie ma, bo mamy wolny dzień to przejście na parę minut no ale realnie patrząc dla wielu osób nawet posiadającym głębokie pragnienie stare pragnie, żeby w tym uczestniczyć rzeczywiście dzień pracy mógł być realną przeszkodą nie do przezwyciężenia o in do przezwyciężenia nowość reagowanie chrześcijanie jak dostaną wolnego dnia i dyspensy to po prostu tyle mają problemów to jest moje drugie ukrzyżowanie to jest co innego ja szczerze, że to, że ten dzień jest dniem akurat wolnym od pracy naprawdę stanowi dla tych, którzy są zainteresowani przeżywaniem tego święta w sensie religijnym taką realną pomoc, żeby mogli w MON to jest jednak trochę czasu jest msza jest procesja to trwa ładnych parę godzin wg no to wszystko zależy od tego jak to wygląda na nich i jaka jest też Vistuli czasami, że się to proces jest tak wydłużona, że trudno trudno ją przejść niemalże co miesiąc jakiś takie wyczucie junior zwracam uwagę na to, że właśnie często koncentrujemy się na samej procesja w gruncie rzeczy ona nie jest centralnym do tego święta to znaczy z Rosją, mówi że samo uczestniczenie w proces niełatwy, jakby sprawy przeżywania tego dnia i właściwie, jeżeli miałbym do wyboru 3 wybrać procesji czy uda się mszę świętą w tym zmiana to pierwsza to nowa sprawa jest jeśli chodzi o psie święto, więc jest to, żebyśmy w odpowiednich proporcjach to widzieli że, że mimo to prezes jest taka spektakularna i doniesie najczęściej odwołujemy no to ona nie jest w gruncie rzeczy jednak najważniejsza to jest to warstwa to może przyciągać powstało ludyczny część tak wspólnotowość ta gotowość to, że wspólnie z innymi ludźmi, którzy podzielają moje przekonania moje doświadczenia przeżywałem takie właśnie wydarzenia w dodatku jeszcze mogę wyjść na zewnątrz niejako w to wszystkie miejsca, gdzie toczy się na co dzień moje życie, bo dla mnie zawsze takie, przemawiając w samej Rosji jest to, że ona odbywa się po ulicach po ulicach miast, których my później chodzimy robimy tam zakupy jeździmy tramwajem idziemy do pracy i jeśli wiesz jak na to tak spojrzeć na to sobie uświadamiam że, że pan Bóg przychodzi tymi ulicami po których, a później też chodzę codziennie z trudem 3433 z radością ze smutkiem z różnymi doświadczeniami nie przeszkadza mu jak się wróci sygnalizacja świetlna ruch się źle rozwiązane czy wróci pamięcią to sobie uświadamiam, że to że, owszem to było jedno wydarzenie, ale to ma pokazać, że w gruncie rzeczy ten pan Bóg zawsze ze mną tam jest, ale strasznie szybki wyjazd, który miał go panem Bogiem się przechodzący ulicami to tyle zmian po pierwsze, wyremontował to ulice, a drugie te dziko parkujące samochody wywalić stamtąd not Dead sporo, ale można się uczyć cierpliwość dla siebie w związku z nut, ale jeżeli jest to bowiem korzyść powrócimy do naszej rozmowy ksiądz prof. Adam Świeżyński z Instytutu filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego jest państwem moim gościem informacje już 3 minuty o 1140 po informacje wracamy do rozmów państwo mają go z kim jest ksiądz prof. Adam Świeżyński z Instytutu filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego i rozmawiamy o uroczystości Najświętszego ciała i krwi Pańskiej, czyli tzw. Boże ciało już jutro w, a ulubione uroczystości księdza profesora, jakie z kalendarza liturgicznego analogię do 1 nie pytał o to poza tym w zdecydowanie Triduum Paschalne wielki czwartek wielki piątek później wigilia paschalna i jest uroczystość, która niedługo też będzie ona przypada w piątek tydzień po Bożym ciele czy Najświętszego serca pana Jezusa w to dlaczego samolot dla naszego serca Jezusa to jest taka uroczystość, która w, którym na jakoś tak szczególnie dotyka kwestii miłości Boga do człowieka serce to jest ten symbol miłości, a przy okazji akurat w w dniu tej uroczystości miał swoje święcenia kapłańskie związku z tym, a tak dodatkowo Instytut chemii to zjawisko dotyka ksiądz profesor obrazki rozda WI oś rozdają obrazki prawda tak emisyjne na ładne obrazki, ale nie wznosili są przyjęte kryteria wyboru no bo to coś mówi nie dowiemy się obrazki, które sam zaprojektowałem, a to nie jest niska można sobie no to w dzisiejszych czasach imprimatur uzyskały dozowania nie nie starałem się, ale myślę, że na nielegalu mieszczą się w w teologii katolickiej w 1 raz był był przedstawiał witraż Boga ojca z kościoła dominikanów w Krakowie ten Wyspiańskiego witraż nie narusza praw autorskich nie w drugi obrazek dotyczyło dla obu przedstawień Trójcy to znasz takie znane przedstawieniem Bóg trzymający krzyż, na którym jest Chrystus w UE i trzeci obrazek był reprodukcją powrotu syna marnotrawnego Rembrandta, dlaczego akurat jest bliski jest Wolgast cena ta scena ewangeliczna no jesteś dla mnie taka szczególnie ważna, zwłaszcza po lekturze książki Henry ego młyna, który napisał na taką bardzo interesującą interpretację tego fragmentu biblijnego na podstawie właśnie interpretacji obrazu Rembrandta, gdzie bardzo głęboko analizuje to przedstawienie, pokazując jak Rembrandt w sposób symboliczny oddał pełna treść i właśnie obecna w tej w tej Ewangelii przykładowo niewiele osób na to zwraca uwagę Bóg ojciec taka scena, gdzie stoi starszy człowiek z brodą przed nim klęczy młody człowiek, czyli ten syn marnotrawny i ojciec trzyma ręce na ramieniu na ramionach tego klęczącego syna niewiele osób zwraca uwagę na to, że się dokładnie przyjrzeć ręką ojca 1 ręka jest ręką mężczyzny, a druga ręka jest w ręku kobiety w mało to genderowe pierwiastki naszych rozmowach, ale też bardzo mało znana i rozpowszechniona jest kwestia spojrzenia na tę przypowieść z punktu widzenia prawa rzymskiego w atomu Iza jest kluczowe no bo żeby rozumieć pewną opowieść należy się też założyć w kontekście tek w kontekście prawnym zwracamy uwagę na to, że no młody człowiek mówi dobro tej, gdy świat Pohulanka i wraca mówi przed piłem wszystko ojciec mówi o bardzo to sprawa, że w stylu coś co zupełnie innego aż po pierwsze, żadna z synów nie ma jakiejś części majątku to ojciec ustanawia, kiedy jest gotowy i podejmę decyzję Sipowicz żaden z celów nie ma w ogóle żadnego tytułu nie jest prawo spadkowe, które dzisiaj mamy w Polsce znaki zachowek coś tam w, a po drugie, ten najmłodszy syn w ogóle jakiś tam hierarchię w ogóle nic się nie należy, więc to, że się coś daje na to gest to jest gest, ale tym samym one, gdyby traci przestaje być synem on niższy, gdyby swoje swoje wykorzystała już, jakby nie ma żadnych reakcji z tym panem, któremu ofiarował ciekawa rzecz, gdy wraca to to później, gdy toczy się dialog między ojcami tym drugim synem tym słyszeć o porządnym, który zastał w domu to tam jest powiedziane do tego syna, że wszystko moje do ciebie należ to jest to brzmi tak jakby temu, który wrócił już nic się nie należał on swoje wykorzysta, bo też się nie należy ich na Globusie nigdy nie należało a tym bardziej teraz musi tak, ale to pokazuje, że z, jakby ta sytuacja już po powrocie z perspektywy tego syna on już on już nic nie nie oczekuje nie potrzebuje tego, żeby się coś udawało, dlatego że dla niego centralną sprawą jest to że, że wracając do ojca z nim nawiązał relacje to jest dla niego, jakby tym skarży się wydaje skarbem to się wydaje może może planuje drugie przejęcie, a od zawsze ta w Bahrajnie, aby zobaczmy tam też wydawało się, że coś innego, a Tomek, a to to jeszcze inna inna kwestia ostatnio na zastanowienie się nad tym fragmentem właśnie Kaina i Abla nie trafił na taką interpretację, która idzie w kierunku symbolicznego rozumienia tych 2 postaci niejako dosłownych osób tylko 2 modeli etycznych i 2 modeli życia życia moralnego, gdzie zwycięża model, który jest takim modelem na zasadzie zasługa nagroda, a zostaje zabity niejako model, w którym w, którym stanie dzięki moim zasługą coś otrzymuje tylko w sposób bezinteresowny przedstawiciel ciekawa próba interpretacyjna, bo trochę odchodzi od klasycznego modelu, w którym mówimy o zabójstwie w sensie dosłownym morderstw 1 człowieka przez drugiego tylko raczej przynosimy tona pewien styl wartości wartości tak, że też pewne modele mogą w cudzysłowie zabijać inne modele i stara stawać dominująca w myśl to świetna model do przewożenia nawet do naszej dzisiejszej polityki fakt, że nie chce się jakiś interpretacji poszczególnych partii politycznych tylko bardziej postrzegania obywateli pewnego modelu władzy tak czy to są 3 osoby, które pojawiają się, którym dajemy mandat na sprawowanie na reprezentowanie nas czy rząd osoby, które zasłużyły sobie, czyli mają jakiś realny powiedzmy w ich zasługi dla tylu wyborców przez okres długa droga, której ukoronowaniem jest zaufanie czy to raczej jest miejsce, że oto pojawił się ktoś jest on otrzymuje coś zupełnie inne rzeczy niż wynikałoby z takich jak i teorii demokracji zgoda to sobie odpowiada na bok, ale dlatego, że takie przy kości są ciekawe czy też opowieści są biblijne są ciekawe, bo one mają długą przydatność do spożycia i w różnych kontekstach znajdują zastosowanie, a okazuje się, że można zawsze jest się jeszcze inaczej na niego patrzeć jak przełoży się pewne realia współczesnych chociażby to ile już w mundurze w 16 minie niebawem, czego ksiądz profesor żałuje przez to 16 lat lub po 16 lat 16 latach może tylko tego, że w pewnych sytuacjach nie byłem bardziej zdeterminowany i w taki bardziej stanowczy co do próby zrobienia tego co ważne uważam za słuszne, że czasami wyhamowała, bo sobie myślałem, a może jednak może jednak to jest za mocne może tak nie należy może, że czas spokojniej może ciut ostrożniej teraz perspektywy czasu myślę sobie że, gdybym był bardziej odważny to może może, więc udało się uzyskać w sensie pewność jakich jakich jakieś zmiany takiego sposobu myślenia nowego do zmian w sobie czy zmiany w skorupie kościoła myślę, że razem na myśl o takich zmianach w natury trochę systemowego, a psami do pokazania, że można inaczej, a w nosie jest moment zawsze człowiek z taką nieśmiałością przemili wrodzona nieśmiałość kontraktu tak trudno jest ostrożny no bo wydaje mu się, że no jeśli niema racji jeśli się myli NATO w romans żona robi bałagan instytucja hierarchiczna a, ale gniew dziś jest rozłożony czasu myślę, że to, że czasami są rzeczy tak do końca powalczyć o o swoje przekonania o swoje wizje, ale przekonanie jest hierarchia się nie oto przysięgał posłuszeństwo, żeby walczyć o swojej wizji, ale nie mówimy o przekonaniach natury dogmatycznej 33 takich które, które są jak skodyfikowane tylko o takich rzeczach, które są w gruncie rzeczy chwilowe, które są aktualne ba akurat dzisiaj tak na to patrzymy tak to rozumiem, ale które mogą ulegać zmianie to obchodzi pewne pewne formy zachowań i rozwiązywania pewnych kwestii relacji to to otwiera się od tej waszemu ona ma swój jakiś punkt widzenia, ale to ona nie nie mnie nie rekrutuje tego w sposób dogmatyczny przynajmniej nie nie nie ma takiej takiej możliwości dla faktu w związki zawodowe w kościele dobry związek zawodowy księży, a oszust zakonnych, w którym nie może wejść Management, czyli biskup w Nigrze na tym nie zastanawiałem, ale tak na pierwszy rzut oka jakoś nie bardzo to widzę, jakby to miało być Janoszka strajki jak ktoś ostatnio taką parafię jak chciało nieraz to znowu druga druga skrajność nie chodzi mi o to, że może w tym momencie ma być kontestacja wszystkiego co mi nie pasuje no bo sąd strony takie sytuacje, w których jak rozumiem rozumiem to tak, że ja muszę jednak w imię dobra wspólnego, czyli niepewnych pewnych zasad, które podzielam przyjąć rzeczy, które nie do końca mi odpowiadają albo może nawet całkiem nie odpowiadają i choć takie sytuacje, w których których nie mogę się na to zgodzić, ponieważ presja na sprzeczność z duchem Ewangelii, czyli w coś co coś co jest jakby sednem sednem wiary w tym momencie, bo to, na które parafii jest na to może być bardziej lub mniej miłe, ale ostatecznie pamiętam jak trafię na pierwszą parafię to w pierwszym momencie się dowiedziałem, że już tam właśnie to problem na taki niezbyt szczęśliwy, że taka wewnętrzna czarna lista parafii, że ten trakt krąży wśród księży każdy Boże Boże Boże błagam cię tylko nie tam pewnie pewnie nie jest, ale wracając do tego doświadczenia wykazały, że to uzasadnia parafia i i cudowne rzeczy tam przeżyłem, więc czasami to jest taki trochę taka taka sama której, której się ulega PIN okazuje się, że zupełnie inaczej oba ośrodka ranking biskupów zewnętrzne taki stan czopów no nie, dlatego że jak się z archidiecezji to się z tej diecezji koniec sztucznie może ręki proboszczów krem z tak Cesar nr. 1 z lubością takim, a to trafienie w ostatni nie śledzę tego rankingu znalazł się pani Magdalena napisała im nie wie czy Pogoni czy zostanie od 3 i wiary odsądzano albo 3 tys, ale dziś organizacji katolickiej nie będą pikietowało przed jej domem, ale mówi, że witraża Bóg ojciec Wyspiańskiego w kościele franciszkanów nie dali plamę pomyłka oczywiście, że tak, ale w Krakowie, ale w Krakowie bardzo dziękuję bardzo dziękuję księdzu profesorowi ksiądz prof. Adam Świeżyński Instytut filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego był państwem gościem jutro uroczystość Najświętszego ciała i krwi Pańskiej, czyli Boże ciało i ksiądz profesor sugeruje, żeby być może to, żeby to był moment w innej refleksji może zastanowić się bardziej w niż po zarazie Boże skupienie i niż to konieczność jak ktoś nie lubi procesji euro, bo nie wszyscy muszą ją lubicie się w niej odnajdywać to nie znajdzie inną formę przeżycia tego dnia, którego zdaniem odda istotę tego święta niech spróbuje poszukać innej formy do szkoły może książkę przeczytasz o Bożym ciele nie ma niekoniecznie chętnych do stanu w nie, ale coś takiego co będzie, jakim doświadczeniem w zachęcam, żeby chociażby sobie na chwilę zostać przed tabernakulum w kościele to będzie świetny moment, aby jednak jak mówią mieszkańcy Quebecu informacji Józef i faktycznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA