REKLAMA

O polskiej polityce motoryzacyjnej Marta Kielczyk rozmawiała z Jakubem Farysiem

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-06-08 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w duchu jak ten czas szybko leci czuje się, jakby tydzień minął w końcu sama o tym, mówiłam przed chwilą uzupełnienia jak to zostało, ale tak to jest się wstaje wcześniej niż zwykle, bo zwykle wstaje przed godziną czwartą, a dzisiaj stało po godzinie trzeciej dla odmiany i są konsekwencje są, ale myślę, że paru osobom tutaj w redakcji serce szybciej zabiło myślał, że już muszą pędzić do studia to jeszcze kwadracik, że spokojnie mamy czas Rozwiń » nadal jest poniedziałek 8 czerwca no cóż, jakie mogłabym pominąć tak ważny temat jak Polska motoryzacja i tęsknota za polską motoryzacją przecież sama chciałam sama chciałam właśnie na ten temat rozmawiać Jakub Faryś studium prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego wraz z terenu Polski autor czy uda się je zrobić, bo tęsknota ogromna, ale to możliwe no to musielibyśmy najpierw zdefiniować co to znaczy Polski samochód, bo jeżeli mamy namyśli to, że i jest to samochód, który powstał przy pomocy polskich kolei godzenie znaczyło pieniędzy to myślę, że taka operacja w skali masowej, czyli pojazd, który byłby produkowany z w setkach tysięcy sztuk mam namyśli samochód osobowy no niestety nam się nie uda natomiast, jeżeli mamy namyśli drugą kategorię, czyli samochód, który jest produkowany w Polsce, choć pod marką 1 z wielkich koncernów samochód, którego do, którego części podzespoły w Polsce powstają to tak taką sytuację oczywiście już w tej chwili mamy, dlatego że niektóre z samochodów, które są produkowane w Polsce nawet 70 % mam namyśli części podzespoły powstają w Polsce natomiast rozumiem się będziemy rozmawiali bardziej od tej pierwszej kategorii chcieliście czy to jest możliwe no to może najpierw troszeczkę uporządkujmy te rodzaje 3 kategorie samochodów no po pierwsze to są te samochody takie nazwijmy to popularne, które są produkowane w setkach tysięcy sztuk rocznie, które którymi na co dzień jeździ po my tutaj niestety ta operacja się tak jak powiedziałem nie uda z bardzo prostej przyczyny pieniądze Otóż, żeby powstał nowy samochód trzeba założyć bardzo bardzo dużo pieniędzy należy właśnie, że to nie jest przypadkiem zabawa i zabawki dla bogatych myślę, że to są bardzo duże pieniądze na zabawki chyba nie, bo jeżeli się ta operacja uda to można zarobić równie duże pieniądze, ale najpier w tak jak powiedziałem trzeba je niestety zainwestować w tym 1 z producentów, który niedawno wprowadził nowy pojazd zupełnie nowy pojazd na rynek wydał na Platformę i na skonstruowanie tego są dzisiaj jeździ na drodze mniej więcej 10 miliardów dolarów oczywiście są to pieniądze, które zostały zainwestowane po to, żeby powstała baza czy też powstały rozwiązania, które będą wykorzystywane potem w kilku czy nawet kilkunastu nowych modelach, ale to pokazuje skalę, czyli po pierwsze musimy najpier w wyłożyć bardzo dużo pieniędzy, żeby taki pojazd powstał czy rodzina pojazdów o produkowanie 1 modelu nie ma większego sensu po drugie musimy zbudować fabryki kolejny miliard po trzecie musimy ten samochód sprzedać no i teraz, jeżeli chcielibyśmy się ograniczyć do polskiego rynku to jest to operacja absolutnie niemożliwa, dlatego że Polski rynek nowych pojazdów rejestracji nowych pojazdów to wszystko razem mniej więcej 300  000 samochodów w, czyli musielibyśmy te samochody sprzedawać za granicą i o ile jeszcze możemy liczyć w jakiejś części, choć na pewno nie 100 % na sentyment do Marek takich no troszkę już kultowy w tej chwili w Polsce jak Syrenka czy Warszawa no to tego sentymentu na pewno nie mają Francuzi Hiszpanie czy Włosi oni po prostu nie wiedział nie znają tej marki, czyli musielibyśmy zbudować cały marketing musielibyśmy zbudować wreszcie sieć sprzedaży musielibyśmy sprzedawać i zbudować sieć serwisów, czyli kolejny miliard, a czy w kraju bez takich tradycji motoryzacyjnych tylko z tęsknotą za dawnymi kultowymi jak panu z rynkami Warszawa i polane poloneza mi czy dom nawet za sokołami znakami to się dalej czy to ma sens tu może 1 uwaga my jesteśmy krajem z bardzo bogatymi tradycjami motoryzacyjnymi tylko niestety to co wydarzyło się po osiemdziesiąty dziewiątym roku danymi w tej części Europy, czyli powrót do ustroju, który był przed drugą wojnę światową niestety z powodu zdradziła, że trwa to nie jest pokaz cała to jest kilka pozycji, jeżeli chodzi o produkcję samochodów spowodował we wszystkich krajach dawnych post socjalistycznych torze goście żaden kraj nie ma swojej własnej w rozumieniu kapitałowo w produkcji wszystkie marki, które są w krajach takich jak Czechy Węgry czy czy Rumunia to są marki, które należą do któregoś z dużych koncernów w związku, z czym to, o czym możemy mówić w Polsce czy możemy mówić w Czechach czy innych czy w na Węgrzech czy 33 czy w tego typu w krajach to możemy mówić o produkcji samochodów, które są samochodami produkowanymi no w zasadzie jednostkowo, ale doznał już pojawia się pytanie było to przeszkadza do tej drugiej kategorii pojazdów, czyli pierwszą tę, która jest produkowana w setkach tysięcy sztuk mamy już mamy już z głowy tego tego już się nie da ta druga kategoria są pojazdy sportowe z pojazdu produkowane w tysiącach sztuk dna, ale tutaj one czasem kosztują nawet pół 1 000 000 EUR no ale tutaj TOZ to jest panie reaktor spełnia też zabawkach no to są trochę zabawki to dla bardzo zamożnych ludzi w związku z tym pytanie czy jesteśmy w stanie zbudować markę, która będzie na tyle atrakcyjna, żeby ludzie, którzy chcą wydać pół 1 000 000 EUR 3300  000 będą chcieli kupić taki samochód marki, która jest produkowana w Polsce, która jest co prawda Super samochodem no ale taki supersamochodów mamy kilka czy kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat, by wreszcie ta trzecia kategoria to jest właściwie TUW to by bardziej pasowało określenie sąd supersamochód, czyli pojazd, który jest produkowany w no maksymalnie set 100 sztukach rocznie i samochód, który kosztuje czasem nawet 1 000 000 EUR no ale znowuż pojawia się pytanie czy, jeżeli zbudujemy samochód w Polsce czy, jeżeli nadamy mu zupełnie nową nazwę to czy znajdzie się ktoś, kto chciałby takie auto kupić oczywiście zakładam, że taki samochód będzie z technicznego punktu widzenia perfekcyjny, że będzie jeździł bardzo dobrze no bo to jest w ogóle powstał inny niż to jest tak o zagrożeniach, które teraz pytanie w jaki sposób sprzedać, bo jest to coś w rodzaju nazwijmy to produktu kolekcjonerskiego pytanie co zrobić i i w jaki sposób wypromować ten samochód wśród tej bardzo wąskiej grupy bardzo bardzo zamożnych ludzi no bo jeżeli mówimy o mniej więcej kwocie rzędu 23  000 000 zł czy też pół 1 000 000 EUR więcej NATO musi to być człowiek bardzo zamożny, którego stać będzie na to, żeby kupić sobie samochód, który de facto postawi jako przedmiot kolekcjonerski jeszcze mamy do czynienia z akcją reaktywacji tych starych kultowych aut próby są podejmowane pytanie czy ta jest dobry czas na takie reaktywację dobiegł 1 wielkiej zmiany, bo wszędzie jest oczekiwanie na zmianę opon rozumiem, że pani dyrektor ma namyśli takie samochody jak i pojawiające się od czasu do czasu zdjęcia nie samochodów tak jak Syrenka Warszawa czy polonez Zyga no z MOPS są to raczej bardzo fajne grafiki komputerowej niż rzeczywiste projekty no ale tam niektórzy wkładają w to czas pieniądze trzymam kciuki, ale znowuż pojazdami, jeżeli zakwalifikowali byśmy tego typu samochody do tej pierwszej wiosennej kategorii NATO niema żadnych szans, jeżeli byśmy zakwalifikowali do tej drugiej oczywiście możemy spróbować sprzedawać w Polsce samochody, które będą produkowane w tysiącach sztuk gry a, bazując na podzespołach kupowanych na rynku od innych producentów naraz pytanie czy znajdzie się znowu ktoś, kto chciałby kupić nową Warszawę czy nową syrenkę mowie nową, bo de facto to musi być zupełnie nowa konstrukcja bazująca na rozwiązaniach innych producentów, która będzie kosztowała jednak dość dużo pieniędzy, bo to będzie produkcja jednostkowa oczywiście nie mówi o takich projektach jak kilka sztuk powstaje zresztą w różnych miejscach 1 już powstała próba zbudowania samochodu Syrena sport zresztą bardzo ładnego samochodu, który w latach sześćdziesiątych powstał i który w 1 egzemplarzu został wyprodukowany niestety na życzenie partyjnych bonzów ówczesnych został zniszczony zarówno samochód, jakiego dokumentacja w tej chwili w kilku miejscach trwają prace nad tym, żeby taki samochód otworzyć 1 już jeździć no ale to są jednostkowe projekty projekty, które skończyły się czy skończył się sukcesem, ale nie bardzo wyobrażam sobie seryjną produkcję chyba, żeby taki samochód powstał kosztował pieniądze, które będą w stanie zaakceptować potencjalni potencjalni kupujący nalega w dalszym ciągu mówimy jednostkowy produkt z pytaniem czy będą w stanie zaakceptować rozumiem przy nowoczesnych silnikach brak tego charakterystycznego smrodku psy ich o zmianie, dzięki któremu zyska miano skarpet silnik silnik dwusuwowy silnik dwusuwowy to już jest przeszłość, choć trwały prace nie wiem czy jeszcze czy jeszcze gdzieś trwają, bo obok już o tym nie słyszałem nad zbudowaniem silnika dwusuwowego, który miałby, który spełniałby parametry ekologiczne, które dzisiejsze samochody powinny spełniać, czyli euro 6, a raczej nie natomiast ta Syrena Warszawa czy polonez byłby tylko z nazwy tym samochodem, który z, którym mieliśmy kiedyś do czynienia tylko wrócę do kwestii zmiany czy w dobie zmiany dałoby się zrobić interes na sentymencie pewnie dałoby się, ale po pierwsze trzeba zaryzykować tak jak powiedziałem dość dużo pieniędzy nawet, chcąc produkować się ten samochód mało seryjnie po drugie trzeba by zbudować sieć sprzedaży no bo nawet, jeżeli byśmy założyli, że taki samochód powstanie w 2 czy 3000 sztuk, bazując na rozwiązaniach technologicznych innych producentów to są to dość duże pieniądze wreszcie gdzieś ten samochód trzeba serwisować trzeba produkować do niego części podzespoły nie wspomnę już o całym cyklu badań homologacyjnych spełnieniu tych norm, o których mówiłem, czyli najpier w bardzo duże trzeba zaryzykować i nie wiadomo czy sukces to, które z samochodów i z różnych kategorii, o których pan mówił sam chciałby pan mieć i jeżeli mówimy o samochodzie, który do, którego ja mam największy sentyment to to jest zdecydowanie Syrena sport, a ja co prawda nie pamiętam tego samochodu, jakim jeździł po ulicach zresztą tak jak powiedziałem on był on zrobiony w 1 egzemplarzu, ale to jest chyba moim zdaniem najładniejszy pojazd, który powstał w Polsce i gdzie była pewna szansa, choć tak jak powiedziałem niestety nic z tego nie wyszło, ale była pewna szansa, że ten samochód był produkowany z serii Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego mój gość o poranku bardzo dziękuję dziękuję w drogę samochodem zeznanie za chwilę w drogę samochodem, a teraz mówi poważnie naprawdę za chwilę będzie pierwszy program gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski może nadchodzić zbliżać się do studia, a zaraz potem Dominika Wielowieyska i poranek Radia TOK FM zapraszam teraz jeszcze raz mam okazję życzyć państwu miłego dnia tygodnia do usłyszenia i pierwsze śniadanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA