REKLAMA

O badaniach niemowląt z dr. Przemysławem Tomalskim

OFF Czarek
Data emisji:
2015-06-08 12:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich Cezary łasiczka program Owczarek studio dr Przemysław Tomalski kierownik pracowni psychologii niemowląt Uniwersytet warszawski baby lat dzień dobry dzień dobry w po tych ornitologicznych w różnych rozważaniach oraz harem w no właśnie w, żeby tak później będąc profesorem polemizować z nimi profesorami studio Lotto gdzieś to się wszystko musi zacząć i można się doktoratem ale zanim dr tyle co o magister k, a licencja ta matura bla bla bla i w ten sposób cofamy się Rozwiń » do tego stadium niemowlaka no i są tacy rodzice przyszłych, a ja bym chciał, żeby mój syn moja córka została profesorem nie wie w wieku od 27 lat czy to możliwe co robić, żeby moje dziecko było genialnym dzieckiem może był genialnym to on na to odpowiedź jest trudna, ale pan dr Przemysław Tomalski dzisiejszego pracuje nad tym, żeby podpowiadać rodzicom co zrobić, żeby dziecko się rozwijało jakoś tak jak to nazwać żwawiej ich, jeżeli w bardziej całościowo tak holi stycznie na hali w styczniu wasze dawne dobre są piękne tak my w tej chwili mamy taki projekt, w którym staramy się, by wiedzieć całe niemowlęta robią, żeby się czegoś nauczyć, a jest takie pytanie, które parę lat temu przyszła do głowy znienacka, bo okazuje się, że jak się przyjrzeć w historii badań nad niemowlakami przez ostatnie 2 już ponad 50 lat to okaże się, że mamy 2 bardzo słabe tradycje jednak tendencja dotyczy nadania tego a czego niemowlęta się uczą i kiedy więc można żyć na świecie zda i te są takie badania eksperymentalne to znaczy, że wsadzamy niemowlaki przed kimś ekranem albo dawniej przed planszami z różnymi bodźcami mierzymy ich czasy patrzenia czy czasem rodzenie się i w ten sposób możemy, monitorując na co patrzą jak długo jak rozróżniają różne bodźce możemy się dowiedzieć co wiedzą, kiedy tak czy rozróżniają przedmioty różnych kategorii czy rozróżnieniu chaty i psy, w którym miesiącu w te badania głównie skupiają się na tym, żeby zmierzyć cała nie ma, ale wie, a druga edycja badawcza dotyczyła tego jak niemowlęta i zachowują się w interakcjach to znaczy jak uczą się w pierwszym roku życia kontrolować swój stan np. regulować poziom swojego pobudzenia albo przenosić uwagę wzrokową z modnych rzeczy na ciekawe, a on w sytuacji, kiedy bawią się z rodzicem rodziny osobą dorosłą, a i przez to kilkadziesiąt lat było w sumie bardzo mało komunikacji między naukowcami z 1 i z drugiej grupy tak, żeby dowiedzieć się co w takim razie w czasie uczenie się, więc niemowlaki, żeby lepiej się czegoś nauczyć inni więcej czymś takim, które zajmujemy się w 1 projekcie finansowanym przez narodowe centrum nauki wypada mi przyznać, a w projekcie tym chcemy się dowiedzieć na jak niemowlęta regulują siebie dzieli swoje swoje emocje swoją uwagę swoje poziom pobudzenia, żeby nauczyć się czegoś bardziej efektywnie tak czy np. szybciej od ról w fascynujący już w tym momencie, bo to zakłada, że ten organizm ma system, jakim jest niemowlak majaki niż reszta ma ukryty zaszyty w głębi system, który mówi dobrze wiem, że nic nie wiem, w których będzie chciał być tak jak prof. Obirek ażeby to nastąpiło to musi wykonać całą masę różnych operacji przestoje kilkadziesiąt lat no i szybciej wystartuje w tym lepiej, więc mam różne narzędzie do zdarzenia będą uruchamiał od niemowlaka jest o turystach łatwiej przez to, że są bardziej zainteresowane nowymi rzeczami niż my dorośli na i łatwiej się uczą w sposób mimowolny czy nie szkatułki wyłapują statystyczne prawidłowości świata dookoła nich AM, a mnie teraz nie mam czasu, żeby dużo powiedzieć o tym, czym jest uczenie statystyczne tam, ale chodzi o to, że one dużo częściej uczą się mimowolnie podczas gdy z różnych badań wiemy, że dorośli skutecznie odłączyli się uczyć się mimowolnie idealnym wykorzystywać swoje miękkie Statystycznego uczenia w takim stopniu, więc niemowlaka jest pod tym względem trochę łatwiej, ale z drugiej stanem trudniej jest nim kierować się prawda zgodnie ze swoją wolą z uwagą, bo dopiero w bardzo stopniowo się tego uczą oni w zasadzie nie wiemy tak naprawdę, którego moment możemy powiedzieć, że one robią coś takiego zmyślny sposób to znaczy AM jak mały niemal zaklęciem czym dwunastomiesięczny chce teraz się nauczyć czegoś innego natomiast robią w el np. AM coś takiego, że na, badając ich uczenie się możemy pokazać, że stosują niektóre niemowlaki nie pewne konkretne strategie, które pozwalają im robić coś lepiej w np. zadanie, w którym zamierzamy szybkości przenoszenia uwagi między 1 punktem na drugim dla takich 5 miesięcznych skarbów to jest trudne bo, a on one strasznie łatwo ich uwagę, iż przykleja do 1 Baszta i trudno jest matką lista uwag dużo trudniej niż Andreasem, a na ścianach wiele lat rozwoju swojego mózgu przez całą ta okazuje się, że np. te niemowlaki, które w czasie tego od sklejania za rok od 1 Baszta przenoszenie na drogi coś w sobie są w dużej, a robią to dużo lepiej dużo szybciej, a ideałem są udało nam się n p . w tych naszych badaniach, ale on zobaczycie że, a wręcz i to ile czasu nie może w czasie badania spędza sam coś co przekłada się na to jak szybko jest w stanie nam uwagę wycofać z 1 miejsca nader ITS sprawił, że taka liniowa zależność, a więc pan podobnie jest z innymi zachowaniami np. c z dotykaniem siebie, a okazuje się, że znowu niemowlaki, które siebie dotykają, a mają krótszy czas rządzenia, czyli szybciej uczą się na jakich nawet Wacław rozpoznawać się w odróżnieniu od czegoś innego Ant i co dało nam się na początek chcemy w tym projekcie zauważyć, że niemowlaki różnią się między sobą szybkość uczenia też szybkość uczenia się, a jest związana z tym ciągle stosujące strategię czy ich nie stosują n p . na idealne oczywiście trudno jest powiedzieć czy to są takie bezmyślne strategie czy tylko o zachowanie, które jakiś sposób co jest wytwarzane w 2, jaki sposób matka leży tanim pomaga a, ale jest to zalążek takiego rzeczywiście aktywnego regulowania kontrolowania swojego stanu, który potem u nas dorosłych nazywamy samokontrolę np. ale czy teraz powstanie sugeruje, że albo po dziś nie wyciągać palca ZUS albo oddawać się stop smoczek, żeby szybciej opanowały różne umiejętności pewnie gdybym teraz sugerował, że okradał rodzinę, żeby trzymali smaczek wzbudzi niemowlaka przez pierwsze 12 miesięcy Talaga pędzi zaczną mi wysyła wąglik w listach dachy z Gruzją z tonu w przeszłości robili nie wiem, ale pewnie będą bardzo niezadowoleni z tego powodu, że zasugeruje, że do ogrzewania smoczka jest mniej skorzystamy z ich punktu widzenia jest niekorzystna dzieci nie mogą dziś petycja artykułowania dźwięków mowy, a natomiast ten musi jeszcze musimy dowiedzieć się też zbadanie, które były w tym momencie, czyli jeśli aktywnie i Nawalnemu niemowlakowi, a podane smaczek, ale będzie stać ten smaczek przez dłuższy okres czasu czy też na skutek takiego takiego zabiegu już czysto mechanicznego uda nam się do wolnego niemowlaka na nic dodać, że uwaga będzie się przenosić się ci, więc to jest to jest eksperyment chce, żeby w tej chwili nikt raczej na razie wiemy, że nie ma takich wniesie między sobą, a te w zakresie tego co negatywnie jak same, ale czy jesteśmy w stanie stosować to strategia na pomaganie koszt rozwoju wagi to jest badanie, które robimy im, żeby wiedzieć, jakie są długoterminowe konsekwencje to pewnie będziemy się jeszcze zrobić jedno zadanie kolejne to do tego tematu powrócimy po informacjach Radia TOK FM dr Przemysław Tomalski kierownik pracowni psychologii niemowląt Uniwersytetu Warszawskiego Bay willa jest państwa i mają gości rozumiemy o tym jak uczą się niemowlaki co się dzieje to jest bardzo fascynująca w dziedzinach powiedziałbym, bo dziś odchodzimy o życiu opowieści babci siły nianiek ma historię tylko staram się zaprząc zdobycie wiedzy ość oświeceniowe o spuściznę do tego, aby badać co dzieje się w głowach w niemowlak w do tego tematu powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dwunastej w 20 Cezary łasiczka program Owczarek jak uczyć niemowlaka studio dr Przemysław Tomalski kierownik pracowni psychologii mową David Villa Uniwersytet warszawski, który to nie Universum talent Davida prowadził badania teraz nad czym w, a w tej chwili, a w tej chwili mamy strasznie dużo projektów dzisiaj pewnie chciałem opowiadać o z ciemniejszą niemowlaków to jest 1 rzecz w takim kawałkiem sery które, których bierzemy jako zamach uczenie się nie ma braków jest badanie tego jak historia interakcji, a rodzic nie ma w Łęcznej w nasze polskie sytuacji najczęściej mamy niemowlę przekłada się na to jak niemowlę z potem samo w różnych innych sytuacjach radzi, a ich rzeczywiście mamy sporo już historycznych badań, których np. ludzie robili dawne kukłą niemowlaka mimo, a on sadzali je naprzeciwko mamy kazali mamie nagle na awans nie uruchomić na twarz, dlaczego niemowlaki nie robią, ponieważ jest to 1 z najmniej przyjemnych sytuacji dla nich wtedy, kiedy ich partnerzy interakcji inni ludzie nagle przestają dawać jakiekolwiek sygnały, że zauważamy, że ten nie ma tak istnieje na i Adam z takich klasycznych badaniach, kiedy mama mnie twarz zamieniała się za pracę do Kamiennej twarzy jest od państw okazywały się, że tam nie ma takiej różnią się o tym w jaki sposób dochodzą do nowo dobrego stanu dobrego samopoczucia po takim epizodzie, mimo że ten epizod ma trwać minutę KW 2 np. ami okazywało się, że różne cechy mamy nie wznawiając nic, że mamom przykładają się na to w jaki sposób ten nie ma jak dochodzi do siebie po takiej trudnej sytuacji naprawdę stresujący, czyli Kamienna twarz mamy tak właśnie nie okazywał się na przykłady ziem taki bardzo subtelne elementy jak dostosowanie czasowe mamy niemowlaka ma bardzo duże znaczenie w bo n p . jeśli niemowlak ma jakąś tam swoją rytmikę czasową zabawy, kto wygląda trochę jak dialog z, a to znaczy, że najpierw mama coś pokazuje co się robi, a ten jest przerwanie niemowlak ma swój moment, kiedy może też tak swoją wypowiedź nie MO w Kowalu spojrzenie na jakimś okrzykiem zabić to potrzebne jest odpowiednie dopasowanie czasowe jeśli w takim, a w ratach dokonano losowania, bo tak to się fachowo nazywa na partnerze na siebie najeżdżają, bo wpadają na siebie, a za szybko się zaczynają swój kawałek tego dialogu w, a to no może doprowadzić do nieciekawej sytuacji np. nie ma tak nie będzie w stanie nadążyć za swoją mamą tata może za bardzo blisko dziś wchodzimy sobie Real Radzim testowo gorzelni mowa oczywiście mam bardzo małe możliwości, żeby spędzić na miejscu OHIM dajcie spokój zatrzyma się tutaj ja potrzebuję więcej czasu tylko na świat się wycofa z interakcji tak może się zdenerwować albo może po prostu przerzucić uwagę, zanim się sobą nie mówiąc krótko wyjedzie z kontaktów jeśli taka sytuacja będzie się powtarzać przez przez kolejne miesiące to termin ten maluch może mieć zatem problem interakcja z różnymi ludźmi, ponieważ będzie się bardzo łatwo wycofać się, tak więc np. może być tak, aby być osoba bardzo nieśmiała, kto nie będzie w stanie aktywnie ze poradzić w sytuacji kontaktu z innymi ludźmi, a nasza hipoteza w naszym regionie jest taka, że tego typu, a sytuację czy 3 różnica pomiędzy parami mama mama niemowlak EFSF, a nie dać dopasowanie przekładają się na, a uczenie się czy inne sytuacje, kiedy niemowlak jest posadzony przed ekranem i musi sam poradzić z tekstami, które tam są tak to w momencie proste im bardzo nudne pojawią się w kółko i w zasadzie też mam dosyć oglądania, ale w zasadzie tak nie mogę wyjść z tego fotelika na sam tak na bazie baza krzyczałem i my chcemy się dowiedzieć jak taka charakterystyka tych interakcji przekłada się na to jak niemowlak sobie radzą w takiej trudnej sytuacji mamy takie zadanie, w którym ale mierzymy czas rodzenia się, ale w sytuacji, kiedy albo jest to bardzo prosta obrazek taki, który jest nam modne mówiąc krótko tak jakiś ogniem oraz schemat geometryczne na nękanie Niemki z Krzysiem, jakim diamencie mamy sytuację, kiedy mamy bardzo ciekawe pochłaniająca obrazek nie bardzo bogata na ilość się wektor szpitalnych, a na ekranie, lecz Matejki kwiatuszki, a niemowlak i będą się różniły tym czy AM w ostoją się tym, że coś się znani są proste dla nich nie ma braków z kolei tam bardzo złożona obrazki będą zbyt trudne i one będą dla nich zbyt gęste i zbyt męczące będą np. zmagały albo pomocy rodzica albo wymagają jakichś dobrych 15 rodzeństwa jest tą dewastacją trudność i Otóż okazuje się, że jak pan zmierzyliśmy co się dzieje interakcji z rożnych aż mama maluch pięciomiesięcznym i to mierzyliśmy sobie ile inicjatywie w tym ile w poszczególnych różnych zachowań wykazy nie ma haka ile rodzic to przekłada się to na czasy znudzenia w tej drugiej sytuacji, kiedy niemowlak siedzi przed ekranem, ale decyzję, zanim ta RIA okazuje się, że w MO Stach tak jak w tym słynnym tytułem książki grzeczne dziewczynki Indiana nieba niegrzeczne idą tam, gdzie chcą czy nie niemowlaki, które wykazują duże inicjatywy są aktywne mogą albo dłużej sobie patrzeć wtedy, kiedy chcą, aby szybko przestać sobie patrzeć wtedy, kiedy nie chce, ale nie ma takich, które są bardzo pasywne, a Iana mało inicjatywy interakcji wykazują są jak zdana dużym stopniu na wiek podpórki pomoc starać, żeby zostać interakcji to te niemowlaki mają problem, żeby aktywnie przestać patrzeć na ekran tak czy nie mają w piątym miesiącu problem, żeby zdecydować się one chcą dalej się zajmować tym, zanim pokazujemy Czech są popularni przestać zajmować się zanieczyszczeń to pytanie zmieni rozwija nową trochę brzmi to tak jakby to, kto to jest ten pierwszy scenariusz był pod sam już pożądane traci takie trochę przyszły samodzielny obywatel no LO jednostka, która podejmuje decyzje rozwiązuje problemy, a nie czeka na to aż ktoś na talerzu takie rozwiązanie poda swoje pytanie pojawi się dobrze to co jak sprawić, żeby pięciomiesięczne niemowlę jak był tym, które w, który sam sama czy samochód w decyduje, kiedy przestać jedynie, żeby właśnie uczestniczyć w tej interakcji z rodzicami czy z mamą to jest pytanie o to w co rodzice Oli w takiej sytuacji tak na bombę przyspieszy rok życia jednak nie ma tak duży staw nie jest dane czy na rzadko o istnieniu w świecie bez bez rodzica, tak więc jakaś jest mniej lub bardziej przypięte nerwica do tego z rodzicami w jaki sposób organizuje cała ta czyni różne doświadczenia maluchowi KIR pytanie czy rodzic w takiej sytuacji u mnie jak zareagować n p . z zauważyć drobne sygnały malucha, że coś tu jest w porządku, że są słabo radzi i np. zainterweniować, czyli w takiej sytuacji uczenia się przed ekranem np. nie zapewni więcej kontaktu fizycznego albo jakoś więcej ukojenia tak przytulnie i nic coś powiedzieć na tarczy jest wycofany i gdyby nie zdaje się sprawy z tego co się dzieje maluch da, więc 1 sprawa to jest ta na ile rodzic jest wrażliwy wie co się dzieje i nie czuje się bezradny tylko umieć zainterweniować tak w taki sposób, żeby zauważyć symulacja taka albo np. umie zadziałać jako zewnętrzny regulator i powiedzieć eksperymentatora i my już mamy dosyć tak już w pasie przestać nas męczy z tymi obrazkami to właśnie ta baba a, ale i to jest to jest jedno pytanie tak bowiem z różnych badań psychologicznych wiemy, że niemowlaki, które miały gorzej to znaczy były bardziej pasywne albo minister nie umiała samodzielnie poradzić, ale miałem rodziców, którzy potrafili im pokazać najpierw zorganizować różne sytuacje, żeby same się nauczyły tego rdzenia tak, ale też stopniowo pokazywały różne strategie, które niemowlaki mogą włączyć do swego repertuaru to takie niemowlak kompotem jest lepiej w życiu jest po sobie równie dobrze jak Tektura od początku były takimi treściami samo sami sobie świetnie sama radzi też do badania będą najciekawsze jest dla 30 lat tak nabyte niemowlę, które dzisiaj badacze będą albo za 40 proc będą miały już jakiś określone miejsce w społeczeństwie w życiu mojej wiedzy o tak te, które tutaj najwięcej czerwonych, który kręci go dotykały to są dzisiaj, a Ciuła te, które raczej to gdzie indziej w taki mamy plan i nasze badanie tzw. badaniem dłużnym, czyli śledzimy niemowlaki od tego Niemcy piątek miesiąca teraz na naszego palić Tacho ponad 100300 osób badanych, a na ich w tej chwili zakończymy już się widzieć nasze maluchy, kiedy mają 11 miesięcy, więc chwilę będziemy mieć ten zesta w danych i zaczynamy widzieć maluch, kiedy mają 24 miesiące, więc jesteśmy w stanie przynajmniej na tym progu przedszkolnego w koło zmierzyć ich w ogóle taki rozwój poznawczy, a my jesteśmy w stanie zobaczyć jak rozwija się ich więcej, czyli ile znają słów, a na ile się posługują bardziej skomplikowanymi i stratami tak kilku słownymi, a więc jesteśmy w stanie przynajmniej zacząć odnosić to co się działo w piątym miesiącu i interakcji w tym jak niemowlaki uczą się radzić co w tych sytuacjach uczenia dlatego jak one są w stanie mówić i komunikować w procesie to co się z nimi dzieje celom bardzo przebiegły pomysł zapewni sobie w hak prace na najbliższe 40 lat no ale to nie jest proste, bo nowe rynny rury w granty są niestety badawcze, czyli finansowanie państwowe albo inne jest tylko z Orlenem trzy-cztery lata, a więc musimy co kilka lat tak umieć wykazać się z kolejnego etapu, że coś się uda zobaczycie się nic ciekawego, a potem starać się o kolejne transze finansowania i ktoś wyszedł zajmuje na świecie Sony w zakresie wymiany badani pomiędzy tymi środkami, które prowadzą podobne w badania nad ich gdzie ten konkretny pomysł to my jesteśmy dość unikalny niż idzie o taką ogólnie pojętą samoregulacje niemowląt, ale niekoniecznie w sytuacjach uczenie się to jest kilkanaście laboratoriów na świecie, kto na tym się rzeczywiście zajmują, a więc, więc my jesteśmy w stanie bez skorzystać z ich doświadczeń wyników dotyczących tej części interakcji i mama mama maluch w a bo z tego możemy się bardzo dużo dowiedzieć i nauczyć natomiast te w cały problem polega często na tym, że psychologowie mówią bardzo różnymi językami, a i psychologowie, którzy się zajmują 1 działką, czyli uczeniem trudno się dogadują z tymi, którzy się zajmujemy się przed kontaktami bo, używając kompletnie innych państw, które zupełnie do siebie nie przystają i Staco tracą my teraz próbujemy zrobić teraz staramy się jakiś wspólny język znaleźć m. in. w taki, który pozwoli nam w ogóle opisać to co się dzieje w tych sytuacjach uczenia się, więc za długa droga jeszcze przed nami Stefan było, ale w dzień wdzięczna no bo można co roku stan sond 2 lata obserwować jej zmiany innych odnosi się to co faktycznie pionierskie działanie, a za 40 lat się okaże, a tak naprawdę wszystko jedno siedziało w piątym miesiącu i tak w łożysko losowo się potoczy nie tak nie jest natomiast tę to co jest k z badań takich bardzo podłużnych w cenie takie hobby mających 20 lat życia znikają 2 wnioski 1 jest taki, że to co się dzieje we wczesnym okresie ma umiarkowany wpływ nie wiem na wyniki i na studiach taką ocenę na studiach czy jako facet, który dostanie to nie są bardzo silne związki nie stygnie nie ma już jutro w piątym miesiącu w i może dobrze, że tak nie jest to prezydent nie wiem, a jak nie ma się zachowek piąty miesiąc determinował 100 % to na jakie studia pójdę prawda 20 lat później na wywodach SN temat wyznaczyła, że w zasadzie cała dotacja na nic tak natomiast ten efekt jest umiarkowany, ale jest ważne krótkoterminowy atak czy to co się dzieje w pierwszym roku życia jest szalenie ważni są bardzo silne związki są też idzie 0203. piątym a kiedy wytwarzają się na umiejętności i bardziej skomplikowane, które pozwalają stać bardziej złożonych sytuacjach, więc mamy taką bardziej złożona ścieżkach, które jest ileś punktów krytycznych na przestrzeni dla pieszych nie wiem 1520 lat życia i tata siedział wcześniej na bardzo istotny wpływ na to co się dzieje później i tak kolejne punkty mają w kolejnym następuje rotacja będzie jeszcze później w skomplikowane w bardzo dziękuję dr Przemysław Tomalski kierownik pracowni psychologii niemowląt z EBI dla SOR Uniwersytetu Warszawskiego był państwem goszczącym dzięki informacji Radia TOK FM już za 3 minuty o godzinie dwunastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA