REKLAMA

Reforma kulturowa w edukacji? Prof. Robert Kwaśnica

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-06-09 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór państwu Aleksandra PEZDA moim gościem dzisiaj jest prof. Robert kwaśnica rektor dolnośląskiej szkoły wyższej witał Chełm oraz współautorem raportu reforma kulturowa 202020302040 w ten, który jest właśnie w tych dniach prezentowany w na kongresie trwa na szóstym kongresie innowacyjnej gospodarki przepraszam państwa w tym raporcie jest taka część, której tytuł brzmi holistyczne szkoła co to jest co to znaczy holistyczne Szkotów tytuły rzeczywiście tak Rudzkiej Rozwiń » i nawiązujący do starych Indii edukacji dbający o całość człowieka, ale w tych konkretnych warunkach nabiera on trochę powiedziałbym dzisiejszego sensu, bo wiąże się z taką naszą reakcją naszą było to ich cały zespół myślał podobnie w podobny sposób w naszą reakcją na potrzebie naszego czasu zresztą w jak się czyta słucha różnych o Chopinie i Felicji inicjatywy reformatorskie wypada tam często takie zdanie, że szkoła ta, którą znamy nie jest znana przed czasem tata już się tak wytarł zaś trudno je cytować oraz to, że szkoła jak fabryka dziewiętnastego wieku nowość, ale w tym zdaniu jest głęboki sens, choć 1 warunkiem, że zrobimy drugi krok zapytany podczas właśnie euro nie jest na nasze czasy wykonania to czy koszty nasze czasy wymagają, jakie zadania przed szkołą w jajo, że ona wobec nich okazuje się bezradna zwrotne, u których numery jakich zadań jest bezradna tak to wielkie uproszczenie, bo i tak taniej i trzeba było operować, bo jak pani się domyśla się, żeby określić, czego potrzebuje teraźniejszość to trzeba się zagłębić się coś co się nazywa samą wiedzą teoretyczną akcji, a co jest materia bardzo skomplikowane, bo i artyści publicyści filozofowie dyktuje sterowany dyskurs publiczny podejmuje to pytanie odpowiedzi na nie bywają różne różne formy nie są to często metafory artystów ciasto jakieś dosyć precyzyjne próby określenia filozofów takich akcji, ale młodzież jak skomplikowana, ale my dziś chcemy mówić o szkole, że powinno przybyć powinna przygotować w pełnym z czasów do naszych czasów, ale powinna przygotować również społeczeństwo tzw. szczegóły bardzo się skupiamy na tzw. umiejętnościach miękkich, czyli należnościach współpraca z wizyt w komunikacji w hali w pani zdrada pozwoliła, aby dokończył oczyszczają ten rozwlekły początek już moje funkcje w liście uznajemy, że nasze czasy są wczytać się z czasów nauki techniki i że jako taki czas przeżywa teraźniejszość podwójny kryzys i stawia przed szkołą 2 ani jedno zadanie ten podwójny kryzys polega na tym, że w czasie nauki techniki nie potrafimy dostatecznie skutecznie posługiwać się wiedzą goście nauką techniką w obszarze gospodarczym czy też może troszeczkę inaczej w porządku czynu nie radzimy sobie z nadmiarem wiedzy nie radzimy sobie ze schematem postępu choroby z tego potrzebny jest coś co można, by nadać nauk najogólniej autonomia w poznawcze i decyzyjne trzeba uczyć wiedzy właśnie regeneracyjnej twórczej umiejętności krytycznej ciągle mówimy o porządku czynu w obszarze dotyczącym gospodarki, a miasto jest jedno zadanie nasze czasy wymagają po pierwsze, tego, ale wymagają jeszcze czegoś innego, bo kryzys teraźniejszości i ma również drugie oblicze w teraźniejszość jest czasem nauki techniki również w tym sensie, że nasza mentalność nasz sposób myślenia nasza racjonalność czy powiedziałbym nazw rząd nasz wzorzec egzystencji jest ukształtowany przez typowy dla nauki rozum instrumentalny to jest pewien rodzaj nadużycia ten rozum odbiera nam zdolność zadawania właściwych dla porządku rozumienia pytań egzystencjalnych odbiera nam zdolność do bycia refleksyjnym odbiera nam zdolność do dialogu egzystencjalnego w jaki sposób w jaki sposób na Moliera odbierzemy zastąpił ten dialog egzystencjalnej ptaków dotarcie w miejsce pytani o sens istnienia miejscy pytani o moje powołanie miejscy pytani o moje RFN z relacji moich relacji z ludźmi, czyli nie jest w tych wszystkich lista nie jest skończony no to czy każdy zadaje indywidualnie i miejsce tych pytań sformułowanych właśnie w takiej indywidualny sposób i pytań, które nie znajdują jednoznacznej odpowiedzi, bo zawsze są czyjeś zawsze są czyjąś historią życia zapowiadanego historia opowiada nam o to, żeby miała sens niestety ich pytań wkroczyły pytania zadane techniczne, które bardziej wrażliwi na ogniu jak trafnie ujął to pojęcie sensu życia pojęciem wydajność i to jest ten drugi rodzaj kryzysu i jej to jest ta druga cecha naszego czasu z niej wynika druga potrzeby edukacyjne drugie zadanie stojące przed szkołą w trzeba otworzyć szkołę na edukację rozwijającą dzieci w porządku rozumienia nie tylko porządku czyn do ról zawodowych, ale również w porządku rozumienia do roli niezdefiniowany, jaką jest żyć w szczegóły możemy wchodzić w wydaniu Kuriera natyka się zabrać, żebyśmy mieli jasność na samym tylko w ciągu nawet tego czasy dzisiejsze wymagają od szkoły i wróćmy do tego właściwie każde czasy tego wymagają od szkoły na dzisiaj szczególne zdziwienie, bo powiedziałbym tryb porządek rozróżnienia jest szczególnie zdegradowanej on jest tak jakby zawłaszczony przez nie swoje pytania my nie umiemy zadawać pytań egzystencjalnych myje degraduje my ten język, by się tego języka wstydzimy ośmieszany i w jaki sposób chowamy je w swoim tekście, który mam nadzieję pani redaktor wersję, że stać jej posługuje się tego zmyśloną historią, ale to jest zmyślenie prawdziwe inżyniera, który skarży się na swoje dobre wykształcenie Chorwat dobre wykształcenie, ale jest to wykształcenie, które mówiąc w cudzysłowie obsługuje go w roli zawodowej natomiast zostali jak bezradny w wobec pytań egzystencjalnych to tylko początek jest po to, żeby pobudzić wyobraźnię i 7 tak naszych czasach trzeba człowiekowi poprzez edukację pomagać w 2 w sprawach o przygotowaniu dobrym przygotowaniu do zawodu, ale innym niż to się robi dzisiaj zamiast wiedzy o tytuł w i wiem, że trzeba traktować wiedzy typu myślę, że zamiast umiejętności typu wiem jak to zrobić trzeba kształtować umiejętność rozumiem, że można to zrobić na wiele różnych sposobów to co jest ta różnica podstawowa, ale tak trzeba przygotowywać do zawodu, ale w tej zmienionej formule otwierającej na myślenie twórcze problemowe innowacyjny i trzeba dodać w szkole to drugie dno zapomniany trochę zadanie p t. humanizacja jak opcja, by ono nie brzmiało na nasze dzisiejsze ucho to obrzydliwe, a wracamy do początków brak transpozycji obco to do przerwy na korzyść Wojtas pod naczepę, gdyby było dobrze oswojony oznaczałoby, że nie mam racji, twierdząc że w szkole tego brakuje Skoda brzmi obco to by dowodziło, że jednak jakoś o tym, zapomnieliśmy to jest punkt wyjścia i to jest powieść, a te 2 porządki w szpitalach się pogodzić czasowo w zakonnym w porządku czynu szkoły świetne pytanie o losie to jest pytanie, w które wymaga ode mnie konkluzji niemożna w sądach porządki przygotujemy człowieka do 1 i drugiego Ytong KOV tak w zależności od okoliczności wystąpi wraz z woli jest definiowany raz niezdefiniowany tak nie jest te warunki muszą być połączone pani pyta czy da się pogodzić realizacyjny w szkole to odpowiem na to co chwilę, ale jeszcze trzeba je pogodzić powiedziałbym na poziomie takiej zasady ogólnej o niej tych zasad w skali kraju, którą projektuje proponuje 3 Redan szklana swoje metody ma swój program ma środki to wszystko to są instrument prawny najważniejsze są zasady powiem jeszcze inaczej Kali cofając się jedno zdanie, gdyby było tak 30 maja chodzi do szkoły tylko o to, żeby się dowiedzieć czy nauczyć jak i wiedzy to nie musiałby chodzić do szkoły nie ma sensu tak chodzą po coś co się dzieje tylko w obecności innych, lecz dotyczy to przyjmę rzeczywiście szkoła się odróżnia od innych źródeł przekazu wiedzy jest to, że to się dzieje w grupie zbiorowości społeczności dlatego wracam do tych zasad pani pytania, czyli to się da pogodzić da się na minutę do wymyślenia hoteli w terenie stacje, że ta szkoła ma być miejscem do myślenia wspólnego myślenia wspólnej rozmowy idą współdziałać i w tych 2 porządkach, o których wspominaliśmy można pokazać jak wygląda wspólna rozmowa dialog, której tu jak wygląda współpraca w porządku w Rzymie i porządku czynu jak wygraną wygląda mu powiedziałem myślenie o działanie i dialog jak wygląda krytyka, lecz nie jest taka krytyka dialog współpraca to są te formy, żebym elementarne formy aktywności dzieci się uczą, ale zasady uczenia się jest zespołowość, czyli w przestrzeganiu tych 3 no dobrze, ale teoretycznie tak w szkole jest po teoretycznie szkoła dziś jest nastawiona na współpracę na dialog na krytykę teoretycznie w praktyce odbywa się tam właśnie nauczanie w wolnym nic, korzystając z pana nomenklatury w tym porządku czynu, ale w teorii jest ten porządek właśnie drugi, o którym pan mówi bardzo ważny czynnik to co nam przeszkadza, żeby go realizować także pani powiedziała, że teoretycznie, bo inny mówią ze szkołą jakikolwiek dzisiejszy czy projektowanej zapominamy, że szkoła Abbey przybiera na użytek rozmowy 3 wcielenia w pierwszy to jest tzw. mit założycielski szkoły albo walne jej ideologiczne opis to są deklaracje obietnice szczytne założenia, jakie szkoła ma stać w lotach opieka wychowanie w planach są na poziomie dokumentów przeróżne woźna otworzy rzucą takie badania drugi dzień w druga postać szkoły, które analizujemy dodam, że czas tak, bywa że w dyskusjach publicznych zapomina się o tym czy szkołach istnieje w 3 postaciach mówić o niej nie mówiąc, którą postać mamy namyśli drugi to sprawdzony wzorzec systemowej poprawność, gdyby musiał się powiedzieć oto jest system, aby prowadzić interes tego systemu pewnie dyrektywy nakazy konieczny, który musisz go spełnić, by była w szkołach systemowo i 38 ta jest tzw. konkretne wykonanie indywidualne szkoły i ja staram się na swój użytek, żeby nie zapomnieć, o czym mówię trzymać się tych 3 różnych jednak postaci szkoły i prezydent tak na użytek tej debaty jutrzejszej atx jest ładniejsze mówi o wzorcu systemowi poprawności, czyli o czymś co można, by powiedzieć oto jest przepis na działanie szkoły, który wynika z systemu to już nie ma żadnej ideologii nie mówimy o konkretnych zachowaniach nauczycieli teraz mówimy o założeniach flagi do realizacji przekazanych do realizacji wymaga, że nowi ludzie wc ba nawet od programów zebrał wątek nie uciekł, bo ani zadawać pytania, a jakże skręcamy w inną stronę, gdyby tak, że ten w pani Edyta przecież dzieci ciężko obiecuje różne rzeczy, dlaczego tego nie realizuję, bo nie może ich zasady, które organizują dzisiejszą szkołę, który przesądza przesądzają o tym co się dzieje mówi się tzw. logice szkolnej codzienności, które określają pewien rytuał gorycz jej coś co jest kulturową oczywistością zawsze przyjmuję jako rzeczywistą szkodę, lecz także odprowadzamy dzieci rano, że związek dużych firm są przedmioty z VfL Bochum wszystko byle wywieść dla szerokiej publiczności, gdyby przeprowadzić takie badanie to prawdopodobnie byłyby zasady, które sprawi, że naturalne kwiatowe wywary mięsne in w głębi doskonale to Kaczyński to jest częściowa odpowiedź na pani pytanie mamy do czynienia z taką przed krytyczną akceptacją tych się zasad, które wydają się czymś w rodzaju zmiany definicji i szkoły jego przykład jak trudno jest zrealizować w szkole cel powiedziałbym nie systemowych jakiś czas temu dawno temu, kiedy modne było, by za nauczanie problemowe to jeszcze w systemie socjalistycznym siedziało w, a jest zarządzanie centralne były dosyć sprawny postanawia postanowiono wprowadzić do szkoły dosyć dosyć dużym kosztem nakładem sił w drukowanym mnóstwo pomocy to rzecz przeszła trzecie z Ameryki w nauczanie problemowe John Jay way przeszkolonych nauczycieli zorganizowano grupy jej w tym przygotowano program i wprowadzono to do szkoły wprowadzono podwyżkę się okazało, że jakiś czas lub w czasie ten pomysł, żeby został prze definiowany przez system od czegoś wymaga nauczanie prawdy problem problemowe pracy indywidualny jedno 23 osoby czasem jednak absolutnej nędzy przedmiotową sieć elastyczności trafnie 45 widnieje elastyczność przedmiotu brak jest widzi zagrożenie indywidualizacji lewica się okazało czyta nauczać przebywania w prawo problemowe prowadzony w beżowym w scenariuszu systemowymi po prostu zmienia swój sens nauczyciel na użytek klasy problemowa pracował z kilkoma uczniami w końcu przestał to robić, bo pozostali zaskoczyli 9 pamiętaj, że dobrze pani pytanie, a więc nie tylko siebie przypomnij tchnienie Hiszpan Nani częściowo odpowiedział, ale co w takim razie w zamian cyfrowy trafilibyśmy do PiS-u szkoły policji w myśl, że ta prawda brak dobrze po dacie może być także opisy uporządkować od czegoś co już powiedziałem od tych 2 celów, że nadawać ton i poznawczą w porządku czynu, a więc dzieje ze przydatną w rolach zawodowych, ale twórczo krytyczną innowacyjną i że ma wyposażyć w coś co możemy nazwać zdolnością do refleksyjnego sposób bycia, a więc zabudować, tworząc agresywnie to cele na ten, jeżeli chodzi o program chyba najważniejsza rzecz w tym pomyśle program proponujemy podzielić na 3 części 1 część używamy takiej metafory język nauki to byłyby w te dane podstawowe języki nauk to zrobiono już wyrok dewiz świata eksperymentalnie nie ma nie ma przedmiotów w muzeum dziedzin bój -li, a w tych dziedzinach grupy tematyczne zjednoczony pewnymi ideami, by mówić o ideach przewodnich twierdzeniach negatywnych rodak humanistyka jest bliższa to mogę zainwestować w przekładzie humanistyki jest w zasadzie cały obszar, by posiadacze duża część humanistyki mogłaby znaleźć się w tematach poświęconych np. z zasadą organizacji życia społecznego, że zespół jak doszło, że ludzie organizują 36 potem język jak koło podstawowych torowe medium, które zapewnia spójność ludzkiego życia i historia i literatura mówimy o każdym poziomie nauczania w willi tak o każdym poziomie taryf formy integracji tylko tym się różnią, że na najniższych poziomach mamy do czynienia wskazano integracją napoje obejmującą jest czynnością, a jest jak np. mówimy o języku tonę najniższym poziomie w kasach włączymy się czytać pisać tak jak to jest zabawa w opowiada dopiero potem wraz z najwyższych poziomach zaczyna się, jakby opisywać te kulturotwórczą funkcję język rozumiem, że nie jest to w państwa w raporcie opisane jakoś bardzo szczegółowo przez wroga widzą, że nie wydaje albo z Toro jest też kilka przykładów z tych 3 dziedzin higieny oraz dziedziny jak widać wyraźnie pan technika przyroda humanistyka, gdzie jest matematyka wszędzie kryzys fizyka fizyka jest ich w technice i w środę znawcy z dłużnika jak my działamy natykamy się robi z nas wyjeżdżała przyrodę 1 dawkę debaty jest wypożyczony przez kolegę, który się na tym zna raczej od kolegi czy biologia jest na terenie matematyczne jest temat z techniki język maszyn to akurat realizowanej w we Wrocławiu dzięki młodym uczonym to rzecz się, jakby sprawdzone tak czy inaczej pierwsza część programu to są te podstawowe języki nauki a gdyby chcieć konkretyzacji nauczanie odbywa się właśnie jej jako poznawanie tych centralnych tematów, które łączą różne przedmioty, którym płynęli, odnosząc do dzisiejszych realiów druga część programów w Rawie tak, jeżeli cała ta pierwsza część uczenie się gramatyki języka i jego podstawowego słownictwa to druga część programu to są konwersacji indywidualnych to też są to zadania dla uczniów, którzy w interesują się, a to humanistyka tą techniką te zadania początkowo byłyby dostarczane z pierwszą część programów przez inny powie, że państwo to państwu, ale zakładamy, że one z czasem byłyby tworzone przez poszczególne szkoły i wymieniane między sobą to są zadania, które trzeba podjąć, żeby poćwiczyć się n p . gdy w myśleniu technicznym, ale jednak mylić fabuła tego zadania zależy już zupełnie od realiów indywidualnych od tego w kto je podejmuje to jakby konwersacje w językach różnych nauk jej bardzo zindywidualizowana część i wreszcie co trzecia część programu to jest humor humanizacja drzew to rzecz jasna program już zupełnie 9 lat tworzony przez każdą wyszkolony w ich organizacja nie ma nic wspólnego z wyciąganiem gasiły dzieci do teatru czynna do ministra zdrowia wernisaż wyjęta z dołu w najogólniej mówiąc w ćwiczenia w dialogu w krytycznym czytaniu dyskursu społecznego i wreszcie są to ćwiczenia w opowiadaniu własnego życia z udziałem tzw. powrót życia plemiennego prawnie wspólnotowego tak skodę Soja i nie mówi o wszystkim, aby jakoś czasu brakuje, a może jeszcze mi się uda na koniec, bo to może być dobra puenta, żeby się to udało to muszą być spełnione pewne warunki na 3 latach w latach organizacja wymaga bardzo złym tego głębokiego zaufania i szczerości i hałdę na tych warunkach, ale też Teresy zaufanie gwarantuje ono tak czy inaczej w tej podaje takie trzeba byłoby w tym tekście wypowiada je jakby 1 taki niewyobrażalny inny uczeń tej szkoły spotkanie z alpinistą, który opowiada im jej jak co prawda w Himalaje przeistoczyła się takową próbę charakteru silnych taki taki sprawdzian ma realny pomogły mówi o sobie to my też Wyżyn życia wzięte reggae podszedłem, żeby zdobyć górę natomiast wróciłem jako ktoś, kto sprawdził się, a nie wiedziałem czy będę postawiony przed taką próbę WTO wierzyli we w Daria ogon może zadać 2 przekłady gotową proszą także są tam przeróżne zajęcia i napięciowe taki typ człowieka ekspresja artystyczna jest internet jest możliwość zabawy film, ale te spotkania z ludźmi podkreślał, bo one są chyba najważniejszą, a może zjawę najnowszą taką inż. Patrycja praktykę częścią tego programu chowani żyjącego w i polityki ludzie mediów i artyści mieli dzięki cele edukacji to też jest możliwe, że można usprawnić te spotkania uczestniczą w rozmowach to o tym co robią to co im daje poczucie sensu opowiadają tak, by wydawać, że opowiadają swoje życie w Liege w sprawie podziału pra w w organizację ten program stopniały Wyszkowa całodniowe taka formuła sprawdzona już dosyć doznał również zdołało go do końca godzin pracy rozumowi oraz w 2 czy szanujemy w tej wersji, że ta jest do godziny siedemnastej się z przerwą na obiad o czternastej co drugi to by trzynasty odbywał się tego było większe, choć zajęcia z podstawowych języków nauk potem jest obietnica drugi dzień albo zadania indywidualizuje łące rozwój albo humanizacja jest możliwość tam też i przedłużenia do oględzin jedno i plastycznych to pierwsza zasada tej z uzyskanych w niej w takiej formule toby się miało odbywać, jeżeli chodzi o organizacji organizacja podział u uczniów byłby też inny pozostałaby coś w pozostałby odpowiednik klasy naszej wiary to grupa wspólnotowe, które spotyka się nauczyć się generalną kwotowy w ewentualnie uzgodnić plan działania niektórzy nie żałują tych zagadnień wobec tego zaczynają starty od ósmej niektórzy potrzebują i wobec tego z tym nauczycielem opiekunem decydują co i jak Wengerowi no dobrze przy masowości nauczania czy Fakro organizacja wydaje się panu gra wbre w mamy funky szkole wszystkie dzieci tego chcemy nadal nie rozumiem czy ich syn powszechnego powszechnej edukacji tak bym mamy dzieci inni 1 słowem z różnym background rodzinnym z różnym kapitałem kulturowym intelektualnym inni inni również inne zmienne społecznymi finanse ekonomicznym wsi mamy zdolnych mniej zdolnych nadarzających się mniej na drożejących to jest oferta rozumiem dla wszystkich, bo ona brzmi dość idealistycznie i tak jakby wymagała od ucznia wysokiej samodzielności samo zorganizowanie czy nie będzie takich, którzy za tym nie nadążą, który jednak trzeba za rękę poprowadzić co się do tej głowy włożyć w Klwowie właśnie od tych warunkach koniecznych po decyzji wyjaśniał, chociaż nie dałoby pani posądzenia o idealizm ta szkoła nie ruszy z miejsca nie ma prawa zaczęli działać, jeżeli nie będą spełnione w niej 3 warunki pierwsza rzecz to jest podmiotowości i bezpieczeństwo człowiek tak skonstruowany, że albo się rozwija w albo się broni znaczy nie ma takiej możliwości, żeby człowiek, który nie czujesz się dziecko nie czuje się pewnie Philippe de doświadcza raczej opresji ze strony nauczyciela mogła się rozwijać to jest warunek nr 1 podmiotowości poczucie bezpieczeństwa druga rzecz to jest pozytywna motywacja do uczenia się nowością jest możliwe przede wszystkim domach jada tak, ale to tak prawie wszyscy na nią odpowiadają tak w wodzie wie pani dzieci w wieku 32 kształcenia masowego w maju przychodzą do szkoły z motywacją pozycję do pytań niesie pewne jest takie co się dzieje w nowocześnie i zwykliśmy lub inne szkoły wrzucać, że ten po każdych 5 latach tracą motywację coraz więcej aż w wieku 25 lat nie mają jej prawie nie ma jej prawie żaden z uczniów, ale być może i tego nie nie sprawdziliśmy to jesteś efekt rozwoju MR inne kwestie rozwojowe, a nie to jest moim zdaniem to jest mechanizm kulturowej polegający na tym, że uczenie się pierwotnie, iż jest czynnością, który miał własne motywy ciekawość poznawcza zieleniny podstawowy tzw . moty w kompetencyjny co czyni z ciekawością 7 tys zlotych kompetencyjny troszeczkę 2 słowa to jest prawica się w rodzaju i zadowolenia, który przychodzi do nas z chwilą, kiedy dostrzegamy, że jesteśmy w tym ci lepsi coś lepiej umiemy coś lepiej rozumieli wieść tematy wzajemności w hierarchii społecznej klienta w takie uczenie się w grupie w wizjerze i nauczycieli inni robią dla mnie duża turysty geja wzajemności jest tak podmiotowość ta motywacja i trzecia reszta jest indywidualizacja i to co pani powiedziała w 2 przychodzą dzieci mniej im bardziej zdolne chętna bardziej lub mniej rozbudzony intelektualnie to wszystko prawda w Halle indywidualizacja męża 2 wymiary takiej technicznej usprawnia organizację uczenia się, ale ma też wymiar etyczny to znaczy, jeżeli ja nauczyciel uczy się stabilną tego co ty potrafisz się uczyć i co się interesuje wstaje z mojej strony pewien wyraz uznania decyzji elementarnego uznania odbija się z tą bolid i teraz pani mówi masowość to oczywiście musiałem być inna masowy z taka, w której czymś naturalnym jest różnorodność w SN zauważyć, że sama masowość jest syn nie jest barierą czy tak długo nie jest barierą, dopóki nie dodamy do niej drugiego słowa jednolitość sensowność nie musi jest jednolitość może być masowość otwarta na różnorodność zjawiskiem, że tor jest trudne w sensie kulturowym nie nie przypadkową to w Kętach znajduje się w książce o reformie kulturalnej, która książka Mellera znajdziemy spierać się z pewnymi kluby oczywiste czy West oczywistości ami kulturowymi otwierać myślenie w ty to jest TSO to jest przykład takiego otwierania myślenia w postaci pytania zastanówmy się czy masowa edukacja musi być jednolita to tu sobie przypominamy te grafiki jak słoń króliki tak stoją przed drzewem nauczyciel, czyli są wojny robinie sprawdzian z latania potem schodzenia po drzewach apotem z biegania tak nie każdy to samo potrafi, ale to ja zadam takie pytanie strasznie przyziemne, ale bardzo ważne wbre w pozorom są z nauczycielami, bo odpowiedzialność społeczna oczywiście polega na tym, żeby się pochylić nad zawodem, który był szoferem inni, do którego przygotowywaliśmy ludzi przygotowujemy naraz mamy pół 1 000 000 kadry przyzwyczajonej do zupełnie innych warunków pracy niekoniecznie każdy z tych innym jest każda z tych osób odnalazła się w nowej rzeczywistości, która wymaga jednak wysokiego stopnia kreatywności wysokiego stopnia w nic elastyczności prawda to na konto Clinton myśleli zapraszać, abyśmy mieli Penn świadków, czyli w dni sprzedawcy, żeby mówiło o tym jak się sprzedaje alpinisty, żebym mówił o tym jak się wspinać to wtedy ta rola nauczyciela byłaby z innym trochę inna ograniczona i pewnie tych nauczycieli potrzebowalibyśmy znacznie mniej czy nie czy do państ w i panów państwa jak w jaki sposób zajmował, więc w mailu ostrzega od razu, że nie poda dokładnej kwoty ile to by kosztowało w rozumieniu jedynie ten rodzaj młodzież prowiant dziś weterani z dziurą na woli licznych partii politycznej, jeżeli chodzi o nauczycieli no w rejs w, wyprowadzając się w konsekwencji z tej akcji z tej w niej logiki codzienności tej widowiskowej byli wzywani są konsekwencje dach dojść do wniosku, że rola nauczyciela powinny być zróżnicowane, że to powiemy stop nauczyciel opiekun tutor prowadzący całą grupę to jest nauczyciel Rodowicz ekspert od humanistyki i nauczyciel od rozwoju indywidualnego w takie 3 perony do tego pomyśli się były potrzebne jak kto w świecie bywa nauczyciel asystent rejent taki, który też po asystowała kolej po jakimś czasie asystentury wszedł do którejś z tych ról, ale on byłby Barciś bardzo istotnym brat taty istotnym uzupełnieniem byłoby, zwłaszcza przy indywidualizacji finalizacja wymaga takiej właśnie w wieloosobowej obsługi i grupy jest tak po pierwsze, byłyby wtedy, gdy pociąg, ale pani pytanie zadaje raczej pytanie socjologiczny co z tymi dzisiejszymi no i nauczyciele ich jak ich sobie w dziele na 2 grupy na tych, którzy uważają, że szkoła dzisiejsza dobrze działa i mają rację, bo szkoła nasza dzisiejsza szkolne co zrobić bardzo wyraźnie nie wymaga zmian, dlatego że źle działa ona działa dobrze się przy tym założeniu uszytych z moich zasadach, które na nie odpowiadają na te 2 potrzeby, których w wydziale jest to jest grupa nauczycieli, którzy mogliby się poczuć zawiedzeni i słusznie, bo oni pracują w dobrych szkołach wedle tych reguł, które obowiązują dzisiaj i powiedzieć im siedzieć zmienić to by oznaczało Antka w razie mogłoby być odebrane przez nich Amy nie jesteśmy tacy jacy być wyniszczenie oni są tacy jacy być powinni, tyle że szkoła ma żni w druga grupa nauczycieli i jej teoretyczne zupełnie podział wydaje mi się, że jest taka grupa za te dowody empiryczne nad tą pracą nauczycieli, którzy w, jakby szukają czegoś co można, by nazwać potencjału naprawczego w dzisiejszej schowane w euro na własną rękę i wiosną mam im doktora na ukończeniu do garnka pisze o indywidualizacji nauczania w szkole masowej tak jak pani jedzie na sali jednolite zasady w willi założenie moje były takie pytania jego tezę, że pewnie odkryjemy jakieś fasady jakieś gry i doskonałe spasowanie daje możliwość zindywidualizowania tego trzeba się spodziewać jest zupełnie inaczej są nauczyciele, którzy kredyt opowiadają sami siebie w szkołach państwowych wprowadzają plan Delta iński szybko, bo skrajny sposób robić klasycznej skrajny sposób im diet indywidualizacji do tego zmierzam do strat, dlatego że powiedzieć, że w tej grupie nauczycieli dzisiejszych jest pewnie część osób, które powiedziałyby na to czekaliśmy zobaczymy już próbujemy to robić próbowaliśmy uważaliśmy, że ten dzisiejszy system trzeba jakoś uzupełnić trzeba zmienić jak mówił o tych indywidualnych wykonanie w tym, że szkoła funkcjonuje na poziomie indywidualnego wykonania w małej mnóstwo przykładów takich indywidualnych wykonanej, które pokazują, że nauczyciele chcą tę szkołę wspólnie z rewizji nie były tak pesymistycznie nastawionych w niej powiedziałbym tak dla części osób było to by pewnie jakieś rozczarowanie, ale myślę, że tylko chwilowy i po jakimś czasie ci nauczyciele, żeby odnaleźli sens w takie holistyczne kształceniu kadr po części NATO byłoby raczej spełnienie ich oczekiwań była pani ci nauczyciele tego próbują na własnoręcznie co płyną każe myśleć co państwu, bo oto ilu autorów raportu jeszcze zachwytom Włochy są 4 w tej części reformatorskie i jest grupa 3 proc część analityczna tam jest ich więcej tych autorów Wojciech krótsze w tej części analitycznej co wyraża reformatorskie 4 torów, ale nad całością wracał do domu cały cały zespół no dobrze no, czyli w holistycznym szkoły autorami tego na tej części raportu są w ja się mu się przyznawać, żeby nie innym innym nie zaszkodzić chorym na sobie regionalne będą siebie, ale dyskutowanego tą sprawę ze sporem jest takie odniosłem wrażenie w z filmu jest to taki ekscytujący sposób dobrze panie profesorze co każe sądzić, że po takiej zmianie szkoły, która brzmi w tym innym, choć z 1 strony brzmi, jakby przewalały nam całe nauczanie, ale z drugiej strony jednak brzmi znajomo prawda było n p . w liceach już mamy takie myślenie problemowe, bo tak się zmienił ulicę, a potem, jakby pod tym kątem oczywiście wszyscy na razie narzekają, że to jest chaos, ale pewnie on wynika z przyzwyczajenia do czegoś innego, że mchy czy mniej co wolno każe sądzić, że to nie będą z nich nie jeśliby to wprowadzić oczywiście, że to nie byłyby zmiany takie kosmetyczne, które spowodowały, że zamiast matematyka będziemy miały będziemy mieli inną technikę nasz oddział technika i t d. wójt Bardot pytanie, bo ani nie pyta o coś, czego sam do końca nie widzę w tej chwili, a rozmawialiśmy ze swą o tym, tak prawdę mówiąc to jak na wpły w ten Holmes gra zerwałem dla szkoły poza systemowej właśnie tak to brzmi prawda ich na podobnych zasadach działają szkoły demokratyczne z tym, że tam dochodzi jeszcze ten 1 warunek, że był dla ojczyzny o tym, że rasizm, że mógłby to być jakiś świeży inspirujący sposób myślenia dla szkoły dla tych, którzy szkołę tworzą szkoły po systemowe nie do swojego palcem, kto skutecznie przekonał mnie, że warto spróbować w tym zespole to nie przekonał, że warto spróbować włączyć do systemu teraz się pojawia to fani pytanie, które ja się, w którego pytanie, które zapowiada coś co można, by nazwać podrabianiem do systemu w 1 jest z nami dużo historię tych danych nowości, które wchodzą do systemu i w jakim czasie stają się elementem systemu ten mechanizm znany ja się tego obawiałem i oba w firm jak sobie poradziliśmy przynajmniej na użytek takiej do ukrycia perswazji w zespole jedno w taki sposób przed to będzie musiał być robione z małymi krokami jej najpierw eksperymentalnie pilotażowo tak jest, że Bill pilates i że będę się szkoły zgłaszać się co założyć Platformy prorządowe edukacyjną, która będzie służyć im pomocą jest nim już nie mówiąc o tym, że w jakiś rodzaj nad wywiadem stałego monitoringu i litewskich takich szkoleń szkolenia to źle brzmi, ale wymiany doświadczeń to powinno być na broń Boże ta nie może się zdarzyć taka zmiana w akredytowanym przez państwo, które wchodzi z dniem tym bitym i materiały centralnie schodzą z góry nauczyciele przechodzą przeszkolenia i w Zachemie to miałoby być wprowadzany stopniowo przez zainteresowanych jak wspominają nauczyciele, którzy podobne rzeczy robią to dobierała sobie przed prawdopodobnie wraz z nie byłoby także apel o to zgłaszajcie się do projektu pozostałoby bez Echa Echa zwłaszcza, gdy się w Rzymie, żeby się w wielu miastach i to byłby ten sposób, który być może był tani bo gdyby się przygotował już jakaś praktyka nawet gdy nie ma słowa, ale w kilku województwach problem, gdyby się rozniosło, że takie szkoły i są to innym byłoby już łatwiej, bo łatwiej się zdecydować na zmiany kiedyś widzi już pewien skończony efekt działania widzi obserwuje coś co można, by nazwać scenariuszem, który działa dobrze, a jeszcze zapytam to brzmi oczywiście rozsądnie nasz film, ale chciałem jeszcze zapytać, dlaczego pan uważa, że takim w inny taka on w tej instytucji świadka Anny w szkole w różnie się czymś od zapraszania od spotkania w interesującym człowiekiem czy to w swej wierze w fundament ciężko ją tak uważa w gminie właśnie pytam czy dobrze zrozumiałam, bo pan podał ten przykład z alpinistą najlepiej fundament tej szkoły na ile tylko 1 jedno z narzędzi części chowani żyjącej tam jest założenie jest bardzo proste te rozmowy mają się odbywać w z ludźmi, którzy mają pewne doświadczenie egzystencjalne nie jest na rozmowę z człowiekiem, który przesiedział więzieniu i 6 lat i został zaproszony przez swojego kolegę dała do szkoły zdamy relację z tej prozy z tego wydarzenia, o co chodzi o to, że to emocjonalne zaangażowanie uczniów pozwalają lepiej zrozumieć w ryzach problem prawdy egzystencjalnej ten to przez co tak olbrzymiej inwestycji górnolotnie, ale wszyscy potrafimy odróżnić opowieść o Wsiewołod prawdziwej literatura jest doskonałym przykładem opowieści o jej o życiu prawdziwym, jeżeli dzisiaj się skarżymy, że nie czytamy czynie Polacy nie czytają też kilka razy w szerszym gronie proponował zastanówmy się uwijać zastanówmy się, dlaczego to prawdopodobnie jesteśmy ciekawi tych prawdziwych opowieści niedawna z naturalnego pytania o to jak wyglądają ich historie ich analizę innych studiach mógłbym się chcesz nauczyć czegoś nauczyć Fininvest i zatrudnienie nie widzę te sprzed sprzeczności kilka wydań ten rodzaj zajęć w 2 pozwala na to, żeby ryzykować sztucznością, jeżeli ta ma się udać jeszcze 1 młodzi ludzie są najlepszymi znawcami naszych intencji ani w najlepiej potrafią odróżnić czy ktoś jest prawdziwie czy też udaje jej wobec tego, jeżeli w ogóle dochodzi do czegoś co warto by nazwać obcość wobec siebie nauczyć się jego uczeń to wtedy też dzieje, kiedy uczniowie jak rozpoznają w nauczycielu urzędnika, który wykonuje dobrze swój swój zawód, a nie człowieka, który jest ci stara się być bliski no czasem dobry urzędnik najlepsze świadectwo niż kiepski świadek na powinny to 22 różnych frontach w tej szkole od lat powiedziałem jest opieką i to jest ta bliska osoba osoba prowadząca jest ekspert on być dobrym przedstawianie tych języków nauki jest opiekun rozwoju indywidualnego i za każdym razem co innego tarczy to nie jest tak jak dzisiaj zawiadamia wrócił wszystkie obowiązki jej się skupiać na dobrze, a jeszcze chciałam zapytać, czyja rozrób bym tak dobrze zrozumiałam, że w tej w tych w tej idei nie ma miejsca na taki podział ludzi na humanistów wieści z chłopców jest, więc w jest w tonacji Morawy, gdzie stał podział, który dokonuje kształtuje się w naturalny sposób wszyscy mają tę obowiązkową część Osowej języki podstawowe natomiast już na poziomie zadaniem liberalizujących wyobrażam sobie, że ktoś się zajmuje wszystkim przez biuro Menis Ricoh lub technikę lub jej przyrodę i są przewidziane są takie jak i seminaria, bo na poziomie żaden funkcjonują grupy zadaniowej się łatwo domyślić to mogą mieć dzieci w różnym wieku, ale zajmujące się kodem podobnymi zadaniami wyobraża sobie, że taki kalendarz elektroniczny seminariów jawi się odbywają będzie dostępny wszystkim, a także sesje kończące pewne projekty o wywiadach kilka takich przykładów w kat język młodych rodzin metodą Canberra odtworzonej ważne, aby jej dla zainteresowanych jego granic tylko taki problem zadanie skonstruować myślę, że młodzi ludzie chętnie, by Stali się badaczami swojego języka czy to w internecie czy tego żywego bezpośrednim użyciu jest co analizować w SN w my cały czas rozumiemy rozmawiamy o szkole do etapu, który dziś określamy studiami tak tak tak, a dalej już studia wyższe w takim samym kształcie w jakim są w potra w nie walczyliśmy na, a nawet na takich rzeczy możemy na to wolny, ale nie stworzyliśmy z filmu Andrzeja Wajdy po jej widzimy już od lutego 2 założenie było takich, że zmiany w deflacyjną trzeba za ten świat tego etapu i że gdyby ona zaistniała to naturalny sposób podpowie jak mogłyby się zmieniać ciąg dalszy, a jeszcze zapytam czym, a co z egzaminami co np. taką maturą, bo ona niewątpliwie tym się zajmowaliście państwo kierowaliśmy się nasze myślenie jest radykalny w tym względzie zastawili, by odbyć rozstawili na okres przejściowy uzależniali bierzmy też sygnaturę przede wszystkim natury jedyny egzamin, który mógłby w i pozostać w trochę na życzenie rodziców trochę na życzenie szkół wyższych, gdyby była także są takie szkoły wyższe COVEC, które wydają my chcemy rekrutować przez naturę innych kwestii uczniowie wiedzieliby o kwotach są szkoły jak wychwytujące z natury wybiera się do 1 z nich, aby z tego będę ją z dala, ale żadnego obowiązku maturalnego nie wprowadzali w piśmie, dlaczego w, bo wbrew temu co się sądzi o egzaminach one nie są tylko sprawdzianami i miażdżycy i egzaminy programują to co się w szkole dzieje u niej Karola powiedziałem w egzaminie jest takim ukrytym programem w swoich to on przesądza, czego się dzieci ochoczo i jak długo się udało jej rewizji jak szybko zapominają i nie ma na to mocnych prawda no ale tworzy sobie przypomnieć, że to nie jest tak, że to spadło na nas jako jakaś konieczność obiektywna, od której nie ma odwrotu to sami wprowadzili w życie skoro tak, dlatego że się zastanowić jakich powodów i czy nawet te powody jej z nami kierują i 3 warto utrzymywać w mojej żonie w tej szkole, której mówimy tu egzamin z uzasadnieniem ten dzisiejszy, bo tereny centralnej Fleming kilkakrotnie dobrze zapytam jeszcze na co macie państwo nadzieję, bo państwo przedstawiacie ten program na szóstym kongresie innowacyjnej gospodarki rozumiem, że jest jakaś propozycja jakiś inny propozycja do dyskusji prawda nijak pan myśli jak się dalej na co pan na nadziejach się dalej potoczą tego losy Nysę Ostrawy będzie w Libii w dacie jej śpiewanie zaczynaliśmy pracować to zadawaliśmy sobie, by to pytanie i ja miałem okazję powiedzieć coś takiego, ponieważ moi pobyt w tej grupie wydaje mi się nadal irracjonalny go nie rozumiem, dlaczego jestem, ale przestały się tym martwić się prace zakończymy to trochę sobie wyjaśniłem i w ciemno własny użytek wymyśla sobie tak, że warto było być w tej grupie, bo to co zrobiliśmy jest pewne sposoby otwierania myślenie w otwieranie myślenie to pierwszy krok do takiej dosyć ważnej debaty publicznej jak pani nie pyta, czego ja bym się spodziewał ICO uznałbym za sukces całego przedsięwzięcia to właśnie co jeść, gdyby po tym, raporcie okazało się, że ktoś czyta, że ktoś się zaprasza na spotkanie, że ktoś sam próbuje po swojemu rzecz rozumieć no tak czy inaczej czy to wchodzi do naszego języka, którym mówimy i edukacji to co 4 części lub państwie i o społeczeństwie i gospodarce te 44 części, czyli co ma szansę wejść w życie myślę, że tak jak zwykle przy zmianach tego typu, a to są zmiany kulturowe pierwsza rzecz to jest właśnie beżowym pewien rodzaj zgody kulturowy, który się jak by pożegnać z nastąpić jakiś moment krytyczny Wellness w nim wydawał się, że zastrzeżone znaki, ale być może to jest dobry moment, bo nikt na siłę Tegel nie wprowadź dziennik przekona żadnej władzy ani żadnych wyborców, żeby się na to zdecydowali Jacek Żakowski współautor raportu jak rozumiem pisał o nim, że 2 tezy dziś wydają się pewne, że w Polsce potrzebna jest poważna zmiana i mnie taka zmiana jest potrzebna, jakim mówią Andrzej Duda czy Paweł Kukiz czy stan tym czy Ryszard Petru czy Magdalena ogórek nie jest to też zmiana, jaką przed drugą turą wyborów prezydenckich proponował Bronisław Komorowski, czyli jakaś proponujecie zmianę w kompletną kulturowe fundamenty brak kulturową dotyczącą naszego sposobu myślenia naszego poczucia oczywistości, z którym Hycnar, który przesądza o naszych wyobrażeniach o różnych sprawach w tym nowy rok leżenia w gospodarce społeczeństwie edukacji i w państwie, czyli prof. Robert kwaśnica Jacek Żakowski i przejście z autorem raportu duże grono profesorów Czapiński prof. Markowski pan dr Makowski pot prof. Czapliński w minister Olechowski wierzę tylko nie upominał bym pani profesor narody ani zapory oraz Luiza Poleszczuk straszenie przez obie kartki Manu Chao grono świat dziękuje mam nadzieję, że będziemy wracali do tej dyskusji o szkole, byleby była ożywcza dziękuję bardzo małym państwa gościmy dzisiaj był prof. Robert kwaśnica i raport w Polska 2 reforma kulturowa ci dziękuje dziękuje pani Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA