REKLAMA

Kto odpowiada za tzw. "aferę lekową"? Dyskutują: K. Sabiłło, dr T. Makowski i dr A. Maziarz

Połączenie
Data emisji:
2015-06-10 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
on włączenie ich różni od Anglii 1343 Jakub Janiszewski przy mikrofonie za mną studia goście Katarzyna Sabiłło prezes fundacji legę formacje winogron wina dr Grzegorz Makowski dyrektor programu odpowiedzialne państwo fundacji Batorego dzień dobry dzień dobry i dr Aleksander Maziarz ekspert prawa administracyjnego Akademia Leona Koźmińskiego w tym, aby ta będzie już państwo mówicie kolejnej odsłonie sprawy, którą jakiś czas temu już na antenie Radia TOK FM umawialiśmy Rozwiń » właśnie w tym programie ani też mogli państwo znaleźć jej opis na stronę w radiu TOK FM oraz informacjach lodowate szambo rzecz całą ujawnił Michał Janczura nasz reporter, który dotarł do dokumentów Ministerstwa Zdrowia, w których znaleziono interpretację przepisów pozwalających na wyprowadzanie z Polski leków refundowanych mechanizm jest w zasadzie tak można powiedzieć po powalające wprost prosty to znaczy, o ile na obrót lekami w Polsce obowiązuje sztywna pięcio procentowa marża o tyle momencik już leki sprzedają zagranicy to marzenie ma już czas właściwie nie rzecz, która wystarcza, aby leki refundowane z Polski wyjeżdżałem wyjeżdżały do tego stopnia, że nie ma ich do polskich pacjentów mimo tego, że przypomnimy, że taki jest mechanizm nie leków refundowanych, że one są właściwie ich cena jest specjalnie dostosowana do możliwości polskiego odbiorcy jakaś zupełnie paradoksalna sytuacja w tej chwili dowiadujemy się, że w zasadzie nie ta niezgodna z prawem interpretacja budzi opór właściwie wszystkich prawników przed tym przede mną leży opinia biura z biura analiz sejmowych kancelarii Sejmu opinia prawna dotycząca stosowania marży hurtowej w przypadku sprzedaży hurtowej leku przez polskiego przedsiębiorcy hurtowego przedsiębiorcy zagranicznemu Knighta jak rozumiem dla prawnika jest jasne, że ta opinia nie pozostawia suchej nitki no i tej interpretacji zastosował Ministerstwo Zdrowia zupę patrzą na mojego gościa dr Aleksandrem Maziarz czy tak w VAT tak powiedzieć po lekturze tej opinii ja nie mam wątpliwości zresztą moim zdaniem sam przepis ustawy o refundacji leków jest tak właśnie sformułowany, że praktycznie każdy prawnik czytając ten przepis wiedziałby, że do tych każde leki refundowane należy sprzedawać z tą ustawową marsz na to jak pan jako prawnik próbuje sobie uzasadnić, dlaczego Ministerstwo Zdrowia taką interpretację przeforsowało to co pan przychodzi do to o nim powiedzieć wydaje mi się, że jest to trochę decyzja jednak polityczna polityczna polityczna za Departament, który zajmuje się wydawaniem tego typu interpretacji stoi oczywiście odpowiedni wiceminister sekretarz podsekretarz stanu i na pewno on widział tego typu interpretacje być może je zaakceptował nie sądzę, żeby urzędnik to dyrektor departamentu, który ma do pomocy pozostałych urzędników pracujących w jego apartamencie, a także biuro legislacyjne prawne w ministerstwie podjął taką interpretację tak się składa, że mamy w studiu prawnika są małe studio socjologa socjologa, ale zajmującego się m. in . problemu korupcji przez wiele lat przypomnijmy, że mamy studio farmaceutów, więc właśnie ma takie 3 można powiedzieć aspekty tej sprawy tutaj uzyskują swoją osobową reprezentację, ale żyłem lek. Marka Makowskiego poprosiła o parę słów komentarza na zasadzie jak się słyszy tę sprawę z Pomorza tylko rozłożyć ręce pożyczymy żyjemy jak ten kraj zarządzany no wygląda to tak niestety znowu przy przywołam parę razy zdarzyło pana ministra, a Sienkiewicza, że to trochę z tego kamieni kupa chwilę wychodzi i tutaj pan mecenas powiedział, że to on być może zatem stoi jakaś motywacja polityczna może to rozwiną no bo w halach byłych wydaje się, że być może nie stoi w tym miejscu jest to motywacja polityczna staje się polityki, którą uprawia to ugrupowanie ten rząd i t d . nie żądać rekompensaty za tonę paliwa do jakiej cenie jest też realizacja takiej umowy z polisy ani do woli, więc rozwiać miałby na tym zyskiwać można, by raczej sądzić, że to jest jakiś układ z dniem na bazie tego słowa korupcyjne, a rano mam wrażenie na scenach możemy się tutaj spekulować natomiast sposób w jaki zinterpretowano te przepisy i inni też ta historia w Dzienniku śledztwa dziennikarskiego, które zadziwiająco dla mnie znaczy, że nie można uzyskać opinii BAS-u na ten temat oraz 100 EUR powstałą w wyniku interpelacji posła PiS to też dodajmy w uważam, że akurat tu opozycja zadziałali i poseł bardzo tak jak powinien jeszcze się poseł działacz kontrolnie wobec władzy wykonawczej w NATO to tak trochę sugeruje, jakby tam odbywała się jak jest gra interesów grup interesów, która spowodowała, że podjęto taką daniną decyzje co więcej to myśmy rozmawiali w przed wejściem do studia w erze to ich interpretacji jest więcej nas dużo więcej i one nie pojawiały się publicznie natomiast zdążyły uformować pewien zwyczaj obchodzenia tej ustawy znaczy, że to miało jakąś taką konsekwencję w moim miałbym bić w Lotosie kwalifikuje moim zdaniem do doniesienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa bo jakby ciągłość tego procederu w moje zdanie mogłoby świadczyć o tym, że ktoś wpływał na tę decyzję i ktoś konsekwentnie podtrzymują przez dłuższy czas, bo przecież w 2800 dwunasty roku, kiedy cel to pismo, które widzieliśmy w o powstałą Katarzyna Sabiłło, jakby wrzuca do pro początkowo to co teraz obserwujemy to co teraz ma miejsce to jest kolejna sytuacja, która wynika z bardzo dziurawego prawa, czyli z bardzo złej ustawy refundacyjnej, która poza ściskała gardła bardzo wielu instytucjom wielu podmiotom, a takie zaciskanie powoduje, że gdzieś ta woda musi znaleźć ujście i jej może odniosę się do tej konkretnej sprawy, a później bowiem o tym z rym tworzeniu w tworzeniu prawa, której tu bowiem z pełną odpowiedzialnością element i przekonaniem ja brałam udział w posiedzeniach i sejmowej komisji zdrowia i senackiej komisji zdrowia w UE i żaden akt prawny w sektorze ochrony zdrowia nie powstał z poszanowaniem zasad dobrej legislacji żaden podkreślam żaden natomiast, odnosząc się do tej do tej konkretnej sytuacji ja bym była daleka od celem zdefiniowania tego co się wydarzyło w kategoriach chorób koło korupcji natomiast jest to totalna bezmyślność uważam urzędników i to, że Ministerstwo Zdrowia od pewnego czasu traktuje chyba swoją w swoim rozwoju instytucje czy czyn dotyczy na ewentualne cenne ten resort jako trochę oderwane od rzeczywistości i chyba tam się podejmuje takie decyzje na zasadzie totalnej bezkarności i el Nino podajemy za taką decyzję napisze pismo, bo jednak te pisma on tak to nie jest coś taka interpretacja, która została w pokoju między między 2 osobami to jest jednak pismo z orzełkiem zostaną bramy Ministerstwa Zdrowia z podpisem danego urzędnika w związku z tym to jak byłem w świetle jupiterów tak zostało przekazane stronie natomiast to co coś co jest celem przedziwne to jest to, że LM nie wydano komunikatu, bo ustawa refundacyjna jest tak dziurawa, że już do niej wydano chyba 4 czy 5 komunikatów czyli, czyli wydano interpretację przepisów, czyli mamy prawo powielacza owe do obowiązującego prawa, czyli wyniku niektóre te komunikaty są totalnie sprzeczna ze snem co jest literalnie zapisane w ustawie refundacyjnej natomiast tutaj jest przedziwna sytuacja, że nie zostało nie został wydany komunikat właśnie w tej kwestii także z wszystkim hurtownikom powiedziano drodze hurtownicy od dzisiaj interpretujemy ta to taki taki sposób na pewno pan mecenas się ze mną zgodzi, że w UE nie każdy hurtownik i wolności nie można założyć, że każdy hurtownik, który w SDE jest spoza tej grupy 35 osób, które dostały taką odpowiedź do 3006. otrzyma identyczną odpowiedź, bo to nie jest komunikat oficjalnie ogłoszony przez przez resort tylko odpowiedzi napytania konkretnych Konrad Woźniak bardzo przepraszam za wrzesień będą w wtrąca, bo jak pani powiedziała ważną, że 161 i kwestia to właśnie sposób tego procedowania nad tymi przepisami i Milito co pani powiedziała nam niestety się odnosi duże w większości w ogóle do wszystkiego całego rządu do wszystkich ministerst w w zeszłym roku żeśmy zrobili badania na temat tego procesu legislacyjnego m. in. też Ministerstwo Zdrowia było tym objętej tam faktycznie jest tak, że rząd i resort sam nie przestrzegają własnego regulaminu rady ministrów, który nakazuje pewne standardy konsultacji przygotowywania aktów publikowania i t d . i t d . a te kwestie z obsługiwane przez Ministerstwo Zdrowia są wyjątkowo zamulone tak powiedział to jest 1 rzecz, a druga ze znajomymi jednak nie nie odrzucał tej tezy o szeroko pojętej korupcji naszym, bo korupcja to jest coś więcej niż dawanie łapówek naszyte jest pewien bezwład w ogóle instytucji państwa ITS taki partykularnym Bonobo trudny, bo to co się tutaj odbywa też pewien element tworzenie partykularnego elit praktyki wydaje się opinię na temat prawa powszechnie obowiązującego w jakichś dziwacznych zapytaniach dotyczących konkretnych osłów i do tego się jeszcze tego nie pokazuje na zewnątrz jest z tym bardzo podejrzana sytuacja, ponieważ za tym mogą stać różne rzeczy nasz teledysk racjonalne podejmowanie decyzji co możemy się uznaniowo przez tego urzędnika można próbowano przez ministra tak jak pan minister mecenas powiedział zatem może stać stosują powiedziała wcześniej na tak naprawdę w nie tyle nielegalny lobbing protesty z ciekawostka, bo u nas ustawa lobbingowa, która powinna np. dotyczy tego rodzaju ustaw naszym tego rodzaju decyzji w ogóle ich nie obejmuje ono jest wycinkowo, a kompletnie bezużyteczna w takich sytuacjach natomiast wszędzie na świecie analogii dotyczy nie tylko procesu legislacyjnego tak jak u nas jest, ale jeśli decyzja ministra jak bon na decyzję o naturze administracyjnym tak jak mamy do czynienia w tym przypadku, które są bardzo, jakby ciążące na całym na całym systemie, więc nie tyle mamy do czynienia z nielegalnym lobbingiem w Polsce to w ogóle się nie mieści od definicji lobbingu prawną, którą mamy idącą regulację odpustu nieuczciwym być może lobbingiem poza w ogóle wszelkimi standardami były osoby z powodzeniem mogę wyobrazić sytuację, że powstała grupa hurtowni z reprezentantów, którzy zabiegali o tego rodzaju interpretacji one zostały im dane po prostu wie i to jest już na granicy jeśli czynie przestępstwa do Rosji z przestępstwa za chwilę wrócimy do rozmowy jak tylko dodam, że w interpretacji oczywiście dalej są zielone oczy to nie wydawało, że od samego gadania w radiu TOK FM ciało tak, że Gazeta wyborcza coś napisze świat się zmienia się staje lepszy, bo ministerstwo nadal podtrzymuje swoje interpretacje nadal bronią obowiązują i pogodzić nie można z Ministerstwa Zdrowia wyciągnąć opinii prawnej, która by pokazała jak, w jakich podstawach trwa interpretacja została zbudowana znaczek to tu właściwie w ten sposób prawo przeczytał, jaki prawniczki co się potem podpisał także to tak tytułem przypisie do tego co do tej pory panu za chwilę wrócimy do rozmowy z 1356 ERS włączenie ich Lublin Olsztyn Igor 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Katarzyna Sabiłło i Grzegorz Makowski Aleksander Maziarz rozmawiał o czymś co zostało ochrzczone w mediach w radiu TOK FM Pakosz jako afera lekowa, a rzecz dotyczy ono naprawdę rozmaitych odsłon tego co się dzieje w ogóle z lekami w Polsce jest ich obrotem my zajmujemy się w tej chwili 1 nie tą najbardziej wydaje się istotną, czyli wywożenia leków refundowanych z Polski uwolnieniu marży przez dla hurtowni, które właśnie tym się zajmują, ale tutaj wydaje się, że czasem bardzo wyraźnie powiedzieć co to znaczy, że leki są refundowane i dla kogo właściwie to stawka leku refundowanego jest ustalana co znaczy, jeżeli się zastanowimy nad tymi regulacjami, które w Polsce mamy to kto na tym skorzysta dla kogo się ustala to niską stawkę pani Katarzyna Woźniak od wielu już lat, odkąd weszła ustawa refundacyjna jest nowe przepisy regulują regulujące zasady refundacji leków mówi się o konieczności wprowadzenia mechanizmów zabezpieczających interesy polskich pacjentów, czyli mówiąc krótko aby, żeby pacjent nie miał problemów czy szpital nie miał problemów z nabyciem leków Anny Hiszpania zrobiła to taki sposób, że są 2 sceny dla danego leku jednak cena jest cena wynegocjowana z Ministerstwem Zdrowia i to jest cena obowiązująca dla leku refundowanego w Polsce naczepy w Hiszpanii, a druga scena to jest cena, po której import równoległy może od wytwórcy kupić Lalek w celu właśnie wywiezienia go do 2 do innego ze sprzedaży 2 w innym kraju cały czas ministerstwo pomimo pomimo licznych propozycji składanych przez przemysł pozostaje głuchy na dno na te propozycje związku, z czym mamy taką sytuację, że tak naprawdę negocjacje są prowadzone dla importerów równoległych można powiedzieć, bo im niższa cena tym w tym bardziej jest ona korzystna dlatego importera równoległego no i w związku z tym im cena niższa, tym bardziej łakomy kąsek można tak powiedzieć, że i leki są wywożone z Polski i przez to brakuje ich i w aptekach i bardzo często szpital zdumiewające jest to ile to naprawdę jest jakaś zupełnie niesłychana historia, że wszystko sprowadza to nie jest to nie jest coś co się wydarzyło parę miesięcy temu to nie jest coś co też nowości tutaj nowością jest to, że udało się wykazać w tych tej dokumentacji ministerialnych dokumentach, które ministerstwo podpisywał w kto podpisywał to znaczy kto właściwie talenty w drodze interpretacji promowały te są też 3 konkretne nazwiska jest pan Artur Fałek Wojciech Giermaziak i Grzegorz Bartol kim właściwie można, by zadać pytanie czy tym panom coś za sforsowanie tej interpretacji grozić wobec 8 można zarzucić w ogóle to oni są za to odpowiedzialny to właściwie jest to jest bardzo trudne pytanie z 1 strony ustawa o służbie cywilnej wskazuje, że obowiązkiem urzędnika jest dbanie o interesy państwa, który niewątpliwie ci urzędnicy mają taki obowiązek, ale jeżeli już opatrzył n p . na tą odpowiedzialność w praktyce niedawno kilka dni temu szef służby cywilnej opublikował raport z działalności służby cywilnej za 2000 czternasty rok i z tego raportu wynika, że w 2000 czternastym roku najsurowszą karę dyscyplinarną, jaką jest wydalenie ze służby cywilnej, czyli zwolnienie z pracy można tak tak odpowiedź orzeczono w fosie nie orzec nie orzeczono wobec jakiegokolwiek ku urzędnika natomiast mamy też drugą usta w o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa i przez pierwsze 3 lata obowiązywania tejże ustawy żaden urzędnik nie został na jej podstawie podciągnięto do odpowiedzialności ani też żadne postępowanie nie zostało wszczęte przeciwko urzędnikowi, czyli możemy postawić 2 wnioski albo polonezem nie działa albo administracja działa perfekcyjnie albo system egzekwowania odpowiedzialności dyscyplinarnej w urzędach nie działa w Grzegorz Makowski z rąk niestety już ich skłania do bodaj z drugiej EHF tezy jest możliwe, że odze w z pełną, aczkolwiek na pewno jakiś postęp w siłę odbywano naszych uwag generalnie korpus służby cywilnej mimo różnych przeciwności to są ludzie, którzy jednak górują nad takim złym przygotowaniem mimo wszystkich mankamentów podkreślam do odległego sprawozdanie swojej służby nad resztą urzędników, bo przypomnijmy z jeszcze to, że są inne ustawy np. 1, bo ustawa o urzędnikach i urzędów państwowych z 8 dziesiątego roku, która obejmuje gros w ogóle urzędników w tym kraju i nie ich w ogóle na świat nie dotyczą te standardy, które są całkiem niezłych i choć inna sprawa, że aplikowane do ułamków członków korpusu służby cywilnej do nich w ogóle nie ma o czym np. urzędnicy kancelarii Sejmu Senatu prezydenta w dużą część stanowisk w urzędach państwowych to są osoby objęte tą ustawą z 8 dziesiątego roku, która właściwie w w ogóle jest nie narusza unijne nie narzuca żadnych wyższych standardów żadnych wymagań w stosunku do w do do tych osób, ale myślę, że ma sens tej sprawy, żebyśmy za bardzo nie odchodzili, jakby się zastanowić nad tym, kto odpowiada za tę sytuację w oczy to są ci panowie czy to jest minister zdrowia naszych na pewno ci panowie, ale w politycznym sensie tego policji angielskiego, czyli za dbałość o interes publiczny odpowiada co najmniej ten wiceminister, który odpowiada za zatem działa i tutaj żeśmy rozmawiali w przerwie wydaje wydaje się, że bardzo słusznym postulatem jest, żeby zajęła się z Najwyższą Izbę Kontroli i zarazem, że to jest ta instytucja, w którym można szukać, jakby to rzeczywiście oczywiście moim zdaniem znalezienie winnego ważny cel znoszenie wnet innego co rozstrzygnięcie tego sporu interpretacyjnego znaczy jak ten system powinien funkcjonować to należą do najwyższej lokaty Izby kontroli ona powinna sprawdzić czy leki są dostępne w aptekach jak te przepisy funkcjonują w praktyce oczywiście należałoby zbadać w jaki sposób czy prawidłowa i prawidłowe interpretacje zostały podjęte przez Ministerstwo Zdrowia, niemniej jednak, powracając do odpowiedzialności także 3 dyrektorów trudno jest mi jednoznacznie powiedzieć na ile jest to decyzja pochodząca tylko od nich tak wspomniałem proces decyzyjny w administracji jest bardzo rozbudowane projekt takiej takiego pisma, w którym opłata jest interpretacja jest stworzony przez szeregowego urzędnika następnie jest on akceptowany przez naczelnika naczelnik może wprowadzić swoje zmiany później idzie do projektu oraz Dekpol aż może swoje zmiany wprowadzić może być także zajmuje się tym także podsekretarz stanu na końcu minister, więc tych osób odpowiedzialnych jest naprawdę bardzo wiele ciągle słyszała o tym, że pisanie ważne, bo wracamy do samego schematu legislacyjnego, a także w zasadzie powinno być także na każdym etapie wiemy, kto co dopisuje, a co wycofuje tak, ale rozumiem, że to w ministerstwach wiedziała co znaczy nie chciałbym podzielić czy nie działa moim zdaniem to co kilka lat temu zrobiono w aspekcie ponad ulepszenia drogi legislacyjnej to są bardzo dobre rozwiązanie to proces jest bardzo przejrzysty możemy sobie znaleźć na stronach Rządowego Centrum Legislacji informację, jaki jest stan prawny danego projektu ustawy, kto wnosił o jakie uwagi, więc jest to dużo bardziej transparentne niż było w przyszłość, ale chciałam zrozumieć na czym polega ten biznes interpretacjami to znaczy jak przyjdzie teraz nowy minister będzie nowa interpretacja nie wyklucza on w ROR, ale nie jest już grożą, że tak ze swą, ale to też w LM znowu trzeba to podkreślić, że to są interpretacje wydane w konkretnym podmiotom Ministerstwo Zdrowia do ustawy refundacyjnej tak jak już powiedzieliśmy dzisiaj wydało komunikat, czyli wydało publicznie wypowiedziało się, że to i tak należy interpretować taki taki stres brak komunikatu nie ma w tej sprawie komunikatu nie ma związku z tym powierza można mówić o złamaniu zasady równouprawnienia podmiotów, bo tylko niektóre podmioty, ale wiedzą, że odwiedzało nasze nogi dostały potwierdzenie, że rzecz, że tak można natomiast podkreślmy tutaj też również takie kuriozum, które ma miejsce, że mamy przypadek, kiedy MDM mówi się, kiedy określonej grupie podmiotów 35 podmiotom mówi się możecie sobie dowolnie regulować marże tak, że taką interpretację daje się, ale taki poziom komunikatu nie ma natomiast celem jest sytuacja z drugiej strony w aptece, gdzie mamy leki refundowane ME, gdzie od dochodu którego, dodając w stosunku, do którego obowiązują wszystkie te sztywne marże ceny i t d . natomiast na leki refundowane tylko w 1 wskazaniu w inny wskazaniu, które w, którym jest zarejestrowany nie jest już refundowane i teraz przychodzi pacjent z receptą 100 % i aptekarz obniża mu cenę nie nie sprzedaje zgodnie z c z stanąłem leku refundowanego tylko dla dostaną niższą i co się dzieje aptekarzowi go grozi wysoka kara grzywny rzecz działa pro pacjentkom na NewConnect jest teraz 16 za chwilę wrócimy do rozmowy HTML łączenie ich w różnym od gór 1425 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Katarzyna Sabiłło Grzegorz Makowski Aleksander Maziarz wielu wciąż możesz wrócić do tego oporu, który Katarzyna Sabiłło stawiać, kiedy my tak my nie mamy z Grzegorzem Makowskim, że może to jest korupcyjna sprawa ja rozumiem, że to przeświadczenie pani wynika nie tyle z chęci bronienia Ministerstwa Zdrowia co być może sędziego przyzwyczajenia do tego, że interpretacje prawne oraz prawo z Orłem w sektorze zdrowotnym może być napisany dowolnie źle właściwie nic nie musi w związku z tym, że go wdrażać osobom, które te to nieszczęście na nas wszystkich ściągnęły rozumiem, że to jest takie podejście, że ja bardzo małych rybek, kiedy mogę to co chętnie chwalą kiedy, kiedy nie to nie natomiast tutaj zdecydowanie jestem daleka od obrony Ministerstwa Zdrowia i tak to jest kwestia źle stanowionego źle stanowionego prawa w sektorze ochrony zdrowia te ustawy wchodzą w życie praktycznie bez żadnych konsultacji społecznych, a jeżeli takie konsultacje mają miejsce to chyba do tej pory rzadko, która uwaga z pochodząca ze z konsultacji społecznych była brana była brana pod wodą uwaga pod rozwagę i Iza zmieniania się jakiś przepis w związku z tym ja mam mam takie przekonanie, że ten Ministerstwo Zdrowia to już dzisiaj w audycji powiedziałam tworzy akty prawne, jakby zakładając, że ma monopol na wiedza i zrobi to na pewno najlepiej nie nie konsultując się ze z nikim lokalnie nie biorąc po to, pod uwagę zdania zdania innych, ale skoro już jednak okazało, że tego monopolu nie ma ich problemy ewidentnie jest niemal leków i t d . no to dlaczego ministerstwo zerwanie próbującego załatać nie ma ona nie ma nie mam pojęcia, ale Ministerstwo Zdrowia bardzo często pozostaje głuchy na jedno takie informacje płynące z po co do tej strony społecznej że, że należy wprowadzić jakąś zmianę ja tutaj np. posłużę się przepisem dotyczącym do domów opieki społecznej ustawa refundacyjna totalnie zmieniła sytuację podopiecznych domów pomocy społecznej w UE były do tej pory robione 4 nowe 45 nowelizacji takich małych i ustawy refundacyjnej bardzo wiele wielokrotnie prosiliśmy Ministerstwo Zdrowia również z innymi ministerstwami przez ministerstwo pracy wystarczył 1 i jedno mały zdanie wprowadzone do ustawy refundacyjnej, aby przywrócić ten porządek i poprawić sytuację trasie dramatycznie zmieniła, gdy podopiecznym domów opieki społecznej nikt nic się z tym nie dzieje w związku z tym no mogę tylko użyć tego przykładu, odpowiadając na pana pytanie czy ja uważam, że niestety ciągle cierpimy przez to, że poszerzy to nawet z tym odpowiesz tym i słusznie, że pani pani to poszerza to jest szerszy kontekst tego wszystkiego, bo gdzieś tam na końcu może być wśród nich jest jakaś forma korupcji albo wywierania wpływu na Nana Nana na tę decyzję w sposób nieuczciwy jest odśnieżenie zgodny z prawem czy przynajmniej jest niezgodne z jakimi zasadami etycznymi w na Allegro zatem wszystkim stoi na pewna kultura właściwie brak kultury dialogu po prostu i to nie jest tylko o to ministerstwo myśmy tu jakiś czas temu rozmawiali o dialogu społecznym przez ustawę o dialogu o radzie dialogu społecznego powstawała w zakamarkach gdzieś tam w Dobrzykowie poza Łodzią w Kijowie ideałem im rynek zmierza do tego naszych imprez i późniejsze było jeszcze zabawniej ministerstwo twierdziło, że wszystkie standardy zostały dochowane jest brak takiej refleksji inicjatywę w zakresie określonym nad tym jak mówimy nie używamy pojęcia kultura prawna czy kultura stanowienia prawa czy kultura operowania różnie, czego to mam poczucie, że mówimy o pewnych subtelności, który jest tak jawne nadużycie i tak totalne lekceważenie dla pacjentów, że to jest niesłychane groźnie, ale z dużym miastem to nie tylko kwestia ominięcia jakieś części rzeczywistości tak, ale czy to nie są subtelności to są tak naprawdę proste rzeczy, bo jeżeli się chce przyjąć dobre prawo i chce się zrozumieć ich nie chce, żeby on miał dobrą recepcję nie musi tu jako socjolog też zajmujący trochę właśnie funkcjonowanie norm różnego rodzaju no to niemożna pomijać tych, którzy będą konsumentami tego prawa w jaki sposób to niestety kultura tak to jest jawna nie to jest odrzucanie rezygnowanie z konsultacji społecznych tak tylko, że to jest pewien rys tak powiem halę charakterologiczne u ludzi, którzy pracują w administracji i ludzi, którzy politycznie nie zarządzają po prostu nie ma tego w zwyczaju, żeby pytać się o zdanie tych, którzy interesują danymi kwestiami tych, które są ekspertami z cukrzycą obywatelami nie miała, ale z drugiej strony można zadać pytanie ACo za tym praktyki później tak ale dlaczego jest tak, że w tych instytucjach te osoby mają dużo dopowiedzenia instytucję jako tak, że tak mało to już też z duszy tego nie kształci się tego nie kształci, bo przychodzą ministrowie, którzy rzadko, kiedy przejawiają taką wolę zresztą jak powiem no i minister Boni, który próbował coś ruszyć niestety poległ na na prowizjach uruchamianiu dialogu różnego rodzaju też w też w jak tempomat resortową krzyż był szefem kancelarii przez długi czas próbował to upowszechniać, ale nie ma dnie morskim społecznym w związku z analizy jest tym co ma też to jest takie korzenie w ogóle w systemie partyjnym przez ci, którzy przychodzą z partii na wiceministrów są ludzie, którzy przychodzą z partii wodzowskich, gdzie biznes nie ma tego dialogu jest w ogólnym jak brak dialogu ostatnie ostatecznie mamy na poziomie konkretnych rozwiązań i konkretnych decyzji, które później nas dotykają wszystkich tak naprawdę nie ma komunikacji między ludźmi i nie ma komunikacji wewnątrz realność tych instytucji w nasze ministerstwo czy ja rozumiem, że była owocem tejże kultury, który mówi, że jest to co powiedział pan mecenas parę minut temu to znaczy w sytuacji, kiedy dochodzi do nadużycia i można tak rzeczywiście ukarać należałoby wtedy statystyki wpisujemy równe 0 no bo właściwie nikt tak nawet nie próbuje zastosować niestety tak często w jest niemniej jednak, powracając do naszego problemu skoro ustawa obowiązuje już od dobrych kilku lat to ministerstwo jest zobowiązana do tego, żeby sprawdzić jak on funkcjonować skoro są półki apteczne puste to jednak trzeba podjąć prace legislacyjne i naprawić ten błąd, jeżeli ministerstwo tego nie robi to jest bezczelne dopuszcza się tak naprawdę zaniechania legislacyjnego, kiedy to może to wtedy odpowiadała mu wtedy nikt z o bezstronność NIK są politycznie odpowiada ministrowi to on powinien czuwać nad tym, żeby interes obywateli jednak był należycie przestrzegane także u nas jest to przygnębiające temat mam wrażenie równie przygnębiające jest to, że obawia się, że mimo tak, że może wreszcie długo zgadza się z Chin jest na twarzy to rozwiązania tak mnie niekoniecznie się przebijamy czy gmina rośniemy to ministerstwo doskonale wie, jaka sytuacja myślę, że nie stać robię to efekt jest ktoś tym źródłem informacji, z którego się dowie co się dzieje na rynku leków refundowanych mimo tak niekoniecznie zamierza tutaj zadziałać, ale proszę proszę też pamiętać, że ustawa refundacyjna może też to jest 1 z powoda z powodów braku nowelizacji, że ustawa refundacyjna została wprowadzona została wprowadzona jako wielki sukces ona miał być wielkim sukcesem można się tym sukcesem nie jest w związku z tym ma to, że też wiązało z tym, że nie przeprowadzamy zbyt wielu nowelizacji no bo sukces jest doskonały, więc stało być może też jest 111 z powodów do tego, o czym mówi pan mecenas że, że te nowelizacje, które były one były takie bardzo bardzo kosmetyczne natomiast jeszcze rozumiem też jakiś wątek właśnie próbą rozmaitych personalnych kwestia, że to minister Arłukowicz ma teraz tworzyć pani premier, która przecież jest w pewnym sensie autorką tego sukcesu, że sukcesu nie ma nasz sukces nie ma, ale chyba Ano taką każdy powinien z nas mieć odwagę taką cywilną i i przyznać się, że coś nie funkcjonuje i jak najszybciej to poprawić, bo to nie jest kwestia wywozu lodówek czy czy groszku albo w puszkach tylko to jest to są leki tutaj chodzi o nasze zdrowie nasze życie i dała to jest bardzo bym taki sens aktywny społecznie temat co to to nie jest coś co tak w obok czego przechodzimy obojętnie natomiast wracając z gazet panowie po poruszyli przed chwilą bardzo ciekawy temat PL, dlaczego on, dlaczego tak się dzieje, że rzecz, że nie ma nowelizacji dlaczego, dlaczego Soła ignorowane konsultacje społeczne czy wyniki konsultacji jeszcze zgadzam z zawodzącą co dalej pan powiedział, że to są jakieś zaszłości test to jest chyba kwestia nas zmiany mentalności, bo my bardzo często słyszeliśmy na posiedzeniach czy senackich czy sejmowej komisji zdrowia, kiedy padały argumenty merytoryczne odpowiedzi bardzo często była taka czy państwo myślę, że my chcemy dla polskich pacjentów źle już to jest myślę dobra ogłaszała, że już mowy dziękuję bardzo Katarzyna Sabiłło prezes fundacji legę formacje dr Grzegorz Makowski dyrektor programu odpowiedzialne państwo fundacji Batorego dr Aleksander Maziarz ekspert prawa administracyjnego Akademia Leona Koźmińskiego bizona Study dziękuję bardzo się i 1435 za film von Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA