REKLAMA

Dr Andrzej Arendarski, Maciej Grelowski oraz Krzysztof Barembruch

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2015-06-15 09:00
Czas trwania:
43:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka dziewiąta 4 to jest magazyny kadzie Maciej Głogowski dzień dobry zaczynamy jest poniedziałek i wiem, że piękne przynajmniej u nas trochę deszczowy, ale zaczynamy dr Andrzej Arendarski prezes krajowej Izby gospodarczej jest naszym gościem dzień dobry pełnych, a może Bielawski przewodniczący rady głównej Business Centre Club dzień dobry dla mgr Tomasz Jóźwiak po całości to pozostałość, ale za to kapitan SPR w areszcie w im mgr Krzysztof Rozwiń » Barembruch prezes AKB menedżer w branży Noto zaczynamy w obrocie z takim tematem jest on właściwie odniesienie do audycji z minionego poniedziałku pana prezesa Baran ruch nie było, ale mnie też jestem słuchaczem, więc myślę, że będzie zaskoczony, a mnie ten mail, który stanie się podstawą pierwszego tematu było odniesieniem do zdziwienia, jakie wygłosił tydzień temu Maciej Grelowski cytuje pan Grabowski pod koniec programu podnieśmy ciśnienie, a ono, że to pewnie, że duża rzeka po Gowinem słuchasz pan Piotr pisze tak mam namyśli komentarz zdziwienie na temat próby poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach wyśmiewania nadgorliwości karania za przekroczenie prędkości, a skupienie się na problem ściągania cudzysłów trupów samochodowych jako Alicji i koalicji, że na poprawę bezpieczeństwa zajrzałem do raportu K G Policji przydali słuchać wypadki drogowe w Polsce trzynastym roku dowiedziałem się, że trzynastym roku 53 wypadki były spowodowane niesprawnością techniczną pojazdu z czego 49 to braki w oświetleniu na 30 w ogumieniu stanowczo jest to problem do rozwiązania na stacji diagnostycznej nie wymaga wymiany samochodu na nowe tylko poważnego podejścia do eksploatacji, a nie na zasadzie innych no tutaj z kim słówko, którego powietrzne, które pomysł pomnika są zwolnione od tych najciekawszych sodowy w sądach państwo panowie wybaczyć najdalej tutaj przytoczona jest statystyka dotycząca ile to wypadków, a w konsekwencji zabitych i mamy z powodu wypadków, których przyczyną było niedostosowanie prędkości 9109 osób zabitych nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu 351 nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego też ponad 300 i przyjemnie słuchać pan wie, że chętnie, by polską pomysłów jak poradzić sobie z naszą narodową fantazji na drodze, a nie tylko za sprawą tej jakości sprowadzanych do Polski samochodów, bo to jest rzeczywiście sprawa, którą wielokrotnie, o których wielokrotnie mówiliśmy, przy której pewnie wiele osób jest świadomy, że te sprowadzone z samą gminę samochodu do Polski są dosyć tanie tam już mocno na Zachodzie wyeksploatowane no ale tutaj zaspokajają jakąś inspirację tych, którzy aut nie mają teraz jak podaje, że sprawy czy warto jest, bo tak bym rozumiał jakoś dalej, ale myślę, że pan Maciej ziemski samorząd uzupełnić myślenie nowe złomować swych stóp w Polsce sprzedaż nowych aut w Polsce czy też ich warto w ten sposób zakazywać tym samym zakazywać prowadzenia tych aut używanych czy nie albo my Polacy może nie wszystkich stać na samochód nowy, ale równie dobrze ktoś mu powiedzieć, że kogoś nie stać na liczniku miałem chciałem powiedzieć jedno i ja się w sumie zgadzam z protestującym słabszymi dlatego, żeby tutaj zrobić ukłon tylko to był wyjazd był przypadek, że zakończyliśmy tymi używanymi, ale my gra w Chinach, który w, które rzeczywiście z pewnością jest problemem, ale to nie jest naczyń nie uważam, żeby to był główny problem ja uważam, że najważniejsze jest na poczuciu odpowiedzialności kultury i wzajemnego szacunku, który nie tylko dotyczy ruchu drogowego, ale całkowity zysk całkowity ich relacji społecznych, jakie są w naszym kraju w ich teraz zmienia widziało z drugiej strony determinację władzy, która bardzo słusznie zajmuje się poświęca tyle czasu tym katastrofalnym zdarzenie, jakie mają u nas miejsce w ruchu drogowym, że przekłada się do tego, że wypełnia swoje obietnice, że porządkuje oznakowanie tych rozmów, że te drogi no one ich jakość rośnie i przypisywanie ja muszę powiedzieć im straciłem tolerancję dla sympatycznych policjantów, którzy podejmują trud tłumaczenia w telewizji czy radiu Zet związane z prac związanych z ruchem drogowym, którzy właśnie mają jak mantra nagrane, że przyczyną takiej ilości wypadków i śmiertelnych jest szybkość od paru tygodni specjalnie zwracam uwagę na to z jakiego powodu, jakie są głośne katastrofy w ruchu drogowym mijane są wywoływane głównie przez ludzi, którzy nie mają uprawnień do prowadzenia samochodów, którzy działają pod wpływem alkoholu i których kara nie jest co najmniej w ostatecznym rozmiarze denerwujący za zabicie iluś tam osób 3 c unicestwienie całej rodziny wymiar kary nie wydaje się być sprawiedliwy w tzw. poczuciu ogólnym i jestem przypisuje się do tego wobec tego chciałbym, żeby ta determinacja dotyczyła obu stron, że z 1 strony zaostrzamy przepisy policjanci traktują to z całą odpowiedzialnością, a nie realizują zadania jak było miało to miejsce w pierwszych tygodniach obowiązujące we mnie obowiązywania nowego przepisu, żeby pokazać, więc swój triumf nad kierującymi i zastawianie pułapek w nie idź pan taki bank nie przysłali, że na ręce ale, ponieważ tam się pojawiła z powodu tych samochodowych trupów walcem chciał pan jest pewność, że Jasną deklarację czy pani za tym, żeby w, jaki sposób zakazać się importowania do Polski tych samochodów wyeksploatowanych za granicą a czyja bym chciał, żeby respektowana w całej rozciągłości obowiązujące przepisy zarówno co do PiS Palin i co do standardów, bo rozpędzić trupa ne do wysokości zagrażającej życiu własnemu i otoczenia jest bardzo łatwo, ale zahamować tego trupa z powodu różnych jego niesprawności jest bardzo, trudno więc to jest problem panowie Hans Andersen w Mrzeżynie można mnie sprawy stawiać w ten sposób czy nowe samochody czy stare nową Polskę biednym krajem i wiadomo, że niejedną przygodę nie patrzy na wieść, która jest dużo lepszymi samochodami sens niż jeździła nawet w ogóle jest znana Solar oraz niezrzeszeni zamiast jeździć przy tak znany, ale na wsi zawsze wydaje się biedniejsze dach w Polsce niż miasto prawnej zawsze maszyny tam są co gorsze w, więc myślę, że kwestia tylko znalezienia jakiegoś zdrowego punktu równowagi czy rzeczywiście przestrzegania, że jesienią meta była też taki problem duże kiedyś się sprawdzało samochód ten wymagał takich badań prawda to wciąż wymaga od technik badania są w nowej hali, ale te badania też, że wygląda jasno dał też różnie wyglądają i ich i tak to by potem było bardzo poważnie właśnie te środowiskowe badania bezpieczeństwa bezpieczeństwa, ale nie jest pan zwolennikiem jakiś polityki promocji podatkowej na wkład tych, którzy kupują nowe samochody wsparcia producentów jest pan czyni z wie pan to tak trudno powiedzieć, bo to trzeba rozważyć cały wachlarz cały wachlarz tych spraw no bo miejsca pracy w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce to też jest bardzo ważna w Wiśle jak czytam wywiad z szefem nissana na Europę prawda, który mówi, że w erze ani w Polsce nie nie zainwestują tutaj właśnie ten problem wielkiej wsi sprowadzanych samochodów czy ten rynek potencjalnie dużych i duży wcale nie jest tak też to muszę brać pod uwagę, a pan Krzysztof Barembruch to by zdecydowanie jestem przeciwnikiem takich sztucznych barier, które powodują, że nie mam wolnego rynku ja rozumiem, że chcielibyśmy funkcjonować w kraju, który ludzie jadą umiejętnie tylko umiejętnie korzystają z drugiej są dodatkowo wzajemnie się do siebie uśmiechają czy wpuszczają na drogach, ale też pewnie odrobiny, choć muszę powiedzieć, że jako osoba, która średniorocznie robi 50  000 km w Polsce uważam, że w ciągu ostatnich lat ta kultura naprawdę się zmieniła ludzie wierzący do zasady bezpieczniej i mam wrażenie, że tej agresji na drogach jest coraz mniej, ale wracając do Meritum w ja myślę, że jak słusznie pan pan prezes Arendarski powiedział, że trzeba trzeba w szerszym kontekście spojrzeć na miejsca pracy, ale też zwróciłbym uwagę, że dla absolutnie ogromnej rzeszy ludzi samochód jest absolutnie niezbędnym środkiem do tego, żeby prace zdobyć ludzie dojeżdżają po 5060 km nie, dlatego że chcą mieć wygodnie, bo mają samochód, ale np. zlikwidowano połączenia lokalne wielu miejscowościach nie ma możliwości ani nie nie ma ani autobusu pani początki to jest w związku z tym to osoby, żeby w ogóle znaleźć pracy uczą się przemieścić się przemieścić no to muszą mieć jakiś środek transportu i często ten najtańszy samochód w jak rozumiem dopuszczone zgodnie z prawidłami do ruchu czują, jakby spełnia wszystkie kryteria techniczne jest niezbędny do życia i rzeczywiście, gdybyśmy zrobili rachunek taki pełen, gdybyśmy policzyli ile osób straciłoby pracę w bok, bo po prostu nie mogliby się do pracy dostać się w versus ba, bo byłby zakaz sprowadzania starych samochodów versus ile osób zyskało, dlatego że fabryki ruszyłyby zwiększą produkcję nowy samochód to byłoby to byłby bardzo ciekawy jak należy na koniec stempel, że jeżeli popatrzymy na statystyki w zmniejszonej ilości wypadków śmiertelnych na polskich drogach to gra głównie poprawiają te statystyki wdrażamy nowe odcinki ruchy z ruchu ekspresowego dróg ekspresowych lub autostrad, gdzie poprzez to, że pamiętam analizy, jakie poświęcono otworzeniu A 2 do granicy, która zastąpiła drogę w krajową tak dramatycznie obciążono, w której zredukowano wskaźnik śmiertelności pomiędzy nowym Tomyślem, a granicą niemalże do zera, ale to nie wynikło z tego, że zaczęto respektować przepisy, dlatego że zaoferowano kierowcom do VW przeciętne europejskie warunki podróżowania, które pozwalały zakupowym bezpiecznie przemieścić z punktu ADO punktu nie wymaga nie wymagały nadrabiania straconej jego czasów w korku nie kierowcy nic się koncentrował się na omijaniu dziur wjezdni natomiast my po prostu poświęca uwagę prowadzeniu samochodu w warunkach cywilizowanych Krzysztof Baran pełna zgoda tylko, że wciąż jak sądzę dotyczy to osób, które mają pieniądze, których stać na najlepszy samochód i te osoby to najczęściej podróżują za granicę, ale statystyka nie rozróżnia bogatych i Bielan tylko posługujemy się nią dla argumentów słownych znaków ale, ale kończąc, bo to była pierwsza część Chodziutko obawiam się wzięła się, w którym w pełni wszystkie trasy będą objęte opłatą tych 20 gr za kilometr to np. trasa do Gdańska, która wciąż jest mało obciążone nawet jak na warunki wakacyjne towaru, że będzie naprawdę świeci pustkami oprócz wakacji, dlatego że większość osób będzie wybierał stare drogi, dlatego że opłata rzędu 89 zł z Warszawy do Gdańska dla przeciętnej osoby być może będzie barierą nie do pokonania w IT byłoby wszystko w pierwszej części magazynach wiecznie okazuje się, że wcale nie ma takiej jednoznacznej opinii presję na to by jakiś nadnaturalne obostrzenia na rynku wprowadzić, aczkolwiek swoim, gdyby rozsądnie do nich, ale mocno wierzę, że ta lista nie jest już zawsze chciał tu dyskutantów się spytać czy ta jednostronna represyjności to jest rozwiązanie problemu natomiast w niedzielę w brzegach bezpieczeństwa na drogach i proszę zadać to pytanie zobaczymy raczej będziemy zbliżamy mieli opinię na ten temat, że panowie zwierzyna metoda panowie węgierskiej baronów zastanawia się już wrażenia głęboko po informacji Rz dotarła informacja o zgrozo damy króciutko już, posługując się statystyką, którą tak wszyscy lubimy fabryki w Polsce mienie w maju wyprodukowałem na 5 % aut mniej niż w kwietniu, ale o prawie 2 ,5 % więcej w ujęciu rocznym, czyli w porównaniu my czternastego trzynastego natomiast łączna produkcja w maju wyniosła łączna produkcja z piętnastym roku, czyli za pierwszych 5 miesięcy roku było 14 % wyższa od tej z pierwszych 5 miesięcy roku 2014 netto teraz informacje osób handluje ekonomia kapitał gospodarka PL znaleźć się z magazynu EKG, a w studio pan Andrzej Arendarski Maciej Grelowski i pan Krzysztof Barembruch dobra informacja mamy pewne, że mamy pan prezes Arendarski trawa zapewne dla w tym co zeznał dobrani formalnie czy dobra, ale tez informacja przeznaczona dla tych, którzy twierdzą, że mamy zgliszcza, a Willisa i nie więcej soi i kraju z odliczenia tak w ruinie, więc i zawsze, czyli prawie zawsze jako przykład tego w tej klęski stawiany jest przemysł stoczniowy w Polsce, gdyż jej danych, które napływają z tego przemysłu, gdyby nie zagrają z każdego dnia mówi nie zgadzają się dzisiaj Gazeta wyborcza opublikowała właśnie żyć, ale dzisiaj bardzo byłem dumny z tego zda będziemy wiedzieli zatem warto wiedzieć jeszcze, że to jest testy, ale 10  000 miejsc miejsc pracy więcej zamówienia do 10012017 roku oczywiście nie ma już tego tych wielkich statków żona prezydenta prawda ochrzciła to są jednostki małe wyspecjalizowane, ale takie, na których najwięcej dla swego zażalenia prezydenta niż siła takich mniejszych, które są robione w polskich stoczniach o wysokiej specjalizacji, do których na dodatek państwo nie musi dopłacać no może dlatego właśnie na rzecz małżonka prezydenta hity jak państwo dopłaca tylko w tanich galeria w bardziej w pigułce przedstawia, że mamy drugie miejsce w Europie piąte na świecie w tym przemyśle to, aby dziecięcy z pracy z tak powiem nie tak dawno mówiliśmy o tym w kontekście, że skoro prezydent Duda obiecał, że poprawimy no to został wybrany od razu wszystko zagrażają statystyka, że znajdę dobrze znoszą go wybrać już dość ja w używaniu szykują się w tych ofiarę i lasy na co dzień słabo się poruszamy, a mamy takie standardowe przyzwyczajenia zainspirowany notabene publikacjami Hajdo Rafał Maszkowski odejdzie z gazety wyborczej poświęconej rolnictwu, które udowadnia, że ludzie w Hiltonie wszyscy rolnicy, a rolników rolnictwo się zaczyna od pewnego potencjału, bo tak można nazwać rolnika chciałby, żeby tak to prawnie zostało zdefiniowane w nowy ukazały się informacje publikowane przez firmę Martin jako wskórać zajmuje analizą rynku Rolniczego i przy PL przywołuje różne badania i muszę powiedzieć, że jestem zbudowany statystykom, którą ta przedstawiają jak się zmienia już nie mówię o wykształceniu rolników, które po prostu lawinowo w każdy rolnik obecnie to jest współczesny biznes rolniczy, który w, który by na pełne teoretyczne przygotowanie do tego, żeby poruszać się w tym temacie biegle w ale w ciekawą informacją jest to nagłe co pomijamy w 2000 czternastym roku sporządzane dochód gospodarstwa Rolniczego omówiła rolnicy gospodarstwa powyżej 15 ha, które są pod nasz reprezentant pewne wyniósł 5044 zł, a my w 2000 piątym roku ten dochód był 20005 wtedy przyzwyczailiśmy się mówić, że my, że te dochody walki z rolnictwa są znacznie niższe dla porównania w gospodarstwie pracowniczym tele 5044 zł konfrontuje się z realnym dochodem sporządzane na poziomie 4289 więcej się pochylamy nad tą niedolą rolniczą, w które niewątpliwie polega na tym, że trzeba ciężko pracować podnosi się duże ryzyko tak jak każdy przedsiębiorca jeszcze dodatkowo spotęgowane wznowę nie udowadniać, że Polska zrujnuje mnie i aranżer przywołują na zaporze był ważnym wskaźnikiem jest to ile, ale rolnicy inwestują, więc 10 lat temu rolnicy inwestowali w skali roku około 2 , 5 miliarda złotych, ale już w 2013 roku w tej inwestycji wyniosła 4 miliardy 900  000 000 prawie 5 miliardów złotych z czego 2 miliardy pochłonęły inwestycje budynki 17 miliarda maszyny urządzenia, a wszyscy 50  000 000 środki transportu, więc to jest wydaje mi się w statystyka, która oczywiście no nie zmienia trasy nie plasuje nas w czoło w czołówce rolniczych o tym, zakresie oraz standardu, niemniej jednak jest fałszem stwierdzenie, że polskie rolnictwo no być może takie pół hektarowa, jeżeli to zaliczamy do chwili się ku upadkowi ludzie nie mogą z tego wyżyć ze żwirowni jest na to nałożyło na, żebym chciał ja bym chciał, żeby to zaczęto na ten temat rozmawiać poważnie i to grubo po tak znaczących dochodach, a objęto podatkami, by z nich z pewnością poprawiło sytuację budżetową i poprawiły komfort psychiczny wszystkim zatrzymanym zarzuty związane z TK, który wątpił czy pan Krzysztof Machnik ruch nowej formacji jak rzeczywiście potwierdzają to co pan wyraz troski mówi nam by jak i szereg osób z mojej bliższej dalszej rodziny są rolnicy jak się do nich jeźdźcy i tam często częstą u nich bywam od wielu lat na pytanie jak idzie od 30 lat standardowe absolutnie fatalnie się takich złych czasów dla rolników nie było panu za Gierka było czasami lepiej, ale ostatnio to świadczy o poczuciu humoru po takim stwierdzeniem czy czują, a tak naprawdę to jest dużo lepiej także myślę, że to się zmieniali z 1 strony pozycja humor się pojawia z pistoletu standardowe odpowiedź tak jak bym przyjeżdża jako urzędnik pyta się dzieje to na pewno każdy statystyczny rolnik w połowie w Polsce jest, że jest fatalnie zdobyć informacje rzeczywiście trochę w tym w tym w tym trendzie ukazały się ukazał się raport Unii Europejskiej na temat zadowolenia z pracy w zdawałoby się, że duży, że to jest taki czynnik, który miałby bardzo świadczyć o tym na ile to zadowolenie się przekładana co do z pracy zawodowej żyć w życiu, a po to, żebyśmy byli to porządny bardziej wyluzowani i szczęśliwi Otóż okazuje się, że Polska w tym raporcie zajęła jedenaste miejsce przeskoczyliśmy 3 oczka na pierwszym miejscu jest Finlandia i kraje skandynawskie co można było się domyślić natomiast oczywiście jedenaste miejsce pod tym względem natomiast zadowoleni z jakości życia to Polska awansowała na dziewiąte miejsce wciąż oczywiście jest pytanie czy wszyscy tak to odczuwamy no ale skoro statystycznie w ten sposób się deklarujemy no to świadczy o tym, że na pewno nie jest gov UK jest ona coś zarzucić, że bardzo bardzo w testach syntetyczne Nielsen syntetyczny także inne rozmaite podana przez agencję poszanowania energii w ciągu 15 minionych lat o 51 % psy spadła energochłonność polskiej gospodarki myślę też z tych rozmów o uszanowanie tych jest K2 to teraz będzie fragment wywiadu z dzisiejszej prasy, kiedy porzucimy złotego ECE jeśli pan pyta o wejście do strefy euro to powiem, że za rzecz przepraszam jeśli pan pyta o wejście do strefy euro to powiem rzecz zaskakującą oby jak najszybciej co powiedzieć na planie prezydent elekt blisko minister prezydenta list poselskich Szczerski tak jest minister prof. Szczerski w rozmowie z, że z Rzeczpospolitą, kiedy porzucimy złotego powtórzy jeśli pan pyta o wejście do strefy euro to powiem rzecz zaskakującą oby jak najszybciej teraz dalsza część zdania, ale o Polsce w strefie euro możemy realnie mówić wówczas, gdy Polska gospodarka i polskie dochody osiągną pułap tej strefy w fatalnym, by Polacy zarabiali tyle, a Polski przemysł produkował tyle, by wejść nam się opłaciło w praktyce oznacza to wiele lat i topole warunkiem dobrej i konsekwentnej budowy polskiego potencjału gospodarczego ani straszenie publicznymi pieniędzmi jak oni szastania publicznymi pieniędzmi jak obecnie w każdym czasie decyzję o przystąpieniu do strefy euro Polacy powinni podjąć kiedyś kiedyś w referendum dokładnie znając wszystkie warunki decyzja o zaprzestaniu lub utrzymaniu bicia własnej waluty musi podjąć na to możliwe w czasie pierwszej kadencji Andrzeja Dudy dopytuje Rzeczpospolita nie ma takich planów ani szans nie należy do euro podchodzić dogmatycznie to też nie jest wyścig trzeba obserwować co się dzieje w strefie euro brać udział w dyskusjach i przyszłość, a w domu rozwijać swój potencjał dyskusja może, więc wrócić dopiero w kolejnej kadencji prezydenta co ja bym powiedział, że może wziąć wszyscy rolnicy szybkiego przyjęcia wstąpienia do walut europejskich przez Polskę najmniej posługuje się dogmatem, a najbardziej po prostu pragmatyzmem, bo tylko te argumenty przesądzają o tym, że należy tą opcję rozważać na poważnie, bo patrząc jak Unia zabiega o szczęście Greków do marzyło mi się, żebyś był w czasach niedostatku taką Polskę martwią nosi po tylu wybitnych reprezentantów w kwiatach Zachodniego pochylał ciało nad problemami społecznymi naszego kraju no More zyskają ani na chwilę nie nie pochylają no i chciałbym, ale my nie możemy wykluczyć żadnej możliwości nie z powodu, że przypisuje szczególne cechy nam go po prostu tak jest w sytuacji czasami rozwija się wbre w naszym oczekiwaniom Andrzej Arendarski, ale w 2 i tutaj jest zwrócić uwagę na zmianę argumentacji, bo w zasadzie nie można powiedzieć po tym co pan przeczytał w tym rewelacyjnym zdaniu prawda nie pierwszym to jest jakby za zaprzeczenie, ale też używanie argumentów racjonalnych, a nie np. ideologicznych prawda, że tutaj musimy mieć zawsze z naszą walutę, bo to jest podstawa naszej suwerenności Otóż nie musimy wiele krajów jest absolutnie suwerennych, jakkolwiek walutę nie mają sny mają wspólną natomiast jedno teraz te warunki w zasadzie nie są to jest bardzo trudne do spełnienia w perspektywie 20 lat najwięcej, bo myślę, że Polska przy dobrym zbiegu okoliczności może osiągnąć ten łatwy w zamożności najbogatszych krajów w unii, a z 20 lat minimum, a poza tym zwraca sportem sprawa referendum ne chce przypomnieć, że sprawa przyjęcia euro została jej przyjęta wraz z podpisaniem traktatu akcesyjnego techniczne szczegóły sztandarem ruch w prawo jest zaś razem technicznej jedynym powodem, dla którego być może poddać analizie Maciej Grela z weryfikacji sprawy naszego o urlop do podpisu pod deklaracją przystąpienia jest jednak historia, która w sposób znaczący zmienia role euro co znaczy trudno nam dzisiaj powiedzieć, jaka jest przyszłość tej waluty wydaje się, że to jest jedyny rozsądny ogranicznik, który narzuca pewną czujność rewolucyjną w podejmowaniu tej decyzji o etykę ad Vocem, ale to zupełnie inna sprawa, że uda się odnaleźć radość jest inna sprawa jej sprawy te właśnie przyszłość euro i t d . tak dalej, że sprawa może wynieść przystępować, ale nie ma co decydować, ale jeśli referendum powinien przystępujemy do SA to znaczy powieśmy stan wizualnie prawda, bo stwierdzamy, że nie mnie nie spełnił 1 z naszych zobowiązań to cóż to wypowiedź pana w pana ministra przyszłego ministra Szczerskiego Anna pokazuje, że na nic nie zmieniło schodzi od tak jest twarde poglądy ze strony prawa i sprawiedliwości w kwestii przystąpienia do strefy euro w sposób miękki przyjemny usłyszeliśmy, że jest tyle warunków, które należy spełnić się i wtedy możemy rozważyć znał jakby, odpowiadając na pytanie oczywiście warunki muszą być spełnione to trudno, żebyśmy przyznali, że przez Powiśle przystępować złym momencie na złych warunkach no no to są oczywiste rzeczy, które też usłyszeliśmy zamiast kluczowe słowo stałoby w odpowiednim momencie jedni to rozumieją właśnie taki sposób, że czasami powstaje taki okienko, z którego należy skorzystać i zawsze będą plusy minusy przystąpienia do strefy euro nie będzie nigdy idealnego momentu, w którym ranne taka sytuacja może się zdarzyć tyle komentarza w odpowiednim momencie wrócimy do tego kraju, a poza tym chciałem przypomnieć cytowane bez żadnych zadań na rzecz chorego w zeszłym tygodniu słowa prezydenta elekta, że w, który zobowiązał się, żeby będzie robił wszystko, żeby wszystkim było dobrze znanej z wizyt, ale poseł się zostać Miss zostanie z zostańcie państwo z nami teraz będą informacje ekonomia kapitał gospodarka ekonomia kapitał gospodarka tylko 42 minuty po godzinie dziewiątej to jest trzecia część magazynu EKG Maciej Głogowski jest jeszcze dzień dobry w naszym studio pan Andrzej Arendarski pan Krzysztof Barembruch pan Maciej Grelowski zaczynamy zdziwienia czy któryś pan chciałby się dziwić, że ciężary Zawisza ciągle się dziwię się sytuacja w górnictwie była ostatnio mamy polskie Górnictwo i polskim górnictwie mamy niepokojące sygnały dochodzące z Bogdanki kopalni jak wiadomo działający normalnie na zasadach w rynkowych mianowicie, że na spadła spadły bardzo się akcje, bo Bogdanka jest przedsiębiorstwem notowanym w na giełdzie nie zarządcy wystąpił z wnioskiem o mnie aby przeznaczyć zysk na kapitał rezerwowy nie wypłacać dywidendy pod znakiem zapytania w US stoją stoją inwestycje, których strukturę miał być wysokości prawie 450 nie bilionów złotych w tym roku i wreszcie nie ograniczono wydobycie o 1 000 000 ton co jest bardzo bardzo dużo dzieci z 9 i młodość i pół, więc teraz wszystko rezultaty tego co się dzieje w górnictwie i polityki rządu czy braku polityki zdecydowanej mianowicie nie pompowania publicznych pieniędzy w spółki nie nierentowne nie nieprzynoszące zysków przynoszące straty nie można np. ograniczyć się nie ograniczy zatrudnienia w miejsce, które sprzedają węgiel, które mają na składach po na bardzo niskich cenach, żeby utrzymać płynność jej zbankrutować i to wszystko w takim kontekście szerszym was nie ma racji, ponieważ w powietrze w zagrożone są na rynku spółki zdrowe poprzez politykę państwa i hodowli Strumień państwowych pieniędzy, które np. przez PiS mógłby dotrzeć do firm działających w tych nowoczesnych wysoko w kreatywnych wysokowydajnych dziedzina gospodarki Wodnej w opisie po prostu bez bez właściwie beznadziejnie z upadającym sektorze plus to, że absolutnie podważać zaufanie inwestorów do polityki czy prywatyzacyjny czy call kolejnych projektów ze strony państwa tego, że ja pamiętam naszą dyskusję na temat wyceny akcji Bogdanki i decyzje rządowe był spodziewany spadek wartości i pamiętam, że to Niemcy rok temu była kwestia to czy 2 miliardy teraz się, że kwota jest dno siłą rzeczy zdecydowanie wyższej jest pytanie nikt nie dyskutuje na temat tego w jaki sposób zrekompensować inwestorom, którzy w oparciu o prospekt emisyjny zapowiedzi inwestowali w akcje i teraz raptem są posiadaczami papierów wartościowych, które mają ułamek wartości w stosunku do zakupów, a i remis z kolejnych akcjach ze strony państwa kolejnych inicjatywach, które mają zachęcić ewentualnych inwestorów do RODO do współuczestniczenia w prywatyzacjach czy też innych inicjatywach w Lotto jest zachodzi pytanie czy jakiekolwiek konsekwencje ktokolwiek za to ponosi nas kryzys, ale Górnictwo to branża specyficzna znaczenie branży Węglowej dla polskiej gospodarki wciąż maleje w ostatnich latach ich wkład we wzrost gospodarczy kraju był w zasadzie zerowe tak twierdzą autorzy najnowszego raportu Warszawskiego Instytutu studiów ekonomicznych nie jest prawdą, że Górnictwo mocno dokłada się do finansów publicznych przekonuje Maciej Bukowski dr Maciej Bukowski szef tegoż Instytutu po uwzględnieniu olbrzymich dotacji dla tego sektora każdy Górnik odprowadza do Państwowej kasy średnio 14  000 zł netto rocznie podczas gdy pracownicy innych branż 2 × tyle tez dzisiejszej Rzeczpospolitej raportu tam jest zamieszczony opis tego raportu właśnie to co mówiłem o tym, że się lokować tam, gdzie pracowników wprowadzenie 14 zlotym jest ich lidera i realia i żywi ludzie, z którymi się jakoś muszą poukładać ich o ponad 3 zlote nienależnego wyraźny wizualny euro, żeby utrwalać lekką tendencją jest w 2, żeby to zmieniać prawda na jaw, że będzie to wykorzysta swój czas na zdziwienia na pewno polemikę z moim sąsiadem, z którym zawsze się tu zgadzam, ale nie zawsze jest zapewnienie bytu przez lata wypracowaliśmy pewien model, że nawet nie musimy się porozumiewać głosem, ale myślimy bardzo odważnie, ale i hałas jest pewien obszar Sylwia Pawlak nas różni, a mianowicie pan prezes Arendarski w dzisiejszym wprost opublikował tekst związany z mocno ulubionym tematem letnim mediów, czyli bramkami i opłatami za przejazdy drogowe, nawołując do natychmiastowego zlikwidowania bramek kimś lansowana jest jasne czy przywołanie zwiad powiązania tanim premier Bieńkowskiej, która powiedzmy dosyć jej łatwo i wygodne dla siebie sposób podjęła pewne zobowiązanie być może już myślące Brukseli zrzucenie na nią spadnie zmiany systemu opłat system opłat z rzeczy polega jednak mało czasu nie ma to znaczy wbre w pozorom to nie jest taki zabieg prosty zlikwidowanie bramek, ponieważ bardzo ważną rzeczą są wpływy dla funduszu drogowego, a także dla innych operatorów z pozyskiwane w 2 proc w przypadku jednych dla spłaty długów, które zaciągnęli na budowę tych dróg oraz wóz powodów aparat państwa na utrzymanie dlatego nowoczesnej tej nowoczesnej sieci dróg, na którą trzeba wydawać wielokrotnie więcej niż było to historycznie w poprzednich latach jeździliśmy po dziurach i narwany wizualną polemizuje chwilowo wiele nauczyć szkoda zatem nie jest za darmo nie, ale z więzienia dodaje, ale otworzenie bramek przed przejściem na system diagnozy lekarzy, ale co my możemy tego typu wiąże się ze ściągalnością należności przywoływanie systemu viatoll, który obowiązuje dla ciężarówek, czyli dla bardzo określonej grupy zarejestrowanych samochodów, a przede wszystkim przez ich właścicieli, z których egzekucja jak wiemy z doniesień prasowych różnego rodzaju zobowiązań z tytułu przejechanych kilometrów wzbudzała wiele emocji łącznie z karami, które dostawali za przejechanie od tylu nastawienie tego na system drogowy dla wszystkich, czyli dla samochodów prywatnych sieci samochodów ciężarowych szczególnie przy samochodach ciężarowych z polskim znaczeniu w Polskiej wersji lokalizacji tras jest istotną rzeczą i trudno wyobrazić ściganie tych, którzy przyjadą dzięki otwartym bramką i nie uiszczą tego natomiast ja bym skłaniał się do namawiania władz zajmujących się do tego, żeby wprowadzić automatyczną obsługę tych bramkach bramek w cel czyli, które nie powoduje relacji między kierowcą ma, a kasjerką czy kasjerem, który tam musi policzyć wydać tak dalej tylko po prostu, żeby ci, którzy mają wniesiono opłatę awansem na rzecz psie chęć przyjechania odpowiednich odcinków poprzez system kart zbliżeniowych, które u nas są bardzo popularne po prostu byli rejestrowani przez to bramki bramkarz natychmiast otwierała to zwiększa wg praktyki światowej czterokrotnie płynności na bramce obsługiwany ręcznie, czyli banki wiecznie żywa w prawdziwej wersji, ale brakuje, ale będzie nie poradzimy będziemy z Chazarem klauzula do walki bramki są w każdym systemie są bramki prawda nawet tam, gdzie są tematyczne, a wszyscy wszystko można robić się tym tajnym rada, czyli jak tak, ale musimy utrzymać zarazem rewia ja chcę jednak Chiny Francja chce jeździć ten autostradą to po prostu przejedzone na gaz przepłacamy dlatego Amy odczytuje z tego polscy i dobrze, ale nie ma wrażenia jak i jako czytuje nam Renata mama Bożena przecież ja mówię, że wszędzie są bramki tylko są takie, które się przejeżdża i tylko wychwytuje prawda czy nawet w Hongkongu nie ma bramy g zamiast się płaci jej stan dziecka przed mostami są takie jakoś nie ma tych problemów wie pan ja jeździłem z takim urządzeniem Nowym Jorku jeździłem w Portugalii i tak jakoś Holandia Otte przepraszam jako 7 nie te pieniądze i ściągali prawda i automatycznie, skąd ta prawda, bo wypełniłem odpowiednia okazja dla Węgrów czy ja rozumiem, że z morza szum rozmów rozmawiamy o kwestiach technicznych prawie niewidoczna rada specjalistami od tego czy czy np. spowodowanie automatycznego otwierania się bramek w sytuacji, w której najpierw kupiłem jakąś możliwość korzystania z autostrady, czyli przed płaciłem za ten kurs na początku czy dziś łatwo jest równa na dysk pod prąd techniczną bankowy rozwiązania rozumiem, że propozycja, ale z ligą, ale on jest kierunki fundamentalnych uspokajają zmierzyła się, w którym chcemy korzystać z autostrady mamy taką alternatywę albo zapłacę z góry w postaci tego, że wpłaconych już kartę zbliżeniową jakikolwiek inny system czy kupił urządzenie, które spowoduje automatycznie w momencie przejeżdżania przez bank ściągnie z tego konta czy też alternatywa będzie taka nie zapłacę pojadę i będę czekał godzinnych korkach to się, że większość osób na zdecyduje się przed długą podróżą skorzystanie z takiej możliwości czytał kartę wykupić, czyli rozmawiamy o kwestiach technicznie rozłożenie zbiera się z PiS zbiera się z faktem, że należałoby dwudziestym pierwszy mieliśmy czas zacząć od jego rozmawiam z was o ważnych sprawach finansowych ja rozumiem, że nie jest pierwszym wieku nie rozmawiamy o tym czy stawiamy dodatkowe bramki, bo ja rozumiem, że chodzi o to czy wracamy do starego systemu też czy też próbujemy być może z problemami technicznymi, a jednak próbujemy znaleźć obrazy takie rozwiązanie tracą płynność zapełni tylko tyle Macieja Skorży Janas trawę, bo mówimy o system nie jest tak powszechnym i jednak wciąż zobowiązuje, ale zasad pobierania tych opłat w parze w paru modelach obsługiwania tych tych trzeba szanować zobowiązania z wierzycielem właśnie zapytany o to pana panie prezesie, jeżeli rozmawiamy o jakiego rodzaju ujednoliceniu opłaty i uproszczeniu dla nas odbiorców kierowców obywateli to 3 mając różnych koncesjonariusz na drogach pan także współpracuje z 1 z koncesjonariuszy autostradę Wielkopolską jestem przekonany, że dziś na rok 16 siedemnasty wszyscy są w stanie się dogadać i wprowadzić system, który będzie zabezpieczał wasze interesy, które ma się zaczynać swojej kontroli ma pani Ela Jarre uznajemy uznajemy niema waszych naszych interesów są interesy wspólne, bo tak samo, ale z tak zmienia mówi po po stronie przychodowej, jeżeli chodzi o wpły w z tego tytułu tak samo zobowiązania jest związana jest, aby już od tych jakich zobowiązania państwa wobec istniejącej sieci autostrad na głoszących na rzecz ich utrzymania wymagają zapewnienia sobie gwarantowanych przychodów wzrost tego co im się zaoferuje natomiast podjęcie decyzji pamiętacie panowie była sytuacja podniesienie bramek na i nie wiem 1 weekend dla na Wybrzeżu w niejasnych sytuacji i bada wyliczono, że kosztowało to 20  000 000 zł i że kto za to zapłaci no, więc moje pytanie jest jak się podniesie wszystkie bramki to zasada pre-paid jest fantastyczna jak korzystamy z usług telekomunikacyjnych bojach po prostu nie zapłacimy nie będziemy mieli połączenia my tu mamy zapłacić aż 60 i polemizuje Zająca nie tylko wyłącznie na normalne dni ja chciałbym wiedzieć czy jest szansa, że się wszyscy dogadają i stworzą, ale nie twórzmy iluzji, że to jest tylko kwestia woli podniesienie bramek i ze w tej dziedzinie nikt nie chce podjąć decyzję ona jest w Opolu podyktowane wieloma aspektami prawnymi ekonomicznymi to nie jest kwestia tylko utrudniają żadnymi zobowiązaniami wobec koncesjonariusza się teraz grywa w alei zgadzają gotowanie z tzw. systemu remis nie wiem, o co chodzi ESK 2 i mężczyzna zmarł z akcjami dotyczące restrukturyzacji zadłużenia Grecji Otóż mamy taką sytuację, w której absolutnie coś do zdziwienia, ale że tak jest, dlatego że absolutnie w dużo bardziej komfortowej sytuacji są Grecy Grecy z naszego prowadzenie Grecy prowadzących negocjacje Itaki przedłużają, bo wiedzą, że druga strona, czyli międzynarodowy fundusz walutowy Unia Europejska siłą rzeczy musi się zgodzić na dodatkowe ustępstwa jest kilka powodów po pierwsze nikt nic nie jest w stanie zaakceptować politycznie wyjście Grecji strefa euro, bo boi, bo nie ma gwarancji, że Grecy sobie poza strefą po paru latach perturbacji nie poradzą lepiej aniżeli Grecy poradzą sobie lepiej to mamy temat Hiszpani innych krajów, które też chciały wystąpić ze strefy euro jest kwestia ewentualnej pomocy i wbijania PIN-u przez Rosję w dni między państwa europejskie, czyli tu też pewna spójność musi być zachowana to po trzecie, jeżeli do tej pory ostatnich latach te międzynarodowe fundusze i instytucje w parkowały systemu grecki 240 miliardów euro mówił tak naprawdę trzeba się w cudzysłowie kieszonkowym z 6 miliardach i sprzeczamy się o to, bo moc od psa 8 miliarda teraz półświatek kolejnej transzy sprzeczają się o kolejną kwotę, którą siłą rzeczy te państwa muszą one także praw do sytuacji polega na tym, że z 1 strony te reagują nerwowo giełdy reagują nerwowo politycy, którzy wypowiadają się na temat trudnych specyficznych negocjacji wycofywania środków albo dbania o środki unijne, ale fakty są takie, że wszystkie karty naprawdę w tych negocjacjach zdaniem Grecy, ale jak oni zrobią wszystko, żeby udowodnić kpią sobie po prostu z całą Europę i nie do końca, jakie się jednak w swoich komentarzach i polityków różnych i również badania opinii publicznej wice jednak wzrastający ten nurt, który byłby w stanie zaakceptować wyjście Grecji kończymy w dno taki to ostatnie minucie takie zdanie kończymy te zadania magazynach tak jak chciałem zdziwienia ach, polecić mimo wszystko, ale zdecydowanie polecić państwu rozmowę dzisiaj z ministrem Szczurkiem w Gazecie wyborczej Polak chce więcej dobrze to jest rozmowa, która na nie dziwi mnie, że minister Szczurek słusznie mam wrażenie, by tutaj nie będziemy polemizować się na temat zawartości pokazuje to co się w Polsce udało przy, pokazując statystyka i dane o tym jak na przestrzeni 7 latach wzrosła płaca minimalna, której dyskutujemy czy jest niezbyt niska czy nie nazbyt niska o tym kto płaci w Polsce podatki jak to ma szansę ich nie płacić o tym jak zmienił się system ulg dla osób, które mają więcej niż trójkę dzieci, ale mam wrażenie, że ten wywiad jest taki też odpowiedzią tak bardzo polskie albo kucharz Platformę albo korzyść PiS jest albo Polska w ruinie jak chce opozycja, ale czy w Ford Polska w kryzysie co opozycja albo wszystko się w transformacji udało się jak chcieliby niektórzy jak dziś można jednak starać się wspólnie szukać synergii pośrodku wiele nam się udało, ale są też tacy, którym się wiele nie udało i oni też rozmawiać mówić o ochronę taką wiedzę w tym się utrzymujemy amnezja gra się czy nie wydaje się, że argumenty, których używa pan minister Hall to, że państwo coś zawsze w wywiadzie to co z obszaru, którego nikt nie kwestionuje natomiast to, o czym była debata przez ostatnie 7 lat to, że nie można zachowywać w sytuacji trwałej bez zmian, zajmując się o, a ja uparcie my jeszcze z obawami, że te wszystkie tematy, które są teraz w debatowano także o tym, podziale zysku w bogactwie i rozszerzaniu tego sukcesu na tych, którym się do tej pory nie udało jest tematem i do polityków i pracodawców przedsiębiorca jest miasto jest za darmo dla branży za ich pan Andrzej Arendarski krajowa izba gospodarcza Maciej Grelowski Business Centre Club ma pan Krzysztof Barembruch PKB Management dziękuję bardzo to było magazynach informacje po informacjach Cezary łasiczka i program Owczarek ekonomia kapitał gospodarka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA