REKLAMA

Co zawiera program Ministerstwa Edukacji Narodowej "Bezpieczna+"? I dlaczego MEN zignorował głosy przeciwko kamerom w szkołach? Rozmawiają Aleksandra Pezda, Małgorzata Szumańska i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2015-06-15 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie tych aut z gór i trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Aleksandra PEZDA dzień dobry dzień dobry, a będziemy rozmawiać, bo ulubionym naszym temacie, czyli bezpiecznej plus o bezpiecznej szkole, czyli ulubionym naszym temacie, czyli o szkole technik RFID złożyły przed końcem roku szkolnego, a bezpieczna plus, czyli założenia do programu programu, który ma dotyczyć 4 sfer bezpieczeństwa dzieci młodzieży w cyberprzestrzeni czasu wolnego od Rozwiń » zajęć szkolnych szkoły i bezpieczeństwa przeciwpożarowego przyszło państwu bardzo zabawne to jest właśnie sposób w jaki próbuje inną wybrnąć z z takiego pasztetu, jaki zgotowała jej premier Ewa Kopacz nowa wiceministra Urszula Augustyn wiceministra edukacji mianowana specjalnie właśnie po to, żeby realizować rządowy program bezpiecznej szkoły w i oczywiście, w którym premier Kopacz powiedziała wyraz swoim exposé o bezpiecznej szkole w ten sposób, że chodzi o kamery instalowanie monitoring, czyli o to, żeby już nie było bezpiecznie, że będą im żądanie da pieniądze szkołom na kamery i potem była zadyma OTK Marion hasło wydawało wszyscy byli niezadowoleni znaczy przepraszam tak nie mogę powiedzieć oczywiście sporo innych z biblią niezadowolonych było już od dawna wiadomo, że to bezpieczeństwa właściwie nie poprawia poza tym mówimy dużo braku zaufania społecznego, a to tylko innym te sytuacje pod kreślą i t d . i t d. lej pamiętając, że za chwilę przejdziemy ta teoria właśnie dlatego może już umiemy z tymi kamerami sobie odpuściła natomiast nowa wiceminister edukacji Urszula Augustyn usiłuje Hardy próbuje znaleźć się jakieś takie dobre wyjście z tej sytuacji wydać te kilkadziesiąt milionów zdaje się 90  000 000 zł ma do wydania w ciągu 3 lat i spróbuje znaleźć na to inne sposoby and ja z nim o tym, rozmawiają podczas takiej konferencji, którą organizował euro taki ośrodek szkolenia nauczycieli przy zsypie stąd wiemy, że są właśnie takie 4, jakby jak to pani minister mówi 4 nogi tego projektu jest na to jest dbałość o to, żeby w cyberprzestrzeni młodzieży było lepiej i bezpieczniej, bo jak wiemy ta przemoc rówieśnicza teraz szerzy się ze mną i straszy w ich znaczenie głównie no bo to ma większą siłę rażenia niż taka przemoc rówieśnicza bez internetu i mówi też pani minister, że dorośli też się gubią, więc trzeba szkolić dorosłych i w tym nic w tym w tej części projektu mają być pieniądze dla NGO-sów, w których już tym zajmują pewniej kilka lat z nich zaciera ręce na takie szkolenia dzieci na hit szkolenia nauczycieli szkolenia rodziców z tego co się tam w sieci dzieciom niedobrego może zdarzyć renminbi również na jakiś portal internetowy, na którym będzie można coś o tym, przeczytać czy już rozmawiamy o tym co ma sens czy na razie prezentujemy, jaki jest, a to ty decydujesz ty jesteś ekspertem edukacji oraz ich aż to nie tyle na wywóz referuje proszę pana rzymskie 2, chociaż raz pokoleń druga rzecz to on w PE i to jest bardzo naiwny, ale no dobrze to jak może jednak jakiś element ocenny w Ostrołęce, choć uważam, że to niema sensu, bo z 1500 i 1500 będzie osób różnych instytucji, które się tym już zajmują nie wiem po co wyciągać nowe pieniądze na nowe portale, kiedy stary istnieją jakoś działają, choć nadzieją napawa to, że mają być tam szkolenia dla nauczycieli, że takie wsparcie dla nauczycieli w tak w pracy wychowawczej to jest ów zgodzę się godny cel, gdyby tylko na to postawić byłoby świetnie było nauczyciele się właśnie w tym gubią i potrzebują pomocy natomiast druga część to są szkoły to jest etos często to są pewni zajęcia pozalekcyjne, ale bardzo ciekawe, bo ministerstwo czy też rząd chciałby wydawać pieniądze na harcerzy Aldona klub młodych naukowców, ale gola ZHP PTTK wszystkie kluby w leki takie zajęcia, które nie będą budowały jak to określa ministra Urszula Augustyn właściwe relacje rówieśnicze m. in. gmach ma to być udział w młodzieżowych drużynach tworzono postęp, a fotoreportaż poza ich to i tak rzeczywiście z nim nosi mundur owym na tym spotkaniu, w którym uczestniczyła właśnie tym z polskim na dyrektorzy szkół pytali, ale jak to przecież na to są pieniądze skądinąd PTTK jest organizacja znalazła sobie harcerze też mają swój byt, kto dostanie te pieniądze no, więc to jest jeszcze wypracowywali wiadomo ile drużyna są czy oskarżony nie będzie to konkurs projektów w MO, ale to nie był może harcerzy wymyślą sobie jakiś obóz dla dzieci i nie harcerskich i t d. żona to wszyscy razem z warzy w na remont no to takie trzecie trochę w szkole ministra się asekuruje i ludzi cały czas powtarza, że czeka na inne opinie, że ten projekt może być jeszcze zmieniany, że mnie jak coś nie będzie szło to oni będą w wy na to szły pieniądze coś się nie sprawdzi to się z tego wycofają jak to się sprawdzi to tam przerzucą pieniądze taka, a tak to metodą prób błędów trzecia rzecz to jest rzecz, która mnie zadziwiła najbardziej, ale może na nas, więc liczyć, że zdobędą pieniądze na poprawę procedur bezpieczeństwa w szkołach czyni na ćwiczenia co zrobić jak do szkoły wchodzi terrorysta albo co zrobić jak szkoły ogarnie pożar w i ma poza tym ten okazał się na tym spotkaniu, o których wspomniałem, że wszyscy dyrektorzy się żal że, chociaż niby mają szkolenia BHP to właściwie nie wiązać się zachować zdarza się szkoła, że wejście bezpieczeństwa i zaryglowane kratą z jakiegoś tam, bo z 1 strony jest to wyjście bezpieczeństwa z drugiej strony w jakiś magazyn, który trzeba zabezpieczyć, że my, lecz generalnie nikt nie wie tak naprawdę nie ma przećwiczony takich procedur w szkołach jak się zachować jak przyjdzie korekta sił jest z bronią albo jak będzie porzuca to nie dziwi, bo właściwie to powinien być standard ale, ponieważ udowodnili ci dyrektorzy, że to nie jest standard od ministra mitu wydaje się to sensownym pomysłem, żeby była taka on coś w rodzaju takiej nocnej pomocy, czyli jak potrzebujesz pomocy to przyjedzie do ciebie ekspert i zrobić takie ćwiczenia albo przeszkolić, gdy całą kadrę pedagogiczną no i czwarta część gry to jest właśnie coś co wpłynęło już orlikach i pośrednikach nastąpi era od wyników drużyny i nie zmieni się od AMW pożal się zdarzają jak i w każdy w PSP mają być takie samo, ale do ćwiczeń z dziećmi, że np. żeby można było tu sale zadymi chip i czystej Stali będziesz czekał, żebyś wiedział jak naprawdę to jest przeżyć pożar żółty to podobno takie sale już istnieją w Rakoniewicach Tarnowie i Krakowie próbował bić się dokopać do tego, ale w Rakoniewicach to znalazłam po prostu muzeum pożarnictwa oraz w okolicy są klasy Pożarniczej nie dziwne to jest tam zakaz sala do ćwiczeń pożarniczych 3 to nie jest tak, że wyciągamy jakieś siły kompetencje np. straży pożarnej, która zdaje się ma budżet na szkolenia na nada taką edukację po wydaje się, że ona od tego czy jest w ogóle nie ekstrema to mogę na razie miasto z twoim zdaniem zaś się nieśmieszne teatru grzecznie zamilkł MO ni to budziło największe wątpliwości mówi nam się, że to jest już po powielanie kompetencji w ale na razie to jest projekt zobaczymy jakie kto wniesie były uwagi straż pożarna na pewno się cieszy, bo dostanie trochę pieniędzy to tak zaloty takimi Niemcy w zgodzie z jakimiś takimi latami trzydziestym i mam wrażenie, że wtedy się tak młodzież uczyła Orlęta to 2 wieki tak ja zapytam panie ministrze czy to nie przygotowani trochę takie jak do wojny dość dawno nie rodzi się szykowali do wojennej rozliczymy się z nową miłość strzelanie jak ugasić pożary i na rozwód golfisty Rory z ognistym wzorzyste, ale pani minister, mówi że mnie, że to jest, że przed tym mieście przy mojej szkoły przejdą takim Penn tak będzie taki przegląd szkół czy są właśnie przygotowane dla na różne akty bezpieczeństwa i niebezpieczeńst w, jakie są takie przysposobienia obronnego w ale dziś to jest bardzo ciekawe było jak zapytałam dyrektorów, którzy tam byli na konferencji czy uważają, że kamery co uważają, że jest najbardziej sensowne z tego to nie bały się zgodzili się najbardziej sensowne jest walka z cyberprzestrzeni co świadczy o tym, że właściwie nie wiedzą co to jest co to jest PCC, by ta przemoc rówieśnicza i że niespecjalnie sobie z tym jednak potrafią poradzić oraz, że najfajniejsze jest to ćwiczenie procedur, bo ich nie znają natomiast ich jak zapytają o kamery to nic się nie zgłosił, że to ma sens, ale co ciekawe zapytałam potem, dlaczego nic się nie zgłosił, ponieważ każdy z tych szkół jest kamera są kamery, odnosząc się nie zgłosili boju stanęli także w latach 2 Simeone i mają to najczęściej w szatniach przy wejściach do kamer monitoring jednak czy jakaś część szkół jednak jest w tych szatniach one robią w Ameryce monetami oraz to, że zaraz kamera go do dołączy do nas po informacjach Małgorzata Szumańska z Panoptykonu pewnie lepiej wie, o co tak czy kamera akurat w szatni, ale może jeszcze się zastanawiać nad tym co się dzieje tak powiedziałbym politycznie nogą można, by się zastanowić się posunąć, bo ta proponuje, że kompetencji poco powoływać pełnomocnika rządu ds. bezpieczeństwa w szkołach w sytuacji, kiedy jest cały resort, który m. in . tym się zajmuje czy dobrze mówi w lotach każdy pełnomocnik oczywiście działa w tym resorcie jest w tym względzie, by tu nie ma jakiegoś wyssana z los został powołany wiceminister w miejsce odwołanego wiceministra niegdyś Macieja Jakubowskiego i cennik nie będzie można elastycznie, że nic nie zmieniło, że wygląda to na nie nawet sama ministra Urszula Augustyn mówiła w takiej pierwszej rozmowie, która z nią o tym, przeprowadziłam, że to nie jest nic nowego tylko ona ma zbierać wszystkie projekty bezpieczeństwa w 1 z gminy prawdopodobnie Platforma przygotowuje się do wyborów, żeby odpowiadać na nie takie zarzuty, że szkoła szkole jest niebezpiecznie i co zrobili z tym notowania z luźnym szronem ja tego nie wiem są różne badania, które wykazują, gdzie jest niebezpiecznie w jakim sensie jest niebezpiecznie nie wiem czy jest niebezpieczne z powodu pożarów po prostu nie wiem, ale na to moja wątpliwość wolnych torów oraz ewentualnych terrorystów, ale właściwie tu w tym ci dyrektorzy potwierdzili moje obawy lub odpowiednio mówili, że nie potrafią się zachować w tej sytuacji raczej, że wielu nie ma takich ról wyrobionych procedur zachowania i Lotos Wybrzeże oraz kryło się jednak jakoś Ukah no to dobrze sobie pytanie tylko na 1 ile starczy tych pieniędzy, bo ich tak naprawdę nie jest duża część 90  000 000 omawiane Zlatan szkół jest ponad 30  000, więc umówmy się no to nie jest jakiś szeroko zakrojony program i tutaj jeszcze na niekorzyść wiceministra Augustyn PL na niekorzyść premier jednak przemawia fakt, że ona najmniejszą kwotę chce przeznaczyć na tę kamery jednak, że to jest trochę tak jak się tak brakiem wycofano z tej deklaracji pani premier o tych danych nie to było łatwo wyciągnąć mnie do programu, bo to jest taki materialny namacalny taka walka z cyberprzemocą oznaka trochę nie ogarniam nie wiadomo, o co pan będzie w tym w internecie nie warto o karnety namacalne można podać liczbę zawsze, że z UW dodaliśmy ile stan Tomka na natomiast już 3 pełnomocniczka rządu, mówi że tych kamer to będzie mało i tak naprawdę cenione są w tym projekcie najważniejsze w nią zastanawiając się to wszystko rozmów, ale nie ma jakiś ważny nie ma statystyk, że jest niebezpiecznie nie ma nikt nie podaje MEN, gdzie w, jakiej warstwy, ale to jest, że to jest jakieś hasło żyj jak pieprz sól z raz słyszy, że szkoła miałaby być takim miejscem w Polsce, gdzie się jakieś straszne rzeczy dzieją tam Szawła jest licznymi programami, aby te rzeczy nie zawiera z nią oczywiście o tym, o czym powiedzieliśmy na początku czy też mówiąc na początku dziewiąty w kwestiach dotyczących internetu, ale to wcale nie mam poczucia się kurs szkoła koniecznie łączy, a my lubimy właśnie jest wszystko co dotyczy nastolatków wszystkie prąd z zimną Agnieszką Szulim natomiast rzeczywiście w szkole to przymus room jest z tego powodu, że dzieci się tam gromadzone denata nie patrzeć to tam aż ktoś, kto to życie rówieśnicze toczy i z tego powodu to w innej szkole jest współodpowiedzialna za to rzeczywiście, ale może rację to jest niż ta walka z z zespołu cyber przemocą lub po prostu dotyczy całego społeczeństwa i reguł, które nim rządzą i być może w tych rządowych szkolenia właśnie o tym, będzie nowa za chwilę do nas dołączy Małgorzata Szumańska z Panoptykonu także jeszcze pozostajemy przy bezpiecznych plus ze mną w studiu Aleksandra stacji i 1340 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studiowało Ola PEZDA i Małgorzata Szumańska z Panoptykonu, która dołączyła do nas dzień dobry dzień gra tych rozmawiamy o bezpieczny plus, czyli o programie no właściwie trudno powiedzieć, jakim takim się szeroko zakrojona żołnierzy ma drogę osłoną, których antybiotyków tak się mówią o nim osłonowy nie jest tak mówi nam, że w policzyliśmy w przerwie z Olą ile to będzie pieniędzy dla każdej ze szkołą, gdyby każda ze szkół miała rzeczywiście coś z tego budżetu dostać wyszło, że to jest wstrząsająca kwota 1000 zł rocznie w Hongkongu tak też bardzo mało, ale oczywiście ministerstwo edukacji i pełnomocniczka mówią, że to nie jest tak, że mają zaopatrzyć każdą szkołę tylko, że to będzie w systemie konkursów i po 3 dniach w ryzach jest zapotrzebowanie na kamery to kto to będzie, a jak będzie zapotrzebowanie na wyjazd harcerski to też dostaną zapotrzebowania na kamerę nie mam, bo jak się okazuje również wszędzie są w Bośni nie, bo znowu gdzieś czytałam zdaje się, że w Rzeczpospolitej, że znów przyszło bardzo dużo o zgłosi na tę kamery i wcale nie wszyscy tę kamerę dostaną z tego cało z danych, które przedstawiło MSW wynika, że około ponad 10  000 szkół w Polsce jest wyposażony w kamery, więc to jest z nim rozliczy VAT tak mniej więcej 13, czyli całkiem duża grupa szkół cały czas nie ma kamer w taki jak już inni im się już zgłaszają, żeby chciał ja rozumiem, że mówisz to z pewną ulgą strefa euro w wąwozie między ojcem już w pełni monitorowane zresztą były też ktoś napisał ostatnio, że właśnie przeczytał anons na stronie, że są kampanie mają być kamery i Łódź jest bardzo ciekawą właściwie ciekawa, bo to była mama z rad rodziców jak to te pieniądze na kamery do powstał film z, a więc rzeczywiście myślę, że jakieś tam zapotrzebowanie będzie szczególnie wśród dyrektorów, którzy będą się mogli pochwalić, że coś do bezpieczeństwa robią co jest takie taka namacalna rzecz, którą łatwiej zorganizować kameralność oni rzeczywiście taką długofalową poprawę inwestycje w relacji w szkole to jest dużo prostsza rodzice wiadomo są zatrzęsienie bezpieczeństwo swoich dzieci, więc na każde hasło w tym kierunku mariażu rozlegał pozytywnie mam nadzieję, że nie wszyscy jednak nauczycielom też jest trudno zabrać głos krytyczny, chociaż akurat związek Nauczycielstwa polskiego krytycznie się wyraził o tym, pomyślano jednak kamery szkoła chce mnie osobiście bardzo cieszy, że możesz wziąć w nim dostrzeżono ten problem również tam dla nas również znowu się nie przebiło mu w różnych organizacjach i i podmiotach, bo obok krytycznie wypowiedział się też np. Rzecznik Praw Dziecka czy Giodo, że to nie jest dobry pomysł no ale ta argumentacja rzeczywiście jakoś do rządu nie trafiła i ich w trybie pilnym i szybko ten projekt jest procedowany w nowość, ale nową broń Boże, by zająć, by nie było też czy tylko wtrąca jedno zdanie to mówią, że jakby pełnomocniczka rządu do telewizyjnego programu Urszula Augustyn wspomina, że ona sobie zdaje sprawę, że właściwie najważniejsze są te właściwe relacje w szkole rówieśnicze, ale też właściwe relacje między nauczycielami rodzicami ona nawet użyła takiego sformułowania rodzice też są do wychowania, czyli że, jakby rodziców też chciałaby czegoś nauczyć mimo to rząd Brnie w ten kamery, choć już trochę ograniczył się, ale właśnie zastanawialiśmy się z poprzednim wejściu poco komu kamera w szatni wejście przy wejściu co rozumie, żeby patrzeć, kto wchodzi to wychodzi może to jakiś sens ma, choć pewnie też nikły, ale po co kamera w szatni, żeby co utrudnia mają być kamery na korytarzach myślę, że to jest duży rozdźwięk między tym jak kamery funkcjonują szkoły na tym co się mówi w tym programie, bo inni teraz właśnie w odpowiedzi zresztą bardzo zdawkowo inna uwagi różnych podmiotów pojawiła się taka myśl, że do kamery to nic do takiego bezpieczeństwa, że to dzieci sobie robią krzywdy nawzajem czy nauczyciel lub dzieciom krzywdę tylko o to chodzi o to, żeby ktoś z zewnątrz nie przyszedł nie robią zrobił czegoś złego czy to ewidentnie chodzi o obniżeniu kre w butów w zoo porwał dziecka z szatni niewiast no ale z drugiej nas również zachodnie ziemie chłop nie ma, ale z drugiej strony tych kamer ma być aż 16 średnio więc, że znacznie nasz kontakt tak wyliczyli, że 16 średnią szkołę mają być Kamerunu mają być rozlokowane w różnych miejscach na szczęście nie wymieniono klas czy toalet ale, ale co cały czas wychodzi na to, że to wcale nie nie ma być Komarow przy wejściu tylko okrężną drogą, więc wyżej Hammer, choć na korytarzach no druga rzecz jest taka, że właśnie spojrzymy na choćby raportują kuratorów oświaty dotyczące wykorzystania kamer w szkołach to co najbardziej przewija się wątek dyscyplinowania uczniów z 1 strony mówimy, że to kamery to bezpieczeństwo fizyczne takie ogrodzenia zewnętrznego złego świata, ale z drugiej strony w praktyce one są bardzo często oczywiście nie w każdej szkole, bo tu dużo zależy na poty, żeby przypominać uczniowi uwagę, że już rok po wsi tak, bo jesteś obserwowany cóż wszystko robisz to o tym, że dowiemy co wykorzystała przeciwko tobie, chociaż znałam znam sytuację takiego ucznia jest co najmniej 1, który udowodnił swoją niewinność dzięki kamerze, bo został posądzony o to, że pobił kolegę czytam, że coś ukradł chyba i innych poprosił o monitoring i w ten sposób udowodnił, że jest niewinny na czas budkę z takimi głosami nauczycielskimi męża żony przykłady, że są bezpieczni, bo nie będą posądzenia o to, że rząd nie rządziła z wieży był uczniem albo rzuć czymś co się stało i czy nauczyciel był na dyżurze czy zachował się odpowiednio, że rząd, że będzie to można sprawdzić problem polega na tym, że trochę popadam w taką paranoję udowodnienia sobie wszystkiego i szukania jak już takiej neutralności w każdym działaniu, a tak się nie do boksu, jeżeli ktoś rzeczywiście będzie niewinny już mówią z takimi grubymi słowami, a Camerona w udowodnieniu tego zupełnie nie pomoże, bo to jednak narzędzie ograniczone, który wszystkiego nie widzi i jeżeli będzie rzeczywiście chcieli tak wszystko było odnieść to dojdziemy do tego rzeczywiście będzie mu w UE musi udowodnić własną niewinność i myślę, że to nie jest dobre drugą w szkole to rzeczywiście nie jest rolnictwa drogą wiecie, że drony takie myślenie jak z Rosji putinowskiej wszyscy jeżdżą z kamerami połączonymi, żeby udowodnić potem co się działo na drodze, a ile z tego fani silników najtrudniej było tak głównie to dziś chcę powiedzieć jeszcze, że wiecie, że my się wydaje, że najmniej tymi kamerami, że przyjmują sami uczniowie i mam takie wrażenie może ci dorośli, którzy już reflektuje w nocy z ograniczeniem wolności i swobód obywatelskich mogą mieć problemy, ale ja mam takie wrażenie tak z rozmów z z młodzieżą w nosie, że oni są bardzo obyć się już z tymi kamerami, że oni poprzez internet są gotowi po zmianie danych odcięte część swojej intymności z oddali mnie nie jest dla nich nic dziwnego ani nie jest zaskakujący właściwie oni już mają to wliczone w cenę życia niestety mam wrażenie, że mało, kto słucha tego Uczniowskiego głosu, ale rzeczywiście, gdyby go posłuchać to podejrzewam, że zna znalazłoby się spora grupa uczniów, które rzeczywiście z kamerami byłoby jak najbardziej oswojona pytanie jak my doceniamy z mojego punktu widzenia to jest problem co znaczy to że, że oswajamy się nawzajem i młodych ludzi z poczuciem, że ich każdy krok może być obserwowany żyć normalnie żyć się nawzajem podglądamy i możemy to o opóźnieniu jakoś wykorzystać i rzeczywiście, że zaczynamy żyć w rzeczywistości, w której każdy kod każdego na grę nagrywa podgląda robi zdjęcia już zrobimy zdjęcie butów czy Sfinks, o czym nie wróci do sieci, a ja już nazwę Forza Helios możemy też wrócić dość dziwne, że rozmowy przy kolacji to też będzie zgodna z powodzi się z zresztą nawet nauczyciele mają problem z tym, że są przez uczniów nagrywanie i za bardzo nie wiedzą co z tym zrobić, a jednocześnie my dajemy takim mocnym systemowy sygnał uwagę na obserwowanie się z normalne w tym nie ma nic dziwnego co więcej w tej nowej wersji projektu bezpieczny plus pojawił się też wątek rejestracji dźwięku, który do końca nie wiem co znaczy to bardzo taki jest enigmatyczny jest fragment dotyczący rejestracji dźwięku, ale jednak jest, więc nie wiem czy to coś znaczy że, że rzuty celne diagnozy na korytarzach w płotach słupach przy wejściach na ogrodzeniach będą też rejestrować to, o czym się rozmawia w szkole i pod szkołą pojęcia nie mam, ale myślę, że to nie wróży nic dobrego nie wygląda to wszystko rzeczywiście jakoś szalenie pociągającą Jerzy zastanawia nas tym, w czym to taki sposób powiedziała, że uczniom co nie przeszkadza i myślę, że może też być tak, że właściwie mamy taką rzeczywistość, która jest w ogóle nasycone rozmaitymi metodami podsłuchu czy lokalizacji danej osoby i właściwie te kamery już mało nas obchodzą, bo każdy ma smartfona, który też nie wiadomo czy wiesz nie słyszy przypadkiem albo nie widzi w bardzo, że widzi go właśnie, dlatego że LG smartfon, który stworzył nas śledzi im młodzież nie ma z tym problemu, żeby włączyć lokalizację, żeby wszyscy wiedzieli gdzie, gdzie jest właściwie inny może to jest jakiś brak wyobraźni to jest minimum z diabłem pytanie o prywatność zaczyna się wtedy, kiedy się traci prawda to jest jest to bardzo gorąca woda też pokazują nasze nasze doświadczenia związane właśnie z z działaniami edukacyjnymi w szkole, bo ich do cyrku ponoć tylko ktoś tworzy materiały edukacyjne takie scenariusze lekcji staram się z nimi wychodzić rzeczywiście jest wiele młodych osób, które teoretycznie widzi problem nie rozumiałem tak naprawdę, dopóki nie zostanie z problemem po twarzy to jest tak bardzo abstrakcyjne i tak dużo bardziej atrakcyjna jest to codzienność związana z przymusem obecności w sieci np. przymusem kreowanie swojego wizerunku tego, że gminie nie ma to jak właściwie nie istnieje albo w Brzuzem albo szansą niż oni w tym widzą szansę w tym widzimy przymus i rzeczywiście chyba jest także jak nie doznają jakieś krzywdy to traktują to jednak jako szansy nie przymus np. jak kiedyś jakieś grupie gimnazjalistów powiedział, że przecież ważny jest oczywiście zdawali sobie sprawę co jest reklamą, a co nie, żebyście wiedzieli, kto was Solny inwigiluje, kto wam pod spód zsyła jakieś treści żelu jak wznawiano Google, który się formatu mówił pod potrzeby to my średnia płaca ma w tym internecie oglądać rzeczy, które mnie interesuje, ale wolę z nimi pracowało aż wyszukiwarka do rzeczy, które nie interesuję się, zupełnie jakby już są z formatowania z uczelni już tak sądzić, że tak sądzą, że inwestorzy nie tylko młodzi choć, żebym bardzo chciałem odejść też w tej dyskusji głos w tej dyskusji o kamerach, bo ona toczy się trochę poznałem dyskutują 0 dorośli tak naprawdę to w ogromnej mierze rośnie przede wszystkim dotyczy właśnie uczniowi młodych ludzi, ale myślę, że taka brak wyobraźni i 333 brak świadomości, o których tutaj mówimy dotyczy tak samo w dużej mierze dorosłych, którzy często sami dają nie najlepszy przykład swoim dzieciom i którzy mnie też często sami traktują w sposób przedmiotowy chociażby, wrzucając im zupełnie niekontrolowany sposób zdjęcia na swoim czy nagrania swoich pociech do internetu często sytuacje w Chełmży można powiedzieć, że nawet trochę kompromitujący Invest takim myśli czy bez wyciągnięcia wniosków związanych z tym, że te dzieci będą z tym bagażem komunikacyjnym żyły przez byłych bez reszty życia być może teraz to będzie normalne być może zmierzał do społeczeństwa, w którym musimy się, że uczyć żyć takim bagażem, ale już się, że to jest bardzo smutnej warto się zastanowić czy rzeczywiście w takiej rzeczywistości chcemy funkcjonować, w którym naprawdę dziecko jako dorosły człowiek już nie ma ograniczoną możliwość decydowania o swoim życiu twarz wizerunku o tym jak jest co postrzegają zakresem prywatności jest jednak bardzo mocno połączona z kwestią władzy znacie to my rzadko o tym, pamiętamy, ale jednak bez pytania o posiadanie sekretów prawda tak, by Sacred sekret inność to jest to coś co co tworzy prywatności dopiero utrata tych sekretów rzeczywiście zaczną uruchamiać całą tą wielką dyskusję władzy nad swoim życiem możliwości decydowania o sobie to jest naprawdę to są fundamentalne rzeczy z tym, że takie miękkie, których nie widać na pierwszy rzut oka rzeczywiście się czuje dopiero wtedy kiedy, kiedy ktoś straci, kiedy stanie się coś krzywo manto Józek tak krok po kroczku jesteśmy o udzielanie tej naszej prywatności tej naszej autonomii możliwości decydowania o sobie to tak naprawdę trudno zauważyć, bo to jest jakiś udogodnienie to jakiś niż bezpieczeństwo i że zanim się spostrzeże, że to jest dla nas jakiś problem no to naprawdę szybko to nie, ale wiem np. zalecam państwu, jeżeli ktoś jeszcze weganie zrobił, żeby spróbował sprawdzić jak wygląda kwestia jego lokalizacji w Google, jeżeli używana przy PL telefon z Androidem na pokładzie, bo można się mocno zdziwić, kiedy się na nich zobaczyć mapę miasta i wszystkie swoje ruchy w ich jest dość przerażające doświadczenie, kiedy widzisz, że to urządzenie rejestruje jak do metra w razie widać, kiedy telefon leżał w pokoju leżał w sypialni, kiedy leżał w kuchni to są naprawdę dosyć dziwne doznanie nie wiem czy jesteś nieodzowność z tym radzić, bo niektórzy reagują na coś takiego rzeczywiście szokiem nawet takim postanowieniem toyoty rozbudowy jakością i niweluje romanse, a nie są zachwyceni inni twardo wykluczyć, że tak naprawdę nie mają wyboru od teraz mogę zrobić, jeżeli nie mogę tego zmienić co wymusza polubić jest też trochę żyjemy w takim świecie, że nie widzimy możliwości wyboru dla siebie więc, jakby sami się skłaniamy do tego, żeby mówić o taktykę z rzeczywistością może to właściwie zwolniłem związana z rolą jest zawsze to, o czym już powiedział szczerze, że możemy udowodnić swoją w rożnych mój telefon i rozwoju ziemi zamieniają mężów jest Leo jest tego bym też nie lekceważyła natomiast nieświadomy, że 1 rzecz dotyczącą tego programu rządowego żywo w zasadzie on działań o wzajemnie się wykluczające jego założenia, bo z 1 strony montujemy kamery, a z drugiej uczymy o bezpiecznym zachowaniu w cyberprzestrzeni, czyli krótko mówiąc o zachowaniu prywatności w Genui rzeczywiście to jest takie wyludnienie chyba niezrozumienie tego to jest taka podwójna gra podwójna rola niezrozumienie problemu jest, że montujemy kamery na szkole jest też podgląd danych dla dobra wyższego należy w domu w cudzysłowie, bo nie ma internetu w domu jest tylko internet po prostu z nami jest wszędzie uważaj na siebie, bo jesteś podgląda no i trochę rzeczywiście urojonym w ich brakuje nam doświadczenia moim zdaniem jednak brakuje nam doświadczenia w 2 in w w obchodzeniu się z tą nową rzeczywistością ciągle jeszcze dziękuję bardzo Aleksandra PEZDA Małgorzata Szumańska z Panoptykonu, ale są, żeby dostać Famu 301357 zaś Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA