REKLAMA

Sztuka współczesna wg dzieci. Rozmowa z dr. Łukaszem Malinowskim

OFF Czarek
Data emisji:
2015-06-23 12:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek studia gość dr Łukasz Malinowski koordynator projektu estetyka współczesności realizowanego przez stworzenie akwedukt dzień dobry witam serdecznie na dzień dobry witam serdecznie i ten projekt trwa do 2005 . i czerwca i zgadza się zaś, że gaz centrum sztuki współczesnej zgadza się w zasadzie finał tego projektu, bo projekt zaczął się pół roku temu między ruszyły pierwsze warsztaty w taki projekt zakrojony daszku szkołach organizowane Rozwiń » warsztaty z estetyki z UE działań artystycznych i finałem tych działań jest stworzenie przez uczniów dzieł sztuki, które właśnie zamku Ujazdowskim są aktualnie wystawiana i to co teraz dzieje zamku Ujazdowskim jest finał tego całego projektu półrocznego, który uczniowie różnych szkołach realizowali dlatego warsztaty w szkołach przecież jest plastyka poza tym dzieci patrzą na piękne budynki jeżdżą patrzą rozglądają się patrzą piękne miasto dookoła nas rosną zgadza się rosną jeżdżą patrzą na, ale czy tak widzą rozumieją to nie uczy już trochę szkołach i czy filozofii etyki i to co zaobserwowałem są zasady stało się źródłem dla stworzenia tego projektu było dostrzeżenie, że uczniowie mają największy problem zrozumienia procesu, że proces z taką rzeczą, która jest dla uczniów trudno się uczą się fragmentaryczne rzeczy, że oderwanych od siebie ja nie widzą ciągłość między 1 zdarzeniem kulturowym, a drugim po jesieni wybory po wyborach będzie sporo procesów, więc Note, a tak to rozumiem, o czym staram się na razie to jeszcze nie angażować należy zacznę od estetyki aha, czyli raz dostrzega pan mówi, bo dziś jakiś czas temu pewnie kilkanaście lat temu były badania i młodzieży dzieci, by w brytyjskich szkołach, gdzie dziś nie potrafił też połączyć np. zwierząt z produktami, jakie tam Niemcy i krowy z mlekiem kury z jajkiem i t d. czyli z niej, że to też pewnie jest jakaś inna przestrzeń tego samego procesu uczenia się zdarzają nawet łatamy pojawią się takie programy, które także kątem realizacji tych dzieci tam powstało setki programy wycieczek nagle okazywania, że mleko jednak jest odkładanie spółki czy coraz bardziej którymi za jakiś fragment, ale nie nie podważam tego połączyć 1 z tak może być bardzo groźne dla Zbyszka Konieczka tak źródła wody tak bardzo bardzo Global ostrzegł Janek na przykładzie historii seria zawsze lubiłem historię wydawałam się, że to taki fajny przedmiotem Maserak zawsze uczniów była bardzo negatywna historia narzekali, mówi że nie rozumieją po co z tego uczą jak jest sens tego, że nie można ich suma równa się, że Mieszko w tym roku ani w innym roku Edyta ma znaczenie w ogóle MMA owca nie było rozmienia wierzę, że trzeba się uczyć, bo trzeba ale jaki jest tego sens Pisz Ełk w porę głęboko to on tam nie wiedzieli my to w iluś tam przypadkach wyszło na innych też w innych zagadnieniach, że proces jest trudność ten dostrzeżenie tego, że co się wydarza co się zmienia my jesteśmy w końcu efektem jest bardzo długotrwałego procesu i to, że dziś mamy takie budynki, a Hiszpan rozmawia w swoich audycjach i estetykę cmentarza czy parkingów w tej okolicy nad mamy też dzięki jego szybkim procesom, które się czy zdarzyło wcześniej, że to jest jedno z nich wypływa z cudem się z uczniami jest obca no ale teraz żyję incydentalną wiedzę przekażemy to może drastycznie zmienić, że społeczeństwo, bo nagle okazuje się, że decyzje o różnej, które podejmujemy każdego dnia, a mają wciąż mają wpły w na nas zasili w przyszłości decyzje ostateczne decyzje ekonomiczne decyzje dla kogo głosować i t d. tak, ale to jest niebezpieczna broń ta jest bezpieczna broń, jaką jestem chyba filozofię, więc uczy filozofii etyki i tutaj w nabytą niebezpieczną broń nieustannie uczniom sprzedajemy, przestrzegając przed tym, że jest niebezpieczna broń, ale jednak jest to niezwykle ciekawa dla samej ciekawości, która jest stałym źródłem no taką, jaką dziecięcym źródłem Poznania świata no jest wartością wydają się, którą warto pielęgnować nowe koszty posiadania takiej broni on kandydatem na pewno też głęboką myśl o świecie rynek daje radę zjeść śniadanie i przejść do studia dziś właśnie jadę, więc już tak w wgląd w cierpliwość w końcu audycji w samochody na wątróbkę dzisiaj szła wątróbkę z branży w ale wracajmy do estetyki współczesności tak projekt po lekturze i ja prowadzę już we kilka lat w tym roku, bo wraz ze stowarzyszeniem, które wraz z kilkoma przyjaciółmi pasjonatami powołaliśmy zawieźć go rozszerzyć na większą liczbę szkół niż do tej pory w dziejach no jak to wyglądało zaczęliśmy od rozmów z dyrektorami szkół, promując opowiedzieć krótko, o co chodzi o warsztatach z estetyki współczesność z jej tytułu sam bardzo taki niewdzięczny powstał kilka lat temu jako tytuł roboczy i tak się trzyma, bo nie mogę znaleźć lepszego tytułu na niego krótko mówiąc ma on w ciągu kilkudziesięciu godzin warsztatów spróbować zmierzyć z uczniami uczniów z pytaniem co to znaczy sztuka dzisiaj, dlaczego 3 kreski na krzyż mogą być sztuką, dlaczego mimo tego, że ja też tak potrafią namalować to jednak nie za to milionów nie zapłacą, a komuś za to miliony zapłacą firmy są zdania, że stan zapisu w taki kurs zapraszam serdecznie nie daje odpowiedzi na bolała go zastraszyć stare pytania, a nie dają odpowiedzi, ale droga sama jest interesująca i tak próbuje z uczniami od jak pan powiedział o Odrze mecz do koniuszka przeprowadzić ich od takiej najważniejszej, a tak, żeby sięgać do źródeł od niego mniejszy sztuki pokazać w jaki sposób sztuka procesuje właśnie czuć się przełamuje sam Alex z teamu rozmawia i w tej rozmowie Ola styl Suns rozmawia to jest tak na zawsze są rozmawiała z grodu oraz historią miasta edycją teraz zaczyna rozmawiać tak bardzo monologi licznie i tak sama wewnętrzne siebie takim głosem wewnętrznym natomiast ja staram się pokazać uczniom, że to gdzieś tam się wzięło właśnie ze podajemy jako przykład na 1 z pierwszych zajęć Madame reklamie Dawida pokazuje oraz Madame lekami el Max ulica namalowaną strat później, żeby ta sama postać jest już w trumnach taki u pozwanej przekrzywiony co on w wysokim żartem rozmową właśnie oba te dzieła sztuki czy magii jest tutaj twórcze i czy jest takim artystą pełną gębą już powiedzieli mu na skopiował moty w w zdrowiu swoich śmieszny żart na ten temat, ale dzisiaj nie mam wątpliwości, że to dzieło sztuki na jego taką rozmowę próbują się pokazywać w jaki sposób rozstrzelanie powstańców madryckich Goi koresponduje z obrazami Picassa dotyczących wojny w kolej to widać już nawet tak ładnie, a nie dostrzegają bizona i próbuję wówczas powiedzieć, że rok, odkąd w Polakach no gdzież te są w tym szeregu my też trudny moment to jest moment trudno, które ostro się borykamy jakoś mierzymy jakość próbujemy się z nim brat Oleś Tax Polak ma problemy są trudne do ciekawych albo wysypał się teraz, że z 1 strony rozszerzamy horyzont ludzkie mówi, pokazując im właśnie pokazujące dialog artystów w, a z drugiej strony szkoły fizyki właśnie zamykanie horyzontów poprzez sieć zestawianie zawsze tych samych obrazów z tymi samymi obrazami jak co mówi o Goi to auto Picasso, a jak w spojrzymy na rondo to od razu to jest też są takie jak takie lektury obowiązkowe w to też jest także projekt jest na leki z autorskim emocjonalnie, by nie wynika żadnego podręcznika wynikałyby z mojego zaciekawienie mając na wiedzy i Serbia zaczęło się tak jak chciałam, by poznać dowiedzieć się pomyślałem, że świetna okazja na to, ponieważ mam oczywiście mało czasu, żeby w domu poświęcać czas na czytanie zgłębianie pomyślałem, że wykorzystam czas zajęć z uczniami na to, że wraz z nimi robić samemu się czegoś dowiedzieć, więc tak to się rozpoczęłam czy to jest także to jest powielanie tez stronę w ogóle bez pracy w szkole, kiedy np. u siebie bardzo potrzebują bardzo mówią o tym, że chcą wiedzieć, dlaczego to znaczy zostają bez Polaka mówią ale o co w nim chodzi o najem w Grodzką n p . który się strasznie oburzała ktokolwiek inny pyta mojego obrazu mówił, że ten obraz znaczy to i tak czytałem gdzieś dawno taką interpretację 1 z obrazów środki pionowy pasek czerwony obok 2 prosto po prostokąt takie fioletowe czarne widoczne są na najpiękniejsze przedstawienie kuszenia Świętego Antoniego jakichś lokalnych zostało nas się oburzył się nie rozumiem, że próbują się też tak można próbować próbuję pokazać, że tam, gdzie może się mierzyć z tym, że to nigdy nie będzie dobrą odpowiedź pana szczególnie w szkicu o sztuce współczesnej jasno zostawić uczniów z takim powietrzem to zawsze będzie niezdefiniowane i nikt tego nie rozumiem poczujemy to to nie jest poziom szkolne stąd, jakby od czegoś zacząć od takich prostych rzeczy zestawień najlepiej na żużlu grają współczesną, bo ja nie rozumiem dlatego pani jest różnica nie jest jeszcze w umowie przez Boga sztuka współczesna sztuka współczesna polega na tym, żeby właściciele galerii kuratorzy mieli pracy i niezłe pieniądze to jest jedyne zastosowanie do sztuki współczesnej reszta to są komentarze reszta to jest w ogóle w dodaje staram się też uwagę, że strasznie ale, żeby świat, które oni żyją właśnie te biurowce wszystko niczym się otaczają czy dizajn to też jest właśnie jest estetyka codziennie do samej sztuki nie tylko się odwołujemy, ale też stara się pokazać, że rewolucja, która osiadła w dziewiętnastym wieku dostała kultura masowa, kiedy powstały całe spektrum kiczu, kiedy powstał pierwszy magazyn ludzie mogli kupować chcieli mu powstawały imitacja bryki, że to wygenerowało jakąś przestrzeń kultury, który oni są dramatycznie zanurzeni czy wszystko co ich otacza w zasadzie kiczowate jednocześnie warto rozumieć, że tak jest i dlaczego tak jest taki scenariusz tej bardzo szeroko staramy się do góry się z takiej, a Tysona latem nago znalazła się drzewku z, które no właśnie Fideszem bardzo trudny temat dla dla uczniów w jaki sposób, jakby tak o takie prowokowanie sztuki czy igranie ze sztuką takie mówienie tak myślicie, że nie da się zrobić z dmuchanego Halka i postawić galerię, ale to zdrowej postawie Piotrowi starej dojeżdżało sztuki zachwycają to jest gotowy na wieży bezpośrednio z kultury sportu takie masowe na najbardziej popularne dziś na no tak bardzo tak i gra tak można tak nie niepokojącej taktycznie estetycznie tak byśmy powiedzieli nam coś na taki jest świeżość sztuki staram się uczniom innego spróbować śmierć nie taki jest świat sztuki do tego próbują nas przekonać różni ludzie, którzy czerpią z tego zyski, ale proszę się nie da przekonać to nie jest świat sztuki wróciły nasze rozmowy po informacjach dr Łukasz Wojnowski koordynator projektu estetyka współczesności jest państwa mają goście wracamy po informacji Radia TOK FM Cezary łasiczka program Owczarek studio dr Łukasz Malinowski koordynator projektu estetyka współczesności realizowanego przez Stowarzyszenie akwedukt i w ramach tego projektu teraz finał tego projektu, czyli prace uczniów, którzy brali udział w tych warsztatach zgadza się, które związane z MSW w Warszawie centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski do 25 czerwca można te prace oglądać natomiast interesujące stojak to w Boże, że pasterze czegoś dowiedzieć także dla siebie, ale przy okazji pracując z dziećmi dojedziesz pan też czegoś o dzieciach o czy może bardziej od tej relacji dzieci sztuka dzieci estetyka tak oczywiście nasz dowiedzieć się czegoś tak to nie sposób edycje są nam przepastne, jeżeli chodzi, a swoją osobowość i dostrzegania ich połączeń świecie odjazd co jest ciekawego to toczył się percepcja sztuki przez dzieci tego w jaki sposób one rozumieją ją inaczej podchodzą cały projekt zakłada to, że oprócz tego, że sobie rozmawiamy z dziećmi o sztuce trochę pokazujemy to dzieci ostatecznie mają się zmierzyć tylko ze sztuką w ten sposób, że mają coś zrobić, że mają wytworzyć na takie pisma o dzieło sztuki współczesnej na podstawie tego co tam sobie poznały swoje zainteresowało co było interesujące dla nich zajęcia no i to mierzenie się jestem też tak bardzo interesujący mandatem przez różne bardzo lubiany, ponieważ dotyka z LG Sony edukacji też takiego zagadnienia przełożenia na jej teoretycznie abstrakcyjnej wiedzę na jakąś praktykę no tak, że coś powstanie to jest moment, które wydają się bardzo fajny w ogóle w projektach na tym projekcie przez to też fani wychodzili, bo burzliwy czas coś robią wytwarzają coś co stoi dom stoi jest muzeum ludzie oglądają i taniej, więc może w ciągu pół roku dokonało się coś znaczy ze słów abstrakcyjnych obrazów Dronia wandali udało im się przejść kontrolę co na początku w ogóle nie widzieli, a rząd Kuźniar jest on 8 nie rozpaczają, więc tutaj trudno jest zrozpaczeni, a teraz znanymi z możliwości przełożenia tego co i zaraz coś wymyślić jak widzi na początku, że na końcu będzie także z takimi jak Acta rząd także od początku o mnie, więc za to panuje w ten sposób, że Adamek będzie na cały projekt od początku do końca można ciągnąć taka część warsztatowa teoretyczna trochę jak poznamy trochę o 8 w jaki sposób artyści tworzyli, jakie były źródła inspiracji, a zespołowi nie więcej projekt to oni żadnego zespołu z próbujących zapanować no bo to jednak trwała aż coś tworzyć i wspólnie muszą coś coś wymyślić na podstawie tego co poznali w połowie zdania dlatego, że to potem bardzo ewoluuje od pierwszych pomysłów uczniowie bardzo potem zmieniają te koncepcje co dodający wrzucają im nie naj le są tego świadomi na tym etapie natomiast ja już jak obserwuję to ich prace zdobywa się takie bardzo silny proces twórczy tak powiedział nawet na niej intuicyjnie tak być może nie obchodzą coś ulepszają coś zmieniają coś wymyślą mu, jaki materiał będzie lepszym, które nie są to może fabryki dział sztuki naboje środki i możliwość jej nasze w ramach pracy w projekcie są ograniczone oczywiście jasno to co udaje się ucznia, by stworzyć Nesty zegarek z o niej nie próbują do tej sztuki jakoś nawiązywać, jakie narzędzia dostają uczniowie, żeby właśnie zmierzyć się już z praktycznym w GM Szczucin sugestia jest taka istnieje takie małe budżet się dla niej gęste, żeby dysponują, jakimi środkami na to zżymać materiał potrzebują, więc nie jest takie, że tam każdy musi przynieść okradzeni testament możemy tylko ona ma jakąś pulę pieniędzy, więc są w stanie tym operować tak w wirtualnym teraz kupujemy dla nich teraz nie muszą pracować nasza powstają w zeszłym roku powstał taki projekt przełożenia na czarnego Kwadrat Malewicza w 3 da musimy stworzyć takie 2 wielkie sześciany 1 czarny biały dopasowali konstrukcji drewnianej jakiś prześcieradeł do tych jakich worków na to wszystko muszę sobie rozplanować cały taki proces twórczy od noszy od początku do końca taki, że tylko wymyślimy narysujemy jej koniec tego meczu trzeba wykonać zrobić z dysponują budżetem dysponujące środkami staram się nim, a 3 i przekonać do tego ażeby wykorzystywali na razie, jakie technologie, które są dostępne i żeby wykorzystywano to, z czym, w czym się biegle poruszają się na nie ma sensu rzucać się teraz zrobimy drzeworyt, bo to ciekawie wygląda już robocza to jest żoną, ale nasza droga nadal bardzo chciałem tylko wydaje mi się, że praca zespołowa w grupie byłoby trudno po prostu uczniom i mogliby Jerzy ma z wołowa artysta to jest indywidualnością artysta musi mieć przestrzeń rozumiem tak na temat naszego zdrowego artysta wyciąga zesta w, który musi się mierzyć z re innymi artystami wokół siebie i cesarza razem z nim wytwarzać więc, że namawiam do tego, żeby korzystali z własnych jakiś pomysł czy doświadczeń i to bardzo różne rzeczy wychodzą bardzo różne różnią się do tego podchodzą sporo społeczny rzecznik SLD i społecznych projektów to jakoś widać, że żonie i czują najczęściej dotyka te problemy w starają się tegoż oddać w sztuce i najwięcej z jakich technik Czyżby malują rysują rzeźbią nie jest w instalacji teraz mogę powiedzieć, bo to jest takie najbardziej spektakularnym dla uczniów w taki namacalny widoczne ale, żeby strona czasochłonna możemy też nas obciążanie jej swoimi zajęciami z reguły mają tam o 5000 różnego rodzaju dodatkowych zajęć kółek, więc tutaj fajne jest to, że chcą przechodzić nad żoną, bo z tego nie mają ani oceny ani profitów żadnej postaci i wymiany szkolnej, więc przychodzą tutaj tylko tylko ci, którzy chcą nieść to jest to jest już wartość dodana i niech tworzą instalację, ponieważ jest to najłatwiejszy do wymyślenia jednocześnie no przełamuje takie stereotyp pracy szkolnej w postaci plakatu na ścianę i obrazka, który się maluje na nowy system jest różnie teraz na wystawie uczniowie sześcian owinięte folią, w którym są opowie o ścianę różne wycięte postać jest albumu z dzieł sztuki jest 1 instalacja bardzo interesująca, która powstała we współpracy ze szkołą scanię przy współudziale fundacji razem Amora szkoła zgłaszamy Kawalerii wraz z 1 ze szkołą Kani wymienisz muralami ucznia wyznaczamy namalowali mural wysłali projekt co boli, że uczniowie z Warszawy namalowali tak Jan kilka osób splecionych w tak silnego uścisku troszkę to wygląda to postaci jak Zderzacz Vigelanda w Oslo takie są okrągłe te postaci teksty przerwa między siebie wyciskanie ma taką rybę w otoczeniu flag różnych napisów taką zieloną żółtą chleba i ją przejrzeć czeczeńskie dzieci poznajemy czy i w, a przez to faktem jakiś żart próba na wystawie jest reprodukcja tak panie naszego Nomura powstał tam najlepiej jest mural powstał w szkole 1, a tutaj postara produkcja, która nagle 2 stron takiej płyty oddaje to jezioro ze zwykłymi, gdzie dzieci, że jest oryginału i są kopie, że ich, że w zasadzie prawa autorskie kopia przetwarzanie tak to wszystko może też mecz działam sztuki tak w poprzek morza to działa kupić to jest też podajemy też Węgry ucznia z kolei stawiają przed nadzorować ich sprzedać czy wolno sprzedawać, a szukają kupców więc, że trudno podać mogę kilka adresów podać jak też w milicji w domu meblowym Emilia to nie jest taka przestrzeń, która kupuje dzieła współczesne oto, że może byśmy byśmy się zmieni nic z Emilią, a nie sprzedali na nie marzą o takiej naszym bardzo nam żartobliwie ale, ale rynek pytali o to czy dobry mecz można sprzedać jakiś sposób się będą mogli dzielić je rozdwoić 75 % dla mnie oczywiście reszta do podziału dla nich toczy się żart lud ten nie było wątpliwości obawiam, że na razie jego projekt szkolny za czym za naszą osadę będziemy się i to jest projekt pilotowali w 1 szkole nie to jest coś Hula na całym świecie my za czyszczenie pola też bym chciała, żeby ochrona za sieciowe wydają się jest bardzo bardzo fajny serial dla dzieci jest prosty w zrobieniu rocznie daje dużą satysfakcję no właśnie od ADO Zet zrobione z grona dzieci spotykają, a jest rozmawiają o sztuce na razie Hula w Warszawie o kulisach się na szkło marszałek w usta szkoła na nim wstęp jest przymierzany do rozmowy w Zielonej Górze Wrocławiu się tak rosnąć Kowalczyk dalej i zaraz będzie pan rozmawiać będą specjalnie przejmować nie realizował w ramach stowarzyszenia już jest kilka osób, które ze szkodnikami, które pokazałem w jaki sposób jak prowadzić warsztaty no już w szkołach niektóre prowadzą od nas osoby ze stowarzyszenia natomiast chciałbym docelowo, żeby po prostu były osoby, które by się zajmował koordynacją tego czy przeprowadzania tego w szkołach dobra sam jak podała im tutaj w ramach naszego stowarzyszenia też nie jesteśmy w stanie przełożyć tego na większą niż gorzką Gniezno powoli powoli chcielibyśmy już teraz będzie właśnie pokazane jak to wygląda od ADO Zet to wtedy łatwiej będzie też rozmawiać z potencjalnymi szkołami z wykonawcami bardzo ciężko było bez do szkoły, w której się nie zna treść nie pracowała i powie dyrektorowi mamy świetny pomysł i są to płaczę płacą za to szkoły budżet gminna, czyli organy prowadzące chcielibyśmy znać jeśli dofinansowanie przez rząd takie za nasze krzyki Grad nie natomiast nasze zdolności i rentowe są na razie niskie w związku z tym na razie się opieramy na tym cała zapas na szkołę pieniądze są tylko dla prowadzących działy jest tylko jego koszt prowadzenia zajęć Stowarzyszenie z Anną prowincji nie ma z tego, że skoro, więc go za prowadzenie zajęć, że może jednak dzieła sztuki sprzedawać może zastąpić Mraza, gdyby nie mówi, że to dzieci tanich nie zorientuje poważnie zapraszam go do zweryfikowania czy zobaczą, że jest zrobiło zejdzie na pniu tutaj właśnie ten bardzo chciałem podziękować centra sztuki współczesnej też tak trochę w prze my naciska w ciemno tak weszło w ten projekt udało się przekonać do tego, żeby pozwolić nam tamto wystawiać ma też rozumiem, że takie instytucje nie mogą szczególne nie znają nie wiedzą jak to wygląda tam mogą mieć obawy czy ten nie jest część sztuka współczesna jest taka, że to czy dziecko czy dorosły artysta to podobno to wszystko wygląda, że na to, że chodzi o VAT redaktor, ale nie to naprawdę tu nie ma nie ma czegoś bać to znak oraz analizę duże doświadczenie może zaproszona pomoc w realizacji z radością mogę prozy życia możnych wątróbce dziwnych rzeczach powodujące tak na Giewont matka to już Zach Paris Nord dobrze do 25 czerwca w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski można oglądać prace dzieci, które brały udział w projekcie estetyka współczesności, czyli TG spotkanie z dawną sztuką spotkanie ze współczesną sztuką próba zrozumienia co z tym wszystkim chodzi też próba zmierzenia się z wydobycia z siebie na artystycznych zdolności lub braku nowo doszło w śnieg to, że artyści zostali artystami, a także nie potrafi zrobić nawet tworzyć dla firm taniały bardzo dziękuję dr Łukasz Wojnowski koordynator projektu estetyka współczesności realizowanego przez złożenie kwiatów był państwem gościem informuje Maria dziękuje informację, że kilka minut o godzinie dwunastej 4 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA