REKLAMA

29 czerwca 2014r. Państwo Islamskie ogłosiło powstanie kalifatu. Co zmieniło się przez ten rok? Piotr Niziński w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2015-06-29 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tłumaczenie jest Lublin Olsztyn Igor trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Piotr Niziński z Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego czy Noblem dzień dobry witam pana redaktora witam wszystkich słuchaczy, a będziemy dalej pozostawali w temacie tunezyjskim, czyli już tym razem nie od strony turystycznej, bo też chyba ostatnich wydarzeniach słyszę nikomu do głowy nie przyjdzie, chociaż można również zastanawiać nad tym, ale nie Rozwiń » powinna przechodzić do głowy, żeby tam się udawać na wakacyjny, niemniej jednak Tunezja wydaje się w tym momencie takim krajem, do którego jest cała masa bardzo poważnych pytań po piątkowym ataku terrorystycznym, w którym zginęło około 40 osób rząd tunezyjskie postanowił zamknąć około 80 meczetów znajdujących się w rękach sala tweetów czy to jest sensowne pociągnięć czy na pewno jest pociągnięcie, które uspokoi nastroje wewnątrz tunezyjskie, dlatego że ważność u nas cała lewicowa opozycja tunezyjska stała cała strona nawet ta umiarkowanie islamistyczna wskazywała sola hitów jak od tych winnych radykalizacji nastrojów islamistycznych Messi, ale nie było to bezpodstawne, ponieważ już 2 , 5 roku temu do internetu przeniknęła taka lista, którą my nie możemy tego na 100 % potwierdzić, ale tak się przyjmuje że, że Tunezyjczycy są alawici i układali tych działaczy ważność tunezyjskich, który mieli być usunięci przez tych Sanofi trudności po prostu zamordowani stąd też 2 takich bardzo znanych polityków tunezyjskich Mohammad Ibrahim ni o ZOZ i i jego towarzysz partyjny zostali zamordowani właśnie na mocy tej listy, więc nastroje wewnątrz tunezyjskie na pewno uspokoi czy to uspokoi jakieś, aby tych, które są podejmowane przez wszelkiej maści samotnych Wilków państwa islamskiego, bo chce ludzi, którzy powrócili na teren Tunezji, a z dżihadu zbrojnego seryjna paliwo tego powiedzieć jednoznacznie nie możemy mieliby się zastanowić nad takimi komunikatami, które teraz na fali zainteresowania Tunezją i na sali oczywiście tempo tej po zamachu owej do nas napływają, czyli przede wszystkim taka informacja, że Tunezja jest 1 z miejsc, w których mnóstwo przyszłych bojowników państwa islamskiego wyjeżdża to znaczy, że to jest to z tu mnóstwo Tunezyjczyków jest za w pewnym sensie odpowiada na to propozycja, którą państwo islamskie wysuwa w głównej teraz pytanie jak nie popaść w jakieś takie nadmierne uproszczenia tej sytuacji może za zadajemy sobie pytanie czemu tak jest co, jakie to są przyczyny, a panie redaktorze to pytanie, gdy przyświeca moim tunezyjskiej kolegą koleżanką z uniwersytetu to nie od dłuższego dłuższego czasu, dlatego że oni od właściwie obalenia Zina El Abidina Ben Alego obserwowali tą radykalizacją nastrojów młodych Tunezyjczyków coś, czego w Tunezji nigdy nie było pojawili się na ulicach ludzie z brodami islamskimi tego zaraz za prezydentury sztabu, gdyż Bena Alego nie było nigdy i jakby Tunezyjczycy odpadają sobie sami na to pytanie w ten sposób, że mówią to są ludzie, którzy uciekli do Europy wróci do Tunezji i pojechali na dżihad prawdopodobnie jest to tylko połowa prawdy, ponieważ część Tunezyjczyków z interioru to jak ten student, który w, który teraz dokonał tych strasznych faktów suszę mróz karłami inny się również zradykalizował na fazie właśnie właśnie tych przemian, które teraz dotykają świat arabski tych zdarzeń których, które się toczą w całym świecie arabskim niestety musimy sobie powiedzieć, że Tunezja min przy całym szacunku i właściwie jako jedno z właściwym dla mnie jedyny przykład po arabskiej wiośnie postawiła na, a całkowitą demokratyzacji całkowitą wolność musimy pamiętać o tym, że to jest jedyne państwo po arabskiej wiośnie, gdzie partia umiarkowanie, ale jednak islamistyczna oddała władzę w sposób pokojowy i teraz też, że następuje ten problem, że sami Tunezyjczycy się pytali w pewnym sensie no dobrze zamkniemy sowieckie maczety, bo tu widzimy źródło problemów, ale czy to też nie będzie ograniczenia tej wolności, która traf Tunezji panu Janowi k niestety w związku właśnie też to jest 1 oczywiście ze składowych, ale w związku z takim poczuciem wolności osłabiła się troszeczkę kontrola społeczna my musimy sobie podjeść coś tworzę niestety służby tunezyjski nie do służby bezpośrednie, czyli wojsko czy policja, ale przede wszystkim wywiad tunezyjskiej, w którym do czasu Bena Alego był co czwarty obywatel no niestety po rewolucji wyszedł bardzo bardzo osłabiony w tych przemianach w regionie trochę tak, że te dywagacje na temat tego czemuż to Tunezyjczycy mogą się przyłączyć do państwa islamskiego są jednak może nie bardzo proste, ale rent i prostsze niż się wydaje to znaczy, że listę wyobrażenia społeczeństwo, które jest to wszyscy mówią dobrze wykształcone, zwłaszcza na północną Afrykę Afryka, ale też nerwów to jest nieźle wykształcone społeczeństwo żyjące społeczeństwo, które ma dość intensywne kontakty, chociaż nie bezpośrednio takie powiedziałbym bardziej pewne jej wymiany zdalnej z tym co się dzieje w Europie, ale nie może w nim jeździć właśnie o to mi chodzi tutaj, że właśnie do nas z zamkniętym krajem dla swoich obywateli i te opcje rozwojowe są Włosi bardzo ograniczone bezrobocie jest gigantyczna gospodarka się właściwie nie nieszczególnie podniosła po dniu po arabskiej wiośnie z pytaniem no mów możemy właściwie szukałam trochę taka odpowiedź tak, żeby nie zobaczysz nowości się rzuca, gdy są w mu tylko, że problemy gospodarcze w Tunezji i cały sektor Tychy tych rzeczy, które są z nimi powiązane się też sytuacja na rynku pracy młodych et Cetera et Cetera et Cetera brak możliwości szerszego jak gdyby wyjazd był jednak pamiętajmy o tym, że Tunezyjczyków bardzo wielu wyjeżdża większość moich znajomych akademików broniła swoje doktoraty we Francji Szwajcarii, ale no no rzeczywiście składa się to też na pewno mu pewną całość ma tylko żoną tutaj jest takie pytanie jeśli tak postawmy sprawę pozostawiono świadczą takie pytanie czy idziemy tą drogą jak gdyby otwarcie na świat zachodni dalszego otwarcia na Europę czy pójdziemy drogą wprost przeciwną tak jednak musimy też podkreślić cały czas są faktury moim zdaniem jest kluczowy, czyli to, że tak naprawdę wszelaki myślicielem już niekoniecznie bojownikom, ale im również państwa islamskiego zależy na osłabieniu to nasz biznes jest takim przykładem, który bardzo bardzo wszystkich islamistów w oczy kole i to jest tak naprawdę coś co urosło w mediach już dla nich frazesy bez powtarzany ciągle, ale jest prawdą, że zostałem do niej społeczeństwo mnie inni nie wiem aż tak dobrze się nie znam na wskaźnikach tunezyjskich wysp może pan mnie tutaj odpowie na to pytanie czy to nie jest społeczeństwo nierówne to znaczy czy ci, którzy są zainteresowani propozycją państwa islamskiego to są ci, którzy doskonale wiedzą, że żadnej szansy i Szwajcarii nigdy nie pojadą, a w pewnym sensie tak mu w pewnym sensie tak tylko, że to też na musielibyśmy na to spojrzeć kompleksowo tak jeśli mówimy o nierówności społecznej to na pewno ci ludzie, którzy mieszkają w interiorze to nas, czyli właśnie poniżej miejscowości elbląska ułani jeszcze dalej na południe mają dużo dużo mniejsze szanse na wybicie się oczywiście jest cała masa przemian, do której wszyscy są entuzjastycznie nastawieni w Tunezji no ale jest też dużo dużo ludzi niezadowolonych natomiast musimy sobie jednak powiedzieć, że pomimo, iż to ubóstwo w Tunezji jest dość spore bezrobocie jest sporo to jednak nie są to sytuacja tak dramatycznej Guy sąsiadów bliższych bądź dalszych w Maroku np. pod względem ekonomicznym jest dużo gorzej czy w Egipcie też i to jest też pewnym ważną składową tego całościowego problemu, że Tunezyjczycy tak naprawdę widzą szansę dla siebie, ale jedno nie mogą mieć w pełni wykorzystać tu parę lat temu w zupełności rację, że te podziały w społeczeństwie tunezyjskim istnieją też zostanę na ile to ma opowieść o Tunezji jako kraju sukcesu na morzu właściwie klęska tej wiosny arabskiej i klęsk także gospodarczych kryzysów gospodarczych na ile ona może działać też frustrująca dla samych Tunezyjczyków to znaczy, gdzie jest ten sukces, którego rzekomo mieliby doświadczać Wojtas z pewnością też coś co my byśmy nazwali n p . nie wiem nie wchodząc w politykę krajową radę w taki obrazowy przykład radiosłuchaczy zieloną wyspą drugą Irlandią drugą Japonię na coś co z pewnością jest taki przykład Tunezyjczyk sami odbierają, że ich politycy, ale też cały świat ich przedstawiać właśnie taki fakt Story, że oni sami są tym troszkę rozgoryczeni to co też zupełnie się zgadzam to jest od bardzo bardzo dobre przykłady większości elit tunezyjskich zależy na tym, żeby kontynuować te przemiany, które gdzieś idą w jakimś kierunku, ale z drugiej strony na ten fundusz społeczny już takie absolutne przebywający czy to w totalnej biedzie czy może w pewnym może nie mieć egzystencjalne, ale wykluczeniu pewnych przywilejów nas to nie wierzy, bo wie, że te same elity bardzo, że nie jest z reżimem Ben Alego współpracowały z drze w tak naprawdę wyszły na ulice dopiero w takim momencie bardzo bardzo krytyczne biorcy to może do pytania, gdy sam tzw. dżihad i o mnie jego twarz obecną czy to państwo islamskie, które właściwie nawet jeśli nie ma w tak zwartej struktury i tak w najmniej tak dobre organizacyjnie, by się wydawało mu to mam niewątpliwy sukces lub podziału propagandowy tam zastanówmy się można o tym kiedy się to w ogóle zaczynało pan powiedział, że tego nie była za czasów Malaga, ale czy to nie było w ogóle czy też było to bardziej ukrytej bardziej zwalczane przez państwo mówicie to istniało było zwalczane było nawet zwalczana powiedziałbym ta opcja islamistyczne umiarkowana 3 i to tunezyjska partia nasz rodak, która tę, która doszła do władzy zaraz po rewolucji później w wyniku różnych kryzysów głównie gospodarczych tę władzę oddała na na mocy takiego trój porozumienia między między wszystkimi siłami politycznymi Tunezji natomiast opcje mają radykalniejsze aż w takim stopniu nie było ona występowała w złożonej formie, ponieważ oddziaływała Al-Kaida Północnego ma grobu na część takich bardzo bardzo radykalnych Tunezyjczyków, aczkolwiek też takiej opcji, która w, która była sala Ficka już do gruntu rzeczy i była właściwie z banalnego zupełnie zakazana w Tunezji nie było dlatego też ja obserwowałem będąc w Tunezji w zeszłym roku 2 lata temu wiślacy demonstrowania coś co było dla społeczeństwa tunezyjskiego całkowitym szokiem przyjęto, że się pojawiła w ich kraju taka właśnie ta najbardziej radykalna opcja związku wciąż część młodych Tunezyjczyków nastawiony lewicowo, ale też tych starszych było nastawionych krytycznie, a nawet Diana Rudnik, która była jednak partiom niż mistrzom umiarkowaną i swoją drogą jest trzecim przykładem niesamowicie ciekawym na to jak może się bowiem pobije można kierować losem partii sposób krajowy pomimo, że ma ona pewne swoje zaplecze kosztów organizacji braci muzułmanów w Egipcie czy też inną we wszelakich kursach szkoleniach, której członkowie odbywali w Arabii Saudyjskiej natomiast musimy się podzielić szczerze, że za prezydentury Ben Alego jeszcze o tym, okresie mówimy islam był opcją bardzo bardzo prześladowany to poza RAŚ domagano się, w których który zbiegu do Londynu też wielu Tunezyjczyków szuka różnych teorii spiskowych jak mu się udało nam do tego Londynu się dostać większość działaczy, którzy popierali tę opcję islamską była bardzo prześladowana świetny przykład były premier Tunezji Han Han, gdyż Bailey, który punktuje żoną, bo po prostu torturowany nawet w ten sposób, że wstrzykiwano im różne choroby zakaźne żeby, żeby tam w więzieniu ich bardziej pognębić jeśli zostanę na ile można powiedzieć, że ta sytuacja jest sytuacją, w której Tunezja płaci za to, że z demokracją w Choszcznie próbuje otworzyć tę swoją scenę i społeczną polityczną na rozmaite organizacje siłą rzeczy trafiają do nich także dodanie także radykałowie ja uważam, że to jest właśnie klucz do do sytuacji obecnej komercji, dlatego że tak naprawdę to otwarcie, które oni propagują to co chcieliby pokazać sobie, że szanujemy pewne wartości, bo to nie jest aż tak wziąć te wartości demokratyczne wzięli zupełnie za przykładem Europy przecież tam bardzo długi okres czasu one kiełkował jeśli spojrzymy w historię Tunezji 2 pierwszych prezydentów Tunezji jak dotąd pod pod panowaniem Rzymu 2 jedynych to byli to byli ludzie wykształceni całkowicie na modłę francuską całkowicie czerpiące wzorce francuskie inni jednak Tunezja wzięła taki dość pomimo wszystkich sytuacji postkolonialnych lżejsze rozbrat z tym miastem mocarstwa francuskie niż inne kraje regionu i ta otwartość w pewnym sensie, ale też dążenie do tego, żeby każdego pomimo wszystko powinno nawet jego radykalnych poglądów każdego dopuścić do głosu na scenie politycznej no teraz się też poniekąd na Tunezji odbije atakom powiedzielibyśmy kolokwialnie czkawką dziękuję bardzo Piotr Niziński z Instytutu Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego muzealną w studiu przepraszam w nasze studia w Krakowie tam jest związane z 236 za finanse Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA