REKLAMA

Jak konflikt na Ukrainie wpłynął na ukraińską kulturę? Joanna Wichowska w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2015-07-03 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w lipcu niszczenie zdjęć i Czcibor 1342 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Anna Wichrowska teatrolożka raz i styropian Performing Arts platform dzień dobry dzień dobry co to jest to Platforma którą, której nazwa tak skomplikowaną właśnie wymieniłem namysłu Maciej mogą być problemy, ale powiedzmy, że po polsku to wybrzmiało Platforma wschodnioeuropejskich sztuk performatywnych też Platforma nie organizacja, która działa pod pod pod kuratelą jej auspicjami i Rozwiń » g Instytutu Mickiewicza i centrum kultury w Lublinie zajmuje się teatralnymi i tanecznymi zjawiskami w krajach tzw. bloków wschodniego byłego m. in. intensywnie zajmuje się Ukrainą, a Ukrainą, na której nie wiadomo, w której jak wiemy trwa konflikt zbrojny z Rosją wschodnich regionach i pytanie co ten konflikt oznacza dla kultury co oznacza dla artystów ukraińskich i 3 produkuje jakiegoś rodzaju treści, jakie się ze wzmożonym kulturowe klisze często dzieje w tego rodzaju sytuacjach w przez ostatnie 2 tygodnie czerwca we Lwowie w trwał festiwal domu kult właśnie rozumiem dedykowany tym wszystkim twórcom stres to rejon Donbasu, którzy nie rozumiem już tam nie mogą za bardzo przebywać tworzyć niektórzy z nich zacznę od końca, nawiązując od razu wezwała do kultu niektórzy z nich tam jeszcze ciągle są i nawet byli przemycali niemal po kryjomu przez przez Rosję do Lwowa w toaletach, kto to rzeczywiście to pytanie, które zadały na początku jest takim pytaniem, które też jak ja wszystkim tam artystom, z którymi współpracuje z tym się kontaktuje albo teoretykami sztuki zadaje i choć większość z nich, mówi że że absolutnie tak to znaczy, że to jest taki moment, w którym dzieje się reforma w również w głowach, że tak powiem i mimo całego całej tragedii i bolesność i to ci wszyscy ludzie mają świadomość, że to kultura jest tym punktem mówiąc mówiąc patetycznie trochę, od którego trzeba teraz zacząć się, bo odbudowywanie już teraz trzeba zacząć od was odbudowywanie kraju, który jest pogrążony w wojnie rozbudowywanie dzieciństwa mężczyzna w stanie się do nowych sensów nadawania nowych sensów pojęć ukraińską część Ukrainy tak w Berlinie odbudowania, gdy w najbardziej takim podstawowym znaczeniu to znaczy odbudowanie albo budowanie wręcz na nowo jedności Państwowej toalety nawet nie tyle chodzi o ukraińską Rosjanina pytanie o naród tylko pytanie państwo, które się, które się rozpada i nie samą siebie tylko dzięki dzięki gwarancjom z zewnątrz, ale jednak ten podział to przepaść one są ogromne były przez spory i ciągle są ogromne i ludzie, którzy zajmują się sztuką kulturą czują taki rodzaj misji, żeby to przepaść teraz zakopywać i to tego rodzaju odbudowywanie chodzi o tym co się przejawia tę przepaść nie jest od dochodu lub zaniechanie działania ich dom KUL jest rzeczywiście jakimś świetnym przykładem tutaj, bo to był taki festiwal off Festival forum właściwie kończy nazwali, który miał za zadanie prezent to wyzwanie zjawisk kulturalnych i artystycznych z Donbasu, a jednocześnie, a jednocześnie, jakby im zmuszanie ludzi do tego, żeby się nawzajem poza poznawali rozmawiali, bo wie, że Ukraina desek dziś o tak naprawdę ogromny kraj i te różnice między różnymi regionami są również ogromne i KUL i ich skoro one są tak ogromne trzeba najpier w się nawzajem poznać, żeby móc cokolwiek dalej wspólnie razem robić i można tę datę tę działalność mającą na celu poznawanie się wzajemne zacząć od kultury właśnie tych rozumiem, że to jest takie jak taka próba wstrzymywania czegoś co zawsze było dość mocno podzielone czy zróżnicowana tak tak to traktuję jest jej i te podziały nie oznaczały, że Żaneta Anna wojna do wisi na włosku jak mówią ona jest jednak sprowokowana przez siły zewnętrzne przez Rosję w ale ale wiedza na temat Donbasu n p . w Galicji, czyli we Lwowie jest niewielka już nie mówię np. on on o naszych krajach tzw. europejskich krajach co w krajach, które są jest w strefie Schengen bezpiecznej tak naprawdę i komfortowej, ale samej Ukrainie ludzie ze Lwowa z Galicji widziałam na własne oczy naprawdę niewiele wiedzą po prostu niewiele wiedzą i trudno sobie wyobrazić, skąd się, skąd się to wszystko wzięło również, dlatego że nie nie mają takich podstawowych wiadomości na temat tego jak życie w Donbasie wyglądało wygląda to tempo robili artyści projektem pracował uniwersytety i t d . tak dalej, więc ten rodzaj przeważyć może być zastępowany przez to, że to przykład zwozić kilkuset ludzi stamtąd do Lwowa to jak mam mam ochotę właśnie słabość do pytania co tam robić artyści jak tam pracował Uniwersytet w no właśnie dla nich trudna do odpowiedzi chyba w grę krótko ale, ale też jest on w stereotyp na temat Donbasu jest taki ma zresztą chyba myślą też, że to jest miejsce, w którym są kopalnie górnicy kryminaliści i Gdyni i pijacy, a tak, że to jest jakaś totalna degeneracja ze totalnie zdegenerowane zdegenerowane rejon wzrosty pikowane od ADO Zet i jakby niemający żadnych kulturowych takich podstaw, na których można coś budować jak widzę troszkę inaczej, ale może niech poczują oddech, ale my ten element ciężkiego przemysłu i dużych pieniędzy, które się tam krzyżują co to to z pewnością jak sieć strumieni finansowych, które można spowodowały teraz sortowanie wschodnią Ukrainę to pomyślę, że to jest coś co rzeczywiście trzeba mieć głowę, jeżeli się, próbując będzie miał w wydziale przerwałem nie są wśród nich takie jak mówisz wiesz co mówią takich najbardziej powierzchownych myśmy w myślach na temat Donbasu, które są obecne w Ukrainie również i oczywiście artyści tam byli solą i do tej pory również, chociaż większość z nich była zmuszona wyjechać stąd z uchodźcami w Abu przesiedleńcy mieć czas nazywała uniwersytety domy PL tam pracowały i pracują i KUL i w jest to akt taki teren, na którym tnt działalność nie jest tak tak łatwa jak choćby w Galicji czy w Kijowie, dlatego że że anonim jest skierowana do takich zadań do domu dosyć wąskie grupy ludzi w Allen Penn, ale tak, gdy to wszystko tam tam jest i nazwisko, które się pojawią osoby, które się pojawiały teraz ładunku czy we Lwowie to są osoby, które częstokroć są zupełnie nieznana w Ukrainie u nas nie mówiąc już naszych krajach, ale też zaczynają być znane dzięki temu, że ten mówią bardzo głośno o tym co się tam teraz dzieli się tam działo przez ostatnie 20 parę lat nie podlega tzw. niepodległości na nie tak dla niepodległej Ukrainy i UE i dzięki temu, że rzecz jest jakiś rodzaj wykonanego ucha teraz ma też głosy stamtąd to się też jest słyszy się dopiero teraz zaczyna słyszeć i wartość tego festiwalu też polega na tym, że to był taki zmasowany desant właśnie właśnie ludzi z tamtego regionu na Galicję dla mnie to ciekawi też pod kątem, jakby pewnych takich bardzo nas zasadniczych pytań, kiedy są stawiane pytania, jakby TomTom twórczość kulturową to znaczy czy oni są co o nich w góry wstydzie straszne straszne zgadzają się nasuwają, ale to jest takie pytanie co oni tam robili jakiś test jakości co to było, jaka była jak ten urodzaj sztuki mówi jak i jakiego rodzaju twórczość ta powstawała w Falun w 2 no właśnie nie wiem czy można w morze kwiatów wibrator może może tak to brzmiało to to co mówią wcześniej brzmiało tak jakby tam siedziały trójki zupełnie inne rzeczy niż całej reszty świata to też nie do końca tak jest najlepiej tych przykładami na przykładach pokazać inne domy przykład 2 w Doniecku działa bardzo długo taka galeria i od centrum sztuki właściwie izolacja za prywatne oligarchicznym pieniądze, ale to była to była taka instytucja, która zapraszała ludzi z całego świata na rezydencję ten siedział jakiś niezwykły wystawy bardzo ważne nazwiska i zdobyli właśnie artyści sceny z różnych części świata plus artyści lokalni i talent i kiedy się dało kiedyś ta inicjatywa do w Doniecku pojawiło parę lat temu to trafiłaby na bardzo podatny grunt to znaczy okazał się ludzie są głodni czegoś takiego i to jest instytucja na europejskim poziomie powiedz tak może to on zabił Pater na listy uczniów, ale tak jest i nie różni się niczym innym tak jest od podobnych instytucji w innych częściach Europy i oczywiście to jest instytucja, która stąd została wyrzucona i ani wejście w biegu uciekali z i z niej nie zdążyli nawet zabrać wszystkich albumów, które wydali pracy artystycznej, która w, które temu eksponowany jest taki wielki hałas industrialny budynek i przestrzeń w tak jak nie wiem Zagłębiu Ruhry w Niemczech są podobne miejsca i no teraz nie działają w Kijowie ale, a w miejscu, w którym pracowali nawet Niemcy ciągle tak jest, ale to było zajęte przez tzw. separatystów i zamieniane na koszary i ja wszystkie te albumy były traktowane jak jakiś jak pornografia np. różne filmy można obejrzeć w akcji nowych nowi ich właściciele opowiadających o tych pracach, które o tej sztuce Kretem była prezentowana jest, że to jest w taki przykładny z pewnością jest 1 z rzeczy, które się mogła, bo o kulturze w kontekście tani i tego konfliktu mówi się mało, ale i 1 z takich jedni 1 z takich obrazków właściwe, które się zapisał podczas tej wojny jest, że historia opery prawda, która funkcjonowała mimo aktów przemocy mimo ataku funkcjonowała dzięki prywatnym pieniądze dzięki prywatnym to dotacja i tak i tak i decyzja o, toteż pytałam wszystkich tych ludzi tych spotkań stamtąd i okazuje się, że Islandia to atrybuty najwięcej na man aut najwięcej wiem to on wszystkie tam pracują w Ługańsku zawsze były 3 teatry centra Lalek teatr rosyjskiej rosyjskie gramy i ukraiński gramy ten oto podziały są wśród całej Ukrainie istnieją takie ukraińskie teatry i 1 zawsze w dużych miastach rosyjskojęzycznym i one działają do tej pory oraz 2 bardzo wielu ludzi stąd wyjechało ich aktorzy są teraz po to, tonów którąś z rzucaniem rozrzucanie po całej Ukrainie w niektórzy są też w Rosji ale, ale część też stało oni grają i inne 1 z 1 z takich bardzo licznych paradoksów związanych z tą wojną i kulturą w czasie wojny jest taki np. teatrze ukraińskiej gramy ukraińską muzyczne z ukraińskim repertuarem jeździ na tournée do Rosji wyobraź sobie więc, ale i to też oznacza, tyle że głód rzecz, że tutaj tak jak w Sarajewie mniemam takie bardzo prestiżowa rozeznanie w 2 w czasie oblężenia wszystkie te galerie teatry niezależne to wszystko po prostu kipiał literatura ludzie biegali pod pod strzałami do pod ostrzałem snajperów do do różnych miejsc, w których mogli złapać przestępcę też kultura to przez Sławno inicjatywa związana z faktur VAT, która ustawiła tam Czekającna Godota ponoć nie było to dobre przedsięwzięcie teatralny, ale było ważne kulturowo i też pożogą w pewnym sensie politycznym albo jakąś formą demonstracja rzeczywiście o tym, się, mówi że że Sarajewo było bardzo źle kulturową i o tym, sami mówią właśnie ludzie Lębork spotka się z aktorami z Ługańska, którzy teraz są w kilku innych miejscach innych teatrach Ukrainy ani przy wjeździe do przedstawienia, które mogę, więc opowieść Bono jest takie bardzo symptomatyczne dla tego co się dzieje ale, ale oni opowiadali o tym, że to, że po prostu tam ludzie są głodni kultury i był pierwszym podstawowym wnioskiem, jaki można z tego wysnuć jesteś takim trzeba z tego wysnuć jest taki ten wniosek brzmi następująco to nie zostali sami źli niedobrzy ludzie z karabinami tylko tam zostało bardzo wielu normalnych tzw. ludzi, którzy stąd nie wjeżdżają, bo albo nie mają pieniędzy albo po prostu mają tu swoje domy, a do mnie tak łatwo opuścić i ci ludzie potrzebują aż do teatru np. albo chodzić na spotkania literackie z pisarzami takimi jak w serii żandarm, który w, których stan na interes już niema tam jest naprawdę trudno dojechać, ale jeszcze na samym początku konfliktu zabrał tam w Ługańsku 808 z Fed z osób na widowni wiersze czytając i IT jest jakiś plan kolejny paradoks to jest sytuacja, w której żaden zbiera w teatrze 800 osób na czytanie poezji, a IR co się dzieje tuż przed tymi wszystkimi strasznymi rzeczami, a już chyba po referendum i pytają pedały i pyta w końcu ludzi na widowni czy tak naprawdę nie czytacie i stają panowie właśnie z karabinami w uniformach separatystów mówią, ale rzeczywiście czytamy i będziemy czytać no, więc naprawdę trudno to jakiś jednoznaczny w jednoznaczny nikt nie wnioski wyciągać naprawdę bardzo, trudno więc czasu urząd wysłał aparat jest ono najlepiej opisuje sytuację sam Joanna Liszowska ze mną studia za chwilę wrócimy do rozmowy z 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z mostu Joanna Liszowska rozmawiamy o o tym co dzieje się z kulturą na Ukrainie w kontekście wojny, która tam trwa, która trwa we wschodnich regionach kraju przed informacjami od opisała też dać przykład galerii, która funkcjonowała w Doniecku w Doniecku to może teraz powiedz nam mówią też o przedstawieniu z Ługańska, który też miało ich już taką rozumiem symboliczną symboliczne znaczenie które, która pozwala jakoś odnieść do tego konfliktu może być, więc te Kahan swym to było także nam na tym festiwalu domku zaproszono spektakl, który powstał w teatrze Lalek w Ługańsku w i okazało się, że właściwie tuż przed tym prezentacją, że spektakl w takiej formie, jakim było zrealizowane Ługańsk nie może się odbyć, bo wszystkie lalki cała scenografia ta została i mimo różnego rodzaju bardzo polityczny nawet niepoprawnych usiłowań, żeby sprowadzić z Ługańska obecna negocjować z władzami tzw . Republiki samozwańczej ługańskiej te drugie nie powiodły, więc połowa aktorów z tego spektaklu też jest właśnie w różnych miejscach Ukrainę część ekipy też została w Ługańsku i to co oni pokazali zrobi to w ostatni w ostatniej chwili miał to bardzo taką wyraźną też do wysoką artystyczną jakość te są oni pokazali to właściwie taka tam takie Requiem po Requiem dla wystawy, które już niema, które dla przedstawienia, które już krok już niema tak żałoba po tym, przedstawieniu i to wyglądało także, że z wizualną wizualna strona tego przedstawienia GE oryginalnego przedstawienia była tylko łącznie na ekranie, a tych ekranów było wiele one były przezroczyste tam się nakładało cała masa różnych obrazów ten obraz z przedstawienia, które która, którego już niema obraz z Ługańska przed wojną obraz z Ługańska zlotu ptaka zrujnowanego teraźniejsze obraz i ich do tego tekst Szewczenki, bo to było wszystko wg wg Musia cienki wymieszany z bardzo wieloma innymi ważnymi takimi kulturowymi tekstami, w które też nawiązywały do innych spektakli zrealizowanych przez tego samego reżysera w tym, że w Ługańsku i EOG innym musiałbym to wiele opowiadać jak to wyglądało, żeby jak zrozumieć też jest w znaczenia, kiedy spektakl może mieć, ale to, że on pokazywał po pierwsze, on żałoby w wydarzeniu artystycznym, które grozi tam odbyło po drugie, mieszał właśnie teksty z Wells z klasyki, która jest nadużywana też nadużywana w takich jakiś na nią najciekawsze artystyczny sposób pełniejsza te teksty n p . z SC z wierszami bardzo dobrymi 1 z aktorów, które to wiersze też są o tym, Ługańska QR jest jego domem, do którego nie może wrócić to może brzmi sentymentalnie, ale tu zrobiono bardzo ostro zdecydowanie i to było takie uderzenie pokazujące głównie właśnie Galicja no i lwowian nam, że to nie jest wszystko takie proste, że nie możemy teraz powiedzieć światu, że wzrost po raz kolejny to powtórzyć już mówiłam, że tam zostali sami, że ludzie tam się wydarzą ważne rzeczy ci ci ludzie nie wszyscy są myśli w EUR, a on, a spektakl który, którzy mówili o tym co było i wielkiej i i miesza to samo mniejsza to z rzeczywistością i społeczną i polityczną w off obrazach ich i w tych tekstach on w jakiś ogromne wrażenia tych wszystkich ludzi wiemy też właśnie 1 z to jest taki przykład 1 z wielu dostępnych na tym, że festiwalu tego jak można mówić do ludzi, którzy tę wojnę znają z przekazów medialnych tylko i wyłącznie i nawet region znając przekazów medialnych Galica nieco mniej dziwi aż tak często znowu jak można o nich mówić taki sposób żeby, żeby zasypywać tak to przepaść, której się teraz wykopują i są teraz coraz niestety głębsza, a właściwie z czego to wszystko się bierze to znaczy mówią takim bardziej od cmentarnych poziomie, czyli poziom finansowania oraz w jaki sposób w ogóle ta kultura ukraińska z czego ona żyje w nie doznały kolejne bardzo ważne pytanie żyjemy z żoną jest też w hiper ważne dla Ukraińców teraz remont się kulturą i oni się z tym zmagają, bo najprostsza odpowiedź na to pytanie jest taka, że rząd od wielu lat kultury kultura tam była bardzo po macoszemu traktowane przez przez państwo i wojnę jest również efektem tego, że tak to kultura była traktowana wiadomo, że chodzi tylko obronić dos dosłownym tego słowa znaczeniu, ale broń kulturową którą, którą trzeba mieć, żeby nie, żeby się nie dać w taki sposób załatwić obcym mocarstwom mówiąc kolokwialnie garaże i pieniędzy na kulturę zawsze było mało i ona funkcjonowała przez wiele ostatnich lat głównie za rządów Janukowycza i kosztem wtedy, gdy wami rozmawiam z wieloma ludźmi na ten temat dzięki oligarchom i ministerstwo kultury wspierało ograniczoną ilość wydarzeń i instytuty tak jak Instytut Polski obok tego albo British Council ani też coś tam dokładali, czyli Europejski pomysł środki, ale minister ale, ale faktyczną funkcję ministerstwa kultury wspierała Fundacja Achmetowa np. 1 z oligarchów teraz bardzo złą sławą to 1 z Doniecka no teraz teraz można, by powiedzieć tak wielu Ukraińców mówi jest jeszcze gorzej, ponieważ istnieje świetna wymówka ne, dlatego że nie finansować kulturę czy myśmy wszystko wszystko wkładać wojna przy przy władzy jednak to straszliwie niestabilne niestabilna sytuacja, więc w parlamencie ukraińskim dyskusja o kulturze też też nie odbywają u nas chodzą na jakiś najdalszy plan ale, żeby nie być, żeby nie mówić tylko w taki nie przestanę z tego tylko takich czarnych barwach ty jesteś także tam jest bardzo mocny ruch oddolny, które próbuje władze, iż mówią o kulturze cały czas wpływać na ministerstwo kultury i opracowywać własne oddolne strategie rozwijania kultury w najbliższych latach naciskać na mówiąc krótko na władze żeby, żeby przyjęli jakieś wzorce, które są niekoniecznie tylko takim suchym importem z Europy, ale wzorce, które jest, które mogą powieźć zreformować cały ten system w inny sposób i Airly istnieje n p . taka bardzo mocna grupa reanimacji inny pakiet kultury i to jest grupa, która mimo wszelkich wszelkich przeszkód, w którym się spotykają imienia braku dobrej woli ze strony ze strony ministra kultury jego i jego ludzi oni tam ciągle zbierają się i wymyślają różne rzeczy, które potem próbują przeforsować czy nie są jakieś Tyson zdecydowane ruchy oddolne obywatelskie, które mają na celu reformę całego systemu działania kultury w Ukrainie i one muszą po prostu zwyciężyć, bo jest nieuznanie, kto to będzie dopiero tragedia ciekawi mnie też co przez fakt, że doszło do tego konfliktu rząd Ukrainy wzrośnie w takim w takim położeniu to znaczy kraje, które ma głęboki kryzys ekonomiczny gospodarka się kurczy mała wojna na Wschodzie z Rosją i utrata Krymu, w czym to prowokuje do takich skojarzeń gdzieś tutaj to się pojawiła w swoich wypowiedziach, ale czy to prowokuje do takich skojarzeń, które w nowościach w Polsce pewnie poszłyby stąd Bogu ojczyźnie Jana nie wiem, jakie tony mogłoby pójść na Ukrainie, ale ja w takiej choćby cień egzaltacji narodowej te oczy czy to tam jest czy to widać w takim bardzo spłaszczonej formie w wieś widać n p . w telewizji, ale wszyscy ludzie z tych środowisk w wymiarze jest stykam, czyli ci ludzie związani z kulturą mają do tego bardzo sceptyczny stosunek bardzo krytyczny stosunek i absolutnie nie reprezentują tej opcji tak powiem, a wręcz z nią bardzo otwarcie walczą i dlatego cały czas się w domyśle powtarzać, bo to jest trochę też w Noble jest to ważne, żeby patrzeć na Ukrainę jako państwo, w którym jest bardzo wielu świadomych ludzi, którzy nie dadzą wepchnąć w te właśnie hiper hurra patriotycznej Boga ojczyznę na klimaty, w którym bardzo łatwo da się wepchnąć w czasie wojny po prostu, bo wszyscy się stabilizują jakieś takie narzędzie propagandowe w jest to narzędzie propagandowe chciałam być tylko ciągle przypomina w takich sytuacjach, że trzeba raczej przyglądać się z bardzo wnikliwie przyglądać się narzędziem propagandowym Rosji, bo to tam jest Bogu ojczyźnie na wzmożenie hurra patriotyczne zanurzenie, które przerażające, a w krainie wbrew temu jak ona była prezentowana jest w czasie Majdanu w n p . w niemieckich mediach album brytyjskich mediach czy listach do ta sfera jest po prostu minimalna to co w powołam się na najbardziej ewidentnym przykładem były wybory do europarlamentu w te są to takie partie prawicowe bardzo ekstremalnie prawicowe i niebezpieczne tak naprawdę z Francji czy ty z Anglii zdobyły znacznie więcej procent głosów niż np. partie radykalne prawicowe jest z Ukrainy, które tam nie zdobył u nich w czasie wyborów nawet 1 % jest to, o czym mówić tego się trzeba trzymać i jakby cały czas mam kontakt z ludźmi, którzy bardzo krytycznie patrzą na to wzmożenie patriotyczne w swoim kraju, ale ani też doskonale wiedzą, że ono nie jest dominującym trendem czy ja rozumiem, że w pewnym sensie takim w tym wymiarze kulturowym i tak i jeżeli potraktujemy tę sferę kulturową jako taką sferę w niewidzialną jednak dla funkcjonowania kraju czy społeczeństwa to ja rozumiem, że Ukraina może się okazać zdrowsza niż przypuszczano tak absolutnie mnie już się okazuje moim zdaniem dziękuję bardzo nazistowska teatrolożka z East European Performing Arts platform była ze mną, wsłuchując się dzieje dziękuję za 1417 zaś Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA