REKLAMA

Wystawa "Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich". Opowiada Anna Katarzyna Maleszko z Muzeum Narodowego w Warszawie

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2015-07-04 08:00
Czas trwania:
27:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
weekendowy poranek w radiu TOK FM uznała 07 Patrycja Wanat witam państwa bardzo gorąco raz jeszcze i przypominam, że dzisiaj głód weekendowy poranek Radia TOK FM spędzacie państwo właśnie ceną do godziny dwunastej, chociaż oczywiście między dziewiątą dziesiątą tradycyjnie skołowani tutaj skład i prowadzących i goście trochę się zmieni, a ze mną kolejny gość w studiu Anna Katarzyna Maleszka kuratorka muzeum Narodowego w Warszawie dzień dobry dzień dobry film Rozwiń » będziemy rozmawiać o wystawie arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich tę wystawę możemy się oglądać od 18 czerwca aż do 9 sierpnia właśnie w warszawskiej placówce Elena i my właśnie rozmawia z pismem przed chwilą o tym, że cieszy się ona w i ogromną popularnością jak też mam wrażenie w ogóle ciągle sztuka japońska w Polsce, bo netto co pokazaliście na wystawie ziem bardzo dużo jest tych dzieł też różnych kolekcjach jest sporo polskich w całym kraju w zasadzie we wszystkich ośrodkach pewnie za chwilę trochę więcej powiemy, skąd te rzeczy, które oglądamy na tej wystawie pochodzą, ale też wystawa cieszy się bardzo dużą popularnością u państwa, czyli u zwiedzających, bo jest to naprawdę bardzo wdzięczna i estetycznym przedmioty do oglądania do zachęcania se nimi, zanim powiemy co to są przedmioty to cofnijmy się trochę w czasie 1 i jego zatem panią o to kiedy razem ta moda na sztukę japońską pojawiła się na świecie i kiedy pojawiła się w Polsce no bo my w Polsce mieliśmy takiego wielkiego wspaniałego orędownika właśnie ze sztuki japońskiej Nina ta moda moda Delphi jeśli tak tak tak użyjemy tego słowa to syn jest sprawa dość odległa agresywny, dlatego że w już 3 już się w osiemnastym wieku w drugiej połowie siedemnastego i 18 wieku sprowadzano mnie sprowadzana ceramikę porcelanę w inny z Japonii do Europy innym takim sławnym kolekcjonerem dalekowschodniej porcelany był w naszych król August drugi mocny w i pozostawił w Dreźnie wspaniałą kolekcję porcelany zabity w niedziele, gdy ta porcelana ozdobiła dwory artysty pałace arystokracji domy zamożnego mieszczaństwa na Zachodzie natomiast na taki prawdziwy wybuch zainteresowania sztuką Japonii nastąpił wtedy kiedy, kiedy też Japonia otworzyła po ponad 200 latach Irving dobrowolnej izolacji nie swoje granice i Europa świat mogły bliżej poznać jej kulturę niezwykłą oryginalną kulturę sztukę w i aranżer i 1 było to w drugiej połowie dnia w drugiej połowie dziewiętnastego wieku jak wiemy najpier w we Francji odkryto mu, więc ze swojej drzeworyt japoński, a potem na wystawach światowych na wystawach światowych też pokazywana była sztuka ówczesna współczesna japońska, która wzbudziła zachwyt na jej odegrała też terminy te wpływy sztuki japońskiej były decydujące dla rozwoju takich kierunków w sztuce Europejskiej jak chociażby secesja mówiąc pokrótce do tego była już jest, więc także na walkę z drze w oraz na grunt Polski przyznał Feliks Manggha Jasiński tak źle się on ten demon nielegalnie z pierwszych pilną, ponieważ zbierała zbierała podczas pobytu w Paryżu zawsze zafascynował się sztuką japońską, a wtedy wtedy w wyrwę Francji było już wielu miłośników były też kolekcje byli marszandzi m. in. marszandzi z dolnych z Japonii tak jak sławnych Jaś inni, którzy przewodzili przywozili dziennie zabytki sztuki japońskiej do Europy i in dzięki temu nawet artyści europejscy miłośnicy sztuki nogi mogli temu sztukę bliżej poznać oczywiście napisać zafascynowany zafascynował ich drzeworyt, ale szybko też w ogóle rzemiosło artystyczne i malarstwo japońskie pyta pani ofert są jednak Jasińskiego rzeczywiście on jest najbardziej znanym kolekcjonerem w ale potem było wielu innych jego kolekcja jest ogromna jak na polskie warunki, więc rzeczywiście jest naj najbardziej znana jest przechowywana w muzeum Narodowym w Krakowie fragment tej kolekcji możemy możemy niewielki, ale zawsze możemy teraz na naszej wystawie również również podziwiać na nim nie wiem czy to też jest taka wiedza powszechna, że muzeum Manggha w Krakowie, które nam funkcjonuje powstało z kolei z inicjatywy i też z częściowo z funduszy Andrzeja Wajdy, który też jest wielkim miłośnikiem sztuki japońskiej tutaj przyczynił się do tego, że rzeź właśnie Manggha w Krakowie powstała to było jednak w dużej mierze jego zasługą pani Basia nagrodę otrzymaną w Japonii w całkiem sporą kwotę przeznaczył na budowę budowy tegoż muzeum kiedyś to było ich nie był to oddział muzeum Narodowego w Krakowie od kilkunastu lat istnienia Kany dokładnie 410 już więcej jest samodzielną placówką, a w zeszłym roku miał w kinie Muza miała wolny i jubileusz dwudziesta leczy się i z tej okazji nie zorganizowano w w Krakowie wystawę arcydzieła sztuki japońskiej w państwowych kolekcjach polskich nie to by wystawa organizowana przy współudziale muzeum Narodowego w Warszawie potu wracający na nasz grunt nowe z muzeum narodowe w Warszawie w posiada też czy dużą i piękną kolekcję sztuki japońskiej drugą co do wielkości w Polsce wolny po krakowskiej, a więc miało też się muzeum nasz warszawski duży udział przy organizowaniu wystawy w Krakowie w rynek, a do tego czy są to środki wrocławskie prawda poznańska, kiedy dokończę tylko, że w myśl umowy właśnie później mnie my też zorganizowaliśmy w Warszawie wystawę pod tym samym tytułem, ale już w innym kształcie winnej aranżacji to jest nasza nasza aranżacja i inny element tutaj w Warszawie starałam się pokazać jak najwięcej zabytków z naszych warszawskich kolekcji, które nam na co dzień są w magazynach nie mamy stałej ekspozycji przy tej wyrwy trudnościach lokalowych nie wiadomo Hej, Hej, kiedy będziemy w długiej mogli zbudować jest stałą ekspozycję sztuki japońskiej wynik naszej w naszej instytucji także jest to 1 z nielicznych okazji, kiedy goście spoza Warszawy sami warszawiacy mogą część naszych zbiorów obejrzeć, ale wystawę jest tak pomyślana, że są tam prezentowane też zabytki obok Krakowa i Warszawy z kilku innych państwowych muzeów, bo idea była państwowe hymny państwowe zbiory pokazania państwowych zbiorów w mur, więc jest jeszcze jeszcze nic z USA jeszcze zabytki z muzeum Narodowego w gry w Poznaniu i muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz dam w 2 zabytki jest Wilanowa zwykle Wilanów nie nie wypożycza nie wypożycza swoich obiektów one w dużej mierze sam zdobione wnętrza pałacowe i może w nie osoby zwiedzające Wilanów nawet nie zdają sobie sprawę, że leży w nie w Pałacu Wilanowie mówi jesteś może nie nieduża, ale bardzo cenna kolekcja dawnego rzemiosła mniej japońskiego z 18 z końca siedemnastego osiemnastego wieku zdatnych jeszcze zbiorów rzeczy kupione przez dawnych właścicieli Wilanowa w także Wilno jest wyjść z Tychy 4555 kolekcji jest budowana ta ekspozycja, którą teraz możemy oglądać na jest to jeśli chodzi n p . o Wrocław czy Poznań pierwszy taki pokaz w Warszawie Vincent wygląda więc, że na razie bez Echa dnia inwalidy zachęcamy PiS za chwilę przez państwa, by powiemy powolne skróci informacji Radia TOK FM dokładnie co my na tej wystawie zobaczymy, dlaczego te przedmioty tak nas zachwycają, bo czy Indianie uzupełnia Grzegorz Opaliński powie, że tam jest bardzo dużo wspaniałej sztuki użytkowej po prostu takiej dbałości o życie codzienne herosami jest, że rzemiosło artystyczne, ale tej klasy, że można to śmiało nazwać dziełami sztuki i rzeczywiście sam obok przedmiotów uczelnia takich jak porcelana dawne przedmiotów eksportowych są o przedmioty, które były wytwarzane w Japonii dla Japończyków i tutaj są te wspaniałe lalki w delcie wyroby te wcześniejsze z gościnnym miniaturowe rzeźby w kości Słoniowej czy obrazy, które wiszą w jej wisiały w tej końcowej części ekspozycji na i mnie co prawda niewielka niewielki wybór, ale militariów, żeby miłośników militariów też zadowolić klienta tak jest, że z aniołem ni, czyja poezja niewielkiej przestrzeni jeszcze udało nam się nie pokazać mały wybór mieczy z kolekcji, ale głównie krakowskim i 1 znakomity z kolekcji muzeum Narodowego we Wrocławiu poza tym są pokazane elementy ozdobne elementy oprawy miecza japońskiego, a jak wiadomo miecz japoński można rozłożyć na Hel na czynniki pierwsze tak tak jak wszystkie części można rozmontować i montować na nawał m. in . takie elementy jak oni wielce, czyli gardy miecza można można dokładać się nie zawsze musi być ta sama pani Basia ja też można montować takie elementy jak uczelnia właśnie ozdobnie Jelcyn mieczy japońskich czy pierścienie i nakładki wycieka aż 1 ręka jeszcze czy ozdobne Trzcianki Nożyków końcówka dyszy pewnym wyborze maszyny możemy oglądać do za chwilę o tym wszystkim będziemy dokładnie jak rozmawiać Anna Katarzyna Maleszka z muzeum Narodowego w Warszawie jest zdjęcie moim gościem i po skrócie informacji Radia TOK FM wracamy ale weekendowy poranek Radia TOK FM Patrycja Wanat raz jeszcze witam państwa serdecznie i Anna Katarzyna Maleszka mój gość kuratorka muzeum Narodowego w Warszawie dzień dobry klient rozmawiamy o arcydziełach sztuki japońskiej w kolekcjach w polskich aren zaczęłyśmy rozmawiać o tych konkretnych winnych przedmiotach nie mogą osobiście powiedzieć, że to co mnie po prostu bardzo uwodzi bez tych z przerw przy tych przedmiotach, które widzimy na wystawie Testa dbałość o szczegóły to czyste wspaniałe geny doznanie estetyczne, gdy patrzy się na tym misternie wykonane w inne przedmioty rzeczy było właśnie myślimy o drobnych rzeźbach czy domyślna drzeworyt tak czy myślimy o ceramice to wszędzie czy od tkaniny w zasadzie w każdej innej dziedzinie widzimy tutaj właśnie tę dbałość o szczegółach drobiazgowość taką wręcz były dziełem Japończycy kochają precyzję LM i lubią też miniaturyzacji, więc przy przyszłym winie w niektórych obiektach możemy obserwować stan ich doskonałość w dni w kształtowaniu nawet miniaturowych miniaturowych bardzo miniaturowych form, niemniej w n p . w tych późnych fajans Sachsa Czuma i późnych lat tak późno dziewiętnastowiecznych, ale z tego najlepszego okresu i z najlepszych warsztatów, jakie mamy akurat jest z naszej warszawskiej kolekcji można obserwować miniaturowe wspaniale malowany wieloma odcieniami złoconym motywy z roślinnej zwierzęcej czy wręcz rozbudowane scenki figuralne mnie tak marnie maleńkich rozmiarów i przy tym czy całej bieda równości i różnorodności tych form dekoracji jest spójna i harmonijna na co dowodzili, że nic wielkiego artyzmu każde nowe sensy zaczęłam zastanawiać czy torze w Japonii zawsze istniała jakaś forma unifikacji prawda, czyli tego, że n p . w ING wszystkie z młodszym też piszecie, że w tych broszurka informacyjna, że n p . jeśli chodzi o strój ten strój był w NHL czy musiał być prawda dość podobny i czytaniem przeniosło się właśnie w 1 do środka w cywilu bardziej nawet w tej sztuce szło się właśnie ten detal ten minimalizm w tym drobne szczegóły, dlatego że te przedmioty w takiej generalnej w formie musiała wyglądać podobnie w inny no to zależy, jakiej sztuce mówimy i mniej i w Anglii, gdzie to oglądany prawda no bo mnie architektura to są monumentalny zamek i rzeźba tam mogą być monumentalnej w rynnie posągi Buddy chociażby buda w Kamakurze prawda także ten monumentalizm i inne duże ogromna skala też w Japonii są w tej sztuce jest właściwie wszystko prawda jest jest jak ja jak w sztuce wielu innych cennych rejonów świata jest monumentalizm jest asceza jest Bartoszcze jest umiłowanie detalu także w zależności od tego co oglądamy i inni na czym się skupimy na ziemi odnaleźć jedno 1 czy drugie nadal jak i monety w moście tak idealny przykład tej pani był taki moty w z wystrojem z takimi wyrokami, które wisiało na Zachodzie niż regiony, a ignoranta je den Haag co jest charakterystyczne rzeczywiście jest, by nie też bardzo estetyczny to sam nawet inny puzderka mnie zdobione laką Senna tym na wystawie tego nie widać one mają kilka przegródek na tylną CEP zerka na taką prowadnice, przez którą przed leczony jest jedwabny sznur i nie można rozsupłać poszczególne przegródki, do których można było chować się nie pigułki typu zerka nazwany pomknie po japońsku intro inny inne nosili mężczyźni 3 przy trasie OBI w Eton i żeby żeby umocować do pasa miała ona na końcach gminie nawet breloki w formie miniaturowych rzeźb Peter też 3 kolejne niebywałym niebywałe obszar sztuki japońskiej niebywały w sensie że, że jest kanał ulgi unikalne tak, by taty było to były dowody lepsze słowo i nie te breloki były przyczepione nie tylko do in rock, który my pokazujemy na wystawie, ale do różnych linii różnych innych podręcznych przedmiotów np. do wody przyborów do palenia tytoniu bo kiedy Portugalczycy w nie w połowie szesnastego wieku zjawili się też w w Europie tezy w Japonii to by wkrótce potem przywieźli też ze sobą zwyczaj palenia tytoniu, kiedy te kontakty przed zamknięciem mnie przed zamknięciem granicy japońskich Unia przestrzegł ne Faith siedemnastym kilku ten zwyczaj palenia tytoniu bardzo się rozpowszechnił 1 dni, kiedy zaczęto wytwarzać ich oraz różnego rodzaju niż pojemnik czy kina na tytoń i i takie jak inni pojemniczki też bardzo ozdobny na schowanie futerale do schowania fajki to wszystko mężczyźni nosili przy pasie drogi, więc Bennett malutkiej breloki wytwarzano w ogromnych ilościach i przybierały one najróżniejsze formy od postaci z legend i historycznych to po różne o pomoc zwierzątka postaci z życia codziennego w idealnym i jest to zbyt wiele odzwierciedlają całą w tej tych niewielkich formach całą całą bogatą kulturę kulturę Japonii z jej wierzeniami z legendami z jej historią w Wilnie w to właśnie w tutejszym jeśli rozmawiamy o na tych moty w dach w sztuce japońskiej to tam oczywiście bardzo bardzo wyraźny stała jak jak ważna natura była dla artystów i z 1 strony to właśnie różne wierzenia legendy poezja też, ale ta natura jest niezwykle istotna dla taty jest wszechobecna w sztuce i w kulturze dalekiego Wschodu i Ian Japończycy podobnie jak Chińczycy patrzą na dni na naturę na przyrodę jak on realny nie jest mi głównie obszar, któremu do, których człowiek, który w, których człowiek powinien sobie podporządkować, ale sąd powinien harmonijnie współżyć ile poprzez takie obrazy zaczerpnięte z wycinką owa takich poprzez mikrokosmos chcą pokazać makro kosmos także to jest bardzo charakterystyczne i umiejętnie, pokazując w ich to to wtopienie się człowieka w przyrodę i to do mnie inni obserwowani i podziwianie przepływających uroku zmiennych cen zmiennych zależni niezależnie od pory roku kwitnących kwiatów, kto to wszystko jest rzeczywiście bardzo charakterystyczny ton umiłowanie przyrody i to znalazło swoje odzwierciedlenie w poezji sztuce i stopnice jak pani słusznie zauważyła elfy w tej gminie, gdzie w tym nawet w tym co pokazujemy na wystawie widać 3, że niektóre rośliny niektóre kwiaty są szczególnie ulubione lody sosna kwitnąca wiśnia kwitnąca Śliwa, a Kraukla Żuraw one zresztą nie są też całą jej cały całe bogactwo znaczeń symbolicznych także inni tak jak mówiłem, o ile on małych i małych znienacka małych blokach, ale też właściciele takiego, więc takie dobre LOK i jej właściciel puzderka i Nero dzielnica to też sygnał o swoich upodobań, nosząc stał przy przy sobie dawał sygnał swoich upodobań estetycznych jest swojej często też swoje erudycji Ada, bo w zależności od tego jaka scena dla ukazana w małym posterunku czy jaki motyw został wybrany na na tę malutką miniaturową rzeźbę w Żninie dzielnicowy w debacie jest w Ernst zwykle decyzja prawda we właściciela w ich jednak one w ten sposób dawał sygnał co lubi co kocha co z nas o takie takie właśnie w różny styl i zastępcy czy państwo wiecie czym są nam przedmioty z akcji, bo bardzo często myślimy mówimy właśnie o na sztuce japońskiej to to wyrażenie nam się ciągle powtarza, więc może jeszcze wytłumaczono w 2 słowach jak i jak to się jak tworzyć czym jest klatka wnuki na lata jest wyrobem wyrobem wymyślonymi tworzonym na na dalekim Wschodzie znany jest szlak chińska tradycja mająca też bogatą tradycję z kilku tysięcy lat natomiast jak japońska jest wyjątkowe z tego względu, że Japończycy, kiedy pracowali niezwykły sposób zdobienia wyrobu stolarki zaraz o tym, opowiem w Senacie to polega ogólnie rzeczywiście wolnych dni nie mamy aż tyle czasu, żeby w szczegółach wchodzisz w ten temat natomiast powiem od razu leczyć co my nazywamy wyrobami z lalki i la Kate jest wysoka z drzewa lekowego on to ja poeta przedsądem i mnie nie PRL władcy nie rósł w definicji pluła i mnie rzeczy czasem spoty LKS określenie Roosevelt funkcji afera w i inni to są drzewa, które rosną w Azji południowo-wschodniej i my nie i sok pozyskiwany z tego z tych 3 po odpowiednim oto po odparowaniu uzyskuje taką gęstą gęstą grą zabawą nie formy i boi to poza darwinizmu można też te tony tą substancją można pokrywać się powlekania właściwie wszystkie powierzchnie i ma ona nie ma ona właściwości zabezpieczające szczególnie we wy wilgotnym klimacie w Japonii w nie to nie mogła zabezpieczać się chociażby powierzchnie drewniane czy metalowe chronić przed korozją natomiast celem garderoby ktoś inny artystyczny, który nazwany szlakami były wady wykonanego i korpus tego przedmiotu na ogół są odpowiednio przygotowanego wyszli w chowanego drewna inny i patentem powierzchnie drewnianą, która mogła być prawda poza Erykiem inny duży większy mogła być katalogiem chadzał pokrywano warstwami RO lak i przyczyny co jest bardzo skomplikowany niż każda ta warstwa musi być też szlifowane i musi wyschnąć nim się nałożyć następną ażeby w ich uzyskać się tak jak jest charakterystyczny dla lak japońskich tym często taką czarną połysk i bomb powierzchnię nazwano oraz Iranu Indii po japońsku to laka w niani trzeba nakładać kilka tych warst w aż 3 CAL o coraz szlachetniejsze gatunkach raki i el co ważne dla kas schnie w warunkach mówi Matej od tej substancji samych laka schnie wilgoci i nic dlatego w meczach są nawet te przedmioty, które z jakich wykonywana w słynne na barkach na Nawałki ustawionych na ulicach jest jeszcze ważny jest albo w odpowiednich jeszcze odpowiednich szafkach, które były zbyt wilgotnym i tkaninami przykrywane i polewane wodą, żeby te w środku była utrzymywana odpowiednia wilgoć Neinver można sobie wyobrazić też jak bardzo trzeba dbać o to, żeby nie było ani drobiny kurzu jakiejkolwiek pyłki od razu zepsują tę lśniącą jak lustro nieskazitelną powierzchni na, ale to nie koniec mamy talent to podłoże, a Japończycy wymyślili kanony niezwykłe niezwykle efektowny sposób nie dekorowania wyrobów stolarki rzeźb na wilgotne na rysunek wykonany wilgotną laką jest poruszany przez odpowiednie sitka w proszek złoty srebrny może być też barwiona w la Calle wysuszona i starta i dodaje daje taki efekt, jakby to było malowane złotem to jest naruszenie proszkiem złotem ogólnie ta technika nazywa się makiet poruszana obraz i są na najróżniejsze jej odmiany bony trener ten motyw dekoracyjny może być wykonany w wysokim relief je taka ma je albo on równie niski umierali wisi hamak je w dni, a to wszystko też wymagać, aby przygotowania odpowiedniej pasty lalkowej i uformowania tego motywu, po czym poruszenia go odpowiednio w mało tego oprócz tego tego poruszenia tej techniki Maggie nie mamy intruz stacje masą perłową lub jakimiś innymi materiałami mamy też mnie i KRUS stacje i płatkami złota drobniutka Coke ciętymi to sąd ten nie milimetrowe mnie nieraz kwadraciki, które jeszcze dają dodatkowy efekt takiego olśnienia mignie nadzór gigant ING data jest to wymaga Donald tak niesłychanej precyzji, że lalki japońskie nie mają sobie nie mają sobie równych na świecie nikt nie potrafił go do takiego stopnia doskonałości dość dlatego sąd tak ceniony zawsze były wyceniane są ich w gminach na wystawie możemy oglądać np. dzielnic głównie z z kolekcji filmów krakowskiej wrocławskiej, która ma znakomity zbiór lalki japońskiej linii bus gra na na przybory do Kaliguli kaligrafii cudze rybakom w właśnie wykonany też Tryton tymi technikami, o których wspominałem jest rzeczywiście Santo przedmioty wyjątkowej władczym niestety musimy kończyć chciałam jeszcze panią zapytać może nie uzyskano zawody w wojnie wysyła zrealizuje chciałam zapytać co teraz jeszcze w Boga oczywiście te prace, które my widzimy na wystawie w takie powiedziałeś, że są prace sprzed kilkuset lat, ale czy rząd czy dalej np. sąd tego typu tworzone dzieła sztuki znany z Japonii jak np. właśnie tego typu przedmioty z lalki, które możemy wciąż nazwać dziełami sztuki to jest też, że zawiera 13 są nadal to wybitni współcześni artyści, ale tuż po uciekające tematu laski może powiedzmy na zakończenie, że jesteś Senna wystawie spory wybór drzeworytów łuki i OSK Sennik kolekcji krakowskiej i warszawskiej mamy rzeźbę rzeźbę buddyjską dawno ogólnie Santo przedmioty z zakresu IT do jej współczesne, bo mamy też kilka dwudziestowiecznej 9 na czym okresu el do innej dzień, czyli od połowy siedemnastego do początków dwudziestego wieku i kilka przedmiotów sztuki współczesnej współczesnych, ale musimy niestety kończy mamy nadzieję, że trochę zaostrzyły się państwa apetyt i dzisiaj np. państwo wybiorą się do muzeum Narodowego w Warszawie jest klimatyzacja w sali żółwie z bardzo się z SLD Anna Katarzyna Maleszka kuratorka z muzeum Narodowego była moim gestem dziękuje bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA