REKLAMA

Wiceminister finansów Izabela Leszczyna o ustawie antylichwiarskiej i nowej ordynacji podatkowej

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-07-15 12:40
Czas trwania:
16:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy no i możemy zaczynać raport gospodarczy Radia TOK FM 41 minut po godzinie dwunastej Maciej Głogowski dzień dobry, a w raporcie gospodarczym jak zawsze na początek rynek to co na rynku, ale nikt dzisiaj może nie będziemy za bardzo przedłużyć Elcho rynkowych informacji na pewno sporo ciekawych publikacji makroekonomicznych jeszcze przed nami dzisiaj m. in. dane inflacji, które będzie podawał Główny Urząd Statystyczny jesteśmy po we wczesnych porannych Rozwiń » informacjach oraz Chin na temat wzrostu gospodarczego i 7 % za drugi kwartał, ale i tak, że tamtejsze rynki myślę, że giełda w Azji nie zareagował pozytywnie na tę informację to długa znana historia teraz WIG 2024 na minusie szeroki indeks WIG 10 zwrotnych na minusie i rynek walutowy 4 zł 13 gr za euro frank po 396 USD 3 zł 74 gr, a relacja euro do dolara to jest 1 z 35 raporty gospodarcze, a dziś gościem raportu gospodarczego jest pani Izabela Leszczyna wiceminister finansów dzień dobry pani minister dzień dobry państwu ja mam do pani taką sprawę czym jest pani zdaniem przyjęta przez Sejm ustawa anty lichwiarskie to jest 1 z elementów całego pakietu prokonsumenckie go, który wg dedykujemy klientom konsumentom instytucji finansowych, bo to jest ustawa anty lichwiarskie też ustawa o rzeczniku finansowym to jest wreszcie z gmin poprawka do ustawy o bankowym tytule egzekucyjnym wprowadzająca konieczność restrukturyzacji czy propozycje restrukturyzacji na ich polisolokaty którymi zajmiemy się na najbliższym posiedzeniu Sejmu to wszystko wzmacnia bezpieczeństwo klienta rynku usług finansowych jeśli chodzi o anty lichwiarskie mówimy oczywiście o w tym takim specyficznym segmencie tego rynku o instytucjach pożyczkowych, które nie są objęte nadzorem komisji nadzoru finansowego, a ta ustawa w takim praktycznym wymiarze anty lichwiarskie konkrety na razie o tej RM mówi jak komu będzie służyła, że będzie służyła kredytobiorcom pożyczkobiorcą, którzy dzięki tej ustawie będą wiedzieli, że koszt ten koszt pozaodsetkowych kredytu, które zaciągają w firmie pożyczkowej nie może być wyższy niż i to wprowadziliśmy 2 limity 1 limit stały to jest nie mogą się koszty wyższe niż 25 % kwoty kredytu i to są koszty dotyczące takie koszty, które konsument ponosi na wejściu trzeba sprawdzić go w ZBiLK-u trzeba ocenić jego zdolność kredytową trzeba przygotować umowę w UE i kolejny limit jest zmienny nie może być wyższy niż 30 % kwoty kredytu, ale w ujęciu rocznym ani happening im więcej miesięcznie 2 ,5 % w tym nikt nie jesteście wyjaśnień, a to z punktu widzenia konsumenta, a co się zmieni na rynku dostarczycieli tego typu oferty co ta ustawa zmieni w pozycji tych firm dotąd nie dotyka pan i istoty tej diety tej ustawy my jako rząd mieliśmy do wyważenia 2 wartości 1 wartością było bezpieczeństwo konsumenta drugą wartością swobodę działalności gospodarczej firmy instytucje pożyczkowe mają różne modele biznesowe są tzw. świrów każe PMI są firmy, które pożyczają pieniądze na 3 i więcej miesięcy stąd też w gminnym początkowy projekt Ministerstwa Finansów ustalał 1 limit natomiast w procesie konsultacji w procesie konsultacji społecznych międzyresortowych w procesie konsultacji też z rynkiem i z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi wypracowaliśmy nowy model, który stara się równoważyć te właśnie różne modele biznesowe, bo jeśli bank pożycza pieniędzy na tydzień notowań innych wiadomo, że nie zarabia pan na odsetkach, więc my, ale nad morzem wiązał nasze dane ryzyko na czym świat musi zarobić stąd jestem pierwszy limit stały natomiast jeśli bank udziela pożyczki na okres dłuższy no to ponosi pan też, że wzrasta ryzyko kredytowe i ponosi pan koszty np. monitorowania tego efekt tego kredytu, więc to jest ten ten drugi limit wydaje się, że nie zarówno tzw. chwilówki każe jak i firmy, które pożyczają pieniędzy na dłuższy okres i jedni i drudzy tracą, ale na pewno to już nie będzie taki złoty biznes dlatego ta ustawa była taka trudna dlatego proces legislacyjny trwał 2 lata, bo rzeczywiście, gdyby ta kura już nie będzie znosiła takich złotych jaj i jak to się działo do tej pory realna dodatkowo jeszcze ludzie, którzy interesują się prowadzeniem działalności gospodarczej rynkiem finansowym twierdzą, że jak hałas spojrzy się w szczegóły to być może ta ustawa służy 1 firmie, a innym nie pani dokładnie wie, o co chodzi o słuchaczom wyjaśni pytam o to, bo chciałbym poznać pani opinię nie jest taka organizacja, która nazywa się związek przedsiębiorców i pracodawców na wszystkie media dostały list, który nie wysłał przewodniczący tej organizacji, a w treści tego listu została zamieszczona zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstw ściganych z urzędu, a dotyczących właśnie procesu legislacyjnego nad tą ustawą dostępne publiczne informacje wskazują, że popełniono przestępstwo polegające na tym, że w zamian za udzielenie korzyści majątkowej lub osobistej wpływają na proces legislacyjny projektu zmian w ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym w taki sposób, aby kształt ustawy był korzystny dla spółki Provident 3 oraz na świat tutaj odpala zainteresowanie no bo wszyscy wiedzą co to jest Provident mówimy o widełkach, o co chodzi po myślę panie redaktorze, że chodzi o taką wojnę pomiędzy różnymi biznesami i tak jak powiedziałam nacisnęli śmiech na poważny odcisk i te są tego konsekwencje prace nad ustawą były dosyć burzliwe w sejmie 2 posłów 1 z SLD drugiego ze zjednoczonej prawicy podano komisja etyki poselskiej, bo postawili Ministerstwo Finansów takie same zarzuty jestem przekonana, że pana Kaźmierczaka oskarży o naruszenie dóbr osobistych ja ręczę głową za transparentność procesu legislacyjnego przy ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym i ustawie pr. bank . bo taka jest prawdziwa nazwał ustawę anty lichwiarskiej szambo chciałbym tylko dobrze rozumieć można z finansów będzie skarżą pana Kaźmierczaka inni jestem w tej chwili nasi prawnicy opracowują taki wniosek ostateczną decyzję podejmiemy, ale nie może być tak, że oskarżane są instytucje państwowe za którymi stoją też konkretni ludzie mający imię nazwisko dobrej zmiany w i są to państwo owcy i ludzie naprawdę niezwykle odpowiedzialni nie może być, że ktoś wrzuca sobie takie zdania, bo wiemy, że ta wojna, ale do dziś czuję ja myślałem nie oczywiście, że tamten chodzi o tym ostatnim roku, kiedy czujesz się za tę ustawę odpowiedzialna i czuje się odpowiedzialna za jej przebieg w sejmie kształt tej ustawy przyjęty przez Sejm, który trafi do Senatu jest następujący koszty, jakie wszystkie koszty, jakie konsument poniesie w związku z zaciągnięciem kredytu stanowią ten całkowity limit pozaodsetkowych problem polegał na tym że, pisząc ustawę konsultowaliśmy ją z łącznikiem z ministrem spra w zagranicznych i definicja całkowitego kosztu kredytu konsumenckiego była definicją wprost z dyrektywy z, a w dyrektywie jest mowa o tym, że powinniśmy jako całkowity limit uznać koszty, które konsument musi ponieść, czyli jak mamy jakieś koszty fakultatywne to nie wyrzucamy ich do tego całkowitego kosztu tak mówi dyrektywa natomiast wiedząc, że niestety są firmy, które nadużywają fakultatywnych kosztów i mówią klientowi słuchaj GM proponujemy ci obsługę domową ona nie jest obowiązkowa, ale jak z nią będziesz to będzie miał np. niższą marżę prowizję czy coś nam jeszcze klienci nie rozumieją najczęściej, bo pamiętajmy mówimy o ludziach, którzy nie mają zdolności kredytowej, żeby do banku, bo tak normalnie no to kredyty bierzemy w banku czy pani nie wyklucza, że będzie taki przypadek, że akurat dla 1 konkretnej firmy ta ustawa będzie bardziej korzystne niż dla innych oferujących usługi na rynku nie kształtu ustawy przyjętej przez Sejm jest taki, że w inny niemożliwe jest, aby jakaś firma robi puszczała oko do klienta i mówiła o tych kosztów nie musisz ponosić, ale jak poniesie to będzie brzmiało lepiej pani Izabela Leszczyna z gościem raportu gospodarczego radio taka sama no to rozumiem, że czekamy na ostateczną decyzję Ministerstwa Finansów w sprawie pozwu potencjalnego pozwu ana senatorów w sprawie odniesienie się do tej ustawy, bo ona teraz będzie tak należy naprawdę dobra ustawa i wartością dla nas był klient, ale firmy pożyczkowe nie przebiją, ale między sobą nie jest wciągają w to państwo pani minister to do Senatu urzędnicy przed najbliższym posiedzeniu, ale trafi jeszcze 1 ustawa, która wyszła z Sejmu nowelizacja ord. pod . jest to słynna nowelizacja zaproponowana jeszcze pod koniec ubiegłego roku przez pana prezydenta Komorowskiego w inne słynne, dlatego że choć miała 6 punktów to najbardziej wyczekiwanym czy popularny stał się punktem o rozstrzyganiu odpowiedzialny w rozstrzyganiu wątpliwości na korzyść podatnika myśmy też wielokrotnie tutaj w toku samej naszej porannej audycji tak jak o tym, mówili chciałbym zrozumieć, ale na czym polega różnica w 2 sposób sformułowania, które teraz państwu naszym słuchaczom przytoczyć w ustawie będzie taki zapis niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika Ministerstwo Finansów wódki ta ustawa się pojawiła ta nowelizacja ta propozycja miała wątpliwości czy taki zapis poniższe znaleźć w procesie legislacyjnym zaproponowano zapisy cytuje w przypadku różnych wyników wykładni przepisów prawa podatkowego organ podatkowy przyjmuje wykładnię korzystną dla strony postępowania i państwo teraz się nosem naszym słuchaczom dopowiem na propozycje Ministerstwa Finansów, choć już była w projekcie z niego ostatecznie wypadła i jest tam pierwotna protestowała wcześniej taka jest różnica, bo ja słucham wypłynie dla mnie to jest oba są tak skomplikowane, że właściwie nie wiem, który jest dla mnie bardziej korzystna chciałbym jako podatnik mieszczą potencjalną korzyść, jeżeli będzie wątpliwość prawie podatkowym może będzie wyjaśnienie oczywiście panie redaktorze ten w pierwszym przepisie pre przepisie, który był propozycją prezydencką PL w gruncie rzeczy mamy do czynienia z pewną intencją prezydenta, który chciał wprowadzić tę zasadę in dubio pro tributario do polskiego systemu prawnego w e-myto do zasady się z tym zgadzam, choć właśnie to bywało z tą naszą zgodą, ale zostaw to nie do końca panie redaktorze mówiliśmy, że wprowadzimy ją w nowej ord. pod . która będzie miała katalog zasad legalizmu wyważenia prawa rozporządzania mieniem sprzed pół roku jak pani siedziała testuje mówiono panie redaktorze korzyść dla 1 podatnika ze stratą dla całego budżetu tak i to trzeba też mieć na uwadze, iż to teraz właśnie powiedziałam wprowadzić możemy tę zasadę, której pan mówi, którą chce wprowadzić pan prezydent natomiast dopiero wtedy chcieliśmy to zrobić, kiedy wprowadzimy też szereg innych zasad ogólnych ale, ale zostawmy temat definicji czy nasz rodak jest definicja ta pierwsza o in o tym, że, że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa rozstrzyga się na korzyść to jest tak naprawdę przepis, który po pierwsze nie ma adresata normy dla dzieci i nie wiadomo kompletnie, kto ma rozstrzygnąć te wątpliwości, ale i to jest już poważny błąd legislacyjny tak naprawdę to co proponuje zaproponowała komisja finansów publicznych to było doprecyzowanie legislacyjną językowe, które rzeczywiście daje instrument organowi podatkowego, żeby rozstrzygnąć na korzyść podatnika w momencie, gdyby ta ustawa weszła w takiej wersji jak przegłosował ją Sejm głosami opozycji inni niestety naszego koalicjanta to nic się nie zmieni w sytuacji podatnika, bo trasy jest ona też ponad 200 urząd skarbowy załóżmy tak to to jest 1 z organów podatkowych, więc urząd skarbowy czy raczej naczelnik tego urzędu jako organ nie będzie miał wątpliwości panie redaktorze naprawdę naczelnik nie będzie miał wątpliwości, dlaczego dlatego proponujemy takie rozstrzygnięcie jeśli mamy różne wyniki wykładni przepisów, bo tu nie chodzi o treść przepisu, bo jak treść przepisu jest błędna niezrozumiała trzeba ją poprawić dać do Trybunału Konstytucyjnego Trybunał każe nam to poprawić tu chodzi o różnice w interpretacjach o różnice stanowisk i chcemy powiedzieć jasno jak mamy takie różne wyniki wykładni to organ podatkowy przyjmuje wykładnię korzystną dla strony postępowania, czyli dla podatnika nie ma lepszego bardziej precyzją możemy zrobić odkręcić gmin i myślę, że musimy wykonać pewną pracę edukacyjną musimy wytłumaczyć to naszemu koalicjantowi musimy wytłumaczyć to naszym senatorom w ogóle Senatowi jestem przekonana, że wszyscy przyjmą nasze racjonalne wyjaśnienia, a ponieważ in dubio ani minister Leszczyna jak głosować posłanka ja głosowałam zawsze racjonalnie zgodnie z sumieniem to znaczy głosowałam za tym, żeby poprawka komisji finansów gmin, by przyznać że, żeby została wersja komisji finansowane z sal mamy różne wykładnie nazewnictwa dla drugiego losowania to po nim ta ustawa jak pani Urszula Kryger pani sama głosowała pani za przyjęcie tej ustawy jest oczywiście, że etanolu powiedziała pani, że przejęła opozycja z cienia naszym koalicjantem Platformy też nie zagłosowała na każdą godziną 187 posłów pójdą za mała ustawa jest w porządku natomiast posłowie ze względu na nowo zawiłość tak jak pan mówi o prawach w i chyba nie zrozumieli tego, o co tak naprawdę nam chodzi chodzi nam o in dubio pro tributario za korzyść podatnika rozumie, że jeszcze w Senacie, gdzie będą woleli wyjaśniać przekonywać senatorów, że chcemy tego samego tylko lepiej my zapisaliśmy to na jej pytanie czy państwo nasi słuchacze poczuli się przekonani, że będzie dla podatników lepiej jest wątpliwość, ale wątpliwość musi być biegną gdzieś się wyartykułowana ta wątpliwość ona nie może tkwić w samym przepisie to znaczy że, że przepis trzeba zmienić, ale czasem są wątpliwości ze względu na różne sytuacje wynikające z otoczenia gospodarczego lepiej by było, żeby właśnie w przepisach nie było żadnych wątpliwości nie ma panie redaktorze pan wie doskonale z otoczenia gospodarce i jest tak skomplikowane, że naprawdę bardzo trudno znaleźć przepisy idealne wino tak w dni morza w Hani Izabela Leszczyna wiceminister finansów Platforma Obywatelska dziękuję za spotkaniem dziękuję bardzo to było raport gospodarczy Radia TOK FM już teraz informacje po informacjach Jakub Janiszewski program połączenie bardzo dziękuję Maciej Głogowski usłyszy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA