REKLAMA

Jakie zmiany na kolei proponuje rząd? Odpowiada Jakub Majewski

Post Factum
Data emisji:
2015-07-30 18:40
Audycja:
Czas trwania:
13:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum jest 1842 Aleksandra Dziadykiewicz witam w kolejnej odsłonie audycji post factum teraz trochę opolskich kolejach w Chinach zaraz zobaczymy czy będziemy tylko narzekać może nie będziemy tylko narzekać w naszym studiu Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzienną dzienna gry krajowy program kolejowy, czyli taki dokument, który jest teraz w konsultacjach do zdaje się tak mniej więcej od połowy sierpnia może ten program konsultować będą w 2 zdaniach ustawmy co to Rozwiń » jest krajowy program kolejowy, którego napisał list co się w nim próbują uwzględnić krajowy program kolejowy, czyli spis inwestycji na nadchodzące 57 lat, którego nie będziemy modernizować, które dworce będziemy remontować co być może zostanie zbudowane nowego równolegle w tej chwili kraju program kolejowej projekt krajowy program drogowy nagle rzutem na taśmę ministerstwo infrastruktury postanowiło jednak nie przygotować do nowej perspektywy unijnej i w tej chwili trwają konsultacje widać już w regionach zaczyna się wokół tego ruchu są samorządowcy, którzy chcą zadbać o linii, które prowadzono ich miast są są różne lobby ośrodków turystycznych z prze woźnicy towarowi podnoszą, że potrzebują szlaków po, który by w wozili chociażby paliwa czy czy węgiel trwa duża dyskusja wokół tego to ważny bardzo dokument, bo to co zostanie tam zapisane jednak będzie pewną taką linią mówiącą o tym co mamy inwestować na co przeznaczymy środki unijne, w których jest ta lista taka podstawowa jest lista rezerwowa jak rozumiem, że jest jakiś projekt, który mógłby zrealizowany, ale nie będzie ani mylenia drugiej liście to w perspektywie najbliższych kilku lat no nie ma o nim marzyć jest teoretycznie konsultacji jeszcze za takim miejscem, gdzie można spróbować to dopisać się nudzić się z nim problem polega na tym, że mamy krótką kołdrę i żeby coś dopisać to należałoby coś z tej listy wykreślić, a mnie już na liście rezerwowej sporo projektów, które od dawna były zapowiadane myślę, że z różne regiony i środowisko musi czuć rozczarowany, bo okazało się, że jednak są w rezerwie, a po 67 miliardów złotych, których do rozdysponowania jedno polskie warunki renta jest mało dużo czy za dużo w 63 miliard złotych to życie bardzo dużo w niej Polska kolej nigdy nie miała tak dużej sumy Dorotę do zainwestowania już obecna kończąca się perspektywa unijna do końca roku jeszcze mamy możliwość wydania pieniędzy z budżetu 200713 i pokazuje, że jest problem z wydawaniem tych środków przede wszystkim problem z organizacją administracji przygotowanie papieru, bo tak naprawdę dzisiaj budowanie nie polega na budowaniu polega na zbieraniu dokumentów ich decyzji administracyjnych jak ktoś jest szczęśliwym posiadaczem kompletu papierów to tak naprawdę od wbicia pierwszej łopaty i technologie pozwalają na to, że w ciągu 2 sezonów budowlanych zbudować bardzo dużo kilka kilkadziesiąt kilometrów linii kolejowej dworzec kolejowy most można zrobić niezwykle niezwykle spektakularne zmiany inwestycji, ale nad oczami wszystkie papiery w porządku tu mamy problem w nowej perspektywie unijnej tak naprawdę jedyne projekty, które są gotowe do realizacji to projekty, które się nie udały poprzednio i czekają z gotowymi papierami w więcej takich liniach Warszawa Radom Warszawa Białystok, który już dawno dawno temu czy Warszawa Łódź wreszcie niektóre dawno temu miały skończone na to ma na to są to niektóre mamy przygotowany, ponieważ ciągle budujemy w związku z tym możemy budować dalej tak to będzie w taki patron ten głaz, który mamy teraz największym beneficjentem tej nowej perspektywy unijnej kolejowej z wydaniem rzeczy sporo projektów jest sporo one są w różnych regionach kraju mówi się, że nie większy nacisk będzie na Przewozy towarowe, że tak naprawdę przewoźnicy towarowi i płaczą za dostęp do szyn znacznie więcej i to oni utrzymują sieć kolejową i to oni zdejmują ciężkie ładunki naszych dróg w związku z tym należy w końcu pomyśleć o nich zawsze problem z przewozami towarowymi jest taki, że pasażerowie głosują w wyborach towary nie głosują zaskoczy jak mamy 2 projekty musimy wybrać coś zrealizować najpierw to siłą rzeczy wygrywają projekty pasażerskie ma się to zmienić ma tutaj być znacznie znacznie bardziej wyrównana konkurencja i słusznie, bo nie, bo tak jak tak jak mówi kolej Towarowa to z kolei komercyjne z kolektorami utrzymuje cały ten system, która zarabia na siebie czytam różne opinie o tym, dokumencie tym jak projekty są rozdęte pieniądze mają być rozdysponowane w inny przykład Railway biznes forum twierdzi, że te inwestycje, które są założone zapisane w tych wpływ w tych ramach są jeszcze wiem co jest w dolarach były wybrane przypadkowo, że nie ma jakiejś większej logiki zgadza się pan z Goldmana mamy zawsze do czynienia z takim jest takim też dużym dylematem, bo możemy robić cały korytarz transportowy w 1 z zagranicy do drugiej i powiedzieć, że ma w tym spójną koncepcję adres natychmiast zgłosi się na pozostałych kilkanaście wojewody, dlaczego my preferujemy tylko w tylko wybrane zaskoczył to jest troszkę też takim festiwalu festiwal życzeń, żeby każdy mógł znaleźć coś dla siebie w tym programie w obrocie z 13 tej kwoty 107 miliardów to dość dużo pieniędzy natomiast też problem inwestycji kolejowych jest tworzone są szalenie drogie tutaj mogę podać taki przykład mamy zbudować zupełnie nową linię łączącą Kraków z nowym Sączem i nowym Targiem, czyli nowe połączenie do Krynicy i Zakopanego tak wszyscy wiemy, że pociąg z Warszawy do Krynicy jedzie czy dolary w duchu zakochanego jedzie znacznie dłużej zagrać Krakowa Zakopanego jest i Warszawy w związku, z czym potrzebne są nowa Bardzo da od bardzo dawna mówi się o tym, Italia ma kosztować 2 ,53 miliardy złotych mnóstwo pieniędzy na nas, żeby to porównać z kosztem autostrady, którą mielibyśmy tam zbudować to okazałoby się, że ta Wcale nie jest droższa niż nowa autostrada i to musimy, jakby troszeczkę na nową mamą popatrzeć na ten na ten system budujemy nowe drogi nikogo to nie dziwi natomiast Nikolę Budny praktycznie nie budujemy nowe trzeba zacząć myśleć, które elementy sieci kolejowej wymaga zbudowania po prostu nowej nowego fragmentu linii tak jest między Warszawą Wrocławiem historycznie nigdy nie było sensownej linii kolejowej z Warszawy do Wrocławia zawsze jeździliśmy, a to przez Poznania to przez Katowice, a ewentualnie przez Częstochowę, ale to zawsze dokonać w nim nie masz zrobić sensownego kolejowego połączenia Jerzy nie mamy linku, który łączy te 2 miasta 1 z Adam Lenkiewicz rozmowy o tych programach krajowych inwestycjach, które nas czekają już, pomijając stoczyły one są nieprzygotowane zapisu rozmów z chęci są zupełnie przypadkowe w te firmy, które potem wykonujące prace one już takiego szybciej od jakiegoś czasu ostrzegają, że nowa sytuacja może być taka jak ja byłem całkiem niedawno przed euro 2012 w branży budowlanej znany był wysyp wielu projektów to wszystko się jakoś nikt nie chciał podpisać nie mogą się spinać potem firmy zaczęły bankrutować upadać kolejarze mówią zróbcie wszystko w 1 z drogi rządzie wy drodzy państwo, żebyśmy my jako kolejarze, dlaczego firmy, które wykonują projekty kolejowe, żebyśmy takiej sytuacji, że nie znaleźli czy te ostrzeżenia, które te sygnały, które wysyłają te firmy to toto to jest coś co rzeczywiście może się spełnić wierzyłem, że tak Bożej Powsin, bo patrzymy na to jak rozłożone jest kwota aż 107 miliardów złotych w czasie no to okazuje się, że najpewniej będziemy robili nic w później nie będziemy robili nic, a w ostatniej chwili będziemy próbowali gwałtownie wykorzystać środki wraz rzeczywiście dylemat ma przedsiębiorca, który jednak, że w i wysłać do domu i powie, że będzie on za 3 lata, bo być może będzie przez taki będzie mógł coś zacząć robić za to jakoś zadzwoni to co będzie przy zespole całą swoją rodziną wszystkimi znajomymi jeszcze ściągnąć tych, którzy wyjechali do Irlandii pewnie będzie złoty tak dużą i tych pieniędzy będzie słabsza ludzie bardzo krótkim sposób na czasie tak dużo trzeba będzie pracować nie dzieli nas na to rodzi ogromne ryzyka dzisiaj przygotowujemy projekty mówimy sobie o programie natomiast pamiętajmy, że nowy budżet unijny zaczął się w roku 2014 i 1,5 roku temu, ale ciągle myślimy co by na osoby te pieniądze wydać mi czym się skończył skończy się tym co zawsze tłumaczy na końcu wszyscy się obudzą z przerażeniem patrzą, że minęło mnóstwo czasu w zasadzie do życia wysyłać faktury, a my jesteśmy na etapie rozstrzygania przetargów IT firmy alarmują bardzo słusznie, że wykorzystanie tych środków może być bardziej równomierne dzisiaj robi 1 projekt skończyłem zaczyna robić drugi na Jasną górą 10 projektów równolegle, ale przedtem nim kompletnie z czego zapłacić ludziom przestrzegała zamortyzować sprzętu tak, zwłaszcza że też tych firm, które zajmują się nim zająć kolejowym pewnie w ogóle jest definicji mniej niż tych, które zajmują się budowaniem dróg wraz z tak naczelny rodzina wystąpiła w jednych firm, która wypadła inną firmą, która nadal nie ma nie ma, tak więc grozi mu pamiętajmy też, że to są te same firmy, jeżeli na drogach ruszy program budowlany o to by te największe koncerny skupią się na budowie dróg i znowu będzie problem że, że nie ma kto tych linii kolejowych modernizować je poza tym proces modernizacji linii kolei jest trochę trudniejsze niż budowy drogi, bo drogi przeważnie budujemy jednak w środku niczego nie jest wszyscy już sobie starą dziurawą drogą dopóki tej nowej nie zbudujemy też się przenosi ruch jest wszystko ładnie nawet w przypadku linii kolejowych i modernizowanych linii kolejowych jest taki problem, żeby tutaj budujemy 1 tor po drugim cały czas jeżdżą pociągi ludzie się denerwują, bo to trwa bardzo długo pojawiają się też objazdy towar z towarem nie można przejeżdżać, bo po tym, 1 torze dobrze jak zmienić ściągnie pociągi pasażerskie i to wszystko szalenie komplikuje proces inwestycyjny mówi się nawet, że czasem lepiej to nie zamkną się zmodernizować w całości dlatego też nie może być tak jak dzisiaj modernizujemy linię do Gdańska do Białegostoku Rzymu zamknęliśmy kilka czeka tam kilkadziesiąt kilometrów no i co z tego skończymy te kilkadziesiąt zamkniemy następnych kilkadziesiąt lat w ten sposób istnienie nowych usług nie będzie mniej istniała wszystkim przez naście lat, jeżeli to zamykamy, zanim zamkniemy tożsamości wtedy się nie oszukuj mnie jeździmy, ale robimy wszystko nie robimy tam 34 mosty to co takiego jest w tych polskich kolejach, że może coś co rozmową kolej to zawsze jest na jakiś, ale zawsze coś źle zawsze jest silnie taka, kiedy patrzymy za granicę nie na rozmowę niż przed wejściem na antenę na tym, że kolej jest w Czechach to jest taki przekaz, który na unijnych nie przyjadą na nich zarobią po swojemu czemu nie potrafimy nie mamy jak żyjemy takiego zacięcia kolejowego jesteśmy społeczeństwem Kuroń, który kocha motoryzację, ale też nie bardzo wierzymy w to koryto może teraz w projekcie wprowadzanie nowego taboru Pendolino to zaczyna pokazywać, że taką może być fajna, ale generalnie kole tym Polacy mają bardzo dużą rezerwę do do korzystania z pociągów i wcale trudno im się dziwić, bo te pociągi nikt nie był specjalnie atrakcyjne w związku z tym nikt nie bardzo wierzy w sukces to jest także co jakiś czas wziąć sobie przypomina co go gdyśmy te pieniądze, które są przeznaczone na kolej wydani na drogi wszyscy byli bardziej zadowoleni i dzwoni do Brukseli, mówiąc że kolejarze to, że tak sobie na to mamy dobrych drogowców nie mogliby tam jeszcze kilkadziesiąt kilometrów dróg ekspresowych za to zrobić mamy Bruksela, mówi że nie żadna nie na tym polega zrównoważony transport nie na tym polega to, że zbudujemy autostrady -li tylko WTO co nam się zakorkują takie, żebyśmy te ładunki, które dzisiaj jeżdżą koleją przerzuci na drugi set drugi, by stanęły już, o czym nawet, jeżeli ktoś nie korzysta z kolei mówi dawno nie byłem na dworcu nawet nie wiem, gdzie on jest to mówimy świadomość, że jeżeli nie chce non stop wyprzedzać tira to lepiej, żeby te ładunki pojechałem pociągiem, czyli co czyni jednak Przewozy towarowe to jest to co powinniśmy rozwijać tiry na tory hasło znane jak znana myślę, że bardzo słuszna to motto to takie może lapidarnie pokazujące torze w interesie kierowcy jest to, żeby właśnie jak najwięcej ładunków jechało jechało koleją, a może też ludzie między głównymi aglomeracjami albo Wang w aglomeracjach na metro jest dobrym przykładem między metrem koleją podmiejską już za bardzo niewielka na 1 z podziemną drugi dzień ziemi, ale w gruncie rzeczy techniczny szczegół tak natomiast, jeżeli byśmy wyłączyli systemy kolei aglomeracyjnych w jakikolwiek Metropolis włącznie z Warszawą, gdyby się okazało, że nie da się podróżować, więc są takie segmenty kolektory będą rosły i będą będzie coraz większa chęć i nacisk na to, że bony były sprawne nowoczesne przyjazne pasażerom to miejmy nadzieję, że jakoś się to wszystko jeszcze poukładać te firmy, które mają godne budować nie będą padać, że ten krajowy program kolejowy uda się zrealizować pieniądze na wydanej, że wszystko zakończy się wielkim sukcesem, choć i tak już po przepastnym powiedział w największym przedsięwzięciem czym poza takim urzędowy optymizm jest ktoś, kto wie, że rzeczywiście FM, że kolejarze są trochę bardziej optymistycznie, więc dla nas, że po Hitlerze inny może na stronie kolejarzy jest tym, którym powinniśmy zakończyć się naszą rozmowę bardzo dziękuję za zwlekanie Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej były naszym gościem jeszcze kilka minut do informacji Radia TOK FM, a w ostatniej odsłonie w ostatnim odcinku Jerzego ne wydania audycji post factum rozmawiamy o tym jak wygląda teraz rynek tej wielkiej energetyki taki punkt wyjścia to od razu powiem działa na wyobraźnię koncern Shell czy 1 z największych koncernów zajmujących się energetyką zapowiada, że jeszcze w tym roku zwolni 6 ,51000 osób, dlaczego tyle osób ma stracić pracę, gdzie są jakieś szanse, żeby jednak nie wiem w perspektywie kilku najbliższych lat te firmy energetyczne nie muszą podejmować tak radykalnych kroków o tym, że po godzinie dziewiętnastej po informacjach o godzinie dziewiętnastej w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA