REKLAMA

Paweł Majtkowski o konsekwencjach przegłosowanej przez Sejm ustawy frankowej

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-08-07 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w duchu 5 minut po godzinie szóstej pierwsze śniadanie w toku i pierwszych gości Paweł Majtkowski główny analityk centrum finansów Aviva itp w dzień dobry dzień dobry dziękuję, że nastawić Budzik na piątą z nich znaliśmy się tak, by przyjechać do nas żadna roślina jest ujemna temperatura, że warto wstawać warto wstawać o tej godzinie no właśnie, a temperatury jest to podnieśli politycy, bo przegłosowali posłowie w każdym razie przesłał Rozwiń » przegłosowali ustawę dotyczącą rozwiązania problemu frankowego i o ile pierwsza propozycja, którą złożyła Platforma Obywatelska już w konkretnym projekcie już była dla banków z teściową kontrowersyjna, bo kosztowna ma się okazać dla co to co przegłosowano w środę, że idzie o wiele dalej, bo okazuje się że posłowie chcą, aby banki wzięły na siebie 90 % z ewentualnego umorzenia, a kredytobiorcy tylko 10 i choć różnice pomiędzy kredytem walutowym, a złotowym, ale to wyjaśnienie już sobie zostawić tak, że to polega może warto powiedzieć to o genezie tego całego rozwiązania, bo w gruncie rzeczy ten pomysł na to, żeby zrobić to w ten sposób jak to znalazło się w projekcie Platformy Obywatelskiej tym pierwotnym to jest to rozwinięcie pomysłu, który przedstawił szef komisji nadzoru finansowego na początku na początku tego roku MON chodzi o to, żeby z tego 1 kredytu, który mamy we franku zrobić kredyt hipoteczny złotem takie, które od początku był kredytem w złotym, a całą resztę całą tą nadana nadwyżkę, która się pojawia zamienić kredyt niezabezpieczony hipotecznie czy właściwie rodzaj kredytu gotówkowego w i był pierwotnie od dna czy podstawowa wysokość w tym tego kredytu dodatkowego to miał być różnica w tym ile wynosi dzisiaj zadłużenie kredytobiorcy, który wziął kredyt we franku szwajcarskim rzeczywiście widział versus potencjalnej kredyt w złotym, który zaciągną, by w 2006 siódmy muzeum czy dziewiątym mnie czy dziewiątym roku ta różnica zwykle wynosi kilkaset tysięcy i teraz co z tą różnicą zrobić, by pomysłu był w komisji nadzoru finansowego, który w sobotę powtórzony w inny jest w projekcie Platformy Obywatelskiej był taki, żeby ten podział nastąpił w 4350 % odpowiedzialności, a co za tym idzie 50 % tej różnicy w koszcie ponosi ponosi bank, a 50 % ponosi klient w mojej właściwie to wszystko w ten sposób funkcjonowało do wieczora przedwczoraj, kiedy posłowie z takim w ferworze przedwyborczym zmieni to różnica zmienili na 90 % kosztów dla banku 10 % dla klienta to bardzo duże prezenty dla wszystkich kredytobiorców we franku tak też zmieniono w tej propozycji środowej zmienią też parametry, bo pierwsza pierwotna propozycja zakładała, że to bowiem metraż mieszkania bądź domu miały być ograniczone wyłączenia były dla rodzin z trójką dzieci teraz podniesiono jeszcze trochę ten metraż, a tuż po tarle tam było sporo tych wyłączeń rzeczywiście te kryteria te zostały zliberalizowane i gdy to jest ważne bo kiedy Platforma składała ten projekt to oszacowała koszty tego rozwiązane na 9 , 5 miliarda złotych koszty banków, by ja sądzę, że już to było niedoszacowane, gdy ta propozycja, której wszy ta propozycja przewodniczącego KNF, która pojawiła się na początku roku KNF szacował, że to jest koszt około 30 miliardów w sytuacji, gdyby wszyscy klienci mieli dokonać tego przewalutowania w tym rozwiązaniu tutaj pojawiają się różne oceny Ali uważam, że koszt tego rozwiązania, które stał przyjęty przez Sejm gdzieś zbliża się do tych 30 miliardów może to jest 20 kilka rzeczy z 25 ale, ale taki byłby koszt dla banków, o ile ta pierwsza propozycja była po pierwsze nie tak atrakcyjna z punktu widzenia frankowiczów jak ta środowa, ale też te kryteria te właśnie to, że to Głuchych w tej chwili w tym i kryteria były tak ustawione to mniejsza i to jeszcze wówczas ważny był ten współczynnik LTV, który rósł z czasem ale, toteż jest ważne, bo tutaj też obniżono tam była propozycja mówiąca o 120 % zabezpieczenia turystyką 8180 i w zasadzie oka w po tej propozycji ugodowej w zasadzie może być, że właściwie wszystkim frankowiczom mogłoby się opłacać dokonanie takiego ta na pewno wszystkim się to opłacało, bo tak trzeba pamiętać, że w tej w tej pozycji w ty wiesz jak byśmy doceniali dokładnie zaczynaliśmy to wyliczać dla poszczególnych kredytobiorców to okazywało się, że właściwie większość kredytobiorców musiałaby liczyć się ze wzrostem wysokości gminnymi miejskimi miesięcznej raty, czyli rozwiązujemy problem wysokiego zadłużenia w ale były pojawia się problem tego, że trzeba dopłacać tam była ta granica około 240 przykuł się, że ktoś grał poniżej 240 to jeszcze mógł liczyć, jeżeli brał ten kredyt, kiedy kurs był niższy to mógł liczyć na to, że atomu będzie spadała, jeżeli było powyżej 240 laty miałby wyższą także Noel nie była to propozycja taka krzywdy mogli się powiedzieć każdemu kredytobiorcy słuchaj zamkniętymi oczami możesz to wziąłeś i wziąć nie będzie z tym żadnego żadnego kłopotu ta propozycja tutaj jest taka, że właściwie każdy kredytobiorca powinien być zadowolony z wydania tego rozwiązania, bo ma i problem franka w postaci tego dużego zadłużenia rozwiązane, a jednocześnie spadek raty i w wypadku kredytów tym, by tych kredytów, które były brane jest w okolicach 2 zł tak przyjętych w 2008, które były brane przy najniższym kursie to tutaj spadek raty kredytu na 300  000 może nawet sięgnąć blisko 500 zł dziennie, więc tutaj są tak naprawdę korzyści tych korzyści jest jest jest wiele to jest trochę tak, że trzeba pamiętać o paru paru rzeczach w tej w tej sprawie, że to wszystko to kryzys frankowy był udzielany właśnie w różnych momentach, a nie tylko jeśli chodzi o rynek walutowy, czyli frank kosztował w zależności od okresu różnie kosztował, ale też ceny nieruchomości były bardzo im inne ceny nieruchomości były w 2008 roku, gdy inne w 2006 roku co innego działo się na rynku nieruchomości jest od 20052008, a co innego po tym, jak wybuchł kryzys Poli ma nieduże, bo osobny temat, ale to wtedy się wszystko załamało i teraz ci, którzy brali kredyty pod tak właśnie frank po 2 zł no to nie dość, że frank mocno podrożało tamtego czasu to prawdopodobnie ich nieruchomości podrożały o 3, a może nawet staniały w przypadku osób, które były brały kredyty w 20052006 roku mogły mogą jeszcze trochę zamortyzować tym, że tej nieruchomości czasami wzrosło, bo wartość 100 % prawda to są ciekawych rzeczy, na które też samo rozważyć jest właściwie, jeżeli jesteśmy kredytobiorcą, który ma kredyt we franku to goście to wszystko ma charakter bardzo indywidualne, bo nawet wyliczenia, o których mówiłem one są bardzo mocno powiązane dokładnie z tym kredytem, który my mamy, bo było byłoby, gdyby kredytobiorcy byli w 2 liga i to w różnych okresach za różne ceny kupowali nieruchomości mieli różne stosunki tak, by my mówimy też TV, czyli stosunek wartości tego zabezpieczenia czy mieszkania do wartości wartości kredytu była też także były tam różne małe, że był taki moment, że było LPP pamiętajmy, że w tej propozycji jest tak, że ta marża, którą mieliśmy obawy czy może od razu bez oprocentowania kredytu składa się z marży i byłyby ceny, jakie byłyby ceny pieniądza na rynku międzybankowym zależeć od tego darczyńca radar może, więc rozliczała, więc tytuł w tej ustawie zapisane także inny i ta marża, którą mamy przy franku szwajcarskim ona będzie zastosowana także do kredytu w złotym i znowu mamy takie sytuacje, w których kiedyś temat, że we franku były niższe od marży w złotym były potem takie okresy, kiedy się zmieniało istoty jest bardzo indywidualne ty pójdziesz po mieszkaniach i ich cenach jak ja rozmawiam z kredytobiorcami we franku to zwykle jest także im bardziej są zadowoleni z mieszkania, które kupili nawet, nawet jeżeli mają pewne problemy z wadą tego kredytu we franku tym są tym bym powiedział ułatwi im się spłaca nawet ten ciężki, kiedy werwę wełny we franku jakoś radzą sobie najbardziej narzekają ci, którzy kupili mieszkania studnie są zadowoleni to jest moje takie subiektywne i jest jedno narzędzie, które warto pamiętać, iż jest jeszcze 1 z naturą ja bym zwrócił uwagę, a która dziś w tych dyskusjach na temat propozycji opozycji takich czy innych umyka mianowicie wydaje mi się, że jednak wiele wielu kredytobiorców poza tym, że ma ten kredyt we franku, który raczej obsługuje dobrze, bo to są dobrze spłacone kredyty we mnie zaciska zęby to wiadomo, że Frankowi kredytobiorcy też są trochę lepiej sytuowani lepiej lepiej zarabiają, ale w wielu przypadkach jest to zablokowanie nieruchomości to znaczy, gdy wartość tego kredytu znacznie przekracza wartość nieruchomości po prostu nie można z tej inwestycji mówiąc krótko wyjść tu dotykamy właściwie kluczowego, że to rozwiązanie, które ze zaproponował Sejm jeszcze za chwilę o tym, powiemy dość pozwala wyjść z tej jest to inwestycja może sprzedać może kupić inne mieszkanie i co może to bardzo dawna Group możliwym tutaj trzeba sobie zdać sprawę, że właściwie od pewnego czasu zmagamy się z 2 problemami związanymi z przed tymi 2 podstawowymi pierwszym jest wysokość raty, czyli tego czy kogoś w danym momencie stać na to, żeby obsługiwać kredyt w i okazuje się, że ze statystyk, że kredytobiorcy Frankowi radzą sobie z tą obsługą to już inna sprawa jest taka, że statystyki nie do końca pokazują obraz w rzeczywistości, bo jak ktoś ma duży problem ze spłatą to bank i kiedy przestaje spłacać kredyt frankowy bank mógł przewalutować je automatycznie na złotej w tych statystykach problemów z obsługą dekady trafia do do kategorii kredyt w złotym także stąd m. in. takie świetne hali Widzew oblegać tego problemu ale, ale to ten bolą, którą wypowiedziała się problem zablokowania to jest byłby to z punktu widzenia w Ełku wielu klientów banków bardzo istotny problem jest też ten problem ryzyka systemowego, bo tutaj już KNF zdają się tym problem, dlatego że uważa, że na dłuższą metę banki nie są wstanie przymykać oka na to, że nie mają zabezpieczeń, że zabezpieczenie jest tak małą wadę w porównaniu w porównaniu z kredytem, ale tutaj o dochodzimy do Senatu czy ja mam to wydaje mi się, że to rozwiązanie zostało zaproponowane to jest trochę próba uszczęśliwiania kredytobiorców frankowych na siłę w i będzie może on ostatecznie kosztować czy korzyści wynikające z tego dla kredytobiorców frankowych mogą być dużo dużo niższe niż niż ogólny koszt, którym wszyscy poniesiemy w związku z takim z takim jest takim rozwiązaniem, bo w te wszystkie problemy, o których my mówimy może w pewien sposób rozwiązać bez tych bez tego dna bessy tych propozycji które, którą przedstawiano własny na koniec dochodzimy do tego, o czym też trzeba powiedzieć chcę powiedzieć, że być może, gdyby banki zaproponowały jakiś własny ją wie, że niema, ale jakieś konkretne dobre w jakiś kompromis lokalny jakieś rozwiązanie tak, żeby odebrać politykom możliwość, bo po prostu tworzenie i ustawy i na dno odgórnego narzucenia bankom tych rozwiązań, bo jeśli tego rozwiązania ze strony banków nie ma no to będzie ustawa i koniec jeśli to będzie koszt 20 miliardów 25 miliardów to kogo to wchodzimy zatem, że giełda się wali i tam tekst mamy ten scenariusz taki, w którym w, którym na początku wszyscy czekają do drenażu banków i potem tego ruchu brak, a inny i otwiera się pole do działań polityków, a widzimy w tym wypadku co się może zdarza w takiej sytuacji wśród obserwowali Kiki byłyby kilka razy podobna sytuacja była np. z opłatami od kart płatniczych tam też był taki moment, że na początku bankowcy chcieli się dogadać z organizacjami płatniczymi ale, ponieważ ostatecznie do kompromisu nie było to wkroczyli politycy, którzy w ustawie wpisali zdały wpisali byłyby typowym poziomy, które były znacząco znacząco niższy od tego co bankowcy próbowali ze sobą wypracować 3 i tu mamy znowu taką samą sytuację to banki trochę wychował wywrze tak naprawdę spowodowały spowodowały ten problem z i wolałbym, żeby to jednak banki dogadywały się z klientami, mówi że jako posiadacz kredytu frankowego niż to, żeby tam politycy te rozwiązania nawet najlepsze z punktu widzenia kredytobiorców frankowych złotowych podsuwali, bo to jednak zawsze jest majstrowanie polityków przy gospodarce i Fitch i systemie finansowym Paweł Majtkowski główny analityk centrum finansów Aviva nefrolog wielkie dzięki rozmowie z VAT informacji Radia TOK FM za chwilę później kolej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA