REKLAMA

Czy Bóg nas kusi? 55 pytań o wiarę. Ks. prof. Andrzej Draguła

OFF Czarek
Data emisji:
2015-08-10 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studia gości ksiądz prof. Andrzej Draguła wydział teologiczny Uniwersytetu szczecińskiego z dyrektor Instytutu filozoficznego Teologicznego imienia czy też tańczony Górze i papieski wydział teologiczny we Wrocławiu wszystko wraz z nimi dobra rodzina jest zarazem jednak przynosi on książka księdza profesora zatytułowana czy Bóg nas kusi 55 pytań o wiarę książka wydana przez Rozwiń » wydawnictwo wam, a za jego książki przejdziemy tak pomyślał sobie księdzu przy innej okazji i to w dopiero wczoraj, bo aż w często ksiądz myśli, ale w specjalnie, bo rozmawialiśmy ostatni my razem o takim połączeniu pewnych rzeczy z różnych przestrzeni o fotografiach śmierci, ale ta i ty i Lotos i rozmawialiśmy dość zostawić, ale tak poszła sobie, że to, że czasami te kwestie religijne wchodzą naszej popkultury i niektórzy oburzają się jak to w obrazach wczoraj na kanale Fox awans do stacji rozpoczął się serial pierwszy odcinek emitowany z zacytowanym Lucyfer oto Lucyfer diabeł w tym zmieniłyby bierze sobie urlop z piekła w i powraca na ziemi to dobrze mu na tej ziemi w Rzymie jakoś go trochę znużyło no i tam 1 z dziewczyn tym się opiekował z tym się przyjaźń zostaje zastrzelony prowadzi to Lucyfer prowadzi dochodzenie swoje własne go konkurencja jest dla policji jest pomyślałem, że żyjemy w czasach, gdzie się już oswoiliśmy te kwestie religijne tak bardzo, że Lucyfer może być przystojnym czarującym mężczyzną, który jeździ sobie sportowymi samochodami ma świetne riposty celne na wszystko w ogłoszeniu nosi tak bardzo się kimś kogo my trochę podziwiamy trochę chcemy być tak jak tak jak ten Lucyfer min ze wszystkimi atrybutami Celon posiada w i coś co zrobić coś z tym zrobić w myśl, że pierwszy założenie w całej tej dyskusji na temat popkultury jest takie i czas, by uświadomić trudno się obrażać na rzeczywistość, że popkultura w dużej mierze jest dominującym kanałem transmisji kulturowej, że tak powiem troszkę naukową to znaczy, jeżeli wartości docierają do człowieka to one zawsze docierają dziś kształcie kulturowym, ale nie przywiozła ze strachu zwane rzadko kto czyta nie wiem dialogi Platona, ale dialogi Platona to jakaś forma kulturowa mówienia o wartościach jeśli dzisiaj nie tylko młody człowiek obecne są jeszcze żale czy także średnio starszego pokolenia to jest zanurzone w popkulturze czy to będzie popkultura seriali czy opery mydlanej gdzieś na drążku Zobacz jak gdyby odeszła w bok czy to będzie popkultura nie wiem czasów Iza aury to też jakaś forma pop kulturowa czy to będzie popkultura gier dzisiaj internetowej tak Wiedźmina, choć nie chciałbym, że to było jakiś produkt placement radiowozy zrobił to stawia Lucyfer, że jest waleczny tak pomyślałem teraz, żeby nam nie powiedziano, że my tutaj jednak nawet nie o to chodzi wszyscy o tym, wiemy, że należy, że to jest dominujący kanał kulturowy, że rzeczowej jest zanurzony w de facto na co dzień tak i teraz z tego kanału kulturowego z takiego błoto, w którym żyjemy w przychodzi na 45 minut albo na godzinę, bo mówimy o takim standardowym bez wniosek Katowic około w niedziele i nagle jest zanurzony w totalnie innym środowisku kulturowym i teraz myślę, że takie świadomość dysk koneksji rozłączenia tych 2 światów jest coraz większe, bo wydaje mi się do dzisiaj jestem na tyle złej znawcą kultury średniowiecznej czy barokowej, ale wydaje mi się, że jednak w czasach historycznych ta ciągłość el kulturowa była o wiele większa to znaczy nie było takiego rozróżnienia pomiędzy GM właśnie popkulturą nawet jeszcze była kultura popularna kultura ludyczną powiedzmy są w średniowieczu na to przecież ona była bardzo silnie powiązana z kulturą religijną jarmarki odpusty nie wiemy, na których pokazywano kobiety z brodą i t d. płyta z brodą nie jest niczym nowym tylko tzw . w innym kontekście to jest pytanie czy powinniśmy się podpiąć pod tę popkulturę to zaczyna uczyć się popkulturową mówić inny o wartościach czy o osobach czy w ogóle o Bogu religii tak dalej, a jest naprawdę duże niebezpieczeństwo z SB analizowania uproszczenia bogatą kulturalną siłą rzeczy dąży do dochodu uproszczeń do takich chronionych jest w taktyką czy innym jest analizowanie czym innym jest uproszczenie moim zdaniem tak, by UE czy przepracowanie czegoś z banału w kontekście także tej książki ja próbowałem ją trochę napisać nie wiem czym się zawsze udawało, bo to jest trudne, jeżeli jest się, jakby nie było naukowcem to znaczy kimś, kto pisze książki, ale jednak z innym rejestrze tak czytał pan zapewne moje bluźnierstwo co zupełnie inne rejestry tak mówienia o panu Bogu jak ten próbuje mówić powiedzmy sobie to ludzkim językiem to znaczy mówić o tym, prosto odwoływać się do pewnych nawet to posłów kulturowych typu piosenki typu film tylko od typu coś tam, ale nie przekroczyć granicy banału to znaczy takiego uproszczenia w LM, w które zacznie kłamać mówiąc krótko nie, które zacznie kłamać w drużynie będzie mówiło o tym, tylko będzie generowało jakąś jakoś jakąś paralele inną rzeczywistość religijną ona będzie fajna ona będzie śmieszna tak jak to, o czym pan mówi ten film Lucyfer on jest fajny pewność śmieszny i on nie wiem tak jak reklamy o spadających na nich licach były takie kilka lat temu i t d . tak, ale one wytwarzają pewno teraz Renner naszą świadomość kulturową ja pamiętam taką historią, które pełnią dziś też pisałem kiedy, kiedy w Polsce ktoś złożył doniesienie o obrazę uczuć religijnych bo, bo ten Mikołaj Coca-Colą wyżyć się tak wyrażę gonił nie do końca ubraną dziewczynę i w jakiejś reklamie i człowiek się zgłosił, że to obraża uczucia religijne, ale cóż to nie znasz Mikołaj w końcu jest w ogóle nie nasza bajka to to jest tak nagle się zrobić jakaś rzeczywistość wirtualna rzeczywistość religijną równoległa podoba się w sprytny połączyliśmy Lucyfer to historia to obaj wiedzieliśmy, że musimy zmierzyć w książce staramy się tak popularna jest w tym w tym kierunku ruch ludowy, że nie ma w tej książce nie ma, ale mam, ale z opieki mamom mieszane uczucia, że złożył szczere oczywiście z 1 strony bardzo podoba się pomysł taki, żeby detale wyciągnąć te pytania jak i które gdzieś tam pewnie osoby wychowane w po chrześcijańsku trwały będą widzieć jej, przygotowując się różnych stopni wtajemniczenia i i pozostało to pewnie na poziomie z niemal tabliczki mnożenia także 2 × 2 równa się tyle aż 6 × 9 jest jeszcze ileś, a cywilami z Wybrzeża nowy rynek za złe karze i 00, ale ale, ale nie mają, gdyby pytanie w ogóle co to znaczy i ksiądz profesor tak się Zagłębia stoimy wcale, ale nie mówić o tym co mnie trochę, tak więc zmniejszało zmierzało w książka sztuka po tytuł czy tytuł to druga cześć tu mówić, że za 55 pytania wiar mostu ksiądz prof. Andrzej Draguła zadaje pytania i zastanawia się nad nimi i oczywiście każdy może się z tymi pytaniami zmierzyć na własny sposób no ksiądz podrzuca pewne rzeczy, ale też, jakby nie mnie nie zmusza do toru do 3 nie daje też jedyne słuszne odpowiedzi za co idziemy do nieba w lesie noc pyta gryzie czy za nic na gruncie rzeczy za nic i teraz on za nic od zera ksiądz profesor idziemy tam tylko z jego łaski, na którą ZAK, na którą winniśmy życiem odpowiedzieć to bardzo ważna zmiana życiowej perspektywy przez całe lata uczono nas, że na niego trzeba zasłużyć zapracować i 9 czy w pewnym sensie kupić w ten sposób handlowało się w nas ukształtowała się nas handlowa wizja Boga Bóg to dopiero wtedy, gdy dymem udamy się w wersji z kraju to kupczenie nie było obie osie handlowania odpustami, ale handlowa wersja Boga po, ale dla takiej zasadzie między działa judaizm, że idziemy do nieba za dobre uczynki ksiądz nazywa to handlową bez Boga w taki jakich od razu not w no dobrze nie chcę tego nazwać, a on nie chce tego nazwać i druga rzecz idzie tam połamał nogę, gdy nie ja się uda zbada wyjazd w Pucharze to muszę przyznać, że tu kompletnie nie myślano rozdaliśmy i jeszcze inne, że jest taki pomysł, jeżeli nadal jest dokonał tego cudu Szabat co oczywiście nie podobało się Żydom w oczy Żydzi na bonus, ale są Żydzi i jest Jezus tak są życie jest reżyserskim jest Żydem, ale Żydem, który występuje przeciwko życiu Jezusa z religijnym Żydem dysydent, ale daje też jest Jezus są Żydzi żyją nie ma wrażenia w ogóle jak wróci widział tego Jezusa, którego zabili Żydzi i dlatego nie proszę mi nie wmawiać niedawny koncert rozważyć gotowe jest to z Gdyni Żydzi jako ten monolit jedzenie oczywiście jest od nich szczecinianie nie nie oczywiście, że nie mnie kompletnie niedojrzałego mówią lepiej kompletnie nie tak wiele z nich nie otrzymał pan coś, czego w tej książce nie ma być może powinienem tak to jest prawda, że w takim to by w takim potocznym dyskursie bardzo często używamy takiego uogólniając tego stwierdzenia Żydzi nie rozróżniając, że to bylina np. nie wiem członkowie Sanhedrynu albo wysoka rada albo faryzeusze albo uczeni w piśmie to mniej konkretne grupy to bardzo często słusznie tutaj pan to zauważa, że zamykamy w ogólne stwierdzenie Żydzi, ale broń Boże nie ma we mnie jakiegoś tutaj i 1 potrzeby nie to jakoś nie osądzą się zaś w Salerno zastali jakąś liczbę klas 1 być może jest to moment, kiedy już dawno nie należy dzielić na Żydów Jezusa, który w kinie Helios w ich głosu i Żydem jest z nich nie był żadną chrześcijanina dużych możliwości był absolutnie religijnym Żydem, ale był religijnym Żydem w w jakim sensie wywrotowym to znaczy takim, który dokonywał daleko idącej krytyki tego co wg niego w la vida w zimie mamy krytykę siedziba świątynie mamy krytykę szabatu mamy krytykę nie krytyka szabatu wiz, ale mamy krytykę szabatu mamy krytykę świątyni mamy krytykę mniej miejsca Świętego mamy krytykę czasu Świętego mamy krytyka gestów świętych mamy krytykę, czego nie i judaizmu jako takie, ale i stale krytykę to masakra mamy kryzys debata, ale nadal mamy krytyka tego co w rozumieniu Jezusa w judaizmie jest u ucieka do takiego rozróżnienia ważnego od Good mana, który mówi, że mamy wiarę i religia to jest istotne rozróżnienie oczywiście nie da się powiedzieć, że jest tylko czysta religia, ale możemy powiedzieć tutaj w tym odniesień, że Jezus krytykuje w judaizmie to co jest jego religijnym przerostem, jeżeli cytuje OZ, a Nasha, który mówi, że Miłosierdzia chce pani krwawej ofiary to właśnie on mówi o tym, że należy punkt ciężkości przenieść z tego co zewnętrzne z rytualnie izolowane tak do wdowy wnętrza to co jest istotne to moje wewnętrzne nastawienie, które wyraża się miłosierdziem o wiele bardziej pamiętamy ten stan, kiedy stoi celnik i faryzeuszy faryzeusze chwali, że daję dziesięcinę jest z rutyny z mięty i innych źródeł tak o ten tylko Bożego Miłosierdzia staną 3 usprawiedliwione nie tamten pokrywy tani polega na zanegowaniu wartości tego co jest w chrześcijaństwie też mamy miejsca święte czasy święte czynności świętej tak dalej tak dalej, ale w chrześcijaństwie też możemy dokonać takiej auto krytyki chrześcijaństwa kim wtedy, kiedy właśnie przy stanie się ono wyłącznie religią, która będzie operowała rytuałem tak i zahaczyć o ten rytuał uwierzy tytułowi aucie nie od serca wrócił do rozmowy ksiądz prof. Andrzej Draguła czy Bóg nas kusi 55 pytań wiary to tytuł książki, które dzisiaj rozmawiamy informacje z 2 minut po dziesiąty 20 wracam po informacjach z Cezary łasiczka program Owczarek studio ksiądz prof. Andrzej Draguła autor m. in. książki czy Bóg nas kusi 55 pytania wiarę książka wydana przez wydawnictwo wam i chcę podkreślić, bo ksiądz prawnymi rozpłakał się to stawia na jedzenie było nie palą zwoje ust oskarżenie o antysemityzm broń Boże trufli rośnie grono pewne rzeczy i dlatego pytam wprost otwarcie chciałby te rzeczy, które zwróciło uwagę tak po stronie znak zapytania psów zrzucić z siebie nie zraża sobie sprawę, że to może być tak odbierane to znaczy takie MO pozycjonowanie Jezusa i Żydów, które jest może rzeczywiście nazbyt łatwo w języku kościelnym się pojawia Porsche pojechał bo kto zabił Jezusa tylko, że dana rzecz, że słyszeli dobrze Polacy przez lata w salonach tak być może tak to wygląda jak inni, pisząc tę książkę nie miałem je jak do tej wrażliwości myślenia, o którym teraz pan mówi to jest dowód na to, że nas, że o tym, też mówić tutaj w przerwie, że co autor chciał przez to powiedzieć co zostało odczytane to znaczy odczytywał to pan zupełnie inną z inną jak wrażliwością świadomością językową, której umie być może w tym momencie zabrakło teraz, gdy będę pisał coś podobnego to pewne zapewne należy przesłać chodnik na pewno z USA i że na pewno na pewno znajdzie nie zajrzy do tekstu biblijnego zobaczy dokładnie na czym polega est chwilowa konfrontację zaczynam się z kim jest w danym momencie rozmawia wtedy nabrzeża nie Żydzi mu zarzucić nic tak to, że akurat uczeni wprawie mu zarzucili albo nie miał faryzeusze, bo akurat w tym momencie rozmawiał z grubą faryzeusze w ich i wtedy będzie oczywiście prostsza nie będzie tego uogólnienia i tego po z opozycją notowania między Jezusem narodem wybranym tylko będzie po prostu konkret Jezus rozmawia z uczonymi w sprawie, którzy mu zwrócili uwagę i on odpiera zarzuty rzeczywiście nie będzie tego uogólnienia być może niebezpiecznego rzeczywiście w tym kontekście dobrze dziękuję bardzo nie ma za co ja dziękuję nie boi się ksiądz profesor poruszać tematów trudnych, pomimo że w formach poprzez wybrano jednak jest taką formą dzień nie może się rozpisywać na 500 stron i odwoływać np. kwestie in vitro po w Polsce in vitro mimo po pierwsze od lat, czyli napisem kwestii in vitro i o czym jest ten rozdział kwestii to jest oczywiście w UE, jakby wtórny, bo tekst pierwotnie ukazał się, gdy w tygodniku powszechnym ja nie jestem teologiem moralistą i ten rozdział o in vitro też nie jest o ocenie moralnej IS samego zapłodnienia pozaustrojowego jestem z wykształcenia homilia to zajmuje się w paradoksie mimo tego zajmuje się językiem religijnym dałem się w erze wyznał wc w pułapkę języka religijnego, ale interesujemy bardzo sposób komunikowania kościoła ze światem wydają się, że jeżeli chodzi o in vitro ten sposób komunikowania goście ze światem nie jest oczyszczenie z władcy sam siebie, ale nie jest dobrze wystarczająco dobrze przepracowany ponieważ, owszem, istnieje takie rozróżnienie, którego często o tym, często używany w kościele, że czym innym jest grzechem czym innym jest grzesznik tak, że my potępiamy grzech nie potępiamy człowieka, ale nie i grzech nie istnieje inna abstrakcja sam siebie tak czy nie istnieje np. rak to on musi być przez kogoś jednak popełnione dobry Czyżby w UE to jest 1 rzecz poza tym dotyka człowieka to znaczy rodzą się dzieci raczej ludzie z określoną godnością taką jak wszyscy inni ludzie się ci ludzie nie są mniej ludzi mniej albo nie są inaczej ludzie mi albo nie są ludźmi ułożonymi w jakikolwiek sposób mimo tego, że być może niektórzy z moich kolegów z branży tak czasami mówią niestety mają tę samą godność jako człowiek mają tę samą godność jako dziecko Boże i i jeżeli tak bardzo często mówi miał tam snuje pewna analogia nie jeśli mówimy n p . o dziecku urodzonym naturalnie, że Bóg nas pobłogosławił dzieckiem tak, aby Bóg dał nam dziecko albo to dziecko z błogosławieństwem od Boga czy możemy o dziecku, które z poczętym metodą in vitro nie używać takich formuł czy możemy powiedzieć, że to dziecko nie jest błogosławieństwem dla tych rodziców czy możemy powiedzieć, że to nie jest człowiek czy możemy powiedzieć, że to nie jest dziecko Boga czy możemy powiedzieć jest mniej kochany przez Boga, a niestety wydaje mi się, że w odbiorze MEN Kazań IR takim może się pojawić wrażenie to właśnie znowu o tym, wrażeniu to znaczy przychodzi człowiek do kościoła z bardzo określonym bagażem i mam także mnóstwo młodych ludzi znajomych przez to, że wykładam na uczelniach tak, którzy borykają się z problemem poczęcia coraz trudniej jest nie nie znam statystyk badania, ale z tego co rozmawiam czasem trudniej jest z poczęciem dziecka coraz częściej też pojawiają się pytania czasami pytania o właśnie o in vitro czy nie należałoby zdecydować się o dna na taki zabieg poza ustrojowy i zieleni przychodzą do kościoła i słyszą tylko, że to jest przeja w ich egoizmu na to myślę, że grzeszymy brakiem wrażliwości, bo być może ksiądz, który wyrzekł się owego prawa do posiadania dziecka słowo posiadanie dziecka jest niedobrym dla nas bardzo niedobre nie bardzo to jest niedobre tak ma mało zrobię teraz OEX kurs będą straż nad morzem byłem świadkiem wystąpienia pana Korwina Mikke w 1 z nadmorskich kurortów, który mówił o tym, że, że kiedyś dzieci były własnością rodziców, a teraz są własnością państwa chciał wrócić do momentu, kiedy będą znowu własnością rodziców nie są niczyją własnością moim zdaniem ani rodziców ani państwa są powierzone opiece rodziców i w jakiejś mierze opiece państwa jest pytanie na ile te płaszczyzny powinny na siebie nachodzić i kiedy 1 opieka musi zastąpić tę drugą tak zupełnie inny, ale stwierdzenie, że dziecko z własnością rodziców jest dla mnie nie do przyjęcia, jeżeli zwracam przychodzą tacy młodzi ludzie, którzy naprawdę już dłuższy czas podejmują próby w Neo zapłodnienia ustrojowego tak po bożemu i jej tego dziecka nie ma i teraz przychodzą chcą być wiernymi członkami kościoła przychodzą na mszę świętą i słyszą o tym, że to jest ich egoizm tak, że to jest chęć wyprodukowania sobie dziecka, że to jest produkt ani dziecko tak po prostu nie wolno mówić, bo to jest mówienia, które się nie liczy z ludzką wrażliwością, które się nie w Miliczu zrób z ludzkimi uczuciami i to się także i mówienia, który się nie liczy zgodnością tego dziecka po prostu te poza tym jak wiemy to możemy rozmawiać o kondycji moralnej rodziców, by kościół coś powie, ale przecież kondycja moralna rodziców nie jest czymś co się dziedziczy twardych znaczenie możemy powiedzieć, że dziecko jest teraz gorsze, ponieważ jest inaczej pocięte o tym, tenor oraz o tym jest na dach ten rozdział czy ten rozdział Lis Monika w mojej książce z takim apelem o to, żebyśmy my będąc we, bo to jest też pewien problem, że bardzo często tych kwestiach powiązanych z życiem seksualnym małżeńskim z poczęciem prokreację bio medycyną mówią księża, którzy mają na ten temat z miejmy nadzieję wiedzę, ale nie mają osobistego doświadczenia, a więc jeśli nie mają osobistego doświadczenia ono jest doświadczeniem nie wiem posiadania rodziny generacyjna i tak, jeżeli mają jeszcze, ale rodzeństwo i blisko są z tym rodzeństwem to tylko nabierają pewnej wrażliwości także do dziecka, ale niestety czasami może być także tej wrażliwości się nie nabiera, jeżeli on sam tej wrażliwości Erynie być może ma niekompletną wiedzę, a jeszcze ma brak jakich wrażliwości w mówieniu właśnie od tych sprawach not to może się skończyć moim zdaniem dramatem że, że w o w, że będziemy mówić o tych rzeczach w sposób po prostu no nie do przyjęcia w relacje państwo dziecko rodzice dziecka są trudne, bo w osiedlu w dobra gimnastyka językowa jak jak na dość elastyczne są piekarz to jest posiadanie to jest współwłasność tak jak w no właśnie termalnych, a jednak pamiętajmy o tym, że albo państwo albo rodzice na pewno rodzice czy bardzo często rodzice podejmują decyzję o kwestiach fundamentalnych dla dziecka jak np. właśnie wyznanie Alek, czyli że będzie to dziecko wierne, jakiej drodze życia tak będzie wierny wartościom czy nie będzie czy zdecyduje, w którym momencie albo, nawet jeżeli małżeństwo składa się z osób, które nie są różnego wyznania często na szkodę od bardzo oddalonego od siebie tak to też są pewne decyzje, które podejmujemy za dziecko, ale zdajemy sprawy, które są fundamentalne umorzone tak tak oczywiście, że tak oczywiście, że tak, ale jeżeli ja nie wiem czy jest dzisiaj taka tendencja wprawdzie, ale myślę, że w erze być może takie skrajne są tendencje rzecz, że rodzice się pozwoleniem decydowanie o czymś tam zadecydujemy o płci dziecka albo decydujemy o off o właśnie o wyborze płci płci dziecka już momencie nie wiem po po zapłodnieniu, bo po urodzeniu imprez w ogóle możliwe, ale przed przerwą przy takich dzisiejszych pewnych pomysłach być może tak je bez czego innego dotyczą w no tak albo nie narzekajmy, bo wracamy do tego nie wiem, ale wyobrażam sobie wielu ostrzegało przyjdzie, ale wyobraźmy sobie, że są takie nie pot z pytaniem jak daleko mamy prawo decydować o o kształcie dziecka o kształcie nie mówi o kształcie fizycznym go w kształcie jego życia prawda, ale z drugiej strony ten nie da się też nie decydować tak, bo czasami trzeba dokonywać np. decyzje dotyczące jego zdrowia co, do którego być może ono później powie, że ja bym tak nie chciał mnie, więc to jest to to jest pytanie o tę naszą relację wobec dziecka jak kiedyś zabrzan taki pościg na 1 z portali społecznościowych chce, by nie było ich lokowania produktu, w którym ARM bardzo radykalnie wypowiedział się przeciwko umieszczaniu zdjęć dzieci na Facebooku, ponieważ dzieci moim zdaniem mają odrębność tak indywidualność tożsamość są osobom są kimś na ile ja teraz mam prawo decydować o moim dziecku i decydować o upowszechnianie jego wizerunku jego twarzy jego osoby tak, a widzę, że niektórzy wrzucają, ale zdjęcia dzieci w bardzo zróżnicowanych sytuacjach naprawdę nawet takich nie wiemy w reakcji na szpitalnym łóżku w pampersach i wstyd i ludzie bez lub bez toalet pomijam to, że są tacy, którzy pewno takie zdjęcia zbierającą jest samo w sobie horrendalne, ale czy my mamy świadomość tego że, że żal, że ta nasza relacja do dziecka nie jest relacją o własnościach dorzeczy to znaczy taką jasnością, że możemy dysponować Deep dobrowolnie za niedorzeczne wygląda jak do jakiegoś takiego czy czworonożnego przyjaciela wliczony w domku, że oto jest taka sama mam wrażenie, że przy czworonożnego przyjaciela czasami się do mamy lepiej i traktuje mnie to tak to tak to tak, a propos tego tej kwestii właśnie własności pewnej wrażliwości językowej, bo toto to jest w gruncie rzeczy ten problem, którym dzisiaj też tutaj rozmawiamy tak jak on jak o tym, powiedzieć jak o tym, powiedzieć jak użyć słowa chcą posiadać dzieci chcą mieć dzieci chcą się cieszyć dziećmi nie wiem no wrócimy do innych zastanawia się dyskusji ksiądz prof. Andrzej Draguła, w czym górna skusi 50 dni pytanie jak książka wydana przez wydawnictwo wam i informacje za 3 minuty wracamy po informacjach Radia TOK FM w Cezary łasiczka program Owczarek studio ksiądz prof. Andrzej Draguła wydział teologiczny Uniwersytetu szczecińskiego i papieski wydział teologiczny w Darłowie od tych powiedzmy rozmawia o książce księdza profesora czy Bóg nas kusi 55 w pytaniu wiara książka wydana przez wydawnictwo wam pytania niektóre trudne niektóre łatwe pytanie ile banalne niebanalna wcale niebanalne zaś światełko w tunelu, czyli ksiądz prof. Andrzej Draguła doc. Michał, ale z siódemki w tunelu po to, obaj wiemy, że to nie wiadomo czy to nie jest jakoś żyć mówią po właśnie światełka nadjeżdżającego z przeciwka pociąg więc, żeby nas tutaj nie zmiażdżyło przez skoro już trudne pytania o to czy ksiądz pytania zadaje to to jak tylko cytuje aha rozumiem czy kościół nie lubi demokracji w koszu ma kłopot z demokracją moim zdaniem tak jakby kłopot z natury rzeczy, bo demokracja, która która jest jakby Kora latem istotnym jest społeczeństwo pluralistyczne mówi o tym, że my w tym społeczeństwie jesteśmy graczami być może nie jesteśmy wszyscy takimi samymi graczami, ale trudno się w społeczeństwie demokratycznym liberalnym czy pluralistycznym upominać o rolę uprzywilejowaną i myślę, że to jest ta trudność, bo jeżeli my przez wieki kościół było instytucją o bądź faktycznie bądź prawnie uprzywilejowaną ktoś powie, że w Polsce nadal jest uprzywilejowaną instytucją faktycznie, ale to wydaje mi się, że wynika po prostu AM z jakby ze statystyki tak to znaczy każda inna kultura, która byłaby kulturą dominującą byłaby także IR i jakoś bardziej wpływowa Ano to wymóg wynika po prostu ze statystyki tam, gdzie będzie tam, gdzie będzie nie wiem ateizm dominujące, toteż będzie silniejszym graczem w w z społeczeństwie tam, gdzie będzie Island będzie silniejszym graczom społeczeństwa i tras el w 2 i jak w społeczeństwie być graczem 1 z wielu to jest moim zdaniem bardzo skomplikowane, bo jesteśmy przyzwyczajeni do do maja do takiego przekonania, że są każdy chyba w UE w społeczeństwie demokratycznym jest przez 5 jak przywiązany do przekonania, że to, że prawda jest jego i prawda jest inna może nie jest właścicielem prawda, ale on jest tej prawdy najbliżej depozytariuszem, a Ogonowska depozytariuszem chciał narysować ładne ładne depozytariuszem prawdy tak i teraz pytanie na ile ja mam prawo będąc depozytariuszem prawdy tę prawdę innym my zaproponować jej, a innym tę prawdę w np. narzucić w ogóle jest pytanie jak ma się zachowywać człowiek w określonych w okres określonymi poglądami w społeczeństwie demokratycznym tak dzisiaj przeczytałem felieton Tomka Terlikowskiego w Rzeczpospolitej właśnie opery z oka o prezydencie, który z katolikiem wpły w na to jest pytanie tam jest tak jak w końcu pytanie czy być może w związku z tym katolicy nie powinni spełniać pewnych urzędów w państwie pluralistycznym, ale to samo moglibyśmy powiedzieć czy powinien spełniać ateista w państwie pluralistycznym poprzez on też będzie postępował wg jakiegoś określonego sumienia, który posiada ateista też posiada jakieś sumienie, którym mówi co jest dobre, a co jest złe prawda w, a nie ma jakiegoś RN sumienia uśrednione go to jest niemożliwe każdy ma jakiś osobne tak jak ktoś powiedział słusznie, że to w sumie nie ma człowieka nie urząd to czy to będzie prezydent katolik czy to będzie prezydent mnie tematy lista czy byłby to prezydent wyobraźmy sobie Bóg jest on też będzie miał jakiś określony sumienie i będzie podejmował jakieś określone działania, żeby nie kwestia sumienia tylko w ekskluzywną sile 5 proc ludności, czyli w takim tworzeniu przestrzeni dla wszystkich, żeby mogli się pieniądze, ale odnaleźć, a nie tworzeniu, że jeżeli coś bierze to wy też zmusić się tego przestrzegać bez względu na to czy w to wierzyć czy nie terminie oczywiście, że tak, że się wydaje mi się, że dzisiaj takie mówienie o tym, że, że nie wiem co mam prawo no to my ma właśnie w złotych dzieciach, że ja już od 1000 dział dla dr. Terlikowskiego Annie Hall ma jakikolwiek skręt w tym w tej nowej Polsce od nich ma jakiekolwiek myślę, że urząd uznał, że inkwizycji nie mnie nie urząd Tomka Terlikowskiego jako głównego do krytyka komentatora rzeczywistości, a religijna społecznej wzrost w wykonują bardzo dobrze to znaczy wykonuje w sposób dynamiczny nie chciałbym mówić o Tomku Terlikowski powinien podać 6 spotkań żniwnych minie noc tamtą, ale Tomek, by akurat w tym postawił bardzo było bardzo ważne pytanie tak, o ile dobrze wiem chyba Wielkiej Brytanii do niektórych zawodów po prostu nie dopuszcza się przedstawicieli pewnych wyznań tak, żeby uniknąć problemu, że np. katolik nie będzie mógł nie wiemy wykonać na zabieg aborcji tak, żeby nie muszą się powoływać na klauzulę sumienia znaczy, żeby już włączał się na bezbłędne rozmienił też zobaczyć, że wykonywanie przez lata aborcji potem predysponuje do tego, żeby trafić na sztandary konto otworzymy się prof. Chazanie, ale ma, o czym innym mówimy tak rozwijają, a nie nie damy nie zmienię nie o tym wiemy już za drugi element to mięso zjeść dania Giorgi i każdy ma prawo się nawrócić każdy ma prawo się nawrócić jakoś nie mamy pretensji do dobrego łotra tylko mam pretensje dr. Chazana, że się nawrócił żadnych pretensji ja w ogóle umożliwia pewnej w ogóle mam wrażenie nie dziw, że ja nie wiem czy to specyfika polskich katolików czy to specyfika ktoś katolicyzmu czy jakieś formy katolicyzmu, a nie lubimy ludzi, którzy się nawracają i nie, ale nie, bo przecież to jest błąd w rozumowaniu przez profesora na czym polega poziomego oraz, że to nie jest tak, że nie lubimy ludzi, którzy nawracają się, że wszyscy uwielbiamy ludzi, którzy się na Borneo w dziale nie lubimy ludzi, którzy po tym, jak całe życie co robili nagle się nawracają i w cudzysłowie to co mówię i teraz odsądzają wszystkich od czci wiary mówiąc zobaczcie jak ja jestem Święty, a wy wciąż tkwić w tym bagnie w tym główna, ale nie wiem czy akurat nie wiem czy w ten sposób nie lubi ja nie wiem czy w ten sposób prof. Chazan tak robi tego nie nie nie wiem nic nie śledzę postaci prof. Chazana jego jagody, a jego wypowiedzi dokonań nowych stałem się święci od papieża potem nie albo ja jadam ich nie jak naturalny dilera, który mówi całe życie sprzedawałem narkotyki teraz widzę, że to było złe nie maleje tak e-zdrowie w niebo, ale nadal gorliwość neofity wszyscy tak mają wielki grzesznik, jeżeli staje się mowy o pewnym modelu jeśli się się nawróci to bardzo często jest, choć model ten mechanizm handlu ani grosza nie zobaczy ile dała na tacy jak jestem wspaniały, jaki byłem zły czas jestem dobry bardzo masie WL wyprzeć tego, że jest ona i zły adres jest dobry Kora przez przecież to my, jeżeli ktoś wierzy w swej waleczności, ale nie ludzie będą sądzili oni potrzeby, ale być może nawet, że może jest to po jego stronie potrzeba Niewiem publiczne ekspiacji od hala przy nie będziemy dzisiaj znaczą zboczenia w inny wracamy do książki nie wiemy kim to zboczenie była mowa w Essex wielce rezolutny Lisek publicznej oznacza nie jest nie jest zboczeniem zadłużenia, jeżeli rośnie, jeżeli ktoś publicznie Grzesiu tomie mech mam być nie może prywatnie być może ma prawo także ryby albo potrzeby publicznego, jeżeli był publicznie utwierdzi może ma takie przekonanie, że był publicznie postrzegany jako osoba, która czyni zło chce, żeby był teraz publicznie postrzegany jako osoba, która lubi czynić dobro ja nie wiem jak naprawdę mniej niż śledzenie historii prof. Chazana nie jest już o zachowaniu niczego się od tego odwoływać od zera wrażenie, że bywamy czasami również nazwy ogólnie rzecz rozwoju nowych, ale to jest pytanie co powie coś co powinien robić tak, bo to jest pytanie czy Odysei słynny jego przykład króla belgijskiego który, który abdykował na 1 dzień, żeby rada Gabinetowa podpisała ustawę i nie do końca jestem przekonany, że to jest akurat doskonałe wyjście z sytuacji, bo to jest trochę moim zdaniem umycia rąk może powinien w ogóle zrezygnować abdykować powiedzieć nic nie nie nie będę królem w państwie, które podpisuje ustawy, a biali nie podpisze, ponieważ oprócz tego, że jestem królem Belgów mam własne sumienie, które jest sumienie moim i ona mi nie pozwala na pot na podjęcie takiej decyzji to jest pytanie moim zdaniem bardzo poważne we Francji Hiszpanii chyba jest opór ze strony np. burmistrzów merów, którzy nie chcą przewodniczyć małżeństwom jednopłciowym, bo to się twierdzą kłóci z ich sumieniem czy oni muszą to robić to jest pytanie czy ból śmierć tak no właśnie, ale on nie tylko burmistrzami mer MON jest także człowiekiem i z liderek z określonymi poglądami, ale z określa pan też, by nie chciał żyć z walki z Jaroszem staje się, że stary testament to wiele 1100 roku bardzo ładnie ujął w Polskim teatrze to brzmi widziały gały co brały, a w sferze kultury Izajasz Mucha, ale w tym momencie dokonać, jeżeli tak bym raczej, jeżeli ktoś w jest wybiera pewien zawód pewną drogę no to, że ktoś jest nieśmiały ta nie może mówić o kursie sole został prezenterem telewizyjnym no moja nieśmiałość nie pozwala mi wystąpić na antenie chodzi o rozmienienie wiśniowy plaża jest w zmowie po prostu się pani Emilia ludziach chorych to teraz zarząd analizuje problem, bo nieśmiałość to jest pewna cecha, która jest zupełnie niezwiązane z moim sumieniem problem jest taki, jeżeli pan jako dziennikarzowi kazano by mówić coś no dobrze jest dostawą taniec regionalny przepraszam bardzo wyznaje pracuje pan w pewnej firmie, która dajmy na to, że ma bardzo określoną wizje spółek, ale wizja najpewniej rocznie firmy tworzą ludzie ludzie mają poglądy to trzeba się do nich pisał i nagle w tej firmie wtedy się pan zapisem, który pan pracę jako Dziennika nagle jest sytuacja taka, że pean popieramy to toi to lata, ale nie, o ile ma właśnie problem polega na tym, że to niema to jest kościół katolicki, a SLD, że nie ma ani było na radną w 1 z gazetą Jerzy Klempel własna żona, że nie było tak w niedawno w 1 Gazecie, że napisał, że popiera określonego w pana prezydenta i był czy kandydata na prezydenta i ile mi wiadomo niektórzy pracownicy tejże Gazecie, by gazety byli oburzeni, bo dziś to nie w naszym imieniu może właśnie piękne, że ktoś powie, że to nie w naszym imieniu to nie w naszym imieniu, ale to jest właśnie owa demokracja dużym wyprzedzeniem w moim imieniu czy np. chciałby ksiądz profesor, żeby w państwie x osoby wyznające religię, która zabrania im kontaktów z chwilą operował nie wiem karetki pogotowia to oczywiste, że nie, a właściwie o to chodzi tak widziały gały co brały też pewność, że wymagają pewnych działań i rady osiedla, jeżeli w Osieku, owszem, dlatego jak nigdy bym nie kandydował nie zostałby kandydatem na prezydenta ja bym się za profesora głosował dziękuję bardzo, ale nie rozwija się nie znieważenie w Olsztynie z tego właśnie BL prostego powodu, że ziemia się to, żeby ratował hostię, ale osobno siedzą w domu było złośliwe nieładne to prawda FIFA hostii przepraszam proszę nie boimy rozbił właśnie przebaczenie rozgrzeszenie tak się umawialiśmy, że nikt nie rozmawialiśmy, ale hostie film tak nie było to kpiny bardzo dziękuję ja również nam się namówić jeszcze kiedyś tak oczywiście, bo jest jeszcze 1 książka księdza profesora, który nie rozmawiali o no właśnie będziemy niedługo rozmawiać tak jest zapraszają do zrozumienia, że reguła czy Bóg nas kusi 55 w pytaniu wiarę wydawnictwo wam bardzo dziękuję informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej wracam po informacji Kalisz w innym programie, chociaż też będzie osoba duchowna dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA