REKLAMA

O "Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu"

Do Zobaczenia
Data emisji:
2015-08-15 14:00
Audycja:
Czas trwania:
14:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczną one magazyn filmowy do zobaczenia dzisiaj w programie m. in. o 2 filmach o 2 bardzo skomplikowanych innych tytułach będziemy rozmawiać z Arturem Zaborskim o filmie o dziewczynie, która wraca nocą sama do domu teraz Piotrem Czerkawskim krytykiem filmowym Sinatrę dziś w będziemy rozmawiać o filmie Roya Anderssona Gołąb, który siedzi na dachu i rozmyśla o istnieniu często są też te 2 filmy, o których dzisiaj będziemy rozmawiać, gdy Rozwiń » zaczynamy właśnie Roya Anderssona, ponieważ jest to film, który możecie już oglądać od zeszłego weekendu w kinach i zanim porozmawiamy o samym filmie zaczniemy od samej postaci Roya Anderssona, bo jest dość barwna i lisy Gerrard nie powiedzieć tarasów ten Gołąb siedzi na gołej rzadko grałem z własnych umówili się łatwo, bo rzeczywiście tytuł mistrza nieskomplikowane, aczkolwiek myślę, że po części właśnie w tej trudności tkwi urok, który z tym filmem jest związany mnie się za 36 latka anegdota jak Peter Bogdanowicz znany reżyser spotkał się z Orsonem Welle sem i swoim mentorem przyjacielem, mówi że pracuje nad nowym filmem i USG pyta, a -li Kluczbork tytuł i Bogdanowicza to papierowy Księżyc USA, mówi że ten tytuł jest tak znakomite nie musisz kręcić tego filmu tylko wystarczy to co wymyślił jeszcze stracone poetyckie, które porównali, kiedy o tym, nowym filmie Roya Anderssona myślę to te same te same odczucia mi się kłębią natomiast rzeczywiście to nie jest, w którym tu pojawia się spór różnych struktur podziemia znikomy to on jest taką postacią, która zdobywała szlify twórczość szlify reżyserskie pod koniec lat sześćdziesiątych, o czym się dzisiaj mało mówiło się nie wspomina to jest zdecydowanie takie dziecko swojej epoki twórca, który mocno się angażował w rewoltę studencką rewoltą obyczajową sześćdziesiątego ósmego roku wtedy studiował w sztokholmskiej szkole filmowej i o czym wspomina dziś chętnie w wywiadach mocno się sprzeciwią swoim profesorom, bo był takim zaangażowanym lewicową studentem wybrał bez pozwolenia kamerę w szkole filmowej demonstracje antyamerykańskie, sprzedając się w wojnie w Wietnamie Nowa Sól odbędzie zostało mało nie został wyrzucony w ogóle ze studiów za to co prawda taką taką legendę utrzymuje zresztą osobą, która go negować Złocieniec byle kto bo Ingmar Bergman z trudno Anderson, owszem, wtedy z bardzo za piekło jest bardzo mocny konflikt, bo Bergmann jeśli już się angażował politycznie deklarował, jakkolwiek w ten sposób to po prawicowej stronie Randers człowiekiem bardzo lewicowy twórca z nim się szczerą i mówił, że mieli bardzo intensywne rozmowy na ten temat i Bergman twierdzi, że jeszcze raz Anderson weźmie tę kamerę ze szkoły bez pozwolenia tak odbudowywali dla rozbito Polska Andersson, mówi że w wtedy jako twórca młody zbuntowany sobie z tego nie zrobił się równać ze strachu, gdyby najważniejsza osoba w skandynawskim dzięki niemu coś takiego powiedziałam od na szczęście dla nas wszystkich wtedy się nie ugiął zresztą, o ile Bergman zmienił swój stosunek Grand Slam w Polakach, kiedy Andersz, zanim zaczął robić filmy reklamowe w tej kwestii zaczął się spełnić zresztą to wszystko rolnik ma w sobie znakomity sznyt artystyczny dzisiaj te reklamy Andersona można obejrzeć na YouTubie znaleźć w internecie, czyli jest to już dzieło sztuki jakaś forma AM naprawdę artystycznie wysmakowane, a indeks ma to docenił po latach powiedział, że Roy Andersson jest najwybitniejszym reżyserem filmów reklamowych na świecie to Andersson tej fascynacji nie podziela kim miałem okazję z nim rozmawiać w zeszłym roku na festiwalu weneckiego pokazywało premierowo gołębiami i spytałem go oto jego skomplikowaną relację zbyt łatwo z nich, aby wziąć Krzyżak no właśnie opowiedziało tych ich nie stawkach sprzed lat i na koniec powiedział, że on do dzisiaj Bergmana uważa twórcy przereklamowane ego, że może za 3 filmy z jego filmografii są godne uwagi jak konflikt, więc widać, że to przeszłość ciąży ciąży na ich relacjach natomiast, w którym to jakiś przywilej wielkiego reżysera to, że on swoich poprzedników atakuje rząd neguje ich dorobek, bo mamy jednak ciągle do czynienia z 1 z najbardziej oryginalnych twórców współczesnego kina, który przybył też ciekawą drogę do tego co reprezentuje dzisiaj było debiutował niedługo po studiach filmem historia miłosna takim filmem, który jeszcze odbierane z dzisiejszej perspektywy musi być uznany za dziecko swoich czasów zła film mocno, wyrażając tendencje właśnie te lewicowe buntowniczy film, który wskazywał na konflikt pokoleń szwedzkim społeczeństwie opowiada o miłości dwójki nastolatków dwójki dzieci jeszcze właściwie, która mimo różnic klasowych dzielących ich rodziców jest w stanie współczuć zainwestować zaangażować się jak taki bunt wobec świata zaprezentować Anderson konflikt pokoleń nie reprezentuje wyraża bardzo mocno silny stawia po stronie tych młodych ludzi wskazuje na sympatie na pewną wizję świata, którą cenili, której jest styl bliski i to zespół, który dosłał traci swoje czasu zostałem jako niedoszły debiutant fabularnego dobrze oceniony na festiwalu w Berlinie otrzymał wtedy ważną nagrodę moim zdaniem dzisiaj ani palić funkcja Eco taki dokument epoki Fin wskazującym na pewne tendencje wówczas właśnie młodzieżowe takiego przedstawienia opinii będącej świadectwem boom czuł świadectwo niechęci wobec starszego pokolenia tam również muzyka, która jest prezentowana wówczas popularna rockowa o tym, światu, że idzie Move młode pokolenie zabiera głos chce zrewolucjonizować świat im to jest cenne natomiast mogły się perspektywy, bo ma wszelkie dane te kroki na boom zbuntowanego ideologicznego celu za przyszłość starzeje dzisiaj dorasta do walk o życie 3 ×, tyle że mamy ograniczony czas niestety, ale chciałam taką ich zrobić teraz cel przed wejściem do do gołębia pozostania wzrośnie, o ile tego buntu z one wyższe niż zostało wbre w pozorom tej tabeli jest bardzo dużo Roya Anderssona Otóż dzisiaj bardzo rzadko wspomina czym ubolewam, bo myślę, że kluczem do zrozumienia tego jak dziś Roy Andersson pokazuje świat jest właśnie doświadczenie jego młodości on naprawdę był za barykadą Lech 3 tysiące ósmy roku naprawdę wyrażał bardzo radykalne wyraziste opinie o lub w rzeczywistości i to co robi dzisiaj taka Niezgoda na świat z konsumpcyjnym Niezgoda na świat, kierując się kryteriami i mocno materialistyczny mi tak jak i świat moderowane przez sklepy sieci IKEA i tego rodzaju wrażliwości wynika z ich doświadczeń młodzieńczych także Anderson nadal jest buntownikiem już dojrzalszy mocniej i ironiczny bardziej powściągliwym Altus ciągle kino wyrosłe z kontestacji takiej ogromnej bardzo bardzo mądrze rośnie bardzo absurdalnie co jest ważne do jego twórczości to fakt, że on przez wiele lat wziął świadomy rozbrat z kinem z filmami realizował filmy reklamowe przez lata i kiedy myślę o tym, epizodzie reklamowym Andersona mam wrażenie przytulności i 3 proc Godarda, który powiedział, że bilet reklama kreuje jakąś iluzję rzeczywistości, która trwa akurat tyle, żeby nie trzeba było mówić o tym jak świat był naprawdę dostały spluwa wyruszono to są takie reklamy, ale trwające odrobinę dłużej akurat tyle, żeby pokazać tylko w iluzja, bo nagle staje się rzeczywistością, gdy ten idealny porządek czy załamuje co w nim pęka, a co w nim jest niedoskonały, a de wszystkim piewcą niedoskonałości co widać bardzo dobrze w Gołębiu to jest taki świat w pewnych form pewnych zachowań, do których się przyzwyczailiśmy, które nam się wyda ją dosyć mocno uprawnione takiej zakorzenione w rzeczywistości, że dobrze, kiedy one funkcjonują, kiedy myślę, że w pewnych kodach rozpoznajemy, bo mamy wtedy spokój, bo nam się żyje łatwiej tak bardziej płytką mówisz nieprawdę coś przez to przebić czas sobie uświadomić, że świat stoi za krawędzi rozpadu pewnej apokalipsy przebić się przez to i zbudować go odmowa w Gołębiu jest taki znakomity motyw przewodni, który się przebija przez to luźno powiązane ze sobą scenki krótkie, gdzie mam się za kimś katastrofą tragedią właśnie z kimś rozpadem ci bohaterowie niezależnie od tego się, że wokół nich rozmawiał przez telefon nie mówią o swoich najbliższych cieszy się żółć siebie wszystko dobrze i my widzimy ten kontrast, gdy widzimy absurd tej sytuacji, że w chwili, kiedy dzieje się coś złego nieprzyjemnego oni próbują przez to Formuły zachować porządek co dla nas się wydaje obsługiwały miał być szantaż, mówi że nie tędy droga lepiej się zmierzyć z tym co złe z tym są mniej przyjemne niż trwać w iluzji to jest jakaś taka wielka OOM idea, która stoi za jego kinem wróćmy do od czasu kontestacji prócz od czasu, kiedy tę rzeczywistość kwestionowaliśmy Gołąb zresztą na tle jego poprzednich filmów Bonda kręcił pieśni z drugiego piętra on zrobił film do ciebie człowieku takie kino, które on z nazwą zarząd lubią być człowiekiem i zdobył wtedy popularność zdobył wielką sławę i te wszystkie 3 tytuły rzeczywiście wiążą się ze sobą jakieś mierze opowiadają właśnie o świecie nakręci rozpadu o świecie, w którym przyjmuje wpłacony Groteska natomiast Gomułki na tym tle odrobinę się wyróżnia to z pierwszych jego film od wielu lat, w którym może mówić jakieś nostalgii jakiś tęsknocie za światem, który przeminął, który reprezentował jakiś wartością zostały zakwestionowane zostały zniweczone tutaj wreszcie mamy powrót do jakiś i dysk i on sięga do głębokiej przeszłości i wskazuje, że był czas, kiedy Misiu przez nich poczucie wspólnoty z jakimś poczuciem Solidarności odpowiedzialności za drugiego człowieka jest kilka scen w tym filmie, który tego rodzaju umów myślenie, które mówią, że dobrze, by było baby są naiwnością takiego myślenia, a spróbować to przeszłość zrekonstruować, że państwa gorąco zapraszamy do Chin Gołąb z ERM Gołąb siedzi na gałęzi rozmyśla o istnieniu brąz na gałęzi i rozmyśla o istnieniu ten film nie jest jeszcze w kinach i proszę się pospieszyć, bo oni z zeszłego weekendu w kinach, więc niestety prawdopodobnie dość szybko z tych kin zniknie, a to jest oczywiście zwycięzca zeszłorocznego festiwalu w Wenecji znak zwycięstwa niekwestionowany to też było dla mnie jakiś przeświadczenie, że warto zwrócić uwagę na ten film, bo Jeżowe nas od paru lat zwykle tam taki odbiór jest wśród dziennikarzy powściągliwy zdystansowany natomiast po salwach śmiechu, które słyszałem na pokazie gołębia i po tym, jak mądrze jest konsekwencją Michałowo nagle w tym filmie niespodziewanie i kiedy zauważyłem, że dziennikarze zaczęli śpiewać razem z główną bohaterką Cietrzew czuli mocno w rolę ja wiedziałem, że werdykt dbNET nie może być inny, że byłoby jakieś zamieszki jak przyjęcie dyrektorzy jak też za 5 lub inny sposób wszyscy wszyscy czuliśmy, że dzieje się coś znaczą coś ważnego interesu, który warto zapamiętać warto przechować masowej świadomości zapraszamy gorąco Piotr Czerkawski krytyk filmowy z AZA chwilę Artur Zaborski i firm o dziewczynie, która wracała sama nocą do domu zwykle Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA