REKLAMA

O ewaluacji szkoleń mówią Piotr Zagdański i Karol Granoszewski

Strefa Szefa
Data emisji:
2015-08-23 14:00
Audycja:
Czas trwania:
45:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
strefa euro 232 audycja astra Warszawa przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie w zeszłym miesiącu w 1 ze stref szafa rozmawialiśmy o nauce języków obcych o tym jak się uczyć, jakie są efektywne strategie jak sobie radzić z pewnymi problemami w trakcie nauki języków i po tej audycji przyszło trochę mej m. in. 1 ze słuchaczek Werner pisała mniej więcej tak, że 5 lat już uczy się języka angielskiego męża za pan naukę płac jej pracodawca, że lekcje Rozwiń » odbywają się w w pracy, że my nie mniej więcej co pół roku zmienia się lektor właściwie każdy nowy lektor zaczyna od pierwszej lekcji w tę sprawę z tego samego podręcznika i ona już po tych 5 latach nauki właściwie nie ma pojęcia czy cokolwiek umieć czegoś nauczyła chciałaby sprawdzić, a jeszcze jest problem żadni używa języka w pracy, więc sama nie wie czy te 5 lat cokolwiek jej dał nie wiadomo czy jest coś dało natomiast wiadomo, że by pewnie pracodawcy przyniosło to wymierne straty o tym jak sprawdzać to czy szkolenia i to nie tylko językowa również szkolenia z negocjacji ze sprzedaży jest w komunikacji z motywowania podwładnych czy one działają jak sprawdzić to czy pieniądze wydane na te szkolenia przynoszą jakiekolwiek zyski o tym, właśnie będziemy dzisiaj rozmawiać teraz zaprasza na krótką przerwę muzyczną apotem rozpoczniemy raz na PL strefa euro 23 SA audycje astra posiada przy mikrofonie Marzena Mazur stąd już państwa i mali goście pan Piotr Zagdański działu ewaluacji szkoleń w firmie do Organika konsulting, gdzie dopraw dzień dobry i pan Karol g szewski dyrektor regionalny w firmie GPS Global Industry dzień dobry witam państwa witam słuchaczy spróbujmy opowiedzieć naszej słuchaczki sektora 5 lat uczy się już języka angielskiego z Beatą naukę płaci oczywiście jej pracodawca jak może sprawdzić czy rzeczywiście przez 5 lat czegokolwiek się mało Cioch, więc to jest bardzo złożony temat nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi zacząłbym od tego na jakim poziomie w tym momencie znajduje się nasza słuchaczka, bo jeżeli cały czas zaczyna od zera to faktycznie należałoby zwrócić uwagę na motywację do nauki i ewentualnie wiemy to Zara wiemy, że od początku tego samego podręcznika być może dozna szkody jakiś biznes zmniejszyli być może już nawet częściowo zaawansowane, ale wiemy, że od początku ciągle zbyt ciemno od początku tego samego podręcznik wiadomo zawsze zawsze na początku szkolenia chcemy dobrze powtórzyć sobie te podstawy i z doświadczenia też wiem, że często ludzie przychodzą na szkolenia i później ich pierwszą reakcją jest tymczasem tak wszystko dobrze ugruntować chciałam sobie to wszystko dobrze powtórzyć potem okazuje się, że ten poziom przez bardzo dobry test np. osoba na poziomie, by 1 tylko boi się i ma jakieś ograniczenia takie bardziej psychologiczne niż językowe, więc pierwszą rzeczą, którą zwrócił uwagę to co motywujemy do nauki czy chce używać języka, bo jeżeli nie podchodzę do tego, że chce tego języka używać nie będę się na niego w jaki sposób wystawiać się niemal się wystawiała to w takim razie no trochę mi się to z celem to korzystanie z pieniędzy firmowych oczywiście jest to miły, jaki dodatek do wynagrodzenia zawsze warto z tego skorzystać, ale też czy nie lepiej przegrać przeznaczyć tych środków na inne szkolenia i poprosić pracownika przykład na szkolenia z asertywności czy na jakiś inny na jakiś inny cel, więc tobym się znany przede wszystkim nad motywacją mają do nauki ewentualnie ewentualnie zmierzałby aktualny poziom kompetencji w sposób obiektywny taki, który dokładnie dowiemy się też, jakie są moje słabsze czy mocniejsze strony trzeba to zrobić właściwym narzędziem właściwym testem, który pokaże co potrafi, gdzie jeszcze mam jakiś element do poprawy to zaraz by pomimo tych testach, ale powiedział pan np. szkolenia za asertywność na ich, a już wobec śmieje oczywiście w duchu no bo asertywność tez chyba akurat taka umiejętność, którą bardzo ciężko zmierzać i można przejść 20 szkoleń z asertywności ciągle zgadzać się absolutnie wszystko po jest jakiś sposób namierzenia asertywności szczerze powiem nie znam takich sposobu, ale w teorii można zmierzyć się wszystko każdą zmianę tak przynajmniej teoretycy twierdzą natomiast jeszcze wracając może do pana myśli chwilę chciała odnieść do tej motywacji do uczenia wydaje się, że ważne ważne jest przy ocenie ewaluacji dowolnego szkolenia dowolnej zmiany i to bym poradził naszych słuchaczy chce żeby wymyśliła sobie założyła pewien cel, który do zrealizowania w ramach 1 tylko kurs uroku i t d . Czyżby zaczyna z wizją końca tego co się robi wtedy oceniać poprzez stoczy się udało osiągnąć się udało osiągnąć i to się wydaje jest najważniejszą kwestią w ocenie wszelkiego rodzaju kursów i zmian, które zachodzą w wyniku łączenia natomiast z tą asertywnością wrócą do asertywności lekcje rzeczywiście wydaje się, że najłatwiej byłoby to ocenić wtedy, kiedy byśmy sami siebie po obserwowali albo poprosić kogoś do nas obserwował w konkretnych rzeczywistych sytuacjach, gdy mamy możliwość wykorzystania umiejętności asertywnych i oczywiście można to sprawdzić na początku zobaczyć jak człowiek funkcjonuje w różnych sytuacjach społecznych i zachowuje się asertywnie czynię albo na jakim poziomie asertywności aktualnie się znajduje i założyć sobie pewną zmianę wyniku, bo szkolenia, które zostanie przeprowadzone i sprawdzić czy to zaś łącznie właśnie po jakimś okresie czasu na pewno trzeba sobie dać czas myślę, że takim standardzie zazwyczaj się mówić o 3 miesiące to jest do takiego utrwalenie umiejętności społecznych, że to wystarczy, ale realnie rzecz biorąc myślę, że pół roku do roku to jest ten czas, który nam jest potrzebne no właśnie zaczynamy mówić, jaki standard Pach porozmawiajmy, jakie są metody modele sposoby sprawdzania tego czy szkolenia odniosły swój skutek cienia czy ja tutaj zacząłem przede wszystkim, gdy zaczynamy o standardach od określenia mojego poziomu kompetencji językowych czy każdego z osobna poziomu kompetencji językowych i tu przede wszystkim trafiamy na podstawowy problem bo, gdybyśmy teraz zapytali słuchaczy jak oni określają swój stopień znają znajomości języka obcego pojawiłoby się cały pojawiło się całe w pojawił się cały wachlarz różnych poziomów od dzisiaj Legia zremisowała z wizytą widać korozji i komunikatywny tak, że doczekam, ale nie mówię, więc ja pozwolę sobie zacytować kilka przykładów, które często przejawiają pojawiają się właśnie gdy, gdy nasza organizacja prowadzi rekrutację bądź też, gdy bądź, gdy HR owcy dzielą się z nami swoimi wrażeniami, więc co co nazwał szczytem dyplomacji CV to poziom średnio zaawansowany to jest bardzo fajne zbitką wyrazową, gdzie w 1 mamy zaawansowane, ale jeśli przy promie do muru to coś powiem, że średnio, więc w ten sposób oczywiście łatwo uniknąć jakiejkolwiek konfrontacji na sytuację, kiedy nasz poziom wymaga sprawdzenia czy mam bardzo specjalistyczne słownictwo no niestety akurat nie trafiło mato, który zna tak dzisiaj dzisiaj nie miałem go w głowie nie zawodowe go rano, budząc się, tak więc teraz średnio zaawansowane inne kwiatki, które pojawiają się w CV Stali z ciekawszych to oczywiście poziom komunikatywne, czyli normalnymi skala jest komunikacja i Aldony Zbigniew im bliżsi palonych zachęcony zakomunikować, iż nie komunikuje idąc dalej idąc dalej dyskretna znajomość języka angielskiego to też autentyk z Chin, które analizowaliśmy bądź uczą się, czyli nos zacząłem wczoraj w UE jest świetnie, a także, a także to i gastronomiczna znajomość języka angielskiego, czyli po prostu nową zamówił piwo z Andrzejem salka i w 10 z każdym lokalu więc, gdy zaczynamy od tego na znak należy zwrócić uwagę na to jak określamy nasze kompetencje językowe i tutaj nic trzeba kupić nic trzeba zrobić, by zrobić z wyjątkiem poczytać o czymś co się nazywa poziome rady Europy w jest to standard, który został opracowany na przełomie lat dziewięćdziesiątych dwutysięcznych, gdzie to rada Europy ustaliła pewien poziom odniesienia do kompetencji opisowe 6 poziomów od, a 1 po co 2, a 1, a 2 do 1 w 2 c1 C2 te 6 poziomów i opisy, którym towarzyszą one są najważniejsze pokazują co kandydat nasz co nasz kandydat do pracy czy co nasz pracownik czy co my jako indywidualni konsumenci potrafimy robić językowo i jakie mamy kompetencje tego Małgosia jako określenie standardu co to znaczy mieć poziom 12, a nie średnio zaawansowany komunikatywne dyskretny najbardziej się podoba gastronomii i czy gastronomii w Haitong należy, czyli rozumiem, że to jest takie sprawdzenie poziomu 0 tak z jakiego wychodzi na dowiedzenie się, gdzie teraz jestem to w przypadku języka jest to prosta rozumiem, że możemy sobie przeprowadzić test czy jakikolwiek inny sposób np. porozmawiać z lektorem gore z, który zaraz potem powiem chcę spytać co taki poziom 0 innych umiejętnościach właśnie n p . w umiejętnościach zżera ich sprzedaży tak jak na jakim poziomie teraz jestem wewnątrz relacji z obrzędami przeważnie poziom sprzedaży, bo to jest dość prosto do ocenienia, bo to jest bardziej umiejętności sprzedażowe są bardziej konkretna i to jest łatwiej zmierzyć, ale z tą asertywnością, których żeśmy poprzednio rozmawiał o wygląd żeglarz i efektywna komunikacja jest mnóstwo takich ziaren efektywna komunikacja jak mogę z sprawdzić czy komunikuje się już efektywnie czy jeszcze nie efekt no tutaj nie mamy takiej też tak łatwo jak w szkoleniach językowych chciałaby zacząć od określenia sobie pewnego poziomu efektywnej nazwać zdefiniować co to jest efektywna komunikacja i pewnie w zależności od biznesu od firmy od człowieka będzie to na trochę na innym poziomie tak, ale jeżeli ludzie się dogadują można powiedzieć komunikatów komunikują się efektywnie natomiast rzeczywiście w szkoleniach miękkich jest to bardziej skomplikowanym tutaj nie mówimy, ale ja wspomniałem o tym, standardzie 3 miesięcy, że test taki czas na wdrożenie na rozruch na nas zmieni niczego w swoim postępowaniu, ale jeżeli chodzi o ewaluację szkoleń miękkich to na pewno posługujemy się pewnymi modelami co chcemy mierzyć na co zwracać uwagę i to najpopularniejszy model Donalda i Patryka, który nadal jest używana to 60 lat może trochę zmieniał, ale w w tym modelu mówimy o pewnych poziomach, które są mierzone i o tym, modelu w innych modelach mam nadzieję rozmawiamy zaraz po skrócie informacje Radia TOK FM oraz drewna grzęzła w audycjach strefa szafa przy mikrofonie Marzena Mazur w studiu państwa ani moi goście pan Karol g szewski dyrektor regionalny w firmie GPS Global i pan Piotr Zagdański działu ewaluacji szkoleń Doroty Kani KN Consult rozmawiamy o ewaluacji szkoleń coś pod skrótem informacji powiedzieliśmy sobie o modelu Kirk Patryka brzmi dumnie ach, co to jest nadal kilku Patryka bardzo ładnie brzmi jest bardzo skuteczny i używany na całym świecie do ewaluacji szkoleń miękkich zastanawiam się czy do twardych pewnie też na pewno tak, bo generalnie do do wszelkiego rodzaju szkoleń czy lalki Patryk stworzył swój model, w którym założył, że noc, żeby tak dogłębnie zbadać ile się udało z przedsięwzięcia trzeba spojrzeć na to z 4 perspekty w pierwsza perspektywa taka podstawowa potoczy się podobało czy było dobrze na tym szkoleniu czy ludzie są zadowoleni, czyli czy trener zna dobrze dawały nam przekonać trenera, gdyby w centralnej 7 zachowywał czy chce dobrze było przygotowane szkolenia to też są ważne aspekty w tej chwili też ten poziom idzie w kierunku badania popularnego z ogromną Carli karierę w tej chwili wskaźnik NPS, który się pytać czy poleciłby tego trenera czy poleciłby to szkolenie dobrym znajomym, żeby jeszcze jedno ktoś jeszcze z tego skorzysta, jeżeli jest dobra te założenia, że oczywiście tak w to jest pierwszy poziom, który gdzieś ktoś KIG Patryk mówi o tym, żeby rzecz, że musi być spełniony ten poziom, żeby można było mówić o o następnych poziomach jakiś efekt, który uzyskaliśmy wyżej drugim poziomem jest zmiana na poziomie wiedzy czy cokolwiek się zmieniła i to tak pewnie szkoleniach językowych właśnie o tym, mówimy prawda czy nauczyliśmy się, że goście nie czy mamy jakiś poziom zielonych zalewowych jest on 2 ciosy więcej i mamy używać czy nie tak podstawowy błąd ocenia się moich kompetencji językowych, czyli ile znam czas w krajach wspólnoty na rzecz pierwsza do wyrzucenia z tego jak myślimy o mojej znajomości języka obcego interesujący poziom jest poziom trzeci na tym poziomie sprawdzamy w jakim stopniu udało się wdrożyć czy uczestnicy szkolenia wdrożyli wprowadzili zmianę wynikającą z tego szkolenia czy dodaje, że mówimy o obserwacji zachowania i od tego co się zmieniło na tym poziomie, czyli w przypadku asertywności to jest mi się podobało szkolenia poziom pierwszy poziom drugi czy wiem coś więcej na temat szkolenia na temat asertywności Hampelem i poziomach części czy zachowuje się asertywnie dokładnie, a czwarty poziom dotyczy już zmiany na poziomie biznesu na poziomie rezultatów czy zostało osiągnięte to co zakładaliśmy, że powinno być osiągnięte czy to może mówić tak oto asertywność nam do czegoś jest potrzebna, że jesteśmy skuteczniejsi w w definiowaniu u różnych kwestii albo w osiąganiu różnych celów NATO to jest to jest jakiś rezultat tego szkolenia prawda po to, nauczyć się od osób asertywności, żeby lepiej wyprowadza się rozmowy ze swoimi współpracownikami tutaj mamy rezultat mamy ten poziom czwarty najwyższy w modelu do nawet hat-tricka w tym n p . czyli n p . dla pracowników call Center, czyli takiego centrum telefonicznego asertywność można zmierzyć z liczbą on już wiem liczbą telefonów konfliktowych, które są przekazywane wyżej, czyli do przełożonego wtedy, kiedy np. dzwoni klient zadowolony i mówić po chce rozmawiać z szefem rozumiał, że człowiek asertywny jest w stanie poprowadzić rozmowę także, by nie trzeba było porozmawiać z szafy, żeby mnie do rozmów z szefem i że rzeczywiście, jeżeli to jest problem dla tej organizacji dla tego zespołu to wówczas może powiedzieć, że dno zakontraktowaliśmy taką zmianę to jest zmiana na poziomie rezultatu i wtedy mówimy no i jeżeli nam spadnie liczba tych trudnych rozmów, które trafiają do szefa Moto to jest wymierny wynik tego naszego szkolenia po to, żeśmy to zrobi to czwarty poziom tak, ale chcesz dodać, bo jeszcze 0202. model, który też popularne jak bardzo szybko wychodziło, bo właściwie ma te same poziomy przy czym dom dziecka Philipsa do czwartego poziomu dodaje jeszcze piąty poziom wtedy, kiedy staramy się policzyć zwrot z inwestycji w projekcie szkolenia osób, czyli to osławione RO IR i dokładnie tak zwrot z inwestycji jasna tak w toku mówi Patrzałek my im to tak sobie na szkolenia językowe i myślę to proste, bo w pierwszy poziom i patrzę teraz model typ Patryka pierwszy poziom czy lektury jest fajny i czy zajęcia są czeka to właściwie od razu po po pierwszej lekcji można powiedzieć drugi poziom, czyli trzeba, więc sami wzrosła no właśnie jak notes w i tu rozwijamy się właśnie jakość narzędzia, którym jesteśmy mierzenie i stojaki informacje zwrotne dostajemy w Polsce jesteśmy bardzo przygód przyzwyczajeni do testów zdał nie zdał zaliczył nie zaliczył co ja traktuję jako rzecz po prostu podstawowy zło, jakie można na wrażliwy wyrządzić, gdy uczymy się języka angielskiego co to znaczy nie zdałem testu nie możemy nie możemy wprowadzić takiego pojęcia, dlatego że od razu nie zdałem oznaczała zawiodłem nie udało mi się nie rezygnuje zniechęca my się bądź zostaje zniechęcony przez sam wynik testu zatem podstawą jest wybór właściwego narzędzia takie, które się nam pokaże jak wiele już potrafię takie narzędzie, które będzie przybywało nas na tym co robię dobrze, a nie na drobiazgach właśnie gramatycznych czy jakichś niuansach językowych które, które decydują o tym czy już jestem dobrym studentem anglistyki czy też jeszcze nie, więc nie o to nie na nie w tym rzecz standard okna, które się do powołuje to są egzaminy tak jak Gośka to łyk, ale czy tofu, które oceniają nas na skali punktowej od do jego przypadku dla przykładu mając przed tym przypadku egzaminu Tomek jest skala od 10 do 900 diewięćdziesięciu punktów, która to później przelicza się na poziom rady Europy od 1 po c c 1 praktycznie, więc podchodzę z takiego testu ja się dowiaduje, że mamy np. 300 punktów na skali do 900 diewięćdziesięciu Tomita, mówi że jest to szaleństwo wsiada w Nohant, ale już 300 Zacha to prawda, gdy odwrócimy sytuacji mam już dziś ma już 800 punktów prawda mówi mi to już bardzo wiele potrafię, ale jeszcze trochę przede mną jeszcze nie powinien popadać w samouwielbienie, więc dowiaduje się bardzo wiele na ten temat plus poziomy plus punktację przekłada się na poziomie rady Europy mogę sobie doczytać, jakie są moje aktualne mocne strony i popatrzeć poziom wyżej, w którym kierunku powinienem pójść i to jest też stawianie sobie kiego w celu jest też to co też proponowałbym tejże słuchawce, która pisała, że uczy się uczę NATO Zobacz, gdzie jesteś w obiektywny rzetelny sposób nie porozmawia z aktorem, bo znowu jako emerytowany lektor, bo takim też jestem tak w tym sensie, że praca dla ITI jest w wysłało mnie na przymusową emeryturę od nauczania, a bardzo to lubiłem pamiętam ludzi, którzy przychodzili do mnie po roku nauki mówić dobrze Karola ale czego się tak naprawdę nauczyliśmy po tym, roku, a wszyscy byli na poziomach właśnie do 1 w 2, czyli tych jak ktoś mówi teraz po lesie mówi popularnie średnio zaawansowanych tego terminu nie cierpię, ale załóż pewnych poziomach średnich tak, by 12 w i co mogą odpowiedzieć kolektor na Słuchajcie Szekspira w oryginale jeszcze nie poczytamy, ale jesteście o wiele bardziej płynnie językową lepiej się posługuje, czyli tak dalej, ale oni nie widzieli tego już nie czuli, że chce przypomnieć pierwsze zajęcia z jakiegokolwiek języka obcego, na które państwo poszliście pierwsze zajęcia to było dramatyczne skoki Meine im jest tu Dei jest łańcuch swojej misji to były zmiany gigantyczne naszej znajomości języka angielskiego czegokolwiek innego, a bank od dawna od zera do 10 skok jest niesamowita wjazd tylko 10, a potem procesy przypomnieć zajęcia 3 lata później tam, gdzie już bardziej rozmawiamy o tym, które, która konstrukcja bardziej odpowiada, jaki jest, jakie słowo z bardziej adekwatne do kontekstu już nie czuje się tych postępów w taki sam sposób i to właśnie przychodzi ta ewaluacja to sprawdzanie siebie w Polsce byśmy zrażeni do testów tester bardzo duży błąd, bo podchodzimy do testu jako zło konieczne, a powinno być na drogę sprawdzam siebie, ale też sprawdzą dostawcy szkoleń sprawdzam czy we właściwy sposób inwestuje swój czas, a np. czy firma we właściwy sposób inwestuję moje pieniądze, jeżeli np. podchodzę do testu dziś mam tych pkt 300 to naturalnym oczekiwaniem dla mnie powinno być za rok mieć tych pkt 400 albo więcej prawda, czyli podnieść swój wynik tu trafiamy właśnie na jakość narzędzia i umieszczono w odpowiednim osadzoną w odpowiednim standardzie, które pozwala nam zobaczyć jak się rozwijamy w jakim tempie to się odbywa i nie dajemy sobie fałszywych obietnic, bo często jest także jest to konflikt interesów, kiedy ja rektorowi elektora zapytam czy ja nauczyłem się czegoś więcej no to lektura, którą ja płacę co ma odpowiedzieć w Gnojnie no jesteś po prostu ma to powinien się wykazać, że wkrótce co prawda być może tego nie czujesz, ale ja widzę wielką miłość już zaś to on Otóż stoi tu wpadamy właśnie tą pułapkę, gdy wsadzamy wszystkie jajka do 1 koszyka na zasadzie lektor jest sędzią w swojej własnej sprawie taki w czasie jednocześnie śnieg, a ja się rozdzielać to, że pan 2 wątki bardzo interesujące tutaj podium, które wydają się bardzo ważne pierwszy wątek to jest taki na ile ta ocena pierwsza wyjściowa jest potem powiązana z treścią szkolenia i myślę, że podstawowy błąd polega na tym, że efektem tych naszych ocenach ewaluacja ach, czasami się to te 2 rzeczywistości mijają to znaczy uczymy, czego innego, a mamy dziś taką tendencję do pytania o to, czego nie uczyliśmy ludzi w trakcie szkolenia nowo niech oni tam będą lepsi sprawdzimy czy rzeczywiście zasiedział się zwrócić uwagę, że czasami jest tak, że prowadzący zajęcia boją się wręcz powiedzieć, o co zapytają na koniec no bo twierdzą, że ma ten student czyta uczeń czytamy w kursowi powinien sam tego wszystkiego się domyślać to jest ważny dla mnie wątek, żeby połączyć te 2, żeby połączyć te 2 kwestie to znaczy, jeżeli już mamy ten wynika, że tam jest na poziomie 300 czy jakikolwiek inny to niech ta treść szkolenia będzie taka, żeby on pierwszeństwo wyrównał niech to wszystko będzie do dobrze przygotować dostał pierwszy wątek Ruda wydaje się bardzo interesujące natomiast drugi jest ten, że dopóki będziemy traktować ewaluacji szkoleń jako ocenę to będzie mieć problem jak zaczniemy traktować jako informację zwrotną jako informacje informację, która jest ważna do wzbudzania motywacji do rozpoczęcia procesu uczenia się do do innych umów na spojrzenia na siebie może to maluszków umiejscowienia się też w czasie przestrzeni, gdzie się znajdujemy to to będzie dużo lepiej, a myślę, że nie możemy tego traktować jako cenę cenę dostarczyciela usługi, czyli albo firmy szkoleniowej albo lektora, który uczy no to bardzo wymierne narzędzie skoro komuś płacimy wydajemy pieniądze to też powinniśmy mieć jakiś jakieś narzędzie do tego, żeby sprawdzić czy wydajemy te pieniądze mądrze no być może, dlatego że wtedy staramy się tylko to on najwyższą notę my naj mniej nas interesuje zmiana faktyczna zmiana czy umiejętności którymi będziemy się posługiwać interesuje nas wynik testu to co przed chwilą pan Karol powiedział ja myślę, że można zrobić można zrobić 12 tak, żeby jedno drugiemu za bardzo nie przeszkadzało, bo my zajmujemy się jako widz jest Global Awards ewaluację właśnie szkoleń językowych w organizacjach wchodzimy jako taki nazywamy to audyt językowy, czyli przeprowadzamy testy przed oddajemy później pałeczkę i szkole językowej, bo dziś są ekspertami nauczaniu, więc nas interesuje tak naprawdę, kto daną firmę uczy dopóki robi to dobrze i wracamy później i przeprowadzamy kolejne testy n p . po roku najtańsze odbywa się to z roku na rok tak puli test jest n p . w styczniu 2015 post test w stycznia 2016 porównując, porównując wejście wyjście możemy zobaczyć co się zmieniło na poziomie poszczególnych kandydatów uczestników szkoleń, ale też firmie możemy dostarczyć bardzo cennych informacji na temat tego jak pracownicy się rozwinęli jak rozwija się n p . w u różnych dostawców, bo czasami jest także firma ma np. do 2 czy 3 różnych dostawców ich już w ogóle nie może porównywać wyników pomiędzy tymi dostawcami tajemna to jest świetny model zewnętrznego audytora tak się zastanawiam czy gdyby rzeczywiście na rynku wprowadzić zewnętrznego audytora np. do szkoleń miękkich wchodzi audytor bada poziom zerowy Leszka no właśnie dachów, lecz także w MDDP asertywność brak tej Azor może to jest nisza rynkowa tej asertywności i młodsze grupy wchodzą wchodzą firmy szkoleniowe uczą uczą uczą i po roku np. tam po 2 po 3 sprawdzam jak wygląda ta asertywność z oczu oczywiście zakładając, że ci pracownicy jeszcze pracują w tej firmy jestem za takim rozwiązaniem, jakkolwiek wydaje mi się, że problem wtedy powiązania treści szkolenia z treści ewaluacją staje się większe to znaczy ten audytor zewnętrzny może naprawdę pytać o kwestie, które nie miał szans pojawić się podczas szkolenia i wówczas oceniamy albo wiedzą ogólną, a nie oceniamy, więc zawężonej do treści szkolenia i czas pewien problem, bo możemy zapytać ludzi o kwestie, które nie miały miejsca ich teraz pewne artefakty nam się pojawiają prawda i nie ma tutaj rozdzielił szkolenia językowe od szkoleń miękkich, bo faktycznie tutaj specyfika tych miękkich szkoleń czy to będzie ta wspomniana już przez nas tutaj eksploatowana asertywność to będą umiejętności negocjacyjne i t d . to to tutaj faktycznie przystosowany do programu i po przestronność testu do programu później realizowanych zajęć musi być bardzo duża ich kompetencje językowe mają trochę inną mają trochę inną specyfikę jest można powiedzieć, że jest norm, jeżeli umiem się komunikować na poziomie 21 to mi się komunikować na poziomie 21 niezależnie od tego, jaką metodą Piłat takie firmy szkoliłem z tym proszę państwa rozmawiamy o ewaluację szkoleń poznaliśmy 2 dalekie od Patryka Philipsa wiemy jak to się robi w szkoleniach językowych wiemy odrobinę jak to zrobił w szkoleniach miękkich, ale tak naprawdę teoria sobie, a praktyka sobie i o tym jak to wygląda teraz firma jak wygląda, a jak mogło wyglądać porozmawiamy o tym, zaraz po skrócie informacja Radia TOK FM strefa euro 232 audycja astra Warszawa przy mikrofonie Marzena Mazur w studiu państwa moi goście pan Piotr Zagdański działa ewaluację szkoleń w firmie w treningach Consulting i pan Karol grano szewski dyrektor regionalnej i jest Global rozmawiamy o ewaluacji szkoleń powiedzieliśmy sobie modelu kilku Patryka modelu Philipsa o tym i w jaki sposób można badać umiejętności językowe przysiady i po n p . co roku nauki, że są gestem mówiliśmy o różnych rodzajów gestach o różnych rodzajach testów punktowych, czyli takie, które nie pokazują, że ktoś zdał albo nie stał tylko pokazują na skali punktowej na jakim jesteśmy obecnie etapie w poznawaniu języka obcego, a on przed skrótem informacji co powiedzieliśmy sobie, że porozmawiamy o praktyce jak to wygląda w firmach po już, jaka powinna być teoria właśnie się dowiedzieliśmy no to po ma pierwszą rzut szkolenia językowe i sprawdzanie ewaluacja tych szkoleń jak to wygląda w firmach od strony praktycznej, więc pierwsze pytanie, na które trzeba odpowiedzieć to rola szkoleń językowych naszej organizacji do tej pory bardzo często pokutuje w nich pogląd, że szkolenia językowe test taki pozapłacowe dodatkowy Benefit na rzecz pracownika, a komu ono z Bono z tak znanych obok ceny do siłowni albo właśnie szkolenia językowe przez rok co wybierasz, choć już nie chodzi firma ma budżet wydaje i t d. więc no to jest pierwsza rzecz, której ja bym odszedł i nigdy więcej tam nie wracał, dlatego że szkolenie językowe są długotrwałe efekty się czeka i trzeba je mierzyć inaczej nie da się tym zarządzać, więc drugi model ten właśnie ten model, gdzie firma Alp czy to znaczy żaby i jest pan przeciwny temu, żeby w ramach bonusu uczyć pracowników języka, bo rzeczywiście jest tak, że są firmy, gdzie tam język nie jest potrzebne prawdziwego, ale mimo wszystko tych pracowników się uczy Jacek jestem przeciwny, bo to Bobo takim efektem mogą być właśnie np. słuchaczka, która do pani napisała pisząc, że uczy się uczy za pieniądze firmowe efektów nie widać, a ona nie używa języka w pracy, więc jeżeli wybieramy, jaką grupę docelową ludzi na zasadzie kto chce się uczyć angielskiego firmie ręka do góry nad wiadomo, że pojawi się las rąk i będziemy wydawali ogromne pieniądze na szkolenia, które dla firmy nie będą ani przejęć przeliczał się na zwiększenie zysków czy zwiększenie efektywności firmy w komunikacji międzynarodowej tylko po prostu na zbożny wydane budżet i w ten sposób wszyscy będą szczęśliwi z wyjątkiem tego, że efekt nie będzie, bo pracownik pójdzie sobie na zajęcia na te zajęcia będzie fajny lektor będzie ta chemia lektor dostanie swoje pieniądze firma będzie płacić i w tym i wszystko zależy ona sama wyznała w bardzo niezadowolony tylko wylewy krwi nie będzie żadnego efektu dla firm co innego, gdy firma podchodzi do tego z zamiarem dojrzałego zarządzania tym procesem to im przerywa przepraszam no jak to nie będzie efektu dla firmy będzie zmotywowany pracownik zadowolony zareagował firma mu opłaca szkolenie Seko wcale nie będzie, dlatego że takie szkolenia, które są zupełnie darmowe dla pracowników, a są długotrwałe, bo nie oszukujmy się szkolenie językowe to nie jest projekt na 6 miesięcy tylko raczej na kilka lat rozciągnięty w czasie będzie skuter będzie powoli powoli wykrusza tą grupę uczestników na na szkoleniach, bo mają inne obowiązki, bo zawsze coś innego wypadnie, bo przejść 2 godziny wcześniej na do pracy to kłopot zostać 2 godziny później jeszcze większy i w ten sposób ta grupa będzie musiała puszczała ich grupie znajdzie się znajdą się 2 osoby, które traktują to jako faktycznie rzeczy, które chcą się nauczyć i 4 dodatkowe, dla których tez benefity jak przyjdą to dobrze nie przyjdą to nie to jak to jak dalece dezorganizuje to zajęcia znowu razem z pamiętnika emerytowanego lektora prowadziłem zajęcia w firmach pełna grupa na zajęciach sąd pierwszej ostatnie zajęcia w pierwsze, bo trzeba poznać rektora zobaczyć czy będzie to chemia czy się z nim dogadać ostatnio przez powie co dalej i c więc, gdy tak podchodzimy do szkoleń to niestety one nie przynoszą żadnych efektów potem ludzie się uczy się uczę firma płaciła efektów efektów nie ma więc, gdy przerzuciły to na tym poziomie Naki inwestycyjne, że chcemy jednak zmierzyć mówiłem w swoim pracownikom dalej, kto chce się uczyć języka jest klasa i angielskiego jest las rąk, ale na początku na koniec będzie zewnętrzny test gwarantuję państwu, że ten las rąk trochę się przyjrzeć i wtedy na szkolenia zostaną naprawdę ludzie, którzy będą chcieli w obliczu tego, że są mierzenie przekrój po jednak na te szkolenia chodzić zobaczą wtedy, że pracodawca angażuje się w ten proces szkolenia dotyk, bo do tej pory szkolenia językowe jak często nazywam takim granatem odłamkowy firma w serce się pakowała gra cały budżet wyrzucała do daleko i broń Boże, żeby nic nie wrócił i wtedy i wtedy to wszystko było w takiej nie do końca dogadany w sytuacji, kiedy lektor rzekomo robił swoje no ale to on wysyłał faktury czy ta szkoła wysyła fakturę i w tej samej kopercie były też oczywiście raporty z postępów tych pracowników tak jak państwo to nie widzicie konfliktu interesów no to faktycznie nie ma co dalej za bardzo tutaj argumentować, jakby chciał do tego dodać wydaje rocznie jestem przekonany o tym, że w szkoleniach miękkich jest podobnie i że problem polega na tym, że kupujący szkolenia kupujący szkolenia traktują dostarczający szkolenia kotek, którzy przyjdą załatwią za nich problem i rzadko zdarza się tak uważałem uruchamia się tu myślenie, że to jest nasze wspólne przedsięwzięcie w związku z tym musimy zaangażować się wszyscy z 1 z drugiej strony i to co pan powiedział, że ten od ułamkowych to granat rzucony prawda, że ten teren tak to już sobie poradzi i już mamy problem z głowy zapłaciliśmy ją już wszystko znane z Zamartego tymczasem wydaje się to zasadne, żeby przełożony, który wydaje no tutaj wydaje firmowe pieniądze, więc jest łatwiej, bo sytuacja się zmienia wtedy, kiedy ludzie wydają swoje pieniądze zupełnie inaczej do tego podchodzą, ale ja zawsze namawiam firmy, które kupują, które kupują u nas szkolenia, żeby przed już jak zdecydują wydać pieniądze, żeby usiedli za swoimi uczestnikami swoimi pracownikami i zakontraktowali co tak naprawdę ma się wydarzyć i ścięcie pracownicy mają wrócić do miejsca pracy i tasak nóż podjęli decyzję już wybrali sobie trenera wiedzą, czego będzie dotyczyło to szkolenie płacą Zanie czasami duże pieniądze w związku z tym no też, by oczekiwali od swoich pracowników, że czegoś nowego się nauczą, że ci ludzie zaczną coś zrobić inaczej niż do tej pory prawda i wymagały takiej krótkiej odprawy przed tym szkoleniem ja bym was w zawsze to robi jak wysyła swojego pracownika na szkolenia mówi córek tam idziesz tam będzie prowadził to szkolenie takie taki człowiek uważany jest dość mądry ojciec nauczy, ale chciałbym, żebyś wrócił z tego szkolenia i umiał to to po i to zmieniło to toi toi to ja skoro takie poczucie, że wybrałem dobrze te pieniądze i co więcej jak wraca ten pracownik też nie wiadomo co udało się i nie przyjmują absolutnie informacji, że trener był do bani to on ja myślę, że to takie bardzo idealna myślenia, bo tak jak powiedział Pański przedmówca przed chwilą się szkolenia językowe są traktowane jak bonus pomyślę, że przy miękkich również tak jest, a niech sobie pojadą na 2 dni, gdzie zamiast po niech sobie przy ognisku posiedzę wieczorem albo kimś innym miejscu odpoczną przy okazji się czegoś nauczą mógł, ale bez przesady, ale zawiadomiła zgadza się, że jest tak jest postawiony cel szkolenia to właściwie, jeżeli to osiągamy to osiągnęliśmy cel szkolenia to one być miła miłe spotkanie towarzyskie pokażmy coś tam przy okazji usłyszeli uczestnicy, ale było dobrze było fajnie poznaliśmy się lepiej wracamy jesteśmy zadowoleni, jeżeli tak postawimy sobie cel szkoleniowy absolutnie nie zgłoszą żadnych pretensji nie można też tak, a mi się wydaje, że dokładnie jednak szkoleniach językowych i czas trwa czas gra bardzo ważną rolę tak szkolenia miękkie można przeprowadzić jedno dwudniowe kilkudniowe prawda, bo mogą być ewentualnie cykle pełne szkolenie językowe wymaga konsekwencji wymaga powtarzalności tej samej grupy na tych samych zajęciach tym samym najczęściej człowiekiem źle to się zmienia to też nie jest źle bo, bo przyzwyczajeni do Izby 1 nie jest aż tak bardzo dobrą rzeczą, bo uczenie się 1 przez 2 lata też rozluźni bardzo grupę i jazdy zorganizuje w pewnym sensie, więc jeżeli przyjmiemy zasadę rozpoczynamy szkolenie ustalamy jasne zasady uczestnictwa w tych szkoleniach językowych czy nie zna mnie nie na zasadzie na hurra wszyscy, którzy chcą tylko ci, dla których język angielski firmie jest istotnym elementem ich prace po drugie na początek będzie zewnętrzny test i w niej niejaki powiązane z dostawcą szkolenia rozpoczniemy ten proces wtedy mógłbyś łatwiej podzielić ludzi na grupy zajęciowe, gdy już wcześniej zrobione bardzo rzetelny obiektywny test, który pomoże wskazać dysk im te osoby powinny być razem na zajęciach przy sobie wyobrazić, że to nie są też szkolenia dla 25 tygodni, ale czasami dla 300500 osób bez eskorty psujemy firmy, w których rocznie uczy się około 400500 nawet 600 osób wówczas jak podzielić tą grupę jak nią zarządzać jak z każdym nie porozmawiamy po angielsku, żeby zobaczyć jak wyglądają i ich efekty po roku czy oni podnieśli swoje kompetencje do tego jest potrzebna zewnętrzna pomoc i tutaj ten audyt językowy przychodzi z pomocą, ale po warunkiem, że jest robiony przez rzetelnego dostawcy, który nie prowadzi szkolenia, bo 1 z takiej porze nie możemy zaprosić otwartymi drzwiami konfliktu interesów i wówczas po roku, analizując wyniki naszych kandydatów przykładowo niech ta grupa 200 osób nawet 20 to jest nieistotne tak naprawdę niech ta grupa ma przeciętnie 400 punktów dziś, jeżeli za rok nie będzie miała 400 plus to możemy zareagować, by słuchacz rano przed takim na przy takim napięciu na naukę to leczenie warto tego kontynuować tak żegnamy się z tym procesem i mówimy dość z drugiej strony możemy Mainz skalę punktową tak jak w przypadku Tomka od 10 do 900 diewięćdziesięciu punktów może powiedzieć szkolimy pracowników od pewnego poziomu, czyli nie od poziomu alfabetu, bo bierzmy pod uwagę rotację pracowników w firmach, jeżeli pracownicy zmieniają się w organizacji to z nimi nauczymy alfabetu przejdziemy od poziomu, a 1 przez 2 AB 1 obydwaj jest tak naprawdę docelowym poziomem dla nas, bo ten poziom swobodnej komunikacji to tracimy bardzo dużo czasu, a pracownik może w tym momencie dawno od zawsze z firmy odejść, więc mówimy o naszej naszym pracownikom my was będziemy uczyli n p . od A 2, a od 2 to jest punktacja np. 225 punktów poniżej tej punktacji w ogóle nie przychodźcie na szkolenia, ale też potem mówią pracownikom szkolimy was do poziomu Bet 2, czyli np. 800 punktów i wtedy nie szkolimy w nieskończoność, bo też nie dam nie znam lektora, który zapytany o 3 warto szkolić za zakończyć szkolenia dla tej grupy powie to ma już wbił się nauczyć oczywiście powie, bo nie będzie chciał gałęzi, na której siedzi no są świetnie, ale jeszcze 2 semestry tobym się przydało, więc znowu ten obiektywizm oceny nie może wychodzić od dostawcy szkoleń, a jak to jest w przypadku szkoleń miękkich po tak sobie myślę, że jest to PiS w domach wciągamy naciągane, chociaż spotkam się sytuacją, kiedy we MEN na początku szkolenia trenerzy rozdają testy i mówią wypełnić te testy na koniec szkolenia będziecie wypełniać dokładnie te same tak nas w porównaniu z ziem, by porównać znaleźli się także gazu oczywiście, że wbrew wiadomo na co mają za to zwracać uwagę uczestnicy szkolenia, by potem oczywiście testy po szkoleniu wychodzą 100 % pozytywnie właśnie do to jak to jest cały czas powiązaniem powiązanie tych testów wiedzy, bo nie oszukujmy się one nie mierzą, więc całej jakiś bardzo szerokiej tylko wierzą w mierzą to co co podczas szkolenia się się wydarzyła się talentem jak zaprosiliśmy do nas takiego Patryka do Polski on po, przedstawiając ten poziom wiedzy mówi, bo pokazał to w ten sposób, że zapytał go w lesie o swoje drugie imię oczywiście nikt nie zna od imienia, po czym przez cały dzień powtarzał mniej więcej co godzinę po zimie i na koniec zapytano oczywiście wzrost był olbrzymi czyni no, jakby osiągnął cel taki, który aktor, który zamierzał osiągnąć, bo się, że to jest kwestia zakontraktowania też z klientem co tam na tym szkoleniu się powinno wydarzyć coś się powinno zadziałać i czego ludzie się powinni nauczyć ja lubię mierzyć trochę inną rzecz niż taki bezwzględny przy Rosja i lubi mierzyć ile z tego z tej luki, która była do całości zostało osiągnięte podczas szkolenia, czyli tak jak pan Duda, mówi że jest poziom powiedzmy 300 i brakuje nam się jest to patrząc na to ile procent z tych 600 zostało osiągnięte podczas szkolenia, bo tu wydają się że, gdybyśmy się na 100 % no bo to jest ten cel, na którą sobie bym sobie stawiam, ale zarówno w przypadku szkoleń językowych jak miękkich ciągle zostaje ta ma dla mnie to jest bardzo ciężka sprawa przerobienia przerzucenia wiedzy na umiejętności można świetnie wypadać w testach można świetnie wypadać w testach i we w momencie, kiedy ktoś zaczepi na ulicy i spyta po angielsku droga dojazdowa wie jak zadzwoni do mnie kontrahent z zagranicy to poezja również, że jedyne co będę mogła w stanie wydłubać to przepraszam tak sporo ważą poczekać i danych jest poproszenie kogoś do telefonu, pomimo że w testach np. wypadam wspaniale to jak to zrobić jak sprawdzić rzeczywistą umiejętność takiego codziennego czy to właśnie asertywności komunikacji negocjacji czy takiego zwykłego codziennego posługiwania się języki, więc jeśli chodzi o kwestie językowe tutaj klub właśnie z całego zadania jest rodzaj testu to, jaką jest skonstruowany i to, jakie umiejętności w jaki sposób zmierza w w przypadku szkoleni ze mnie jak ich notes kwestia obserwacji zmiany w zachowaniu, ale jak się, że tym rezultatom, o których pani mówi trzeba pomóc to znaczy trzeba stworzyć takie środowisko, w którym środowisko pracy, w którym UE kursant ma szansę wykorzystać nauczone nauczone umieć wykorzystać nauczony umiejętności w praktyce tak też myślę sobie w kursach językowych, że jeżeli rzeczywiście to jest takie uczenie ani by bez braku możliwości wykorzystania w pracy no to ciężko stwierdzić czy cokolwiek się zmieniło a te w końcu do końca jeszcze nie wiem pewnie dlatego będę chciała z panem porozmawiać jeszcze raz, bo z 1 strony teoria jest prosta i łatwa należy sprawdzać przypominamy czym się podobało potem czy nastąpił przyrost wiedzy potem nastąpił wraz z zezem i nastąpiła zmiana w umiejętnościach mówieniu o zachowaniu i potem czy jeszcze wyniki biznesowe pokazują, że ta zmiana nastąpiła to w teorii ładnie brzmi w praktyce nie wiem jaki, jakbyśmy się pokusie, jaki odsetek firm sprawdzać też szkolenia w praktyce większość w praktyce większość firm sprawdza poziom pierwszej poziom drugi rzadko poziom trzeci, ale są czwartym poziomie to to jest bardzo bardzo rzadko in w firmach, które prowadzą szkolenia językowe coraz częściej Budzisz jednak takie przeczucie powinniśmy jednak to mierzyć, bo pracodawca powinien się zaangażować w ten proces, a nie cedować wszystko na dostawcy szkoleń i dlatego ta liczba firm coraz bardziej wzrasta szczególnie firmy, które chcą na odpowiednim poziomie poziomie dojrzałości też Haier bardziej traktują to właśnie takiego HR biznes partnera, a nie tylko osoby od kadr w nie rozumiem też lepiej nie być chłopcem dobicia i dlatego każda firma szkoleniowa czy też szkoła językowa powinna pomyśleć o tym, żeby zadbać o o swoje dobre imię, bo dzięki temu można można tam zrobić proszę państwa moimi państwa gośćmi byli pan Karol grano szewski dyrektor regionalnej jest Global dziękuję bardzo dziękuję serdecznie i pan Piotr Zagdański działa ewaluacji szkoleń w firmie doradczej Nintendo kasacji dziękuję bardzo dziękuję bardzo, bo mówiliśmy po ewaluacji szkolenia nazywam się Marzena Mazur dziękuję za wspólną godzinę i zapraszamy oczywiście na kolejną strefę szefa już za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STREFA SZEFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA