REKLAMA

Ropa tanieje, a paliwa na stacjach nie. Dlaczego? M.in. o tym Paweł Majtkowski

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-08-26 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku to jest pierwsze śniadanie w toku oszusta 25 i 9 sekund na zegarach Piotr Maślak witam serdecznie daje rozmawialiśmy o kulturze w środkach transportu publicznego to teraz rozmawiamy o tym na czym środki transportu publicznego w tej części zmotoryzowanej niesie, jakby działają, czyli o paliwach można na świecie cena ropy spada w Polsce benzyna jest wciąż bardzo droga obniżek cen paliw jakość na stacjach specjalnie nie widać, dlaczego tak się dzieje, Rozwiń » jakie zależności o tym, decydują o tym, już teraz państwo im wreszcie jest Paweł Majtkowski główny analityk centrum finansów Aviva dzień dobry dzień dobry, kiedy ostatni raz pamięta pan baryłka ropy kosztowała 42 USD no chyba około chyba ponad grubo ponad 10 lat temu tak mi się wydaje w serce na brak benzyny oscylowała w okolicach 3 zł 3 zł 42 czy benzynowych dzisiaj mamy baryłka ropy w tej samej cenie ceny paliwa o 470 powiedzmy, że średnio 7080 za 95 i dlaczego tak się dzieje to musimy myślę, że musimy wyjść od tego czy porównywanie tych cen scenami z przeszłości jest nie do końca adekwatny, dlatego że musimy pamiętać, że też większość ponad połowę kosztów, które ponosimy w cenie litra paliwa to są podatki i inne opłaty chce i one też tak wszystkim, a za VAT opłata popa był to już taka opłata, którą wnosimy na budowę dróg i linii kolejowych w tym roku pojawiła się taka nowa opłata dawny zamek drogowe dawny podatek drogowy opłata magazynowa była od 4 do chyba nawet bodajże 6 gr za litr w tym roku nowa taka dodatkowa opłata, która służy utrzymaniu magazynów jest winny jest z paliwem jest z roku na rok te obciążenia, które które, które są nakładane na teren litr paliwa, które kupujemy one są coraz większy, więc musimy też pamiętać o tym, że to nie tylko koszty baryłki ropy naftowej to jest mniej niż połowa to ta cena, którą płaci stacja benzynowa kupując kupując paliwo w rafinerii to jest mniej niż połowa tej ostatecznej ceny detalicznej, ale nie ma wątpliwości tak czy inaczej, uwzględniając wszystkie te elementy oraz wyższy niż wtedy kurs dolara, bo już wtedy dolar oscylował w okolicach 31560 proc jest prawie 4 zł, uwzględniając wszystkie czynniki nadal wychodzi nie za bardzo zgadza się to znaczy trzeba powiedzieć, że rzeczywiście, by jak porównujemy to jak kształtuje się cena ropy w porównaniu do tego jak kształtują się ceny benzyny czy oleju napędowego na stacjach benzynowych to jest zwykle także, kiedy następuje wzrost ceny to dosyć szybko do ceny rosną na stacjach benzynowych nawet powiedziałbym na następny dzień nawet na następny dzień natomiast w kierunku odwrotnym dzieje się to jedynie czy ten proces trwa dużo dużo dłużej i zwykle jest tak, że te obniżki są dużo niższe niż ten spadek cen ropy i obserwowaliśmy teraz, chociaż trzeba powiedzieć, że w ostatnich kilku dniach te obniżki nastąpiły rzeczywiście na stacjach benzynowych ale, ale my, ale myślę, że mają uzasadnione uzasadniony inne nie tutaj to mogą mieć uzasadnione pretensje kierowcy do tego, że do stacji benzynowych do koncernu, że nie obniżają tych cen tak bardzo, jakby mogły, bo trzeba powiedzieć to wprost windują swoje marże tak jest rzeczywiście to zwykle proces jest taki, że kiedy ta cena rośnie inny to my, że na stacjach troszeczkę jest się zmniejszają i kiedy peceta cena spada na testy moment takiego odreagowania na stacjach benzynowych i temat, że wtedy rosną więc, że rzeczywiście właściciele stacji zarabiają teraz chce troszeczkę troszeczkę więcej niż wtedy, kiedy niż wtedy, kiedy te ceny wtedy, kiedy cena ropy naftowej jest większa na ile na wysokie ceny pali w na stacjach benzynowych wpływ ma fakt, że jednak prawie cały rynek pali w w Polsce zdominowany przez duopol Lotos Orlen w rejonach w zasadzie dowolnie mogą narzucać ceny hurtowe oczywiście pali tak tak tak graczy oczywiście byli mato znaczenie mniej, bo też tak cena, którą płacimy na stacji benzynowej ona jest bezpośrednio powiązana ze stałą ceną hurtową którą, którą posiadacz właściciel stacji płaci czy to Orlenowi czy to Olaf lokalny element Lotosowi, więc to ma znaczenie ale, ale też nie przeceniałbym tego faktu temat, że o, których mówiliśmy to są już Marze detaliczne, czyli my, że tego ostatecznego właściciela stacji benzynowej czy to będzie jakiś taki mały właściciel czy to będzie właśnie Olendzka będzie inny nie jest duży spryt, by sprzedawca to Google tych ma już jest generowane właśnie na tym ostatnim na tym ostatnim winna tej ostatniej mili sprzedaży tego paliwa mniej, więc ja bym powiedział tak to my mamy ostatecznie ten wybór i jedziemy nad tą ostatnią byłych graczy wybieramy miejsce, gdzie kupujemy paliwo, więc to od nas zależy los stacji zwierzęta, które stacje wybierzemy myślę, że warto szukać tych, gdzie te ceny paliw są niższe, bo to zróżnicowanie jest jest po jak byśmy popatrzyli na całą Polskę oczywiście są różne koszty też związana z logistyką tak są miejsca, gdzie to paliwo jest troszeczkę dodać one droższe, dlatego że trzeba je gdzieś tam przewozić być może magazynować jeszcze, ale my jako konsumenci powinniśmy w większym stopniu stara się szukać tych rur tych miejsc to paliwo jest tańsza dobrze w Płocku siedzibie koncernu Orlen ceny paliw są wyższe niż w Warszawie podobno z tego powodu, że są tam tylko wyłącznie stacje ich właśnie orlenowskiej całym mieście nie wiem, gdzie weryfikowane to tylko zasłyszane informacje, a czy pana zdaniem, jeżeli mamy taką sytuację, że jednak te ceny pali w dyktują 2 główni producenci broni też swoje marże tutaj windują głów można bez perspektywy kierowcy chyba powiedzieć, że trochę nieuzasadniony sposób to czy pana zdaniem skoro są to spółki jednak powiązane ze skarbem państwa jednak w jaki sposób zależne istnieją jakieś jakaś możliwość wywarcia przez państwo czy jakiekolwiek instytucje państwa presji na tych 2 głównych producentów pali w w Polsce, by to oczywiście możliwość wywarcia presji istnieniem czy pan pamięta to sytuację z paliwem w czasie wyborów i dodaje, że roku premier Jarosław Kaczyński wtedy spotykał się osobiście z prezesami koncernów, żądając od nich obniżenia cen pali w tak wie pan innych taka presja zawsze na wywarcie takiej presji zawsze jest możliwe tylko warto się zapytać czy to nie jest czasami lekarstwo gorsze od choroby pamiętajmy, że też wypad do premier Tusk bodajże w swój byt swego czasu też interweniował tak, żeby przed wyborami tak to obali ona nie przekroczyło 15 zł cenę, ale jak tylko znaczy tylko po wyborach zaraz okazało się, że to paliwo bardzo szybko ta cena bardzo szybko skoczyła nawet afera podsłuchowa tam pada takie sformułowanie, że podobno Donald Tusk powiedział, że teraz to paliwo może nawet 7 kosztować ta twierdzi Jacek Kawalec zdaje się, że dobrze nie pamiętam tak czy myślę, że na dłuższy wrze na dłuższą metę nie ma możliwości, żeby państwo w jaki sposób wpływało na kształtowanie się tych cen w krótkim czasie jest to możliwe, ale pamiętajmy, że za to my kierowcy płacimy dosyć szybko od wysoką cenę, bo okazuje się, że nawet, jeżeli ta cena zostanie utrzymana troszeczkę niższym poziomie to to to tato tato to zaraz później, kiedy ta presja jest troszeczkę lżejsza on ona rośnie, więc więcej ja bym tutaj nie wierzą w omnipotencji państwa i to, że państwo nam coś może lepiej się pomoże otrzymujemy lepsza byłaby na zawsze najlepszym w tej sytuacji jest większa konkurencja i pytanie o to jak można, by taką konkurencję zwiększyć, ale tutaj też nie ma dobrych rozwiązań Bosch czy pozwolić na budowę rafinerii np. Rosjanom w Polsce o obrazie z banku wzrósł prawie się przed oczyma myślę, że dyskusje bywały na wymiar dyskusje byłyby wielkie, aczkolwiek myślę że, gdyby to było budowanie i były rafinerie od podstaw to być może nie mielibyśmy aż tak wielkich obaw, iż duże obawy, żeby sprzedać rafinerię Rosjanom, ale jeżeli niby chcieli budować jako rafineria w podstawce z bardzo mało prawdopodobne i mało realny koszt to ogromny koszt netto być może warto by się było nad tym zastanowić, ale rzeczywiście, gdyby ten układ, który mamy teraz, czyli Orlen Lotos byłby to jest układ, w którym rzeczywiście tak naprawdę nie opłaca się importować paliwa z innych kierunków do Polski to jest na pewno pewien element, który powoduje że, że ta, że brak takiej presji zewnętrznej na to żeby, żeby te ceny jednak spadały szybciej, niżby to mogło następować w związku ze spadkiem cen ropy i urząd ochrony konkurencji konsumenta w myśl, że urząd się już wiele razy przyglądały tutaj nalewka z żałowali w KUL ukarał, ale tak bolesną karą bodajże tam 200  000 zł czy 500  000 zlote akt pamiętajmy, że pamiętajmy, że ten na waciki, że ten przemysł to jest przemysł, który generuje ogromne zyski i to są ogromne obroty zatem rzeczywiście te kary są śmieszne właściwie w porównaniu do w porównaniu do w porównaniu do do tych obrotów, o których mówimy myślę, że myślę, że tutaj mamy nie ma prostej łatwej, by było czuły się w dacie nie ma prostej łatwej recepty na to, żeby coś na tym rynku coś na tym rynku zmienić zdanie mówi Molęda dziękować będą, bo muszą moim zdaniem my powinniśmy działać czy my jako klienci jako kij kierowcy działać właśnie w tej wersji takimi imienne w takich we wsi w tym takich, które może zmienić nasza sytuacja jest posłuchajmy szukajmy stacji, gdzie jest taniej te różnice na wkład w Warszawie czy w innych miastach oczywiście o, o ile one są jak pan powiedział są takie miasta, gdzie rzeczywiście nie ma takiej dużej konkurencji między stacjami benzynowymi, ale w większych miastach jest także możemy poszukać takich tańszych stacji i to będzie zwykle kilkanaście jeśli nawet kilkadziesiąt groszy różnicy między tańszą, a droższą stacją pamiętajmy, że to jest dosyć ciekawa ciekawy sposób w jaki stacje benzynowe wyznaczają ceny pamiętajmy, że stacja najczęściej orientuje się wobec stacji benzynowych, które są dookoła, czyli jeśli gdzieś dookoła stacji benzynowej jest inna stacja, która ma tanie ceny po by te byłyby, gdyby był Papa Papa paliwa to ta inna stacja także te ceny będzie te ceny będzie obniżała zatem tak naprawdę są takie rejony, kiedy ceny są naprawdę zdecydowanie niższe warto się rozglądać, gdy jedziemy autem obserwujemy, jakie są ceny na poszczególnych stacjach, które mijamy i może uda nam się znaleźć taką możliwość zapłacimy zapłacimy mniej i będzie to ulga dla naszego portfela na pewno w jakim stopniu istotna jak tak Konstancji znalazłem mniej na początku się bardzo ucieszyłem, ale potem radość przeminęła, kiedy się okazało, że do mojego Baku wchodzi mu o 4 l więcej paliwa niż jest w stanie pomieścić wg producenta no właśnie na to też o Michale uważaj na względzie jest zamach na inną dyskusję, ale jeśli zauważamy takie sytuacje to być może wtedy warto informować to Inspekcja handlowa Inspekcja dzwoni do stacji, informując ją za 4 dni przyjedzie z kontrolą LKS zarówno państwo Ernst Bloch z zespołu łzy w dyskusjach dyskusja jest inna na przyjazne przedsiębiorcom niekoniecznie w takim sensie w jakim przychód przy przyjaźń pojmują konsumenci, a tak tak tak pamiętam dyskusję właśnie o tym jak to ciężko się żyje przedsiębiorcom w Polsce, dlatego że tych, że tych w branży żal, że tych Inspekcji kontroli jest tak dużo wydawać nie bardzo dziękuję Paweł Majtkowski główny analityk centrum finansowe wiele, aby państwa mają dość, że z relacji informację kończyły pierwsze śniadanie w toku, ale proszę zostać z nami, gdyż zapraszam państwa na pierwszy gospodarczy program Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA