REKLAMA

5 mld zł dla polskich uczelni i studentów. O programie „Uczelnie przyszłości” mówi prof. Lena Kolarska -Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-08-31 12:40
Czas trwania:
14:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze itp to jest raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry jest już 43 minuty po godzinie dwunastej jest bardzo dobry czas, by powiedzieć sobie o tym co widać na rynkach w tej chwili nie tylko, ale właśnie rynki to w pierwszej części raportu przygotowaliśmy dla państwa, jeżeli ktoś nie ma teraz możliwości śledzić stoją bowiem za franka płaci się 3 zł i 91 gr za euro 4 zł 22 USD po 376 Fund com 580 na losy eurodolara wynosił 112 giełda Rozwiń » papierów wartościowych w Warszawie to także jak zwykle w jej miejsce, w którym w raporcie gospodarczym rozmawiamy jodu, którego warto wracać jeśli tak można dowiedzieć się 3 traci w tej chwili indeksem WIG szeroki indeks WIG obroty w tej chwili jesteśmy przed godziną 13237  000 000, a więc już tak właściwie standard z ostatniego czasu z wyłączeniem tych najbardziej spadkowych dni w ostatnim okresie najwyższe obroty na akcjach PKN Orlen PKO BP PZU KGHM w mojej gminy może jeszcze warto dodać indeks 20 największych spółek ten traci 26 % ma w tej chwili 2139 punktów najlepszy moment sesji, bo po godzinie jedenastej na razie najlepszy moment cesji lub po godzinie jedenastej, ale to nie była wielka różnica w 2142 punkty miał wówczas indeks największych spółek dziś i zbyt wielu zbyt obfitą statystyką państwa nie będziemy zamęczać, choć w tym tygodniu na pewno do niej wrócimy jutro zaczyna się posiedzenie rady polityki pieniężnej zakończy w środę decyzję uprawdopodabnia braku zmian stóp partnerem audycji jest narodowe centrum badań i rozwoju audycję współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych raporty gospodarcze lub o innowacje, a gościem dzisiejszego wydania raportu gospodarczego innowacja jest pani prof. Lena Kolarska-Bobińska minister nauki szkolnictwa wyższego dzień dobry pani minister dzień dobry pan widzi jak państwo to właściwie w chórze takim codziennym rozumieniu UE i nauka szkolnictwo wyższe innowacje powinny być naturalne połączenie w Polsce, która jest w takim miejscu, jakim misji innowacjach mówią wszyscy tylko nie wiem czy, a wszyscy wiedzą co chcą powiedzieć w tym co powinno być naturalne połączenie, a na pewno w Polsce nie jest w i rent to co trzeba w tej chwili zrobić to nie tylko MF wprowadzać ułatwienia prawne co myśmy już zrobili rok temu w po, zwłaszcza mając, jakby naukowców, którzy nie wymyślili przygotowali różnego pomysły pomysły innowacyjne, ale trzeba też się zmienić cały sposób myślenia, ale i nauki, ale też przedsiębiorców, bo po obu stronach jest taka jakaś ogólna niechęć i niemożność współpracy, chociaż warto powierzyć to się zmienia coraz więcej przedsiębiorców, bo też na to ułatwiły albo też to ułatwi rozwiązania prawne coraz więcej przedsiębiorców ma możliwość uczestniczenia w różnego rodzaju radach zgromadzeniach mnie na uniwersalne wykładów zajęć ćwiczeń tych związków jest dużo, ale nie myślę, że najciekawszym nie jest to to jest to co myśmy nie przygotowali w ramach pro pieniędzy europejskich nam nie rozwój uniwersytetów właśnie, bo to później są pracownicy w stolicy są pracownicy często też studenci w zeszłej perspektywie unijnej w środki szły głównie na rozwój infrastruktury wiele uczelni nie miała laboratoriów budynków bibliotek i od 2 tysiące siódmego roku żeśmy wydali 30 miliardów złotych właśnie na samą infrastrukturę i teraz przy tej perspektywy unijnej kolejnych latach powiedzieliśmy sobie mówię stop jest to mnie może teraz trzeba zastanowić się jak rozwijać trwały mechanizmy poprawy jakości edukacji oraz zbliżenia uczelni ukrócić na początku mówili właśnie ja też do przemysłu nie o to, żeby zrobić z uczelni maszynki do produkcji tak czasami się mówić po bardzo to uczelnie stały się maszynkami do produkcji pracowników i niech pani tego stwierdzenia nie ponieść to może to samo powiedzieć tylko winny sposób uczenia nie powinny wypuszczać bezrobotnych powinny się przygotowywać również do rynku pracy nie tylko poprzez wybór pewnych specjalizacji do innych uczelniach, ale poprzez umiem też przestawienia i przygotowania studentów i sposobu myślenia i sposobu rozwiązywania problemów i sposobu myślenia takimi mnie bardziej z 1 strony syntetycznymi kategoriami z drugiej strony bardziej praktyczni Monika SZ pani minister to zawsze przy okazji to zapytam jak już mam tę okazję, kiedy słyszał o tym, że studenci powinni się potrafić się przestawić być może jak rozumieć otaczający świat i zmieniać swoje podejście to na jej łatwo jest teraz przestawiać takim atakom zwrotnice z takim ogromnym przedsięwzięciu, jakim jest szkolnictwo wyższe, które przecież też widzi obserwuje wszystko się zmienia front wszyscy muszą być elastyczni jak myślę, że to jest wyjątkowo trudne wydaje było się, że studenci i pracownicy naukowi są otwarci na świat nowych informacji zmiany ale, toteż jest pewna struktura hierarchia grup interesu pewne przyzwyczajenia choćby nawet pewne koterie nie bójmy się użyć tego słowa dlatego nie jest trzeba jak ta działa zachęcać je w postaci karania, ale zachęty i ten program, któremu teraz zarządza NCBR, w którym się przygotowali w ministerstwie nazywa się w uniwersytety przyszłość innych po prostu przygotowaliśmy serię ku konkursów to już zresztą zaczął się toczyć, którym mają z 1 strony poprawiać jakość uczenia programy z drugiej strony przygotowywać się mniej studentów i praktyki dla tych studentów przygotowywać dobre międzynarodowe studia doktoranckie, ale też kandyduje do zarządzającej uniwersytetami to po raz pierwszy pieniądze będą europejskie wydawane również na zarządzanie uniwersytetami po to, żeby kwestorzy e-administracja sama też przygotowała się i te uniwersytety przygotowywali do zmian panie ministrze mówiąc programy, które nazywa się uczelnie przyszłości to jest jak z nią konsekwencja tego, że najpierw trzeba było zbudować tą samą infrastrukturę, a teraz no właśnie teraz pełnić tę ma to wszystko i pójść dalej od tych pewniak w całej Polsce wybudowaliśmy autostrady teraz jest czas na nas coś innego czy ten program to jest program QE bardziej w kierunku studentów 3 i studentów i ich uczelni jako mną nikt nie może działać oddzielnie na dokoła zieleń odsłania się student i odwrotnie student na razie Chiny gigant wy w tym programie uczelnie przyszłości jest bardzo duże duży komponent część pieniędzy na rozwój kompetencji miękkich uczelnie występują, przygotowując programy uczenia dotyczące właśnie i które potem będą uczyli studentów właśnie tego porozumiewania się rozmowy dyskusje analizy logiki przygotowywania projektów czy rozmawiania z pracodawcami albo dobre praktyki studiujesz praktykuje w UE czy też umiędzynarodowienie uczelni to trudno być, bo uczelnie są, jakby w erze takimi nie jest też społecznościami i w sumie może za mało dotychczas patrzał głośno to właśnie jako dno takie naczynia połączone za bardzo myślał się rów interesami różnych grup tutaj to musi być wspólne działanie a dlaczego Szmyd rozwali uczelnie przyszłości, ponieważ uważamy, że ich ceny w wyniku tego programu utrwalić pewne sposób myślenia o nauce w sposób pewny programy wyrobić pewne nawyki też o to, żeby chciał choćby też innowacyjność po drugie, ZAK za 5 lat będzie mniej pieniędzy europejskich na te cele to, żeby już tom machiny rozruszać i te pieniądze co najważniejsze są pieniędzmi dla szkół publicznych i niepublicznych również bardzo często szkoły publiczne niepubliczne czują się pokrzywdzone, więc tutaj i akademickiej i zawodowej i publiczne i niepubliczne mogą w tym startować, a ta uczelnia, która w UB wygrać wiele z tych konkursów czy będzie uczestniczyła w wielu tych konkursach otrzyma tak jest też założenie przyszłych 5 latach nazwy uczelnia przyszłości w ten status i dodatkowe duże pieniądze z budżetu państwowego po to, żeby wzmocnić tezę status uczelni wyjątkowej przyszłości uczelnie muszą się ścigać uczelnie muszą być, ale mąż za marne muszą konkurować 3 minutach, ale wśród uczelni w jest takie przekonanie, że w celu najpierw nie trzeba, bo oni konkurować, bo było bardzo dużo studentów teraz się konkuruje o studentów, ale chciałabym, żeby było to konkurowanie jakością pani minister pani profesor w tym całym programie uczelnie przyszłości tych konkursów jest sporo myślę, że ci wszyscy, którzy będą szczegółowo zainteresowani już się z powodzeniem te szczegółowe informacje znajdą będą mogli odszukać, bo właśnie na stronach NCBR nasz maszt zginał na Nadala jeśli na akademickie biura karier czy na program praktyk zawodowych w szkołach zawodowych to wszystko można znaleźć jak trochę z analizy, ale nie mogę powstrzymać się takie pytania to jak pani zdaniem ta uczelnia przyszłości powinna wyglądać jak ja wiem, że to jest sam tytuł i pod tym kryje się szereg działań, których rozmawialiśmy, ale może to jest dobry czas, by powiedzieć sobie to właściwie, jaki mamy cel długofalowy długofalowym celem jest tworzenie uczelni, które same mają strategię swojego rozwoju ich nie tylko ministerstwo czy administracja państwa powinny mieć pomysł na działanie szkół wyższych, ale również uczelnie myślę, że uczelnie przyszłości będą bardzo zróżnicowane dużo bardziej niż są w tej chwili gminy uczelnie, które będą chciały dołączyć do czołówki uczelni europejskich, lecz światowych i sposobem prowadzenia zajęć byli i in typy informacji, ale będą też bardzo dobre uczelnie lokalne mające zupełnie inne cele współpracy z ze społecznością z biznesem lokalnym złodzieje sami lokalnymi po prostu w tej palecie mniej jest cel to ogromna możliwość, ale trzeba bić świadomym tego jako niższe chce się zająć, jakie cele chce się zrealizować, a my jako ministerstwo mamy program przyszłość rozwoju nauki szkolnictwa wyższego, gdzie uczelnie uważamy powinny być oceniane jeśli chodzi o jakąś programów uczenia i powinno się je finansować raz na 4 lata nie tak jak w tej chwili trochę z automatu dotacja statutowa, ale właśnie za ich z PET jakości i podejście do dnia uczenia w ich jeszcze 1 rzeczą, której trochę już rozmawialiśmy w kontekście miałem tego jak uczelnie mają wyglądać ci, ale jak będzie jak będzie przebiegała realizacja tego programu, więc wracam do tej małej innowacyjności jak ja czasem, że to jest takie straszne słowo na ich, ale od, którego już nie sposób chyba nie ma potrzeby mogą uciekać jak i jak Harry co więcej czają dogonił ich aż nie chce się do wzięcia podano, iż w ogóle nie da dogonić ciszę ciągle być w tym w tym biegu i ten ten wyścig nigdy nie kończy, a on w jak trzeba ich albo jak będzie się z miłym panem się zmieniały programy na szkolenia i podnoszenia kwalifikacji studentów jako przyszłych pracowników, żeby w taki elastyczny sposób do tej nowoczesnej także innowacyjnej gospodarki dostosować się może po prostu tworzyć jak już studiuje i kończy studia i tych wszystkich studentów nie można traktować tak trochę przedmiotowo przychodzą pozwalają zajęcia idę sobie najważniejsze jest praca z nimi praca, która rozbudza też ich wyobraźnię i umożliwia im uczestniczenie w pewnych projektach badawczych pomysłach już od pierwszego roku studiów w to nie jest tak żył student przychodzi siada w ławce słucha i wychodzi, podpisując stanęli jak kolega za nas podpisze za dziś już 2 kuliste, bo też tak jest, a prowadzący przymyka na to kto go tylko, że student musi być uczestnikiem tuż po nim być po prostu dużo bardziej kreatywny, ale to trzeba też rozpoczynać już liceum, a nawet wcześniej w szkole, bo to jest 1 ciąg edukacyjny, a nie muszę kończyć się tylko jeszcze może dodam, bo to jest warte, chyba że wymienia, że ten program, którym rozmawialiśmy przez znakomitą część naszego spotkania Czaniec przyszłość jest 5 miliardów złotych jest niemało to jest jest bardzo dużo pieniędzy to jest po raz pierwszy telewizyjny szkolnictwo wyższe, bo dotychczas było na naukę właściwie również na te fundusze strukturalne, czyli laboratoria budynki jest pierwszy raz tyle pieniędzy na szkolnictwo wyższe i z takim bardzo konkretnym celem przebyte uczeń nie był uczelniami w przyszłości myśleliśmy też, żeby w jak by wymusić na nich przygotowanie własnych strategii rozwoju, ale myślę, że to uczelnie same powinny do tego dojrzeć chcemy zrozumieć samych przedyskutować właśnie razem ze studentami razem z wykładowcami takie strategie bardzo dziękuję pani dziękujemy pani Lena Kolarska-Bobińska minister nauki szkolnictwa wyższego dziękuję bardzo raportu o innowacjach będziemy kontynuować się w tym tygodniu m. in . po dwunasty 40 zapraszam raczej w poniedziałek mam jeszcze sporo do powiedzenia sporo przed nami bardzo dziękuję radiu TOK FM zbliżamy się do informacji po informacjach inny Jakub Janiszewski audycja połączenia także bardzo dziękuję Maciej Głogowski wniósł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA