REKLAMA

Indie: Skazane na gwałt za winy brata. O wyroku sądu mówi Patryk Kugiel z PISM

Połączenie
Data emisji:
2015-08-31 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich Lublin Olsztyn Igor 1427 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Patryk Kugiel z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień oblężenia 2 hinduski został skazany na zbiorowy gwałt przez radę wioski bak pomoc w północno indyjskim stanie Uttar Pradeś na północy Indii i to ta decyzja wywołała gigantyczną falę protestów 16  000 osób podpisało się po z taką petycją Amnesty International, która wzywała do odwołania tutaj cytat obrzydliwego Rozwiń » orzeczenia no i teraz pojawia się pytanie co to jest właściwie bardziej unikalny czy unikalne z tym gigantyczny międzynarodowy protest czy unikalne jesteś sam wyrok, który czy to jest także z Uttar Pradeś często tego rodzaju wyroki zapadające się tu do czynienia z czymś co jest jednak remont pewnik w pewnym sensie odbiega od normy na pewno odbiega od normy, aczkolwiek może być inny wcale nie tak mało popularny znaczy miesiąc w Indiach mówiąc nie muszę pamiętać, że to jest kraj ogromny niezwykle zróżnicowany różnorodny pełen kontrastów paradoksów i t d. armia z Bieszczadów może już na 300  000 000 ludzi są w stanie Uttar Pradeś żyje 200  000 000 ponad 200  000 000 ludzi, czyli więcej niż w swoje wszystkie kraje europejskie na pół Europy mieszka w 1 tym stanie to stan nieraz biedniejszych, gdzie wielu ludzi żyje w innej zupełnie czasu przestrzeni tak, aby Indie w ramach swoich paradoksów i ich różnorodności to nie są tylko o różnych geograficznie regiony, ale to jest też miejsce, które kraj, który jednocześnie może być dwudziestym pierwsza roku i z piętnastym tak jest w wielu częściach Indii, czyli mamy mamy realny i w Indiach, gdzie ludzie ciągle żyją w średniowieczu to znaczy nie ma tam elektryczności publicznej służby zdrowia czy edukacji, gdzie urzędnicy państwowi się w zasadzie nie zapuszczają, gdzie ludzie w związku z tym sami sobie organizują życie tak jak to było od dziesiątków lat, czyli od od wieków armii i to w zasadzie tak naprawdę może pytanie bardziej dla etnologa 3 noga czy jakiegoś antropologa takich jak wielki społeczeństwa pierwotne tradycyjne rozwiązywały pewne problemy, które się danej społeczności pokazały jej w kwestiach jakiś taki gwałt kara, jaką gwałt zbiorowy niezależnie jak by do nas dzisiaj szokował była w różnych kulturach świata prawda czasem praktykowana to się wiązało też jakąś taką inną to z nimi też kwestiami religijnymi jakiś taki chęci orzec Znicza jakiś wstydu, który na które, który na całą wioskę całą społecznością całą rodzinę Rzym przyciągał jakiś nieakceptowane zachowanie 1 z członków tej społecznej rozwiązano z nią monumenty trwa też z Europy w jakimś luźnym takim, dopóki nie było państwo prawa póki nie było prawa stanowionego co to skoczności, żeby wymyślał najróżniejsze prawda rozwiązania jak z jak uchronić przed przed pewnymi zachowaniami, których oni nie akceptuję to co tutaj oczywiście jest w tle to system kastowy kobiety też został skazany skazany no to formy potępienia czy kary na gwałt zbiorowy z dnia reprezentują tzw . tzw. niedotykalnych, czyli idealistów natomiast został skazany za przestępstwo występek, którego dopuścił się jej brat, który uciekł z zamężną kobietą z wyższej kasty one też zresztą uciekły z tej wioski tutaj problemem jest raczej doznała pewien zamysł, którzy ktoś w ogóle przyświecał radzie tejże wioski niż sam akt z półek kary, bo do niego chyba szczęśliwie miejmy nadzieję nie dojdzie natomiast rozumiem, że w tym momencie próbuje się zwrócić uwagę na sam problem w ogóle tego tej formy w re sprawowania rządów w w Indiach no i teraz pytanie czy w ogóle jak wiemy i dlatego się może działać dodaje pan powiedział to jest gigantyczny kraj, który żyje z różnych czasów przestrzeniach w tym samym rozumiem, że liczba tego rodzaju wyroków w cudzysłowie żeśmy może być zupełnie nieznana może być gaz ziemny prawdopodobnie jest tylko wierzchołek góry domowe góry lodowej prawda nic by nagłośnienie tego typu spra w jest bardzo małe wróg przyjaciel właśnie z tego, że liczy, że to są często społeczności, do których nikt nie zagląda także, gdzie nie ma Andrews, gdzie nie ma dziennikarzy, gdzie się w zasadzie nie ma wielu form cywilizacji są takie miejsce na świecie jeszcze windy w takich misjach jest dużo dzieje, gdzie właśnie żyć ludzie żyją tak jak Niemców Europie w 1517 wieku w szóstym mało tych informacji do nas dociera w zasadzie dla tych ludzi w większości też jest czymś normalnym tak, by tak było zawsze nie wiedzą, że można inaczej w związku z tym oni też nie raportują często tego typu zdarzeń jak go akceptują się z Lechią w jakimś zakresie w związku z tym można podejrzewać, że faktycznie tego typu rozwiązań samowolki takiej ludności jest jest dość duże zresztą od czasu do czasu tego typu dno od tego typu wydarzenie słyszymy tak tutaj jest informacja skazani na gwałt zbiorowy, ale dużo częściej słyszymy o tym, że, jeżeli ktoś uciekł z wioski w kobietą, z którą nie miał się n p . nie miał prawa być w pasie jakiś system kastowy n p . takim zamiast publicznie popełnił tortu to czasem słyszę historie, że jego własna rodzina go znajduje go morduje tak jakby TomTom parę morduje bus wprowadził taką hańby nad tą dzielnicą są JOW czy słyszymy czasem mu w przypadkach oblewania kwasem tak jak go jako pełnienie takiej karze, która ma nam, aby odstraszyć innych od popełniania tego typu występków jakiś w ujęciu tej tej grupy tak jednocześnie nowe nieściągalnych wzmacniać tego typu przeświadczenia ujęte słyszymy często albo w ogóle albo źle, więc gnieść w Senacie z tego to przeświadczenie, że to jest taki dziki kraj ten tom Johnson elementy tego typu wyroby z dala od agresji w pewnym sensie dzikie no no to jest dziki tak tego jak, żebyśmy wiedzieli, że to to NFZ są pewne regiony kraju, gdzie uskok to wynik był chodnika ze słabości państwa także w państwo nie dociera jeszcze do wszystkich rejonów Indii tam, gdzie dzieci ludzie rozwiązują swoje problemy tak jak rozwiązywano kiedyś tak być w Europie też mieliśmy samosądu linczem palenie czarownic i t d. do momentu aż prawie stanowionym i instytucje państwa były na tyle silne, że nie powiedzieliśmy nie od tego z policją telefon sądy one w oparciu o pewne w pewnym sensie można powiedzieć tak, podsumowując to co pan mówi, że to jest pytanie o proces modernizacyjny tak on jako zakład, że biega i tutaj właśnie tortu to, czego pan zaczął, że ten ten odejdzie od dźwięki świata to reakcja oburzenie i t d. to też jest element tego procesu modernizacji modernizacyjnego tu bardzo dobrze, że to tego typu pewnie sprawę nagłaśnia, gdzie pokazujemy, że to, jakby nie do końca nie ma zgody na tego typu zachowania, że to niehumanitarne czy ludzkiej tak dalej i w i ten dialog musi się toczyć takim im więcej tego typu sytuacji będzie nagłaśnianych i będziemy wskazywali, że to jednak można zarezerwować winny sposób tego typu sytuacje w tym te jak ta wiedza będzie trafiała do ludzi, którzy wcześniej tego typu informacje z unijnymi nie mieli tak o nim przez nich oglądają telewizji nie czytają mnie piśmie nie chodzi nigdy do szkoły tak jakby tam to jest się w końcu skali tego problemu tak, jeżeli w Indiach ciągle jakieś 200  000 000 ludzi nie potrafi i sieci i czytać widzi się do 13 gospodarst w domowych, czyli też kilkuset milionów ludzi nie dociera prąd to ci ludzie załatwiają sprawy tak jak im się wydaje, że tak tak było zawsze i w związku z tym tak tak to będzie tak, żeby to zmienić potrzebujemy poprawy systemu edukacji wzmocnienie struktur państwowych silniejsza policja to, żeby ten policjant zaglądał do tej wioski, a nie zostawiać lek. Grzegorz Woźniak z taką integrację terytorialną, bo to co wydaje się tutaj taką infrastrukturalną co się wydaje tutaj takie porażające to oczywiście z 1 strony sam zamysł, który dziś stoi za tym, żeby w ten sposób kogokolwiek karać, ale przede wszystkim właśnie to co pan mówi czy to od stosowanie takich społeczności o współczesności, czyli jak jak bardzo nie muszą być odcięci od świata na wiele sposobów to jest ogromnie ważnej uzyska też skomplikowany temat kwestię tak, by z 1 strony chcielibyśmy, żeby wszystkim się żyło dobrze i fajnie, żeby się rozwijali byli wykształceni wyedukowani tak, ale z drugiej strony są różne prawda pomysły, że zachowajmy indywidualnych jak dotąd regionalnych lokalnych dawnych kultur tak, jeżeli był były np. film Avatar, który w jakimś sensie nawiązywał do realnej historii z Indii o pełnym brzemieniu Górażdże wpadła firma budowlana zaczęła tam wydobywać boksyty w z góry, która była przez lokalne plemię uznawana za święto tak jak w tym momencie stajemy po stronie tych ludzi tradycyjnych mówimy oni mają prawo do tego, żeby żyć po swojemu nie modernizujemy ich siły takiej w związku z tym z 1 strony stenty takie z waszej strony z Kubą, które ludzie Zachodu taka chęć zachowania pewnych skansenu w pewnej tradycji w wydanej w danej kulturze z drugiej strony, jeżeli ta tradycja nam się nie podoba to mówimy nie musimy wzmocnić proces modernizacyjny i wodną i ujednolicić zysk zresztą, tak więc jest dość skomplikowany proces, który tę można spojrzeć z różnych chcieli ze stron różnych grup na blisko 100  000 000 ludzi, którzy należą do grup plemiennych tak 3000 różnych dialektów ludzi, którzy żyją na 1 zboczu 1 góry, którzy mając 45 byłyby cała wspólnota liczy tak jak to premier w tym, że jeżeli zaczniemy modernizować tak Intrall chce zachować różnorodność pozwalać ludziom na to, żeby oni żyli tak jak sobie od lat z dystansem i za to stacja na tak pewnie gdzieś można znaleźć jakiś nowy kompromis tak to droga środka chociażby właśnie w tym, żeby jednak wzmocnić te struktury państwa, żeby nóż w tym policja sądy docierały nawet do takich miejsc, które są czasem się do głębokiej prowincji, ale to już jest taki bardzo mocny ruch, jakby nowym rządem nie nie mam tutaj od odpowiedniego słowa to, żeby to określić, ale jeżeli tak zrobimy no to w pewnym sensie byłem pozbawiony jednak tą mniejszość tej autonomii mocno integrujemy jest pewien system, który tam działa to znaczy ten system się może nie podobać się trudno, żeby się podobało myślę dzisiaj tego rodzaju pomysły, ale mało, jeżeli chcemy zachowywać no właśnie wysłał list do osób nieuchronny jest tak naprawdę proces tak jakby idziemy w stronę tej globalizacji i uniformizacji w Turynie możemy później starać się odtworzyć pewne pewnie kultury, ale przystojny to to wszystko musi wszystkie regiony muszą przejść tak to z dniem temat jak pozwolić żyć ludziom Indian Amazonii tak odkryłam ostatnie plenarne i co mam z nim zrobić pozwolić żyć niektórzy rzucają do siebie włóczniami też pewnie mają różne zwyczaje, które będą się nie podoba mi pozwolić tak żyć czy mamy i wyjaśnił mi na siłę do branż szkoły są Paul ich wyedukować, a później pozwolić im, żeby czasem może się nie odnaleźli w tej nowej kulturze tak w nowej strukturze, więc tego typu dylematy tak naprawdę takie koncyliacyjny i to kameralny są nieuniknione tak, jeżeli tak globalizacji modernizacja dociera do takich rejonów się bulwersuje tą samą historią, ale gdzieś po to jest drugie dla takich pewna cena no cóż takiego zacofania tutaj wychodzi trochę też zdarzenia smutną rzeczywistością współczesną w dziwny nasze oczekiwania nie przystają do tego jak ci ludzie żyli przez wieki i to trzeba będzie czy potrzeba czasu na to, żeby żył to jak się to te 2 światy zeszły w 3 dziękuję bardzo Patryk Kugiel z Polski Instytutu spraw międzynarodowych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA