REKLAMA

Otwarte zasoby edukacyjne. Gośćmi programu byli Anna Stokowska, Krzysztof Machocki i Kamil Śliwowski

Człowiek 2.0
Data emisji:
2015-09-05 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek klas mówi Rz Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 dzisiaj jak to wypadałoby na początku września w tematach edukacyjnych będzie się poruszał porozmawiamy dzisiaj o otwartych zasobach edukacyjnych hotel w podręcznikach o nowoczesnej edukacji nie zawsze tak nowoczesny, jakby się wydawało nie zawsze tak nowoczesny byśmy chcieli, ale o tym za chwilę, bo na razie adresy internetowe istotna dla nas dziś mam nadzieje nie tylko magazyn Fokus to nas Rozwiń » partner merytoryczny nastanie wokół skok kapele będą materiały dodatkowe powiązane z tym, o czym dzisiaj mówimy linki do ciekawych zasobów także do audycji archiwalnych Potockiej mieliśmy zaś chodzi o edukację da mieliśmy audycja o podręcznikach mieliśmy audycja nowych technologiach w szkole o pomocy naukowych w 20, a także oprawach autorskich, które będą się dla nas istotne, więc polecam państwu odsłuchanie tych audycji są dostępne na stronie Radia TOK FM TOK FM to kapel jest tam sekcja archiwum prosimy o korzystanie z w różnych wariantach można Iza w archiwum bezpłatnie, ale z reklamami można im przez aplikację mobilną różne opcje są dostępne państwo chcieli napisać do nas adres mailowy człowiek w 2 Rabka 0 małpka TOK TOK FM czeka na wszystkie uwagi sugestie spostrzeżenia, ale także na zastaną na Facebooku www Kapka człowiek zapchane trasa to skutki te prowadzące zapraszam do interakcji dokumentowania do kupowania nowych tematów to też jest zawsze bardzo cenne, a na dzisiejszy temat są otwarte zasoby edukacyjne ze mną studził Anna Stankowska z centrum cyfrowego projekt Polska w inny gracz Krzysztof Machowski rzecznik stowarzyszenia Wikimedia Polska liderem w i Kamil Śliwowski przewodniczący koalicji otwartej edukacji i autor serwisu otwarte zasoby ropy Kapera trener zaprosił mostu to dzisiaj ich, dlatego że macie dosyć krytyczne uwagi dotyczące nowych podręczników to się pojawiły e-podręczników, zanim będziemy w ogóle do tego co jest nic takiego nie do końca fajnego to jest to porozmawiajmy zespołu takich ogólnych w oczach w e-podręczniki jako hasło fajna idea niechaj na kwestie się uśmiechają w wojnach w jasne, że tak jak każda każda idea w elektronicznych nowoczesnych materiałów, które mogą stanowić uzupełnienie dla podręczników jest fajne i to, że one są rdzenni otwarte dni otwarte to są te są inne kwestie, ale każda próba unowocześnienia edukacji i sprawienie, żeby nauczyciele korzystali z innowacyjnych metod z nowych mediów z nowych technologii jest Warta uwagi i pochwały więcej na sam początek na otwarcie tych co prawda, ale na pewno każda po tak się czasami mówi, że to bywa mamy przerost formy nad treścią ta elektronika auta te gadżety odciągają dzieciaki też nauczycieli od samej treści edukacyjny okres taki, jaki bank dzieli właśnie bardziej gadżet niż w niż sama edukacja na pewno pewna każda taka inicjatywa jest fajna koniec końców to zaś nauczyciel decyduje o tym, to znaczy to jest tylko narzędzie, jeżeli nauczyciel nie ma pomysłu na to jak wykorzystać to w jakim celu jak wpleść do lekcji jak wpleść swój pomysł nauczenie natomiast, że tak, ale to może powiedzieć tak nawet jak korzystamy z komputerów na co dzień tak możemy z nich korzystać mądrze możemy wykorzystać jako narzędzie do pracy, a możemy spędzać czas kompletnie bezproduktywny i IT stanem zniszczy życie w ostatni weekend sierpnia odbywał się w Katowicach Kongres trzeci Kongres polskiej edukacji bardzo duże wydarzenie Ministerstwo Edukacji Narodowej miejscu badań edukacyjnych w tym kilka paneli poświęconych mu nową technologią szkole jazzu, niemniej szkoda tych takich największych najbardziej ważnych rozmowach było o technologiach z Poczesnej technologicznych zesłanie czuć było potrzeba zarówno nauczyciel tego, żeby dać im swobodę już mogli podejmować decyzje i do tego potrzebują podręczników, które są elektroniczne, ale nie tylko dlatego, żeby cyfrowe na tabletach z takich klubów są oni mogą sami przed przerabiać mogły przetwarzać dane i zresztą bardzo mocno czuć się i nauczyciele i ktoś z osób potrzebujących swobody w samo hasło podręcznika do tradycyjnego przestał być już aktualne dane dla szkoły również Polski nad ziemią czy wydanie promesy paru lat do tyłu celne winnych, choć tak nie jest właśnie oto mamy do czynienia z tym za e-podręcznik to jest taka, że taki materiał, bo to na oczach kobiet jest książka jako taka, które możemy nie tylko wyświetlić sobie na różne urządzenia nie tylko z niego korzystać od nich tylko się tanio, choć tankowiec interakcja, ale możemy go zmieniać prawda i czuje się w tym meczu wspomina z takim powstawały podręcznika podręcznik polskie szkoły czy Wikipedia w zasadzie idea jest sama mam zasób informacji w sejmowym korzystać, ale jest nam się wydawcom wciąż brakuje nowe smaki błąd, bo to się zdawać możemy to co historii zmienić w jak wypada też zaznaczyć, że Wikipedia jest od lat jest obecna szkoła czy też nauczycielom podoba czy nie uczniowie mają komórki mają dostęp do internetu i bardzo często z rozmów z nauczycielami wynika, że coraz częściej się zdarza, że uczniowie łapią ich na błędach albo pytają, ale chwila zaraz przecież nie było tych 400 dziesiątym roku 1415 także tak taki ma za sobą bardzo często wykorzystywane we współczesnej szkole często wbre w Radom albo wbrew zaleceniom nauczyciel jest właśnie Wikipedia w moście w sprawie ma taką Tosca złą renomę, bo to jest z Puszczy na łatwiznę prawda, kto się do Wikipedii to znacznie różnić od książki zajrzeć tak dalej myśmy też o tym, rozmawiali w czasie obrad z jury konkursu pro Wikimedia 2015 w ten stereotyp jest z krzywdzącym tak naprawdę Wikipedia oczywiście zawiera też informacje, które nie zawsze są fatalne ci zawsze są pełne, ale taki zawód można dostać się każdej książce jako się ukazała do tej pory ten w ogóle problem myślę podejścia do całego tematu to znaczy Jeślinie uczymy dzieciaków młodzieży podejścia do źródła to wszystko jednak to będzie źródło czy tym źródłem wiedzy będzie Wikipedia źródłem będzie będzie bowiem encyklopedia PWN albo książka naukowa praca naukowa do każdej trzeba podejść z dystansem do każdej trzeba umieć podchodzić wiedzieć tak naprawdę co o jest godny zaufania w danym źródle, a co niekoniecznie co może być opinią danego autora i t d. i to się tyczy wszystkiego i tutaj myślę że, że Polska szkoła jednak sporo do nadrobienia jeśli chodzi właśnie o naukę korzystania ze źródeł wszystko jednak jedynie dane nie były w ośrodku w lodówkach jest program nie jest także podręczniki, które się teraz pojawiają są jakimś absolutnym Novum wcześniej materiały edukacyjne szeroko rozumiane było dostępne są dostępne nadal tak, szczególnie że pamiętajmy, że mówiąc o szczególnie elektronicznych zasobach edukacyjnych nie mówimy tylko o podręczniku tylko mówimy o scenariuszach zajęć, które są tworzone przez nauczycieli wypuszczane z sieci o zdjęciach, bo podcast dach o filmach tak jak to jest bardzo dużo różnych form, które możemy uznać za materiały edukacyjne i chyba właśnie zresztą na kongresie ktoś powiedział, że Polska tak naprawdę jest jego bardzo dużo takich zasobów i może też Stocha także nauczyciele nie zawsze wiedzą, gdzie szukać celem tego sporo trzymane były miesiące Wikipedii warto również ranne, a uczniowie w 100 %, ale pewnie też równie wysoki procent samych nauczycieli będzie korzystał z kim pani rzucić pytanie na sali na obronę nauczycieli ciekną oglądania się opuszczają materiał stylista przenikało podniesie rękę, że tak albo oglądaliśmy inspirowali się sami albo, że puszczają jakiś fragment na czas na jakiś lekcji tematycznie dzięki zaczął się wydać tę szkocką rosną już lekcji pewnie wytypują kilka organizacji dużych albo projektów dużych polskich bardzo często, które publikują twardszym edukacyjne i muszą dowiedzieć, ale korzysta z tych materiałów koszty z internetu nic się, że w tym tropem i choć brakuje refleksji nad tym czym jest to źródło internet dla szkoły jak bardzo zmieniło się w ostatnich latach bardzo spowodowało, że właśnie sam termin podręcznika przez zaczął być czymś staroświeckim bardzo często natomiast materiały zasoby wszystkim jakieś kamery, gdy współczesny to one są kluczowe w sadach panoszą się podręcznikiem to tata z książką są strony jest tekst z ilustracji jakieś ćwiczenia, ale w, a mamy to skazanie się na nowo, bo większość z nas się na taki właśnie podręcznika wychowała w, a te podręczniki nie do końca takie są nie do końca, jakie muszą być na to nie stać co ma początek środek i koniec i co musi w jakiś linearny sposób przeprowadzić nauczyciele i ucznia wszyscy przed snem nie ma nie ma okładek i strony tytułowej liście są nośne, żeby podtrzymać ten efekt zrozumienia mają spis treści okładka chętnie zostaną też jeszcze dodatkowe też trochę to, o czym mówi Krzysztof wspomniała w Wikipedii taki czynnik grzech w obliczu tej internetowej rewolucji edukacji zdrowia także nauczyciel staje przed prasą, która ma taki sam dostęp do informacji co on i to nie jest tak on się Serbowie nie ma przewagi nie ma przewagi nie ma monopolu na tę informację, że tak naprawdę uczniowie mogą tak samo wejść na stronę podręczników jak on i zobaczyć z wyprzedzeniem powiedz jak sporo osób nauczy sporo nauczycieli mówi, a co, jeżeli uczniowie znajdą mój scenariusz zajęć w internecie i zobaczył jak będzie wyglądała lekcja i jakby wcale nie tak znaczek ciężko jest też taką tego typu barier w nauczycielach pokonać siły ani oddali trochę tej władzy w klasie i zrozumieli, że to jest to może przynieść też dużo korzyści, jeżeli uczniowie będą mieli dostęp do tych samych źródeł doszła w ogóle coś co ciężko na to, że jest to przyjąć dużej części społeczeństwa prawda internet zrównuje prawa nadawcy odbiorcy każdy może być twórcą czy to bloga czy artykułów Wikipedii twórcą współtwórcą i każdy potem z tego skorzystać rodzice nie zamknięto gdzieś za taką zaporą treść to każdy może do tego sięgnąć wpaść w dowolnym momencie ten koniec monopolu na nas sam zasób informacyjny na samą wiedzę to jest znak czasów natomiast na pytanie co co w zamian tzw. dziś może zdobyć innego, jeżeli nie ma monopolu wygłaszania prawdy objawione ex cathedra może stać się autorem autorką i w inny znów swą przykład blogerki czy budowę kilku drukarek w polskich w Polskiej edukacji, które piszą o korzystanie z tabletów w szkole inne instytucje Mirella Konieczka pozdrawiamy pozdrawiamy właśnie w kinie Jana Kubasiewicz, które korzystają i blokują im w Dijon nie wiem nie rozmawia z nimi jak długo, gdyż wyliczony miałem pomysł już wcześniej stać się autorkami stać się popularne sieci myślę, że nie prawdopodobnie się pojawił w takich praktyki edukacyjnej zaczął coś pisać o tym co robią coś na tyle świetna czułość to co robią nie jest zapisane w podręcznikach tego nie znajdziemy inne łatwą w prasie branżowej oprze swoje praktyki nie mógł zejść z bardzo praktyczne dla innych odbiorców, więc obecne są pojęcia o utracie autorki trudne, bo o nim książkę świadomi, że są one mieć podobny wkład ich wpły w na edukację i szybkości zmian w edukacji co wydawca, który mógłby taki proces zaplanować z ogromnym wyprzedzeniem przebadać, bo po prostu szkoła ma znacznie szybsze tempo i potrzebujemy teraz tych nauczycieli, którzy korzystają z tych zasobów cyfrowych i sami staną się autorami mazurkami, żeby nadganiać chociażby zmiany, które mają dzieciaki w szkole ze swoimi urządzeniami z dostępem do wiedzy i kontrolą równie równą samokontrolę nauczy się nad tym co się może zagrać w klasie właśnie przez ten odwieczny problem czy nadążamy z rozwojem technologicznym płatność nadążają za tym, by dzieci korzystają ze smartfonów w willi i ten jest dokładnie druga korzyść pro nauczyciele mogą mieć skorzystanie z nowych technologii mogą, by czerpać z tych kreatywności wiedzy dzieci na ten temat bo jakby dając im trochę pole do eksperymentowania z nowymi technologiami będę cały czas odbywać się ma rosnąć otwartych zasobach rozmawiamy tak naprawdę elektronicznych zasobach jest prosty jak jestem nierozerwalnie związane z gry powinno być głośno to po prostu takiego się jest, choć jest oczywiście nie jest zawsze to samo ale, ale także mogą czerpać po prostu z tego co dzieciaki mają do do pokazania tak i otworzyć się na to, że czasami wypracowanie może być filmem i to też z okazji moich czasów tak nie było w niestety oboista wymową wypracowania nauczył mnie pisania, któremu generalnie dziś moim podstawowym takim zawodowym zajęciem pisania redagowania w ale wracając do lutego FOT Kamil powiedziałaś zasób Internetq Lech jest też taka metka na trudną do zasobu internet tak jak się od samicy źródło internet wgląd w Wikipedii w wiosce wszyscy wiecie, o co chodzi w atakach źródło Wikipedia atak Szwedów na tego typu w oczach trzeba jednak często spada także uczniowie o to by nauczyciele nie do końca goście wiedzą co to jest to, że internauta inaczej otrzymując, kiedy sięgają od źródła toczy to do tego osiągnęli jest do wzięcia i w jakim zakresie prawda dotyczy to tyczy się wreszcie wielu innych sytuacji typu czy mogę też często zdjęcia na bloga źródło internet mogą włączyć coś takiego na Facebooka źródło internet wydaje się to załatwia sprawę w nas nie załatwia prawda ta edukacja w kwestii praw autorskich nas zna pan dosyć słabiutką w ogóle edukacja medialna wokół ludzi w ogóle edukacji medialnej i nauczycieli i dzieci 2 tak głową z prawa Polski jest wyjątkowo trudno o edukację medialną może mieć konsekwencje ich przykra, ale myślę, że problem filmówkę do szkoły puka prawnik z edukacją nić ująć skutki w jakimś sensie, że brak edukacji narodowej z nowym telefonem przez co by niepodanie źródła odpowiednie dobrego oka może obniżyć nam ocenę może może on nie może ponosić problem w tym będzie miejskim w konflikt, aby nauczyciel będzie nie będzie rozumiał tego co chcieliśmy przekazać i też zrobienie plagiatów szkole czy ściąganie w szkole ma zupełnie inne konsekwencje niż Madzi, kiedy my to, o czym teraz mówi Męcina to źródło internet z tym słowem internet też pojawia się w internecie, gdy materiał, który ma źle opisane źródło pojawia się w internecie zachować konsekwencję w realnym życiu poza szkołą poza tym co wiem, o czym mówimy o dozwolonym użytku publicznym dozwolone użytku edukacyjnym i c zaś na wejście problem w tym brak edukacji medialnej tego wszystkiego, o czym teraz mówimy czy rzeźby konflikt między źródłami internet otwarty w zespole edukacyjnym rynku może powodować realne konsekwencje tych podział tych prawników kończymy szkołę, bo zaczyna się taka sytuacja w Polsce powoli pojawiać, kiedy nie szkoły muszą wziąć odpowiedzialność czy nauczyciele muszą się odpowiedzialnej za uczniów, którzy naruszyli czyjeś prawa autorskie w sieci, a zrobić w ramach działalności w szkole w ramach projektu w ramach swoich blogów oraz publikowanie prezentacji bez edukacji, której nie gwarantuje to bardzo jeszcze państwo, które właśnie edukacji prawnej edukacji medialnej nie prowadzi aż tak aktywnie i droższym w sytuacji, w której pełnili oni nauczyciel czuje się robią coś dobrego krzyż uczą się eksperymentują mają prawo do tego do tego też powinna być szkoła w modzie to ciasto jest niestety tak jeżeli ktoś z lasu wrócił właśnie z tym opisem źródło internet bądź bez opisu, więc zasadniczo od tygodnia potem wyrzucają kolejna osoba jest tam, gdzie indziej potem w nawet nie wiadomo dokładnie, skąd się kurzyło, ale ktoś sobie coś nie tak -li i Santiago de facto konsekwencją jest czasami TUW Tosca tak cię w 8 w tym strasznym zarazem statusów na dachu anegdota p t. ktoś napisał pracę na studiach w linii wykładowca za tę pracę z adnotacją osoby za to, że Trump są zapożyczenia w tej pracy, tak więc student co robić zamiast umów generalnie posypać głowy popiołem i fotosów strażnicy miejscy są w technice sąd za porwania tu od głosu na tak nie widzi problem w tym zakresie zapożyczył bezprawnie tylko ów do zaliczenia nie ma na to co poprawić tak no, w czym problem, w które remiks nowo świat takiego miksu właśnie bez bez świadomości praw co tam pod koniec pierwszej części 1 z VAT czy istnieje e-podręcznik do edukacji medialnej tez pytanie retoryczne zdaje się nie istnieje też Niemcy potrzebują podręcznika jako takiego, ale SIM systemów edukacji medialnej i usiądziemy do głowy kilka, żeby jednak optymistycznie polskojęzycznych ten serwis edukacja medialna edu PL fundacji nowoczesna Polska, która może pełnić taką funkcję podręcznika scenariusz lekcji natomiast co mnie bardziej interesuje twarzą w Kanadzie i ostrą ripostę podręczniki akademickie edukacji medialnej i nie są tylko podręczniki elektroniczne są otwarte podręczniki deszczu powstają metodą w pełni otwartą bardzo zły blisko zapożyczono Wikipedii tworzy wielu nauczycieli ani 1 autor 1 autorka tylko robi się jest klientami, kiedy nauczyciele pracują od 3 lat ze studentami przez tydzień utrzymywała na tym co ma być programem podręczniki na cały rok co powoduje, że są niesamowicie aktywne i aktualne treści znacznie szybsza lepsze dostosowane do rzeczywistości niż te, które można było znaleźć na półce w bibliotece w kod Podlasie 2009 Kamil Glik bardzo bardzo starą potrafią tak wykładnia dzięki temu internet daje nam szybkość interakcji szybkość współdziałania i publikacji potem w to jest szansa, żeby nadążać za tymi zmianami od dzisiaj mówimy do tych zmian wracamy w drugiej części audycji człowiek w 20 w Brazylii towarzyszyły imprezy witam w drugiej części audycji w świeciu i 20 poświęcone otwartym osobom edukacyjnym, a zwłaszcza e-podręcznik com zomowcy Gianna Stankowska z centrum cyfrowego projekt Polska Krzysztof Machowski swe stowarzyszenia Wikimedia Polska Kamil Śliwowski z koalicji otwartej edukacji i serwisu otwarte zasoby do apelu właśnie do doszliśmy do tych otwartych dni otwartych zasobów Hamilton mówiło się o dozwolonym użytku w pierwszej części za wyjaśnienie może tak pokrótce to są otwarte zasoby to są osoby zamknięte bądź częściowo zamknięty na czym polega ten dozwolony użytek mówi się pytanie, ale tworzy pociesza po drodze krótka jest że, dbając o PIT nie ma również w aż tak bardzo wiele czasu, ale spróbujmy zresztą na przykładzie będzie dobrze widać szkołę jako taki jeśli w ciągu parunastu ostatnich lat szkoła bardzo mocno przeszła od analogowych potem do cyfrowych teraz też do internetu zaufanych źródeł do rzeczy, z których korzysta z e-podręczniki tablety szkolę to generuje pewien poseł problem tego prawa nie przewidywał tego, że będą dzieciaki nauczyciele będą publikować w sieci to co robią to co na marzą na kartce to co zrobią gazetce szkolnej albo to co napiszą w opracowaniu stanie się prezentacja online i AK zaczną wychodzić poza to co prawo wcześnie dla nich przewidział jako sfera bezpieczeństwa i stary sprzęt są związane z dozwolonym użytkiem właśnie to coś zrobić legalnie bez konsekwencji do szuflady albo w wyjątkowych sytuacjach w szkole czy bibliotece, ale w murach szkoły w murach szkoły fizycznych Muraszko można w wycieczce szkolnej wirtualnie, ale nadal w dziś w głowie w murach szkoły z nauczycielką, zanim błogosławieństwem instytucji wakacyjnej taniej to nie wyjdzie poza szuflady pani profesor tak ważny powód poza mury tej, ale w zamożnej klasy owej i ten dozwolony użytek niewiele się zmienia zmienia się w tym roku podczas nowelizacji prawa autorskiego, ale bardzo bardzo ograniczony sposób nie przystaje są spełnić swoje zadanie, kiedy nauczyciele potrzebują, żeby tę pracę wylądował w sieci dzieciaki są nimi pochwalić, a system ministerstwo cały proces edukacyjny też wymaga tego szkół, bo chciał, żeby te rzeczy były widoczne, niżby to umiejętności, których uczą dzieciaki były praktyczne może ich uczyć pływania słuchowe musimy uczyć ich radzenia sobie z tym co zrobią w internecie na lasce nie zagwarantowaliśmy im edukację ten temat in zaglądaliśmy do tej pory materiałów, których mogliby brać legalnie bezpiecznie, żeby to co publikują w sieci nie naruszają niczyich praw nie wykraczał poza dozwolony użytek niż wejrzeć w umowach generalnie większość z nas nie mogłaby tego zrobić prawda nie chcieli, by móc wciąż tak będzie już działa, które są chronione prawem autorskim i mieszczka na swoim blogu załóż no tak prywatnym domowym niesfornym, ale byłoby taką możliwość prawną mogą być uczniowie w latach w Danii był wyjątek od tej reguły za mną nie kopiujemy treści objętych prawem autorskim tak, o czym my musimy spełnić trochę takie warunki jak Wikipedia przed nami stanie, że chcemy, żeby to było publikowane w sieci w internetowej encyklopedii to musi być w pełni zgodne ze wszystkimi prawami autorskimi szanować prawo autorskie, jeżeli teraz tak samo ma zrobić uczeń, który zna się swego bloga to musisz zastanowić nad tym czy może zrobić ukłon tak samo w szkole nie nie może musi dokładnie Spanish znacznie wyższe normy, które są w internacie dla dorosłych niż te można określić zakres i absurdalne 15 pod folią tak i byłeś otwarte zasoby jako 1 z odpowiedzi znaczy masę treści co widać zresztą po Wikipedii, gdyż po świetnych ogromnych serwisach z darmowymi fotografiami albo Pumy materiałach znajdziemy środki są efektem nikt, że autorzy instytucje udostępniają coś sprawę do wykorzystania w OKE można też wykorzystać komercyjnie może wykorzystać komercyjnie, ale ogólnie im się pytać zgoda może z tego korzystać swobodnie i nie musisz dopłacić celnie ripostować rzeczy o najwyższym poziomie mórz obszarach co dla szkoły dla ucznia nauczyciela jest najlepsza w mogą się pobawić zremisować ten fragment filmu mogę zrobić z niego coś innego oglądać napisz do zdjęć robić mam na widoku wyobraźmy sobie, gdy takiego nauczyciela, który w klasie może zrobić wszystko może wziąć Will ME utwór muzyczny książka chronionym prawem autorskim i w tych murach szkoły zrobił wszystko może wziąć film Andrzeja Wajdy i jego po prostu zremisować dodać mu napisy cokolwiek moher basen ma nawet wąsy wręcz urzędasów może życiowe interesów jej dla Elizy organizuje dyskusję po filmie chętnie przystała w ramach dozwolonego użytku to może zrobić raz obrońcy tego samego nauczyciela, który ma bardzo fajny pomysł na zajęcia i spisuje ten pomysł w postaci scenariusza lekcji i teraz może ten scenariusz lekcji, żeby schować do biurka to nadal jest jakby go prostym scenariuszu może użyć w jaki sposób elementów innych praw autorskich tez Okaj póki co zostaje w nadal jest w ramach jego zajęć, a jeżeli chcesz podzielić tym w internecie bessy innymi nauczycielami to wtedy już wiek ten dozwolony użytek monarchii pozwala wtedy musi albo użyć zasobów otwartych, które tych może być legalnie albo zrezygnować z używania utworów chronionych prawem autorskim, a potem stoczą mówiliśmy wcześniej prawda internet dał nauczycielom możliwość publikowania i uczniom i tworzenia tych zasobów edukacyjnych od dołu z dnia bez bez błogosławieństwa wydawnictwa Sol czy, jakiego jakiegoś organu, który to wszystko rozwiązać test fajne i miast mamy tu jest na ograniczenia prawne, jeżeli chodzi o materiały nutowe Małkowskim nadal otwarte zasoby, czyli takie osoby, których możemy brać bez bez opłat bez bez dużych ograniczeń potomstwa doręczenia faktycznie są w Toyota zasoby są też dostępne od wielu lat, więc w zasadzie dochodzimy do do punktu głównego programu p t. e-podręczniki w, która 2 podręczniki opracowane przez ministerstwo pod jego patronatem miało być dostępne są dostępne w zasadzie o sposób prosty łatwy przyjemny można wejść na stronę internetową korzystać, ale nie są takie jak, w jakich miarach w założeniach miało być niesmak Wikipedia są czyste stóp procentowych w UB działał to zupełnie stosunkach czysta, ale dlatego jest dedykowana u nas to by była prawda pod względem prawnym jest na to wszystko co się znajduje Wikipedii czy w projektach siostrzanych typu Wikimedia Commons, czyli tak repozytorium wszystkich zdjęć i plików multimedialnych wszystko da się znajduje jest dostępna na wolnych licencjach takich co znaczy, że można mieć w 99 Kopacz będzie mieć stuprocentową pewność, że jest to tam różne to dostęp do banku mówią same ludzkość jest chroniony prawem autorskim to auto można skorygować tak teraz uśmiech w stronę są tego, o czym mówiliśmy wcześniej, że brak edukacji medialnej dzisiaj taką sytuację że, gdy okazało się, że ktoś bohater 1 z biogramu wrzucił zdjęcia, na których sam widnieje jego zdjęcia swojego auta stare zdjęcia historyczne już 30 lat z Gdyni głosach wystarczy też własne filmy ewidentnie węglowy nagle się okazuje, że także on też dobrej wierze jestem na tym zdjęciu czy mam do niego prawo, tak więc wróciłem do internetu przedstawia jako autor w, a brak edukacji medialnej i nagle się zgłasza wprawdzie autor tego zdjęcia mówi chwileczkę zaraz ktoś doznaje działo w także tego typu sytuacje faktycznie się zdarzają to nie jest jakoś się przesadnie nagminne i częste natomiast faktycznie tak swoboda tworzenia Wikipedii daje możliwość robienia takich rzeczy, ale z drugiej strony do demokracja i wykaz w rękach każdy ma uprawnienia redakcyjne mowy o tym, skorygować powodują za to jest ten tydzień później jednak zostanę w taki raczej prędzej niż później w m. in . przez to, że akurat Polska Wikipedia ma na system wersji przegrzanych, czyli każda edycja osoby, które jeszcze nie ma uprawnienie dyrektora czy iluś tam edycji zrobione jak już tam stażów w projekcie musi zostać przerwana przez kogoś bardziej dojrzali doświadczonego, żeby zobaczył czy to przypadkiem jakieś wandalizmu i to jest całkiem całkiem dobry sito jeśli chodzi o wyłapywanie większości głupot w głowę to spowodowało to, że są czasami takie badania nowych znajomych na Facebooku czy znacie kogoś, kto ma uprawnienia do wywołania w Bomi usunęli w 2 w 2 i zaczynają się tego typu sytuacje dziwne Stoch, ale od słów zabawne nad zale w w przypadku podręczników tych ministerialnych na czym polega problem, bo jeżeli mój mały podręcznik o podręczniku Triada w czymś co jest dostępne w internecie co można modyfikować ten w wydawałoby się grono jest od lewej są jakieś wady takie zachęty do Wikipedii wrzuca zdjęcie, do którego nie ma praw autorskich to można je usunąć po szoku to jest takie proste niestety prosta i Krzysztof Łuczyszyn kluczowego terminu jest terminem w praktycznym z zakresu prawa do czyszczenia plafony może w nim, że najlepiej, ale w wypadku takich dużych projektów 1 z największych wyzwań i bardzo często jest faktycznie wyczyszczenie praw do utworów, które ma się złożyć w całość podręcznik jest całością z wielu w 2 tysiące różnych utworów autorów od pojedynczych fotografii przez animacje przy filmiki, którą wielu autorów po samą treść, którą mógł ze mną pisze pewnie macie 2 osoby samego podręcznika, ale teraz żyję czerpiemy z wielu źródeł od dziecka część materiałów na podręczniki zamawiają tworzą własne część materiałów cierpią na z Wikipedii część poszukują od komercyjnych podmiotów próbują wykupić prawa co potrzebujemy jakichś zorganizowanego systemu, w ramach którego efekt to końcówka na samym końcu projektu cały podręcznik będzie na 1 wolnej licencji w tle spójne, żeby czy to będzie uczeń nauczyciel czy wydawca, który chciałby na tym podręczniku nie może go wydrukować po prostu taki, że będzie zamówienia taki ze szkoły chcemy w 503 drukowanego podręcznika z panią kładką i twoją nie wiem wstępem od wydawcy też miał pewność, że może zrobić nie ruszy w oczy niczyich praw po drodze, że nie z Janikowa i przestępstwa albo, że nie zrobi komuś krzywdę tak szybko dostać się z ambony informacji i zdobył aż do czyszczenia praw w tym wypadku podręczników jest trudne i z tego co na razie widzimy nie do końca jeszcze wchodzić w procentach starych zdjęć stylistka, a co jest w działaniu, gdzie może w remisji i 3 sytuacje, gdzie mamy materiały, które już są wolne materiałem, która są czerpane właśnie na szkodę gminy wydawców, których nie ma ostatecznej licencji wolnej liczymy na to, że będą miały taki test kluczowa rzezimieszka właśnie animacje czy multimedia, które da się spokojnie zastąpić uda się zamówić rekonwalescencji bardzo nasuwa się znać Wikipedii już są gotowe czy my widzimy jako mąż albo jakiś innych serwisach zagranicznych popchnąć, tłumacząc się też był wolny i czują się trzecia rzecz materiał trudni się zastąpić go Tuwima raczej na wolnej licencji w sieci nie znajdziemy go nie ma alternatywnej wersji gti ma ona będzie też dosyć drogie wykupienie praw do niego albo licencji za jego układ z kierunku wolnych lektur, która się poza utworami domeny publicznej straż już znaleźć takich autorów, które możemy pozwolić, by wykorzystać współczesne utwory również wolę licencji jest bardzo trudna bardzo często drogie i czasochłonne jako proces i teraz uporządkowanie tego wyczyszczenie prawdę to ręcznie zakątku proste, żeby ktoś bez szkolenia nauczyciel w szkole naprawdę w szkole z prawa autorskiego radził sobie bez zwolnienia z Radomia albo kogoś innego niż na prawie autorskim poradził sobie nie jest łatwe w IC wręcz chora jest roczny okres edukacji minister edukacji narodowej jest uporządkowanie tego zdarzyło się już sobie z tym nie poradzić i w zakresie to obawa i Wikipedii, która pomaga w tym procesie czy koalicja otwartej edukacji, że potrzebna jest pomoc tak przy podręcznikach jeszcze cały czas są one nie wyszły w całości są wypuszczane sukces cenimy trochę się temu przyglądamy, więc jesteśmy w stanie wskazać miejsca, które jeszcze wymagają trochę mnie trochę poprawek więcej tego czyszczenia no ale mamy już od roku przed oczami nasz elementarz, który jest bardzo ciekawym przykładem zasobu wydrukowanego otwartego teoretycznie nasz elementarz jest opublikowany na licencji Creative Commons natomiast jak wejdziesz na stronę internetową, żeby sprawdzić warunki wykorzystania to zaraz po tym, zdaniu następuje kilkanaście stron wyjątków od reguły, więc im też jak zwraca się na to uwagę to jest jeszcze np. w pole do widza do poprawy w 1 zaletę wywieśmy notę techniczną ministerstwo to w ośrodek rozwoju edukacji pracuje takie podręczniki umieszczają w internecie od tej pory można je modyfikować każdy mowa w no i teraz nie bez Echa mógłby nawet w talii, jeżeli przebije się przez to warunki korzystania to znaczy w dół i jeżeli sytuacja idealna wyglądałaby tak, że otwieramy e-podręczniki czytam zdanie, że są opublikowane na licencji Creative Commons są wolne do wykorzystania do zmieniania do rozpowszechnienia dalej, jakby ITS jedyne zdanie, które nam o tym, mówić wtedy bierzemy dowolną stronę z tego podręcznika, realizując chcemy po 8 ramion 1 LO w samochodzie podręczniki są w nim jakieś gospel kilka materiałów niespełniających kryteriów to dochodzimy usuwamy materiały tam zamiast materiały, które są wolne od dna przy w tej chwili w praktyce to wygląda tak, że wyjdziemy na stronach podręcznika do historii leży klasy trzeciej od kogo edukacja początkowa na razie jest objęta tymi już opublikowanymi podręcznikami czy też dostępnymi w sieci i mamy osobną licencją na samą treść osobno na pierwszą ilustracje, która jest objęta w pełni prawem autorskim potem mamy 3 niepodpisane ilustracje, które nie wiem, jakim prawem autorskim są objęte nie są podpisami autor potem mamy z kolei grafikę na dostępną na wolnej licencji z poprawnie podpisane motorem i ktoś, kto chciałby z tego były faktycznie skorzystać do własnych celów jakoś dostosować musiałby iść strona po stronie akapit po akapicie i wszystko to własnoręcznie i mozolnie czyścić jest to zdecydowanie mało praktyczna, a w Alwerni, kto pamięta wyczyścić ci, którzy przygotowali pierwszą wersję podręcznika do zmian nie byłoby zbyt wychowawczą, wydając w tej klasy na nowo liczymy i myślę, że te miesiące 2, który został do premiery mają spore szanse, żeby tak się stało z dobrymi na tę premierę całego kompletu, ale chcę takiej masie się pojawić w tym leczonym wybrane podręczniki dostaną wystawa ma być cały komplet do wszystkich 3 poziomów edukacji do 14 przedmiotów łącznie 19 i podręczników na wszystkie klasy, a liczymy, że do tego czasu to się uda natomiast oczywiście są też scenariusze, w których podręczniki niekompletne albo w nocy kilka pi w Krzysztof komuś utrudniać pracę albo co sojuszem ostatecznie też pozytywne może znajdzie się wydawca, który będzie miał na to czas i jemu będzie mógł zainwestować to, żeby wymienić część tych zasobów na własne i zrobili, a zrobił własnego zresztą bardziej otwarte być może postu liczebności ruszą solidarnie i iPOS zrobią swoją wersję podręcznika na Wikipedii czy Noviki Booksy po projekcie siostrzanym no bo tak będzie dla nich też wygodniej i ostatecznie proces edukacji medialnej, która dziś dzwoniłem chyba jako równie ważny temat sam podręcznik użytkownik na końcu nie da nie ma ich kompetencje my mamy nie ma takich kompetencji autorzy, gdy jeszcze się jak osoby, które tworzą ten podręcznik i że nie będziemy starać się mu pomóc chcemy im tylko pakować takich promotor ski na początku, gdzie szkoły pakujemy w nowe problemy z prawem autorskim dajemy mu informacje, z czym się nie poradzi generujemy nowe problemy z nazwy mogliśmy zredukować co jest osobnym dużym ważnym procesem, ale możemy zrobić wtedy, kiedy będzie miał jasność łatwość poruszania się po tym co mu udostępniamy właśnie w tej sytuacji to będzie tak też będzie ubywało podręcznika i łamał prawo nie wiedząc o tym, obok będzie także będzie się bał tego złamania prawa nie będzie używał do 1 mógł przy tym, że wzrastająca to jest doskonały przykład sezon mieliśmy kiedyś problem z 1 z redakcji, która regularnie wrzucała zdjęcia FOT Wikipedia nie nie podpisze ocenie autorów licencji, na który te zdjęcia były za darmo dostępne w sieci tylko trzeba to poprawnie i podpisać napisaliśmy do nich w stanie bardzo dla miłym przyjaznym, że może być beztrosko przeszkolili może jakoś tam rozwiązane ani na wszelki wypadek Syria pokona te problemy i przestali w ogóle korzystać ze zdjęć ze startem na wolnych licencjach, więc istnieje niebezpieczeństwo, że podobnie będzie z podręcznikiem to była straszna strata już trochę za straty finansowe dla nas wszystkich w owym forum edukacją medialną jak widać się dosyć głęboko targów wydawców i redakcji radcowską wraz z tym zrobić o tym, porozmawiamy za moment w trzeciej części audycji człowiek w 20 w Brazylii to z wbitym w trzeciej części audycji dzisiaj rozmawiamy o otwartych zasobach edukacyjnych i o podręcznikach ze mną studzi Anna Stankowska z centrum cyfrowego projekt Polska Krzysztof Machowski z multimedia Polska Kamil Śliwowski z koalicji otwartej edukacji i serwisu otwarte zasoby Chłopska w kostkę po wytypowaliśmy te podręczniki polskie nie są tak tak fajnie by mogło być, ale tak z drugiej strony jednak 2 osób są jednak to fajny zawód są prawda państwo inwestuje być może nie do końca umiejętnie jednak w treści, które są dostępne nocnymi bez opłat, które możemy powiedzieć prawdę war ta edukacja staje się umownie darmowa, bo to torf wiemy to protest jest to pewna fikcja Cafe zatroszczą się na połaci, a staje się wstępnie niższa to uwalnianie treści publicznych tak też taki taki ważny trend, aby to jednak to co jest u wyrobu publicznemu było dostępne możliwie najszerzej możliwie najprościej dla wszystkich tak zdecydowanie test plus z Nc plus i istnieje temat lekko schodów gorzelnie w czyjeś rzeczach i dostępności do darmowych rzeczy w ciągu ostatnich paru lat one w ostatnim miesiącu do internetu trafił jako otwarte zasoby dosyć niesamowite rzeczy, o których mało mówimy o ostatnie 25 zdjęć z protestów w stoczni gdańskiej w osiemdziesiątym roku przekazana w Wigilię na wolnej licencji przez europejskie centrum Solidarności jak rozróby 20 też chyba 20 parę prac zachęty klasyka sztuki współczesnej polskiej również przekazanie Wikipedii przez zachętę parę lat temu są oczywiście małe wycinki tego co nieco inna co w ogóle jest dostępna i z czego korzystamy szkole Ależ taki podręcznik korzysta z takiej racie i popularyzuje albo w okresie są dostępne w Wikipedii to mamy też, że przez, które wydaje nam się, że są tylko w muzeach są tam zamknięta fizycznie albo widzi nie tylko ładnych drogich albumach książkach, ale z rusztu krążyć i zajmuje mu, że jesteś także, gdy publicznie udostępniane darmowo otwarte zasoby te nie są zasoby, które są płacone przez rząd centralny w postaci e-podręczników, a jest naprawdę sporo inicjatyw pojedynczych instytucji publicznych, które same decydują o tym, żeby uwolnić swoje zasoby tak jak zachęta n p . tra w publikuje też scenariusze do zajęć i materiały otwarte, więc jak jest zbyt dużo tego typu też rzeczy, które są o publiczne płacone z publicznych pieniędzy, a otwarte i czasu na pewno praktyki, które warto w partii to wszystko z podręcznikiem też o nich mówiliśmy w opony państwowy mieliśmy audycja o domenie publicznej o tym, właśnie dlatego warto tam zarówno treści umieszcza się także o muzeach im tej edukacji artystycznej przez internet w Realu naprawdę przybierają bardzo fajne Formelli nie są to e-podręczniki faktycznie są aplikacje mobilne są serwisy internetowe są depozyty Avia taki właśnie Wikimedia Commons można korzystać zapytam przewrotnie to czy mgły poczujemy e-podręcznika jako takiego hałasu chcemy, żeby wszystko, o czym wiele poprzednich edycji było, gdy się zaczęliśmy zbierać, żeby zrobić wszystkie linki z nich to wszystko możesz podręcznikiem dla nauczycieli już jest podręcznikiem, który ma 1 w środę projekt e-podręcznik Super, a wszystko jest wielu projektów, których oni mogą zajrzeć wyzwaniem było, gdyby był właśnie takie jest bogaty dostępny w ich podstawowe treści takich widzi pan jest podstawowym oraz zasobach dostał za jakiś faktów to turyści mogą w podstawowym zasobem do budowania scenariusza lekcji czy przygotowanie planu na rok, a tak naprawdę co tam jeszcze będzie rzucone zależy od tego co jeszcze znajdzie nauczyciel nauczycielka, ale itu przyznam się w środku tej dyskusji no to koniec końców zawsze zależy od od nauczyciela ciasto ciasto mam kontakt akurat ze szkołami, by społecznymi niepublicznymi i gdzie w ogóle się wetem, kiedy byłem w szkole, w której używało się podręcznika jako takiego z nami jeśli chodzi o edukację ponadgimnazjalną podnośnika jako takiego ds. innych niż nauka języków najczęściej to jest te są zerówki w dużych ilościach czasami wycinki prasowe czasami materiały przygotowane przez nauczyciela i szkoły od, a wielu nas tu już lat przynajmniej kilkunastu lat takich szkół są setki w całej Polsce albo 1000, a może nawet tak, że to też w ogóle podejrzewam się odchodzi od takiego 1 centralnego na podręcznik potem pruski model edukacji nauczyciele siedzącą na za katedrą i ewentualnie bijącym linijką jak źle powtórzę o dzisiejszych czasach nie ma racji bytu, więc siłą rzeczy Tarn trzeba się zastanowić czy podręcznik jest potrzebne co tak i nie chcę o tym, pewnie taki model model edukacji wchodzi w zapomnienie bardzo dobrze natomiast wydają się od 1 dla części nauczycieli w Majdanie nijak nie wartościującym wygodnie, kiedy wchodzi gotowy pakiet jego matką w tym nawet nieistniejącą pieczęć ministerstwa o jest to kraj wykopaliśmy 2 stajnie i można wydrukować też na wszelki wypadek prawda jest, więc to bieda to z takiego nauczyciela, bo oczekują trochę takiego wsparcia i fajnie, że dostają natomiast to usamodzielnienie się pełna tak samodzielne mocowanie podręcznika dla dzieci z nowych wyzwań protesty wszystko inne pola pomijam to wśród adresatów jest czasami są tam, gdzie przecież pokutujący mit, że nie wolno cedować podręcznika, bo albo coś tam podoba, ale on dozwolony użytek nam się kłania mu tę jest bardzo bardzo duże tak szerokie zagadnienie w ogóle wsparcia nauczyciela nauczycieli w unowocześnianiu swego warsztatu pracy i otwieranie się na takie nowości to jest też, że powiązane z tą czy jest infrastruktura w szkole, których na to pozwalać oni mają na czym pracować czy ktoś, kto pokaże czy ktoś podniesie kompetencje cyfrowe złośliwy to dla nich powinny być podręcznik im w ich części zrobiona trafia do uszkodzenia wałów Ustawicznego tak się wylewa tę stronę dyskusja o tym co jest pierwsze jajko czy kura czy, jeżeli damy im elektroniczne zasoby to czy oni nagle zaczną uczyć nowocześnie, dlatego że zasoby będą czynne będą musimy usiąść z nauczycielem i przywitać ty to wszystko pokazać mu, o co chodzi i że nie ma się, czego bać, gdyby test taki temat który, gdy zasoby są biegli z 1 z elementów jakiś bardzo duży układanki, w której są jest i sprzęt i kompetencje cyfrowe i włączanie rodziców w edukację, żeby rodzice byli świadomi tego jak jakieś dzieci się uczą zniesie wizy potrafią też czasem zablokować takie metody kija i ja się właśnie Panasewicz opowiada nam ostatnie jak przekonać rodziców do tak, żeby pozwolili dzieciom chodzić na zajęcia z tabletami, bo dzieci wracały do domu i zapytany przez rodziców co robił w szkole zgodnie z prawdą mówi graliśmy na Hamleta, tak więc ona wyczuła, że rodzice trochę się przeciwko temu budził zaprosiła ich zamknąć w kasie z tymi tabletami i pokazała im wszystkie te obligacji pokazała już można się uczyć, grając pijani wtedy bardziej Okaj taka edukacja nam się podoba w nagrodę jest ten problem, bo w podległym mu się mentalnie wam się obawiamy dać dzieciom swobodę w 1 nie są kontrolowane prawda bo kiedy Bóg podręcznik w tym podręczników było to coś stamtąd nie było 2 wyrazów, bo ktoś dopisał obu umów na marginesie badaczką dostawał jakieś dziwne w swoim egzemplarz absolwentka WUM, ale to wtedy doszło do Lwowa i tym co było to było chuligaństwo ani jakością edukacja, a teraz celem jest od ręki tablet to my tak naprawdę nie wiemy co nas zabiło go zabić bardzo wiele rzeczy nie tylko tych dobrych im się obawiamy tego stosunki podatkowe nie dajemy albo zaufać blokady to dziecko tak tak zdejmie i zaczyna się problem, ale też to może być mentalny tak nie było tam dzieci na plac zaba w w samych, bo znów, bo lepiej, żeby były na oku nie dajemy im tabletu, bo lepiej, żeby tam mnie zobaczył tłocznię właściwość lub strach przed nieznanym, jeżeli sami nie nie wiemy na czym to może polegać to się z wychowania edukacji mediana dla rodziców wiele z werwą zatem jeszcze porażki taki tradycyjny początek środek i koniec związku czy można rzucić znad telewizora pytanie, a co było dzisiaj w szkole lekcja nr 12, a przejrzeć później lekcja nr 12, a dobrze to w porządku PAX mamy wakacje dziecka ogarniętą już wiemy wszystko co siedziało nas latem trudno sprawdzić dostały się w UE było n p . w żłobku jest w po to jest słowo wstępne z rytmu przez całą noc też pokusę, gdzie jest i co tu 5 sposobów uczenia się toczy tę wodę w trakcie trafiony, że nie słychać przewracania kartek z takich prowadzone rozmowy godzi w jego działalności linii przez gminę głowy, żeby też wszystkich tych rozbija o to, że tak nie ma jeszcze bardzo dużo stereotypów i tych imprez, które będą trwały znacznie dłużej się zmiany mentalności czy rodziców czy, a następnie nauczycieli u edukacji nauczycieli, ale sposób zaczął się zmieszał zaczął się z mieszkań kilka kilkanaście lat temu, ale tak jak bardzo dużo się zmieniło w samym trakcie istnienia Wikipedii internet zmienił w ogóle od samego początku do wglądu do teraz boimy to początek euro 2000 pierwsza i wilgotności dla 14, a niedługo będzie 15 lecie Wikipedii Wikipedia po prostu jest nastolatką, gdy mogą z niego całkiem to jest niesamowite, ale dzisiejsi doktorzy bardzo często dla nich oni zaczynali edukację czy Czech czy chodzi w tym edukacji bardziej zaawansowaną w czasie, gdy widać już była ze związkowcami jest naturalnym zasobem dla dla dla wielu stoki dojrzałych ludzi utknęła np. tego jeszcze w trakcie tego zmieniło jak bardzo się edukacja zmiana rodzaju szkół rodzaje metod uczenia innych, które się szybciej popularyzują, które są dostępne w sieci one potrzebują otwartych zasobów na potrzeby tego, że na podręczniki były w ogóle w sieci dostępne tak jak ministerstwo edukacji robi jak KLM i instytucji kultury, wypuszczając zasoby sieci nie tylko dla samego faktu dostępności w internecie to, że one są otwarte naprawdę powoduje znacznie większą pogłębia te zmiany zmiany sposobu włączenia się w szkole podaje możliwość, a na samym końcu tym najbardziej zaawansowanym użytkownikom daje też swobodę i pewność prawa można będzie bezpieczne zbuduje naprawdę fajny procesy edukacyjne wątki wspominane blogi Szkota, który mówi prok nauczycieli w one nie będą już jesteś tylko wyjątkowymi, że na razie wciąż są wyjątkowe, ale zacznę się sposób popularyzować i to powoduje dużą zmianę, jeżeli możemy teraz mówić takich, którzy przed wiąże, gdzie robić karierę naukową uczyli się czy wręcz rozwijali całą swoją karierę Edyty en Wikipedia, a Buszko, badając Wikipedia to coś, czego nie przewiduje się 12 lat temu, ale rzutki czy siedziały utrzymujemy, że to podstawa była zapewniona do niej właśnie podręczniki są 1 z najlepszych kandydatów ich mecze są z ciekawszych projektów, bo to podejście do systemu mamy wszystko już w Polsce zadziałałby myśmy szoku para temuż udało się mi się taki projekt lektury Brzeźno w kilku rozwiniętych krajach jak Norwegia czy Belgia naprawdę robią dużą różnicę robią różnicę szkole i uczniom nauczycielom w pasie wspomniałeś o takim zawodowym w edukacyjnym edytowanie czy pisaniu artykułów takiego gadżetu w niniejszym kłaniamy się o profesorowi dodatkowi Jemielniak wątek wieść o tym, rozmawiał z nami tutaj w studiu faktycznie to jest fajny pomysł, by uczyć etyki no i kreatywny w locie prawda mnie nikt w końcu redagowania takiego komfortu przestępców zasłoniła mi poprawią to była forma redakcję miasto coś robić nic w takich właśnie otwartych zasobach jak Wikipedia to jest bardzo kreatywne podejście do treści teraz, więc organizujemy taki warsztat dla warszawskich licealistów oddaliśmy co jakiś czas temu sprawę, że w jeździe kończą licea często bardzo renomowane licea i nie mają podstawowych umiejętności, które posiada każdy Wikipedia stał na czele właśnie tworzenie tekstu redagowanie tekstu odróżnianie opinii od faktów podawanie przepis lub bibliograficzne wiele prac magisterskich przeglądałem w życiu i bardzo często były to takie straszne taki, który na Wikipedii nie przeszły przez promotora przeszło 8 tys ton warsztat naukowy, który w liceum powinno, czyli są rzeczy czy w ogóle szkoła po ponad gimnazjalna powinna zatem zapewniać, ale w gdzieś tam jakoś do przecieku przez palce zupełnie się nie znalazło też kolejne kamyczek do ogródka w innymi słowy taka szkoła z podręcznikiem wszak nowoczesna szkoła Anno Domini 2015 to powinno być raczej instytucja, która daje nam warsztat daje nam umiejętności ćwiczy te umiejętności sprawdza jak w praktyce, ale nic tam sprzedaje, więc oboje zajazd zdecydowanie tak daje umiejętność uczenia się też czy teraz mówi się o tym, że jedno z najważniejszych rzeczy, którą szkoła może zrobić też nauczyć uczenia się, czyli to co mówisz na początku weryfikację źródeł praca z z tym co znajdziemy w internecie, żebyśmy potrafili rozpoznać też, jakby sami wiarygodność ocenić wiarygodność oceni stać jesteśmy ciemny lud możemy tego użyczenia rozpoznawanie swych stylów uczenia się, dlatego że niektórzy uczą się lepiej czytając inni oglądając film minie jeszcze, słuchając nagranych audycji, tak więc jakby te wszystkie te wszystkie rzeczy jeszcze przed szkołą trochę trochę są też się też elektroniczne zasoby i otwarte zasoby w tym mogą pomóc właśnie butów wspominaliśmy barażów o w o kodeksie traktuje o w tę w takich konferencjach uczelni mamy zarejestrowane wystąpienia na wideo z tłumaczeniami hojnych ludzi podróżników naukowców myślicieli wynalazców stosowanych materiał edukacyjny, bo to jest coś co w pewnym sensie wykładam trochę takim jak kiedyś było w ławce nauczania, a z drugiej strony nie jest, bo to są rzeczy, które łamią stereotypy, które zaskakują, które próbują kupić ciasto do skondensowanej formie jakoś nam go w wiedzę ciekawość świata sprzedać, więc jest tego dużo można z tego korzystać nowi goście wydanie to jak jak to zrobić, aby w gotówce działało trochę ich bać się na terenie państw nie odpowiemy, ale będziemy zachęcali, by państwo szukać odpowiedzi na nie w na stronie 6  000 000 funtów, a faktycznie mamy 59 sposób uczenia się w PRL jest takie marzenia przez ludzi, żeby była, tak więc w pigułce to uda Stone jedno chyba z indeksu ktoś o tym, mówiło niechętni Nicholas Negroponte czasami fałszywą pr. bud. w strefach będziemy mogli w ofercie to, więc sobie połknąć kapsułkę nam schować do głowy samo, gdy strażnicy z tym zrobić Wejdź na Wiśle w głowie mógł być czymś ryzykownym obciążeniem cała woda w istotny wpływ na filmie tak jak Matrix także w naszą muzykę do internetu maszerującą widz będzie w głowie gdzieś tam po w jej okolicy to też jest takie marzenie, żeby zdobyta wiedza wchodziła sama, ale faktycznie jak i o tym, mówić tegoż właśnie wc wanny ani żadnym zastrzyku nie da przekazać treścią Wikipedii mamy na czubku palca tak w Maroku pasem, który znajduje się smartfon w właśnie pytanie tylko czy umiemy z tego skorzystać z faktem jest, że w taki odruch w stawce Wikipedia, bo wybuduję coś tam dostał się w powszechnej woli nawet smartfonów pod ręką ma to też jest kompetencja prawda w dyskotece w Mątwach kształcić tych kompetencjach cyfrowych też w wiele razy wobec mówiliśmy, gdzie podkreślali też ważne cały czas miejmy nadzieję, że umowę na jakiś e-podręcznik czy jakiś taki zasób powiedzmy bardziej usystematyzowany, a propos tego jak się posługiwać narzędziami z prawami autorskimi powstanie cycowa wyprawkę to nie jest coś takiego kosmitów też częściowo był jest to materiał dotyczący bezpieczeństwa w sieci, ale coraz bardziej im więcej pracujemy nauczycielami widzimy, że wszystko zaczną wracać to kwestii samodzielności uczniów tego czasu esejem wygenerować ich umiejętność oceny ich źródła oceny wszystkim co widzą w internecie, a takich ludzi przez piąty jest z tak łatwo dostępnym zarówno zagrożenia niesamowite rzeczy jak muzea galerie Wikipedia są tak samo bliskie tak samo łatwy do wykorzystania rzeczy, które mogą spowodować problem, aby zrzec się wszystko się sobą miesza, więc myśląc o zwrot kasy otrzymał od edukacji medialnej bardzo bardzo bezpiecznej jazdy nie potrzebujemy takich okazji medale, które będzie uczyła w 2 i samodzielności korzystania z informacji jest poziom wyżej jest edukacja medialna, gdy szerzy się od farsy bydgoski sąd zaczął się argumentem to jeśli się z popularyzuje ją, żeby odnieść sukces naprawdę były dobre, choć musi zawsze uczyć kompetencji równocześnie ITS może wymóg, które one wymuszają ich wybudują też wydawcy czasem frustrują, bo tak podchodzimy do tego łatwego posługiwania się podręcznikiem nie wiemy co, na której stronie, a za to wymuszony w potrzebie od dorosłych dzieci, a uczenie się korzystania z tych rzeczy, które już nie znikną, chyba że wyłączą prąd w ciemno bardzo ważne już są bardzo ważne będą ostrożniejsze w nadchodzących latach i na te kompetencje powinniśmy stawiać w pierwszej kolejności od w takim właśnie pan z tym państwo dzisiaj ona w czasie świąt kończy w dziękują gościom schodziła na stoku w kwestii tymczasowego projekt Polska waży tylko na chwilę w reż Krzysztof Machowski rzecznik stowarzyszenia Wikimedia Polska dziękuję ślicznie Kamil Śliwowski przewodniczący koalicji otwartej edukacji auto zostawisz otwarte zasoby to kpl zamiast tego serwisu warto zajrzeć, bo nazwa jest znacząca tak dokładnie dziękuję Super dziękuję również mówi Jan Stradowski dobranoc człowiek w 20 w Brazylii podczas drugiej tezy równie dobre zarządzanie długiem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA