REKLAMA

Projekt budżetu na 2016 rok - wyborczy? Realny? Analizuje Janusz Jankowiak

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-09-08 12:40
Czas trwania:
14:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze z 1243 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam na raport gospodarczy jeśli są państwo ciekawi jak teraz wygląda rynek walutowy pospiesz się powiedzieć, że za euro płacimy 4 złj 23 gr za 1 USD 379 frank teraz kosztuje 3 zł i 87 gr, a za funta brytyjskiego płacimy 5 zł i 83 gr giełda w Warszawie na plusie WIG 20 teraz zyskuje 86 % szeroki WIG indeks WIG indeks podstawowy zrzeszające wszystkie spółki, które nadawane są na giełdzie w Warszawie także na plusie Rozwiń » teraz szczęście dziesiątych rząd o drogach 107 miliardów złotych na drogi w kraju na autostrady trasy szybkiego ruchu inne ma odbyć się do lata do 2023 roku na taki plan zrealizowany to 1 z tematów, o których rozmawiało dzisiaj nie żądał wczoraj rząd mówił o budżecie, ale o tym co w budżecie no to już za chwilę raport gospodarczy, a goście z raportu gospodarczego jest pan Janusz Jankowiak główny ekonomista polskiej rady biznesu, więc dobry uszanowanie wita rząd przyjął projekt budżetu na przyszły rok tylko przypomnę też główne założenia wzrostu na przyszły rok założone po 3 i 8 % wzrost PKB oczywiście inflacja w 17 deficyt budżetowy maksymalnie 54 i 6 miliarda złotych podajemy szczegółów to pan tak ogólnie ten projekt się w ogóle podoba się w nim widać jak widzę w nim, jakby ślady 2 tendencji 1 takiej ogólno światowej, która polega na tym, że skłonność do no zaciskania pasa mija prawda i to jest taki trend, który widać wszędzie jest w Europę jej poza Europą również to widzę w nim odrobinę również 3 takich ukłonów przedwyborczych, ale wręcz wizyt w ślady, ale generalnie to nie jest szaleństwo euro to nie jest tak, że to można rozjechać się czołgiem i powiedzieć że, że rząd oszalał, ale właśnie hotel 546 miliarda złotych z samego deficytu, a ja przyznam szczerze tak zresztą rozmawialiśmy w tej redakcji ekonomicznej dla mnie ta kwota, choć one rzeczywiście dużo manier specjalnego wrażenia jako sama kwota samo 54 , 6 no bo jednak pewnie zawsze trzeba patrzeć na cały sektor finansów publicznych i tutaj czytając to co jest zapisane w projekcie to co mówił minister finansów Mateusz Szczurek dzięki tak regule wydatkowej, która jest wpisana ustawa o finansach publicznych na ten deficyt sektora zostanie utrzymany w ryzach kupowanie będzie spadek o jak obiecaliśmy do 23 w przyszłym roku, ale w 27 to nadal mniej niż 3 do Paryża wszystko naraz jesteście w redakcji wybitnymi fachowcami wysłanie przyjmuje się takimi wielkościami nominalnymi w budżecie państwa wiecie już dokładnie, o czym od lat powtarzamy co my od lat powtarzamy, że budżet państwa jest tylko fragmentem i to takim właśnie połową tego co jest istotne dla finansów publicznych jest pewnie jest ważne, ale ważne jest też to co się dzieje w pozostałej części finansów publicznych i ważna jest też to, żeby pamiętać o tym, że wielkości nominalne, które są tutaj ujęte trzeba odnieść do nominalnego wzrostu PKB w związku z tym to zmienia relacji deficytu długu publicznego do PKB, a przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że mamy taką grę taką tendencję do tego, żeby nie wykonywać tego maksymalnego poziomu w rolę deficytu budżetu, który jest zapisany w ustawie to dobrze zarządza siecią park rzeźby jest poziom maksymalny moich związków z tym po prostu to jak będzie to wyglądało w nie po końcu roku budżetowego to dopiero się przekonamy się przekonamy się też jak to będzie wyglądał w odniesieniu do wielkości rzeczywiście wykonanych w roku 2015 właśnie, ale w samych rzeczy które, kiedy patrzę na projekt budżetu to te dokumenty, które są już teraz znane, które jednak tak trochę intrygują numer tak kwestia dochodów budżetowych w zapisano niecałe 297 miliarda złotych po stronie dochodowej to jest trochę mniej niż na rok 2015 w tym budżecie, który teraz jest realizowany, ale dodatkowo jeszcze dopisane jest już prawie na przyszły rok 3 miliardy ponad zresztą z Narodowego Banku Polskiego, których nie było ani w tym roku ani w roku ubiegłym, czyli mamy mniejsze dochody zaplanowane przy udziale 3 miliardów Narodowego Banku Polskiego ci co 3 miliardy mniej to gdzie ucieka woda wycieka znała pani zachowuje czujność i bardzo słusznie, dlatego że rzeczywiście z reguły jest także dochody budżetu z roku na rok w ujęciu nominalnym rosną po dał chociażby z uwagi na to, że rośnie inflacja, która tutaj jest założona rośnie nominalny PKB rośnie realny PKB w zakładać jakąś strukturę instruktora strukturę PKB, która jest mniej lub bardziej podarte kombajnem nazwijmy to tak ładnie po polsku dali temu tłum w tym, o czym pani mówiła, czyli w tym, że nominalne ceny nominalne nominalna wielkość dochodów ogółem jest niższa niż założone na ten rok w PRL widać właśnie już odczytuje ślady tego, o czym mówiłem o 1 z tych tendencji to jest tendencja w grę przedwyborczą tutaj o 36 możemy doszukać się różnych śladów tego, że coś z tymi dochodami jest inaczej niż to miało być czy też będzie w roku 2015 w kosmos zapewne ślady tego co można nazwać się w bardziej bardziej łagodną polityką prorodzinną tu będą odpisy na dzieci tu będą prawdopodobnie te zachęty podatkowe dla młodych zaczynających pracę co oznacza zerowy PIT sprawdzali po takim barów śladów byłem w czasie można się można doszukać, ale mnie niepokoi tak naprawdę niepokoją 2 rzeczy o 1 pani już mówiła Otóż to rzeczywiście ja uważam, że jest przywrócenia złej złego obyczaju złej tradycji wstawienie do ustawy budżetowej planowanych dochodów niepodatkowych z zysku NBP mieliśmy taką chwilę, w której był dobry obyczaj zachowany, czyli zakładano tam wielką 0, licząc że, jeżeli będzie jakaś wkłada dobrze jak i nie będzie to przynajmniej nie będzie gorzej jak na jego ładny + 8 testami na przykładzie zadbane pozytywna niespodzianka jest tutaj widać, że jest z tym, że słabo to trzeba było jakoś zebrać na buty jakoś spiąć tymi dochodami podatkowymi również uważam, że w tej części ulg dotyczącej tego co rząd może wyciągnąć ze spółek skarbu państwa jest pewien znak zapytania tam jest 47 miliarda z dywidendy i zysków spółek giełdowych ma sytuacja na giełdzie nie jest taka znów w zachwycająca powiedzmy, więc tutaj też się w sumie to jest jednak realny, a 7 prawie 8 miliardów złotych oraz dochodów niepodatkowych która, któremu wyglądają dosyć świąt problematyczny no i że dziś ostatnia już ponad znaczy same same wielkości makroekonomiczne prawda głównie mam zastrzeżenia oczywiście go do średniorocznej inflacji na hurra pompuje dochody nominalne budżet założono na poziomie 17 moim zdaniem dosyć wysokim na 2016 roku właśnie coś stanie żali się okaże, że inflacja jest jednak mniejsza panie i to od dziś się okaże, że dochody będą niższe prawda to przerabiamy już częściowo dom będzie powtórzona lekcja z tegoroczną ponadto będzie widać bardzo wyraźnie, bo plan tegorocznych dochodów w części podatkowej głównie VAT-u nie będzie wykonany na pełną kwotę 79 miliardów złotych my będziemy mieli do czynienia z podobną sytuację na moim wtedy będziemy szukali tych oszczędności po stronie wydatków na razie to co znalazło się w budżecie zapisane wręcz wprost wskazane do ponad 2 miliardy złotych dodatkowe na podwyżki w budżetówce jednorazowe dodatki do emerytur i rent no właśnie inflacja niska, więc tam coś trzeba wyrównać zwiększanie wydatków na wojsko funduszy wsparcia kredytobiorców też ma być uwzględnione czy trochę oswoiliśmy o tym, że to jest budżet jednak trochę wyborcze trudno zresztą uniknąć takich rokuje mamy teraz, że był inny, ale my do tych wyborów jeszcze chciałabym czy jest przestrzeń pana zdaniem, gdyby się okazało, że po wyborach w październiku zmienia się władza przechodzi zupełnie nowy rząd ponosi rząd prawa sprawiedliwości czy jest przestrzeń w tym budżecie, żeby jeszcze coś tam tak pozmieniać, żeby spełnić więcej obietnic wyborczych tych, które już teraz się pojawiają co wierzysz, że to tam będziesz znał powtarzamy złą lekcję to znaczy ta nieszczęśliwa koincydencja w czasie zbieżność w czasie jest z cyklu politycznego elit budżetowego niż nie możemy od tego uwolnić już od wielu lat wiemy dokładnie, że ten projekt budżetu, jeżeli przejdzie przez rząd w takim kształcie i na i w jakim zaproponował minister finansów to i tak zostanie procedowany w UE, czyli procedura przyjęcia tego w tej ustawy budżetowej przez ten Sejm nie zostanie zakończona jak się postarają byłą nr 38 jedno i Bacha Liszta grozili, że przyjmowali zawsze się jedno 1 de facto 2 bardzo mało rdzeń bardzo mało prawdopodobne z zewnątrz wygląda bardzo mało prawdopodobne, ale 3 dni po wyborach będziemy, jakby przychodzili raz jeszcze przez ten przestał dyskusję budżetową, ale rzeczywiście na przestrzeń dla jakichś zmian w 2016 roku jest limitowana ściśle poprzez rolę stabilizującą regułę wydatkową i o tym trzeba ciągle powtarzać trzeba pamiętać to co widzimy w tym projekcie budżetu zresztą zgodne z takimi szacunkami, które jakiś czas temu przeprowadzałem mają dotyczące tego dotyczących wzrostu maksymalnego limitu wydatków w roku 2016 na cały sektor finansów publicznych, ponieważ na tutaj będziemy mieli mniej więcej połowę tego, więc można liczyć, że w budżecie państwa, więc można liczyć ogółem to będzie około 1416 miliardów złotych tyle maksymalnie można ewentualnie wycisnął z 3 nie, łamiąc reguły, a więc jeśli doszłoby do zmiany ekipy i która miałaby jakiś inny zamiary dotyczące w Lubinie zwiększenia wydatków albo zmniejszenia dochodów czy czegokolwiek jeszcze innego w budżecie państwa to musiałoby się dokonać z pogwałceniem PL stabilizującej reguły wydatkowej bądź litery bądź też ducha, dlatego że w tej regule to reguła się może zmienić ona jest ustawowa, więc jeżeli większość będzie to można ją zmienić rodzaj unieważnić w jaki sposób będzie się odbywał kosztem bardzo poważnym rekrutacyjnym i kosz reputacji będzie widoczny w wycenie aktywów polskich najkrócej mówiąc prawne w osłabieniu złotego spadku cen obligacji, ale można też razem dla gen ducha tej reguły, ponieważ tam jest 1 bardzo w bardzo trudny moment dla kogoś, kto mi się zachować dyscyplinę finansów publicznych mianowicie jest jednak tylko dyskrecjonalna wielkość, którą można ustalić sobie w zależności od tego jak się będą przedstawia plany dotyczące zmian podatków i składek emerytalnych i innych składek na świadczenia socjalne i tu, bo jeśli publicznie o tym, też mówiłem wiele razy, że ten zapis jest na tyle nieprecyzyjne, że może pozwolić wstawić tam wielkości nie tylko twarde uzyskane ze zmiany stawek podatkowych, ale np. przybliżyć się do tego ulubionego zwrotu dla wielu polityków czy uszczelnienia systemu podatkowego prawne i wstawić tam dowolną kwotę właściwie, licząc serii uzasadniając, że się o zmniejszy dziurę w Warcie grał na mównicy to jest pewien na pewno to będzie pewna próba prawdę o wyborach już zobaczymy co z tego wyniknie, ale tak trzymać się trzeba głośno powtarzać ostrzegali, że zarówno próba nagięcia ducha jak i litery w stabilizującej reguły, która bardzo limitują możliwość zmian w tym projekcie, który przedstawił minister Szczurek będzie na pewno nie przychylnie przyjęta przez rynki finansowe, które zresztą już sygnalizują jak jest agencja ratingowa może nie mają zbyt dobrej reputacji po kryzysie, ale jednak jeszcze powodem że, gdyby coś regule w Polsce miało się zmienia to się zastanowimy się teraz na tym jak Polska powinna być oceniana, choć też trzeba dodać, że prawo sprawiedliwość, mówi że może rzeczywiście zrobi się w regule przyjrzeć im temat jest zapisana no to jednak uważa, że coś takiego taki mechanizm w finansach publicznych powinien pozostać, że to jest kierunek słuszny Janusz Jankowiak główny ekonomista polskiej rady biznesu, gdzie go ze spotkań bardzo dziękuję kończymy raport gospodarczy raport go Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA