REKLAMA

Polityczna zgoda UE na podział 160 tys. uchodźców. A co z kwotami? Rozmawiają prof. Klaus Bachmann, dr Sebastian Płóciennik i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2015-09-15 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich recykling Olsztyn Igor 136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia goście dr Sebastian Płóciennik z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry z Noblem prof. Klaus Bachmann z uniwersytetu SWPS czynna będzie dobrym narzędziem mówić m. in. o tym, może zacznijmy od tego co wczoraj wydarzyło się w Brukseli to właściwie jak to rozumieć dlatego, że to spotkanie szefów MSW w Brukseli wreszcie miała miejsce właściwie trudno też dokładnie co Rozwiń » przyniosło znaczy mam poczucie jakiegoś wielkiego chaosu jest nie podają liczby 160  000 niż 120 oba były takie informacje, że w ogóle decyzja zapadnie w październiku po tym, niemiecki minister mówiła o tym, że jest polityczna zgoda czy właściwie co się stało pokażmy to wyjaśnić jak zawsze zaczynam od tych liczb 30  000 to jest decyzja, które już zapadła w to jest ta liczba tych, które co co, do których wszystkie kraje członkowskie znaczy wszystkie kraje członkowskie które, których dotyczy, bo tutaj nie ma w wielkiej Brytanii nie ma sielanki nie ma do niej ani nie są oni tam nie głosują nie decydują nie uczestniczą w podziale dziś emigrantów dałem 40  000 dostało to już było nas w poprzednim posiedzeniu zaklepany, więc na ten temat już jest decyzja natomiast w obliczu obecnego kryzysu komisja dorzuciła do tego 125 dlatego mówimy teraz ogólnie o 160, tym bardziej że część tych 40  0103 nie została rozdzielona w ogóle w tej chwili podobno jestem 32  000, więc tam jeszcze 8 brakuje do tego do tej liczby co dotyczy też się decyzji, które zapadły wczoraj trzeba trochę w nie wyjaśnić sposób podejmowania decyzji graczem na tym szczeblu to jest nadzwyczajne nadzwyczajne działanie, w którym Unia może podejmować w ramach takiego działania na wniosek 1 albo kilku państ w członkowskich UE ministrowie mogą głosować kwalifikowaną większością uprawniony część państ w w tym przypadku to jest ważne, bo nie wszystkie pan swoje już wspomniałem nie są nie są członkami strefy Schengen, więc ci, którzy nie są też nie głosują wobec tego też do kworum jest niższe i wobec tego też kwalifikowana większość jest obliczona nieco inaczej, ale dla naszych słuchaczy, który TFP jeśli uprawdopodobni, iż było 3 FM to bylibyśmy ani pesymista dolar nie da, dlatego że boję to wczoraj że, choć przedwczoraj obliczyłem, że nawet, gdyby wszyscy w Europie wschodniej centralnej wschodniej, a dawny blok komunistyczny i t d . tak w głosowali przeciwko właśnie z Bułgarią Rumunią, które nie są przemian, ale w tym mogą uczestniczyć nawet by o nim głosowali przeciwko to i tak nie ma blokującej mniejszości w takiej sytuacji, więc krótko mówiąc wczoraj można było przegłosować, że polskie i kraje bałtyckie Węgry z 103 Czechów i Słowaków i t d . i t d. i zapadłaby decyzja, ale do tego nie doszło, ponieważ ci, którzy chcą przeforsować takie rozwiązanie chcieli, żeby to było konsensus walenie nonsensu, a nie dało się zaklepać tylko, tyle że mówimy będziemy mówić oddzielać 160  000 i to się stanie na najlepszym znana na najem na następnym posiedzeniu ministrów spraw wewnętrznych i sprawiedliwość wierzę, że to stąd ta sprzeczność, że Thomas de Maiziere mówił kraje Unii Europejskiej osiągnęły wstępne polityczne porozumienie, że podzielą między siebie 160  000 uchodźców zaś zioła z wyborem, bo sam Varga mówił, że to było bardzo trudne spotkanie próbowaliśmy przekonać każdego dnia 3 niestety dziś nie wszyscy są na posła tak, ale to też oznacza, bo to na ten temat już z krążą różne mity legendy z internecie to też oznacza, że skoro chcieli osiągnąć konsensus co znaczy sytuację, w której nikt nie mówi nie to też nie było głosowania, więc szukanie np. w tej chwili krajów które, która głosowała przeciw jest bez sensu, bo głosowanie nie było głosowania będzie ewentualnie za 3 tygodnie, ale rozwiązań można szukać prawdy na stanowisko czy aktywność długiem tak, bo to nie wychodzą, bo czasami to nie jest działanie wychodzą do do prasy i mówią, jaki jest stanowisko, ale czasami taki minister mówi nieco inaczej niż mówił za zamkniętymi drzwiami prawda, więc czasami jest także odmówiła stanowczo walczyły jak lew i t d. a a późniejsze okazuje, że po prostu cały czas milczał, a w, pod który zależy od tego czy to powrót jak się gra sztampowy wobec innych ministrów to się z ministrowie też są ludzie prawda to zachowują się trochę inaczej niż wtedy, kiedy grają wobec prasy wobec opinii publicznej w swoim własnym kraju krótko mówiąc to była polityczna rozgrzewka przed przed październikiem, bo wtedy mają zapaść decyzje poza tym mam poważne wątpliwości czy ta liczba 120360  000 w ogóle będzie cokolwiek znaczą w październiku to negocjacje trzeba będzie rozpocząć się na nowo, a w tej chwili konflikt polega chyba na tym, że po 1 stronie mamy zwolenników kwot, którzy nie są już tak bardzo pewni co do sensowności tego rozwiązania, a po drugie, strony mamy przeciwników kwot których, którzy również wiedzą, że ta pozycja jest nie do utrzymania, czyli potrzeba jeszcze czasu, żeby wykuć jakiś kompromis jeśli zostanę właśnie nad tymi liczbami na tym na czym od czego pan za to, że właściwie, jeżeli codziennie słyszymy, że z krajów, które mają największy problem z tym prezesem choćby nauczka z Węgier, że w rublach bodajże w miniony weekend w sumie 11  000 imigrantów przekroczyła granice NATO można zadać pytanie ile właściwie jest czym w ogóle wiemy ile już w tym momencie trafiła do Europy czy to też jest takie to są takie przybliżenia, które w Alwerni nie do końca właściwie oddają obraz sytuacji nie wiemy ile ich jest i ile się przedostało do poszczególnych krajów nawet Niemcy, wprowadzając kontrole granic kontrolują tylko autostrady i małe drogie autostrady dla diesli normy jakiś błąd żonę drogich nie są kontrolowane tak naprawdę tylko nabija kabzę przemytnikom kontrola granic tego Pański konik w Chinach dla rezerwatu znana tak tak niemoc jak jak Niemcy w przy sprowadzili z ponownie kontrolę osobowe na granicy z Austrią i to jak mówiono o VAT na 22 autostrada w tej chwili to natychmiast, że na całym świecie włącznie z badaczka gady gardzie no tak pisał pojawili się doniesienia, że to zamki zamykają granice znaczyłoby taką sytuację mamy na Węgrzech przez płot 3 dni nie przechodzi, że stoi wojsko i t d. dziś czegoś takiego nie ma to jest rzecz, a za rozwijanie w Niemczech nie ani o zmianie w Niemczech ani nigdzie indziej poza Węgrami w ich zawód, pomijając złóżmy płotek, które powstały w Hiszpanii już jakiś czas temu i t d . w ale ale nie ma takiej nie ma tam takiej sytuacji to są po prostu kontrole osobowe, podczas której się sprawdza się tożsamość uchodźców jak taki uchodźca np. nie ma dokumentu, bo często tak jest z różnych powodów w Realu to wtedy się kieruje go na policję, żeby ustalić jego tożsamość, a potem do obozu, który taras będzie na granicy, a nie dopiero w Monachium, bo w Monachium już niema miejsc toi toi toi z tym problem BM natomiast nie ma żadnego nie ma żadnego zamykania granicy i to co się w tej chwili, gdzie jest absolutnie zgodnie z 2 i z kodeksem Schengen i z traktatem, ponieważ kodeks przewiduje taką sytuację, w której nadmierny napływ migrantów oraz powoduje, że jakiś kraj zawieszono przez jakiś czas, choć wolę ojca czy PAK kontroli, że ta przywraca kontrolę wtedy w to jest ta sytuacja którą, którą teraz mamy warto może dodać jeszcze, że będą ogromne problemy ze stwierdzeniem kim są właściwie ci uchodźcy czy migranci, bo pojawił się już pierwsze informacje z Monachium przez Bawarię, że 20 % osób, które dotarły do do Monachium to są osoby zmaga, bo nie sery i z Iraku, czyli to są imigranci ekonomiczni tak niektórzy mają paszporty syryjskie wiedząc o tym, że raz kupili je było zaśmiecone rosną także, że wiedzą o tym, że Niemcy 1 na razie na mocy, a decyzji właściwy administracyjnie nie odsyłają Syryjczyków to innych krajów Unii Europejskiej nie może oczywiście dobrym 2 daje taką jak takie możliwości, a z drugiej strony można sobie zadać pytanie czy Libia jest takim krajem, który się dalece w tym momencie różni, a jeśli chodzi o to co dzieje się we wnętrzu jeśli chodzi o bezpieczeństwo cywilom tam też dość trwają w nią jest bardzo ciekawy przypadek ostatnio miałem parę rozmów z Chin wzrósł z Libii jest dyplomatami libijskie miejsc i ponieważ Libijczycy faktycznie w tych statystykach nie pojawiają uchodźcy jadą przez Libię przepływają potem, ale pochodzą głównie z centralnej i zachodniej Afryki jest ze wschodniej Afryki praktycznie nie ma nikogo ono poza ewidencją określa zaś doliczamy do tego, że mali Kenia Tanzania tak dalej cały nowy koło jest dość spokojne natomiast zachodnia Afryka w LM bez głębokim kryzysie, który jest, po czym się też spowodowane epidemią Eboli nawiasem mówiąc to spowodowało tam właściwie z zapaści pan pan szans, które tam były w BM dlaczego, dlaczego nie ma Libijczyków wśród nich Libijczyków nie ma, bo oni siedzą albo w sąsiednich krajach w obozach albo siedzą na Wschodzie Libii, który jest relatywnie stabilne natomiast konkurujące ze sobą walczące ze sobą milicja w Libii, które podzieliły kraj na różne sfery wpływów można wypowiedzieć ani po prostu świetnie zarabiają na tranzycie, którzy zatrzymają wrócimy do tematu po informacjach z 13161323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio dr Sebastianem Płóciennikiem prof. Klaus Bachmann rozmawiamy chyba głównie jednak na tym poziomie unijnym kryzysu migracyjnego może podajesz tutaj padło takie stwierdzenie, że właściwie to po tym, wczorajszym spotkaniu niewiele wiadomo poza tym są było już jasne mniej więcej wcześniej, czyli torze pewnie coś trzeba zrobić z tą liczbą w sumie 160  000 ludzi natomiast nie wiadomo czy ta liczba będzie jeszcze aktualna w październiku póki co nie ma pełnej zgody między krajami członkowskimi są nie byłoby za dobre dla samej Unii, więc głosowanie nie było właśnie dziś rozumiem, że panowie się rozstali w takiej mnie niezbyt klarowna i atmosferze czy może nawet zanadto oczarowana, ale daleki od porozumienia i pytanie co się może zdarzyć to październik, a Ukrainą znacie mnie zależy na tym, żeby 2 rzeczy powiedzieć po pierwsze, ci wszyscy, którzy przyjechali do Niemiec o niej w tej kwocie w ogóle nie podlegają tu nie chodzi o to, żeby teraz obciążyć Niemców i przekazać ludziom należą Marokańczyk fizycznie prawdopodobnie niemożliwe nawet trawę to jest też, że może może być duże zaskoczenie dla naszych słuchaczy, bo jak przeczytała komunikat prezydencji na temat obraca się jest taki taki zwyczaj tam u mnie, że prezydencja streszcza to wszystko w zamieszcza w internacie zostaje dziennikarzom w to widać, że te nadzwyczajne działania, które Unia podejmuje działania nie są po imieniu czy dana korzyść musi być ktoś, kto na tym korzysta też ten, który ma tym problem prawa, a tym, który na ten problem, kto to oni są Niemcy oni tam nie występują tam występuje Grecja i Włochy i o to chodzi o to żeby, żeby te pomagają odciążyć, żeby tam wprowadzić tę hot spot, gdzie Unia będzie rejestrować uchodźców pełną i potem artyście termin ten klucz podziału uruchomić, a więc to jest pierwsza to jest pierwsza rzecz myślę ważna z Nafty polskiej dyskusji, gdzie tam różne rzeczy się przeplatają mieszają i t d. druga sprawa jest taka co będzie wtedy z w październiku w październiku myślę, że idziemy kolejne posiedzenie ministrów, na którym oni już będą rozmawiać będą uzgodnić konkretnie konkretnie klucze konkretne liczby, które kraje co przyjmie i dość już zarysował wczoraj prawdopodobnie będzie w dokładnie tej samej wielkości i w tym samym tempie do takiego samego klucza jak działa komisja to znaczy, że plan to będzie po prostu planu Caro w go z 1 z jedno ma małą zmianą tam nie będzie występować słowo obowiązkowe w i tu każdy jest dziś w szefów rządu czytam przez ministrów przepraszam, które z tych krajów są niechętni przyjmowaniu uchodźców będzie potem umieścić swojego kraju powiedzieć on my przyjmujemy 800010  000 i t d. ale myśmy się na to zgodzili i nasze wspaniałe zwycięstwo polega na tym, że to nie jest obowiązkowymi robimy dobrowolnie, ale uchodźcy będą podzieleni są absolutnie przekonany co do tego że, ponieważ przez ten okres przez te 3 tygodnie będziemy widzieć mocne silne zaostrzenie sytuacji w ramach wewnętrznych ograniczenia w tej chwili mamy chyba już 8 krajów, które zapowiadały wprowadzenie kontroli, ale to są takie ślamazarne jeszcze jakiś jakaś autostrada tak DAF m. in . dlatego że te kraje już nie są w stanie tego szybkie szybko robić sobie nawet gdyby chciały, ponieważ te służbowe, bo w ogólny trend Schulz w Niemczech praktycznie już nie ma w zadaniu został przekazany policji ludzie zostali przekazani policji ani mieszkają oni pracują zupełnie innych miejscach najpierw trzeba tam włożyć trzeba otwierać budynki trzeba dostawiać dziś kontenery, w którym po to, oczywiście potrwa, ale ja myślę, że w najbliższym czasie będziemy wiedzieć 2 rodzaje nacisku na na kraje niechętnie Apple planowi wre Jon gara pierwszy zdobędzie, że zaczynają się korki na granicy, że będzie coraz trudniej teraz mówię tylko w stosunku do Polski, ale myślę, że to będzie ogólne zjawisko opóźnień w Czechach n p . w alei na Słowacji, ale ludzie, którzy np. mieszkają w Polsce pracują po niemieckiej stronie będą mieli duże trudności, żeby dotrzeć do swojej do swoich miejsc pracy oczywiście turystyka transport tak dalej czy wszystko co się z tym wiąże i to w to będzie wywierać bardzo duży nacisk na te kraje i również uruchomienie protesty w tych krajach przeciwko polityce rządowej w tym będą ludzie, którzy mówią o nieprzyjmowanie uchodźców szkodzi moim interesom po drugim naciski re tu cieszy się zapowiada budzi się one dopowiedział minister spraw wewnętrznych Niemiec dymisja z form będą coraz bardziej się tak powiem może mówiąc takim językiem po polskich prawicowych mediów IMM tutaj ich nacisków i szantażu w PRL -u i szantaże dotyczące budżetu Unii, bo nie łudźmy się na ten temat też będą się toczyć rozmowy, jaka będzie wielkość przyszłego budżetu i oczywiście te kraje, które teraz wydają mnóstwo pieniędzy na uchodźców po ich na obsługę w postępowań azylowych, a że oni będą dążyć do tego, żeby obniżyć ten wpłaty do dołu do budżetu odpowiednio co automatycznie też ograniczyć transfery w do pozostałych krajów, aby tak się składa, że takie kraje, które są niechętne zazwyczaj też są beneficjentami netto z budżetu Unii i to pokazuje dość podstępną naturę tego kryzysu, bo ona na pierwszy rzut oka wydaje się czymś zewnętrznym znaczy źródło tego kryzysu znajduje się poza Europą napływają do nas uchodźcy, więc spróbujmy się od nich odseparować oddzielić, czyli Festung Europa natomiast, że on uderza w wiele polityk unijnych i 2 oczywistości są już została wspomniana tutaj polityka budżetowa i pewien kompromis dotyczący tej tej polityki budżetowej Niemcy sądzę, że będą używać argumentu, który np. brzmi dość ciekawie w obliczu apeli z Europejczyków ze Wschodu, że trzeba uporządkować sytuację w Syrii Libii każda z Iraku powiedzą coś takiego, że np. z klimat jest 1 z przyczyn migracji związku z tym Polska inne kraje powinny zaangażować się w realizację polityki klimatycznej Unii Europejskiej myślimy, ale ktoś, kto kupi w tej sytuacji, którą malarze mamy do czynienia już jest ono jednak z pewną bitwą polityczną to będzie to będzie raczej szukania argumentów kolejny obszar który, który będzie MO może dostać się pod koła tej dyskusji to strefa euro, bo w tej chwili się już wspomina dość często, że kraje, które przyjmują przyjmą więcej uchodźców powinny dostać pewne ulgi w otrzymywaniu kryteriów z Maastricht, czyli cała wszystkie te działania w ostatnich latach, które były poświęcone temu, by zakleić dziurę w tej nieszczęsnej strefy euro zwiększa dyscyplinę finansową zwiększy zaufanie rynków jest w tej chwili mogą zostać podważone przez przez czas ten kryzys dziś koalicja jest tutaj dość wyraźna Francja Hiszpania Włochy, czyli to już jest większość siły wobec wobec Niemiec znaczy, że jeżeli chodzi oto największe kraje kraje unijne Schengen to zostało wspomniane Oettinger komisarz dzisiaj ostrzegał, że to może stworzyć taki taką rutynę niemalże sięgania potem po to, narzędzia, kiedy tylko pojawi się cień choćby wątpliwości czy czeki bez zagrożenia i mam wrażenie, że kwoty nie do końca rozwiązują problem, ponieważ rozdzielamy imigrant uchodźców imigrantów i w jaki sposób chcemy ich ciężko zatrzymać w Polsce skoro większość z nich chce do Niemiec Holandii Szwecji wprowadzamy kontrolę na granicach nie to jest to to funkcjonuje to najprościej, bo to jest sytuacja, którą już mamy o ich od kilku lat taki problem mamy między Francją, a udział np. prawda, że ludzie są Francja chcą do Anglii i jest kwestia wtedy jak dziś jest jak psy jak zatrzymać ci, którzy nie pracują dla pozostałych jest inna sytuacja, gdy ci, którzy nie pracują, którzy nie od razu znajdują pracy, który w, jakiej są jakieś mierze są uzależnione od o uzależnieniu od transferów społecznych albo też ci, którzy np. z korzystającym z tak powiem z rynku pracy po poprzez np. urzędy pracy to oni uzyskują te wszystkie możliwości tylko w tym kraju, w którym skompresowane Jakub jako azylant czcić jako uchodźcy to są tutejsze złośnica fakt, że często miesza Pa i UE wtedy jest taka sytuacja, że np. nasz uchodźca, które jest rejestrowane w Polsce ma tutaj postępowań azylowych dostał status po to, on musi szukać pracy tylko w Polsce nie może szukać w Niemczech nie musi szukać nie może szukać w Anglii pod sam go odsyłają z powrotem do Polski PL to problem polega na czymś innym jest dlatego przez pewien okres nie zostają w Polsce, ale oczywiście nie jest w Gnienie nie rozpatruje takie sytuacje, że ktoś pracuje nielegalnie w Niemczech to jest inna sytuacja tego nie jesteśmy w stanie kontrolować tak samo jak jest uważany za 1 km oraz o zasiłek versus można również nie Okaj to jest grzech jest pewne ryzyko, ale nie jest taki duży, że wszyscy od razu uciekną natomiast to wszystko te wszystkie bariery w oni są ograniczone do 5 lat od na ten temat jest po jest orzeczenie Europejskiego Trybunału sprawiedliwości, który ograniczył to w przypadku Niemiec, ale to jest oczywiście wyrok jest ogólne, że tak powiem wszystkich obowiązuje mnie, że to nie może tu dłużej trwać niż 5 lat po 5 latach ktoś, który ma status uchodźcy czy ma azyl polityczny może korzystać z tych samych praw i jaki każdy ma ona na wspólnym rynku, więc głównie n p . musi szukać pracy w Niemczech po ME i może się tam osiedlić RWE swoboda osiedlania się po 5 latach też obowiązuje oczywiście, że państwa członkowskie są wolne, żeby obniżyć teoretycznie rzecz biorąc Polska mogłaby powiedzieć my ograniczamy do 23 lat, a potem nie mogą legalnie uciec do Niemiec tak tych dlatego ja zawsze mówię przy takiej jak mówimy o tych Kluczach oddziały tak jak to jest dopiero początek jest dopiero początek to jest główny powód, że Niemcom Włochom Grekom i t d . nie zależało na tym, żeby przegłosować wschodnią Europę taras stracie, ponieważ nie wszyscy wiedzą, że nawet, gdyby wymusili przyjęcie dziś tego października to będzie oznaczało, że uchodźcy zostają w tych krajach później o tym gdzie decyduje cały szereg czynników np. torze w 1 kraju ludzie z tego samego kraju objętego wojną PL mają 80 % uzyskania statusu uchodźcy, a innym kraju Unii Europejskiej tej samej Unii Europejskiej, która sosny jest to podobno stosuje te same kryteria tak w mają lepszy od 2 % tak jak w Grecji jest marna szansa, żeby w ogóle uzyskać jakikolwiek status, ale przykład w Niemczech albo się dzieje jest bardzo dużo i dopóki to taki jest to zawsze będziemy mieli do czynienia z sytuacją, że chcemy, żeby uchodźcy poszły tam ani Tusk, ale oni swoje wie co prawda i dlatego to jest, nawet jeżeli ten klucz będzie to będzie dopiero początek takiego procesu, który musi siłą rzeczy doprowadzić do tego, że na końcu wszyscy będziemy stosowali te same przepisy wobec uchodźców te same przepisy na granicy to już w dużej mierze jest osiągnięty, a ta granica jeszcze tak głośno wyspy w Grecji i w górę w Polsce i t d. ale i przede wszystkim jeśli chodzi o sam sam postępowania, a stylowe, żebyśmy osiągnęli mniej więcej ten sam poziom stosowania tych standardów również po postępowaniu jak traktujemy tych uchodźców każde słowo podsumowania, bo musimy kont jest zapewne kryteria powinny być dużo bardziej skomplikowane i uwzględniać różnice jakościowe pomiędzy krajami członkowskimi, a nie da się posługujemy się cały czas tylko liczbami być może jest to właściwie porównania, ale przecież nie mówimy np. w Polsce ma być 7 % Europejskiego przemysłu samochodowego 3 % spożywczego i t d . tak, aby taka logika unijna może trochę brutalna jest w tej chwili stosowana natomiast trzeba uwzględnić pewną specjalizację krajów są one mogą wnieść do tej wspólnej polityki wobec uchodźców i imigrantów i zastanowić się jak dostosować do tego unijną politykę dziękuję bardzo dr Sebastian Płóciennik Polski Instytut Spraw Międzynarodowych prof. Klaus Bachmann Uniwersytet pozwu oraz 1333 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA