REKLAMA

Jazda z zielonym listkiem. Rozmowa z Rafałem Grodzickim WORD Warszawa

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2015-09-18 12:00
Czas trwania:
24:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co nowe programy TV, choć minęło już południem 125 Przemysław Iwańczyk przy mikrofonie w naszym studiu jest pan Rafał Grodzicki wydział ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego w Warszawie dzień dobry dzień dobry mówić będzie przez najbliższe 2 wejścia zmian w egzaminach naprawo jazdy te zmiany zaczną obowiązywać odpowiednio tego roku od roku 2016 po to, są fundamentalne może pan powiedzieć na czym polegają jako takich zmian w Rozwiń » egzaminach nie będzie będą zmiany przepisów prawa dla kierujących, którzy mają już uprawnienia i dla kierujących, którzy zdobędą je po twarde ze stycznia 2016 roku tutaj będą zmiany natomiast egzamin sama forma egzaminu nie zmieni się będzie tak jak do tej pory w NATO rozgraniczyć wpier w ci, którzy prawo jazdy chcą zdobyć zdobędą w ten sam sposób po odbyciu kursu nauki jazdy przystąpią do egzaminu wpier w teoretycznego później praktycznego, ale ten egzamin będzie miało nowe elementy te elementy z piersi udzielania pierwszej pomocy w ofiarom wypadków drogowych tak, ale one będą nauczane w podczas szkolenia w związku z tym tutaj nie będzie żadnych nowości dla kandydata na kierowcę prawda ten egzamin nieznacznie się tylko będzie różnił od rot od tego, który jest w tej chwili natomiast późniejsze przepisy późniejsze zmiany, które nastąpią 4 stycznia 216 będą ograniczały trochę prawa młodego kierującego będzie okres dwuletni próbny dlatego kierującego do ósmego miesiąca od chwili uzyskania prawa jazdy będzie musiał jeździć oznakowanym pojazdem z przodu z tyłu przez taki zielony listek niezależnie od wieku niezależnie od wieku niezależnie od wieku kierujący, który otrzyma prawo jazdy po raz pierwszy kategorii BM będzie musiał być ozdób jechać oznakowanym pojazdem zielonym listkiem tyły w środku co więcej nie będzie mógł przekraczać prędkości na obszarze zabudowanym więcej niż 50 km / h nawet jak znaki mówią inaczej nie będzie mógł poza obszarem zabudowanym przekraczać prędkości 80 km / h, ale autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych 100 km / h, czyli wszyscy będą mogli na autostradach 140, a młody kierujący tylko 100 km / h mody czy niedoświadczony butny nie ma Tyc larwy motyli nie ma cezury wiekowej może to być osoba nawet 60 letnia plus może zdobyć po raz pierwszy uprawnienia kategorii EBI też będzie podlegała takim okresowi trudne co więcej, jeżeli kierujący doświadczony powiedzmy doświadczony, który ma przez wiele wiele lat prawo jazdy i utracić prawo jazdy ze względu na zbierane punkty w to, żeby zdobyć ponownie prawo jazdy będzie musiał przejść całe szkolenie teoretyczne praktyczne zdać egzamin w wodzie i będzie podlegał okresowi trudnemu, czyli opłaca się łamać przepisów zdecydowanie nie w jaki sposób, by odbyć kursy doszkalające, bo to jest pytanie, które dość często pada, gdzie można zrobić to niech miasto wojewódzkie tylko będą miały te oferowały taką możliwość, że tak w między tym czwartym, a ósmym miesiącem osoba, która zdobyła po raz pierwszy prawo jazdy kategorii BM będzie musiała odbyć szkolenie w szkole kurs doszkalający szkolenie praktyczne kurs doszkalający 2 godziny będzie trwał i będę organizują go wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego tam młody kierujący dowiesz się on przypomni mu się o jakie są najczęstsze skutki wypadków, jakie są nawet mieszkający gdzieś na peryferiach województwa będzie musiał będzie musiał przyjechać zdobył z ośrodka ruchu drogowego tak i na tym kursie latem kurs doszkalający będzie poruszana problematyka wypadków pokażą mu pewnie zdarzenia skutki tych wypadków natomiast na szkoleniu praktycznym będzie też szkolenie odbywało się w ośrodku doskonalenia techniki jazdy nie będzie to nauka wychodzenia z poślizg i będzie to 1 godzina, która uświadomi temu kierującemu, jakie są skutki niedostosowania prędkości do warunków na drodze, że z jest taka prędkość, przy której ziemi nie wiem, jaki miał się umiejętności i zdolności prowadzenia pojazdu to niestety prawa fizyki i zwyciężą inie pokonamy tego zakrętu z prędkością większą niż ustawowo tak takie szkolenie ośrodki doskonalenia techniki jazdy będą prowadzić będą różnie kształtować postawę defensywną tego młodego kierującego statystyki pokazują, że między 182004 . rokiem kierujący popełniają najwięcej wypadków i są ofiarami tych wypadków i to ma doprowadzić do tego, żeby po, żeby nie zdjęli nogę z gazu, żeby byli świadomi tych zagrożeń jak zobaczą skutki jak sami przejadą się samochodem, który niestety nie utrzyma się w łuku drogi przy danej prędkości 5860 km / h to sobie uświadomią, że prawa fizyki działają dobrze to zrobią w ośrodku dostaje techniki jazdy ani na drodze publicznej ten kurs doszkalający będzie płatny celowe należy dodatkowo zapłacić no tak oczywiście a, ale to są pieniądze to będzie nie wiem kwota tego podstawowego egzaminu będzie pomniejszona o oto co później trzeba będzie wnieść mienie egzamin ceny egzaminu ustala minister infrastruktury i one ustalone rozporządzeniem cenę tego o kursu tego szkolenia ustalono już na 100 zł aż 2 godziny szkolenia teoretycznego i 200 zł 1 godzina szkolenia praktycznego w tym ośrodku doskonalenia techniki jazdy ile takich ośrodków doskonalenia techniki jazdy na terenie województwa mazowieckiego przynajmniej 4 w tej chwili funkcjonują i mamy informacje wiemy, że budują różne różni przedsiębiorcy budują ośrodki doskonalenia techniki jazdy staje się to modne nie tylko dla tych, którzy po raz pierwszy jest to będą uprawnienia natomiast dla ludzi, którzy jeżdżą chcieliby się nauczyć czegoś więcej na tej drodze świadomi tych zagrożeń przychodzą na takie szkolenie nie jest to godzina, bo przez godzinę to nie nauczymy się wychodzić z poślizgu to trzeba sobie uświadomić, ale tam instruktorzy doskonalą techniki jazdy nauczą tego kierowca nawet doświadczonego tych zachowań odpowiednich do danych warunków na drodze na śliskiej nawierzchni czy przy omijaniu przeszkody, która nagle się pojawiła przed pojazdem ile osób zdaje egzamin naprawo jazdy w ciągu roku w naszym kraju mogę mówić tylko województwie w w województwie w wodzie lub w warszawskim wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego w Warszawie to jest około 180  000200  000 egzaminów rocznie nie obawia się pan wobec tego, że w pewnym momencie niewydolną okażą się te miejsca, gdzie będzie można te jazdy doszkalające odbyć, a później później zdać się ten przepis ten dodatkowy kurs zaczął pan Bóg, który to jest skala naprawdę dużo mówimy tylko samym województwie Mazowieckim jeśli liczymy jeszcze pozostałe województwa, a ja mówię 180  000 egzaminów rocznie, ale nie wszyscy zdają egzamin przed daną zdawalność w remizach oraz rzeczy później znając tak to będzie rozłożone w czasie i to w danym roku zdaje się, bo przestaje być ważny egzamin teoretyczny tak mnie nie nie w tej chwili egzamin teoretyczny w tamtym roku były takie dość duże zmiany w egzaminach i egzamin teoretyczny jest ważny jest przez cały czas mnie nie traci ważność tych zmian, których ostatnio weszły można podejść do egzaminu szkolenie zrobić dla kierowcy kategorii BMW czy jakiejkolwiek innej nie, uczestnicząc w szkoleniu teoretycznym można samemu nauczyć się przepisów prawa ruchu drogowym zdać egzamin w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego i potem dopiero zacząć szkolenie praktyczne można też na kategorie będą zdawać własnym pojazdem w tej chwili przystosowanym oczywiście do szkolenia egzaminowania takie zmiany weszły w tamtym roku takie ułatwiające tym celu kandydatom na kierowców zdaniem tego egzaminu tak natomiast nie obawia się, że nie będzie tych miejsc rynek nie znosi próżni przedsiębiorcy, którzy zauważą możliwość pozyskania nowych środków, czyli zarobienia po prostu pieniędzy będą otwierać takie ośrodki doskonalenia techniki jazdy, jeżeli będzie popyt to będzie podaż, a w, jakie konsekwencje grożą takiemu delikwentowi, który w, który nie przystąpił, jeżeli nie ruszyli w drugiej części, jeżeli do ósmego miesiąca nie mody kierujący nie przekaże takiego zaświadczenia staroście po ukończeniu takiego kursu wtedy starosta zatrzyma mu prawo jazdy zatrzymał prawo jest on po prostu nie będzie posiadał tego prawa jazdy i dopiero od domu to prawo jazdy nie ukończy taki szkolny, ale zatrzyma w praktyce w jaki sposób dopiero kiedy policja zatrzymała takiego kieruje zarząd panel będzie funkcjonował już CEPiK te jak i wszyscy policjanci będą mieli takie informacje, że ten ta osoba nie dokonała takiego obowiązku poza tym starosta wyśle to będzie decyzja administracyjna taki on być tatą decyzję do zainteresowanych dlatego sprawa chętnie się dopiero kiedy taki kierowca zostanie poddany kontroli tak, ale o ten okres zostanie mu przedłużony okres próbny to tylko wrócimy do naszej rozmowy pan Rafał Grodzicki z moim gościem zmianach nie z egzaminem, ale nie tylko o tym jak młodzi kierowcy będą musieli jeszcze doskonalić swoje umiejętności rozmawiamy w przedpołudniowym Ależ popołudniowym programie Radia TOK FM informacje z słowem przekona się ponownie w naszym studiu wciąż Rafał Grodzicki widziało dos wydział spra w bezpieczeństwa ruchu drogowego wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego w Warszawie dobrze powiedziałem bardzo dobrze pan też egzaminatorem prawda tak działamy kierowców niezdyscyplinowanych i może tak to w 1 słowie określić się kierowców kierowcy w naszym kraju są dobrymi kierowcami tak tak przynajmniej się określają i tak to obserwuję natomiast największą bolączką największym grzechem polskiego kierowcy nie przegap nieprzestrzeganie przepisów prawa ruchu drogowego również po części nieznajomość przepisów ale kto się zmienia jeśli chodzi o tych, którzy podchodzą do egzaminu na przestrzeni lat, bo od wielu lat pan egzaminu jest od 10 lat egzaminy kandydatów, a kierowcy świadomość jest większa gniewem przewidywanie konsekwencji zmian, jakie może doprowadzić niebezpieczna jazda jest też wyższa jak pan to co tak w tej chwili coraz lepiej oceniamy tych młodych adeptów sztuki kierowania przez podniesienie poziomu również szkolenia przez działania różnych instytucji, które działają na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Narodowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego strategia i wojewódzkich rad czy działanie różnych instytucji takich jak wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego przynoszą powoli skutki ta świadomość wśród społeczeństwa rośnie zmiany przepisów również powodują to, że kierowcy zaczynają jeździć coraz bezpieczniej chociażby ostatnia zmiana zabieranie prawa jazdy zatrzymywanie prawa jazdy na 3 miesiące po przekroczeniu dopuszczalnej prędkości 50 km / h na obszarze zabudowanym to przynosi skutek oczekiwany skutek sami możemy zauważyć, że na naszych drogach już niema takiego pirata, który ponad 100 km / h jeździ po obszarze zabudowanym co już świadomość rośnie, a ja pomijam już konsekwencje takie prawne, które mogą spaść na organie zdyscyplinowanego kierowcę i czytając pana o to jaki mamy kierowcy miał namyśli nie tylko te przestrzegają przepisów, ale jak bardzo są wprawieni na tle innych kierowców Europy, chociaż było popełnić błąd, próbując analizować odrzucać tych Polaków na natłok innych nie wiemy panuje przekonanie, że kierowcy zza wschodniej granicy to raczej gracze nie myślą o innych użytkownikach drogi raczej nie posługują się empatią w kierowaniu swoimi, zwłaszcza wielkimi samochodami to prawda taka opinia panuje my też brakujące w kulturę na drodze kultura na drodze to jest to, czego brakuje właśnie naszym kierowcą pełni tym kierowcom ze Wschodu nie myślą o innych nie mają empatii dla innych to na razie w cudzym słowem kuleje tak u nas, bo przez brak kultury rodzi się też agresja na drodze i nie tylko nieprzestrzeganie przepisów, ale ta agresja nie kulturalne zachowanie doprowadza do jakiś nerwowości z 5 czy pokazania na 1 z nich to tu rządzi, kto porządzi to jest niebezpieczne nasi kierowcy może nasi kierowcy my przodujemy w statystykach w Europie prawda w tamtym roku zginęło na naszych drogach 3202 osoby z czego 13 ponad 13 stanowili piesi z kraju takim jak wielka Brytania, gdzie jest dużo więcej ludzi mieszka tam zginęło w tamtym roku 68 osób, a u nas 1300 to też pokazuje jak niebezpiecznie nasi kierujący jeszcze w autobus stoi w sprzeczności do tego co mówił wcześniej, że nasi kierowcy są coraz bardziej świadomi są bardziej świadomi niż u nich byli jeszcze 10 lat temu szkolenie jest najwyższym poziomie troszeczkę zmieni się egzamin naprawo jazdy troszeczkę więcej wymagamy od tych kierujących tak, ale powoli nie wszystko naraz krok po kroku świadomość, że kierujący będzie rosła i to co się dzieje na drogach na pewno ulegnie poprawie zdecydowanej poprawie deszczowo co do pierwszej części naszej rozmowy, kiedy mówił pan pod zielonym boisku, jakim będą musieli przykleić sobie na szyby z przodu z tyłu, bo kierowcy nowicjusza nie myśli pan, że dla młodych ludzi to będzie obciach żonie będą próbowali robić wszystko, by to taki sposób obejść w nie dać się wskazać takim nie dać się stygmatyzować wśród innych uczestników drogi tak nie uważam nie sądzę, żeby tak było ja powiem, jeżeli moja córka zdobędzie prawo jazdy to ja na swoim samochodzie przykleja zielony listek po to, żeby ona zachowują się zgodnie z prawem, jeżdżąc moim samochodem prawda dopełniła tego obowiązku prawnego, a ja nie będę się wstydził, że na mojej szybie jest przyklejony zielony listek padnie, bo pan świadomość co bardzo wysoka natomiast ci wszyscy młodzi ludzie, zwłaszcza że marzą o tym, żeby nie kupić samochód sprowadził go z Zachodu, bo tak jest dziś stereotyp no bo raczył zielonym listkiem będą myśleć widzi pan ta poprawa poprawa świadomości zaczyna się u podsta w my, czyli wszystkie instytucje, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo w ruchu drogowym zaczynają od przedszkoli szkół podstawowych, a my wchodzimy do szkół i systematycznie podnosimy to świadomość wszystkich użytkowników dróg i 568 latka 15 dwudziestolatka i następne pokolenie to pokolenie, które rośnie oni będą dużo bardziej świadomi niż my pokolenie, które zdawało na prawo jazdy 203340 lat temu, kiedy było mniej dużo mniej samochodów dużo mniej zagrożeń prawda i to nie było aż tak podnoszone to bezpieczeństwo jak jak w tej chwili tych co nie możemy się zgodzić żeby, żeby tyle ludzi ginęło na naszych drogach stąd te wszystkie działania poprawiające bezpieczeństwo, ale będą wracając do tej pierwszej części naszej będą zmiany u tych kierujących, którzy mają przez długi czas uprawnienia zmiany będą nie tylko uwagę, że dobro pochodzą Dragon zmiany będą dotyczyły punktów karnych 24 wraz z 24 test można sobie z tym oswoić użyć raz na pół roku można udać się na takie szkolenie do wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego i zredukuje się 6 najstarszych punktów karnych, ale to będzie można zrobić tylko do końca tego roku od nowego roku nie będzie już takich szkoleń jak wejdziemy w rok 2016 z 1015 ma czy 20 punktami to te punkty nam zostają i takich takiej takiego kursu redukującego punkty Krasne już nie będzie od nowego roku będą inne zasady czyli, jeżeli ktoś przekroczy 24 punkty kierujący będzie musiał przejść do wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego na szkolenie na 4 dni 4 dni po 7 godzin będzie musiało podjąć pracy, ale nie pracuje tak, ale będzie musiał zejść urlop przyjść na 4 dni do wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego i ich uczestnicy w konkursie, który mu świadomi jak on źle zachowuje się na drogach niebezpiecznie prawda i potem przez 5 lat po tym kursie będzie tzw. cenzurowane przez 5 lat jak przekroczy po raz drugi 24 punkty to zabiorą mu starosta zabierze uprawnienia i będzie musiał wrócić do szkoły nauki jazdy będzie musiał zdać egzamin odnowa i będzie traktowany jako ten młody kierujący będzie musiał jeździć zielonym listkiem nie przekładać na autostradzie 100 km / h tak jak już wcześniej mówiliśmy i wiele innych elementów, które dotyczą w tej chwili tylko młodego kierującego, a widzi pan sam pan powiedział, traktując to niejako jako karę będzie musiał wiedzieć, że remis może wytworzyć w Polsce modę na jazdę z zielonym listkiem bardzo dobry pomysł jestem za podpisuje się 2 rękoma, kiedy był zielony listek u nas w kraju w Enstone Polak chciał mnie nie był symbolem obciachu, ale populacje tutaj może z tym nie właściwych słów użyłem, że to jest kara jeżdżenie z zielonym listkiem dlatego, by nie traktował go karetek do mówienia na swoim samochodzie taki listek przyklejają, ale może dla niektórych tych właśnie królów szos, którzy przekraczają, dokąd zezwolono prędkość będzie to jak pan powiedział obciach chciałbym, żebyśmy zwrócili uwagę na jeszcze 1 rzecz od 2015 roku proszę nie poprawi jeśli się mylę w egzaminie tym praktycznym egzaminator zwraca też uwagę nie tylko kierowcom kandydat na kierowcy przestrzega przepisów nie tylko czy w sposób bezpieczny prowadzi pojazd, ale także czy w w sposób ekologiczny co pojazdem się obchodzi jest coś takiego jak tylko Drive nikt tak tak od początku tego roku 2015 na egzaminie są 2 dodatkowe 2 zadania, które sprawdzają czy kierujący potrafi w ogóle jeździć czy prawidłowo zmienia biegi czy po biegu drugim nie ma i 56000 obrotów na minutę tak tylko potrafi zmienić bieg 1234 do 5 osiągać prędkość 50 na godzinę czy nie chamów czy hamuje silnikiem czy przed zatrzymaniem się przed sygnalizacją świetlną zmieni zdejmie nogę z gazu czy zredukuje bieg na niższy, a nie przy prędkości 56 km / h wciśnie sprzęgło włączyć luz i tak dojeżdża do skrzyżowania to jest nieprawidłowe i NATO od tego roku egzaminator zwraca uwagę podczas egzaminu ktoś, kto oblał z tego powodu tak zdarzały się o osoby, które oblały z tego powodu, ale to tak jak na wstępie powiedziałem sprawdzamy czy ktoś w ogóle potrafi jeździć, czyli normalnie zmieniać biegi hamować silnikiem to też jest defensywna jazda, która pozwoli nam zobaczyć coś dużo wcześniej, że to światło to jest czerwone przed nami i nie dojeżdżamy z prędkością 56 km / h do tego świata, a potem nagle hamujemy tylko hamując silnikiem, redukując bieg widzimy wcześniej to światło jest to i ekologiczne i bezpieczne, bo ta te zadania, które są powiązane z Eco Drive, więc wiem również są powiązane z bezpieczeństwem ruchu drogowego to były pojedyncze przypadki, gdy ktoś naprawdę nie jest inie dlatego może, że aż tak nie nauczyli go tam jeździć, ale czasami na egzaminie stres, który osoba egzaminowana ma nie pozwala na pokazanie swoich wszystkich umiejętności które, które posiadał te jest to dla niej nowa stresująca sytuacja, że ktoś siedzi ocenia jej gwiazdy czasami się tak zdarza, że zamiast biegu piątego na drodze ekspresowej czy o podwyższonej prędkości włączy biegł pierwszy wie pan co może się zdarzyć przy prędkości 70 na godzinę włączyłem bieg pierwszy w samochodzie nową próbuje gwałtowne hamowanie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu ruszyły z Bytowa obrażał też próbuje sobie wyobrazić takiego taką osobę zdominowaną, która trafia na niezbyt przychylnego egzaminatora czy pole do interpretacji czy ktoś jedzie ekologicznie czy też nie jest bardzo duży jest uznaniowe powiedziałbym jeśli ktoś łamie przepisy skręci tam, gdzie jest zakaz skrętu to popełnia w błąd, który dyskwalifikuje go i nie może już kontynuować egzaminu nie dostanie prawo jazdy musi go powtórzyć natomiast po jakie są kryteria oceny czy ktoś czy ktoś, kto jedzie ekologicznie czy też nie na pewno można, by tak stwierdził czysto uznaniowego tak pan powiedzieć, ale egzaminatorzy to są osoby ze świadomością, że dzieci po trzeciej lub żołnierzy z, a nie rozumie jest zapis w rozporządzeniu o obrotach, które mają się zawierać przy zmianie biegu między 1802600 obrotów na minutę tak, ale nie wszystkie pojazdy są wyposażone w obrotomierz prawda pan jako kierujący kierowca doświadczony wie, że jedzie na biegu pierwszym za rusza na biegu pierwszym nieraz nie piło się tego silnika do 5000 obrotów tak to słyszy pan to pan wie pan czuje od razu, a egzaminatorzy to są doświadczeni i wcale nie złośliwie jak pan to określił ludzie próbują założyć, że tacy się zdarzą nie, mówi że tacy są rozumie nie zdarzają się, ale możemy przyjąć założenie, że może gdzieś w naszym kraju się takich zdarzeń, który będzie miał gorszy humor, ale na pewno też człek doświadczony, który będzie wiedział czy ta osoba potrafi zmienić bieg potrafi hamować silnikiem, a nie włącza luz nie ma takich przyzwyczajeń i naprawdę to są promile u osób, które nie zdały egzaminu z tego powodu co chwilkę będziemy musieli kończyć dziękuję panu za rozmowę pójdziemy sprawdzić czy są dobrym kierowcą przeze mnie pan bardzo proszę bardzo prosta, ale myślę, że z tego co wiem przejrzał pan setki tysięcy kilometrów i taką część jego celem są z autostrad kruszyw uwagę, że osoba po egzaminie przejechała 300400 km od doświadczeń doświadczeń możemy mówić po 3004001000 km od atomowe może być uznane za doświadczonego pan Rafał Grodzicki 3 wydział ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego nie WORD w Warszawie był moim gościem dziękuję bardzo dziękuję bardzo ja też państwu dziękuję w imieniu swoim powodzian dary Krzysztofa Woźniaka Przemysław Iwańczyk kłania się tu przedpołudniowe popołudniowe program Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA