REKLAMA

Jakie będą konsekwencje skandalu w Volkswagenie? O tym Jacek Balkan

Post Factum
Data emisji:
2015-09-23 18:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:03 min.
Udostępnij:

Od tego jak szybko i w jaki sposób upora się niemiecka grupa ze skandalem wywołanym zaniżaniem emisji dwutlenku węgla w silnikach diesla, zależy czy jest to w ogóle możliwe.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum słuchamy Radia TOK FM 23 minuty po godzinie osiemnastej tak jak państwo przecina słyszeli w informacjach o szczyt unijny wystartował Anny o godzinie dziewiętnastym będziemy o szczycie unijnym mówili w radiu TOK FM mamy nadzieję, że do godziny 19 już jakieś informacje z Brukseli napłyną szczytu nie dotyczy kryzysu migracyjnego, ale po godzinie 19 będzie z nami pani zna zasady i straż ze stowarzyszenia interwencji prawnej, a teraz wracamy do tematu, który od Rozwiń » wczoraj jest 1 z najgorętszych tematów nie tylko darem na rynku motoryzacyjnym w studiu Jacek Balkan dziennikarz motoryzacyjny, prowadząc już znany państwu program codzienny magazyn motoryzacyjny Witaj witam dzień dobry no, więc właśnie jak to zacząć kozie i paradoksalnie właśnie teraz my za 1015 latek będzie mówili o tym, o tym dniu o tej aferze spalinowy skandal w was o rozwagę w krajach co ich aż sam napisałem kilka książek w historii motoryzacji różne rzeczy się udziałem w tejże historii byli zabierani klienci byli oszukiwani, a sprzedawano im samochody niebezpieczne przy każdej prędkości sprzedawane samochody, które wybuchały podczas kolizji, w których teoretycznie nic nie powinno się złego stać w nowo z czymś takim w takich czasach diabeł karty rozdaje on kimś, kto się skończy, bo to jest uderzenie w markę, która nie tylko w Polsce kojarzyła się z solidnością z trwałością z niesamowitą pieczołowitością jeśli chodzi o spełnienie spełniają norm w Polsce często na dobry samochód, mówi że bossów odwagę tak to niema niema inaczej to jest taki mit, który dla wielu, którzy zaufali, a i kupili takie samochody tam produkowane po jest od 20000203 . do nawet 20001112 . bardzo w bardzo bardzo wysoką karę zapłacili za takie postrzeganie tej marki na nie jest to firma która, jeżeli chodzi już nie rozmawiamy o jakości pojazdów ich długowieczności, która w tym momencie odstaje od innego co jest jakoś tam normą, jeżeli chodzi o samochody japońskie koreańskie włos i francuskie, a bardzo często biorąc pod uwagę poszczególne modele są one zdecydowanie bardziej awaryjne i kłopotliwe i droższe w naprawach niż porównywalne samochody często tańsze zapewniające podobny komfort osiągi na produkowane przez inną firmę, więc to jest mit, który w Polsce akurat bardzo głęboko zakorzenione, że audi volkswagen to są dobre furę nową falę przejęć innych konkretów volkswagen za pomocą specjalnego oprogramowania łamał ustawę o ochronie klimatu to brzmi mówienie, że jakoś niebezpiecznie z 1 strony, a co w praktyce to oznacza, że chodzi o dwulitrowy silnik diesla, ale nie ten napompował zyskiwał czas tylko już z listwą common Rail, czyli to jest ta nowsza generacja silników produkowane od 2008 roku silnik o pojemności 2 l montowane w stanach Zjednoczonych w kilku modelach firmy volkswagen i w niektórych modelach firma audi Europie montowane praktycznie we wszystkim to są od volkswagenów golfów w górę, czyli passat to są audi od, a 3 w górę łącznie z tym naprawdę dużymi, a 6 to są wszystkie seaty oprócz tych najmniejszych to są wszystkie skody oprócz tych najmniejszych to jest 1 z najbardziej popularnych silników produkowanych przez ostatnie lata bardzo chwalony zresztą przez klientów w porównaniu z poprzednim dwulitrowe mierzona tzw. pomp wtryskowych, na które znowu był potwornie awaryjne potwornie w ATM od 2008 roku produkowane nie sprawia już większych problemów eksploatacyjnych, w czym problem w drugą w tym że każdy silnik coś tam z tej rury wydechowej w coś tam z tej rury wydechowe się wydobywa i teraz musimy to sobie rozdzielić na Europę i na stany Zjednoczone, jeżeli pozwolisz w stanach Zjednoczonych, a ktoś taki mit przekonanie przez wiele lat panowało, że Bizoń ropą, która zresztą nie była jeszcze jakiś czas temu dostępna na wszystkich stacjach benzynowych ani domu używają benzen inne Nisko okna nowej często też ale, ale benzynę, a ropa to dość ciężarówek, więc stację benzynową, na której można było kupić olej napędowy to było gdzieś tam przy autostradach wielkie trawki takie potężna, bo największe pikapy były wyposażone w silniki wysokoprężne i to firma volkswagen podjęła walkę na rynku amerykańskim oto, żeby Amerykanie przesiedli się do dywizji to wszystko to jest efekt bardzo przełomowego czasu rok 2007 wielki kryzys finansowy wtedy dochodziło do aktów spekulacji Toyota prius, które zużywały faktycznie mało paliwa Nówka sztuka kosztowała w salonie tam 25  000 USD na amerykańskim eBayu 32 zapisy na te samochody były ogromne, bo to mało palił w, a ropa drożała w mało, bo potwornie zniszczony w gmachu wzmaga przeprowadziła ofensywę zresztą wydają się, że dość udaną inna na rynku amerykańskim, pokazując samochody marki audi, pokazując samochody marki volkswagen wyposażone w King Wizards, czyli czyste diesle, a w inne silniki wysokoprężne, które umożliwiają przejechanie ileś tam tych kilometrów na 1 tankowaniu i przy okazji oszczędzają naszą planetę razem, czyli zużywa zużywają niewiele paliw kopalnianych zużywają niewiele paliwa jak i zapewniają niezłe osiągi te wszystkie silniki są turbodoładowane jednocześnie emitują niewiele szkodliwych substancji i mając tutaj namyśli szkodliwe substancje to zawsze myślimy o tym, dwutlenku węgla, który przecież jest okolica aż w ale tu nie chodzi tylko łącznie o dwutlenek węgla chodzi o tlenki azotu np. dużo groźniejsza na cząstki stałe dużo groźniejsze i to już jest coś co ma bezpośredni wpływ na jakość życia, zwłaszcza dużych miastach, ale też nasze zdrowie i to wpły w niebagatelny, ale przecież w każdym kraju w stanach też testy i 8 i to właśnie jest cały Bajer w te samochody, zanim trafiają na rynek tak samo dzieje się w Europie przechodzą homologację, a dostają homologację przechodzą testy na sąd testy laboratoryjne, a więc cha cha do samochodu podłączony jest komputer diagnostyczny już auto jest wyposażone w różnego rodzaju czujniki i sądy, które nie są w stanie bardzo precyzyjnie podać ma emisję różnych substancji, które wydobywają się z układu wydechowego na nogi po podłączeniu komputera diagnostycznego samochód przechodzi w taki tryb testy powietrzne i podczas tego testu auto faktycznie ja mieści się w tych bardzo wyśrubowanych normach emituje bardzo mało wszystkiego, choć w nas po od 5 tej kostki diagnostyczne jeździ tak jak on wymyślił to sobie producent zużywa więcej paliwa emituje więcej co 2 jeżeli, więc nieraz was ten moment właśnie zaskakujące czy jeśli jestem jakimś inspektorem w stanach robią ten test to ja mam tą kostkę tak to za grzechy to mi zależy na tym, żeby żyć, żeby zbadać jak jest możliwe, że ja badam ten samochód w takim teście laboratoryjnym wychodzą mi wszystkie wskaźniki zgodnie z normami, a później nagle nie, ale widzisz tego tego później to nikt nie sprawdza czy taki samochód jest dopuszczany do ruchu i potem się już, że klienci im bujają z tym n p . że ten samochód trochę więcej pali niż obiecywał producent wszystkie samochody którymi jeździmy jeździmy tu w Europie panu trochę więcej niż obiecywał producent, a w stanach i inni ktoś się wkurzył parę lat temu była taka sytuacja, że finalny koncern Kia Kia Hyundai 1 został pozwany do sądu aż grube pieniądze właśnie za to, że samochody palą przeciętnie litr więcej jutro zwracają pieniądze właścicielom tych samochodów za tonę spalone paliwo na Europę takie rzeczy przechodziły, przechodząc pewnie jeszcze nabyć może się to zmieni, ale coś czuję, że jeszcze będą przez jakiś czas przechodziły w stanach już nie za bardzo i niezależna on ośrodki badawcze w wielu sprawach swoje ręce na jej zaczęły porównywać sprawdzać co się dzieje, że są takie bardzo duże rozbieżności między tym co deklaruje producent, a tym co potem klienci podczas jazdy, że to jednak nie 4 ,5 l tylko np. 6 , 5, a to różnica jest już znaczna jak coś dzieje my tutaj przy okazji wyszło, że nie tylko o zużycie paliwa, a z tym wiąże się to przecież emisja co 2 i emisja tych tlenków azotu i talent aktorski zespół rezer w zawsze w te obowiązują w każdym dobrym kryminale taka zasada, że w, kto na tym tle Chris Froome prowadzi bardzo zależało mniemania niewinności, ale wyraźna, ale różne rozwiązania w planach, ale obiekt przybiegł jakiś szalony ekolog rozumiesz z komputerem, niż by przyrządami pomiarowymi takie wozy nagannym w stanach czy też konkurencja stwierdziła, że mimo tutaj mamy dobry sposób, żeby walnąć w kąt w złej ktoś mógł udać tylko w stanach, chociaż było robione też jak przez Europejczyków to po torze to wyszło z Ameryki to pozwoliło rozkręcić się tej całej gigantycznej aferze na cały świat bo gdyby coś znaczyła w Europie coś czuję, że mogłoby zostać mogłoby to być bardzo jakoś tak zamiecione pod pod dywan szybko nawet byśmy się nie zorientowali w niektórych krajach w dziś to nie jest tak, że się, że osiadł ekologia tutaj chyba nie podejrzewał też konkurencji, a dopiero się w najbliższych miesiącach pokaże co ta konkurencja ma za uszami, a niewykluczone, że ma sporo i raczej podejrzewam, że ktoś po prostu wpłat na dobry pomysł może nie tortu to złe określenie, że ktoś wpadł na trop również takimi samochodami po prostu się w kurzu a, a i zaczął badać poświęcił ileś tam zaangażował złych ludzi no i teraz ma tego efekt pewnie książka napisz może je w Chorzowie na ten temat z walki Dawida z Goliatem mniej chaotyczna volkswagen golf to nie jest tak, bo to tutaj na razie nie mamy tu to tytuł tu nie ma takiej sytuacji jak już bywało wcześniej, że to jest to nasz żal, że cała rzecz cała energia koncernu, który został przyłapany na czymś fajnym jest skierowana przeciwko komuś nie na razie o 11 mogą zrobić to się rozmnażają w pierś no tak się to wszystko skończy to zobaczymy tu tak się volkswagena Martin Winterkorn podał się do dymisji to jest pierwsza ofiara, aby kurs akcji straszliwie spadł w Niemczech prasa szaleje twierdzi, że to jest czas nie tylko przemysł motoryzacyjny, ale w ogóle w gospodarkę niemiecką długofalowe konsekwencje tego powinny być zawsze wydaje się, że jeżeli chodzi o tę niemiecką firma ma on i volkswagena jako grupa i od 2 marki volkswagen audi w stanach Zjednoczonych sprawa jest już pozamiatane, a nieprędko odzyskają zaufanie klientów i myślę, że to już jest zaorane natomiast jeść, żeby sobie weźmiesz do serca taki fakt, że mówimy o 11  000 000 samochodów z czego połowa może, więc została sprzedana w Europie i te samochody emitują od 5 do 20 × więcej o bardzo szkodliwych substancji niż powinna to k myślę, że sam masz ochotę podpalić sądzą film i nie jest wykluczone, że cała ta afera to jednak się trochę do powolnego upadku całego koncernu volkswagena przyczyni się w państwach roczny syn z miłością na volkswageny, bo być może naszych oczach odejdą w przeszłych rosła jak wy Jaś żarty żartami, a od 5 do 20 × więcej szkodliwych rakotwórczych substancji w powietrze miliony samochodów nie są żarty gość w nasz rząd mówiąc są no nie czuje się z tym komfortowo i jakość też tak już chęć psy ciężko będzie przekonać ludzi, że to już nic się nie stało to ta ilość dostawał krople kwasu siarkowego za każdym razem, kiedy kupujesz jakiś na ich rzecz, jaka czeka na koniec dodajmy, że dość, jaka w momencie, kiedy był za moment miejmy nadzieję prezydent podpisze ustawę antysmogową wpłat na jakość powietrza w naszych miast zaskoczą to 2 rzeczy się zbiegają w tak ciekawym punkcie, ale czas nas goni bardzo dziękuję tobie za dzisiejszą rozumiem dziękuję Jacek Balkan dziennikarz motoryzacyjny znany państwu z programu codzienny magazyn motoryzacyjny w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA