REKLAMA

O restrukturyzacjach górnictwa, Polskich Portów Lotniczych i PLL LOT

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-09-24 12:40
Czas trwania:
14:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze dwunasta 41 Wojciech Kowalik witam w raporcie gospodarczym zaczynamy nasz dzisiejszy program od przeglądu rynków najpier w ten walutowym euro w tej chwili wyceniany jest na 4 zł i 22 gr dolar na 377 frank szwajcarski kosztuje 3 zł 86 gr teraz rynek giełdowy tam dzień zaczął się wprawdzie od wzrostów, ale mniej więcej godzinę temu nastroje inwestorów dość wyraźnie się pogorszyły w tej chwili WIG szeroki indeks idzie w dół o 4 %, a indeks 20 największych Rozwiń » spółek, czyli WIG 20 w dół o prawie 80 tych procent jeszcze z ciekawych informacji ze światowej gospodarki norweski bank centralny obniżył dzisiaj stopy procentowe do rekordowo niskiego poziomu 75 % to zaskoczeniem, ale takie działanie ma pomóc podźwignąć gospodarkę, w którą już uderzają niskie ceny ropy naftowej baryłka ropy Brent w społeczne kosztuje dzisiaj nieco ponad 48 USD raport gospodarczy, a gospodarczy temat nr 1 z czwartku to odłożenie sfinalizowania programu naprawy polskiego górnictwa ministerstwo skarbu poinformowało przed południem, że nowa Kompania Węglowa, która miała być kluczowym elementem tego planu nie powstanie w zakładanym terminie, czyli do 30 września, a właśnie do takiego terminu rząd zobowiązał się jeszcze w styczniu w czasie negocjacji z górnikami teraz ministerstwo skarbu tłumaczy, że potrzebuje więcej czasu na opracowanie takiej Formuły nowej spółki, do której to Formuły zastrzeżeń nie będzie miała komisja Europejska no bo dotychczas przypomnę plan był taki, żeby udziały w nowej Kompanii Węglowej miały tylko państwowe spółki to z kolei mogłoby oznaczać, że Bruksela uznałaby to za niedozwoloną problemy pomoc publiczną i wówczas cały plan w konsekwencji mógłby runąć w takim pesymistycznym scenariuszu wtedy oznaczałoby to bankructwo Kompanii Węglowej i zwolnienia 40  000 górników naszym gościem telefonicznym jest ekspert ds. górnictwa dr Maciej Bukowski z Warszawskiego Instytutu studiów ekonomicznych dzień dobry rok czy to oznacza Ano to oznacza, że program restrukturyzacji górnictwa odsuwa się w czasie pana zdaniem na jak długo nie myślę, że domki mało jakoś tam mogły grać na czas, bo tak naprawdę obecnych warunkach rynkowych, kiedy noc rano węgla ma na rynkach światowych spadły poniżej 50 EUR i dostać nie oznacza, że polskie Górnictwo państwo, że jest bankrutem, a Night Help to co pan robi to coś robi opozycja myśl to także robią związki zawodowe tylko udawanie to się nie stało Otóż po no tak właśnie z poszczególnych Państwowej od wymogu co oznacza dla branży ta dzisiejsza decyzja ma na razie nie będzie łatwej ścieżki obok w miarę łatwo ich córki, a nawet i w każdej trudnej sytuacji, a które trzeba ich aż bolesną restrukturyzację i dlatego się od odpadał w przeszłości, kiedy warunki rynkowe, bo dobra mamy ogromny przerost zatrudnienia w kopalniach aż o rok sięgające nawet dwukrotną i ona po prostu muszą zniknąć od praw osób chciała zamknąć kopalnie, których żołnierzem, bo na taki dialog, który wydobywa jedno tonę węgla wyraźnie powyżej kosztów rynkowych, lecz koncentrować się tylko na to Kopania tego dnia znacznie mniej ludzi, która mają znacznie lepsze warunki geologiczne ma parking inni nie kibic ma prawo odwołać nieletnich ten komunikat pojawia się na prawie dokładnie miesiąc przed wyborami myśli pan, że obecny rząd zostawia problem górnictwa swoim następcom maszerować będą gotowe kupione produkty tak szybko odmienna ono na rynkach światowych Skowronek ospałość wszystkie ceny surowców i na krawężnikach spowolniła American Heart Angel Wawel bomby tak szybkim czasie doganianie Koralina, dlaczego to w Kotonu, dlatego że formy ten wątek jego poprzednik Jan Kulczyk Oil równie winna opozycja jak i kafejek i koalicja rządząca naprawdę nie pomogą nikt nie zrobi tego należałoby zrobić prywatyzować spółek górniczych w dr Maciej Bukowski z Warszawskiego Instytutu studiów ekonomicznych bardzo dziękujemy raporty gospodarcze, a my zostajemy w temacie restrukturyzacji tylko tym razem zmieniamy branże w studiu gości Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego dzień dobry dzień dobry to prezes polskich portów lotniczych dzisiaj mówi posłom sejmowej komisji infrastruktury o efektach restrukturyzacji swojej spółce kosztowała ponad 200  000 000 odeszła spora część załogi, ale to chyba taki udany przykład restrukturyzacji to rzeczywiście jest wyjątkowa sytuacja, kiedy w spółce Państwowej, a więc udaje się przeprowadzić sprawnie restrukturyzację i wejść w bardzo dobrymi wynikami po tej pod restrukturyzacji także na brawa dla dla zarządu wszystkich, którzy uczestniczyli w tym procesie jedyna negatywna rzecz, która wynika z tej restrukturyzacji dobrych wyników to apel jest taka, że istnieje ryzyko, że będzie ona zachęcała władze lokalne w różnych częściach kraju do budowania lotnisk, których już jest dużo i które już dzisiaj są po prostu postęp w Wapnie z naszego lotniska w Radomiu właśnie to jest 1 spółka lotnicza, w której ta restrukturyzacja już się zakończyła w drugiej polskiej największej spółce z tej branży, czyli polskich liniach lotniczych lot ta restrukturyzacja jeszcze trwa i potrwa do końca, aby roku nowy prezes w zasadzie pełniący obowiązki prezesa LOT-u FM Marcin Celejewski nie ma łatwych początków rada nadzorcza z zaktualizował plan finansowy dla LOT-u poprzedni prezes zapowiadał 130  000 000 zysku na działalności operacyjnej, czyli na tej podstawie, na które linie lotnicze powinny zarabiać nowy prezes teraz, mówi że nowa będzie 0 dobrze, jeżeli lekki plus trochę za bardzo optymistycznie poprzedni prezes szacował te prognozy no trudno to kto to to jest w tej chwili oceniać lot jest w o tyle trudniejszej sytuacji niż wspomniane wcześniej w Operze jest dużo bardziej na świeczniku każdy patrzy gotowi na ręce każdy wie lepiej co należy tam zrobić każdy, zwłaszcza z polityków, ale i wszystkich, którzy są blisko lotu chętnie na to za darmo w i to jest to jest na pewno duże obciążenie dla tej spółki, a także takie psychiczne tak, bo nie wiadomo jak się zachować czy robić drastyczne ruchy 33 czy bardziej łagodne nie ja mam wrażenie, że w zarząd zarówno poprzedni, jaki obecne lotu AM to są dobrzy ludzie, którzy wiedzą co o coś co co robić w liniach lotniczych oni mają duże doświadczenie pan Celejewski zbiera doświadczenie w różnych w różnych miejscach, więc jam jestem optymistą tak jak jeszcze parę lat temu, a bardzo w bardzo pesymistycznie patrzą na przyszłość od dzisiaj dzisiaj to się trochę bardziej klaruje no i wygląda to dużo lepiej natomiast nadal przed lotem jest bardzo trudna decyzja o kontynuację restrukturyzacji, ale i przede wszystkim o poszukiwaniu partnera z numerem finansowego i wymyślaniu sobie miejsca na niebie dla od lat lotów w tej części Europy, a myślę, że te głosy, które się pojawiają o partnerstwie z British Airways czy skala mam można spokojnie włożyć między bajki i te linie są w tak trudnej sytuacji borykają się z własnymi załogami Anny ze strajkami, że nikt nie pozwoli sobie na to, żeby kupić patrząc z tamtej perspektywy i jakąś linii środkowej, a może nawet daleko wschodniej Europie w UE, jaką jest lot, które jest nieduża, która ma swoje związki zawodowe, których moich, których ma bardzo dużo, ale i tam na pewno załogi nie zgodzą się na takiej na takie połączenie, czyli inwestor inwestor branżowy nam na bardzo dalekim horyzoncie może w takim razie inwestor finansowy, chociaż przypomnimy prezes Mikosz podał się do dymisji z tego powodu, że 1 z inwestorów współwłaściciel również linii WizzAir no pojawiały się głosy, że ministerstwo skarbu na taką prywatyzację nie chce się nie chce się zgodzić no i tutaj mamy właśnie ten poziom bardzo trudne, jeżeli chodzi o lot, czyli poziom polityczny pocieszające jest to, że nie pojawiają się głosy w partii, która wydaje się że, że zdobędzie władzę w jesiennych wyborach, czyli wpisze, że lot będzie tę wyjątkową spółką, która w nie powinna zostać sprywatyzowana ogólnie to partia jest przeciwna prywatyzacji dalszej w Polsce, aczkolwiek wyjątkiem jest jest to co co jest dobrym czy dobrym sygnałem sytuacja z tym Funduszem inwestycyjnym jest rzeczywiście bardzo dziwna jest to jest także prezes Mikosz pisze otwarty list mówi podaje się do Ros dała do dymisji, ponieważ ministerstwo skarbu nie chce rozmawiać z inwestorem, którego znalazłem, a ministerstwo skarbu odpowiada po 1 czy 2 dniach Ależ oczywiście, że chcemy im i rozmowy na rozmowy trwają tutaj to to jest to jest dziwna sytuacja myślę, że nie zostanie na pewno wyjaśniona aż do kilku miesięcy po wyborach niezależnie od tego, która z partii zdobędzie większość w sejmie i na tej całej sytuacji, gdzie tego całego zamieszania wokół lotu korzystają jego konkurenci przede wszystkim, bo w tym samym czasie, gdy zmieniała się władza w locie 2 pozostałe największe linie lotnicze na naszym niebie 2 i tanich przewoźników po pierwsze, zapowiedziało dziesiątki nowych połączeń z polskiego nieba po drugie, zapowiedziało nowe samoloty na węgierski przewoźnik ma nawet ambicje przeskoczyć lot w przyszłym roku pod względem liczby przewiezionych pasażerów na te warunki rynkowe dla LOT-u robią się coraz trudniejsza na konto na pewno tak to by lot miał swój moment w 10 lat temu, kiedy był monopolistą, kiedy nie było w Polsce open Sky, kiedy nie było tanich przewoźników dzisiaj już jest nr. 2 Bora energia ta i większej liczby lotnisk przewożą więcej pasażerów i WizzAir za chwilę dogoni przegoni lot to to to myślę, że z tym należy się liczyć, zwłaszcza w sytuacji, kiedy lot tak naprawdę trochę też musi dostosowywać swoją siatkę połączeń do oczekiwań Unii Europejskiej musiał ją przecież znacznie ograniczy dzisiaj wraca z częścią trasy otwiera nowe, ale też nie wiadomo jak jak będzie wyglądała sprzedaż na tych nowych trasach, a czy Polacy tak chętnie będą latali do Tokio Bangkoku czy w cieczy czy do innych miejsc które, które zostały wymyślone przez poprzedni zarząd nie wiadomo czy będą kontynuowane przez obecny nurt dodajmy, że sprzedaż biletów na trasy do do Bangkoku na szkodę jeszcze się w ogóle nie zaczęła właśnie, więc to, kto to wszystko utrudnia utrudnia prowadzenie biznesu lotniczego, który jest bardzo wrażliwy na warunki rynkowe, a lot jest dużo mniej elastyczne niż WizzAir czy ANR, które w dno w nadal są napiętnowane tym tym ten stygmat ten trochę tanich linii lotniczych, ale tak naprawdę prowadzą normalny biznes lotniczy z punktu ADO punktu, bo też dostosowują swoje swoje produkty arenę, żeby zachęcić pasażerów rozróżnił trochę politykę bagażową WizzAir nadal utrzyma bardzo restrykcyjną i tutaj gminne i jest na dni to ten produkt jest trochę gorszy, chociaż lata Chopina także nowe jest to jest to rynek na pewno ciekawy bardzo bardzo trudne dla osób minister skarbu, gdy właściciel LOT -u już mówili, że nie widzi na razie potrzeby rozpisywania konkursu na stanowisko prezesa LOT -u Marcin Celejewski przypomnę jest pełniącym obowiązki prezesa w UE to niebezpieczeństwo, że w obecny pełniący obowiązki przetrwa dość niedługi czas na myśl, że wszyscy się z tym liczą tak to mnie jest to spółka polityczną jest to spółka ma bardzo bliska polityce i wyborom uzależniona od wyborów, więc to może być to może być powód tego, żeby nie rozpisywać się w tej chwili tego konkursu myślę, że ten konkurs pewnie będzie rozpisany w listopadzie grudniu to takie szybkie zadanie na teraz już dla nowego prezesa Flocie to, jakie ja myślę, że to co się dzieje w tej chwili w locie jest jest pozytywne zmieniona polityka komercyjną otworzono 500  000 biletów w atrakcyjnych cenach rozpoczęto duże promocje duże kampanie promocyjne to jest to są to są fajne no fajny informacje dostosowywana jest siatka połączeń prezes też mówiło o tym, żeby nie latać jak najwięcej miejsc tylko skupić się na wypełnieniu miejsc w samolotach to jest bardzo dobra polityka także myślę, że utrzymanie tego kursu na no i pilnowanie budżetu to na pewno, żeby w znowu nie stało się to co to jest mieliśmy już po raz do czynienia, czyli z tym, że przy zmianie władzy nagle pojawiają się kolejne zatrudniono osoby rozbudowana administracja i t d . trzeba kontynuować na pewno mi cięcia administracyjne element restrukturyzacji spółki na poszukiwanie inwestora dwunasta 55 gościem raportu gospodarczego był dzisiaj ekspert rynku lotniczego Eryk Kłopotowski bardzo dziękuję dziękuję bardzo miłego dnia, a ja państwu dziękuję za uwagę już za chwilę informacje Radia TOK FM zaraz po nich audycja połączeniem, na które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego raport gospodarczy co audycja do wysłuchania w aplikacji TOK FM na urządzenia mobilne w ww tokfm pl i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA