REKLAMA

Gościem Agaty Kowalskiej był Grzegorz Klaman z Instytutu Sztuki Wyspa

Usłysz Swojego Posła
Data emisji:
2015-10-01 13:40
Czas trwania:
12:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
aż do swojego posła Gdańsk usłysz swojego posła akcja Radia TOK FM prosto z Gdańska przy mikrofonie Agata Kowalska jesteśmy na Targu Węglowym hamujemy, bo ze mną pan Grzegorz Klaman założyciel galerii sztuki wyspa teraz to Instytut sztuki wyspa dzień dobry panu nowy 30 lat kończyć się o więcej niż wolna Polska mogą brać wszystkiego najlepszego ale czego właściwie doręczyć 3 dekady ciężkiej pracy no ja myślę, że przede wszystkim chcielibyśmy mieć większą Rozwiń » skuteczność naszych działań naszych projektów nasi praktyka bardzo zależy od was, że od nas mediów czy jeszcze kogoś innego bardzo złożona sytuacja się, że zależy to tak głównie od świadomości edukacji w roli sztuki, jaka jest w naszym kraju, a myślę, że nie jest to najlepsza kondycja, zwłaszcza działań takich związanych z tematami dotyczącymi niem przestrzeni publicznej miasta politykierzy myślałam, że pan powie, że to tylko zależy od chwili finansów i od niej urzędnicy nie nie myślę, że to stan świadomości, iż taki sposób w jaki my wszyscy raczej nie nie tylko sami artyści nie tylko instytucja artystyczna edukacja szkoła media kształtują wizerunek tego czym jest tzw. dzieło i czym jest tzw. artysta wpływ poszerzonym polu sztuki na 330 lat próbowaliście gdańszczaninem, ale też gości wszystkim w naszym kraju wytłumaczyć rzeczy jest dzieło sztuki, jakim jest z Anną dzieło sztuki jest przede wszystkim zjawiskiem, które nie posiada zdefiniowanych sztywnych granic znaczy może to być wydarzenie na na ulicy może to być działanie efemeryczne typu performance może to być sztuka ciała niezbyt popularna definicja dzieła sztuki nowi ludzie wciąż zajmujemy to jedno jest dziełem sztuki dokładniej zajmujemy się popularną definicją dzieła sztuki razi raczej działaniem, w którym próbujemy w Instytucie im przez nasze praktyki wystawiennicze zajmują się generalnie produkcją idei, które tłumaczą czym jest drastycznie skraca dziwne zachowanie jest twórczość jako taka inna jak ona może pełnić funkcję osiedla zwykłego człowieka Niezgoda ekspert los specjalisty już na pewno nie dla rynku sztuki to nie jest nie tylko założycielem i można wejść w głównym duchem Instytutu sztuki wyspa jest na Wrzosową współodpowiedzialność za skandal z pasją Doroty Nieznalskiej, ponieważ był on kuratorem tej słynnej już wystawy zastanowią się, czego nauczyła ponadto histerezy to już naprawdę wiele lat minęło chyba 15 DAG od tamtego czasu co pomyśli chce teraz tamte wydarzenia moja, więc zdefiniować wyszedł skandal, ale myślę, że wszystkim oto jedno z najważniejszych debat to wolność słowa i roli artysty tym co jest dopuszczalne, a co nie kto te granice stawia w jaki sposób torowi i była to debata na inny, kto rano była 1 z kluczowych debat, lecz tak jak w teraz patrzę dzisiaj NATO to wydaje się, że debata nie przepracowana nam się wydawało 10 lat temu, że przepracowali się, że stało się coś nieodwracalnego na poziomie świadomości odbioru sztuki odbioru zachowania artystycznych tego czym jest przestrzeń wspólna, w której artysta ma prawo czasami ryzykownie dotykać różnych granic ma prawo do pewnej swobody do pełnej wolności okazuje się, że ten temat nie został do końca przepracowanym do nich wracamy teraz w ciągu ostatnich nowość www można powiedzieć takim obrazem tego czy przepracowaliśmy ten temat stycznie jesteśmy otwarci na to, że o zdjęcie genitaliów na krzyżu może mieć różne znaczenia dla różnych grup niekoniecznie znaczy, że autor pieczywo Fułek wsadzić do więzienia to wszystko się nie wydarzyło Holendrzy przykładem na to dowodem na to jest to, że nie widzieliśmy tę instalację od tamtego czasu od wyroku sądu no zobaczymy jej dokumentację na naszej wystawie wyspa 30 i zakładam, że nowe w ziemi w tej wersji narzędzie przywołana oczywiście to, o czym świadczy tak to znaczy ja żyję to zdefiniował szerzej, że nie mówimy to jakiś fragment ludzkiego ciała mówimy o ciele jako takim o jego obecności w tzw. sfery beaconów sferze trzymana jest, dlaczego jakiś stan nagości lub jego odkrycia jest dopuszczalne lub mniej przez kogoś, kto ma zdefiniować na jakich zasadach ma zdefiniować niesie wydaje, że sztuka się bywa skandalicznej ryzykowna, ale ona dość rzadko bawi się bez pokrycia takim takimi wizerunkami myślę, że to jest więcej odpowiedzialności niż niższy niż wariactwa niższy niż powiedzmy zabawy, bo to, żeby prowokować kogokolwiek, więc myślę, że intencje są zupełnie inne cele również ma skutki są, jakie są to znaczy widać ten temat nadal nie jest do końca przedyskutowane do końca zrozumiały przez odbiorców dziś wieczorem będziemy mieć debaty w europejskim centrum Solidarności waszym obok naszego sąsiada na terenach stoczni debaty z kandydatami na posłów między nimi wśród nich Jarosław Sellin obecny poseł prawa i sprawiedliwość typowany na przyszłego ministra kultury ma pan wie pan dla niego jakąś radę albo pytanie no tak mam mam mam taką nadzieję człon takie pytanie, że te strategie którym, które są dla nas niezwykle ważne mówią w ministerstwie kultury o Olek, by w, jaki sposób państwo widzi naszą rolę, a widział, bo przez to, że my jako Fundacja jesteśmy notowani przez ten przez ministerstwo to poważny sposób liczymy na to, że nie pójdzie za zmianami politycznymi nie pójdą gesty ograniczenia pewnej swobody artystycznej że, że jednak jest to o tyle dobre pole Jerzy mówi o sztuce kulturze, że lepiej, jeżeli żeli kontrowersje i wojny kulturowe toczy się za pomocą symboli obrazów niż za pomocą kamieni broni, więc ja myślę, że lepiej róbmy to tam, bo tam mamy szansę to przepracować bez ofiar, a to ciekawe co powiedział mi się leży we współczesnej Polsce wojny kulturowe prowadzi się głównie za pomocą betonu w albo zniszczenia tego co jest myślę teraz terenach stoczniowych Instytut sztuki wyspa była poważnym partnerem w dyskusji w walce o to, żeby to miejsce zachowało swój charakter, żeby je znaleźć nowe funkcje nie tracą z tego co było kiedyś, gdy się, że przegraliście tę bitwę no nie powiedziałbym, że ją wygraliśmy to prawda na pewne rzeczy są nieodwracalne, jeżeli się burzy ileś procent substancji materialnej w Soczi Hals fabrykach infrastruktury technicznej pochylni no no trudno sobie wyobrazić, że będziemy odbudowywać czy kiedykolwiek ktoś odwróci ten proces destrukcji mamy jeszcze coś co należy chronić są dźwigi jest pejzaż kulturowy są podjęte pewne wysiłki ostatnio z udziałem ministra kultury, aby stworzyć pewną konstrukcyjną pewien pomysł wytyczne dla konserwatora zabytków w naszym kraju, żeby to co jest tym w unii dość jasno określone i popularny znaczy ochrona tych takich substancji, żeby u nas stała się również normami znalazłaby zastosowanie w praktyce zwolnienie nie w postulatach niecnie w debatach tylko w praktycznych w przepisach listy bardzo też ciekawe co nazwa wskazuje na dźwigi budynki one są ważne są symbolami zeszły łączą natomiast Instytut sztuki wyspa również ma inne pomysły na to jak zachować pewną pamięć, która może nie kryje się w samych cegłach czy czymś innym wstali tylko w ludziach w jego powieściach jak dorobić się po to, są tzw. praktyki performatywne to tak kontrakt z takim takimi projektami nie subiektywna linia autobusowa n p . którą przyjechało kilkadziesiąt tysięcy ludzi zrobiło kilkaset tysięcy zdjęć filmów zabrał ze sobą ze swoją pamięcią do swoich bliskich do swoich rodzin to co działo w stoczni to są filmy to są projekty artystyczne, które są przez ostatnie 12 lat realizowane w stoczni jest to powstałą ileż istotnych powiem ogólnie obrazów, które mam nadzieję no i powoli stopniowo wejdą w naszą narodową polską Europejską ikoną z terenu to jest nasz cel my chcemy jak wzbogacić strój ikoną sfery poprzez właśnie akcje performatywne konkretny obraz wydarzeń bez nich tak jak pani mówi słusznie nas samych cegły i sama Stal tego nie uniesie, a w myśl, że ważnym i trochę konkurencja pomoże europejskie centrum Solidarności wystawa rzeźby znajduje w 2 potężna też w nich niesamowity sposób zorganizowana jednak w dużej mierze opiera się na symbolach, który przedarł się do podręczników historii do świadomości naszych, czyli znak Solidarności Lech Wałęsa Tadeusz Mazowiecki okrągły stół do nazwy, gdyż jeszcze trochę niżej znam się na ile tu utrudnienia mają łatwy taki konkurent potężny sąsiad mnie nie ma problemu jak proces jest figurą Wałęsy jest to moja ulubiona postać, którą robię projekty z logiem Solidarności z całą sferą ikonograficzną, ale jedno jest 1 główna cecha to się rzuca w oczy brak obrazu pracy brak wyraźnych ikon, które natychmiast wyświetla jeździmy mu rzucamy hasło stocznia Solidarność i ten ruch, dlatego że tych obrazów nie wy generowali ślemy jak artyści, o czym w MON wcześniejsza może generacja, a teraz najnowsza generacja ludzi artystów i to jest nasz główny cel my chcemy, żeby stało się z zasobnikiem do projektów zasobnikiem do kultury o twórczym nie tylko w sensie dosłownym, żeby z, jaką serwuje mi kilka dzików tylko, żeby to weszło, by kino literaturę sztuki wizualne obrazy tak dalej wtedy stanie się częścią naszej kultury na trwałe inaczej nie to już tylko na koniec my, kiedy zapraszacie na otwarcie wystawy, bo jeszcze chyba nie działa tam wystawy zapraszam serdecznie na taką wystawę, która próbuje postaci przepływu nurtu mojej wydarzeń prac dokumentacji filmów wystawa się nazywa wyspa 30 mapa i terytorium otwarcie 9 października o godzinie osiemnastej wystawa będzie czynna do 15 grudnia codziennie od 12 do osiemnastej i będzie będzie też będzie procesem nie jest to wystawa, na której siedzi na wernisaż staną się zmienić co tydzień będą nowe prace nowe zjawiska na sytuację a jaki jacy artyści chowa się spodziewać, bo to są artyści związani z wyspą oczywiście z o od wielu lat, ale też z tych artystów, których którymi wcześniej współpracowaliśmy to Marek Sobczyk Zbyszek Libera, a Ewa Partum nie chciał wymieniać, bo nie lubię wymieniać miasta żyjących artystów już na liście jest po 50 będzie docelowo około 80 kurator, który nie lubi wymieniać jasno proszę, a jeszcze chcę na chwilkę wrócić do tego, o czym pan wspomniał, czyli o tym, o tej próbie przeniesienia treści ruchu Solidarności czy tego czym istotnie czym była stocznia w przestrzeń kultury, a nawet może popkultury w właściwie co chciałby pan przenieść się, w jakich takie zjawisko społeczne czy nie może nawet polityczne może wyłącznie artystyczne co to jest jako jego treść chciałby pan chwyci zdolny to jest kilka kilka rzeczy mógł zostać największym skrócie najistotniejszą rzeczą jest jakby duchowy działania oddolnego działania ducha aktywisty liczny, który moim zdaniem nie zostało z tego pierwszego ruchu Solidarności trans formowane w ruchy ruchy obywatelskie ruchy oddolne taką samą organizację oznaczają widocznie postaci mojego środowiska czy też samoorganizacja artystów aktywistów i ludzi, którzy organizują życie kulturalne ale, ale oczywiście na każdym polu ten rodzaj przełożenia powinien mieć miejsce mieliśmy nadzieję, że dostanie się za naszą pomocą z działem sztuki z udziałem artystów no widzisz tak nie jest tak nie jest od pierwszej wystawy Borowicz szef jest pierwszą wystawę wstąpił do trzydziestym roku ten drugi dowolności razem z Anetą Szyłak konstruować w sali BHP to była pierwsza przymiarka potem już ta wystawa chyba miała miała znamiona radykalizmu się udziału takiego winny sposób organizowania projektu mówiącego o sztuce o polityce MON FOT Grzegorz Klaman założyciel i szef Instytutu sztuki wyspa w tym roku trzydzieste urodziny tej inicjatywy, która raz rozpoczyna się wcześniej niż wolna Polska i do tej pory funkcjonuje bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję zapraszamy na wystawę z rosnących Jeż też państwu dziękuję przenosimy się z powrotem do Warszawy, gdzie informacje Radia TOK FM, a to co do Sejmu Radia TOK FM tu, czyli na Targu Węglowym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJEGO POSŁA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!