REKLAMA

Co piąty nauczyciel matematyki ma braki w wiedzy. O zatrważających wynikach badania IBE mówi Marcin Karpiński

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-10-02 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:43 min.
Udostępnij:

"Wstążka ma długość 20 cm. Należy pociąć ją na kawałki, z których każdy będzie miał długość 2 cm. Ile cięć należy wykonać?" Na to pytanie błędnie odpowiedziała 1/4 przebadanych przez IBE nauczycieli matematyki. Skąd brak elementarnej wiedzy u pedagogów, z których 90 proc. się dokształca? W jaki sposób uczą swoich uczniów?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w dołku 32436 sekund Piotr Woźniak tam ponownie pierwsze śniadanie w toku bardzo dużo życzeń od państwa dostajemy dziękujemy, ale może poczekać z tymi życzeniami do poniedziałku, bo wtedy będziemy mieli urodzinowy pierwszy śniadaniowy program pierwsze śniadanie w toku trzecie urodziny w poniedziałek miło nam bardzo, że tyle czasu państwo z nami wytrzymać państwem gościem jest Marcin Karpiński pracowni matematyki Instytutu badań edukacyjnych dzień Rozwiń » dobry dzień miałby stanąć nowe państwo przyznam się panu szczerze pierwszy raz, kiedy przeczytałem informację prasową to nie za bardzo byłem w stanie uwierzyć, że co czwarty nauczyciel nie potrafi rozwiązać taki był dosyć prostego podstawowego czy rozwiązuję źle podstawowe zadanie matematyczne dla ucznia szkoły podstawowej w nos zdarzyło się to czwarty nauczyciel matematyki no tak to to jest to już jest inna informacja, że jest musiałbym trochę opowieść o tym, badania dlatego, że to moment innych informacji oderwana od reszty może wyglądać rzeczywiście bardzo dramatycznie natomiast badanie zostało tak przygotowane że, żeby ocenić te obszary, w których nauczyciele matematyki ME mają pewne problemy i wymagają wsparcia w tym sensie, że wymagają albo własne i prawne przede wszystkim własnej pracy, ale też pewnego rodzaju pracy ludzi, którzy zajmują się szkoleniami nauczyciele i kształceniem przyszłych nauczycieli czy studentów mogą z tego ci nauczyciele mieli za zadanie w tym badaniu Roland rozwiązać wiele zadań, ale wiele z nich nie będzie to zadanie polegało na tym, że nie rozwiązywać zadania szkolne tak jak uczniowie część tych zadań dotyczyła ją w umiejętności metodycznych nauczyciele liczyli na to, że niechcący wniosek rewia wniosek niechcący, bo chcieliśmy to sprawdzić czy np. różnią się kompetencje matematyczne nauczycieli uczących matematyki, ale kasa 13 nauczycieli bez wykształcenia matematycznego od tych nauczycieli, którzy mają wykształcenie matematyczne chcieliśmy sprawdzić czy stopnia awansu zawodowego na zmieniającą się w umiejętnościach merytorycznych i metodycznych nauczycieli, czyli uzyskanie statusu nauczyciela dyplomowanego, czyli to gwarantuje, że nauczyli śledczy od nauczyciela stażysty okazało się, że nie, że bywało odwrotnie czy staż pracy, dlaczego dlatego, że zregenerował się systemy awansu zawodowego i kolejne stopnie uzyskuje się nie na podstawie już teraz jednie na podstawie tego, jakie są umiejętności nauczyciela tylko na podstawie tego, jakie zgromadzili dokumenty do call kolejnego szczebla 55 % nauczyć nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej uznał, że można dzielić przez 0 no tak to szokujący wynik, chociaż 95 % tak tak to to polegało na tym, że ta te informacje uzyskaliśmy na podstawie takiego zadania, którym nauczyciel miał ocenić czy poprawne jest wypowiedź ucznia, który ten uczeń właśnie to stwierdza gen Adam tam zadanie, bo rozbudowane, ale takie takie stwierdzenia padały wypowiedzi ucznia co ciekawe myśmy wymyślili tego zadania przy biurku tylko zobaczyliśmy właśnie taki zapis w zeszycie ucznia trzeciej klasy pani podyktował uczniowi, że jeśli w działaniu w narażeniu lub dzielenie występuje liczba 0 to wynik zawsze 0, czyli bez względu na to gdzie występuje to 0 tak pani kazała zapisać był szereg przykładów m. in. dzieleniem się z uznaliśmy, że to jest na pewno wyjątek wobec tego daliśmy do testu dla nauczycieli takie zadanie okazało się, że to nie jest wyjątek większość nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ma ma takie mechaniczne przyzwyczajenia myślowe, ale co tu działa rutyna przyzwyczajenie powtarzanie w kółko tych samych zadań bezrefleksyjnie Georges tron czy 20 lat czy 15 lat 10 nieważne w pasażu Tesco to jest mieszanka tego co pan powiedział jeszcze 1, które akurat 1 cechy którą, która wyszła wyraźnie z naszych badań tłumaczy wielkiej olbrzymiej niepewności matematyczne nauczycieli 13 czy nauczyciel nie czują się pewnie na gruncie samej matematyki nawet matematyki szkolnej wobec tego, a bywają świetnymi nauczycielami klas 13, bo to trzeba pamiętać, że oni muszą nauczyć wszystkiego i wobec tego mogą się wyżyć mogą być twórczy wpływ w innych obszarach i są natomiast jeśli chodzi o matematykę są niezwykle niepewny niepewni wobec tego trzymają się utartych ścieżek bardzo utartych boję się odstąpić na krok od tego co wydaje im się, że poprawne co przeczytali w książce podręczników w tym pamiętali, że są w swoje własne szkoły i dokończy się z tym, że ograniczają samodzielne myślenie uczniów po prostu o to by to było widać przykładach z zadań, które specjalnie spreparował liczne także, by szybko wykryć to znaczy pokazywaliśmy nauczycielom różne rozwiązania prostego przykładu w rozwiązania uczniowskie np. uczniowie rozwiązywali takie próby na wkład w klasach 13 takie proste zadanie Podziel 90 przez 15 maja przedstawiliśmy nauczycielom rozmaite sposoby rozwiązania tego zadania uczniów prosiliśmy ich, żeby ocenili czy akceptują to rozwiązanie, a jeśli nie akceptują to dlaczego nie akceptują wśród tych rozwiązań uczniowskich było wiele poprawnych, ale nietypowymi metodami akceptowanie względnie akceptowalny połowa akceptowała tylko powali samodzielne myślenie nie rozwiązywanie zadań wg schematu tak tak 93 % akceptował typowe rozwiązania, a połowa akceptowała nietypowe bardzo błyskotliwe czasami bardzo specyficzne rozwiązania uczniowskie też nie wymyślone przez nas kominka z zeszytów Uczniowski z rozwiązania autentycznym uczniowskich, bo chcieliśmy sprawdzić jak zareaguje nauczyciele, których ma takiego ucznia, który jest też matematycznie, ale chodzi własnymi ścieżkami to jest właśnie brylant oto w matematyce chodzi, żeby myśleć nawet na swój własny sposób tak się rozwija talenty uzdolnienia matematyczne i rozmawiamy o nauczycielach i smutno nam jest, że i tak dużo z nich tak być taki sposób funkcjonuje w swoim zawodzie, ale chyba dużo bardziej niepokojące powinno być to jaki to ma skutek wśród uczniów, jaki wpływ na nich, bo przecież to jest wiedza elementarnej więc, że coś co mówi nauczyciel w szkole to było święte ustala się w uczniach, jakby błędy normalnie nie mnie nie nie to jest groźne, że się utrwala błędy, bo nauczyciele w Polsce na ogół sądowe w dosyć dobrze wykształceni i nie są aż tak strasznie jak jak to wynika z naszych rozmów z 0 no tak to to jest przykład z Wrocławia muzykę nauczycielach, którzy nie potrafili rozwiązać tak nawet w tym wypadku ja bym chciał być optymistą powiedział, że połowa jednak niemal potrafi chwycić zareagować, bo Rosjanie raz do połowy po dobrze to z badania smutne, jakie wnioski z niej mogą wypłynąć co z tym można zrobić no właśnie zrobili państwo badania i co dalej nowym, zwłaszcza akurat w tej dziedzinie i gogle w UE w dziedzinie edukacji Instytut badań edukacyjnych ma taką miał można powiedzieć taką politykę, że badania nie są po to, żeby wykonać badania się dowiedzieć się zawsze proponowaliśmy z oczywiście wnioski wyciągaliśmy z bananem proponowaliśmy pewne rekomendacje co należy zmienić, żeby te trudne rzeczy wymienia niedobre rzeczy, które w składach wynikają poprawić jeśli chodzi o nauczanie matematyki to można powiedzieć, że badania były niezwykle kompleksowe dlatego, że to nie tylko to jedno badanie przekroczyli cały szereg zesta w badań, których chcieliśmy zobaczyć, jakie są kompetencje umiejętności uczniów na różnych poziomach i to jest duży zestaw jak nauczana jest matematyka czy wchodziliśmy do klas rozmawialiśmy z nauczycielami uczniami rodzicami no i teraz to badanie to jest takie naprawdę porządnie zrobione badania nad losowo dobranej próbie 1200 nauczycieli to jeszcze oto co pozytywnego z tych badań wypływali wynika to jeszcze porozmawiam o tym, no dobrze na to by coś co do Bułgarii wnioski z pytań jest takie wnioski z żywych tych z mocnych wyników badań myśmy przygotowali cały dzień zesta w program właściwie zmiany, jakie należy poczynić, by w najbliższych latach, bo zmiana nauczania zmiana sposobu nauczania i zmiana postaw nauczycieli to jest praca na lata rozłożona przygotowaliśmy takie programy z zainteresowaliśmy nim np. rektorów wyższych uczelni kształcących nauczycieli zorganizowaliśmy spotkania zresztą z US z Hufców w pewnym sensie z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej w siedzibie ministerstwa kilka spotkać porozmawiać o tym co należy zrobić, by przedstawić też, jakie są problemy no to utknęło parę miesięcy temu najwyraźniej tak ocenia były jakieś inne pilniejsze zadania nie chcę być złośliwy, ale akurat jesteśmy w tym momencie drożdżówki, kiedy drożdżówki zajęły myśli włodarze edukacji, gdy nad miastem program jakoś nie nie jest tak atrakcyjne, bo to wymaga ciężkiej wielomiesięcznej pracy politycy nie nie lubią wielomiesięczną jest dla ludzi, a razem no tak chyba nawet ważniejsze niż jedno tak, że to mnie tam nie muszę przekonywać Instytutu badań edukacyjnych też bardzo obszerne kompleksowe badania i widzę i co trafił na półkę nie niania nie trafią nie trafiają na półkę, dlatego że no akurat czy w tej mojej instytucji zebrało się grup grono odpowiedzialnych osób my próbujemy pokazać też metody naprawy wobec tego prowadzimy kilka takich projektów, których z, które pokazują w jaki sposób pracować z nauczycielami to jest ten projekt, bo dla bydgoskiego, bo to jest projekt Instytutu badań edukacyjnych, ale podobne projekty proponujemy innym samorządom było zauważyliśmy, że jeśli nauczyciele mają rzeczywiście poprawi swój sposób nauczania to nie muszą już tego przekonanie to, że lokalnie to właśnie drogą zarządzenia od dzisiaj macie uczyć porządnie, bo tego się tak nie da zrobić to się skończyć z drożdżówkami po prostu nie przewidzi niektórych skutków ubocznych, które mogą być gorsze od od tego co się chce naprawić błąd mogą przynieść złe skutki widać elementy też pracujemy pokazujemy jak można pracować z nauczycielami i na dodatek obserwujemy tam w dalszej pracy z nauczycielami, że naprawdę to jest ciężki długi wysiłek, ale nauczyciele rozumieją chcą się łączyć z z naszego badania 50 % wykształca no tak, ale zawsze to jest tak optymistyczny element to przejdźmy do tych optymistycznych elementów pozostał na ostatnie 3 minuty 90 % nauczycieli się dokształca, ale zdecydowana większość z nich nie z zadowoleniem z tych szkoleń, które mają, a części znaczna część nauczycieli dokształca się za własne pieniądze system szkołę szkoleń nauczycieli we można powiedzieć, że w pewnym sensie, że skompromitował nasz test szkolenia polegające na tym, że przychodzi ktoś z zewnątrz i mówi nauczycielom jak powinni uczyć nauczyciele widzą, że ten ktoś sam uczyć nie potrafili, bo nigdy nie uczył albo uczył dawno albo jest sposób prowadzenia szkolenia pokazuje, że on ma nie za bardzo wyjawia jedynie za bardzo wie jak on innych miast miało być pozytywne optymistyczne pozytywne wzorce i zrobić dobrego wynika z tych badań nauczycieli matematyki, a z tych badań nauczycieli wynika tak dobre to, że oni czują, że w tym są w pewnych obszarach bardzo słabi chcą to naprawić to jest pierwszy krok do sukcesu tak to jest najważniejszy krok do sukcesu teraz jeszcze czas, żeby samorządy mądrze lisy skorzystały z tych wyników badań, bo to nie wszystko jedno co się robi w dziedzinie edukacji wiele rzeczy wiele decyzji psuje tę edukację psuje jakość nauczania matematyki też trzeba poprawić system doskonalenia zawodowego nauczycieli, dlaczego całkowicie zmienić to co zatrzymuje zaczęliśmy nasze rozmowy z rektorami kształcący mniej nauczycieli i przyszłych nauczycieli na wyższych uczelniach system kształcenia też trzeba zmienić szczególnie na wydziałach pedagogicznych przygotowujących nauczycieli do klas 13 i mówię tu o w tej części rat czy matematyki z matematyką z przygotowaniem do nauczania matematyki źle nam na wydziałach pedagogicznych bardzo źle netto widać nie tylko z tych badań, ale też z międzynarodowych badań te z, gdzie Polska wypadła bardzo bardzo słabo w tej w tym obszarze miało być optymistycznie na koniec jakoś nie no tak haft wyszło 90 % nauczycieli się dokształca chcą się dokształcać wiedzą, że coś jest nie tak chcą, żeby było lepiej to jest ten optymistyczny wniosek zbadań dziękuję bardzo Marcin Karpiński pracowni matematyki Instytutu badań edukacyjnych był państwem gościem dziękuję tylko z Józefem pierwszy program gospodarczy i Aleksandra Dziadykiewicz potem poranek Radia TOK FM Jacek Żakowski ze studia w Gdańsku Orzeł Międzyrzecz będzie rozmawiał z Krzysztofem Adamskim trójką partii razem do Sejmu z Gdyni, a siódmy 40 dr Henryka Bochniarz prezydent Konfederacji Lewiatan po ósmej komentatorzy Tomasz Lis Tomasz Wołek bez wody katów Warszawy Jacek Żakowski tam w Gdyni na odległość będą rozmawiali kiedyś tutaj mam koleżanki wywiesiły zdjęcie nieobecnego, który był w innym studio może dziś będzie tak samo będą umieli o możliwość spojrzenia na siebie jednak jak państwo oczywiście zapraszam na pierwsze śniadanie wyjątkowe, bo urodzinowe w poniedziałek od piątej do szóstej 40 życzę państwu miłego weekendu słonecznego weekendu do zobaczenia do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA