REKLAMA

O edukacji przyszłości mówią Ewa Krupa i Jacek Siadkowski

Człowiek 2.0
Data emisji:
2015-10-03 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
48:47 min.
Udostępnij:

Polska szkoła potrzebuje reformy, która wykracza daleko poza kwestię tego, czy gimnazja należy zlikwidować. Chodzi przede wszystkim o to, żeby edukacja była dopasowana do nowych czasów, skuteczna i atrakcyjna. Jak to osiągnąć?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w 2000000 i Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa w człowieku 20 powracamy do tematu edukacyjnego chcemy się poznać nowych rozwiązaniach dla edukacji edukacji w przyszłości tak naprawdę o tym jak Polska szkoła powinna się zmienić, by była lepsza niż jest -li, zanim do tego dojdziemy jeszcze tylko o adresy internetowe, które pomagają mam nadzieję, że w lepszym przyswajaniu wiedzy z naszych audycja z matmy magazynu Fokus, czyli naszego partnera merytorycznego w oku Rozwiń » sklep kapeli na tej stronie będzie materiał dodatkowy powiązane z tym, o czym dzisiaj mówimy odnośniki do ciekawych artykułów do ciekawych inicjaty w związanych z edukacją Tarnów do archiwalnych audycji Radia TOK FM na ten temat, a ta się odbyć ten temat różnych odmianach gościła już kilkakrotnie mówiliśmy o podręcznikach grywalizacja kompetencji cyfrowych rabatów zgłosić się pojawi na pewno w rozmowie z zachęcam do odwiedzenia strony Radia TOK FM TOK FM fotka PL Anna audycje odpuścił w dziale archiwum, ale państwo chcieli brać udział w dyskusjach sądów Tłuszcza komentarza i blogi najnowsze doniesienia, aby państwo chcieli napisać do nas adres mailowy człowiek w 2 Rabka 0 Mokka TOK TOK FM polecam się uwaga, jeżeli chodzi o propozycje sugestie krytykę i zapraszam do interakcji także na Facebooku Gutierrez prowadzący na stronę audycji w ww Kopka człowiek kropkę nad edukacja przyszłości edukacja przyszłości albo lepsza wersja edukacja edukacja 20 zemną w studiu Ewa Krupa dyrektor fundacji Orlen w cenach re wita państwa Jacek Kwiatkowski prezes fundacji High light inaczej dobry wieczór państwu zapytam z początku lat o tym, High light inaczej bo kiedy byłyśmy ostatni raz rozmawialiśmy o rywalizacji skądinąd to była szósta wtedy przedstawicielem laboratorium, więc rozumiem, że zmieniła się z województwa to TSH, lecz inaczej to jest nazwa fundacji, która symbolizuje trochę, że jesteśmy dynamiczni jak taki High light c błysk, ale ta druga to, że staramy się podchodzić do problemów rozwiązują społecznych trochę inny sposób przy pomocy właśnie tego błysku stand podatek inaczej sprawa jest nazwa jest na angielską Polskę, by było tak uniwersalny tak no no dobrze tak mnie zaskoczyła ta nazwa, ale już teraz rozumiem, że władca był wciągnęli rzadko jesteście filtry jesteście, z jaką mu już rywali za to rem i specjalistą od rywalizacji no właśnie dlatego chciałem poznać się edukacją przyszłości grywalizacji m. in. w play-off jest taki czas w wyroku, zwłaszcza wtedy, kiedy zbliżają się wybory pobłażliwość początek roku szkolnego teraz ma w sobie ten czas prawdopodobny, bo o w nosie zaczęła wybory zapasem mówi się raz po raz kolejny o reformie polskiej szkoły co w niej zmienić jak to zrobić dlatego ta szkoła powinna być zmieniana to bez oczywiste bo, bo czasy się zmieniają wkładów powinna natomiast regułą w tych dyskusjach publicznych posta w politycznych niestety, jeżeli mówimy o reformie szkolnictwa to się mówi o tym czy ma być gimnazjum ma nie wycinać koniec ewentualnie jest o problemach typu karta nauczyciela płace nauczycieli i t d . w Miastku mówi się nic o konkretnych rozwiązaniach mógłby rozkład unowocześnić z jakąś siłę ją wymienić także była bardziej przyjazna przede wszystkim dla uczniów odczytów dla nauczycieli, ale o tej takiej modernizacji się nie mówi mówisz o kwestiach formalnych oka i płacowych okresy, a o idei takiej idei p t. drobne zrób coś fajnego to naczynia prawda mam rację to jest rzeczywiście wyzwanie mówi się edukacji, bo on tak naprawdę jest to nam bardzo ciekawy i szalenie dynamiczne obszary jako Fundacja Orange mi się w tym obszarze 10 lat już obrad poruszamy, tym bardziej może w ramach dotychczas tej edukacji nieformalnej, niemniej jednak ranny Polska szkoła i zagadnienia związane z systemem oświaty też są nam bliskie MF może też dlatego, że to są tak naprawdę absolutnie fundamentalne wyzwania dla dla nas jako społeczeństwa dla kraju dla innych osób indywidualnych dla firm dla fundacji stowarzyszeń uniwersalne w pewnym sensie, bo dotyczą nas wszystkich edukacja przyszłości od niej będzie zależała także nasza przyszłość i w związku z tym dla mnie kluczowe w tym zagadnienie jest pytanie poco jest edukacja i od tego bym zaczęła dzisiejszą te dyskusje w epoce uczymy dzieci z całą pewnością nie o to, żeby szkoła znajdowała się w czołówkach rankingów, żeby w filtry w hymnie UEFA jest oczywiście miłe samo w sobie, ale to nie jest wcale nie powinien być cel podstawowy fundamentalny w moim naszym rozumieniu my tak postaramy się ciemne interpretować edukacja jest o to, żeby wykształcić mądrych zaradnych życiowo ludzi odpowiedzialnych takich, którzy będą mieli kompetencje przystające do świata, w którym funkcjonują one i rzeczywiście and kluczowe wyzwanie, które przed nami jest białą związana jest z szaloną EHF nie wspaniałą rewolucję, która towarzyszy naszym czasom świat bardzo przyspieszył i wiemy, że będzie się zmienią, bo tak naprawdę po twierdzenie, że jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana już starożytni wiedzieli dzisiejszych czasach brzmi naprawdę bardzo prawdziwie i do tych zmieniających się czasów w świecie, w którym wiemy, że dzieci rozpoczynające dziś edukację będą w 60 % pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją o nich nie wiemy ważniejsze niż przekazywanie bardzo konkretnych czasem informacji wiedzy jest nauka jak się w tym świecie poruszać w tym gąszczu informacji, które nas otacza jak wyławiać te prawdziwe od tych mniej prawdziwych jak obyć się w tym świecie twórcą, a nie tylko biernym odbiorcą treści myślę że, że to jest właśnie odpowiedź na pytanie poco kształcić, jaka powinna się w jakim kierunku powinna być się ewoluować zmiana ma oczyszczenie przeprowadzimy rewolucji nie mamy tego zamiast zamiaru robić, chociaż ta ewolucja nam by się pewnie przydała w systemie naszym naszym polskim nie dotyczy zresztą naszego kraju to jest myślę inne zagadnienie, które spędza sen z powiek ranny Edukatora one na całym świecie są różne ciekawe trendy, które pojawiają się czy w stanach Zjednoczonych ne rów szkół demokratycznych, gdzie tak naprawdę prawo wyboru w dużej mierze obszarów kształcenia rozwoju daje się uczniowie i rodzinie na ruch szkół budzących się, które się pojawiły z w Niemczech w Berlinie kilka lat temu, gdzie rezygnujesz z klasycznego podziału na lekcji 45 minutowe, gdzie tak naprawdę codziennie Rado podejmiemy decyzję czy uczniowie podejmują niejakiego przedmiotów będą się uczyć innych to jest myśl ciekawe bardzo zagadnienie które, którym można się przyglądać ale, żeby odpowiedzieć Nine jak to robić to myślę, że kluczowe jest wejście od diagnozy tutaj nasze potrzeby my n p . w programie mega misja, które właśnie uruchamiamy od tego wyszliśmy od raportu otwarcia opracowanego przez centrum cyfrowe projekt Polska i w tym raporcie kilka takich RM ciekawych obszarów, które wymagają zmiany udało nam się nakreślić znaleźć myślę ciekawy sposób mnie jak w sposób przyjazny taką edukację do przyszłości, a wprowadzić w Polskiej szkole ma ZU za, zanim dojdzie do konkretów chciałbym spytać prezesa Jacka ma podobne spotkania, jeżeli chodzi o edukację po co ona powinna być jak jest cel edukacji jako takiej szkolnej oczywiście, bo mówimy tu skończymy edukacji w ogóle nie tylko o tym co się chodzi do szkoły po coś powinno do niej chodzić tu jestem kresowiaków, że w zgodzie z Ewą na temat tego, że w tej całej dyskusji, która się przewija w mediach i w przestrzeni publicznej na temat edukacji brakuje absolutnie dyskusja temat tego po co ta edukacja ma być na pewno o tym wiemy wszyscy i osoby z Rzymu edukacją mają takie poczucie, że MF podwaliny, na których budowaliśmy system edukacji od wojny, które powstały w w wieku 19 np. electro tamtego czasu nie było za bardzo zaktualizowane w tej chwili przestają działać świat się dynamicznie zmienia zmienia się, na którą w tym świecie odgrywają ludzie wiemy, że w ciągu ostatnich 20 lat, a to będzie dalej postępować praca, którą wykonujemy zmienia się diametralnie z pracy, którą mogliśmy wykonywać w sposób powtarzalny w ten coraz bardziej ta praca polega np. na kreatywności inwencji emisję nowych rzeczy jednocześnie co ciekawe w po 1 z głównych wniosków forum ekonomicznego w Davos i głównych wyzwań strefy są wystawiane przed gospodarką jest wykształcenie duże ilości ekspertów jeśli brakuje ekspertów, żeby zostać ekspertem, ale należy poświęcić wg różnych badań około 9000 godzin na to, żeby uczyć się w dziedzinach jest jest magiczna liczba 10  000 godzin w taki jednoczesne np. 10  000 godzin poświęcają ludzie nie tylko dzieci średnio o nagraniu z gry komputerowe albo różnego rodzaju gry w jedenastce ciekawe jest to, żeby te 10  000 godzin na coś poświęcić swoje, ale jeżeli szukamy ekspertów chcielibyśmy kształcić ekspertów to my powinniśmy oczekiwać, że na te 10  000 godzin ludzi do pewnego obszaru wiedzy chcielibyśmy przykuć wymagane jest albo gigantyczna dyscyplina, której w dzisiejszych czasach, kiedy jesteśmy boksowania bardzo dużą ilością informacji trudno jest trudno albo niesamowitej pasji nigdy nie miał powiedzieć na temat tego Annę jak się powinno zmienić edukacja to ja bym nie dostrzegał w niej właśnie te role znaczy moim zdaniem edukacja powinna wzbudzać w ludziach pasję pasję do naturalnego odkrywania wiedzy ciekawość chęć poznawania nowych rzeczy to bardziej niż nauka całego obszaru różnych dziedzin wiedzy, która bardzo często jak dorastałam po prostu zapominamy mu okazuje same testy na mandatach adwokatem diabła mówi się z 1 strony brakuje specjalistów z list mówi się, że brakuje nam rzemieślników n p . tak brakuje nam spawaczy brakuje nam osób pracujących w branży budowlanej w szeroko rozumianej pytanie brzmi tak dosyć prowokacyjny czy nowe technologie czy taka edukacja, gdzie szukamy pasji daje jednak dzieciakom wolną rękę w tym co by chciały poznawać to pasuje to do tego segmentu, bo oka, jeżeli pod wpływem programistów naukowców to wtedy na pewno edukacja taka o jakim jest fajna, a jeżeli podsumujemy dom jednak ktoś mnie nie tylko tych najbardziej wykwalifikowanych pracowników umysłowych oraz pracowników fizycznych co wtedy dla nich to też będzie dobra opcja to zmienia się w ogóle też wykonywanie zawodów we wszelakich i tak naprawdę te szacunki Unii Europejskiej, a niedawne pokazują, że już za kilka lat 90 % zawodów wszystkich będzie wymagało chociażby podstawowych kompetencji związanych z obsługą komputera internetu, czyli przysłowiowe rzemieślnik czysto ale, żeby mu swoje produkty sprzedawać dostarczać także te kompetencje będzie musiał posiadać, bo inaczej nie zaistnieje na na takim konkurencyjnym rynku w związku z tym myślę, że to są dosyć uniwersalne umiejętności związane z technologią, które będą one wykorzystywane we wszystkich możliwych zawodach docelowo być może, ale w zdecydowanej większości, jeżeli mówimy o zmianach w systemie edukacji ona tę większość powinna do życia w takim świecie przygotowywać do życia nie biernego tylko rzeczywiście takie praktycznej postawy ne, a on ten model dziewiętnastowieczna, którym mówiliśmy, który jest na powszechne nie tylko w Polsce, ale na świecie tak naprawdę służą dużo bardziej masom masowość edukacji tego, żebyśmy nie byli społeczeństwem na jakimś minimalnym poziomie zredukowanym dziś dostęp do wiedzy do informacji jest tak naprawdę na wyciągnięcie ręki w każdym niemalże miejscu statystyki dotyczące użytkowania urządzeń mobilnych smartfonów w szczególności na całym świecie też się bardzo w ciągu ostatnich 5 lat zmieniły i pokazują, że już to jest realna po połowa populacji niemalże wykorzysta w tej chwili ze smartfonów my możemy w parku na ławce się uczyć się, stając w kolejce możemy robić w domu w szkole ne, a młodzież uczą tak naprawdę właśnie poprzez życie w takim świecie cały czas szkoła przestaje mieć monopol tak jak kiedyś miała na wiedzy i nauczyciele też w pewnym sensie na nabycie wyłącznie ranny ekspertami w swojej dziedzinie mecz bardziej istotne wydaje się pytanie co z tą wiedzą robić jak wykształcić świadomych świadomych użytkowników technologii tak, by oni potrafili wykorzystać w sposób twórczy kreatywny wezwie z dostępu do informacji, by potrafili się rozwijać dzięki temu indywidualnie także my jako społeczeństwo dzięki właśnie takim osobom prawo z listą kosztem można zapytać po co przyszłemu sam mechanikowi samochodowemu miał też programowania wydaje się to dzisiaj trochę śmieszne niskie sumy na nowoczesne samochody mknące instruowany jak wiele tam zależą od podejmowania takich tez trans, które obserwujemy tak naprawdę myślę, że we wszystkich dziedzinach naszego życia to strata rewolucja stronom towarzyszy ne naj trzeba być na nią przygotowanym itd oczywiście tacy stolarza np. pracują w tej chwili na drobiazgach CNC, które wymagają jedności zaprogramowania ich ustawienia w taki sposób, żeby być nawet drewno szybciej skuteczniej niż to można zrobić np. przy pomocy piły i ręki teraz też to co warto zauważyć w dyskusji w ogóle o edukacji przyszłości myślę, że konieczne jest spojrzenie daleko w przyszłość w związku z tym, że dzieci, które teraz zaczynają szkołę wejdą na dane tzw. rynek pracy czy usamodzielniła się za kilkanaście lat, a kilkanaście lat popularyzują się takie technologie np. wirtualna rzeczywistość rozszerzona rzeczywistość, gdzie z 1 strony to tworzy niesamowite możliwości związane z EWG z edukacją będziemy mogli się uczyć niesamowitych rzeczy w domu, wykładając na głowę urządzenie, którym zręczność nas do pokoju wspinaczka indeks znajdował się profesor z uniwersytetu Stanforda, ale z drugiej strony też po to, czego chyba im to co musimy założyć, że będziemy coraz bardziej boksowanie informacjami i kluczową kompetencją będzie nauczenie się w jaki sposób tych jest z tej dużej ilości informacji, gdyż te, które są wartościowe inną atrakcyjną Lwów do idei Boga informacyjnego, w którym żyjemy i filtrowania tego wszystkiego co do nas dociera co nie jest łatwe samo w sobie natomiast dla dzieciaków, które cel mówi szef dostają ze smartfonem w rynku wcale nie takie oczywiste wiadomość o tym, wcześnie mówić o audycję kompetencjach cyfrowych raz nawet gdy takie hasło cyfrowi tubylcy nie istnieją prawda nic się tego nie stanie nauczyć albo rzadko kto jest ich nauczyć sam siebie i dlatego młodzi ludzie z pomocy potrzebują pewnych wskazówek uwag i kierunków rozwoju w dokładnie tak potrzebują też, że to jest za mnie określenie, którym w ramach fundacji Orange sobie Hulisz ma jakiś czas temu cyfrowych przewodników i to niekoniecznie muszą być nauczyciele w szkole to są osoby, które rektorem w naszej ocenie począwszy od rodziców przesyłem bibliotekarzy czasem też rówieśników starszych kolegów rodzeństwo osoby, które mogą wprowadzić inne dzieci ranne w cyfrowy świat w sposób, który będzie z 1 strony zachęcały do tego byli rzeczywiście nieco krytyczni wobec tych mediów, bo to w obliczu tego tej ilości danych niewiarygodnych inne, które nas, na które jesteśmy narażeni na co jest niezbędne absolutnie, a po drugie, wybrali inne bardziej twórcami niż konsumentami treści test też m. in . z badań w tej chwili ta granica między wykluczeniem cyfrowym w ramach wykroczenia cyfrowego przebiega mniej więcej w ten sposób wśród młodych to odróżnia netto to wcześniejsze myślenie że, że mamy tych, którzy potrafią korzystać z technologii w sposób aktywny twórczy i takich, którzy są jej biernymi konsumentami, bo tak naprawdę odsetek tych, którzy nie korzystają z nowych technologii wśród dzieci młodzieży są w tej chwili jest na granicy błędu Statystycznego to jest od 1 do 2 % to pokazuje, że w necie nam się to podoba chętnie powinniśmy polubić technologia nadaje wielkie możliwości, ale tak takiego świata bez bez technologii nawet bez internetu już po prostu nie będzie i w związku z tym szkoła całe środowisko ekosystem związany z edukacją, a my staramy się też patrzeć na to szerzej do takiego życia po prostu powinna przygotowywać w no właśnie to jest toczą się mówi internet nie przeminie internet nie zniknie nie można go przeczekać tu postawić mu czoła jak to zrobić edukacji o tym za moment w drugiej części audycji człowiek w 2000000 i witam w drugiej części audycji dzieci w człowieku 20 rozmawiamy o edukacji przyszłości na studia Ewa Krupa z fundacji Orange Jacek Kwiatkowski z fundacji Hajle inaczej i edukacja, która nie zawsze jest tak jak by się mogło nam wydawać nie zawsze musi być edukacją stricte formalną i zasad nauczyciel musi być tym, który przekazuje wiedzę o tym, który pomaga to jest zdobywać tak jak mówiliśmy wcześniej dzisiaj właściwie każdy uczeń może się nauczyć prawie dowolnej Wocial sam w domu są strony internetowe są podręczniki są e-podręczniki, o których mówiliśmy dosyć ostatnio dużo otwarte zasoby edukacyjne pytanie brzmi wtedy, kto może im w tym pomagać pani mówiła pani dyrektor o cyfrowym przewodniku kimś, kto pokieruje poczuje takim uczniem, ale też chyba nie tak rodzice są już zawodnicy pojawią się sami siebie prawda pojawiają się czasami cofam mogą być rodzic może być już starszy brat czy kolega, ale rozumiem lepiej byłoby mieć systemowo takich przewodników jest tam rozsianych po Polsce, żeby pomagać dzieciakom jakoś ten nowy cyfrowy świat oswoić się w dokładnie taka wg tego też tej definicji, którą my stworzyliśmy to są osoby nie, które mają podstawowe, choć po najlepiej by było częścią zaawansowana co najmniej podstawowe kompetencje związane z technologiami natomiast, że potrafią też być takim rodzaju mentora doradcy dla młodych ludzi, bo myślę, że w ogóle rola nauczyciela jako takiego też będzie czy powinna tę stronę ewoluować rząd bardziej niż tym, kto oceniacie cen wzoruje młodego człowieka jestem, w którym pomaga mu dojść samemu do pewnych wniosków doradza foremny w korzystaniu z mediów zwraca uwagę na pewne problemy wyzwania i w swym raporcie otwarcia, które Haendla on dla nas na podstawie analizy środowiska szkół, a w szczególności świetlic szkolnych opracowało centrum cyfrowe projekt Polska wynika, że mnie, że w szkole już w tej chwili, mimo że zdecydowana większość nauczycieli czuje i dobrze rozumie, że technologia może nowe technologie mogą uatrakcyjnić edukację i że dzięki nim tak twierdzi 97 % nauczycieli edukacji jest ciekawsza łatwiejsza jednocześnie 80 % z nich widzi zagrożenia związane z technologiami, więc mamy tutaj dosyć wyraźny rozdźwięk i oczywiście większość z nich też tak naprawdę nie widzi mnie w obecnym systemie przy tej podstawie programowej, jaka funkcjonuje możliwości naturalny sposób leczenia technologii do nauczania przedmiotów traktuje jako coś w pewnym sensie dodatkowego i to jest wezwanie na poziomie i takim rozumienia podejścia do technologii nam się wydaje rzeczywiście to jest możliwe są one są też przykłady wielu fantastycznych nauczycieli, którzy to już robią i tata powiedziała mała rewolucja odbywa się oddolnie, ale takimi osobami wg tego raportu mogliby być wychowawcy świetlic świetlice tez były bardzo ciekawe też się też miejsce w szkole nieco mniej formalne, bo tak naprawdę ma inne cele przede wszystkim służy opiece one funkcjonują 76 po procentach polskich szkół podstawowych i nie ma ani pomysłu to jest takie miejsce, które bardziej są obecnie przechowalnią dzieci to jest dokładnie najczęściej statystycznie padające, skąd skojarzenie i ona jest prawdziwe tam się czasem odrabia lekcje czasem są różne zajęcia artystyczne ruchowe zabawa dzieci one są najczęściej przeładowane i hałaśliwe ne IAM to jest pewna nisza, którą postanowiliśmy w ramach nowego muru kamiennego przez nas program fundacji Orange maga misja wykorzystać w luźnej rozmowy w ocenie jest albo inne niż dostałby się biblioteka w 2 ze Lwowa biletach, ale jeśli miejscem, które teraz bywa nawet byłoby bardziej do takiej edukacji stosowne, bo u nas się Kujawy ze zdobywaniem wiedzy o 2 protesty biblioteki mają najczęściej komputery internet to tu świetlica, dlaczego na to nie stać w bibliotekach czy ostudzi dlatego tam jest nic nie zrobiono tak naprawdę to jest taka daje on znaczy, że główna główna zmiana czy decyzja m. in. była właśnie z tego powodu, że to jest nisza niezagospodarowana zupełnie nie ma żadnego programu w tej chwili w Polsce, który w UB docierał do świetlic, które by był jakimś pomysłem szkodzi samej biblioteki kilka pomysłów znakomitych już jest na scenariusze zajęć związanych z starego typu edukację natomiast świetlice i wychowanka wychowawcy świetlic, toteż kolejne kolejny wielki zasób, którego dotykamy w Polskiej szkole to są osoby, które mają czują się obecnie nie w nieco mniej komfortowej sytuacji niż inni nauczyciele, bo to są nauczyciele niektórzy może troszkę są mniej dowartościowani ideę i myślę, że to jesteś wspaniała rzecz, żeby dać tym osobom szansę zrealizowania się w szkole poprzez dostarczenie odpowiedniej wiedzy kompetencji materiałów, które posłużą do zorganizowania bardzo ciekawych zajęć zajęć, które zaangażują dzieci, które będą bazować na technologii oczywiście nie chcemy zastępować innych form aktywności tylko je uzupełnić te zajęcia miał się odbywać raz w tygodniu częściowo też, wykorzystując można być analogowe formy przekazywania wiedzy natomiast ta przygoda, którą dzięki programowi, bo te są warte fabularyzowany Grzelak, że dzięki, której czy, poprzez którą nabywamy pewną umiejętnością młodzi ludzie będą się uczyć pracując w zespołach, a przy okazji uczyć się zachowanie odpowiednich wobec mediów bycia twórcą bycia osobą świadomą kreatywną zasad bezpiecznego korzystania z internetu praw autorskich to wszystko inne będą mogli przyswajać taki sposób szalenie przyjazny w miejscu, które wydaje nam się może taką atmosferę zbudować otwartości edukacji Bono w odróżnieniu od klasycznej dla klasycznych jak w sali lekcyjnej, ale nie masz rzędów ławek i po prostu jest otwarta przestrzeń wydaje nam się, że ta ta nowa Annie przestrzenie edukacji, którą dzięki temu możemy zbudować, wprowadzając technologie ne, przygotowując w ten sposób dzieci do korzystania z internetu i nowych mediów może być ciekawym na razie jeszcze inne na razie w metodzie eksperymentem, ale może się to potem w ten sposób, że winny przełożyć na jakąś większą zmianę i bardzo tej zmianie będziemy kibicować wierzymy że, że jest wielka szansa właśnie miejsce nieformalne było świetlica to jest oczywiście przechowalnia no tak tak to się jest jakoś poukładało, ale jest to miejsce gdzie, gdzie młodzi ludzie są bardziej wyluzowani pewni z kolekcji czują się swobodnie mogą zrobić tam zrówna VAT, które akurat mają małe na co mają czas Jaskot to jest dobre miejsce na grywalizacji lepsze niż klasa, aby były pograć, by się pobawić z edukacją jest także niestety 1 z ich głównych problemów dzisiaj obecny w większości szkół jest problem ten sposób motywowania uczniów do działania, dlatego że w tym wszyscy wiemy swoje dzienniki oceny w takie wstępne motywujemy uczniów ocenami dajmy im obowiązki oczekujemy, żeby nasze z nich wywiązywać się wywiążą dobrze to dajmy nagrodę z NFZ dajemy im kara, pomijając temat kar, które są tak motywujące wszyscy wiemy to to nie jest rzecz, która motywuje do rozwijania swoich pasji do nawet, iż chodzi oto matka to już w połowie lat 70 zostało opublikowane badania przez profesora la Peregrina, które dowodzą, że nagradzanie dzieci z nagrodami za to, że realizują swoje pasje wpływa negatywnie na motywację np. dzieci, które lubią rysować, jeżeli powiem, że to jest coś fajnego dostaną co np. cukierek to po 3 rundach takiego rysowania cukierek tracą naturalną chęć do rysowania w antologii jest też to, o czym mówi Karol duet ów uchwalenie za osiągnięcia to jedynie dobry pomysł to znaczy warto dawać informację zwrotną informację zwrotną, która jest adekwatna do tego jak ty się wywiązują natomiast remont drogi pomyliłem wciągnął ją zachowanie za potencjał nie jest dobrym pomysłem oni nie mogą palić skoro gotowy jest inteligentna przekonywali się za to wysoką inteligencją zrobiło coś im konkretnego TFI NN natomiast co jest istotne też to, że Anne świetnie motywują ludzi do działania i angażują gry RPG potrafią to, czego nie potrafię w tej chwili edukacja znaczek w naturalny sposób by, budując zainteresowanie tematem powodują, że ludzie spędzają setki tysiące godzin na robienie czegoś co teoretycznie nie ma żadnego związku z jej życiem i my człon wygrywa ja staram się trochę przynosić do szkoły, ale tak jak w klasie można, by zastąpić te oceny dobre złe po prostu np. punktami, za które edycji mam poczucie, że się rozwijają, że z każdym krokiem w edukacji, które wykonują są w coraz szybsze uczenie się angielskiego czy coraz lepiej znają angielski nie jest znowu dostali pałami są beznadziejni to oprócz tego moglibyśmy np. taką zwykłą lekcję zamienić fascynującą przygodą powiedział, że to co robią dzisiaj też np. czescy sposób na uratowanie świata to naturalny sposób budzi w nich chęć poznawania tych Czechy 1 tych obszarów, które się uczą drugą falą, ale też chcemy zrobić w świetlicy, która z racji tego co powiedziałaś czy tego, że to bank się na nieformalne sprzyjają edukacji, bo edukacja i przyswajanie wiedzy, ale lubię w Lublin, jakby naszą taką wolność i dobre samopoczucie Brześciu my dobrze temu w domu uczymy się lepiej to my tą cyfrową edukację, którą chcemy chcemy przekazać dzieciom wychowawcom też myję ubieram forma takiej historii, w której dzieci, które są świetlicy mają poczucie, że towarzyszą w wycieczce, która odbyła się w cyfrowym laboratorium w tym cyfrowym laboratorium muszą na to odpowiedzieć na szereg wyzwań, które wiążą się z tym, żeby opanować to jak dobrze korzystać z technologii wierzymy w to, że w 2 dwójka bohaterów, który został w tej grze psotnik, które jest stąd, więc coś tam wymknąć spod kontroli spowodują, że w edycji będą miały poczucie, że to co będą robić na zajęciach faktycznie będzie prowadziło do realizowania ciekawych zajęć miksują się utożsamiają nie tylko mówi wychowawca, że muszą zrobić, bo to jest ważne dyskutować szukać, żeby pobudzać ludzi nie tylko u dzieci taką naturalną chęć i pasje i dawać powody do tego, żeby się uczył nowych rzeczy właśnie było zostawia się z denatem nad mechanizmem, gdy mechanizm gry jest fajny do nas angażuje w jakiś świat to najczęściej do naszego świata faktycznie już nie przystaje w bilansach to są fakty to nie jest w basenie śmieci co sądy, w których żywność śmieci deszczu takie symulujące rzeczywistość to generalnie oderwanie się tego co jest tu i teraz zabijamy smoki walczymy na wojnie budujemy świat z cegiełek prawda to są rzeczy, których nie ma nie ma na co dzień to jest fajny jest oderwanie od tego co mamy wokół siebie to wyjście wirtualny świat inny świat gry bardzo często korzystają z tego narzędzia właśnie po to, żeby wprawić się graczy w taki stan, który zgoła odmienna tak jak one rzeczywiste życia to miasto co my robimy to systemy zrobić to właśnie budujemy tego dysonansu pomiędzy grą, a rzeczywistością postaramy się maksymalny sposób wokół tematu, który z poruszanych w edukacji cyfrowej zbudować fabułę czy historię, która jest w stół jak najbliżej związane z tym będą robić dzieci właśnie po to, żeby zacierać granice pomiędzy światem rzeczywistym, a wirtualnym, żeby dzieci mają poczucie, że te nowe kompetencje czy wyzwania, które są związane z UE z tym, że w Szwecji internet jest Jerzy coraz więcej zmian zachodzi w nim, że właśnie ten temat wyzwania, które za tym stoją są ciekawe, a nie przekonujemy dzieci, że nawet w tym, że nauczą się tego jak korzystać z internetu czy bezpiecznie wyszukiwać informacje pokonają smoka, ale mówimy oka, jakby nic umieć robić to one świat cyfrowy będzie lepszy my będziemy się pewniej czuli w czasie był PiS mówiła o tych elementów analogowych czy to nie jest tak w kwestii czysto cyfrowe kanały wielką obawę w Oslo wada to mówimy o tej wirtualizacji, która dla nas ludzi nie jest tak do końca naturalnej w 2 nie jest już, ale można doświadczyć czegoś osobiście zbudować coś przeprowadzić eksperyment z takich zwykłych domów zabić nie da, bo nie ma sprzętu niema laboratorium nie ma czegoś tam to jest chyba wartość edukacji i nowoczesnych powinna być podkreślana ponowić akcentowana co się dzieje rzeczywistego, a nie tylko te słowa trend czy wirtualne wypowiedź absolutnie tak to jest wielka wartość tę podchodzimy z dużym szacunkiem dla tej wartości dla tej relacji, którą chcemy pielęgnować relacje między mistrzem wychowawcą nauczycielem, a też dzieciakami z 1 strony chcemy ją pozytywnie stymulować bardziej budować partnerstwo i rozmowę, bo nauczyciele bardzo potrzebne czy cen przewodnik cyfrowy, jakkolwiek go będziemy określać ten jest szalenie potrzebne dzieciom, żeby móc podstawy wyjaśnić i będą tam scenariusze zajęć lekcyjnych, które będą odwoływać się do poszczególnych zadań wyzwań związanych z tego, że gra w GM tak naprawdę program jest kompleksową z 1 strony zakłada zabawy dla dzieci poprzez ich poprzez tę zabawę kształcenie pewne kompetencje, które już mówiąc są kompetencje nie z 1 strony związane z technologią jej Annę użytkowaniem edytowanie treści obrazów dźwięków nauką tego jak pracować też w grupie, ponieważ zakładamy, że dzieci będą w zespołach pracować i zdobywać co ważne punkty dla zespołu dla mojej świetlica nasze menu przekładać potem na nagrody czy przy okazji też kształcimy pewne kompetencje społeczne na przy tej grze gra jest tak zbudowana czy ta przygoda ta misja wspaniała, którą dzieci będą one będą realizować się, by uczyć się wg katalogu kompetencji CUK cyfrowych kluczowych 10 kompetencji wokół nich są zagregowane właśnie te wyzwania czy od strony metodologicznej dydaktycznej jest w całości przemyślane przygotowane tak, żeby to spełniał wszelkie wymogi ne ta lekcja odbywa się w oparciu o scenariusze zajęć będą instruktażu specjalne jak te zajęcia prowadzić dla wychowawców szkół będzie Platforma internetowa, która też ci co ciekawe myślę będzie sieciowa, acz tych wychowawcy świetlicy -li oni wzajemnie będą mogli służyć sobie wsparciem informacją wymianą myśli o artyście będzie Platforma internetowa, na której wszelkie materiały będą dostępne też częściowo otwarte dla rodziców dla innych edukatorów dla przewodników to, żeby chcieli też z tych scenariuszy zajęć i pomysłów jak przygotowywać dzieci młodzież to dzieci tak naprawdę, bo to jest adresatem tej idei tego programu są dzieci z pierwszym pierwszej drugiej trzeciej klasie szkół podstawowych w wieku od 6 do 10 lat tak to obecnie wygląda, żeby inne dzięki tym wszystkim materiałom takiemu całościowym spojrzeniu, żeby ten efekt był trwałej i mamy takie przeczucie, że to się dzieciom bardzo spodoba to będzie bardzo pomocne też dla nauczycieli we z technologią się oswoić w sposób bardzo przyjazny naturalny i być może potem kolejni nauczyciele inni też zechcą się nieco bardziej otworzyć na technologie no właśnie efekt społecznościowy i otwartość informacji tak chyba tak bardzo ważna w tej dziedzinie co jest to może zachęcić do tej nowej nowoczesnej edukacji o tym, trzeciej części audycji człowiek dba 000000 Witka w trzeciej części audycji rozmawiamy dzisiaj w człowieku 20 edukacji przyszłości w Zamościu, gdzie Ewa Krupa z fundacji Orlen Jacek Kwiatkowski z fundacji Hajle inaczej nowa edukacja, która zaczynać się może także w świetlicy z tego co przeczytałam to po w nowe dowody projektów fundacji Orlen studni i mega misji w pilotażowym pierwszym odcinku tego programu jest 50 świetlic, a docelowo ma być 300 szkół z całej Polski to aż 11 oraz handel spuścili trochę mało pani dyrektor, bo skoro o ZAK mogliśmy wcześniej świetlica ma właściwie twoja twarz do szkół podstawowych ostatnio w łysych 15  000 od mamy kabaretów mowa w myśl, że każda podróż nawet najdłuższa zaczyna się od pierwszego kroku w UE i metan pierwszy krok właśnie robimy na innym i myślę, że będą kolejne na razie tak jak patrzymy na ENA wstępne zainteresowanie jest duże zaciekawienie ze strony inie dyrektorów szkół wychowawcy świetlic na nieco ostrożności też szalona jest naturalną absolutnie rzeczą w momencie, w którym stykamy się z nowym nowym zadaniem przed nami nowym wyzwaniem, ale jest optymistką i nam na pewno w ramach fundacji rak będzie robić wszystko ażeby ten program się rozwijał, bo bardzo mocno w niego wierzymy wierzymy, że może stać szkole nową jakość myślenia technologii może otworzyć nieco inne bardziej nauczycieli na na internet na urządzenia mobilne, a tak naprawdę przede wszystkim podstawą tego programu i myślenia jest zaszczepienie takiej otwartości dużej otwartości na inne na nowoczesną edukację wśród środowisku szkolnym także wśród rodziców i myślę, że bez względu na Tuska, ale docelowo moja wieś żona będzie rosła na razie tak szacujemy, że będzie to kilkaset szkół w przyszłym roku nie to to myślenie i te materiały też bardzo wymierne pomocy, które będziemy udostępniać one będą udostępniane absolutnie wszystkim na otwartych na na stronie na otwartych licencjach będziemy mogli do nich sięgać z nich się uczyć i w oparciu o nich także prowadzić lekcje nie one będą też zmieniać się powolutku, ale to myślenie o technologii otwarte otwierać szkoły na nas na tego typu lekcje rozumiem, że trzeba zachęcać Kijów uczniów nie trzeba zachęcać, bo nie wszyscy pewnie urlop uwielbiający technologia dla nauczycieli do tej auto do edukacyjnej strony, żeby na szczytach trzeba przekonywać oni nie są do końca pewni czy smartfon to jest coś co nadaje się do edukacji w swoją część z nich uważa, że cały czas bardziej zabawa i tam niczego się nie uczą dzieciaki trudnym czas marnują, gdzie widać olbrzymi też dysonans pomiędzy tym co jak wychowawca określają swoje kompetencje pomiędzy tym jak określa swój stosunek do wprowadzenia kompetencji tych cyfrowych mediów cyfrowych szkołę i wiem jak to wygląda życie taktyce już od 0203. czwartego roku życia zaczynają korzystać z tych technologii robót w sposób naturalny na temat większość wolnego czasu dla dużej części edycji LM jest związana właśnie korzystaniu z mediów cyfrowych jest w szkole bardzo często udaje się żona była nieistniejąca 3 edycji mogą ich przynosić do szkoły nie mogą z nich korzystać buduje się olbrzymi takiej mur pomiędzy tym jak wygląda świat z po wyjściu ze szkoły o tym, żeby świat po przyjściu do szkoły to co chcemy robić z zauważamy dlatego też m. in. stemplem pilotażowe w tym zaczynamy od 50 tylko świetlic co faktycznie jest w morzu ilości wiz przez szkołę liczbą umową my też chcemy wspólnie z wychowawcami uczyć się jak opowiadać o tych technologii w taki sposób, żeby to z 1 strony dla nich była bezpieczna i żeby mieli poczucie, że nad tym panują już uczą to fajne sposób to jest korzystne dla dzieci z drugiej strony żeby, żebyśmy szukali zastosowań, które mogą mieć nowe technologie w szkole w taki sposób, żeby ona faktycznie zwiększyły potencjał edukacyjny w mieście są szkoła w co ciekawe bez niedawnych badań, które przeprowadziło dane OECD, które sobie na dużą skalę 70 krajach wynika, że poziom komputeryzacji szkół de facto w tej chwili jeszcze nie wpływa na to jaka jest skuteczność procesów edukacyjnych to są też co robić przez ten program jest właśnie edycji pilotażowej wspólnie z wychowawcami chcemy szukać tych przestrzeni, które będą dawać dzieciom nowe technologie w taki sposób, żeby one zwiększały skuteczność edukacji, a w czyli, żeby ten cały sprzęt, który w kołach jest przy tym Warszawę jednak jest i usługi tak jak dostęp do internetu, by to było wykorzystywane najlepszy możliwy sposób nie tylko takich po prostu jest dokładnie tak często tak naprawdę ten sprzęt już jest ten dostęp też się pojawia są szkoły, które też mają jej dostęp w sieciach wi-fi natomiast nie bardzo jest pomysłem co z tym robić i tutaj myślę, że radny oczywiście bardzo wiele otwartych zasobów edukacyjnych w Nysie tworzy znakomitej jakości nie ma natomiast rozwiązań systemowych my tutaj podchodząc do świetlic patrzymy na ten problem systemowo mam wrażenie i i to jest takie uzupełniające dotychczasowe działanie nie wychowawcy świetlicy otworzenie im nowej przestrzeni, w której będą mogli się zrealizować będą mogli się czegoś dowiedzieć nauczyć będą mieli bardzo konkretny materiał, który w oparciu, o które mogą pracować z uczniem ne będzie cały proces sekwencja zdarzeń, przez które będą przechodzić one także wydaje się, że jeżeli szkoła będzie regularnie brał udział w właśnie przez wszystkie klasy w tym nie w tym programie ma szansę na zredukowanie ucznia i przygotowanie go do korzystania z technologii otworzenie się bardziej na inne na internet na nowe aplikacje i przez to Anna gdzieś ta powolutku zmiana będzie następować także to to właśnie rzeczywiście jest ten kierunek mamy wrażenie, które może się sprawdzić się bardzo podoba to wolno niech mnie próbujecie udawać w tym programie znów mieć zgodę jak ma być testerów rozwiązania możliwe właśnie będzie tak kiedyś na pewno sprawdzi wszyscy wszyscy będą zachwyceni pończochy nauczymy się razem zwami dotąd takie dochody i pochody p t. nie wszystko jest bowiem nie wiemy dokładnie zareagują uczniowie jak zareagują nauczyciele to też jest 6 latach brakuje w tej edukacji i 1319 rocznica zgonu wie, że tak jest taki test na piątkę test na dwóję w, a do passata 11 w jestem staromodny, a ta edukacja, która w kosmos przeważa ona nie jest elastyczna nie przyznaje się do błędów nie przyznaje się do niewiedzy Koba fajne, że można już program, który w GOK już sobie wiosną uda zobaczymy jak powiedzieli potem możemy go zmienić rozumiem dosyć mocno nawet nie będzie Cabaj Felisiak kawowe pomoc nie chwyciły to nie nie jest problem tylko idziemy dalej ona chwycą czy jest pan powiedzieć ja widziałam gra w krajach w Jadze tutaj może powiedzieć troszkę bliżej o tym, ale jestem przekonana, że to będzie znakomita po prostu przygoda wspaniała zabawa i jestem przekonana, że nauczycielom też się ono spodoba wszyscy czekamy na 2 rzeczy, które można zdradzić trochę za kulisy prac nad programem, że po pierwsze, bałem, ale my zaczęliśmy do pracy na tym, żeby wypracować jak najciekawsze rozwiązania ludzie, którzy są odpowiedzialni m. in. reprodukcje najnowszego Wiedźmina 3 najsłynniejsze polskie gry, która robi karierę na całym świecie i już nam pomagają tworzyć swoją modłę no tak elementu rywalizacji z wysokiej półki szefowi takie staramy się, żeby to była najciekawsza to my też co jest istotne, że my staramy się nie tylko słuchać nauczycieli, ale robi to co jest w naszym mniemaniu najistotniejsze w procesie edukacji czy pytać dzieci i samych ludzi, których będziemy uczyć o to jakim się to podoba, a my podczas debaty, która jest, którą rozpoczęliśmy ogłosiliśmy program światu zapytaliśmy MEN na wybitne mózgi młodzież, która już w liceum w 2 międzynarodowe konkursy oto jak oni się uczą, skąd czerpią informacje co było ciekawe, że wszyscy cała piątka szóstka osób, które brały udział znani w debacie podkreślił, że w większości czerpią informacje z internetu jak my nie nauczymy się mądrze uczyć dzieci jak korzystać z tych informacji internetu to one będą uczyć się informacji dobrych albo złych czasem w tej chwili wiemy, że dzisiaj czas spotkamy się z tym, że dzieci kopie informacji ten płot przy swoim nazwiskiem to samo co robić w tym programie już takich miękkich i praktycznych kompetencji korzystania z mediów cyfrowych, czyli nie sekcji informatyki i uczone dzieci korzysta z AXA wypełniane są niższe mam nadzieję, że takie lekcje ów unikają wód w Lillehammer był zupełnie innego tak my chcemy uczyć jak odróżnić informację wiarygodną niewiarygodnych chcemy uczyć z, o co chodzi własnymi prawami autorskimi, dlaczego warto zaznaczać też autorem danego dzieła innych chcemy uczyć też tego np. odróżnienia, kiedy zagra trzeba zapłacić, kiedy one darmowe tak czy takich praktycznych absolutnie praktycznych umiejętności, które pozwalają każdemu człowiekowi, który przygotowuje się do dorosłego życia w świecie, który będzie pełne internetu jak sobie w nim dobrze poradzić bez odbycia w toku tofu, czyli w okazji młode pokolenie woła, o ile w układ sali tak jak YouTube jest bardzo fajny i można oglądać różne firmy i t d . to jednak z większością takich mocnych zastrzeżeń tutaj, które są w tle to nie jest źródło wiedzy naukowej jak ciasto ma do czynienia z dyskusjami w internecie np. na temat tego czy szczepienia wywołują autyzm czy to nie idzie do dyskutanci wrzucają jako argument, że filmik z YouTube, gdzie ktoś mówi we Florencji wywołują autyzm i zastosuj zmuszeni dopisywać to nie jest źródło informacji naukowej z biurem informacji naukowej medycznej są badania, które są publikowane tu itu, ale nie na YouTubie to jest fajny Super Super, ale akurat nie do tego słów, więc mam wrażenie, że to faktycznie te kompetencje p t. skąd bierzemy informację wiarygodną, skąd bierzemy za zyska nową siłą w strefach miast, ale też u tych młodych ludzi element tej edukacji absolutnie są w tej grze zaszyte ICO odróżnia nierzetelnych nieprawdziwe źródeł informacji i to krytyczne spojrzenie na informacje zawarte w internecie absolutnie też jest elementem, który nad, którą chcemy pracować, bo to jest wielka wielka potrzeba i to też wychodzi z badań rzeczywiście świadomość zasad związanych z Wembley selekcjoner wanie wyszukiwaniem informacji z badaniem wiarygodności jest niewielka, ale będą też tam elementy związane z ochroną prywatności z zasadami bezpieczeństwa Anety, kiedy te wszystkie kompetencje, które tak naprawdę w dzisiejszym świecie wydają się być takim taką podstawową znajomością którą, której nasi dziadkowie uczyli się czytania pisania liczenia tak w dzisiejszym świecie te umiejętności związane czy kompetencje, bo to jest nie tylko wiedza, ale też pełnić umiejętności postawy wobec mediów są tak naprawdę kluczowym zasobem, który powinniśmy wynieść ze szkoły i inne ona będzie dla nas takim wsparciem przez całe nasze życie dostaną taką ilością informacji przybywa Anna w takim tempie co co 2 lata nic się podwaja ilość widzewiakom, jaka jest dostępna gatunkowi ludzkiemu i to tempo jeszcze przyspiesza w związku z tym ne to są podstawowe umiejętności, w które powinniśmy wyposażyć młodych ludzi tak, bo jest to fiasko to jest istotna chyba to, o czym wspominaliśmy wcześniej angażowanie do pracy zespołowej do współdziałania w grupie Lotos do współdziałania takiego rozumiem bardziej partnerskiego z nauczycielem prawda to też jest swoista nowość w tym w edukacji to skostniałe i żeby dzieciaki wiedziały, że nauczyciele można się fajnie pobawić fajnie się czegoś nauczyć, ale właśnie w zespole nie tak omówimy słuchamy tylko robimy coś razem atak będzie w tym przypadku tak tak ale, toteż jest 1 z założeń tego programu, żeby zbudować partnerską relację pomiędzy wychowawcę świetlicy, a uczniami ne mu Anna podłoża takiego myślenia ne jest też, że nasze przekonanie, że my się też potrafimy i możemy się dużo jako dorośli uczyć od dzieci i Maanam w sposób bardzo intuicyjne menu uczą się technologii ne natomiast my też od nich możemy się uczyć pewnych umiejętności my nie muszę być Super sprawni technologicznie natomiast mamy nad nimi przewagę właśnie tej dojrzałości życiowej ne swe umiejętności tłumaczenia im pewnych zjawisk trudnych, ale to może być taki wzajemne procesy edukacyjne i ja pamiętam nasz dom dom tata, skąd taki kanadyjski badacz na cyfrowym na trwałe specjalista m. in . Ano poświęcił kawałek swojego życia na takie duże badanie tego młodego pokolenia właśnie w książce cyfrowa przyszłość mówi o tym, że się po raz pierwszy pokolenie, które wkracza w dorosłość ono może tak naprawdę nam dorosłym pomóc rozwiązać pewne problemy świata może nas wspierać można pędzić kompetencyjnie im się też chodnik możemy uczyć nie ma w tym nic złego, że ten proces może być dwustronna oczywiście to nie jest wg takiego klasycznego schematu ne, niemniej jednak jest duża szansa ja po prostu mam duże zaufanie też do młodych ludzi do tych wspaniałych ludzi, których widzieliśmy słuchaliśmy na tej debacie, którzy inne uczą się też technologię ani osiągają wielkie sukcesy mają dużą samoświadomość mieli z resztą szczęście duże mieć dobrych przewodników świadomych rodziców, ale pokazują, że w erze młodzi ludzie RM także potrafią odróżniać te informacje niekoniecznie tam nikt nie technologia będzie ich sprowadzać się na złe złe tory 3 czy będzie powodować uzależnienie wręcz przeciwnie oni widzą w tym wielką szansę możliwości odnajdywania innych osób z podobnymi zainteresowaniami i towar w domyśle podkreślać, że sieci internet takie możliwości daje w Łaśnicy śmiech nie robiliśmy audycje z nauką latkami trakty ich nazwaliśmy roboczo i spadł z młodymi zdolnymi ludźmi to w małość TTV i oswoili całkiem fajni całkiem całkiem dobrze pokazują do czego można wykorzystać sieć jest potencjał i czosnek oczyszczał sprawdzić na czym polega mega misja w świetlicach to trzeba się udać to na medal niż jako kapral tam są informacje na temat rekrutacji całego tego procesu, który sam następuje to państwo odsyłamy właśnie do internetu będzie lepiej zobaczyć na własne oczy zobaczyć na własne oczy przekonać zachęcamy bardzo gorąco do wzięcia udziału do zainteresowania się tą ideą do zaznajomienia z zasadami skorzystania z materiałów, które będą dostępne na stronie jeszcze raz podaje www mega misja gratka pl nowy program edukacyjny dla szkolnych świetlic przygotowany przez fundację Orange wspólnie ze wspaniałymi partnerami Fundacja High light inaczej centrum cyfrowe projekt projekt Polska Fundacja nowoczesna Polska też takie duże konsorcja chcą nam się udało zbudować wokół tej idei bardzo profesjonalni badacze dobrze przygotowane przemyślane mechanizmy jej i Anny zachęcamy po prostu do tego, żeby skorzystać z szansy, jaką ten program daje to kraj to remont trwał kciuki, żeby wszystko wyszło jak jak powinno i zobaczymy zobaczymy jakiś czas to faktycznie się udało w na dzisiaj wyciąć chore państwo za uwagę w Zamościu i była Ewa Krupa dyrektor fundacji Orange dziękuję bardzo dziękuję Jacek Szatkowski prezes fundacji balet inaczej dziękuję pięknie mówił Jan Stradowski ubrana Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA