REKLAMA

Jak się rozwija życie rowerowe w Radomiu? Mówi Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego

Usłysz Swojego Posła
Data emisji:
2015-10-06 15:40
Czas trwania:
12:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze mgły pojawił się też na Mazowszu jesteśmy w Radomiu, gdy rano było aż biało tutaj dzieje na ulicy Żeromskiego pod urzędem miasta jesteśmy za akcję usłysz swojego posła jesteśmy Sejmem Radia TOK FM, a ze mną nasz kolejny gość pan Sebastian Pawłowski z bractwa rowerowego dzień dobry dzień dobry pani dzień dobry państwu jest to organizacja może nie bardzo znany w Polsce, ale na pewno bardzo znana wśród aktywistów rowerowych, dlatego że wasze dokonania w Rozwiń » dziedzinie wywoła walki o ścieżki rowerowe pasy rowerowe o końcu ruch no cóż to w są podziwiane w całym w całym kraju i to w jaki sposób udaje nam się wywrzeć na urzędnikach zgody na te różne nowoczesne rozwiązania i chciał, żebyśmy dzisiaj, żeby porozmawiali o tym co się w Radomiu udało zrobić czegoś się nie udało i komu zawdzięczamy, bo już dzisiaj rano gościliśmy też tutaj właśnie w naszym mobilnym studiu pana prezydenta Witkowskiego ją mówił m. in . że w Radomiu udało się ostatnio z namalować kilka pasów rowerowych na ważnych ulic w Śródmieściu i dzięki nowej ekipie, która objęła rządy w mieście wcześniejsze terytorium nie było możliwe, a teraz chwali się prezydent wystarczył tydzień i pasy powstały rzeczywiście jest tak, że te basy to dobry był pomysł i to zasługa nowych urzędników no trzeba przyznać otwarcie rzeczywiście pasy rowerowe na ulicy Słowackiego na ulicy Kościuszki jest to zasługa nowej ekipy wcześniej nie było możliwości malowania takich właśnie rowerowych stanąć im się udało ich oni za to w no proszę bardzo no dobrze i też przede mną leży audyt polityki rowerowej w Radomiu w ich z niego wynika, że rzeczywiście kilka rzeczy związanych z nikim z rowerami w ogóle z polityką transportową miasta można pochwalić, a inne wiele jest też potrzeb co jeszcze można, by pochwalić przede wszystkim politykę parkingową parkingową rowerową oczywiście każdy każda szkoła w Radomiu jest wyposażona w parking rowerowy i to odpowiednie stojaki, czyli wciąż rosną litery u stojaków jest tam od 20 do 30 nawet zaszkodzić efekty jeszcze więcej także każdy uczeń przyjeżdżający do szkoły może bezpiecznie zaparkować swój rower i korzystają z tego uczniowie tak tak szczególnie zaszyte w Śródmieściu miasta bardzo dużo powtarza szkołą dzieci się nie pójdzie do strefy euro są zapełnione, ale myślę, że wielu słuchających nas rodziców może wznowić tez Beda bezpieczne jak test z bankowością z udziałem rowerzystów małych dużych niestety wypadkowość jest duża jest o wiele większa niż z Models PIT-y ruchu rowerowego w Radomiu, wsłuchując się na poziomie 4 i 2 % wypadków jest udział rowerzystów 8 % jak to rozumieć, dlaczego no to przede wszystkim brak ciągłości infrastruktury rowerowej niestety mimo na stadionie brak infrastruktury potrąca rowerzystę mniej, ale to co w lewo albo i to jest jednak jedno z przyczyn nadal nic żadnego osiedla do centrum miasta nie można przejechać po dedykowane wprost, że rok dedykowany rowerzystom infrastrukturze na to żadnego osiedla są droga rowerowa nie prowadzi oczywiście dziś do wypadków dochodzi na jezdni czy zażywania chodników z zależą od organizacji ruchu mamy drogę rowerową wzdłuż ulicy wysiądzie z 1 roku, gdzie remontowana ulica za 70  000 000 zł i na połowie długości trasy jest droga rowerowa, a później nie ma rowerzyści są zmuszeni do zjazdu tez krajowa dwunastka prosto pod tira i tak tak to wygląda, że ich ilość wypadków na tej ulicy wzrosła o 500 %, ale znów, że mówi pan, że to było remontowana droga się rozumem, że to jeszcze są zaszłości z poprzedniej ekipy jeszcze za prezydenta Kosztowniaka, kiedy nie zdecydowano się tam na wybudowanie drogi dla rowerów czy może jedynie decydowano się prostymi i pomyślał, że jak buduje infrastrukturę to powinna być na całej długości ulicy nie można robić raz jest droga rowerowa z racji nie ma racji swojej stronie ulicy raz po drugiej i dobro generuje konflikty na linii pieszy rowerzysta pieszy kierowca jej litrowa kierowca rowerzysta ze słynnym liście też, że w całym kraju tym, że w Radomiu wszystkie ulice jednokierunkowe absolutnie wszystkie mają dopuszczony ruch rowerów pod prąd, czyli obydwu kierunkach innych jak to się udało jak je do kosza teraz zdradzenie kuchni też inni, że winni też mogli z tego korzystać z gmin brzydko mówiąc mleko prosto swego czasu wnioskowaliśmy oczywiście o pewne ulice których, które byłyby stąd ruchem 1 się udało zrobić jednych innych nie opór był duży, ale w końcu się w Radomiu budżet obywatelski dla budżetu wynalazki to jest narzędzie, o ile może sam dobrze to nie popieram, bo obywatelskiego o tyle w naszym przypadku to był strzał w dziesiątkę popieram, ale z niego korzystam dają tak myślę, że porwaliśmy władze miasta, żeby decydowały o tym co jest potrzebne niekoniecznie byśmy wydawali mieszkań mieszkańcy decydowali o nas ugryźć, ale najwyraźniej sami mieszkańcy mają dobre nowoczesne pomysły którymi władza bez tego pchnięcia nie ofiary, a w OZE dlatego na tym skorzysta oczywiście z narzędziami, dlaczego nie korzystać i co roku wygrywam jakiś projekt rowerowy 1 z projektów pierwszy właśnie był koncert dla rowerów w jeszcze chciał pogadać o inne środki komunikacji już nie tylko rower mówi między cennymi pytam pana prezydenta, dlaczego w Radominie konsultuje się lokalizacji przystanków niedawno Gazecie wyborczej ukazał się artykuł, że przeniesiono ileż przystanków mieszkańcy narzekają mają dalej do autobusu i właśnie nikt z nimi o tym nie rozmawiał czy, w której grano prezydent się bronił, że to nieprawda, że wręcz przeciwnie mieszkańcy się cieszą z nowych lokalizacji i owszem, konsultacje są to jak to jest naprawdę naprawdę jest także oczywiście przystanki mające nie były konsultowane zarówno nowe na ulicy Traugutta, jakiej nowe na Borkach może nie zaś z mieszkańcami, ale ze specjalistami, którzy zajmują się jeździć komunikacją miejską korzystać panie mają prawo być zaskoczeni w no pewnie mu pewnie mają sprawą zaskoczeni być może powinni być szerzej poinformowania o zmianie w mojej ocenie jako osoby, która ma wykształcenie kierunkowe transportowe uważa, że zmiana przystanków na wsi na osiedlu Borki jest była prawidłowa, ponieważ ja o to zwierzę w końcu doszło do do wpadłem w głąb osiedla ani nie zatrzymuje się dziś na poboczu mieszkańców mają bliżej do przystanku oczywiście nie wykazał on i każdemu będzie dopasować nowych to zrozumiałe nie każdemu autobus będzie pasował mi dziennikarzom, że oto słyszę czasami dziwi to zrozumiałe, ale powinniśmy taką kasę kształtować publiczną, żeby była jak najbliżej celu firmy do podróży znajdą zatrudnienie o włosach, a jeśli chodzi WPO sposób komunikowania się urzędu Miejskiego z mieszkańcami nie tylko z ekspertami czy też poprawiło na pewno jest jeszcze przed wyborami prezydent Kosztowniak z wydał zarządzenie, w którym zobligował urzędników do opiniowania ze stowarzyszeniem rowerowym nie tylko z pasem rowerowym różnych od różnego rodzaju zagadnień rowerowych czy to planów czy to przebudów jakiś ulic jedno niestety stają się z przykrością stwierdzić, że w ostatnim czasie nie są konsultowane z nami szeroko łącznie rowerowe tak mamy m. in. Zaleską z ulicą sosnową tarcz zaczną tys to jest duży ból, bo potem się okazuje, że projekt wypływa i nie mam możliwości wpłynięcia na pewne na różnego rodzaju rozwiązania albo my zawsze macie jakieś uwagi bez przerwy co chcielibyście poprawić może, dlatego że nic tak niechętnie spadają zdaniem no to potem ich krytykują, więc zalepić krytykować czy zamierza już po to, wyzwanie w też ważnym wątkiem, który pojawia się w MX 1 w prasie lokalnej, ale też pojawi się w niedawnej kampanii wyborczej samorządowej jest budowa trasy północ-południe, która jak mówił ówczesny kandydat na prezydenta obecnie prezydent w Radomia ma odkorkować Śródmieście czy rzeczywiście ta trasa, na którą teraz mają się znaleźć pieniądze odkorkuje Śródmieście i czy w ogóle są korki w Radomsku śrubują rekord rzeczywiście są sporadyczne, ale zdarzają się główna takim polisą obciążoną korkami Sylwester piątek czerwca tutaj obok nas rzeczywiście trasa na założeniu miała odkorkować tom tom tom ulice z ulica śródmiejska tak naprawdę powinien być to głos buspas pasy rowerowe o wiele przyjemniejsza przestrzeń do do życia publicznego niższy niższy niż w asyście komunikacyjny, a ten trans wybiegły, którą stronę jezdni wzdłuż torów kolejowych od południa do pół do północy no niestety jak i zamieszania przy projekcie spowodowały to, że w obecnym projekcie jednak nie ma możliwości, żeby odkorkować ulice 2005 . teraz po prostu nie ma zjazdów z ulicy Słowackiego trasy Ns są leki zjazdy pokrętne, które nie będą to, że korzystne dla kierowców chodnik będzie nakładał 2 km o to, żeby przejechać kolejne 2 pojawią się 2 wiele po prostu trasy równoległe do siebie, z których obydwu będą korzystać kierowca chronieni, jeżeli jakiś Bajer fizycznie nie zaproponujemy nowy system tegoż resortu nadal będzie też się komunikacyjny, ale z ministerstwa waszego doświadczenia jest szansa na to, żeby miasto tę ulicę jednak przeznaczone lub bardziej na ruch pieszy komunikacji zbiorowej czy są tego typu Chęcin przede wszystkim trasa Ns jest dopiero projektowana, więc można wrócić do OFE do pierwotnego projektu, gdzie te zjazdy i 1 zjazd w kierunku ulicy osiedla nad potokiem był jeszcze do tego projektu zwrócimy na to mamy zapewnione w Ostrowcu nie ma nawet wygrać nic atrakcyjnego przyjaznego Węgrom bardziej dla nich korzystne wzdłuż torów niż w czasie postu przez świat po kolejnej przez stronę chciał się na chwilę wrócić do audytu rowerowego, gdy pojawia się m. in . taki postulat, żeby stworzono standardy budowy infrastruktury rowerowej, bo nie tylko dróg dla rowerów, mimo iż również w studium tras rowerowych, czyli takiego szerszego planu, dokąd zmierzamy i w jakim tempie wznosi się czy tutaj w Radomiu wg pana obecnie istnieje sprzyjająca atmosfera do tego, żeby tworzyć tego typu dokumenty, które zobowiązują już różnie urzędników one nie są stosowane, a huk tylko już następnie możesz do nich odwoływać stanowią pewnego rodzaju weksel można nawet powiedzieć czy jest szansą tego typu dokument leży mu się, że sytuacja zmusza nas tworzenie dokumentów nie tylko programy krajowe, ale programy europejskie zmuszają nas, żebyśmy te dokumenty posiadali, żebyśmy mieli jakiś plan rozwoju infrastruktury rowerowej nie tylko Romero wiercić transportowej ogólnie rzecz ujmując, więc tak zaczyna się musimy otworzyć jest pracownia urbanistyczna wytworzyła w studium uwarunkowań kierunków rozwoju Radomia i tam są też trasy trasy rowerowe wyznaczone może nie jest dokładnym planowaniu i trudno studium określać powinien zostać oddzielny dokument na innym oczywiście za tym jak najbardziej tutaj logujemy namawiają władze miasta to do podjęcia odpowiednich działań wiele miast w Polsce ma taki stary standardy dzięki temu drogi rowerowe na czas w Krakowie Boston są porządne i jej nie ma tyle dyskusji na etapie z projektantem nie ma dyskusji na temat zwolennikiem jest on -li do Rosji z dołączona do dokumentu i po prostu ci, którzy to projektują muszą spełniać pewne warunki ciekawi mnie coś jeszcze inna sprawa z m. in. piszecie o tym, że łuk drogi w Radomiu powstają tam, gdzie łatwo je zaprojektować wykonać, a nie tam, gdzie rzeczywiście są potrzebne, jakie to ma odzwierciedlenie w rzeczywistości rowerzysty tutaj w tym mieście, gdzie najtrudniejszej chwili może ustępują nam na najprostszy przykład aleja Grzecznarowskiego 2 ,5 km łącząca największe osiedle Radom 30  000 mieszkańców Śródmieścia miasta droga rowerowa powstaje przy 12 lat, a co z nami utrudnia budowę tej drogi powstał, gdy droga rowerowa powstaje przy okazji remontu remont ulicy jest lokatorem odcinek rozumianą jako prostaków nie powstaje nie był remontowany odcinek zamontowany pod budowę wybudują drogę rowerową potem kolejny remontowany jest kolejną drogę rowerową do 13 dróg rowerowych z tej ulicy brakuje i tak naprawdę no to osiedle jest podłączony ludzie jeżdżą raz chodnikiem raz jest nią raz w tej drodze rowerowej co nie jest niebezpieczna i komfortowe dla rowerzysty nic tak nie zachęcimy do odsiadki samochodu na rowery mówi Sebastian Pawłowski z bractwa rowerowego tutejszej organizacji rowerowych serdecznie dziękuję za rozmowę przejmie jej zapraszam państwa na debatę dzisiaj debata z kandydatami scalenie na prezydenta miasta z tą tylko na posłów o osiemnastej w tutejszej łaźni na ulicy Żeromskiego, a jeszcze na razie można też odwiedzić nasz Sejm na ulicy Żeromskiego pod urzędem miasta do usłyszenia usłysz swojego posła Radom Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJEGO POSŁA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA