REKLAMA

Czym jest dobroć? Opowiada prof. Jan Hartman

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-10-08 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór państwu Aleksandra PEZDA ze mną studiowało Jan Hartman dobry wieczór profesor filozofii etyk bioetyk to tak można powiedzieć, że im bilet i autor książki m. in. najnowszej etyka poradnik dla grzeszników jak w tym z państwa, którzy mieliby na tę książkę ochoty chcę powiedzieć, że mamy dla państwa kilka egzemplarzy Piszcie do nas na adres wieczór małpa to krótka FR wieczór małpa to krótka chemii dla tych, którzy pierwsi do nas napiszą mamy egzemplarze Rozwiń » książki Jana Hartmana etyka, a my się będziemy rozmawiali o dobroci i o dobru będzie bardzo miło to na pewno 1 z przyjemniejszych tematów no właśnie RL proszę powiedzieć czy my jesteśmy w końcu dobrze, jeżeli kiedyś rodzinę na roztropnie Europy i że trochę dobrze trochę trochę źli i tak chyba wszyscy filozofowie mówią, jakkolwiek z tego niewiele w nim na pewno jesteśmy istotami zdolnymi do tego, żeby być dobrym, bo przecież po tygrysie n p . o tym, który zabił niedawno swojego opiekuna w zoo we Wrocławiu nigdy nie powiemy, że jest zły nie przypisujemy zwierzętom podmiotowości moralnej coś dla zwierząt czasem źle kończy, bo też nie wciągamy ich naszą przestrzeń moralną i bywamy dla nich ochrona okrutni i czas z tym walczyć i właśnie na rozwój moralności, bo o moralność rozwija tak jak nauka kultura i wszystko idzie w tym kierunku obecnie, żeby również klienta objąć takim polem naszej odpowiedzialności moralnej no, więc innych skoro sami siebie określamy jako istoty moralne, a więc takie, które nigdy nie postępują w sposób doskonały był pan Bóg też nie należy ani anioły do historii, bo to znaczy moralność, że nikt nie jest doskonale wiedzą, że silny ból rodziny to jest przestrzeń, której klub który, który jest obecny winy odpowiedzialność moralna, których jest obecny zup są wzajemne zobowiązania moralne w chwili obecnej są dobre i złe uczynki w dobrej złej intencji tego wszystkiego nie ma u istot doskonałych jeśli takowe istnieją i nie ma on wyjechał, więc definicji musimy o sobie myśleć jako o istotach trochę do dobrych trochę zdziwiony, choć zdolnych do czynienia zła i dobra, a tak powszechnie się, iż mogę tak powiedzieć uważa się, że moralność to jest nauka o tym, jakim być, żeby być dobrym aniele od Czyż można popełniać błędy jak czy moralnych sama no to też życie moralne, a więc całokształt stosunków międzyludzkich brak od strony dobra i zła, a od strony obowiązków powinności to jest moralność natomiast refleksją moralności taka bardziej pogłębiona odpowiedzialność racjonalna kompetentna nazywa się etyką tez część filozofii o tym jest ta książka napisana nie jest on o tym jak żyć tylko o tym co to jest moralność, jakie stanowiska UE odnośnie do kwestii moralnych w ogóle można zajmować jak i jakie argumenty w moralne schodzą w grę, ale i t d . tak dalej wstecz książka dla tych wszystkich, którzy słyszeli o etyce przestrzeni publicznej, ale fałszywie i ciągle wydaje im się, że etyka to jest ich rodzaju takiego świeckiego świeckiego moralizowania coś rodzaju kazania cóż w rodzaju jakiś taki w coś takiego ogólnie przyjętego, chociaż nie bardzo nie bardzo z jawną i jawne kodeksu kodeksu właściwego postępowania tym wszystkim etyka właśnie nie jest właściwe w stosunku do tego wszystkiego co -li ne co za etykę przestrzeni publicznej uchodzi prawdziwa etyka jest właściwą opozycji to jest dziedzina wolnego krytycznego filozoficznego namysłu, która ma za swój przedmiot całokształt stosunków moralnych market na pytanie co to jest moralność, skąd się bierze powinność moralna, dlaczego jest apodyktyczna i dlaczego mimo to się zmieniała i t d . i t d. aż kusi, żeby zapytać wysyła trochę odbiegamy od tej dobroci, ale to wszystko jest w orbicie aż kusi mnie, żeby zapytać w takim razie skoro tym etyka nie jest, dlaczego uciszyli w szkole w opozycji do religii w oczy etyka, ale lekcje etyki oczywiście muszą być opozycja, lecz do ligi, bo lekcje etyki uczą przeciwieństwa tego, czego uczą lekcje religii 7 uczą, że może jest wiele różnych systemów moralnych i wiele różnych norm moralnych, ale tylko 1 jest prawdziwa i etyczne, a to znaczy etyka tej konkretnej religii, która jest wykładana należy być posłusznym uczy się posłuszeństwa albumu i uczy się pogodnym, ale i dużo się do matury z nauk moralnych w danej religii w szkołach katolickich i wychowuje się młodzież w duchu tych przekonań i to jest zadanie, którym na lekcjach religii jedno zadanie lekcji religii my natomiast na lekcjach etyki zupełnie odwrotnie uczy się ludzi, że nie tylko muszą odpowiadać za swoje przekonania za swoje czyny, ale również swoje przekonania, że wszystkie teorie moralnej pojęcia moralne koncepcje moralne są no ME przedmiotem kontrowersji uczy się krytycznego stosunku do przekonań moralnych nawet bardzo takich apodyktyczny i fundamentalnych i autorytatywny w tym również do własnych przekonań moralnych łącznie z tzw. głosem własnego sumienia uczy się samodzielności moralnego myślenia uczy się odpowiedzialności za to moralnym myślenie uczy się autonomii w myśleniu moralnym uczy się tego wszystkiego co nauczanie moralne z punktu widzenia jakiś ideologiczny religii umorzono ze Zjednoczonych stłamsić to jest niesłychanie ważne to zupełne przeciwieństwo no właśnie a czy z tego wynikało, że ci, którzy chodzą na religię właściwie są czegoś pozbawia ulgi czy każdy, kto nie chodzi na lekcje matematyki jest pozbawiany wiedzy matematycznej każdy, kto nie chodzi na lekcje etyki jest pozbawiany wiedzy etycznej jest czymś zupełnie przewrotny, że próbuje się od strony wręcz prawnej organizacyjnej w 1, że tak powiem pakiecie sprzedawać etyka i religii jako alternatywa jest alternatywa rozłączna nic te przedmioty się nie uzupełniają ani nie są dla siebie ekwiwalentne tylko są sobie przeciwstawne co zresztą niektórzy księża dobrze wyczuwają, jakkolwiek cała ta to skojarzenie tych 2 jakże rozbieżnych przedmiotów wywodzi się z kościoła, bo kościół dlatego zażądał alternatywy religia bądź etyka i powtórzył to żądanie wobec Giertycha w 2006 roku i zaczęło się w oknach w mundur zaczął się dyskusja oprowadzeniu etyki do szkół, żeby zagwarantować lekcją religii wyższy poziom nie jest przedmiotu do wyboru, które dzieci mogą oni wybrać inny wolny czas tylko przedmiotów nie mówiąc alternatywnego przy przez to nie chodzenie na religię staje się mniej atrakcyjne, a drugi powód jest taki, że kościół miał liczył na ignorancję urzędników państwowych na torze nie wiedzą, że jest opozycja między lekcjami etyki lekcjami religii i liczył NATO i słusznie lub są swego punktu widzenia, że rozwinie taki biznes szkół kształcących nauczycieli etyków i etyki w obsadzie z absolwentów katolickich szkół w roli nauczycieli etyki, a nawet księżom to zleci, bo księża mieli tam parę godzin indoktrynacji tzw. teologii moralnej to pod tym pretekstem będą dostawać dzieci do nauczania etyki w ten sposób do przez indoktrynację katolicką także do tych dzieci, które nie chodzą na religię tak jest ten przewrotny pomysł oczywiście tak dokładnie to on też zbyt prosty, gdybyśmy nie Echa o tyle dziś w tym orientuje, ale urzędnicy tego nie wiedzą urzędnicy nawet nie wiedzą, że ksiądz nie ma moralnego prawa do nauczania etyki, bo nie jest wolny autonomiczny nie może, mimo że nie ma nic złego jak katolik naucza etyki, ale jest już bardzo złym jak ktoś naucza etyki będąc prawnie zobowiązany instytucjonalnie zobowiązanym do tego, żeby 1 konkretną doktrynę etyczną Przecławia się i promować i przedkładać nad nad inne, a ten właśnie z obowiązku zajmuje się ksiądz katecheta nic o nim moralnego prawa do, nawet jeżeli by coś wiedział o etyce co też jest takie łatwe bo, chociaż filozofię studiować, gdyż to nawet nie wystarczy nawet gdyby coś wiedział to niema moralnego prawa, bo nie jest nie korzysta z wolności intelektualnej ksiądz nie może przedstawić dobrej wierze argumentów druzgocących np. etykę katolicką ma obok ma prawo przedstawiać bardzo bezpieczny argumenty pod warunki, że zaraz przebije argumentami katolickimi dzieciom powie, że tak naprawdę jest tylko jedno z 1 system moralny jest ten, który przedstawia kościół katolicki i etycy się w ogóle tymi zajmują etycy się nie zajmują wychowywaniem młodzieży ani promowaniem jakiegoś systemu przekonań etycznych zajmują się ich analizowaniem badaniem dyskutowanie zajmują się argumentacją moralną i to nie tylko tak sobie muszą tylko po to, żeby kształcić w samych siebie i innych wrażliwości moralnej także, bo nabyła wsparto przez rozum wsparta przez pojęcie wsparta przez argumentów ani oparta na prostym posłuszeństwie i trzeci dla kapłanów skoro taki jest to w takim razie inni uczniowie powinni chodzić inna telewizyjna, lecz nie powinni, bo jeżeli dacie na pewno lekcje religii nie mają więcej wspólnego z wychowywaniem niż inne lekcje można wychowawczo oddziaływać na młodzież na lekcjach matematyki czy języka polskiego natomiast na lekcjach religii można robić to również, ale można robić coś wręcz przeciwnie w Polsce dzieci na lekcjach religii są głęboko zdemoralizowany Radko uczy się już, że i cały świat przyroda istnieje po to, żeby służyć człowiekowi, a może np. ludzie ochrzczeni otrzymują szczególne cnoty wiary miłości nadziei szczególny dar ducha Świętego, więc jak stoją ponad innymi ludźmi w wymiarze moralnym uczy się tego jeszcze wiele innych przekonają choćby takiego, że osoby homoseksualne powinny się powstrzymywać od miłości fizycznej, ponieważ jest ona niemoralna uczy się rzeczy przekonań, które są w ogóle niemoralne natomiast na lekcjach etyki można dyskutować nad tym, jakie przekonania są wytyczne, jakie nieetycznym wpłat można bardzo łatwo pokazać jak głęboko nieetyczne, jakie są konsekwencje tych skrytych przekonań które, która promuje kościół, więc czasem czasem lekcje religii po prostu demoralizują jak się dziecko, mówi że jest lepsza od innych, bo jest ochrzczony dostał jakiś dalej szczególne cnoty to się demoralizuje jak się, mówi że wie, że homoseksualistów czas tolerować no bo trudno, ale jeżeli, jeżeli uprawiają miłość to to także show po prostu robi się z nich mały homofobów i t d . więc więc lekcje religii nie są obojętne są szkodliwe dla ogółu mówię o tych religii, która takie szkodliwe tezy głosi co nie znaczy, że ksiądz czy katecheta nie może też dobrych rzeczy mówić dzieciom może mówić dobre rzeczy, ale niestety ma w programie również również rzeczy niemoralnym jest na lekcjach etyki nie ma miejsca na nią na demoralizację tam, bo tam wszystko jest przedmiotem dyskusji tam się uczy, że każdy musi odpowiadać nie tylko za swoje czyny albo za swoje przekonania, że dziedzina moralna nie jest tak prosta, że wystarczy być posłusznym jakiemuś kodeksowi bądź kryterium dobra i zła i można przy nich winni przejść przez życie religia sugeruje, że można być niewinnym czy znaczy, że jest się w Łodzi ogólnie grzesznikiem, ale to można wymodlić przeprosić, ale generalnie ci posłusznym doktryną kościelną w butach można w miarę niewinnie przejść przez życie etyka uczy mnie niech mnie nie ma takiej możliwości nie ma moralności tam, gdzie jest poczucie, że jestem w porządku cały czas rozterki etyczne są podrażnione rozdrażniony FIM Izy kuny i rozważa także etyka wyrasta naukowe tylko teoria kultury jest to książka nie tak łatwa książka o egzotyczne dla kogoś jeszcze nigdy z etyką mnie nie zetknął wyrasta z wrażliwości moralnej spot Johny ego rozterkami sumienia, ale zmierzanie do tego, żeby te rozterki ugasić jak najszybciej jakoś się to sumieniu uspokoić najlepiej za pomocą jakich autorytatywny kodeksów bądź połączeń jakiegoś mentora w lecie, by wyposażyć człowieka w jego myśleniu moralnym o własnym cudzym postępowaniu w ocenach moralnych w podejmowaniu decyzji w pewnych marzeń tak, ale pewne narzędzia analizy sytuacji etycznej i oraz etycznych przekonań i tych narzędzi przeciętny człowiek z wychowania takiego codziennego nie dostaje, bo nasze życie moralne, chociaż tak pięknie się rozwija, a inni już wyrokami się przemocy dały wyraz traktujemy wzajemnie swoją równość respektujemy prawo dowodem uprawy po prawa człowieka prawa demokratyczne i t d . ta rewolucja etyczna, której dokonała dokonali liberałowie są to w ciągu ostatnich 3 stuleci jest niesamowita po prostu absolutnie nie akceptujemy tych przekonań, które były fundamentalnymi przekonaniami świata po nowoczesna gra w kadrze człowiek ma prawo mieć niewolników dobrze, że niewierni nie mogą tego statusu co to wierzący prawdziwego Boga, że kobiety muszą słuchać mężczyźni tak dalej to były niewzruszone przekonania etyczne przez tysiące lat byśmy to wszystko odrzucić moralność poszła do przodu, a nasz język moralny jak się mówi moralność to szok każdemu od razu łóżko kojarzy jak się mówi cnota co się kojarzy natychmiast ze Skrą czemu nie wierzcie mi no tak po prostu nastąpiła głęboka degradacja języka moralnego mimo postępu moralność jak to możliwe ja tyle języka również wyobrażeniu mówiąc nasz cel był tak to prawda ja zupełnie nie rozumiem jak mogło dojść do tego korzysta seksualnie racja moralna w diecie generalny studia degradacja dyskursu goście eksplozja na jego ksiądz już dzisiaj w czasach nowoczesnych kiedyś czy musi rywalizować z innymi formami kultury czy innymi wyznaniami, ale nie może się w ale też nie może mówić rzeczy, które by zagrażały wiernym jezdnia będzie mówiło, a o tym, że uciekł ma być porządny nie kraść płacić podatki Cetera et Cetera musisz mu za zawężają się do tego co jest własną obsesją granic między postulat jest tylko seks właściwie tylko o seksie oto in vitro to masturbacja to życie bez jej my żyjemy dość długo to pamiętamy różne kampanie prawda jeszcze pamiętamy kampanię anty masturbacji dom potem było w życia na kocią łapę po prorozwojowe rozwody teraz mają ten gender no to mają problem z sobą nic jest cały czas stłuczenie tego seksu w związku z tym ludzie się wydaje, że moralność to jest coś niezwiązanego z religią i seksem bez takich, którzy kompletnie chore, więc kto przed lekturą tej książki powoduje, że będziemy wiedzieć co to właściwie jest moralność co to jest etyka jak strasznie różni się to od tego kompleksu religijną ideologiczną obsesyjnego jak strasznie wysoko jest usytuowana była refleksja moralna w sensie duchowym sensie powagi takiej intelektualnej, a także moralnej odpowiedzialności powyżej tego etc tego dowód tego świata w obsesyjnej propagandy i dogmatyzmu religijne napisał Wall nie trzeba wiele, aby zasłużyć sobie na etyczne szacunek bliźnich, gdyż nie jesteśmy wzajemnie nazbyt wobec siebie wymagający to nie zaskakuje wydaje się, że jesteśmy coraz bardziej wystrzeliwane są wzajemnie się wydaje, że jeżeli ktoś silny jest mniej więcej obliczanie wiadomo, że nie ukradnie nie układa mi, że uda mi się na numer coś umówić z nami dotrzyma jest generalnie w miarę życzliwy doniósł chorąży niedawno radna myślę, że tak jesteśmy dosyć względem siebie wyrozumiali, ale także względem samych siebie wręcz zawarliśmy taki publiczny kontrakt, że nie będziemy się wzajemnie oceniać dzięki temu sami będziemy oceniani to jest niedobry kolarz nie chciał zabrać tych sfer to nie jest to nie to jest to jest to jest zły kontrakt jest taki małostkowy inni stylistyczny kontrakt społeczny tych dosyć niebezpieczne nie oceniajmy nie, bo będziesz zwolniony będziesz oceniony prawda albo niech pierwszy rzuci kamień zaczęliśmy wdrażać nowy właśnie ta recenzje co akurat jest akurat bardzo niemądre bo gdyby tylko bez niewinnie mieli oceniać innych niż w ogóle nie byłoby żadnych ocen nie byłoby żadnej moralności bez oceniania bez prawa do sądu moralnego moralność nie istnieje czy mamy prawo oceny dowodów, że mamy obowiązek jak ma obowiązek postępować rzetelnie uczciwie sprawiedliwie mamy też obowiązek oceniać swojej cudze postępki potok, żeby te słuszne i chwalebne, zwłaszcza nadobowiązkowych nagradzać chwalić, a te, które są złe nikczemne słusznie potępiać karać, więc ocena moralna naszym obowiązkiem można być bardzo złym człowiekiem bardzo dobrze sprawniej sprawiedliwie oceniać innych niestety tak bywa, a i można, by np. tych wstrętnych talizmanem po upadłym lewakiem, a jednocześnie mieć rację w tym co się mówi niestety to są sprawy od siebie oddzielone można nazwać nowym sędziom błędną decyzję co ja myślę, że się że, gdyby tak, choć był doskonały na świat był Bogiem to by w ogóle nie nadawał się na sędziego, bo pogrzeb nie wiedział co to znaczy czynić zło się rzeczami trochę złym, żeby złych rozumieć tak, żeby jesteśmy wobec Siemens może nawet trochę zbyt prymitywni ich za mało od siebie wzajem oczekujemy nawet można, by do pewnego stopnia boimy się ludzi niezłomnych etycznie to jest w ogóle bardzo trudno także jak to się naprawdę taki, jaki to jest jakiś taki basen teraz Stali niemodna i tak dziękujemy, że takich ludzi prawda, którzy nie, kto i walczono w nogę no bo to ci ludzie w dno noł, w których ich bardzo często będą mnie oceniać jednak na czasy i otoczenie nasze wspólne w sposób dla nas deprymujące i będą też jakoś tak bardzo poważnie w tych relacjach z nami, bo Bobo wysoka elastyczność powoduje, że człek jest poważny wkład w jedno nie będzie kandydował nie będzie plotkowało wszystkie zobowiązania traktuje bardzo serio i w jego obecności odczuwam pewien dyskomfort nie możemy sobie w nazbyt dojmująco hulaszcze Brusy nazbyt wiele pozwolić na prozie serwowali, że macie kumpla, który jest naprawdę takim mężem szlachetnym w Danii i etycznie cnotliwy bardzo mocne i Noise Jazz i porozmawiać tam koleżanka, że ta ma takie pierwsze albo zakupu, ale i on powie tak nie wolno mówić o godle dobra koleżanka mnie nie będę takie rozmowy się wydawało mówi już spokój to jest nieprawda jest to zaleta ma wymiar też bardziej serio prawda śmiech przestajemy w ogóle na sobie polegać w związku z tym również Elano wiemy, że już nam się rozluźniły ten wymaga trochę poważniej oznacza zaufanie społeczne szczególnie w takich społeczeństwach stroma zwanych jako społeczeństwo polskie jest niestety bardzo niskie jak analizy jak rozumiem ostatnio miałam taką sytuację, że el ktoś tracił pracę jakiś urzędnik nieznajomy tłumaczył mu, że musiał wypełnić nieprawdziwie inną opinię o nim dziś na jego niekorzyść co rzeczywiście pozbawia tego człowieka zresztą bardzo dobrzy sprawującego swój urząd pracy i przyszedł potem móc opowiedzieć w oczy prywatnie, że musiał tak zrobić, bo stracił pracę, a my dzieci może jeszcze by się utrzymać w KRS jesteśmy cały czas narażanie dzieci w ogóle to wybaczamy zabija na nowo wybaczą sobie wiele, ale może czasem dobrze, ale gorzej, że w ogóle nie prowadzimy między sobą rozmów o w identycznych wymiarach naszych postępków aż ograniczam się tego, że stwierdzamy, że ktoś zrobił świństwo albo, że nowe zachował się podle, ale podlega jakiemuś jakiemuś przymusowi hal i niewiele dalej z tym jest z tym robimy byłoby bardzo dobrze, gdybyśmy wprowadzali do naszego języka trochę Cook kultury takim pojęciowej kultury etycznej, bo w przeciwnym razie też zdanie takie klisze takie banały chwytał sztuk wylicza w książce jako taki właśnie podstawowy współczesne standardy etyczne, zderzając go zresztą z tym Starym klasycznym zarówno greckim, jaki jakich chrześcijańskim i to są dosyć słabe te nasze te nasze wyobrażenia etycznym taki kwas teoretyczne takie różne opowieści, że człek ma jedno życie ma prawo do szczęścia i t d . gdzie trzeba szanować muszę się wzajemnie szanować pomagający i t d. w wszystko jest takie dosyć płytkie i ostatecznie zmierza do tego, że sobie bardzo wiele wzajemnie bardzo wiele pozwalam i o tym, o czym ty moich sąsiadów jest bardzo bardzo dużo na całe szczęście w relacjach tych realnych relacjach międzyludzkich to, zwłaszcza między ludźmi, którzy nie ścigał się na żadne inne w Sanoku intelektualną dyskusję w oprawę towarzyszącą własnemu życiu i postęp w kominie tłumaczą istnienie racjonalizuje się tak dalej są zwykłymi prostymi ludźmi na szczęście liczyć się co innego liczą się relacje emocjonalne liczą się liczy, że to kto jakim jest człowiekiem w sensie takim, jaki postawy o emocjonalnej i to co jest absolutnie bezcenny na czym świat do 1001 ostatecznie stoi turystyką to jest dobro życzliwość dobra Wola takie takim prostym poziomie bez heroizmu bez jakich gotowość do jakichś szczególnych poświęceń w bez jakiś wysoki i bardzo celów moralnych jako zwykły prosto łagodność dobroć życzliwość dla drugiego człowieka bezinteresowna w sensie, że w bez takich kalkulacji po prostu daje komuś coś, bo potrzebuje, bo boi, bo mamy, więc jej pomagam, bo widzę, bo odruchowo może ktoś potrzebuje pomocy i na tym na tych rozproszonymi prosty dobroci stoi świat, a jak wiele z w tej wielości pojęć wielości postaw jak wiele możemy sobie wybaczać, ale wiele możemy od siebie wymagać n p . w zderzeniu ze innymi kulturami innymi religiami prawda teraz starosta to Koran gorąca dyskusja wobec uchodźców jej część ludzi się ich boję, bo boi się innego systemu wartości po prostu tak po świecie ludzie generalnie ma bardzo nie lubią wszelkich obcych nie lubią się z nikim dzielić posuwać, ale może mają siłę grano do oba w do UE każdy ma na to słowo miecz prawo do w takim najszerszym znaczeniu to znaczy tylko, tyle że jak to się z wilkiem no to kwota jest wilkiem jest sobą w planach ma znaczyć prawo do oba w zależy jakich oba w do słusznych obaw mają wtedy na słuszne obawy trzeba reagować na odpowiednimi zabiegami czy przygotowaniami do tego, że Polska ma obowiązek przyjąć mandat, choć nie ma żadnej dyskusji oczywiście o przyjęcie 5060 %ową nie ma żadnego znaczenia jeśli Polska chce należeć do krajów powiedzmy poważnie traktowanych Unii Europejskiej no to w musi tak troszeczkę proporcjonalnie do swojej zamożności wielkości przyjąć tych uchodźców skoro ma być w ciągu kilku lat kilka milionów zlote to musi być coś rzędu 100   000 do kilkudziesięciu tysięcy na pewno też wielkie rozczarowanie dla polskich elit teraz współcześnie prawda się okazuje, że taki jest bezwstydny taka bezwstydnie jest to wrogość wobec wobec tych bardzo ogólnie szczęśliwych ludzi, którym się udało dotrzeć do do Europy wrogość w ustach tych samych ludzi, którzy będą opowiadać o chrześcijańskim miłosierdziu miłość bliźniego w staropolskiej gościnności to, że to jest rzeczywisty szok no i tym bez wstydu, a państwa polskiego prawda, która z 1 strony aspiruje do tego, żeby się liczyć w Europie z drugiej, ale po pobiera z tej Europy ciężkie miliardy każdego roku, a trzeci kłóci się o to czy przyjąć 240330006 zlote 500  000 uchodźców są już dotarli prosto w wymiarze politycznym, ale w takim wymiarze sąsiedzki może rynku, jeżeli byśmy mieli do czynienia z kimś, kto łamie my też etyczne dobra, których myśmy się dokopali np. to, że szanujemy obie płci równy sposób, że traktujemy je wódz od osób w ramach walki traktujemy kobiet gorzej tylko my pozwalamy im żyć własnym życiem ale kto takim zderzeniu z jak postępować z działaczy, by nie pierwsza uwaga jest taka, że ci, którzy nas wybierają to są raczej takie można powiedzieć klasa średnia różnica między realnością, a w nocy sylwestrowej tych ludzi tego rodzaju kłopotów i musimy aż tak bardzo obawiać, choć oczywiście tam będzie trochę hołoty i chamów takie trochę hołoty chamów z każdej społeczności i zupełnie wszystko jedno czy w osobach, które umocnią swoją żonę za naszą ścianą w sąsiednim mieszkaniu i jest z ery wyjaśnia 1 z usunąć wszelkie mniej LG jest Syryjczykiem czy Polakiem mamy obowiązek reagować jak widzimy wokół nas krzywda, jakkolwiek musimy też zachować pewną powściągliwość wstrzemięźliwości w interweniowali w cudze sprawy to nie jest tak, że każdemu zawsze wolno w zwalczać każde zło, które usłyszał, ponieważ w i jest już także jesteśmy albo daleko albo blisko tak albo jesteśmy w jakiś relacji tego zła albo jesteś i po prostu wtrącamy się w nieswoje sprawy miasta jest bardzo delikatne rzeczy możemy jak to się jak to się widzimy jakoś brzydko z kimś rozmawiać o niej, a są to co do nas ludzie co nie znaczy, że mamy prawo moralne do tego, że w Enter Air India ingerować jednak ludzie są od siebie podziela ani żyją w swoich przestrzeniach prywatności taki czy też małe społeczności była Magda ma my mamy prawo, by wszyscy do niebycia nagabywany mi do budy, a wścibstwo, które czasem łączy z dobrymi intencjami nie przestaje być wścibska, więc po abstrahując od tego jak się zdarza coś jakiś oczywiste zło związane z zagrożeniem dla zachowania zdrowia życia prawda albo jakiś nieakceptowalny zniewolenie na pytanie co jest nie rezygnowała bezdyskusyjne, ale właśnie o to chodzi o finał, czyli dyskutować tego uczy geografii dokładnie tego uczy on, że np. kobieta nie może sama wyjść z domu nie może pokazać kostki co z naszej perspektywy jest już zniewoleniem, a z jej perspektywy być może nie jest wolny Sojusz odpowiada na pewno macie w dyskusji na pewno był, bo to jest poważna dyskusja padały różne argumenty czymś innym jest moja prywatna reakcja na nas na takie sytuacje, których ja i nie mogę zaakceptować budzą moje współczucie zgorszenie oburzenie tym dalej moralna czymś innym jest wspólną reakcję wyrażająca się w panującym prawie, więc na ogół jest tak, że jesteśmy zobowiązani do daleko posuniętej wstrzemięźliwości odnośnie do naszych prywatnych interwencji natomiast i z byłych i jednocześnie możemy działać na rzecz regulacji prawnych, które w UE mogłyby w sposób bardziej autorytarny autorytatywny i bardziej ogólny z w danym zjawiskiem się uporać i to właśnie tu działa na Zachodzie pluralistycznego społeczeństwa Polska Polska to czekamy mieli planistyczne społeczeństwo przed wojną wszyscy będziemy mieli na szczęście w przyszłości, bo dzięki temu dołączymy do rodziny takich dojrzałych krajów narodów, które potrafią w światową żyją obie strony nie podoba tworzą wiele prób realistyczna wspólnotę Obywatelską to jeszcze jest przed nami odzyskanie, jakby tego statusu także etycznego statusu prawnego to możliwe, choć niedawno uzupełnianie oczywiście i to tak będzie za kilkadziesiąt lat będziemy mieli ten honor mieć prawdziwe państwo praworządne demokratyczna Republika, gdzie wszyscy niezależnie od wyznania koloru skóry są są równi czują się bezpiecznie czują się u siebie to wszystko jest przed nami nadal jesteśmy takim etapie dosyć wczesnym trochę nacjonalistyczny mieście budowania własnej tożsamości państwowość, bo mieliśmy przerwę taką trochę jesteśmy do wycofania przez inny temat, więc do tego mamy mamy prawo, żeby pewne rzeczy regulować rzeczywiście Otóż prawo Otóż muszę, tworząc prawo musimy się od wejścia w pytaniu warunki brzegowe interwencji z 1 strony musimy szanować Buczko prywatność kultury rozmaite obyczaje i t d . z drugiej strony są pewne dobra uniwersalny, że prawo dowolności w prawo do niebycia prześladowanym dręczonym, która jest już chodzą czasem w kolizji jest nie tylko się załatwia roztropny inni przypisują, ale to nie jest łatwe, bo ile oczywiście jak Zdzisław zupełnie bardzo pasującym powiedzeniem jest, że diabeł tkwi w szczegółach, bo w takim razie pozwolić dziewczynką chodzić w chustach do szkoły czy Zawoi tak, ale z NK etyk po golu, ale tylko uczy dyskusji na ten temat oczywiście ludzie, którzy nie mieli treningu z etyki troszeczkę tych argumentów sami wymyślą, ale na pewno sobie tej dyskusji nie uporządkują i na pewno nie zorientują się w kąt argumentach do ich argumentów nie pójdą za daleko w tym osób z przypadkowych odbiorców etyki doskonale się, by w takich sytuacjach obaw mówi się co przemawia za tym przemawia przeciw ze względu na jakie wartości czy na jakie zasady tworzymy taką regulację i t d. porządkuje się ten dyskurs, ale w pewnym momencie uprawnione osoby muszą refundowanych muszą decydować etyk w tym pomogę pomaga w tym, żeby nie nie było także przypadkowi argument bierze górę po prostu zupełnie przypadkowy wzrosły o przecież to jest ich kulturą i one chcą mu pra w do i deklarują, że zarówno jeśli chcą do rady o notariacie zupy przypadkowe argument, bo co na to by od razu można odpowiedzieć, że zarząd uważa, że nie miały takiego wyboru, że ich opinia nie jest wcale wdrażaniu volvo nie realnie zupełnie dowolnie autonomiczne osoby, że i prawo do noszenia chusty nie jest jest byłbym przynosi konsekwencje pozostałym, ponieważ jest asymetria relacji, kiedy ja nie oglądam dziś tworzy ktoś ogląda w, że itd co nie znaczy to sąd rozstrzygający argument po prostu etyk pomaga w Eton całą przestrzeń argumentacji wyświetlić pokazać kontrargumenty ze sobą, choć kojarzony i pokazać, że wpadną dzieciom podjął decyzję decyzja nie oznacza, że jak już argumentowi się ostatecznie przypisuje przewagę tylko mu do decyzji zawsze ma pewien element arbitralności, czyli pewnego wymuszenia umowy społecznej, ale z drugiej strony wskazania na pewną wartość, która w danym wypadku jest wyróżniona, że nie wolno nosić chust w szkole to znaczy, że wartość, jaką jest budowanie wspólnoty równościowej w przestrzeni publicznej np. od państwa niemieckiego jest wyższa od ostentacyjnego manifestowania ob 33 i szacunku dla obyczaju konkretnej wspólnoty religijnej glony te 2 wartości Tychowo kolizje pokazuje się wybraliśmy tu wartość wybraliśmy tę wartość podjęliśmy taką decyzję zdając sobie sprawy, że ona jest niesprawiedliwa jak ktoś ma pewną kulturę moralną to wiele, że świadczenie kończy świat moralna wybieraniu mniejszego zła tylko wie, że prawie nigdy nie jesteśmy pewni, które zło jest mniejsze i każda decyzja, którą podejmujemy ściągnęła nas odpowiedzialność za jej skutki i że nie możemy uniknąć in Kułakowski tak buduje swoją etykę od poczucia winy bez poczucia winy nie ma moralności tak jak nie ma moralności bez tej małej codziennej prosty dobrać, ale to w takim razie musimy brać za każdym razem pod uwagę, że za każdym razem ktoś będzie ofiarą tych naszych wyborów czy też będzie się czuł pokrzywdzony musi cały czas syndyk krzywdzi wzajemnie to znaczy, żyjąc rozpychał się w świecie coś komuś zawieranych w nie ma niewinnych czy coś takie takie wyobrażenie, że można żyć niewinnie albo, że nasz przewodnik duchowy jest niewinny otworzymy, że jest ona z tą jakością promieniuje na prostą niewinnością jest samo w sobie czymś niemoralnym marzenie o niewinności jest tak samo trywialne jak marzenie o wiecznej ekstazie bądź o tym, że się nie umrze nigdy to jest trywialnych jest nieetyczne umrzemy jesteśmy winni tak będziemy winni i wszyscy są winni i jest nam z tego powodu ma być z tego powodu przykro i smutno i mamy robić wszystko, żeby być trochę mniej winni, ale czy właśnie do dobrze wam powiedział to ostatnie zdanie wy, ale czy w takim razie takie podejście nie tłumaczy systemów totalitarnych zawsze ktoś będzie cierpiał podejmujemy decyzje spowodują, iż wyższych wartości te wartości wyższe nad innymi budowanie świadomości moralnej o tyle zabezpiecza społeczeństwo przed narodzinami takiego w jego łonie systemu totalitarnego, a więc z systemu totalnej represji kontroli ze strony władzy we wszystkich aspektach życia, że można liczyć na to, że chętny, by również elity społecznej te środowiska, z których wywodzi się władza polityczna przechodzą taki trening wasz wrażliwości moralnej społeczeństwa, w którym które są już na wykład do dowodu do refleksji nie Obywatelskiej refleksji politycznej refleksji etycznej, które są na wykład samokrytycyzmu do także do w myślenia w dystansie krytycznym do własnych upodobań przekonań interesów takie społeczeństwo wychowane w kulturze liberalnej są odporne na totalitaryzm dopiero dzisiaj powstają takie społeczeństwo tak naprawdę były, bo powstały nowe pokolenia wyrosły w Gniewie w północnej Europie n p . nie w Kanadzie Australii w u niektórych państwach świata, które mają już od małego wydrukowany szacunek dla kolei jest wolności równości praw innych ludzi, ale także dystans do samych siebie i do własnych przekonań, bo to trzeba się tego nauczyć, bo człowiek wrzutek bowiem w stanie natury taki zwykły człowiek zgarnia wszystko potrzebne jest po prostu egoistą w tym się wydaje, że jego wspólnota to jest po prostu ludzkość to jest świat, a reszta to są odgłosy barbarzyńcy w myśl, że ma ma prawo do tego, żeby umrzeć, żeby zabiegać o maksimum własnych korzyści kosztem co najmniej zaniedbywanie interesów innych ludzi nie lubi się dzielić z nikim nie lubi jak ktoś nim dyryguje wolę się sam woli się sam rządzić w jak ma możliwość rządzenia innymi ludźmi to chętnie chętnie to robi tak dalej i t d. bo tak to taki jest człowiekiem, bo tak jest ze zwierzakami i to trzeba bardzo dużo wysiłku, żeby się nauczyć tak dziwnych rzeczy jak na oddzielenie się z innymi branie pod uwagę cudzych interesów wrażliwości empatia w stosunku do innych, zwłaszcza bardzo różnych bardzo obcych wyrzeczenie się przewagi przemocy, ale też przewagi, którą się ma nad innymi wydano w niebie nie biliśmy się biliśmy dzieci do lat osiemdziesiątych wszyscy zawsze o mocy od Kamila kamienia łupanego prawda, a teraz nasze dzieci są pierwszym pokoleniem w historii, który któryś z nich bite musieliśmy się tego nauczyć zajęło to nam kilkadziesiąt tysięcy lat prawda biliśmy kobiety zaczęliśmy przestaliśmy 2 pokolenia temu i to też tylko w niektórych krajach w i to po to, trzeba się nauczyć tak samo jak trzeba się nauczyć, że to nie jest także ja wszystko wiem rozumiem najlepiej mamę Emmę nasz system zwany system wartości jest jedyny prawdziwy dom, a wszyscy inni co najwyżej mogą się do niego zbliżać aż ona chciała zapytać o to chciał zapytać czy ktoś powiedział właściwiej, że dzielenie się z innymi jest wartością wyższą niż dbanie o swój własny interes czy to znaczy każdy zaczyna o tym, myśleć tylko o to chodzi ludzie tak za dużo on o tym o tym nie myślał, gdyby ludzie się nią nie umieli dzielić w ogóle to właściwie zachowaliby się już nijak nawet jak hordy, jaki się ze zwierzęcym tylko jak takie zwierzęce w rodzinie w karierze, gdzie najpierw przychodzi tata Jeż zjada jak się można na najem to przychodzi mama potem i małe małe jerzyki właściwie nową nie byłoby żadnego wyższego życia społecznego torze jest możliwe, ale różnica jest jak żyją w, a Million sobie coś, a tutaj ktoś tak się patrzy na mnie twoja woda w samym w sobie więcej razem polujemy na zdolność do takiego prostego cesji, czyli odbudowanie takiego bezrefleksyjnego prostego dzielenia się takiego Anny powierzy cielesnego współżycia z członkami swojego męstwo swoich domów w tej wielkiej wspólnoty rodowej prawda, w którym się żyje to jest początek w ogóle życia moralnego, chociaż w sensie takim dojrzałym życie moralne zaczął się dopiero wtedy, kiedy powstała refleksja moralna narodziła się ona 2 ,51000 lat temu w Grecji od bardzo prostego odkrycia, że my te reguły którymi kierujemy się jak z wzajemnie w naszym społeczeństwie wśród Greków powinny się odnosić również do innych ludzi, że np. dla ody SA to było coś chwalebnego, żeby zabić i oby głupi złupić załóg wymordować i obrał obrad mowa w jakiej się tzw. barbarzyńców i przywieźć te łupy do do kraju czy dla Agamemnona to był tytuł tytuł do dojdą do do chwały, ale się pojawiły w kasie pojawił się wtedy jak las z taką refleksją o możliwości uniwersalizm akcji w pewnych pewnych norm, a skoro nie można w swoich okradać to może w ogóle ludzi nie można okradać coś takiego ludziom zaświtało od tego momentu zaczęła się kultura etyczna o tym, uniwersalizm racji temu pierwszy gest i odcięła się zacznie się w regionie mówi się z skalowalność nowych umowach między nadal postępuje Apostata maksymalną uniwersalna skala, czyli ludzkość wyobrażeniu greckich myślicieli to zaczęła się zupełnie nowa faza życia moralnego w już kierowana przez refleksje czy jak się pojawili się etycy i pojęcie etyki i jakość życia moralnego zarówno prywatnego, jaki publicznego wśród greckich elit gwałtownie wzrosło i zaczął się rozwój moralności, ale już inspirowany od strony turystycznej przez samych etyków bez etyków nigdy nie doszłoby do dotychczas otrzymującym rewolucji moralnej ostatnich 3 stuleci, gdybyśmy odkryli tak jak odkryliśmy, że ziemia krąży wokół słońca odkryliśmy np. możemy i dyskryminacja kobiet jest zła, że posiadanie niewolników jest złe, że przywileje wynikłe z urodzenia są złe myśmy to odkryli w osiemnastym dziewiętnastym wieku tak jak teraz odkrywamy, że okrucieństwo wobec wierzący mieczy eksploatacja zwierząt jest zła, że niszczenie środowiska jest złe, że nieliczenie się z potrzebami przyszłych pokoleń jest złe dopiero teraz odkrywamy, więc moralność cały czas się rozwija i mimo że nasze przekonania moralne są niesamowicie apodyktyczny i to jest ich bardzo wyraźna cecha bardzo istotna cecha długi się oddaje niezależnie od tego co myślisz sobie o poszczególnych to jak moralnych po prostu musisz oddać pieniądze, które pożyczyłeś to mimo to na szczęście te przekonania moralne ewoluują dawniej było bardzo silnym przekonaniem to, że kobieta musi być posłuszna mężczyźnie to było absolutnie etyczny przekonanie o wyborze niewolnik musi być wierny swemu panu nie wolno mu uciekać to był bardzo silny etyczne przekonania nikt nie uważał, że albo np. że niewiernego, który odmawia przyjęcia prawdziwej wiary trzeba zabić, bo urąga Bogu swoim istnieniem marzeń odda i wbiegł na jego dobry czas go zabić lub bardzo silne etyczne przekonanie co zostało z tych przekonań nic nie zostało z tych przekonań myśmy to wszystko do góry nogami, by wrócili także to tak jak w nauce następuje ogromny postęp moralny i właśnie dzięki temu, że przekonanie, że apodyktyczny uniwersalny ten postęp jest czymś realnym byśmy my my wiemy, że się, że to jest słuszne i właściwość kobiety mają mieć równe prawa z mężczyznami i nikt na mnie nie wmówi, że tylko, dlatego że dawniej uważano takich prób, że taki taki pogląd za haniebny i niemoralny w haniebny niemoralny i jakaś kobieta próbowała z czymś takim wyskakiwać siedemnastym wieku jeszcze to do ozdoby zostały fizycznie ukarano, mimo że wiemy w ich że, że żal, że tak było trzymam się swojego przekonania czym zakładamy w Letnicy takiej linearnie postęp czy nie bierzemy pod uwagę, że np. może nastąpić jakiś zwrot od wód dotyczyły tych wartości kiedyś mogło być także nagle się zastanowienie powiemy, a właściwie dla dobra naszego społeczeństwa, bo w tonami trochę kieruje prawda, że jeżeli to, żeby przetrwać to byłoby fajnie jednak te kobiety trzymać w domu, bo nie rodzimy dzieci nie przetrwa nasz gatunek jest trzeba ją usadzić w domu, żeby wychowywały wreszcie dzieci, bo inne jakoś systemy nam jednak nie dają takiego e-faktury i pewnie jakiś punktowy regres jest możliwe, ale nie sądzę, żeby połowa ludzkości, które stanowią kup stanowią kobiety dały dała sobie wyrwać odebrać przyznane im prawa to działa także takie środowisko wstecznej reakcyjne, które chcą się trzymać się dawnych stosunków i chcąc nie, chcąc udają przywiązanie do wartości styczności współczesnej liberalnej zdawkowo dyktatorzy nie zakładają jakiś parlament jakieś partie polityczne i tworzą fasady demokracji, bo Bobo rozumieją, że nie można już bez tego naczynia nie nie można choćby na poziomie fasadowym gry pozorów i niewiele osób uznawać panujący globalny styczność tak samo jest z dyskryminacją kobiet w wielu krajach kobiety są dyskryminowane, ale rządy będą i kapłani robić wszystko, żeby udowodnić, że to nieprawda, że to nie jest dyskryminacja tylko podział ról np. instynkt o język postępu etycznego język liberalny jest zawsze zwycięski nie ma takiego dyktatora, który by nie próbował przedstawiać się jako wielki promotor w wartości świata nowoczesnego nawet największy konserwatysta będzie mówił językiem nowoczesności tłumacząc, że właśnie dawne stosunki to było jak najbardziej zgodne z wartościami liberalnymi nie ma żadnej konkurencji wobec aktualnego stanu w moralności publicznej tak jak i w średniowieczu nie było żadnej konkurencji, bo jeżeli ktoś chciałby wyskoczyć z jakąś ideą postępową moralnej niech to po prostu był spalony ostoi się na wkład, jakby chciał nie wiem bronić heretyków ich prawa do życia mogą od razu idzie prosto z jakby nie było przestrzeni do jakichkolwiek opozycja czy ta przestrzeń po pole pojawiła no ale po rozpadzie kościoła katolickiego, bo w okresie reformacji, zwłaszcza w okresie oświecenia rewolucji francuskiej później no to postęp moralny gwałtownie ruszył w Jelnej w tej chwili mamy to co mamy mamy równościowe społeczeństwo mamy, więc w ZAZ w zasadzie całkowicie zniesione przywileje jest z urodzenia mamy państwa prawa oparte na prawie mamy demokrację i t d . i t d . to wszystko ma ogromne zdobyczy etyczne, ale na to trzeba pracować i zawsze są ofiary tego postępu, a ktoś posiedzi w więzieniu w za swoją działalność publiczną to dopiero może z zacząć o sobie myśleć ciemno w USA z pewną dozę uznania jednak co zrobiła dobrego skoro trafiłem do wielu, a czy to jest możliwe, że przez to przez ten postęp moralności przez to, że tak mało rozwijamy właściwie się unicestwione jako gatunek, bo wszyscy będą mieli równe prawa przestaniemy jeść zwierzęta zaczniemy mieć wątpliwości co do roślin chroni staniemy przed taką takim dylematem znała jeśli nie nie chcę nikogo skrzywdzić w takim razie zginę jest bardzo ciekawym pytaniem my rzeczywiście taka bardzo wybujałe wrażliwość moralna trochę człowiek obezwładnia tak jak mówiliśmy na początku lat taki człowiek bardzo pryncypialny moralnie w jaki sposób jest nie przystaje do do otoczenia miały wpływu wchodzi jakość towarzyską taką Koko Koko fuzje rzeczywiście w Masłowie mniej mu jakoś mógłby mnie nie taki wzmożonej wrażliwości moralnej silnie powiązany z krytycyzmem wobec własnego życia własnego postępowania mogą być katastrofą minimum przyznaje to również byłoby katastrofą, gdyby nagle wszyscy ludzie zrobili się bardzo inteligentni i dążyli do życia kulturalnego lata do tej formy życia ich na pole tak jak my, że polega na tym, że rząd chce jak najwięcej czytać książek słuchać muzyki tak dalej i rozmawiać na trudne tematy to by było nie do zniesienia rady prawdopodobnie, dlaczego złom chce, by nie byłoby komu robić, ale my robimy w branży, ale robimy jeśli symbolach i ani ani przy łopacie także dokumenty te 2 typy paradoks moralność wrócę do tego co mówiono, że moralność istnieje pod warunkiem, że jesteśmy mu mierni moralnie, ale nie tacy fatalnie straszni, żeby w ogóle się nie zastanawiać od co robimy i być zdolnymi do nieczystych sumień, więc równoważnej czasowo teoretycznie można sobie wyobrazić społeczeństwo, w którym wszyscy trochę robią przy łopacie wszyscy trochę konsumuje się na zlotów proszę nas do komunizmu i to właśnie wymyślili wymyślili pierwsi chrześcijanie jak katolicyzm czy chrześcijaństwo szerzej te właśnie w tym właśnie komunizm marzenie o takim świecie, gdzie wszyscy robią nic trochę Total to to samo wszyscy są braćmi siostrami nie ma władzy politycznej wszyscy się kochają udzielą wszystkim nikt nikomu krzywdy nie czyni tak dalej więc, chociaż dążymy wszyscy jesteśmy wszyscy dobrzy ludzie są komunistami to znaczy wierzą, że kiedyś może taki świat będzie, że ludzie nie będą skakać sobie do gardeł nie będą się zabijać, ale będą one sobie pomagać będą się kochać będą wspólnie pracować będą żyli wielkiej harmonii i nie będą potrzebnej te wszystkie groźne instytucje, które nas oddzielają jedni drugich i pilnują, żebyśmy się nie pozabijali, więc wszyscy w tym sensie jesteśmy koło komunistami, których panuje powszechna zgoda ludzi dobrej woli tylko z ideałami jest tak, że one należą do zupełnie innego porządku niż rzeczywistość, która polega na realizowaniu tych ideałów i oczywiście w świecie komunistycznym nie ma moralności i lub nie ma nic ani władza ani państwa i prawa z nóg nie ma nic co my znamy, więc ten świat, zupełnie jakby z innego poziomu i nie może sobie niejako obieramy za za cel, a z drugiej strony w świecie dzikim w świecie zwierząt też panuje totalna niewinność, ponieważ jeszcze nie ma moralności moralność jest pozytywna tak jak cały całe nasze życie ba SI ca w każdej dziedzinie jesteśmy jakoś między zwierzęciem o jakimś aniołami i dach nad ludźmi musimy się borykać z fundamentalnymi sprzecznościami naszej egzystencji, ale na szczęście wszyscy umrzemy i śmierć każdego z nas rozwiąże wszystkie sprzeczności jego osobistego żyć Life to musimy potraktować jako WNT na taką optymistyczną w USA to od karania rozmawiałam z Janem Hartman jego książka etyka poradnik dla Grzesia dla grzeszników świeżo w księgarni, a u nas mamy parę egzemplarzy dla państwa ja mu grozić pisać o właśnie Jan Hartman się zobligował, że podpisze egzemplarze proszę do nas napisać na adres wieczór małpa to Krupka SN dziękuję bardzo bardzo dziękuję za cierpliwe wysłuchanie audi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA