REKLAMA

Życie artysty w czasach prekariatu. Marta Dziewańska z Muzeum Sztuki Nowoczesnej

PIWO - Program Informacyjny Wesoły Opiniotwórczy
Data emisji:
2015-10-09 15:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
program informacyjny wesoły opiniotwórczy i Marta Janowska kuratorka kierowniczka działu badań wydarzeń publicznych z zaprzyjaźnionego z nami muzeum sztuki nowoczesnej jest moim państwa gościem witam serdecznie dzień dobry rozpoczęła się właśnie teraz w muzeum sztuki nowoczesnej konferencja sztuka i praca po końcu zatrudnienia, czyli rozumiem, że to są jakieś dywagacje na temat prekariatu i jej zatrudnienia i artystów tańczyli dalej zrobimy, a wyniki na czym polega Rozwiń » program Otóż rzeczywiście konferencja albo raczej sesja sztuka i prasa koszt zatrudnienia to jest taka próba wspólnej refleksji w gronie polskim międzynarodowym czy takie otwarcie rzeczywiście tej sytuacji, z którą ścieramy się w gronie artystów, ale też jest to szerszy program troje jest szerszy problem społeczny dzisiaj, który co w programie są określone w określonych tym, że rzeczywiście nic tylko ten związek pracy i form aktywności kreatywności jest ogromny komplement znaczy takie miękkie miękkie warunki pracy, które kiedyś były charakterystyczne dla zawodów artystycznych dzisiaj rzeczywiście przyjmują przyjmują ich działanie za w innych dziedzinach, ale weźmy te neologizmy prekariat znów, by rozumiem, że to jest słowo, które się wzięło od niepewności niepewności w zatrudnianiu innymi słowy to wszyscy ci, którzy robią na śmieciówkach wykładni dokładnie to jest to jest jakby określenie dla pewnej kategorii społecznej to jest to jest też takie określenie na euro dla innych umów społecznego społecznych społecznego środowiska zatrudnienia w późnym kapitalizmie znaczy to jest to słowo, które zostało ich cysterny loginem łączący właśnie to słowo przy Kaliskiej, czyli właśnie to co pan powiedział niepewność Angielką po polsku po drugie, słowo proletariat tak czy właśnie ta niższa klasa, która właśnie zależy od jakichś uwarunkowań i rzeczywiście za twórcę tego pojęcia uważa się Guya sędzina, który będzie gościł w Warszawie za jakieś 2 tygodnie już 2011 roku ten, kto to właśnie pojęcie to jest to jestem taki socjal socjal ekonomiczny aspekt charakteryzujący prekariat jako ludzi, którzy są pozbawione tego pozbawieni tej jego książce bardzo ważnej p t. prekariat nowa niebezpieczna gra z klasą mówi o 7 gwarancjach zatrudnienia tak czy właśnie tam zatrudnienie ma się zamienić w warunkach niż zapewnienie brak zapewnienia wraz z ubezpieczenia i a takie rzeczy, które wpływają nie tylko na sposoby zatrudnienia, ale też na nowe warunki, a egzystowania tak to rzeczywiście zaserwuje do uzależnienia sposoby w jaki my planujemy swoje życie różnego rodzaju kredyty planowania rodziny to jest bardzo uwarunkowana naszych sposobów zatrudnienia i toteż bardzo wpływa na organizacji społeczeństwa, ale z drugiej strony rozumiem, że państwo będziecie podczas tej konferencji rozmawiali o takim niebezpiecznych Mar my się sztuki z kapitalizmem sprawia, że taki, że tego właśnie dlatego to się też jest muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie to są pytania, które nas bardzo dotyczą znaczy rzeczywiście muzę test czeka taka taka jednostka, która z 1 strony właśnie jest muzeum publiczne tak czy właśnie chodzi o to, że sposób spróbować w Kluczach, acz ani wykluczać zapraszać ich największą ilość publiczności zapraszać do współtworzenia programu do uczestniczenia tego problemu nasze są darmowe rzeczywiście po prostu staramy się jak najszerzej traktować naszą publiczność nas z drugiej strony muzeum z jakimś sensie też wypowiada się w sprawie tego rozróżnienia pomiędzy popytem podażą absolutne asy ruchy są konkretne żurnalistów absolutnie są to są tematy, które nie tylko nas dotyczą ideową, ale też oczywiście organizują naszą pracę rzeczywiście, by zadania muzeum są właśnie pojęty podwójnie znaczy 1 część publiczności muzeum oczekuje od nas właśnie taki elitarny lub solidarnego dostępu do eksperckiej wiedzy, ale tak naprawdę naszym zadaniem jest po prostu tak jak elitarna próba z klucza Ania i emancypacji po prostu poprzez kulturę dlatego te tematy właśnie i Keita ta sesja w UB w sztukę i pracy okres zatrudnienia to taka próba się w międzynarodowym gronie badacze aktywistów artystów takich z prób próba spojrzenia podobieństwa różnice między niepewnością charakterystyczne dla zawodów artystycznych, ale też egzystencjalnym ryzykiem, w którym będącym codziennym doświadczeniem pracowników stojących niżej hierarchii po prostu klas i dowodów, że tak powiem, ale rozumiem, że ujmując sprawę prościej WL chcą się państwo pod pochylić nad losem artysty także w Polsce tak, ale tak naprawdę ten los artysty jest takim losem, który teraz dzieli znacznie więcej, ale znacznie większa część społeczeństwa właśnie te zawody kreatywne tzw. właśnie zatrudnienie na zasadach elastycznych to jest zatrudnienie, którego zwykle bohaterami byli artyści i teraz powiem żonie wolne zawody oglądalność to jest wydaje mi się kluczowym kryterium w kark tak to znaczy właśnie artysta zawsze był takim właśnie outsiderem prawda gdzieś tam pomiędzy właśnie takiemu tak taką próbą właśnie takim pomiędzy elitarnym zawodem z drugiej strony właśnie ten brak zabezpieczeń społecznych na rzecz miasta wolność to jest wolność od ubezpieczania wolność od emerytury wolność w zasadzie od swojej jakiegokolwiek bezpieczeństwa egzystencji patriotyzm to nie jest wolność absolutna nowość o to chodzi, żeby ten świat się bardzo szybko zmienia też, że w tym projekcie też nie chodzi o próbę jakiegoś takiego zaduma nie siły i wyrażenia żalu nad tym jak jak jak to się zmienia tylko w świat rzeczywiście się zmienia w tym kierunku mamy z tym jakiś udział i trzeba aktywnie po prostu przepracować ten to nową rzeczywistość znaczy rzeczywiście we te warunki zatrudnienia są inne prace staje się coraz i coraz mniej materialna opracujemy po prostu przez komputery pracujemy pracujemy w call Centers albo w innych miejscach także oczywiście też całe lato to zatrudnienie jest zupełnie zupełnie miękkie teraz i w rynku drugą próbą tego do projektu to jest taka jest oczywiście znalezienie takich miejsc wspólnych wobec tego awangardowego po prostu obraz artysty, ale też od tego jak się zmienią tras świat dlatego, że to też Rzymu czy będziemy o tym, mówić i dzisiaj właśnie w tym momencie zaczyna się nasza konferencja złe z wykładami z rozmowami z z aktywistami, którzy rzeczywiście próbują jakoś określa się w tej nowej sytuacji angażować wybudować się ze wspólną cenę renegocjować pojęcie wspólnoty i pojęcie własności pojęcie właśnie pracy na nowo i przez 2 dni rzeczywiście będziemy podejmować różnych poziomach te lata te tematy te tematy są dla nas ważne tak jak powiedziałem w muzeum sztuki nowoczesnej ze względu też na to że, że staramy się aktywnie uczestniczyć w tych w tych zmianach społeczną ekonomiczne, w których po prostu bierzemy musimy brać aktywny udział, więc rozumiem, że to jest jedno z ostatnich wydarzeń kończących państwa przygody Kamili k tak, czyli pożegnanie z lokalem w taki to jest właśnie to właśnie innego to też jest kontekst dla tej dla tej całej dlatego całego wydarzenia weekendowego, jeżeli oczywiście, że muzeum sztuki nowoczesnej dom o do teraz urzęduje ma swoją siedzibę w dawnym domu meblowym Emilia z szczególnym miejscu jeśli chodzi o o mapę Warszawy każdy warszawiak wie, gdzie była Emilia tez proszę państwa to to ten sklep meblowy skłonny z chwilą, o co mi zrobisz jak w Złotnikach, ale właśnie stały te gigantyczne kolejki po meble wykładziny raz staramy się tworzyć gigantyczne kolejki do sztuki i kulturę i rzeczywiście to to w miejsce funkcjonowało 6 udało się zmienić się zmienić charakter tego miejsca i i przez kilka ostatnich lat funkcjonowały one takie rzeczywiście miejsce dla kultury, gdzie się negocjuje rzeczy, gdzie pokazujemy swoją kolekcję, gdzie pokazujemy wystawę i staramy się aktywnie po prostu uczestniczyć tu i teraz, ale rzeczywiście tracimy to miejsce już 1 z trasy opowiadała całej całej historii zyskiwania i tracenie tego miejsca, ale oczywiście, jakby cały czas czekamy na budowanie docelowej siedziby 3 w Pałacu kultury w na przełomie 20192000 drugie dwudziestego, ale rzeczywiście te ostatnie kilka miesięcy po nim wyprowadzamy się już tak, by zamienili na SOR w maju 2016 rok jakoś nazywa taka odwrotność parapetów kim chce, by nie bez wzrostu testów są to kolejny krok tak neutralne rzeczywiście jesteśmy taką instytucją, która cały czas buduje się właśnie w ramach tej prekariat ski do sytuacji tego, że tak naprawdę naszym programem jednak zaczyna się naszą tożsamością są nasze projekty nasza kolekcja nasze audytorium i nasza publiczność jak pożegnać się z Emilią nasze pożegnały się właśnie takim projektem, który będzie bardzo społecznym projektem Otóż, że w 2016 roku planujemy 33 duże projekty i to będą właśnie takie projekty, żegnając ten budynek i to będą w nich będą projekty poświęcone właśnie zmierzeniu się z tą charakterystyczną dla dzisiejszej kondycji społecznej, a takim poczuciem niestabilności ekonomicznej zamazanie jasności i geopolitycznych podziałów i dlatego zaplanowaliśmy na ten czas tak obszerny projekt wystawienniczą badawczą, który będzie miał miejsce właśnie 23 lutego aż do momentu, kiedy opuścimy Emilia BU do wyższego Giodo do połowy maja 2016 roku i teraz to było takie właśnie 3 projekty wystawiennicze badawcze tak jak powiedziałem poświęcone właśnie prekariat to winni tej nowej nowej kondycji tego z cech społeczeńst w Unii postaw legalistycznych tak powiem jest tak naprawdę będziemy próbowali się jak wyznaniowo odnosić do UE do tego kryzysu zatrudnienia i realnej u takiego kryzysu, który w, które pod wspólnym szyldem można określić jako właśnie kryzys do późnego kapitalizmu idei muzeum właśnie stara się ono wykonać taki wysiłek zdefiniowania czym jest obecnie sfera publiczna tak czym jest wspólnota czym trzeci jak i jakie są misje instytucji publicznych i ja jak na nowo określić to co robił to bardzo szerokie, ale tak naprawdę bardzo dynamiczna słowo właśnie wspólne noe wspólnota i była chora, a nie teraz muzeum sztuki nowoczesnej, a przynajmniej przez parę lat będzie musiał zmierzyć się z bezdomnością miejmy nadzieję, że to stan przejściowy i oby jak najkrótszy to na pewno jest stan przejściowy idealna jedenastka kuratorka kierowniczka działu badań i wydarzeń publicznych muzeum sztuki nowoczesnej włamań państwa gościem bardzo serdecznie dziękuję dziękuję zapraszam do muzeum Pirlo program informacyjny wesoły opiniotwórczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIWO - PROGRAM INFORMACYJNY WESOŁY OPINIOTWÓRCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA