REKLAMA

Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie afery lekowej. Rozmawiają mec. Paulina Kieszkowska-Knapik w rozmowie z Przemysławem Iwańczykiem

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2015-10-16 13:40
Czas trwania:
14:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
popołudniowy program Radia TOK FM 1343 Przemysław Iwańczyk kłaniam się chciałbym także przywitać panią Paulinę Kieszkowską-Knapik z kancelarii KRK dzień dobry wręcz mówić będziemy o aferze lekowej, którą publicznie szliśmy z kwietnia tego roku nasz reporter Michał Janczura ujawnił proceder, który wzbudził zainteresowanie służb nie powiedzmy na czym to polegało Ministerstwo Zdrowia miało przekroczyć swoje uprawnienia krótko mówiąc dzięki interpretacji przepisów Rozwiń » hurtownie miały nie wiem czy miały prawo, ale mogą wywodzić się leki leki za granicę dochodziło też do zakładania fikcyjnych zakładów opieki zdrowotnej, które zwracały się do dołu hurtownie, by te leki zamawiać najczęściej chodziło leki deficytowe takie, które nie są w kraju, bo kiepsko dostępne ważą wywożony i zarobiono na tym, że na tym krocie to proszę powiedzieć co jest tak naprawdę przedmiotem śledztwa prokurator Indianie znało dokumentów prokuratury mogę powiedzieć, jaki jest problem prawny rynkowy ustawa refundacyjna dramatycznie ograniczyła marże i usztywniło marże hurtowników aptekarzy i zakładano ministerstwo zakładało, że oni sobie jakoś dorobią gdzieś indziej no to się zaczęło dziać zauważa, że po prostu zaczęli dorabiać, ponieważ teatr ognia ta obniżka marż w ustawie była irracjonalna i oparta na żadnych wyliczeniach w ocenie skutków regulacji oni zaczęli sobie dorabiać hurtownicy mieli prawo dorabiać w sensie wywozu, bo jest jesteśmy w unii co do zasady hurtownie mają prawo wywozić produkty aptekarze natomiast nie, ponieważ nie wolno sprzedawać do góry, że tak powiem im wolno sprzedać go do pacjentów na jej zaczął się ten proces rozrastać i niestety w pewnej interpretacji Ministerstwa Zdrowia dolały tutaj oliwy do tego do tego do tego ognia, dlatego że mimo, że ministerstwo potwierdziło pytającym o to hurtownikom że, gdy wywożą nie mają do nich zastosowania te restrykcje marżą we obowiązujące w Polsce doszło, więc sytuacji, w której bardziej opłacało się wywozić niż sprzedawać te produkty do polskich chorych te grzech pierworodny leży w samej ustawie, która Tomasz usztywniła obniżyła natomiast rzeczy się te interpretacje nie wiem co się kwalifikuje mnie przestępcą o uniewinnienie nie poszłabym tak daleko natomiast uważam je ZUS za błędne to znaczy one spowodowały, że w sanie na te produkty, aby je wywieźć do Niemiec, gdzie ceny leków są dwu lub trzykrotnie większe, bo są olbrzymie, bo jeżeli ktoś się do wyboru zarobić 5 zł na 100 zł 5 % od 100 zł, czyli 5 zł albo zarobić 400 zł, wywożąc do Niemiec czy 3032 się na to kalkulacja jest bardzo prosta trzeba było mieć twardych naprawdę kręgosłup, żeby się trudnić się z tą sprzedażą z tak małą marżą i oczywiście samego początku obowiązywania ustawy o tym problemie się mówiło i wydawało się, że ministerstwo rozumie, że samo musi być też zaangażowane właśnie w ograniczenie tego wywozu samego początku mówiono o noweli anty powodziowej, która się zmaterializowała 3 lata później dopiero jest interpretacja nie wpisują się w ten to dbanie o to, żeby leki były dostępne skoro jako kraj chce mieć na niższe ceny jako kraj musimy również interpretować przepisy w sposób spójny, żeby nie stymulować wywozu prawda, bo to się wtedy, gdy staje nielogiczne po prostu proszę powiedzieć, jakie leki chodziło czy proceder ten jakiś sposób ograniczał dostęp do tych leków najbardziej potrzebujących pacjentów no bo statystyki były takie, że to był naprawdę olbrzymi rynek w tej chwili się zmieniło, bo rzecz się tą ustawą anty eksportowa dużo zmieniła dużo dużo poprawiła się, choć dostępność leków natomiast aby wszystkie leki, których ceny były po prostu znacząco niższe w Polsce niższy u sąsiadów można nazwać ronda i polskości chwaliła, że ma najniższe ceny leków, ale nie zabezpieczyła swojego rynku i przez wiele lat w Bydgoszczy tylko firmy farmaceutyczne mogą się starać w jaki sposób zapewniać dostępność natomiast państwo tutaj nie zdawała egzamin nie miał też odpowiednich instrumentów i te interpretacje, których tu mówimy o jeszcze podgrzewały to zjawisko i stąd one są nielogiczne na tle polityki lekowej w Stone one odbiegają, jakby od logiki polityki lekowej poza tym ich cechą było to, że nie nie zostały ujawnione w formie komunikatów ustawa refundacyjna miała dużo różnych niejasności i większość z nich minister ujawnia młodszy rozwiązywał komunikatami, które były adresowane do wszystkich obywateli, że minister rozumie jakiś przepis tak czy inaczej do tego zupełnie nowa ustawa była tam dużo niejasności i po kilkanaście takich komunikatów wydano ta sprawa nie zna nie była przedmiotem komunikatu co jest dziwne i tych interpretacji adresowanych, że tylko do hurtowni jest jest jest kilkanaście z tego co ma co mi wiadomo co to jest o tyle dziwne, że różne inne bardzo ważne kwestie dot do dziś pozostają niewyjaśnione różne podmioty i hospicja szpitale i firmy i hurtownie zadawały różne pytania ministerstwo jak interpretować przepisy nie oczekiwało się tych odpowiedzi, więc dziś dodaje też pracy jest dużo one stoją w sprzeczności z ratio legis ustawy, stymulując ekonomicznie wywóz raczej niż w sprzedaż w Polsce i umów w tym sensie byli wydaje się nielogiczne i można się zastanawiać, dlaczego zostały do czego zostały wydane w inne kraje, które mają też niskie ceny radzą sobie z tym w ten sposób, że cena ta sztywno ustalone z ministerstwem obowiązuje wyłącznie, kiedy leki sprzedawane jest w danym kraju z Hiszpanii tak jest natomiast firma ma swobodę ustalania ceny dla tych wszystkich, którzy są wywozić tych sfer jest miejsce w Polsce równo o równe traktowanie w tym sensie, że jeśli chcesz mieć dopłatę NFZ -u czy lokalnego jak już odpowiednika Noto sprzedajesz w kraju jeśli jest natomiast chcesz po prostu handlować to wywożone za cenę kupujesz taką, jaką producent udziela uprawiający ten proceder mam wrażenie, że byli bardzo zdeterminowani bo kiedy sprawa się wypłat i wojewódzkie inspektoraty farmaceutyczne zaczęły badać przepływ leków no no wzięli się na sposób, by ci, którzy chcieli na tym zarabiać zamawiali leki w hurtowniach z innych województ w co możesz to świadczyć o tym, że miało to taki charakter zorganizowany długoterminowy i dziś obliczony na na lata pewnie na zimno zawsze tak jest, że przepisy są nielogiczne i nieżyciowe no to życzenie jakoś to wino i dlatego trzeba robić z oceny skutków regulacji każdorazowo, gdy się pisze tego typu regulacji, jeżeli mamy usztywnienie cen usztywnienie marż ci aptekarze hurtownicy nie mogą żadnej kompensaty dostać żywica nasze zmienia kupili za stołem muszą sprzedać za 80 jest konstrukcja twarda betonowa chroni żadnego powietrza tym podmiotom nie nie pozwala uzyskać to oni znajdują na to jakieś rozwiązania, iż dostali glejt od ministerstwa to też działali w dobrej wierze tak znaczeń i uważam, że otrzymanie takiej interpretacji jesteś jakimś rodzajem listu żelaznego gminy Rybno, bo przedsiębiorstwo działa w dobrej wierze, więc w tym sensie też interpretacje były Mann jakoś napędzały ten trend ten proces czy finalnie dzieci hurtownicy rzeczywiście realizowali ma 8 × większą marżę czy 7 × większą trzy-cztery razy większą notę trzeba było ustalać już nim podmiot o podmiocie, ale również hurtownicy mieli prawo wywozić w ramach Unii NATO dostali losu prezent prawda dowiedzieli się, że nie będą karani za to, że zarabiają tylko 5 % tymczasem ten, kto sprzedaje w Polsce surowo byłby ukarany no, więc to jest brak logiki prawda jeśli chodzi o wektor tych regulacji tak słucham mi wczytuje się w tej sprawie zastanawia mnie prosto założyć zakład opieki zdrowotnej to z ulic może to zrobić bez żadnego problemu anonsuje stroje zakładów opieki zdrowotnej, ale nie być bardzo skomplikowane i bicia też powiedzieć, że zakład opieki zdrowotnej nawet założone nikt nie ma uprawnień do sprzedawania leków, czyli to nie jest to nie jest sytuacja, w której można legalnie handlować, owszem, zakład może nabyć i to jest pewne pewne otwarcie możliwości nabycia tych produktów natomiast dalsza sprzedaż jest nielegalna, więc jest proces nielegalnej na to też są przepisy i też to powinno być ścigane jest ścigany teraz ta ustawa anty eksportowa tuż przy eksmisji serwis reguluje, więc ona pewne pewne zagadnienia tutaj w regulują, ale znowu go depresyjnie to znaczy w czasie zebrać i fugi w zakazuje jeśli się naruszy ten zakaz no to są kary i t d. ale dalej nie mamy odpowiedzi na pewien przymus ekonomiczny, w którym to poddać się znalazły, dopóki ktoś nie otworzy tej ustawy nie zastanowi się co nas dobrze skonstruowana jeśli chodzi o rolety hurtowników aptekarzy jak zachęcanie ich, żeby oni byli elementem zdrowia publicznego, a nie tylko by w handlu to to co się zmieni, bo tak silnie ekonomiczne dalej obowiązuje z postawiliśmy kolejny mur, ale nie rozwiązaliśmy istoty sprawy w darze oni mają marże liczone w sposób, który nie pokrywa ich kosztów innych był nawet taki raport prezentowany swe w sejmie, że pokazywał, że ani apteki ani hurtownie przy tak niskich marżach ruszy, gdy ustawa w zasadzie nie mają ekonomicznego w ekonomicznej zachęty, żeby się zajmować obsługą ludzi którzy, którzy chcą te leki refundowane dostać czy to, że prokuratura wszczęła śledztwo w tej sprawy dziś zdeterminuje nowy Sejm już do tego, by zająć ustawą 2 bank nie zjemy w kłopot jest taki, że ustawa refundacyjna Grzesiek miał już żyli pierworodnym grzechami naprawdę trzeba było poważnej oceny tego wszystkiego, żeby w zmieni się wektor czy aby było wrócić i powiedzieć coś, czego pewnie ani 1 ani druga z głównych partii są w stanie powiedzieć, że to jest jednak rynek i trzeba tym ludziom, którzy się z tkanek angażują dać żyć dać im możliwość funkcjonowania, żeby im zależało na tym, żeby co 24 godziny dostarczać leki, żeby one były dostępne wciśnięcie ich tylko i cały czas retoryka, że oni są prawda za bogaci i t d . do niczego nie prowadzi do tego, że oni po prostu będą szukali rozwiązań ekonomicznych, bo są natury rzeczy przedsiębiorcami trzeba uwzględnić w każdej tego typu regulacji państwo nie zamieni się z rolami z hurtowniami ani nie emigrowali za ptakami ktoś musi robić apteki n p . dostają od NFZ pieniądze za leki, które nam wydały po po kilku tygodniach każda apteka kredytuje państwo polskie x tygodni no, więc musimy tym ludziom też dać możliwość funkcjonowania ekonomicznie równolegle ustawa wprowadziła zakaz reklamy aptek zakaz tego zakazu tego zakaz tego wszystko jest zakazane wszystko z przylotem sankcji mało tego plusy wyobrazić jak apteka obniżyła pacjentowi remont jakoś dopłaty to ministerstwo odwrotnie niż w interpretacjach twierdzi, że absolutnie nie ma do tego prawa pacjent ma płacić sztywną opłatę i apteka jest ma sprawę o to, że komuś ułatwiła zakup leku, czyli kompletnie odwrotny wektor od ratio legis ustawy znowu trzeba myśleć całościowo wszystkie tego typu przepisy są po co się nie są tylko po to, żeby w telewizji polityk 1 czy drugi powiedział, że przykręcić śrubę tym czy tamtym realność życia brak na tym, że kto komu się musi opłacać te leki to sprowadzić komu się musi opłacić je dystrybuować komuś się musi opłacić je sprzedawać finalnemu użytkownikowi i dobrze naoliwiony system musi uwzględniać interes za i trzeba skonstruować go tak, żeby nie było tylko represji, ale również pewne zachęty do zachowań prospołecznych prosta, która w efekcie są korzystne dla chorych dla pacjentów, dlaczego z punktu widzenia prawa mogą doprowadzić ustalenia prokuratury, choć mimo, że on zlokalizowany w naturalny niż prokuratora nad rozumiem że, gdy sprawa karna każda dotyczy konkretnej osoby w związku z tym co do tej osoby jej zachowań trzeba udowodnić winę umyślną i t d. to nie jest też takie proste poza tym tak naprawdę to niczego nie zmienia obejrzy jakieś 3 osoby będą miały zarzut przy czym utrzymany czy zasądzone to tak naprawdę systemowo zmienia chodzi o to, żebyśmy się wszyscy zastanowili nad różnymi mechanizmami, które są w w tej ustawie to są zupełnie dysfunkcjonalne i nie służą dostępności leków ani logistycznej ani cenowej ta sztywna szlaków sztywnych cen leków sztywność marsz nie doprowadziła finalnie do tego, że pacjent nie płaci NFZ zaoszczędził on bardzo dużo pieniędzy w ustawie natomiast pacjenci mają powszechnie takie odczucie, że ani z nich zwiększyła się dostępność logistyczna ani nie zwiększyła się cenowa ani nie ma jakichś znaczących innowacji dostępnych w Onkologii czy w innych dziedzinach, więc coś co jest fundamentalnie tak nie może patrzeć tylko ma na NATO NFZ boską stronę i te wszystkie przepisy muszą uwzględniać to, że trzeba zachęcić cały ten biznes do zachowywania się w sposób prospołeczny w to nie możemy abstrahować od tego, że oni muszą te rachunki zapłacić prawda muszą opłacić ludzi muszą opłacić logistyka mają coraz większe wymogi europejskie hurtownicy są pod pręgierzem gigantycznych wymogów Mes higienicznych temperaturowych, w które muszą spełnić oni muszą spełnić dobrą praktykę kliniczną i dobrą praktyką dystrybucyjną przepraszam to są wymogi, które są naprawdę high-tech i ci ludzie, żeby z gry funkcjonować i na czas dostarczyć wszystko muszą po prostu ekonomicznie prowadzi działalność drażni zaskakuje co chwila no i być kilka mechanizmów ustawy nie tylko Tamar żałowała sprawa pokazuje, że jest im trudno funkcjonować ci wokół Brdy nielogiczności prawa zawsze rosną dziś huby, ale to nie jest wina tych ludzi ja mam taką tezę, że tylko po prostu no mnie przemyślenia skutków regulacji musimy kończyć się Paulina Kieszkowska-Knapik Kancelaria KRK Gomunic gościem dziękuję pani bardzo państwa zaproszone informacja taka sama, a później będziemy mówić o potrzebie edukacji antydyskryminacyjnej to już po godzinie 14 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA