REKLAMA

O najdziwniejszych wierszach starożytności opowiada dr Jan Kwapisz - laureat Nagrody Naukowej POLITYKI w kategorii NAUKI HUMANISTYCZNE

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-10-21 21:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM zgodnie z zapowiedzią drugim gościem radiowej Akademii nauk jest laureatem nagród humanistycznych piętnasty nagród naukowych polityki pan dr Jan Kwapisz dobry wieczór dobry wpływ doktor jest adiunktem w zakładzie literatury języków klasycznych na wydziale polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego im pan doktor napisał dr CEM zupełnie fascynująco niegdyś zapowiada co jego opis jest fascynujący, ponieważ jest poświęcony 6 najdziwniejszym wierszom greckiej Rozwiń » starożytności, o czym są te wiersze panienek aż nie chce zacznę politycy nie na temat dodaje, że zakład jest częścią Instytutu filologii klasycznej na Uniwersytecie warszawskim moi koledzy chyba by nie darowali gminnych to pozdrawiamy ikony w słusznej jasnych więc, o czym są to wiersz co to znaczy z najdziwniejszych też 6 utworów, którym się zajmowałem w doktoracie i które opisywałem w książce na podstawie dekretu, który się ukazała 2 lata temu to przede wszystkim to są utwory demo do oglądania nie tylko do czytania, więc czy zabawy gra w ludziach geriatrycznym opowiedzieć o nich na antenie radiowej to trzeba po prostu zobaczyć to są tzw . Carmina figura ta być może to jest termin, który jako ze szkoły niektórzy będą pamiętać, że po polsku wiersze obrazki na utwory które, których długość wersów jest tak ułożona, że przybierają na stronie czy na karcie papirusu kształt przedmiotu, które opisują mamy, więc na utwór w kształcie siekierę mamy skrzydła, które mają być skrzydłami Erosa i to jest rzeczywiście taki mini traktat filozoficzny o podwójnej naturze RO SA o Rosję jako najstarszemu ubóstwie i zarazem po Rosie, który odpowiada naszym wyobrażeniom o tym, Bogu jako o o chłopcu ze skrzydełkami tak Band, który pokazywał miałam i ciała to przewagę, że widziałam te wiersze co prawda akurat w przypadku tego wiersza oraz ze skrzydła trzeba obrócić się kartkę, ale wtedy widać faktycznie ze sobą skrzydła jasne czy nie mamy topór mamy skrzydła są 2 ołtarze jajo, które nie za bardzo wiemy jak ułożyć, żeby rzeczywiście uzyskać kształt tego jaja, więc teraz to jest bariera 2 letni Henryk jajo obecnie po to jest właśnie do East and Eastern Gas, czyli fletnia pana, czyli instrument, który znany z ulic naszych chyba głównie z ach, w wykonaniu zespołów peruwiańskich to jest właśnie ten instrument, a te wiersze trzeba było trzeba było odtworzyć kształt tych wierszy czczone były znajdowane właśnie tak zapisane w takim kształcie w takim układzie graficznym, ale są zachowane w bizantyjskich rękopisach i Skry bowiem chętnie bawią się tym kształtami widać, że bardziej to fascynuje, ale też nie za bardzo wiedzą co z tym kształtami zrobić czy nie mamy oryginał to są kolejne przypisane do nich ekstremiści jak w przypadku większości tak różnych starożytnych te akurat znany z takiej tradycji bizantyjskiej i jeśli skryba bizantyjski jeśli kopista bizantyjskim miał pod ręką, a uzdolnionego ilustratora to efekty mogły być wspaniałe czasem mamy piękne ilustracje w tych rękopis ach, mamę, gdy wiersze są wpisane w ilustracje tak tak tak właśnie to wygląda żałuję, że nie ma chętnych zaprezentować to trzeba po prostu zobaczyć albo to rzeczywiście jest poezja do oglądania jak, a żadna inna i poezja, która zwraca nam uwagę właśnie na to że, że poezja ma też taki aspekt wizualny, że układa się na skroniach rzeczywiście jakiś kształt, że może być Classic ten układ 3 może powiedzieć coś może mówić, a to była popularna zabawa w starożytności chyba nie tak bardzo te utwory najwcześniejsze z tych utworów którymi się zajmuje pojawiają się dopiero w trzecim wieku przed Chrystusem w 1 z już po Aleksandrze wielkim w czasie, w którym zaczyna królować kultura w piśmie inna kultura książki i to chyba ma znaczenie, że to, że właśnie książka zaczyna triumfować i właśnie takie formy, która w, które na kartach książki rozkwitają w, więc poza tymi 6 greckimi utworami, które z nich, a ja się zajmowałem w swojej książce mamy jeszcze bardzo późne utwory figuralne już w języku łacińskim greckim, a tak się mówi o tym, wierszach utwory figuralne wiersze w górach poezja figuralne jest dużo, a terminów, ale te są pewnie ta najpopularniejsza, więc mamy jeszcze utwory właśnie łaciński z czasów Konstantyna wielkiego, które sławią cesarza Konstantyna i toteż nas zaskakuje że, że w politykę można zamieszczać także ta dziwna w gruncie rzeczy formę i tak osobliwe oni uważane w grupie 300 znajdujący się na marginesie literatury ale, toteż pokazuje, że od samych niemalże początków ludzkość, że tak powiem szeroko lubiła bawić się językiem tak naturalnie oczywiście zabawy słowem znajdujemy w literaturze greckiej już dach, a u samych początków tej literatury już Homera i k późniejsi badacze starożytni literatury starożytnej i przede wszystkim Homera są zafascynowani tym że, że u Homera są dziwne pierwsze takie wiersze n p . w których mamy jakieś dziwne schematy rytmiczne, a i ci twórcy tych wierszy obrazków którymi się zajmowałem to są właśnie badacze Homera obiekt z inspiracja pochodzi z samych początków literatury, ale ta tradycja trwa przez całą starożytność gdzieś na marginesie literatury starożytnej są takie osoby, które starają się zgłębić naturę słowa układ o euro uprawiając taką dziwną poezję pan zajmuje się antykiem, ale też tym w jaki sposób te wiersze figuralne inni jako miały recepcję chociażby w średniowieczu jak na mnie patrzą na jasnych po tym, jak na uporanie się już z tym swoim doktoratem oczywiście była pokusa, żeby zająć się innymi rzeczami, ale myślę, że taki wielki temat, który w, który teraz mnie najbardziej fascynuje to autor to to jak ta tradycja żyła i w starożytności przez całą starożytność i na dużo później rzeczywiście na nie ma takiej epoki, w której nie pojawiałyby się dziwne formy poetyckie teksty w PRL marginalne, a odkrycia i w średniowieczu, a z 1 strony mamy tradycje zachodnią mamy tradycje łacińskiego średniowiecza, w którym pojawiają się formy już wyraźnie o wydźwięku chrześcijańskim z drugiej strony jest Bizancjum, w którym też takie dziwaczne formy są chętnie uprawiane i wszystko poskładać nad poziomem przetrwały starożytna jest jej przer w przez przetrwały średniowiecze i w końcu trafiły do Europy, bo na średniowiecznej i nawet na ziemię po właśnie w Rzeczpospolitej też się bawiono w ten sposób takie obrazki wypisywane słowa bo o ile dobrze rozumiem istotne jest to także to, że wiersz opowiada o czymś i ten kształt układa się w to, o czym ten wiersz jest, że to orzeczenie sąd się oderwane tak właśnie jest to utwory można badać na różne sposoby można się interesować i większość osób interesuje się rzeczywiście tą stroną wizualną ich kształtami wyglądem i związkami też poezji ze sztuką jest teraz bardzo modny temat mnie chyba nawet trochę bardziej interesuje to, że tak, żeby uprawiać taką poezję trzeba być znawcą języka i trzeba zgłębić na naj bardziej subtelne arkana głośnej sztuki poetyckiej dlatego trzeba mieć materiał, w którym można wyrzeźbić cenne wiersz tak właśnie on ta jest i rzeczywiście w Polsce też mamy wielką tradycję tak naprawdę bardzo bogatą twórczości takich właśnie figuralne i nie tylko figuralne wiele dziwnych form poetyckich to się określa wspólnym terminem poezja kunsztowne wszelkiego rodzaju zagadki i gry poetyckiej zabawy poetyckie to właśnie poezja kosztowna mamy tak naprawdę mnóstwo osób którymi, które się zajmują tym wszystkim dużo bardziej kompetentni niż ja generalnie będzie taki skromny Piotr Rypson, o której jest teraz zastępcą dyrektora muzeum Narodowego napisał kapitalną książkę właśnie o poezji figuralnych na ziemiach polskich w wieku 16 siedemnastym 17 lat, czyli 18, a on jeździł po różnych bibliotekach i po całym kraju i po ziemiach byłej Rzeczpospolitej i odkrywał bardzo niezwykłe formy i w tej książce to wszystko można obejrzeć i 2, a rzeczywistym nowo wydeptuje tutaj po prostu ścieżki już w Youth kiedyś tu zarysowane właśnie przez innych badaczy, ale interesuje mnie to rzeczywiście jak to się stało że, że taka poezja trafiła na ziemię polskiej teraz stają przed którymi ścieżkami zagłębić w Groznym mówi pan o odkrywaniu i właśnie tym chciałabym zapytać pana to odkrywanie nie tyle nowych wierszy w pewnym sensie nowych jak to powiedzieć właśnie no bo są wiersze starożytności napisane, które odkrywamy na nowo, więc nie mamy takich debiutantów starożytnych można powiedzieć pan też się tym zajmuje terminowo nowo odkrywany między wierszami gdzieś je znajduje jak to wygląda myślę że, że to co mnie interesuje w literaturze starożytnej to w ogóle pogranicza literatury zagadnienie też kanonu ma oczywiście mamy jakieś wyobrażenie o kanonie literatury starożytnej dla nas to jest przede wszystkim szkolnych Canon jak i zapytałem panią co pani utożsamiany z literaturą starożytną pewnie Homer Zafona jasne czy da się z Sofoklesa oczywiste jest za rolę króla Edypa kilka wierszy Horacego i to jest nasz kanon, ale dla mnie ciekawe jest też to co dzieję się na pograniczach co w gruncie rzeczy wyznacza granice tego kanonu i do kanonu był ważny dla starożytnych tak, a od epoki hellenistycznej od czasu tego właśnie, w którym mówiłem, kiedy pojawiają się i te formy figuralne i w ogóle zaawansowana kultura książkowa, a jest w wyraźna wyraźne dążenie do tego, żeby określić Canon i żeby zastanowić się nad tym jacy twórcy są najistotniejsze i to są początki filologii początki refleksji nad literaturą poważnej refleksji w każdym razie wracając do pani narty na nowych starych wierszy jasne literaturę starożytną znamy przede wszystkim z 2 źródeł po pierwsze, trochę już o tym, mówiłem ze tradycji bizantyjskiej ze tradycji to w przypadku literatury greckiej i literatury łacińską rękopisów na Zachodzie tworzonych przez starożytnych skrybów, ale jesteśmy też w takiej szczęśliwej sytuacji, że właśnie od trzeciego wieku przed Chrystusem duża część literatury powstawała w Egipcie i akurat Egipt stał się niesamowicie ważne miejscem jeśli chodzi o powstawanie nowej literatura i właśnie szczęśliwym zrządzeniem losu właśnie w Egipcie, a są tak niezwykłe warunki, które sprzyjają temu, żeby w Piaskach pustyni przechowały się papirusu, czyli starożytne książki i od początków dwudziestego wieku od końca dziewiętnastego wieku archeolodzy eksplorują egipskie Piaski i znajdują ślady książek sprzed 2 tysięcy lat fragmenty książek, które zalegają w archiwach i które popiera lot i filolodzy starają się odczytywać, w których starając się znajdować nowe utwory literackie i od czasu do czasu znajdziemy tam prawdziwe skarby jak właśnie n p . to nowe wiersze Safony chcę pana zapytać czy one są dobre to zdania są podzielone, a on teraz w ogóle staramy się nie oceniać tak bardzo poezję staramy się zachować się naukową obiektywności i nie mówić to jest coś się w dobrej cenie, ale tych, a od cen tak naprawdę nie da się uniknąć nie uciekamy od nich, kiedy pojawił się w zeszłym roku nowe wiersze Safony prawie cały 1 wiersz kawałek drugiego ach, pojawiły się głosy, że to nie jest zbyt dobra poezja, że to nie jest najlepsza co może na niej w wiele wskazuje ich cechy językowej cechy etniczne powiedz może, że to jest rzeczywiście są one, że niektórzy znawcy poezji greckiej, mówi że Pomorzem młoda strefa wolna, ale jeśli się przyjrzeć tym wierszom to to wydaje się, że to jest kawał świetnej poezji ni bardzo poszły poszerza naszą wiedzę o tym jak wyglądała poezja tego czasu panie doktorze, jakie plany na przyszłość badawcze planów mamy bardzo duża chciałbym przede wszystkim dokończyć mój projekt, który jest projektem habilitacyjną w gruncie rzeczy to jest to, o czym mówiłem, że historia, a dziwnych form poetyckich od starożytności aż po czasy nowożytne po 16 wieku po tym, jak ta tradycja dostała się na ziemie polskie to projekt, który roboczo zatytułowany pole poeci filolodzy ekscentryczny starożytności później, a zapowiada się bardzo dobrze pan dr Jan Kwapisz szyldem adiunkt w zakładzie literatury języków klasycznych w Instytucie filologii klasycznej na wydziale polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego serdecznie pozdrawiamy cały Instytut i pan dr Jan Kwapisz jest także laureatem dziś 1 z tych nagród naukowych polityki w kategorii nauki humanistyczne dziękuję bardzo panie rektorze jeszcze tylko w ich wymienienie w pozostałych laureatów, bo nauki humanistyczne pan dr Jan Kwapisz szych dla innych wcześniej rozmawiała miałam przyjemność rozmawiać z panem dr. Pawłem Szczęsnym, który z laureatem nagród ożyciu jeszcze w naukach społecznych prof. Marcin Kolasa ścisłych pani dr Anna Karska technicznych dr inż. Jerzy Domżał wszystkim państwu serdecznie gratuluję życzę powodzenia dalszych badaniach tak wygląda lista laureatów piętnastej nagród naukowych polityki Radia TOK FM jest patronem medialnym także nagród teraz pora na informacje po informacjach program biosfera dzisiaj porozmawiamy osad w gamie Husajn nie proszę z nami zostać Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA