REKLAMA

Dr Piotr Rosół z Akademii Pedagogiki Specjalnej w rozmowie z Joanną Mąkosą

Usłysz Swojego Posła
Data emisji:
2015-10-22 13:40
Czas trwania:
13:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
usłysz swojego posła Joanna Mąkosa plac konstytucji Warszawa mam zaszczyt i ogromną odpowiedzialność poprowadzić ostatnią pięćdziesiątą szóstą jak udało nam się obliczyć rozmowę z naszego terenowego studia Radia TOK FM moim gościem jest dr Piotr rosół etyk transportu z Akademii pedagogiki specjalnej dzień dobry dzień dobry z będziemy chcieli rozmawiać o parkowanie, a konkretnie o parkowaniu na chodnikach dlatego jasno twardych faktów art. 4 dziesiąte 40 siódmy Rozwiń » ustawy prawo o ruchu drogowym dopuszcza zatrzymanie lub postój na chodniku kołami 1 boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej nieprzekraczającej 2 ,5 tony pod pewnymi warunkami, ale generalnie można, o czym my jesteśmy, jeżeli chodzi o spojrzenie takie starsze na Europę wyjątkiem czy to jest praktyka, która stosowana jest w większości europejskich krajów to nie jest tak jest, że rozwiązanie typową przyjmowania w Europie tylko, że myślę, że to nie jest żaden argument jeszcze czy, gdybyśmy mieli jakieś rozwiązanie, które były wyjątkowe na tle europejskim SA go zobaczyć jedziemy na tym europejskim tle teraz się pasuje stać nas raczej nie stosuje się zbyt często dopuszczenia parkowania na chodniku raczej parkowanie stresu miejsc na poziomie jest natomiast chodnik jest przeznaczony na przestrzenie przeznaczone na pieszych dobre zrobiłam mały diesel czy rzeczywiście jest także w parkowaniu na chodnikach nie można w Norwegii nie można w Niemczech nie można w Londynie, bo nie we wszystkich miastach Wielkiej Brytanii w Belgii za parkowanie na chodniku można otrzymać mandat w wysokości 90 EUR to w Polsce jest niewyobrażalne jeszcze, ale to, jakby z wydaje mi się, że nasz problem z parkowaniem sięga dużo dużo głębiej to znaczy nie jest problemem sami chodniki jako przestrzeń dla samochodów na pierwszych tylko jest problem niedocenianie przez kierowców tego, że jakby obecności samochodu może komuś przeszkadza z innym błędem takie spojrzenie z kolejami tutaj przyjechałem samochodem do centrum to powinienem mieć udostępnionych miejsc dla swojego samochodu i powinienem mieć, gdzie zaparkować państwo powinno to za obecnej jak, że jest pan się z tym nie zgadza NFZ nie nie jest tak to znaczy wiem mamy ograniczone zasoby przestrzeni musimy jakoś z tą przestrzenią dystrybuować i powinniśmy dorobić jako szef MON, odwołując się do pewnej wspólnoty interesów tak to nie jest modne, żeby się do takiej kategorii odwoływać zazwyczaj są kosztem nadużywane w ramach sporu politycznego, ale w przypadku rozwiązań transportowych tam musimy niestety naruszać interesy pewnych grup linie interesu społecznego w tej przykład relacji między kierowcami innymi użytkownikami systemu transportowego w przypadku Warszawy czy innego stolicy, która wyznacza pewne trendy w tej materii wygląda tak czy samochody stanowią 23 kierowcy samochodów czy podróże samochodowe stanowią swoiste kilka procentem blisko 30 % w inny odbywający się podróży większość ludzi porusza się komunikacją jest około 60 % poważnych komplikacji jest dobrze zorganizowana na ogół tak tylko proszę spojrzeć jak wygląda przestrzeń jednocześnie czy, jeżeli mamy jakąś szeroką arterię w centrum Warszawy to mamy w 3 państwa 1 stronę 3 państwa w drugą stronę czasami uda się tak, żeby ten 1 pas dla autobusów tam wygospodarować do tego mamy właśnie 2 na pas swego rodzaju dodatkowe zajęte przez samochody, które parkują na chodniku, gdzie jest Tannenberg pod ścianą około metra 1,5 m ma dla serwisu otomoto przypisała 1,5 na praktyce niestety to nie jest egzekwowane czy nie jest to kładziony duży nacisk na to, żeby faktycznie to było tu i 1,5 chce zająć nawet sytuacje, że są stawiane znaki czy metrem dopuszczający parkowanie płatne, który jest jak organizowanym przez miasto, które dopuszczają parkowanie w miejscu, gdzie następnie to miejsce parkingowe nie zostawię to element and albo mamy zakaz zatrzymywania się przepisy ulice i następnie jest pod spodem tabliczkę nie dotyczy chodnika w podczas gdy ten chodnik nie jest na tyle szeroki, żeby tam zarówno do 1,5 m dla pieszych jak te samochody zmieści się to zrobić skoro możemy parkować na chodniku jest to ustawowy 1,5 m rzeczywiście coś tam wjeżdża samochodem i może np. kierowca nie 9 zlotego 1,5 m na nie zostawię może trzeba byłoby mu to narysować na tym chodniku już tak wyznaczeniem miejsc tym byłoby tutaj pewnym rozwiązaniem Made in te wyznaczone miejsce też nie działają doskonalić mamy przykład ulicy Świętokrzyskiej, która została wyremontowana wprowadzono parkowanie równoległe zamiast parkowania skośnego Neil kierowcy mają wyznaczoną przez ceny parkowania, ale jednocześnie ze względu na przyzwyczajenia z innych miejsc ze względu na swoją bezkarność, jakby brak w Pekinie refleksji, że to komuś może przeszkadzać stawiają te samochody skośnie np. tak jeździ w tym sposobem zasługę, zasłaniając część ścieżki dla rowerów czy wjeżdżając na ten chodnik, który miałby być przeznaczony dla pieszych, więc samo wyznaczenie zdaje się obecnie wystarczające mamy duży problem z egzekucją istniejących przepisów nie ma żadnego tak naprawdę organów ścigania, które by się chciał tym zajmować, bo przeznaczone do tego są tak teoretycznie są do tego przeznaczone organy dorobić niektóre psy powinny zajmować SLD, bo zarząd dróg w przypadku Warszawy znowu swym byłby to zarząd dróg miejskich straż miejska zarząd dróg miejskich komendant powinien zsumować z tym, żeby nie przekracza 3 i ilości czasu na miejscach parkingowych opłaconych ósmy parkometry straż miejska powinny zajmować wszystkimi tymi samochodami, które są nieprawidłowo zaparkowany tak się składa, że jakby zdarzały się telefonować na straż miejską, że smalec i tymi strażnikami miejskimi i zazwyczaj taka rozmowa na ten temat kończy taką refleksję ze strony tego z strażnika leży przecież jestem kierowcą zaparkować muszę przecież tutaj jak geny nie stanowi cenny samochód problemu przecież nikomu nie przeszkadza, dlaczego Pański czepia, bo może do pana spiszemy teraz czytelny był pan tutaj czegoś nie robi, a może straż miejska powinna mieć inne narzędzia n p . takie jak i ich użyły kilka lat temu student krakowskiej ASP zorganizował taką akcję 1,5 m tolerancji dział wałek malarski jest 1 , 5 metrowym wysięgnikiem szedł chodnikiem i Maroku malował wszystkie samochody, w które w przekraczały dozwoloną strefę to bardzo efektownej bardzo dobrze zwracające uwagę na problemy wydawałoby się, że służby państwowe powinny działać, jakbym na takiej zasadzie, żeby nie funkcjonować odświętnie tak czy nie mnie nie prowadzi z happeningu z tym przestrzeganie pewnych przepisów, które obowiązują tylko raczej działać na rzeczy tego, żeby nas z naszym codziennym życiu te regulacje, które ustalane terminy reguły życia we wspólnocie, które sobie tam, które zostały uchwalone, żeby one były przez nas przestrzegane są ludzie imieniem motywację do tego, żeby tych regulacji, przestrzegając i takie narzędzia strażnicy miejscy mają mogą, jakby z wystawić mandat mogą zablokować koła takiego samochodu w przypadku, jeżeli jest stwierdzone jakieś niebezpieczeństwo dla innych użytkowników końcowych w przypadku jak parkowania blisko przejść dla pieszych czy w przypadku blokowania leśne ścieżki zmian dla rowerów czy pasy dla rowerów jak najbardziej zachodzi mają prawo taki samochód po prostu odholować reżyserze decyzję jestem zarówno kierowcom zarówno pieszym jak i rowerzystom także tonie tak ze sobą będą w, za którą z opcji natomiast wydaje mi się, że mandat za to, że ktoś rzeczywiście nie do końca prawidłowo i zaparkował nie jest do końca skuteczną metodą myślę, że dużo skuteczniejszą metodą na pewno jest odholowanie samochodu, bo to już nas uderza bardzo po kieszeni, ale straż miejska fizycznie podejrzewam nie miałaby możliwości czasu narzędzi, żeby każdy samochód, który z naszych opłat przekracza kilkadziesiąt centymetrów to dozwoloną przestrzeń, której może parkować odholowywać nie wydaje mi się, żeby mandat była aż tak słabą metodą to znaczy bardziej od tego jak ostra jest sankcja za dane wykroczenie czy za przekroczenie dolnej Mor normy przynajmniej w ramach różnych badań tych danych prowadzonych zazwyczaj wychodzi, że dużo istotniejsze jest nieuchronność sankcji, gdyby taki ktoś dostał oraz 100 zł drugi raz 100 zł 30 zł wtedy w którymś momencie dom, że za rok razem zabrano mu prawo jazdy to podobno woda zalała mnie nie musimy naprawdę nie wydają się, żeby zaostrzanie sankcji tutaj było rozwiązaniem tego, że kierowcy mogą mieć z tym takie poczucie, że prowadzi z nim jakąś wojnę z tez przeciwko nim wymierzonej tak, by tak dalej, a do uzupełnienia dochodzi to znaczy, jeżeli uporządkowane będziemy mieli parkowanie, kto to będzie działało również paradoksalnie w interesie kierowców w tym sensie, że ten ktoś, kto rzeczywiście musi do tego centrum przyjechać z dniem będzie musiał tego miejsca szukać przez kilkadziesiąt minut nic, żeby zaparkować swój samochód no tak będzie miejsce będzie po prostu fizycznie dość łatwo teraz niestety działania sama mieszkam w centrum często dojazd z pracy do domu zajmuje mi dużo mniej czasu niż znalezienie miejsca do parkowania, ponieważ ja się staram parkować zawsze zgodnie z przepisami w dlatego mam do pana pytanie, jaka byłaby alternatywa do parkowania właśnie na chodnikach w centrach miasta w centrach dużych miast szczególnie konstruktywnych pomysłów alternatywą było, gdybym po pierwsze, egzekwowanie istniejących przepisów co spowodowało pewne zniechęcenie części kierowców do tego, żeby tego miasta przyjeżdżający podniesienie maksymalnych stawek za parkowanie Czyżby miasto miało większą swobodę w tym ustawowe zmiany zachowań tak tak, żeby miasto miałaby większą swobodę w regulowaniu tych opłat dzięki temu mogło, by w bardziej wpływać na podaż popyt takich miejsc w tym sposobem, by regulować inne sytuacje, by ten zakaz wjazdu do centrum to stosuje wiele państ w razem ze naprawdę wiemy tutaj możemy różne widowiskowe koncepcja przedstawiać im pomysły z innych miast europejskich przywoływać tylko, że efekt tego jest taki zwyczaj, że jego, jakbym ludzie się radykalizują swoje poglądy jak okupują i jak mówią, że później właśnie Eko terroryści chcą nam tutaj zamknąć z inż. Zbigniewa Ziobry i właśnie konstruktywne rozwiązania, więc możecie zatem tak co w takim razie i było wyrazem jest zwolennikiem zakazu parkowania na chodnikach w co w zamian kierowcą, jeżeli zatem miejsca chodnikowe do parkowania w tym momencie, których istnieją zaproponować im Andrzeja Czumy w wyniku to pytanie o to czy jestem za zakazem jest nową bardziej skomplikowane, bo to bardzo dużo zależy od tego jak będziemy chcieli wprowadzić inny jak i jak będzie cenowa egzekucji jest samo prawo w tej sprawie staje się nie działać nie funkcjonuje 15 w związku z tym samo zmienianie przepisów tutaj też z nami nie rozwiąże tego problemu rozwiązaniem myli, jakby Nate najbardziej zdają sprawy takie rozwiązania, które w sposób architektoniczny wymuszają pewne zachowania użytkowników i w przypadku i parkowania na chodniku, jeżeli byśmy mieli taki pomysł powiedzmy, że nie od razu, że wyrzucamy wszystkie samochody ze wszystkich chodników taką mamy na spadek z arterii w centrum stolicy, który chcielibyśmy zlikwidować i parkowanie na chodniku np. w gminach Grójecka licealistka w Warszawie to wtedy możemy doprowadzić do tego, że zderzamy 1 pas jezdni zwężane i zmniejszamy ilość tych pasów jezdni wyznaczamy miejsca parkingowe na jezdni taki w 2 w ten sposób nie zabieramy jakość bardzo dużo tych miejsc parkingowych, a jednocześnie wyrzucamy samochody z ogniw, jeżeli państwo mieliby jakieś pomysły jak to jak rozwiązać ten problem to my dzisiaj w sejmie Radia TOK FM meta na placu konstytucji jesteśmy do godziny siedemnastej i wydajemy tam właśnie dokładnie takie pytanie czy jest pan pani za wprowadzeniem do kodeksu drogowego zakazu parkowania na chodnikach, jeżeli chcecie na nią odpowiedzieć zapraszamy serdecznie, jeżeli chcecie uzasadnić możecie skorzystać z naszej sejmowej mównicy ja bardzo dziękuje za rozmowę my do po moim gościem był dr Piotr rosół etyk transportu w mojej żegnamy się powoli z państwem w ramach akcji usłysz swojego pasa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJEGO POSŁA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA