REKLAMA

Jak będzie wyglądać polityka zagraniczna podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości? Rozmawiają dr Bartłomiej Nowak, Krzysztof Blusz i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2015-10-29 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie Lublin Olsztyn Górnik ranny i 135 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Krzysztof Blusz z demosEUROPA dzień dobry dzień dobry mówi dr Bartłomiej Nowak szef katedry stosunków międzynarodowych na uczelni Vistula dzień dobry dzień dobry w będziemy mówić o programie zagranicznym czy o polityce zagranicznej, którą w swoim programie zawarł umowę o prawo sprawiedliwość tak jak w wczoraj mówiliśmy o kwestiach prawnych kwestia sądownictwa prokuratury na Rozwiń » mieście wcześniej o kwestiach społecznych o polityce prorodzinnej w i o kwestiach związanych z rynkiem pracy tak dzisiaj na politykę zagraniczną przyszła kolej ne, jeżeli się spojrzy na ten program zdrowie praca w rodzinach, które zostały jeszcze w 2014 roku przygotowany i przedstawiony nam to tutaj pośród takiej dużej ilości ogólników i napomknąć o świętej pamięci Lechu Kaczyńskim znajduje się parę takich dość mocnych sformułowań na temat tego co się dzieje z polską w Europie na temat oddawania oczywiście, że taka stara śpiewka prawo i sprawiedliwości na temat oddawania swojej suwerenności poza granice Polski, że prawo sprawiedliwość dałoby to zmienić się zastanawiam co to właściwie znaczy w sytuacji, kiedy Polska jest w unii Europejskiej w jaki sposób można tak powiem wzmacniacz o tzw. suwerennością reż Jacka zagrożenia dla suwerenności się w rzeczywistości znajdują w takim organizmie jak Unia Europejska czy po pierwsze, może nie przykładała aż tak dużej wagi do samego programu, dlatego że praktycznie żadna z polskich partii politycznych nie ma takiej bezpośredniej relacji między swoim programem ma tym co później robi niż wydarzenie bez róży, obiecując Chinka niż wydaje, że niebezpieczne było rzeczywiście jest, gdy 2 momenty polityki zagranicznej, jeżeli chodzi o prawo i sprawiedliwość w trakcie ostatnich miesięcy po pierwsze to było to kiedy już prezydent w tej chwili Andrzej Duda w trakcie kampanii wyborczej powinien twierdził, że nie powinniśmy być w sercu integracji tylko tylko, że miejsce w naszym interesie czy powinniśmy raczej szukać jakiejś takiej koalicji regionalnej druk wierszy dla mnie niebezpieczny moment drugi niebezpieczny moment to było oczywiście dotyczący uchodźców ich wystąpienie prezesa Kaczyńskiego i ja bym powiedział, że tutaj cały paradoks może polegać na tym, że chyba PiS zaczyna sobie zdawać w tej chwili sprawę, że być może za jakiś czas paradoksem będzie to, że będzie musiał zaakceptować większą kwotę uchodźców w mieście zrobią Platforma Obywatelska pytanie jak się zachowa w tej sytuacji to co jest pytanie otwarte, dlatego że już teraz widać taką jak i bardziej racjonalną postawę prawa i sprawiedliwości jak powiedział, że wiele aż tak wiele się nie zmieni być może zmieni się z tonu, bo PiS odnosi się do swojego bardzo konkretnego przecież elektorat tu Allen, ale taka substancja polityki zagranicznej w porównaniu do Platformy Obywatelskiej jeśli nie zmieniona będzie w pewnych elementach trochę utwardzić szalenie to wcale nie znaczy, że można n p . jeżeli chodzi o najbliższy szczyt klimatyczny to w zasadzie obie partie mają podobne zdanie, jeżeli chodzi o uchodźców miałyby miały rzeczywiście inne, jeżeli chodzi o strefę euro pisze zdecydowanie przeci w Platforma była mniej Koza, ale niewiele z tym, że w tej materii dobiła w tym więcej różnic nie będzie aż tak dużo ja bym na alarmistyczne tony prasy Europejskiej, który się podniósł to jak ja jednak nie przesadzajmy Polska nie z Węgrami w obcych sobie okolicy zagranicznych warto też pamiętać o tym, że ta polityka Europejska, w którą będzie realizował PiS będzie tylko 1 z sektorów polityki zagranicznej jest tylko część takich układane jest zagrożeniem rady z wbitym w tym duże takim obrazku i trochę, nawiązując do historii muszę powiedzieć, że to co odsuwa, o co pytał pan redaktor bezpośrednio wiąże się jednak z pewną ESPN dyskursem przed dyskusją, która w polskich tradycji myślenia o polityce zagranicznej toczy się od wielu lat ta ostatnia odsłona chciałem przypomnieć to był rok 2009, kiedy minister Sikorski owym czasie publikują w Gazecie słynny tekst zatytułowany lekcje historii modernizacji integracji zakwestionowała coś co wydawało się być taką konsensusem podzielaną racjonalnością robienia polityki zagranicznej wokół koncepcji związanej jeszcze z listy Giedroycia wąskim myślenie o tym, żeby mieć ich na Zachodzie zachód i na Wschodzie zachód stabilne, a więc takiej polityki, która była jeszcze jest określana mianem polityki Jagiellońskiej, tak więc polityki, która w gruncie rzeczy polega na tym, że Polska jest katalizatorem takiego Sojuszu państ w naszego regionu, które stanowić mają przeciwwagę dla ekspansji mistycznych planów naszego wschodniego sąsiada wtedy Sikorski proponował jednak o politykę, którą elity polityczne wpisze nazwały dość obrzydliwe zresztą jak twierdzono minimalizmem politycznym, jeżeli chodzi o politykę Europejską do lasu bez szła w kierunku takim, abyśmy pozostawali w mainstreamie jak się promują głównym nurcie polityki Europejskiej co oznaczałoby, że współpraca z Niemcami Francją i to dużo szóstką z krajów kosztem tak naprawdę naszego zaangażowania w politykę w politykę to regionalną jest sporo oczywiście wracała pewnie będzie wracał w całej w całej swojej jaskrawości starsi ludzie bardzo ciekawy, żeby zobaczyć jak elity politycznej PiS podejmą władze rozstrzygną ten dylemat czy w nowym parlamencie naprzód w dyskursie politycznym adoptować tę radykalną prawicową retorykę czy przesuwać bardziej wcale do centrum i czy będziemy w polityce Europejskiej rzeczywiście wychodzili z tego mainstreamowe głównego nurtu Europejskiego na rzecz budowania własnego nurtów polityka Europejskiego opartego o porozumienie regionalne od krajów bałtyckich poprzez Skandynawów gospodarz, bo w grupę wyszehradzką i kraje południa Bułgaria Rumunia mimo tak naprawdę wielkiego często zróżnicowania interesów kluczowych sprawach jak chociażby przypomnę stosunek do Rosji czy patrzy na politykę Fico Zemana i i Orbána to ta sprawa nie jest tak oczywista wydanie otoczy się czy ta nowa Platforma czy też własne nurt w Unii Europejskiej, który miałby nas w tej chwili prowadzić będzie nurtami platformom pozytywną czy negatywna i że to będzie tylko negatywne Platforma Antek chociażby, o czym mówił Bartłomiej okoliczności towarzyszące tej dyskusji na temat zarządzania kryzysem migracyjnym to wtedy będziemy na bezkolizyjnym kursie także z głównymi aktorami i z nasze stosunki także bilateralne z Niemcami wtedy będą komplikowały także się wraz z postępującą pewnie antagonizować się tej relacji Europejskiej, więc ta układanka, w której je zarówno nowy prezydent jak nowy rząd będą operować będzie trudna, gdyż paradoksalnie ironicznie proszę zwrócić uwagę, że w związku z sytuacją, kiedy Unia Europejska jest dysfunkcjonalna w niektórych swoich politykach w tej chwili także w polityce zagranicznej, a także w różnych wymiarach polityk wewnętrznych, a na to jest w gruncie rzeczy nie do końca adekwatną strukturą do zapewnienia bezpieczeństwa w tym nowym środowisku bezpieczeństwa, jakie mamy do ten prezydent i ten rząd, który już niedługo będziemy mieli będą pierwszymi instytucjami państwa, które gości od czasów naszej polskiej akcesji będą musiały uprawiać pełnowymiarową politykę zagraniczną bez oglądania się często na instytucje, które do niedawna stanowiły dla nas rodzaj takiej dźwigni czy wsparcia kurkumy, że będziemy mogli pewnych rzeczy dał coś, ale dla aut stosować pierwszym takim sprawdzianem na pewno będzie zbliżający się niszczy co na to z naszymi partnerami Wyszehradzkiej mniej, gdzie uczestniczy będzie się w nim prezydent, ale na horyzoncie także przecież będzie wielka dyskusja rozmowa na temat sankcji wobec Rosji to będą takie pierwsze myślę też bardzo ważne testy tego jak nowy rząd co będzie jak tylko będzie jak te sprawy rozwija i opancerzone tak machnął ręką na program takiego Bartłomiej Nowak zasugerował, że ból, że śledziłem też dyskusje na konwencji programowej lipcowe prawa i sprawiedliwości nie jest też nam dokument programowy, który powstał po tej konwencji wydaje się, że te oceny, które zostały tam zawarte przez ekspertów PISF kształtujących opinię, chociaż prof. Krasnodębskiego czy 3 Ujazdowskiego od 3 także prezydenta ministrów z ręki pana prezydenta pana prof. Szczerskiego one one dość jasno pokazują w jakim klimacie intelektualnym i w jakim paradygmacie myślenia o polityce zagranicznej priorytetach będziemy się poruszać tak te parametry są dość jasno określone to jest pozostawanie w głównym nurcie europejskim, choć w sposób znacznie bardziej aktywnej suwerenni styczne na miejsce niekoniecznie współdzielenie bezkrytyczne jak używamy języka, który zna się w tym dokumencie agendy niemieckiej w Europie to zresztą było bardzo wyraźnie widać w reakcji na decyzje kanclerz Merkel otwarcie granic uchodźców z Syrii to będzie na pewno próba kanalizowania tej współpracy regionalnej na osi północ-południe i oczywiście w grupie Wyszehradzkiej to będzie także nowa bardziej aktywna polityka mam wobec Wschodu z próbą wyjścia poza to co było określane jako jako polityka prowadzona na kolanach wobec Rosji w bardziej zdecydowane nie sposób te sygnały też byliśmy to podejście ilustrowały te wszystkie krytyczne uwagi dotyczące nieobecności Polski w formacie normandzkim w centrach Cetera najwyższy jest mniej jest też także bardzo bardzo ważnych batem aspekty ostatniej, czyli próba w tak naprawdę wzmacniania elementów systemu bezpieczeństwa i obrony zarówno poprzez wzmacnianie tego wektora współpracy transatlantyckiej amerykańskiej, a także tych wszystkich elementów modernizacyjnych to oczywiście sytuacja też nieco zbyt bardziej skomplikowana bo, bo często też zapominają politycy o tym, że to co w tej chwili wydarza się w tej przestrzeni Euroazjatyckiej wymagałoby także z Polski nie tylko myślenia o tym, ukraińską rosyjskim fortepianie, na którym grają Amerykanie w tej przestrzeni, ale także tego, żebyśmy jednak, jakie stanowisko w sprawach bliskowschodnich reżim ma być oczywiście partnerem, który będzie poważnie traktowany w rozmowie o wzmocnieniu tej współpracy w Europie to mogliśmy mieć stanowisko tutaj oczywiście pozostanie też łyżka dziegciu, bo rozmowa z polską Europejską na temat obecności czy siły czy zasobów Sojuszu północno atlantyckiego na wschodniej flance będzie wywoływała kolejne będzie kolejnym i że tamten dyskusji chociażby starszym partnerem niemieckim, więc ta polityka, którą trzeba będzie robić będzie jak zwykle politykom, która wydarza się będzie w systemie naczyń niezmiernie połączonych i niezmiernie skomplikowanych za chwilę bachantki możliwe, że warto rujnować swojego życia prawie 1317 po informacjach wróćmy do rozmowy trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Bartłomiej Nowak i Krzysztof Blusz mówimy o polityce zagranicznej prawa sprawiedliwości to jak Roma została opisana w programie, ale też o tym, właściwie co już wiemy o tej partii nie jest to partia nowa, więc tutaj wielkich i zagadek nie ma w ja jednak się na moment jeszcze przyczepił do tego programu, bo to się prawem takie hasła jak n p . z ustawa o wykonywaniu suwerenności państwa, która miałaby zostać napisana i wdrożona w nie zastanawia i jak to będzie realizowane przez prawo sprawiedliwość znaczy to akcentowanie właśnie zobowiązanie do suwerenności do bronienia gości na każdym kroku suwerenności państw UE pytanie co można taką ustawą zrobić jak go oczywiście nie znamy szczegółów, jakby to miało wyglądać warto na razie brzmi ciekawie bez względu na inne opcje polityczne, ale co to w rzeczywistości oznacza to znaczy czy to oznacza, że chcą zrewidować nasz podziału podział kompetencji pomiędzy Unię Europejską Polska może co czytam takie fragmenty można coś rozjaśnić Polska, która aspiruje do tak, aby włączyć się do debaty o przyszłości Europy musi działać wedle zasady, która jest realizowana innych liczących się europejskich państwach głosi, że im bardziej postępuje proces integracji Europejskiej, tym bardziej należy zwiększać uprawnienia organów państwa w zakresie polityki Europejskiej właśnie po to, by zachować kontrolę nad procesami Integracyjnymi oni każde przekazanie kompetencji na poziom unijny musi być, więc równoważone odpowiednim zwiększeniem nadzoru nad tymi kompetencjami ze strony polskiego rządu parlament ze mną tak, ale ta dyskusja o wykonywaniu suwerenność rozumianą w ten sposób ona oczywiście przełożona na język praktyczny będzie oznaczała tyle tylko Jaś, tyle że prawo sprawiedliwość czy będzie musiał się opowiedzieć się zatem czy zależy na Europie wspólnotowe czy na Europę międzyrządowej mówiąc z grubsza tak w bardzo ogólnych będą musieli zająć stanowisko w sprawach, w których walczy chociażby brytyjski premier Cameron, czyli o podziale kompetencji pomiędzy jej instytucje państwa Narodowego instytucje europejskie metodę międzyrządową rolę parlamentów narodowych dyskusja wokół tego czerwonego biletu czy czerwone kartki i zwiększenia roli parlamentu Europejskiego, a także parlamentów w narodowych to są te wszystkie dyskusje, w których jak my rekonstruując to co słyszymy z tych najbliższych grono kierownicze tych PiS-u, gdzie będę będzie to dyskusja się się realizowała to są to są te decyzje oczywiście pytanie, jaki to będzie miało znów konsekwencje dla dla pozycji Polski w unii Europejskiej i gmin jak daleko pójdzie np. z współpraca w tych sprawach polsko brytyjska chociażby tak to przecież na horyzoncie cały czas czekamy na listę postulatów brytyjski, jeżeli chodzi o reformę Unii Europejskiej, które miałoby zapewnić możliwość pozostania Wielkiej Brytanii w zreformowanej Unii Europejskiej jest to sposób nie będzie realizowała się taka ustawa o wykonywaniu suwerenności tam, gdzie pierwszeństwo prawa krajowego czy interesów krajowych nad interesami wspólnotowymi będzie będzie brała górę i priorytetów politycznych czy był zgadzając się z Krzysztofem Bluszem ja bym dodał jednak, że rzeczywistość zweryfikuje te wszystkie zamierzenia bardzo prostego powodu Polska związana z traktatami traktatami z Unią Europejską punkt, a i punkt będzie nie wyobrażam sobie, aby następowały zmiany traktatowe z Unii Europejskiej w najbliższych latach nawet pomimo postulatów Wielkiej Brytanii i wyszedł z niej do przejścia, aby państwa zgodziły się na reformę traktatową dzisiaj wydaje mi się, że będzie dużo takiego jak dużo pary pójdzie w gwizdek przysłowiowy to znaczy, że będzie dużo takiej dyskusji i t d. ale pytanie w jaki sposób się przełoży na rzeczywistość wydaje mi się, że w niezbyt wielki natomiast jedenastek, w którym może się przełożyć Otóż cała dzisiejsza integracja Europejska od traktatu z Lizbony opiera się na na narty na integracji międzyrządowej to nie są mechanizmy wspólnotowe to znaczy cały pakt fiskalny cała reforma strefy euro opiera się na integracji międzyrządowej nie zmienia się z traktatów w trakcie tego i to z niej nieprawdopodobnie duży kawałek integracji Europejskiej tu rzeczywiście ten wybór, który mówi Krzysztof róży jest bardzo realny, ale też prawo i sprawiedliwość od początku stwierdzało, że nie zamierza przystępować do strefy euro czy w ogóle ta dyskusja nie jest dzisiaj Polska nie przystąpiła też do Unii bankowej, chociaż jest to bardzo realny problem, dlatego że 80 % polskich banków i nadzorowanych dzisiaj przez Unię bankową Polska nie ma głosu być może, jeżeli ten argument się przebije to wciąż leży w PRL, więc warto go wziąć pod uwagę rzeczywiście w tym com pod tym kątem co rozumie pod pojęciem suwerenności czy nieposiadanie prawa głosu to jest suwerenność w takiej sytuacji natomiast wydaje mi się, że rzeczywiście tutaj nastąpi zmiana w większym stopniu retoryki z politycznej i takiego dyskursu niż rzeczywiście pola manewru, jakie ma prawo i sprawiedliwości w kolejnym obszarem, o których tutaj rozmawialiśmy stosunek chociażby do grupy Wyszehradzkiej nie da się stworzyć nowej polityki wschodniej jako być może chciałby stworzyć prawo i sprawiedliwość mając takich partnerów ani innych po prostu są obiektywne różnice interesów z naszymi partnerami wyszehradzkim mi nie da się w prosty sposób rozwiązać się jej problemów naszej współpracy z Litwą nie da się w prosty sposób dzisiaj też pomóc Ukrainie biorąc pod uwagę stan reform ukraińskich i zasobność naszego budżetu, więc za chwilę okaże się, że z tych wielu takich postulatów, ale niektóre są na stole prawa i sprawiedliwości okaże się, że będzie tak jak prezydent Duda jeździ i do Francji do Niemiec Janik i ani słowem nie zająknie się jakiejś nowej polityce czy nowych pomysłach, bo byłoby to zbyt ryzykowny w momencie kiedy, kiedy wychodzi z takimi postulatami jak chociażby jak chociażby kwestia formatu normandzkiego w ich kilku innych spra w czy chociażby zwiększenie obecności NATO to tutaj możliwości są bardzo ograniczonej okazało się, że nawet, że jeżeli chodzi również żona to bardzo stonował prezydent Duda swoją wcześniejszą retorykę nie uważam, że po prostu rzeczywistość weryfikuje te zamiary i dlatego polityka prawa i sprawiedliwości w warstwie praktycznej ani retorycznej będzie znacznie bliższa polityce Platformy, ale właściwie jak pan tak autorzy opisują to polityka, w jakich ona jest w realiach kształtowana ten ma wrażenie, że ta retoryka strasznie dużo znaczy, że nie można tak powiedzieć, że to jest tylko retoryka, że to jest właściwy i 1 z elementów tej całości to kwota nie jest w stanie ani za życia, ale nawet, jeżeli na poziomie retorycznym kształtuje się też rzeczywistość to jednak za chwilę w tych postulatach prawo i sprawiedliwość okaże się po prostu nieskuteczne to będzie ostra jest retoryka może być po prostu kosztowna i mieliśmy już przykład tego w okresie 20057, a prawda kiedy, kiedy ostra retoryka okazało się na tyle kosztowne dla prawa i sprawiedliwości, że myślę że, że to była dobra szkoła i nie bez powodu też dzisiaj wydaje mi się że, że pan poseł Waszczykowski nie jest wymieniany na pierwszym miejscu jako osoba, która miałaby przejąć MSZ, którzy zauważali po prostu nazbyt proamerykańskiego z EBI i problem jest taki, że dla Ameryki Europa znaczyła tyle, o ile ich wkład w NATO może być idealny, a dzisiaj Polska dobrze inwestuje zwiększenie swoich możliwości obronnych tylko, że problem jest taki, że także inne kraje tego nie robią i problem jest również taki, że Polska nie chce współuczestniczyć w tym co Amerykanów interesuje czyli, czyli n p . znacznie bardziej aktywnej roli Sojuszu transatlantyckiego on na naszych południowych granicach, więc wydaje mi się, że tutaj po prostu jest to dosyć takie ewidentne dobrze, że to jest retoryka retoryką oczywiście ma znaczenie natomiast po owocach poznacie ja dla ponad 8 może zacząć od tego, że w całej swojej retoryce, która u nas w Polsce odbierana jest bardzo negatywnie w gruncie rzeczy jak popatrzymy na krajobrazy Europejski to PiS nadal pozostał nim nie jest partią eurosceptyczna to nie jest partia eurosceptyczna w takim sensie w jakim znaleźlibyśmy eurosceptyków w innych krajach europejskich od Francji Wielkiej Brytanii poprzez Holandię czy kolejny jeszcze miejsce chociażby kraje południa jak jak Grecja, więc jest to, aby partie euro realistyczna album z takim krytycznym euro realizmem, który jest realizuję anty federacyjnej z instynktem anty Federacyjny i wydaje się, że to jest bardzo ważne że, gdy mówimy o tym jak realizowana będzie polityka Europejska z punktu widzenia tego priorytetu zachowania suwerenności to takim doskonałym papierkiem lakmusowym notę polityki, które będą wymagały cedowania części suwerennych prerogaty w państwa Narodowego na instytucje ponadnarodowe UR alem di Maria wzięła traktatów to niekoniecznie, bo niby oczywiście zobaczymy jak potoczy historia, ale polskie członkostwo w strefie euro może polec w gruzach nie, dlatego że Polska gospodarka nie będzie dostosowana jak mówią politycy retorycznie do tego wstrząsu, jakim jest wystawienie gospodarki społeczeństwa taki impuls liberalizację, jakim jest przyjęcie wspólnej waluty, ale może być po prostu z prostego instynktu politycznego ten projekt niemożliwy do zrealizowania w kolejnych latach od korzeni nie będzie chciał zrezygnować z możliwości prowadzenia własnej polityki monetarnej przez bank centralny drukowanie własnego pieniądza zachowania tych narzędzi bezpieczeństwa ekonomicznego, jakim jest chociażby polityka kursowa możliwość zapobiegania kryzysom, ale tu także jest element właśnie tej suwerenności, której rozmawiamy tak tego instynktu anty Federa od federalistycznej go oczywiście te zapowiedzi o tym, że wejdziemy będziemy dyskutować wtedy, kiedy Polacy będą zarabiać tyle ile inni to jest oczywiście pewna to element retoryczną tworzy pewną rzeczywistość polityczną natomiast fakty dokonane w danym jak to się mówi w tym żargonie politologów i dyplomatów są takie, że pozostaniemy poza kręgiem tak gospodarek, które będą się prawdopodobnie do integrowania, ale w kolejnych latach, bo w tym stronę idą w tej chwili pomysł reformy zarządzania makroekonomicznego eurostrefy, które ma to miejsce ominąć chociażby Unia bankowa Unia rynków kapitałowych to oczywiście jest zielono, mówi że są to Polak, który właśnie nie wymagają zmian traktatowych to jakich porach pomyśl co co to jest teraz są polityki takich polityk jest jest więcej na pewno by wszystkie sprawy związane z zespole polityka migracyjna tak to jest taki przykład tego, gdzie indziej mamy pewne narzędzia europejskie regulacyjne, które nigdy nie funkcjonowały dobrze nigdy nie były pełne nie wymagają pewnych zmian traktatowych, bo wymagam bez decyzji politycznych nam, gdy mamy coś na co wyraziliśmy zgodę polityczną mamy ten wielki w krytyczny i czy krytykowany przez PiS element polityki klimatycznej i w unii Europejskiej mamy jest brak woli również ta przez Platformę rzeczywiście to jest także kwestia retoryki pewne rzeczy te stanowiska nie są już tak, ale rząd Platformy jednak podjąć decyzję polityczną i w razie politycznej zgody akceptacje nam na pomysł tak pakietu klimatycznego mamy wreszcie cały zestaw sprawie wzoru związany z polityką energetyczną tutaj te ostatnie wydarzenia także słyszymy ze środowisk prawa i sprawiedliwość się nie tylko tych środowisk, że klimacie do tych rozmów nieco popsuł, bo z 1 strony mamy bardzo interesujące mniej pozytywne zmiany chociażby te połączenia ponadnarodowe, które powstają, ale z drugiej strony mamy drugą nitkę gazociągu Północnego realizowana przez podmioty europejskie co budzi też wątpliwości polityczne co do spójności całego przedsięwzięcia ma być Unia energetyczna, ale mamy także proszę pamiętać na horyzoncie dyskusje nad nowym tzw. budżetem Unii Europejskiej w 2016 roku rozpoczyna się przegląd tak jak tego budżetu tej perspektywy finansowe w tej chwili jesteśmy i będzie dyskusja o tym co dalej z tym instrumentem europejskim, gdzie będą tak naprawdę rozgrywały się właśnie wielkie bitwy o realizacji tych suwerennych interesów proszę pamiętać tę uwagę holenderskiego premiera, który 2 dni temu dosłownie raczył wspomnieć dość krytycznie i dużą dozą sympatii do naszej części Europy, że wpakowano nas tyle pieniędzy mamy teraz nie chce realizować priorytetów politycznych partnerów z zachodniej Europy mówiąc są o niechęci do przyjmowania rozwiązań w zakresie brzydkie imigracyjnego musimy się zatrzymać jest trzynasta 36 po informacjach Wrocław 1341 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Krzysztof Blusz i Bartłomiej Nowak bardzo proszę go tutaj musimy się zatrzymać właśnie łączy się już pan nabierał powietrze z 2 pojazdy tak, bo Krzysztof Blusz powiedział w budżecie unijnym i tu dla polityki prawa i sprawiedliwości z wynikają 2 niezwykle ważne decyzje co do swoich zachowań politycznych biesiad jest taka, że rzeczywiście jak i jeżeli Polska nie będzie wykazywała Solidarności w obszarze kryzysu migracyjnego uchodźczego to to co się odbije na na naszych możliwościach pozyskania jeszcze wsparcia unijnego w oko w kolejnym budżecie unijnym budżetem wieloletnim i druga jest taka, że w grze to co wynika z ostatniego raportu 5 prezydentów Unii Europejskiej to jest to, że w zasadzie zarówno z punktu widzenia praktyki politycznej Jagi teorii w będziemy się musieli zmierzyć się z czymś takim jak budżet strefy euro oznacza to ni mniej ni więcej, aby strefa euro rzeczywiście przetrwała i uzyskała pewną spójność to się wydaje bardzo oczywisty krok w ich znacznie mniej ni więcej tylko marginalizację polityczną gospodarczą Polski wtedy i to będzie dla prawa i sprawiedliwości, który tak pojmuję kwestię suwerenności taki nacisk na nie kładzie niezwykle duże wyzwanie jak do tego się ustosunkuję nie wiem tak, ale to już skończyć ten ten wątek rzeczywiście będzie tak oczywiście, że z różnych powodów kryzys migracyjny polityki wzrostu poszukiwania nowych źródeł wzrostu będą pchały ten budżet Europejski dla całej Unii Europejskiej w kierunku takich rozwiązań, które nie będą służyły już dłużej w tej konwergencji jak to nazywamy w języku politologów mamy z tego zbliżają się poziom życia różnych krajów do siebie takiego prostego dofinansowywania różnych rzeczy tylko będą to będą ciśnienia, aby ta kolejna perspektywa finansowa była taka perspektywa jest taki budżet, który będzie służył konkretnym celom konkretnym priorytetowym problemów, które ma Unia Europejska to niekoniecznie musi oznaczać, że to będzie budżet, który będzie służył priorytet to on naszym polskim, jeżeli o to nie będzie wystarczająco wcześnie zabiegać, bo wbre w temu co powtarza się w często w przestrzeni publicznej po 2020 roku Polska nadal będzie wedle tej metodologii, którą stosujemy kwalifikowała się do udziałów w podziale tego tortu, gdyby on nadal był dostępny, ale warto, by nie dość zwrócił uwagę na to, że polityka zagraniczna to nie tylko polityka Europejska, a my mamy nowe sytuacje, w której oczywiście małe wielkie i bardzo ważne zadanie wzmacniania i dbania o relacji transatlantycką z powodów oczywistych z powodu zmiany tego środowiska bezpieczeństwa, które się znajdujemy z tą świadomością nowy rząd będzie musiał także myśleć o tym, o czym wspominałem już, że zaangażowanie naszego sojusznika w naszej części świata jest także związane z tym, że ma przed jeszcze 2 części świata, które dla niego są istotne to jest przede wszystkim bliski wschód, które w tej chwili jest źródłem poważnego problemu, którym uaktywniła się Military styczna Leo rewizyjna Rosja mamy też kontekst azjatyckiej zbliżającą się także wizyta prezydenta Dudy w szczycie w Pekinie naszego regionu i relacja z chińską republiką ludową to są rzeczy, które są niezmiernie niezmiernie ważne niż stosunek oczywiście do islamu tak my często zapominamy o tym, bo tego nie widać w debacie telewizyjnej ale gdy rynki pozaeuropejskie, które są rynkami de facto krajów islamu jak chociażby rynek turecki Arabia Saudyjska Algieria to są bardzo szybko istotnie rosnące nasze rynki warto je wspominał o bardzo słabym zaangażowaniu Polski sprawa międzynarodowej to dotyczy zarówno instytucji międzynarodowych nie uczestniczyły w tych dyskusjach nie uczestniczymy w istotny sposób, by chociażby w operacjach ONZ-etu nie uczestniczyły także w pomocy rozwojowej humanitarnej tylko jeśli dobrze by temu Łotwa chyba mam mniejszą z dwudziestki ósemki unijnej skalę zaangażowania w pomoc rozwojową na świecie jest to też takie rzeczy którymi którymi będziemy pewnie musieli się zajmować, gdybyśmy mieli apetyt na to aby, aby wychodzić tak naprawdę poza ten horyzont spra w europejskich transatlantyckich na razie niewiele słyszymy, a to co słyszymy na te tematy i co słyszeliśmy w trakcie kampanii wyborczej było niezmiernie jest politycy zachowanej to często bardzo nieprzyjemne sposób, sprowadzając się do raczej wątpliwych merytorycznie stwierdzeń toczą się wydaje, że takie powolne otwarcie Polski gra na regiony pozaeuropejskie przede wszystkim, jeżeli chodzi o wspomaganie ekspansji naszych przedsiębiorstw będzie stały trend i tutaj muszę powiedzieć demos Europa również do tego bardzo znacznie się przyczynił bo, bo cały czas propagował to idzie to stanowisko w Libii, więc coś pewnie zmieni pytanie będzie 1 z kluczowych stosunek do Stanów zjednoczonych w, dlatego że tylu mówi stany Zjednoczone będą spoglądały na pryzmach czy Europejskiego komponentu i składu do NATO i dla nich NATO będzie tylko tyle wartościowe oczywiście dotrzymają deklaracji związanych z art. 5 tylko, że dzisiaj cały problemy, które ma na to środowisko bezpieczeństwa drony nie będą dotyczyły 1 art. 5 i musimy sobie zdawać z tego bardzo mocno sprawę, że taką wizję, jaką propagował Platforma Obywatelska, jeżeli chodzi o NATO i takim położeniem nacisku na obronę terytorialną reforma naszej armii USA jest związana z taką klasyczną obroną terytorialną to jest wkład do NATO, ale to nie może być elementem ograniczającym nasze myślenie o bezpieczeństwie i takie takie podstawowe pytania, które się oczywiście będą zdarzać to o nasze uczestnictwo, o czym też Krzysztof wspomniał już operacjach międzynarodowych no i tutaj niestety pod pręgierzem znajdzie się tzw. doktryna prezydenta Komorowskiego także czas zakończyć się różnego rodzaju ekspedycji zima będzie Czeszki Falk i to jest to będzie bardzo poważne pytanie dla prawa i sprawiedliwości, który w ostatnim czasie również wzrostu głównie spoglądało na notowania opinii publicznej wyszło tak jak Platforma Obywatelska, ale ta kwestia zaangażowania Polski w świecie w kontekście bezpieczeństwa będzie dla Amerykanów niezwykle ważna i to może rzeczywiście być być takim czynnikiem, który w, którym PiS będzie musiał bardzo mocno przemyśleć jak wspomniano też, że jak mówił o zaangażowaniu Polski w sprawie bezpieczeństwa poza granicami Polski poza granicami Europy w tym tego najbliższego sąsiedztwa mówił o przestrzeni Euroazjatyckiej np. domyślnie otwarte w założeniu zaangażowaniu militarnym, ale także temu wszystkiemu co służy budowaniu tych krajów po konfliktach wspierają dzierży w ponowionym zupełnie z językiem mówi się już w kwestii Syrii w tej chwili tak widoczna jest natomiast kwestia seriale to jest nie tylko kwestia Syrii, bo proszę pamiętać o tym, że myśmy też stworzyli partnerstwo wschodnie jako projekt polityczny, które są bardzo dobrze bardzo dobrze w moim przekonaniu udało się wypromować Unii Europejskiej w odpowiedzi na powstającą z inicjatywy prezydenta Olą Unię śródziemnomorską mówimy nie tylko seriale mówimy o całym południowym sąsiedztwie Unii Europejskiej, bo kryzys jeszcze Afryka, o których nie wolno nam zapominać jest wizja nie jest, a także to co jest obszarem Azji centralnej, gdzie w tej chwili tak naprawdę toczy się wielka operacja polityczna, która może dać zadecydować o, a także o losach tej przestrzeni eurazjatyckiej przecież to co kiedyś nazywaliśmy przestrzenią pod sowiecką dziś właściwie jest wyższy duszenie nowoczesnym określeniem tego co wydarza się w tej całej przestrzeni na wschód od nas, gdzie odbywa się wielka konkurencyjna w ramach Unii celnej straży, żeby dać mówi o Unii celnej, ale mówi także o inicjatywach chociażby chińskich tego co dzieje się w regionie Azji centralnej Kazachstan Kirgistan Tadżykistan tam odbywają się bardzo ważny proces jest przecież Turcja o tym na nie wolno zapominać wysunięta na naszej południowo-wschodniej flance członek NATO kraj, który no i stał się znów źródłem po wielu wielu latach tak naprawdę udawania, że w sprawach tureckich niewiele można zrobić stał się przecież do wielkiego zainteresowania bardzo szybka podróż pani kanclerz Merkel po szczycie szczyt poświęcony nowej rakiety ze współpracy z Turcją potem detekcja zechciała pomoc Unii Europejskiej w zarządzaniu kryzysem w zarządzaniu kryzysem uchodźczym i to w sytuacji, kiedy miał ukazać się bardzo krytyczny raport przeglądowy Unii Europejskiej na temat stanu spraw demokracji i instytucjonalnych w Turcji to wszystko pokazuje, że ta ten system naczyń połączonych, który będzie stanowić naturalne środowisko w tym rozgrywać będą polityki robi się coraz bardziej skomplikowanej rozległ i jeszcze na momencie się za zatrzymać przy kwestii partnerstwa wschodniego od jakiegokolwiek rządu czy to jest PiS czy czynnie prawo i sprawiedliwość, żeby w tej chwili będziemy oczekiwać 1, a mianowicie zdefiniowanie na nowo w unii Europejskiej tego czym ma być partnerstwo wschodnie są 3 państwa, które podpisały układy stowarzyszeniowe i układy o poszerzonej strefie wolnego pogłębionej strefie wolnego handlu i dzisiaj te państwa wiadomo, że będą zagrożone być może ze strony Rosji, jeżeli będą chciały je efektywnie wcielić w życie i stać się bardziej zbliżony do zasad, jakimi rządzi się Unia Europejska i wydaje się, że to jest takie strategiczne wyzwanie dla jakiegokolwiek rządu, który byłby w Polsce jak zdefiniować partnerstwo na nowo, kiedy 3 kraje w zasadzie dzisiaj nie mają u sza, zanim w ogóle nie aspirują do tego, żeby je, żeby się bliżej integrować Unię Europejską, a 3 kraje jakieś tam szans się jakieś tam szansę i chciałby wykorzystać i myślę, że to jest potężne wyzwanie dla PiS-u też, ale mnie ciekawi czy w ogóle w waszym zdaniem prawo sprawiedliwość oparty jest gotowe do podejmowania takich wierszy wyzwań właśnie pozaeuropejskich lub rozwiązaniem mówi, jakby byli skłoni to komentować to co się dzieje na arenie Europejskiej, ale rzadko, kiedy wybiegali z jakimiś słusznymi uwagami na temat tego co się dzieje w świecie szerokim byłyby paralelne ironia sytuacji polega na tym, że niekoniecznie trzeba mieć apetyt, żeby zajmować sprawami świata, bo świat może przyjść do nas obnażają oczywiście się wydarzy, że będziemy wciąganie de facto sprawy globalne dane błędne mija też nie chciałbym przy stale z tą ustawą stołowe z tym z tym czarnowidztwa tak co znaczy to świadomość tego że, że polskie interesy nawet w sytuacji, kiedy Polska nie jest aktorem globalne mają jednak globalny wymiar zewnętrzny ona jest pytanie czy środowisko polityków i ekspertów, które będą tworzyły tę wizję polskiej polityki zagranicznej po sformowaniu nowego rządu będzie we właściwy sposób rozpoznawać i diagnozować sytuację wielce skomplikowaną międzynarodową czy będzie proponować właściwe ME właściwe odpowiedzi właściwe instrumenty do realizowania naszych interesów tego nie wiemy to jest to co będziemy w kolejnych miesiącach pewnie obserwowali niewątpliwie jest tak, że praktyka rządzenia bardzo pomaga jest najlepszym sposobem wyeliminowania takiej praktycznej polityki zagranicznej w przypadku prawa i sprawiedliwości pamiętajmy o tym, że ten krótki niemalże dwuletni okres sprawowania władzy to był okres sprawowania władzy zupełnie innych warunkach środowiska politycznego pośród skał bezpieczeństwa świat był 10 lat temu diametralnie fundamentalnie inne, jaki jest poziom zrozumienia, a tego skomplikowania materii tak nijakiego majaki mamy jak mamy dom to by dziś jak się to w tej chwili dzieje tego nie wiemy nie umiesz wydaje się, że tutaj trzeba przyjąć prostą zasadę, że nie ma jeszcze w tej chwili co oceniać prawo i sprawiedliwość też musi mieć swoją szansę pokazania w jaki sposób podchodzą do do polityki zagranicznej i na co jeszcze musimy poczekać w ale ja bym powiedział, tyle że ja pamiętam, chociaż ja byłem wtedy jeszcze bardzo młody, ale pamiętam taki czas, kiedy w Polskiej polityce zagranicznej jest TR było przeciwne NATO w tym było 1 z głównych wprawo Harris na nic nie wyklucza żadnej opcji rezerwacji rozdzwoniły się tego nie nauczyli, więc nadzieje nadzieje nasze mogą okazać się też być płonne to co jest ważne czy warto pamiętać to, że narzędzia polityki zagranicznej powinny się zmieniać, ale racja stanu pozostaje zawsze taka sama, więc o tym jak na ile nie wymaga istnienia nie lubi rewolucji to jest pewnie to rzecz najważniejsza dziękuję bardzo Krzysztof Brosz demos Europa i Bartłomiej Nowak z uczelni Vistula byli ze mną studium 1353 zaszłam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA