REKLAMA

Przyszłość i kondycja zawodu architekta oczami młodych. Rozmowa z Jolą Starzak i Dawidem Strębickim

OFF Czarek
Data emisji:
2015-11-03 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i ich w Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie rozpoczynamy jak co wtorek od architektury w studiu Radia TOK FM w Poznaniu nie jest pani Jola Starzak pan Dawid Stępiński architekci z jej architektów Rzeczypospolitej polskiej spółka Atelier Starzak z dębickiej dzień dobry witam państwa serdecznie dzielono reż tony dzień dobry posiłki pracownia powinien być tak ma dla niezależnych, gdy rok temu we Rozwiń » Florencji odbyła się druga edycja festiwalu niedziela 10 z, na którym spotkali się młodzi architekci z z całej Europy poziom całego świata ktoś wyjechał poza Europę można rozszerzyć i rozmawiali o różnych rzeczach im dzisiaj będziemy zastanawiać nad tym jak młodzi architekci postrzegają po pierwsze, wybór swojej ścieżki życiowej, bo kiedyś tam podjęli decyzję, że chcą być architektami ze wszystkim co się z tym wiąże i pewnie po skończeniu studiów o tworzeniu pracowni wejść do doświadczeniach doszli do wniosku, że może to był zły może to powód jest dobry wybór, a może wcale nie jest, ale świetnie, bo parę rzeczy zweryfikować parę rzeczy zmienić Nene i też są o przyszłości tego zawodu zastanawia się czy jest jakiś 1 czy kilka wyzwań problemów i które komin był bez względu, że problem na narodowość ze względu na miejsce pracy myślą o państwie, gdzie pojawiał się w tych głosach czy jest taki uniwersalny problem, który trapi wszystkich czy większość młodych architektów w Europie chyba nie nie te problemy są różne zależą od da architektura nadal jest bardzo czymś w regionalnym, czyli krajowym mamy własne prawa, na które musimy odpowiadać i oprócz kilku dosyć dużych biur i smogiem, który tak naprawdę pracuje międzynarodowo, bo jest skomplikowana, żeby zrozumieć prawa innego państwa Unia Europejska próbuje to dosyć znieść, ale na rok 2 trzydziestego pierwsza odpowiedź średni czas nie może być 1 globalnego problemu da jeśli globalny problem można powiedzieć to zawsze jest za pomocą techniki, że próbujemy go rozwiązać, czyli jak pomoc często tym najbiedniejszym trzeba dać im mieszkanie wodę pitną i t d. ale posłom często akademickie rozwiązania, które jak wiemy to większości w spółce światowego społeczeństwa jednak nie trafiają konkursy wydają się takim pomysłem my, którzy poza otwiera drogę młodym architektom oto powstaje pracownia może wziąć sprawy w prestiżowym konkursie zakwalifikować się wysoko albo nawet wygrać i proszę bardzo otwarta droga i nazwiska adresy pieniądze sława Mojecki Hel w dotąd to też był 1 z takich tematów, które bardzo często pojawiały się w najróżniejszych dyskusjach w trakcie festiwalu i dziś wszyscy dochodzili do wniosku, że może ta współczesna forma konkursu w jaki sposób się wyczerpała konkursy są bardzo dobrej pożyteczne natomiast to w jaki sposób, by ten system działa dodaje przywoływane były przykłady muzeum Guggenheima i biblioteki w Helsinkach, gdzie land oba konkursy zgłaszało się ponad 700800 drużyn i wtedy, jeżeli przeanalizuje się czas, jaki ma komisja konkursowa na spojrzenia na każdą pracę przeanalizowanie ich wartości ich dostrzeżenia w nich, jakiego się sensu staje się tak krótki i że bardzo trudno jest tutaj mówić o o jakimś takim wyborze i świadomym i zrozumieniu każdej z prac konkursowych także właśnie też była mowa o tym, że, że może do konkursu powinny mieć inną formę może powinny być konkursy zapraszany może powinny być konkursy, które mają ograniczoną liczbę uczestników to już się dzieje w wielu krajach natomiast takie powszechnie znane konkursy, że setki młodych pracowni pracują tygodniami potem ich praca jest oglądana przez 2 minuty gdzieś pewnie dobiega końca i trzeba w jaki sposób to procedury odnowić i stworzyć nowy system organizowania takich projektów osobiście jesteśmy wielkimi fanami system, jaki działa we Flandrii i też w Niemczech, czyli tam jest zapraszany do udziału w konkursu we Flandrii jest przeważnie płatne konkursy na podstawie swojego potwora, czyli wcześniej zrealizowanych prac w Niemczech na podstawie 34 stron, a 3 formatu A 3 prezes wcześniej realizowanymi pracami do tego potem zaproszonych 1530 już wybranych Poznań jest, że w obu krajach całość jury konkursowe często na spotkaniach lokalnych na wizji lokalnej jest to wszystko bardzo otwarte i rozsądne, bo nie masz aż tak dużo pracy, czyli to jest jakby czym my się z UE co uważamy za bardzo właściwe, czyli tak, jakby ten system czasu częściowo działający w Niemczech częściowo działający we Flandrii w Belgii USA rozumiem, że to, by oznaczało, że do konkursu może przystąpić tylko drużyna tylko zespół tylko pracownia, która wcześniej już coś zrobiła, czyli u mnie w naszą pracownię otworzyliśmy w 2011 roku, kiedy nas zaprosi tak naprawdę do konkursu Flandrii do takiego zamkniętego konkursu nigdy nic nie wybudowaliśmy na podstawie prac studenckich konkursów, które robiliśmy w weekendy jak nie pracowaliśmy dla biur dla pracowni naszych, w których pracować, czyli w obu krajach działa system, żeby na tronie były też doświadczone pracownie w tym przypadku obelgi były 3 pracownie zaproszone z czego 1 była z Rotterdamu istniejąca od prawie 30 lat druga z Brukseli istniejąca od 1015 lat 15 osób pracujących tam i my we dwójkę Toure, którzy pracowali wtedy czy jest tak, by system zabezpieczający, żeby też dać możliwość młodym tak zawsze jest jest też brany pod uwagę w takich konkursach to kryterium różnorodności, że szanse mają nie tylko bardzo doświadczony biura, ale również to młode, które startują minione też są jak w takim buforem, który gdzieś tam pewnie winny sposób troszeczkę patrzy na różne różne projekty jak reagują we Flandrii oświadczył w Niemczech pracownik, który nie został zaproszony, bo wyobrażam sobie, że niesłusznie że, gdyby taka formuła działa np. w Polsce to słyszy głosy osób, które nie zostały zaproszone, które mówią konkurs był ustawiony, dlaczego ci ani my ja mam doświadczenie zrobiłem wiele budynków z pra w do takiego przeznaczenia, a właśnie na tym polega konkurs powinien być zaproszony jak to jest o co chodzi zazdrośnie dobrą siecią naczyń to jest na pewno bardzo ważne jest takie wzajemne zaufanie, ale ważne jest także tych konkursów są 23 w roku we Flandrii ten system działa już od 15 lat i tych konkursów co pół roku są ogłaszane właśnie takim pulę projektów i tych projektów jest dużo i na każdy projekt zapisuje się około powiedzmy 5070 projektantów i z nich wybieranych jest 3527 pracowni i też jest także można się zapisać na wiele projektów w związku z tym też szansę, że w pewien w pewnym momencie ktoś zostanie wybrany są i tak się też dzieje i co jakiś czas co parę lat każda z pracowni, które gdzieś uczestniczy w tym systemie jest wybierana także 3 zlote prawybory tak znaczne gramy niemal to samo komisja czy inne, ale mam najpier w mamy kogoś, kto mówi dobrze rzućmy okiem niech to będzie 5 minut 15 minut na każdą pracownik już zapisała dobrze, tudzież coś nam się podoba to co toto tak lubimy ten styl to jest chyba ciekawy kierunek i potem z tych pracowni można już te, które zostały zaproszone można poświęcić czas również skoncentrować się nad ideą ukrytą tak w taki też bardzo ważne jest to orzekł, że te 5 pracowni załóżmy, które są wybrane do opracowania koncepcji projektowej Dryl przygotowują jakiś tam propozycje i też nie jest także zwycięska drużyna LM i jak realizuje bezpośrednio ten projekt, który w, którym wygrała Rzym klient, który wybiera, jakby tu pracownie do dalszej współpracy bardziej wybiera metodę pracy bardziej wybiera sposób komunikowania się na temat projektu niż otwartość na otwartość niż konkretne jakieś takie ilustruje ilustracji jest takie fragmenty projektu mówią bardzo ładny obrazek to rozdział ten obrazek wybudować na prawdę, a w Niemczech, żeby dołączyć rozumnie czy dziadków kompletnie inaczej w drzewo podeszliśmy po jego zbliża się informacje o informację rozmawiamy o tym jak to funkcjonuje w Niemczech David jest Dębicki Jola Starzak architekt w izbie architektów Rzeczypospolitej polskiej pracownia Atelier Starzak jest Rybicki rozmawiamy o tym jak młodzi architekci postrzegają kondycję i przyszłość zawodu w zeszłym roku miała miejsce w spotkanie takie międzynarodowe forum architektów wracamy po informacjach informacji już 4 minuty o dziesiątej 20 Cezary łasiczka program Owczarek studio Radia TOK FM w Poznaniu jest Jola Starzak Dawid Stępiński architekci z Izby architektów Rzeczypospolitej polskiej pracownia Atelier Starzak Trębicki rozmawiamy o tym co myślą młodzi architekci z całej Europy o kondycji zawodu i przyszłość zawodu przed informacjami Dawid Gębicki zaczął mówić o niemieckim podejść do konkursów jest BM jest to taki teraz system, gdzie jak spełnić wymogi formalne jak się zapisuje się na te konkursy w Niemczech to potem jest losowo wybierane dalej z pracownicą LO są wybierane wg loterii, czyli każdy będzie miał kiedyś też szansę, czyli do tego może to architekcie ani we Flandrii ani w Niemczech zbyt mocno się nie przedstawiają tym systemom ufają tym systemom co jest bardzo ważne, ale myślę, że bardzo ważne jest do powiedzenia jest to, że to jest jakby my we dwójkę jako młodzi architekci jak nasza pracownia próbujemy tych rozwiązań to są nasze rozwiązania, gdzie my chcemy pracować jak my chcemy pracować, dlaczego chcemy im minimalizować własny ryzyka i pracować jak naj cen najmu co najlepsze pieniądze może nie wiem czy pieniądze właściwe słowo o wynagrodzenie może wynagrodzenie dokładnie, że po prostu nie robić tego konkursu jest 1700 drużyn jak było w Guggenheim w Helsinkach i masz małe szanse, że cokolwiek z tego z powrotem dostaniesz robić konkurs jest 5 drużyn zaproszonych jest za to wynagradzany jest los Flandrii lub robić konkurs jest 1530 drużyn w Niemczech, gdzie jest wynagradzany potem 61 czyli jakby procentowo ma dużo większe szansę coś tam stajesz chcemy robić budynki, które są użyteczności publicznej, czyli czas, jakby nasze osobiste rozwiązanie to nie znaczy, że to jest cała Europa cały ten festiwal, który był we Florencji do zmroku nie, ale coraz wyższe jeszcze w tej w kontekście tych konkursów niemieckich i tych szans młodych architektów myślę, że bardzo ważne jest to, że każdy taki konkurs ma zawsze rozpisane rozpisano ilość uczestników, które jest będzie zapraszała do konkursu czy losowana czasami zdarza, że są już wybrane jakiś pracownik, które są poza tym losowaniem, które uczestnikami konkursu to co z tego względu, że był naprawdę uzyskać wysoką jakość i różnorodność projektów oprócz tego jest podana liczba uczestników, którzy są doświadczonymi pracowniami i jest też pula bardzo często młodych architektów, którzy właśnie niedawno otworzyli swoje biura bardzo niedawno otrzymali uprawnienia architektoniczne i w ramach tych różnych pól losowane są pracownie także znowu jest to zasada różnorodności zachowana i każdy ma szansę i każdy pewnego dnia zostanie wylosowany zwycięstwo w prestiżowym konkursie to znakomita okazja na to, aby być rozpoznanym, aby nazwisko architektów czy nazwa pracowni trafiła do mediów, aby pracownia i architekci byli kojarzeni, ale są przecież też czasopisma branżowe, które wybierają odcinać pisać o jakim projekcie jest architekcie, kto inny, gdyby jest na tej liście gorących architektów znanych architektów to, bo gdzieś z punktu widzenia Czytelników, kto jest w mediach to jest czasopismach no to pewnie jest lepszy ważniejszy od tego kogo w mediach nie ma w jakie kryteria decydują o tym kto znajduje się w czasopismach po co było bardzo fajne we Florencji, że większość tych biur, które było tam zaproszony zaproszonych są biura, które w pewien sposób nie wszyscy Pa negują media w RPA, że nie są zbyt chętnie się w nich pojawiać jest Mamed myślałem włoski czasopisma Maćka domus porze podczas pierwszej edycji była zaproszona przez Gian Piero and Green, który organizuje koniczyny rejsie z festiwalu, a on na tym pierwszym edycji festiwalu oni praktycznie żadne z tych młodych biur nie znało, czyli ich bliscy, lecz jak można użyć angielskie słowo był dosyć słaby nie słaby jest dobrym słowem powieszone, że w powierzchowne dokładnie, czyli tam jak da się Piero często o tym, mówi o gehennie zaprasza biura, które znała przez przypadek praktycznie pół poznaje przez przypadek i trafia naprawdę do tych biur, które potem często wychodzą na zewnątrz jednak są później postrzegane przez przez media różna, ale zaczynamy od tego, że to działa via Viacom nazywa, czyli do 1 biura, które przez przypadek poznał tam się pyta, kto uważa się w twoim regionie robi intrygujące rzeczy i tak idziemy dalej i dalej dalej i uważa to za dług to on osobiście uważam za dużo lepszą metodę niż szukanie wszystkiego w mediach my sami Jola ja bardzo rzadko da bardzo rzadko trafiają do nas klienci, bo widzieli nas coś gdzieś tylko też właśnie, żeby żyjemy w kraju może dziś zaufanie jest trochę niższa to trafiają na podstawie tego, że z kimś współpracowaliśmy też, że ktoś był na kolacji gościnnego i polecił nas powiedzmy, czyli budujemy zaufanie jak bardzo lokalny przypadkowo praktycznie i to jest dużo bardziej myślę, że większe duża liczba klientów dużo łatwiej tam, gdzie trafia niż przez to, że jest sfera położony na okładce jakiegoś czasopisma to jest nasze wrażenia, a osobiste ponownie w Lotto odbywa się z interesującym nas, bo zmierza też trochę architekt, który często bywał w mediach może stać w torebce celebrytą przecież też chcemy się przede wszystkim chcemy ocenić architektów za za ich pracy za ich za ich projekty Ania niekoniecznie za to, że byli na 15 okładkach architekci w myśl sobie w niektórych państwach bywają włączeni w pewnym sensie z projektami, które powstają także z inwestorami, a czyli, walcząc na budynek mówimy ojej, kto zaprojektował często nie wiedząc, że to co widzimy na końcu niekoniecznie z tym co było w głowie architekta czy też na projektach szczególnie się to też ma znaczenie w przy okazji różnego rodzaju kryzysów czy spowolnienie gospodarcze się sobie, że w Hiszpanii, kiedy Hiszpania została dotknięta falą kryzysu w różnego rodzaju inwestycje te nie były postrzegane zarówno jako pewien błąd z 3 niepotrzebna rzecz zrobiona jest przez przez inwestorów, a także przez architektów czy mamy do czynienia z takim łączeniem czytelną o to by odpowiedzialnością architektów czy wspólną odpowiedzialnością za kryzys w Europie, ale tak wiele pamiętam z Tuskiem 5 lat temu byliśmy na bardzo dobrej hiszpańskiej pracowni wykładzie masy lament non mieszczaństwa z Madrytu i właśnie ukończyli, a budynek mniejsze miejscowości w Hiszpanii, który potem dostał w ogóle Mission 0, a Łoś to chyba w roku 2007 i nie było programu na wnętrze tego budynku przez okres jest rok stał po prostu puste, bo nikt nie wiedział co ma z nim zrobić i to jest część nie będzie jest to odpowiedzialność na siebie architektów naturalnie, że dotyczy etyczna postawa musimy tę wypowiedź nie nie robimy tego budynku 3 pułk wojsk klientowi przemieszczał wróci za 5 lat może nie wiem, ale to było niesamowite, żeby takie coś widzieć słychać to słyszeć na tym wykładzie, że takie rzeczy się dziejami potem naturalnie ten kryzys coraz bardziej się pogłębia, a pogłębia w Hiszpanii i coraz więcej takich rzeczy wypływało i naturalnie tak jesteś współwinny temu na pewien sposób Tarnów wydajesz pieniądze ludzi nie swoje i jest to w jaki sposób też odpowiedzialny za złe decyzje każdy architekt wiadomo jest bardzo głodny i chętne do robienia najbardziej eksperymentalnych i jakichś rzeczy, których nigdy wcześniej jeszcze nie robił nadal jest gdzieś pewnie leży cienka granica przy między tym co można, by zrobić i jakie są możliwości finansowe, a co rzeczywiście powinno się zrobić, bo może gdzieś jak sobie rozpiszemy taki scenariusz życia budynku przy czym danego danego zlecenia to możemy już wcześniej przewidzieć zębów przy perspektywie 1520 lat nie do końca jest to bardzo mądra inwestycja, ale inaczej chyba nawet postrzegani są architekci Holandii, gdzie niekoniecznie łączy się ich zęby z odpowiedzialnością czy spór odpowiedzialnością, o czym myśli, że samo architekcie 3 pracownie jako po prostu każdy taki zawodzie każdy inny i na dzisiaj architekci mają gorzej jutro może sprzedawcy jabłka pojutrze hydraulicy USA 2 AM plus teraz 2 tygodnie temu rem Koolhaas czy nie ważniejsza architekt holenderski został wybrany jako osobą eksport per eksporterem niechęć odezwą się pozbierać innej najlepszy produkt eksportowy Holandii korzenie kultury i nazwał taką taką nagrodę przelot przez rejestrator to przyznaje holenderska Gazeta Nsm na drodze Handelsblatt, czyli taka Gazeta wyborcza holenderska można powiedzieć chciałem i dużo biur holenderski oprócz niego na tronie średniej i dużej wielkości pracuje globalnie bardzo Holland jest bardzo specyficznym rynkiem, bo Holendrzy zawsze podróżowali po świecie na ME jak sama architektura i po i praca w architekturze np. w Amsterdamie, a jest ± 20 % w biurowcu w pustych potem za dużo zostało wbudowane są przeważnie tak deweloper za to obwiniani, ale architekci mają teraz dużo mniej pracy w Holandii Suart Holender są architekci, którzy szukają rozwiązań nie tylko na swoim lokalnym rynku tylko bardzo globalnie bardzo dużo z nich pracuje n p . w Rosji jest niesamowite też na tronie w Chinach i innych krajach azjatyckich, ale też stała ta różnica w postrzeganiu odpowiedzialności architektów między jeśli porównamy n p . Hiszpanię i Holandię wynika z takich różnych obowiązków, jakie i kompetencji, jakie ma arch. Zoll w tych 2 krajach w Hiszpanii architekt rzeczywiście jest osobą, która przechodzi cały proces projektowania budynku, ale też jego wykonywania jest bardzo obecny na budowie zna się na konstrukcji zna się na takim rzemiośle budowlanym i dużo bardziej z taką osobą, która do końca trwał przy powstawaniu budynku podczas gdy w Holandii architekt rzeczywiście jest dużo bardziej tak, bo jak w Polsce osobą, która projektuje budynek, a potem jednak już inwestor firma budowlana realizują ten ten obiekt każdy wie sławą, która przychodzi na budowę, owszem, rozmawia, ale nie do końca już jest związana z tym samym procesem powstawania budynku i też architekt jest traktowany jako projektant bardziej ani jako taki rzemieślnik, który buduje jest odpowiedzialny za straty materialne obiekt i pewnie wtedy w związku z tym też Stal Tytan taki wizerunek społeczny architekta w Hiszpanii Holandii są różne i z tego też pewnie wynika taki ciąg przyczynowo myślowy który, który potem miewałem powoduje, że w 1 kraju ludzie myślą o architekci są winni nasz kryzys, bo wydali za dużo pieniędzy zaprojektowali za drogie budynki, a w Holandii nie wolno tak oni zaprojektowali, ale to przecież inwestor i firma wykonawcza wybudowali tak drogo i stąd wynika ta różnica w postrzeganiu roli architekta i też jego odpowiedzialności potem za swoje działania wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Jola Starzak Dawid Rybicki Zaremba o tym jak młodzi architekci postrzegają kondycję przyszłość swojego zawodu informacji już za chwilę po informacje zwracam Cezary łasiczka program Owczarek Dawid Rybicki Jola Starzak z pracowni Atelier Starzak Stawicki rozmawiamy o konferencji zlocie zjeździe forum wymiany opinii Nate, które miały miejsce w zeszłym roku w listopadzie na architekci z Europy spory spotkali się rozmawiali o kondycji zawodu architekta o przyszłości dostałem się co młodzi architekci myślą co mówili o edukacji, bo z 1 strony, żeby zostać architektem na to jednak trzeba przejść bardzo taką rozszerzoną konkretną edukację tu nie ma błędnie mało miejsc na błędy czy pomyłki z drugiej strony chyba też ten boom dla rynku sprawia, że zapotrzebowanie na dno zawód architekta, a więc coraz większa liczba, a Shrek znany znajdziesz bank zastaw się jak te doświadczenia europejskie młodych architektów wyglądają z różnych punktów widzenia w FF jak wygląda powiedzmy tak przez to, że jest kryzys tego roku to, że przeważnie w Europie zachodniej, bo w Polsce mogą mniej odczuwamy na tronie dużo budujemy nadał, ale w krajach europejskich jest ten okres od 20072008 BM to szukają architekci często innych rozwiązań żeby, gdzie indziej pracować w innych dziedzinach czyje rozchodzą się, jakby poza obszarem PUM poza obszar swoboda wg swojej edukacji w Polsce młodzi architekci testosteron często moim zdaniem robią czy, choćbym te młode pracownie, które zostały zaproszone do Florencji było nas 4 pracownie tam, który został zaproszony szukamy rozwiązań nie do końca tylko w budowaniu czy szukamy rozwiązań partycypacji społecznej zrobienie razem z SS, że z ludźmi do pomaganie integrowanie programów dla budynku, czyli wszystkie rzeczy jakby, które są naokoło architektury, ale nie do końca samą i z tą architekturą co do edukacji może dla wypłacenie Jan, a my idola częściowo tkwiła w Polsce ja nigdy nie byłem na polskich uczelni, czyli nie jesteśmy w stanie równać edukacji tutaj 1 z drugim skończyliśmy byliśmy wykształceni raczej Holandii czy w dużej mierze Holland jako studia i uważam popa patrząc z perspektywy czasu w moim wieku, który teraz jestem aktualnie były to on niestety była to niesamowita przygoda, która mnie przygotowała tak 75 % do realnego potem życia i potem praca, bo pracowaliśmy przez 510 lat dla innych biur po 25 % tej luki został paniom, a potem te czyste inne biura LED przez biura, do których pracowaliśmy później, które chcą przygotowało do potem tego poważnego zawodu powiedz jeśli można tak nazwać jest bardzo ważne samo jest bardzo poważny zawód zaufania w społecznej Groznego i też żyją myślę, że leży też właśnie studia w jaki sposób pokazały nam rentą wielowarstwowość bycie architektem i do o tym, też była mowa w trakcie festiwalu, toteż pokazują 3 ostatnie Biennale architektury Wenecji, że architekt może być z 1 strony społecznikiem tak jak to będzie w najbliższym Biennale architektury w dziale kameralna scena będzie kuratorem tego tego festiwalu, czyli osoba, która rzeczywiście patrzy na tych najuboższych patrzy na taki podstawowe potrzeby człowieka i w jaki sposób architekt jest w stanie zapewnić człowiekowi godne warunki życia swoją architekturą urbanistyką można też podejść do tego, że architekt jest bardziej strategiem co pokazał w Biennale architektury rynku hasło, że myślimy globalnie analizujemy różne procesy analizujemy takie społeczeństwo pod kątem socjologii antropologii i z tego wysuwa wysnuwa mamy jakiś możliwe strategie zachowania się architektury i reagowania architektury na ludzi na to w jaki sposób oni zmieniają swój styl życia, ale też możemy stać się takim architektem rzemieślnikiem co z kolei pokazał w trakcie Biennale David Chipperfield, czyli budujemy nie mamy konkretnego klienta konkretne zlecenie na dany budynek i rzeczywiście staram się całą naszą energię włożyć w to, żeby ten budynek był bardzo porządnie zaprojektowany funkcjonalny dobrze zdeklarowany i żeby było rzeczywiście taką LM w solidną bryłą architektoniczną, która w lokalu do każdej śrubki każdego detalu jest jest przez nas przemyślana i zaplanowano także i dodać, iż było widać w trakcie tego festiwalu ziem wiele biur właśnie w najczęściej Lu skaczą z 1 miejsca drugie, ponieważ większość tych pracowni jest młoda i jest, że nie ma już bardzo zdefiniowanego w kierunku swojego swojego działania, ale gdzieś te 3 obszary są takimi możliwymi polami działania dla każdego młodego projektanta, który leczy skończył studia czy właśnie jest na off w ostatnich latach swojej edukacji, a 13 to porównać w jaki sposób możliwości startu w różnych państwach czy na tym forsować, bo głosy, że świetnym państwem do startu dla młodych architektów jest tak takie jak go, że jest tutaj czy właśnie wspomniane przez nas różnego rodzaju wahania rynkowe kryzysy, które pojawiają się od czasu do czasu leczone są uważane za coś normalnego w tym zawodzie czy raczej za coś się czy można się jakoś zabezpieczyć nie dywersyfikują nic o swoje portfolio różnych rynkach, czego zostaliśmy nauczeni są to ponownie rzekomy dwójka to jest to, żeby dywersyfikować i skakać tam, gdzie nikt nie skacze powiedzmy w tych kierunkach, czyli szukać luki, gdzie jest jak najmniejsze zainteresowanie jest jakby zasada praktycznie rynkową można powiedzieć, o której jako architekt jest też naturalnie częścią związane bardzo mocno zakonom ekonomię i prawem jeśli można wskazać każdy kraj naprawdę każdy kraj w Europie działa bardzo różnorodnie mamy tych bardzo spokojnych Szwajcarów, które po prostu powoli powoli jak całe społeczeństwo budują swoją renomę architektoniczną mi drogę to wyśmienicie jako rzemieślnicy mamy często jest powtarzane znaczka z Wielkiej Brytanii sytuację młodych architektów jest dosyć trudna, bo mamy bardzo duże biura wspomniany już David Chipperfield, ale tak samo Norman Foster lub ryczałt Rogers, które mają bardzo dużą część rynku i też jest tam za coś co działa w Polsce jako zaprojektuj i Izbą wybuduj, czyli design and Beyond albo dostęp jest fajna z Made man z, które ma podobno bardzo mocno działa, czyli to tam idą wykonawcy do bardzo duży biura architektoniczne, żeby mieć zaufanie, czyli do daje mniejsze jak szanse rozwojowe na rynku pracy dla młodych architektów, żeby zdobywać zlecenia, ale znowu jestem, ale jestem młody dosyć biuro, a sem ble, który jest pierwsze pierwszym biurem architektonicznym wybranym do nagrody artystycznej teraz Wielkiej Brytanii i zapomniane ta nagroda nazwa przepraszam, które działa bardzo społecznie i bierze luki znowu, w które nie są wypełniane przez wielkie biuro architektoniczne na swój talerz i wychodzi to bardzo dobrze w interesujące a jakie lot dla państwa były najciekawsze spostrzeżenia 3 takie najbardziej odkrywcze czy może coś, o czym nie wiedzieliście owoce są szczególnie zwróciła uwagę myślę, że to, że nikt nie wie czy Niewiedział nie był świadomy tego co się dzieje w Polsce praktycznie to było takie najbardziej odkrycie, że my byliśmy nazywani nawet z planetą Boska, że jesteśmy poza tym, jakby Main Stream, które się dzieje w Europie czytamy, jakby morze większy kontakt między architektami to zwiększa świadomość holenderskiego architekta co się dzieje, jaka jest standardowe procedury są w w Niemczech lub Szwajcarii lub matki ani czy ten kontakt z bardziej zmienne, a tutaj było takie zaskoczenie wałów macie naprawdę dużo szans tutaj tak myślę, że leży Polska, jakby wypadła już na tej konferencji intrygująco pod tym względem ziemi nie wiedzą, że tyle ciekawych rzeczy się tutaj dzieje i i każdy jest zbiór zaproszonych z Polski prezentowało zupełnie różne projekty różne podejście do wszystkiego, ale każdy każde było intrygujące i każdy działało w jakim stopniu swą rolę w swoim polu i obszarze zainteresowań i wielu w wiele wiele osób właśnie potem podchodziło do nas i pytało się jak co rzeczywiście w Polsce bo, bo byli bardzo zaintrygowani zaskoczeni i nie zdawali sobie sprawę, że wiedzieli, że Polska się rozwija, że jest, że jak jest bardzo dynamicznym krajem inni nie została tak dla doświadczona przez kryzys jak jest inne kraje nawet Włochy, ale mimo wszystko nikt nie zdał sobie sprawę, że tyle ciekawych intrygujących rzeczy i takich pulą możliwych pól działania się dzieje i rzeczywiście architekci sami też inicjują różne projekty i różne inicjatywy i to wszystko zaczyna przekształcać w bardzo materialnej rzeczywiste obiekty i i to myślę, że było dla wszystkich zaskoczeniem jest dla nas, bo po nim nie mieliśmy świadomość że, że tak mało w i inni wiedzą o nas i też troszkę tak mało my wiemy o innych było bowiem był też Polska też i jakby mało obserwujemy to co się dzieje, gdzie indziej w gestii różnych magazynach architektoniczny np. tego są one były wspaniałe Ano o nagrodzie brytyjskie chyba, jeżeli sięgniemy chodzi o nagrodę Turnera to jest nadal tak jak Elektron przyznaje tej gry w danej linii i właśnie sambo, bo jest nominowany w tym roku być może być może zdobędzie, ale wśród laureatów ciekawe wiele ciekawych naz w nazwisk jest mitem jest także zobaczymy trzymam kciuki, że będzie szefem czekały w bardzo państwu dziękuję informacja Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej państwo moi goście to pani Jola Starzak Dawid Stępiński architekci Izby architektów Rzeczypospolitej polskiej pracownia Atelier Starzak Trębicki rozmawialiśmy o kondycji przyszłości zawodu architekta w oczach młodych architektów inne w zeszłym roku odbyło się takie spotkanie z forum można, by rzec na festiwal niedzielny mecz z we Florencji w listopadzie 2014 roku mylne i więcej na temat tego spotkania na temat punktu widzenia młodych architektów przeczytają państwo w najnowszym ne w nawiasie w najnowszym wydaniu czasopisma zawód architekt zawodności każdy, kto puka PL tam znajdą państwo wersję pdf informacje Radia TOK FM za 5 minut o jedenastej po informacjach wracamy do programu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA