REKLAMA

Co zmienić w szkole zamiast burzyć gimnazja? Opowiadał prof. Łukasz Turski

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-11-03 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dobry wieczór Aleksandra PEZDA moim gościem teraz prof. Łukasz Tusk dobry, że państwo w Bieczu tani bardzo cicha noc piękna to Dariusz zimny Lech diabli mnie no jak należy w porównaniu z południem nowocześni, a my to zaś siedzimy z panem profesorem sztuk jakieś 5 minut, kiedy państwo wysłuchać informacji o euro udawaliśmy, że ich nie ma, bo omówiliśmy już tak gdzieś spotkać prawdziwych neandertalczyków, gdzie są wodą grzmoty krasnoludków, dlaczego Rozwiń » policja o nich nie wie oraz co zrobić jak trzymany w domu nielegalnie rtęciowe termometry rozbił się na podłodze i t d . i t d. tak jest takie życie właśnie Plech zaraz wzięliśmy poradnik praktyczny powinniśmy ograć lidera co zrobić, gdy neandertalczyk zapuka do brzmień, a ta właśnie z prawdziwym neandertalczyk, czyli Düsseldorfu panie profesorze no to co Murzyn gimnazja rezerw nie będę burzył gimnazjów w tym pewniejsze wydaje się ta dyskusja jest ich ona ma 2 strony z mojego Puls po pierwsze bardzo żywo w stronę wystarczy pokazuje, że politycy lubią się zajmować czymś od czego powinni być oddzieleni, bo gigantyczną zaporą lepiej tak, żeby czternastokrotny Danuta Mutter lornetka przez nią nie pozwalała mi zobaczyć politycznie powinniśmy mieszać do szkolnych co piąty kielich jako rada polityki to na Dębie, gdzie będę się w podzielam takiej opinii ale gdy będzie się wypowiadał, bo wiesz zawsze, żebyś to nie jest moja kompetencja politycy w ogóle nie powinni zajmować się sprawami edukacji prawda, ponieważ to jest zupełnie niema NATO NATO ci politycy, którzy teraz wygrali wybory też PiS proponuje, żeby stworzyć Narodowy Instytut wychowania czy też jak to się do nas mauzoleum, ale wreszcie będzie zajmował się do znajdzie się zajmuje Instytut Instytut edukacji rozciągających jest na swoich radnych niespecjalnie interesuje ile nie problem polega na tym że, gdy po pierwszych będziemy mówić tylko edukacji powszechnej tej, która dotyczy ludzi przed studiami wyższymi, ponieważ tak się umawiamy to pewnie nie tylko przyłączamy, ale też logiczny rzecz, ponieważ warto wiedzieć, że na studia przychodzą absolwenci szkół w związku z tym jak się chce przeprowadzać jakoś reformy to był wielki błąd popełniony przez naszych przez nas pojawi się poczuwam od odpowiedzialności w latach osiemdziesiątych 0910 . pierwszy, że rozpoczęto reformy niezależnie od siebie reformy szkolnictwa wyższego szkolnictwa nie zrozumiano wtedy, że to jakoś włączyć w końcu to się nie jakoś łączy też po prostu 1 całość, a przebrana, więc od tych szkołach powszechnych, a szkolnictwo powszechne na całym świecie znajduje się w fazie potężnych wstrząsów właśnie ten sport z polską wolność nie ma nic się dziwić związanego z żadną polską z żadnymi problemami polskimi i dokładnie nawet wiadomo przecież przyczyną tych wstrząsów przyczyną tych wstrząsów jest zmiana cywilizacyjna, która nastąpiła dwudziestym pierwszy 2 tys zlotych dla wielu przedstawicieli nauk społecznych również polityków przede wszystkim trudny do zrozumienia, że w 2001 . wieku następuje ich od ich ciągle i my jesteśmy tymi bakterii ani w probówce, do których wlewamy kwas siarkowy celem obserwacji są one robią te robaczki jest wywołana przez przeniesienie olbrzymiej czynności ich ilości czynności kulturowych społecznych zawodowych administracyjnej do chmury informatycznej to się zaczęło mniej więcej w listopadzie 2001 roku i ten proces dokonał zmiany czegoś zupełnie fundamentalnego w naukach społecznych pojęcia sąsiada zmiany geometrii tak geometria społeczne się zmieniła z komedii kuli ziemskiej to dać go metki świeci prawda w matematyce z długą metę ultra merytoryczną jak pani krzywdę śmiech to niech się prawda, że będzie on tych zdarzeń Jana, który bierze udział w gigantycznym problemie, jakim jest dysleksja KON kozacka ogląda to to w ogóle jest problem tkwi gdzieś tam są dziś zaczynać zauważyli zabija pobożnej ogłupić tak dalej WL podstawowy problem też problem jego sąsiada przez wiedzie miedzy sławny gruszki nie jest tego meczu już nie ma tak geometria istniała w naukach już w opisie działalności społecznej z dziewiętnastym i w dwudziestym wieku jej nie ma nie ma niestety nie stworzyliśmy właściwego języka opisu tych nowych zjawisk i dlatego wszyscy, którzy widzą, że coś dzieje z tą edukacją przynajmniej niektórzy politycy próbują różnych ligach dziewiętnastego wieku, ponieważ co się dzieje to niech będzie tak jak ja byłem 350 lat temu w szkole to jest podstawowy błąd błąd metodologiczny dlatego o tej szkole trzeba mówić zupełnie inaczej i trudność polega na tym, że ludzie głęboko przekonanych o celowości reformy jak np. to środowisko, które zgromadzone wokół centrum nauki Kopernik n p . Warszawy ono jest ono posługuje się językiem, którego młodzi rozumieją i jest to ślub naturalnym ludzie się wtedy troszkę nie ufa tym przychodzi taki facet i mówi że np. szkoła nie powinna być podzielona horyzontalnie podział, o którym mówimy gimnazja i t d . to jest Administracyjny sposób zarządzania tym, że mamy mieć horyzontalny pociąg dzieci w szkole to znaczy utonęła w 2 i nimi umie oddychać było historycznie, bo nie było Chem możliwości tego inaczej opisy i w dodatku w panią Aleksandrą to nie jest nowy problem, gdybyśmy w historii pedagogiki mieli już kilka razy takie sytuacje takie sytuacje przy 3 przeżywały stany Zjednoczone na połowę na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku kiedy bardzo elitarne odnoszące się do niewielkiej grupy ludzi system edukacyjny w Ameryce świetne szkoły doskonały został zrujnowany przez ludzi, którzy ów chcieli zrobić bardzo powszechnymi w związku z tym stwierdzili, że też pewnie nie da tak zrobić, żeby wszystkie dzieci dobrze uczyć w związku z tym trzeba zacząć równać w dół czy poziom na i w 2 do ich wiadomo, że toczył się wielki spór był wielki Edukator i pedagoga amerykański rząd dusz, który da się położył podwaliny pod współczesne zrozumienie i edukacji demokracji, który przegra na wiele i konsekwencje dla Stanów zjednoczonych było okropne Ameryka wygrała drugą wojną światową naukowo tylko, dlatego że zjawili się w niej absolwenci europejskich szkół Mrągowii czy pod nazwą, którą mamy w podstawowym błędem, który z tym wszystkim jest to, że my szczególnie w języku polskim mamy kłopot z drużyną 2 pojęć pojęciem szkolenia i projekcie kształcenia w Mazowszu związane z przekazywaniem wiedzy czasem bardzo skomplikowany jak kształcimy np. operatora elektrowni jądrowej nie będziemy kształcić, bo już zlikwidowali ten pomysł, ale tak, gdybyśmy puścili wodze fantazji, że byśmy w Soczi to strasznie skomplikowane, ale to jest szkolenie jest przekazywanie komuś wiedzy, żeby on przyniósł korzyść temu, kto to szkolenie przeprowadza przeprowadza przygotowuje planuje z jakąś ideą wprzód, a kształcenie też rozbitego skutego tego tego tego konkretnego człowieka, które gość zdobyta wiedza może mu się przydać w realizacji jego planów życiowych, ale nie musi i dlatego że to kształcenie jest tak różna od szkolenia to ktoś wykombinował, że trzeba poszatkować proces edukacji, żeby pozwolić na każdym poziomie rozwoju również na każdym poziomie zrozumienia, jakie są talenty indywidualne dziecka można było wygrać czy dany osobnik Danak świadczy dany Józio mają dalej się kształcić czuję się znają go dalej szkolić i niedopałki i dlatego problem krzyża w gimnazjum jest fikcyjny to dual -li fikcyjny niemających żadnego sensu zlikwidowanie jeśli się zlikwiduje jeśli przeje zjemy tu żaby monstrualnego bałaganu organizacyjnego, który każda reforma tego stylu, bo w busie w edukacji prowadzić ktoś się na końcu każdy żeglarz to są już 3, że jestem jest w czym cała poprawa jeśli nawet by była to będzie minimalna dziś warte tego zamieszania co zamierza zrobić vis-a-vis muszą iść na czym pan był w oś oraz ugrzązł w ich słychać o nich myśleć ja wiem, że ja wzywam do rzeczy praktycznie nie do wykonania zaproszenie do dużych grup ludzi do tego, żeby wykonali pracę myślową koherentną wspólną jest trudnym zadaniem, ale wina kawy i nikt na świecie nie wie ma też szkoła wyglądać w przyszłości nie wiedzą i najlepsze oficjalne szkoły no proszę popatrzeć na konwulsje szkoły w Finlandii szkoła w Finlandii do pani znacznie lepiej niż ja zmienia programy szkolne i systemy edukacyjne, ale powozu tak bardzo mu chodzi, ale naraził się mylimy się odnaleźć w średnim myślą prawda to np. zmienimy nauczanie Kazimiera pozwy tamta w drużynie dekady kreacji, bo to chyba niepotrzebne po każdej komórce cha LED jednak ilu u nas przy tłumaczą, że zmniejszyli nauczanie pisania prawno pamięta pan w ale mamy i ta reforma jest niezwykle delikatnie robiona na każdym elemencie jest sprawdzana testowana robiono prawda my nie wykonujemy żadnych prób pilotażowych niczego w Polsce się, że miasto 5 pierwszą wielką próbą pilotażową Banasia pracownia dar dla szkół podstawowych, którą byśmy zrobili pierwszy wielki eksperyment z datą różowy szkoła wprowadzenia czegoś do szkół zobaczenia jak to działa, a Nasha, czyli Monaco centrum nauki Kopernik zrobiono wszystko się udało teraz zobaczymy co z tym będzie nic nie będzie zapewne dorosłych elblążan, a my zawsze oczekujemy, ale jest dużo poprawią wyniki nauczania nie jeszcze nie da się w Chinach trzeba zrozumieć, że reforma szkolna i dotyczy 33, a nie nauczycieli ich posad i wszystkiego innego dlatego ja z gruntu odrzucam dyskusji o karcie nauczyciela, ponieważ karta nauczyciela jest podobnie jak struktura horyzontalna szkoły produktem pewnego rozwoju cywilizacyjnego epoki no bo obrazić, ale nie ma prezes Broniarz epoki dinozaurów w AOS FWP dinozaurów i ten, kto tego nadal jest w wymiarze praktycznym jakoś musimy zespół po raz musi być, ale zrozumiałem Foucault obył powolutku patrzyć należy niewątpliwie interweniować w sytuacjach, kiedy z 2, który w gimnazjach pojawiają się efekty patologiczne tylko na litość boską nie we wszystkich, gdyby media przestały w końcu bez przerwy mówić o tym, że komuś włączono kubeł dach od śmieci na głowę koronę włożono tylko raz tylko raz, ale on bez przerwy jest przemoc rówieśnicza jest błoto to jest problem, ale tego problemu nie rozwiąże zmiana tablic przy malowania w iluś tysięcy tabliczek z gimnazjum szkoła podobno jak i nie narażać na zmianę grupy, czyli na to na rywalizację w grupie rówieśniczej na ustawianie się w grupie rówieśniczej na nowo to dzieci nie byłyby takie agresywne miasto powątpiewa należą zadania jestem agresywnością dzieci to to jest troszeczkę też problem, że dziś będą agresywne skoro przed dziećmi świni stawia żadnych wyzwala g z naszą szkołę żon również koła na świecie na skutek niż przejścia, które się wyleczy z ranami od tej kontrrewolucji edukacyjnej na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku tego powrotu do tego zainstalowania w szkole taśmy, a ile rozbitych, że mamy produkować ucznia, który ma spełniać jakieś kryteria, jeżeli mamy produkować Juszczak, który spełnia jakieś kryteria to musimy się mechanizm do sprawdzania jak go nie jest dobry w związku z tym stąd biorą się wszystkie te nieszczęsne próby obiektywnych egzaminów i bez Żydów i t d . ona są efektem złej technologii, która była w pewnym momencie jedyną dobrą technologią, ale powtarzam świat runął, że nie będziemy dzieci uczyć liczenia na Baku Ślązak skoro mamy kalkulatory i to się jak to się równo w tej piosence poseł Anny Nemś oraz ich nagrywaliśmy teledysk zlikwidowano dobrze horyzontalny układ, czyli krótko mówiąc grupy rówieśnicze składa się kilka z odwodnieniem czy jest szansa potrzeba uczył się dzieci jest każde dziecko ma jakiś talent pewnie na samym początku pierwsze 2 pewnie 3 lata powinny polegać na rozpoznaniu tego talentu dlatego dziś zupełnie nie rozumiem odrzucenia takiej idei początkowego nauczania grała tak fenomenalnie wbudowana np. elementarz Polski Polski widzi pani jeszcze jest 1 element, który jest dodatkowo w Polsce jest aż 2 jesteśmy niepewni sami siebie straszliwy sposób chce bym go pozwać kogoś zastąpi Ben May to ich do jajek to główna określiła, że my chcieliśmy być porównywalnie czarny Global Financial Times pisał już mało znanych nam burżuazji i zrobił coś fenomenalnego ani elementarz polskiego tu gigantyczne naukowo osiągnięć regionalizm na razie bez wiedzy oraz 1 jedyny komentarz do szkół wyższych oczywiście nasi medycy w tej chwili napisania przez polskiego elementarza nie uznaliby za działalność naukową, a na to mają na ten temat inne poglądy swoiste Otóż trzeba zrozumieć, że dzieci mają talenty, które się rozwijają niezależnie bardzo różnie w różny sposób w związku z tym te dzieciaki powinny się uczyć w dużej mierze indywidualnie i wtedy powstaje olbrzymi problem, jaki się zrealizować i naprawdę algebry, a 3 matematyka czy język Polski 3 język angielski czy historia biologia fizyka jeszcze cokolwiek chemia może, by się nie obrazili koledzy, więc firmy mają w strasznym wrogiem pretensje to poniżej są przedmioty do do szkoły czy niania dzieci, a co było no bo przecież to jest banalne Grecja teraz powiem, iż port orkiestra szkolna teatr szkolny Aliora, którzy nie interesują się sportem i doszli kolejni trenerzy jest sportem nie interesuje ich jak nie interesuje ich muzyką nie interesuje się Tatry nie interesuje się plastyką jakimiś tego rodzaju działalność jest niewątpliwie obiektem, którego badania będzie prowadził mój przyjaciel prof. Vetulani wino Hans Kloss Hans no ne nada Boga Świętego tak to niemożna budować wszystkiego w założeniu, że mamy do czynienia z Elizą zawracamy znanych utarczek nie strzelamy brakuje już nam tak po pierwsze, przeszkadza nam i to niewątpliwie jest podkreślany te mniej w ten równy wiek też nauczanie wylewów swych dzieci w grupach równo wiekowych i po drugie, podział na przedmioty, a tak gdzieś uciekł to już historia nie potrafimy się nad tym nie kupił blisko programowej, ale może ona jest dzięki temu niepotrzebne w wożeniu ona jest w ogóle niepotrzebna dlatego tuż po stanowczym boją się utrzymuje dziecko wie przedmiotu ani ludzi, a tak jak zadbać o to, żeby nasi obywatele w tym samym kraju m. in. minimalną tej samej wiedzy albo jest proszę panią czy in vitro to zbrodnia czy nie zdrożeje z powodu dywizja niech nie z tego powodu, że mają za sobą, więc naszym priorytetem, ale oni nie zdobędą tej wiedzy, jeżeli będziemy ją utrzymać pod butem, ale każdy autorytaryzm, a nie wiem do jakiej klasy, dlatego że będziemy mieli taką sytuację, że jak do prośby obarczyć rząd Platformy Obywatelskiej wykombinował, żeby wreszcie zacząć płacić za podręczniki dzieci w szkole trzeba, a potem wpadł na pomysł, żeby sam je pisać, a my teraz kto będzie pisał te podręczniki tech no 3 do tak powiedzieć ani mówiłam ale, żeby więźbę lukarny możemy bawić elementarne to jakieś rozmowy, bo zdolność przewidywania to, czego prowadzą pewnej działalności Otóż nie być może programy są błędy dzieci przynajmniej dziewczynki tak jak mówią niektórzy koledzy w wieku lat 1011 uczą się lepiej w ogóle niż obsada jest biologicznie znanych również Włosi lepiej matematyki to, że dziewczyny się nie uczyłem matematyki jest wyłącznie kulturowym dużym problemem nie ma żadnego uzasadnienia w niczym dodatków teraz jak patrzymy na nasze studentki jak ja patrzę na system i jak gaz z Izbą to powiem ja patrzę na moje doktorantki, których miałem bardzo dużo nas niczego tak ich z moją następczynią jest moja doktorantka prawda to jest proszę pani coś do dołu to w ogóle ta idea, że dziewczyny się jakoś tam nie nadają do przedmiotów ścisłych na to czy jest jakaś kompletnie pozbawione sensu no to dlaczego to dziesięcioletnie dziewczyna, która się lepiej uczy matematyki dziś równo jeśli ruch oporu równo o rówieśnik również z kwaśną to ona nie mogłoby się troszkę szybciej i Kity matematyki, a właściwie ona moich rękach dzieło musi musi być, bo jest król gracze NBA, w którym jak jest spory to wszyscy mają robić, ale fizycy równię pochyłą praw i zgodnie z Chin Brazylii, gdzie ma innego wyjścia do 3 tys to jest jakiś absurd 2001 . wieku niech ona się uczynek i kolesiów czy ona układa się pani dodatkowo obciążenie nauczycieli, ale Polska ma dobrych nauczycieli my ich mało wolnych ba mało ludzi, którzy są dobrze przygotowani do wykonywania zawodu nawet mało dobrych naukowców mało dobrych lekarzy mało dobrych dziennikarzy mało dobrych, ale i tacy są, ale tacy są i zamierza budować przyszłości kraju dla tych wybitnych nauczyciele, których mamy to wyszedł też damy i to jest wina związku Nauczycielstwa polskiego raziło mnie wypracował przez lata stanowiska obrony najlepszych nauczycieli zajmuje się niestety to urawniłowka UE w tym utrzymaniem powszechnego poziomu, a on powinien być tak jak był w latach wielkiego strajku nauczycielskiego domu taką przyjęli ich o stalową, która będzie rozwój i białym i ja naprawdę pokłada nadzieje w związkach zawodowych nauczycieli szkolnych, kiedy się otrząsną i znowu tak jak były 100 lat temu prawda z 40 lat temu staną się znowu przywódcą w rozwoju nie walki o prawa nauczycielskie, ale w walce o prawa dzieci, bo ja powtarzam szkoła jest dla dzieci szkoła jest dla dzieci dla nauczycieli dla rodziców dla dziadków, o czym pamiętać, że jestem wielokrotnym dziadkiem usłyszy nie można wykluczyć rozmów z obowiązku szkolnego innych rzeczy to wszystko się da zrobić tylko na litość boską nie była tu sam Bóg nie jest pół roku jak 1 z okresem przewidzianym chce zmieniać wszystko prawda, żeby były to jest strasznie powolny proces poza tym ludzie, którzy proponują rozpędzanie pewnych systemów nie zdają sobie sprawę, jaka będzie reakcja młodzież reakcją młodzieży jest jak sprawę, gdyż Atelier zawsze przeciwna zaraz już się zaczął uruchomimy gimnazjum może w tej chwili nie lubili tych gimnazjum, ale znalazł, ale teraz nie kombinują jak będą pisać o niepodległość dybią na Lubelszczyźnie w lasy i to wszystko, a tego dlatego proponuje apeluje spokojnie usiądźmy szkoła wymaga zmian to nieprawda, że uważamy, czyja przynajmniej, że uważam, że ta szkoła jest idealna nie, ale nie ujawniono w niej absurdalne błędy do osób do tego, żeby jak ktoś wezwał też tort ciasteczka co tu zakazano, a teraz jest o drożdżówki lody od stóp na Boga Świętego nowy poza tym jest szkoła ma mieć 12 lat nawet tak nie będzie gimnazjów 12 + 7 to ile osób rano z 1919, a w Polskiej konstytucji i że 18 lat w związku z tym co z tym dodatkowym warunkiem chodzi o dorosłych jest trzymanych w imię adres NIP, jakim prawem i płaciłby za szkołę no właśnie tego dnia już nie są dzieci w ojczyźnie sądzi zarząd innymi słowy powolutku powolutku już spokojnie to się daje zrobić tylko trzeba wiedzieć co się chce zrobić i po co tu zrobić, a najważniejszą rzeczą jest złym mówimy o przyszłości trzeci w Polsce tys i jedyny naprawdę kapitał, który Polska ma przecież nie jest im węgiel nie jest nie jest trujący gaz łupkowy jad, którego nie ma słońca, które nie da mamy fantastycznych młodych ludzi na to plajta tego nie zdajemy sobie dziękuję bardzo dziękuję państwu zarówno felieton pana prof. Łukasza Turskiego nie w obronie gimnazjów, ale w obronie szkoły dzieci dziękuję panu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA