Radia TOK FM dobry wieczór po raz kolejny Aleksandra PEZDA ze mną w studiu Anna Petrow Skiba naczelniczka wydziału konsultacji społecznych partycypacji w centrum komunikacji społecznej ratusza ów nowy, gdyż w i Sławomir Sikora dyrektor gimnazjum Leszczyńska dobry wieczór jak fajnie, że to gimnazjum nie ma jeszcze 10 Pato, ale ma patronów przecież euro w milionowych spotkaliśmy się, żeby porozmawiać o tym jak dzieci mogły mieć wpły w na świat było czynne w sobotę też
Rozwiń »
będziemy uczestniczyli w takiej debacie w takiej konferencji Instytutu spra w publicznych z serii układanka Warszawa czy dzieci mogą mieć wpływ na miasto będzie taki tytuł i to hasłem jest taki, że w el w taki jest hasło żąda aktywności mieszkańców i otwartości władz zależy jak będzie się nam żyło w naszym mieście w naszej dzielnicy czy na naszym osiedlu w jakim stopniu decyzje podejmowane przez władze będą uwzględniały potrzeby mieszkańców, ale mieszkańcy to nie tylko osoby dorosłe jak włączyć do współdecydowania o dzieci młodzież na niej to pozostaje właśnie nam się zastanowić czy możemy oddać im na ile możemy oddać dzieciom głos to już się dzieje w budżetach partycypacyjnych kilku miast w Polsce nie bronię wszystkich w Gdyni spory udział jest zdaje się dzieci po takim budżecie partycypacyjnym jak to jest w Warszawie pani Anna Piotrowskim ich w Warszawie faktycznie tak jak pani powiedziała dzieci w każdym wieku mogą wziąć udział w budżecie partycypacyjnym mogą zgłaszać projekty mogą na nich głosować mogą o nich rozmawiać co się dzieje zgłaszają tak dla roku projekt, który zgłosiło najmłodsze dziecko to była trzyletnia nie pamiętam imienia dziewczynka i ten projekt dotyczył huśtawki dla małych dzieci niech ona właśnie 2 ,5 roku ma i ma też młodszą siostrę ma nadzieję, że będą mogło być jest huśtawki korzystać na projekt przeszedł w głosowaniu będzie realizowane w 2016 roku w no tak, ale to jest drobiazg prawda dzieci huśtawka pewnie mama podpowiedziała trzyletnia dziewczynka być może wyraziła taką chęć naczep na pewno wyraziła taką chęć tak przyjmijmy, że prawda szczerość intencji czy można dzieciom też powierzać poważniejsza odpowiedzialność panie dyrektorze, że to jest pytanie wyślij wznowił rozmowy o gimnazjach na końcu słyszałem, ale z rodziną zajął radny z HFPC gimnazjum w tak natomiast 30 lat, jeżeli wyznaczymy trącą granice i cofają przesuniemy w kierunku dzieciaków, które są u nas gimnazjum np. czy w ogóle szkole to jest to ta przestrzeń, gdzie dzieciaki zdecydowanie chcą włączać się w momencie, kiedy mogą decydować o rzeczach ważnych istotnych dla nich nowość, czyli w tym momencie, jeżeli pozostawimy im, a cieszy myślę, że to z tą stawką jest chyba dobry przykład, bo dla tej trzyletniej dziewczynki to horror to jest za właściwe to właściwa przestrzeń to jest to co, o co jest dla nich ważne z szkole to jest tak jak jak coś od wielu lat dzieje z gimnazjum wcześniej się w tej naszej macierzystej szkole, czyli spieszymy z LO z z próbowano wprowadzić się ten trójpodział władzy władzę ustawodawczą wykonawczą i sądowniczą uzupełniono Rzecznika Praw Obywatelskich i 3 stan uczniowie i tutaj już jak gdyby bez względu na wiek uczniowie danej szkoły to 1 stan drogi stan to rodzice trzeci stan to co nauczyciele i w takim podziale 131313 z powszechnych wyborach dzisiaj jestem akurat o tzw. wiecu wyborczym, który finalizuje kwestie przygotowania do wyboru właśnie do tych 3 gremiów i z mojego doświadczenia co znaczy i dzisiejszy jest mi bardzo bardzo pozytywnie na nastroje do tego, że ci młodzi ludzie dzieciaki czy dorastający dzieciak innych chcą uczestniczyć spora część z pierwszej klasy gimnazjum przy 131813 latkowie, którzy są od 2 miesięcy u nas w szkole i dosyć gremialnie zgłosili się musieli zebrać odpowiednią liczyła na liście poparcia w zależności to Sejm czy władza wykonawcza czy nasz rząd szkolne czy 3 z członkostwa czy władza władza sądownicza no i musieli przestawić się program i oczywiście różnie to wyglądało natomiast w wielu przypadkach była to dobrze przemyślana konstrukcja taka, która nawet uznać, że w wyborach powszechnych ten ładny jest białym uśmiechem czy to znaczy, że ten, który jest głównym była merytorycznie do ojca i myślę, że to i to, dlatego że byłoby chyba pewnego rodzaju nadużyciem, że my jesteśmy świetni demokracji także tej demokracji szkolnej, bo tak naprawdę się co żyje uczymy i uczymy się w 2 strony oni uczą się ci nasi kandydaci zostaną Uczniowskiego, bo wchodzą po raz pierwszy często w taką strukturą demokratyczną, gdzie będą mogli zacząć decydować, ale myślę, że jeżeli w drugą stronę, czyli zgodnie z tą nauczycielskie rodzice uczą się odniesie podpatrujemy to co naprawdę wciąga 41 Szkot stanie w ustanawianiu prawa to co jest spory zasób wiedzy na temat tych potrzeb tego co jest dla nich ciekawe na jej niestety żadna sprawozdawczość podsumowanie obrad Sejmu rady szkoły, czyli naszego rządu 33 czy sądu nie jest tak ciekawy jak rzecz, że nie dotycząca nie wiem chociażby komórek albo można na jednoznaczne nie można co 3 czy zakaz dla samego zakazu jest jest czymś sensownym jest jakikolwiek szkole w jakiejkolwiek przestrzeni przecież nie zaraz do tego wrócić a jakie są potrzeby jeszcze dzieci warszawski zgłoszony przez dzieci go poza tą huśtawką w budżecie już place zaba w wyposażenie sal o Annie tego rodzaju rzeczy, jakie zajęcia na takich rzeczy, które młodzież szef BRE rozumie my natomiast jedno trzeba pamiętać, że młodzież modzie udział młodzieży w życiu miasta to nie tylko budżet partycypacyjny dzisiaj kończą się konsultacje dosyć ważnego dokumentu właśnie dla młodzieży program młoda Warszawa miasto z klimatem dla młodych 20152020 można jeszcze, jeżeli jakaś młodzież jest zainteresowana inni śpią o tej godzinie w tym można wejść jeszcze zgłosić swoje uwagi do tego programu były warsztaty można było przesyłać na stronach urzędu miasta jest na konsultacje Kroka UAM krótko Warszawa klub Kapelko i tam przeczytać w programie przesłać swoje uwagi co przysyłali tak sporo uwag także młodzi zdrowi i w jakim wieku w nową robotą rozmowy rządu trzydziestolatki PN program zakłada, że młodzi to od 13 do 26 lat, ale sporo się dzieje takich rzeczy wiadomo, że cały czas uczymy się trochę jako urząd uczymy się trochę jako miasto jako mieszkańcy w brać udział w decydowaniu o tym, mieście, ale i staramy się być coraz lepsi, ale są takie konsultacje są takie tematy, które staramy się włączać młodzież sporo się nauczyliśmy, bo robimy to już od kilku lat nauczyliśmy się np. 3 gimnazjalistki z dniem czy pan dyrektor twierdzi, ale robienie warsztatów dla gimnazjalistów z innymi osobami w różnym wieku szczególnie dorosłym jest bardzo trudne, bo wtedy tych naszych przypadkach było także ci gimnazjaliści, jakby wyłączają się nowi będą pokazywali, że są, że są mądrzejsi albo pokazywali im się nie chce jej pierwsze warsztaty ceramiczne, gdzie były grupy starszej grupy gimnazjalistów myśmy chcieli mieszać te grupy ci gimnazjaliści nie chcieli się mieszać Nałęcz już teraz mamy takie oświadczenie że, gdy po wtóre pierogi warsztatu osobne dla gimnazjalistów okazuje się, że są mądrzy dorośli i potrafią tak naprawdę bardzo wiele rzeczy powiedzieć opowiedzieć włączyć się ocenić, ale no to chyba jest trudne leczenie byłam w gimnazjum, ale gimnazjaliści chyba lubią po prostu jak są winni pokazać, że oni są inni w ale co ciekawe jednak znowu nam wyszła sprawa gimnazjum rozmów w dziale rozwiązań do tego, że jest pan dyrektor, który jest dyrektorem gimnazjum no właśnie powinniśmy ich uczyć się zachowania w różnym otoczeniu nie tylko w tej grupie rówieśniczej prawda panie dyrektorze, a w zeszłą ten ta wasza decyzja o tych 3 Stanów o tym, oświadczenie, że tego próbujecie dlatego próbujemy zaś co próbujemy jakoś tam też oceniać, jeżeli chodzi o to jak na jak nam to wychodzi, dlatego że rok i kandydaci i potem posłowie czy oczy czy ministrowie premier rządu szkolnego w każdym roku nie są troszeczkę to troszeczkę troszeczkę inni natomiast myślę, że w tym w ogóle naszym tym założenia do demokracji czy 3 czy Monteskiusz staszowskim czy niektórych naszych szkołach zespołu robimy to nas stać bezpośredniej demokracji tam jest najistotniejsze takie ramy dotyczące partnerstwa partnerstwo n p . między uczniem, który z rozruchem, a rodzicem no ale to jest w ogóle jeszcze inne zagadnienie, ale także w przestrzeni w obrębie szkoły, czyli uczeń, a nauczyciel, jeżeli coś co mi się wydaje naturalna, a co być może wcale takim naturalnym zjawiskiem nie jest w ogóle w Polskiej szkole, że nauczyciel jest partnerem dla dla ucznia uczeń może przejść doku dokładnie z wszystkim nie ma takich tematów, które będą tabu, który o, których nie będzie można porozmawiać i myślę, że mimo tej wyjątkowości poczucie wyjątkowości wieku tego, żeby być traktowanym zupełnie na oddzielnych zasadach, o czym pani, która wcześniej mówiła można z nimi rozmawiać więcej trzeba z nimi rozmawiać i nielegalnie zniwelować jak sobie radzicie z tym właśnie, żeby przejść ten etap tej rywalizacji w grupie rówieśniczej Hefner to jest jakby wychodząc z poza tą sferą rzec, że żyję ja pamiętam, że moja poprzedniczka psy opowiada anegdotę dotyczącą tego jak widzi zaś stojącą na na korytarzu uczennice już nasza absolwentka które, która na dno pociąga nosem miej ich wynikiem bardzo mocno, mówiąc że że ono też moja poprzedniczka widzi, że co się stało pyta co się stało w uczelni odpowiada nic tak nic nie no 3 i dostałam piątkę testy kartkówki ale, ale cała ta Zuzia dostała szóstkę i anegdota, która pokazuje, że należy, że to też u nas występuje natomiast założenia idee wychowawcze są takie, żeby jednak nie kosz głównego nacisku to nie jest takie cechy hut w tej naszej rzeczywistości na kwestię rywalizacji konkurencyjność, jeżeli się udaje Ros rozwieść tego człowieka nie wiem próba działania z fundacją, która pomaga rodzicom dzieci z porażeniem mózgowym i czuje, gdyby nie widzę tę barierę 3 przychodzi osoba osoba starsza doświadczona właśnie tym doświadczeniem dziecka z porażeniem mózgowym idolowi potrzebuje wolontariuszy, którzy będą je w sobotę w niedzielę w ciągu tygodnia mogli dojechać do 1 takiego dziecka, ale z pewną konsekwencję, że się decydujesz no i jeszcze raz na jakiś czas masz prawo powiedzieć nie masz prawo się z tego wycofać po pierwszej próbie i powiem szczerze, że w zasadzie odsetek odpadających osób tak nie nie liczących nie kalkulując, że to jest być może za duży ciężar, a 131415 latka jest niewielki jest naprawdę niewielki konfrontacja konfrontacja i myślę o uczciwe absolutnie powiedzenia od początku do końca, z czym to się je, jaki jest ciężar n p . takich odwiedzin takiego wolontariatu uświadomienie młodym ludziom, bo to oni majątek naprawdę olbrzymią potrzebę bycia potrzebnymi niesienia pomocy czasami pewnej wrażliwości i wtedy wtedy coś udaje no dobrze rozgrzeje powolnym potrzeba niesienia pomocy inni olbrzymią wrażliwość to w czym warszawskie dzieci pomogły już urzędowi urzędnikom, że jeśli chodzi o politykę miejską w UE albo młodzież przeproszono nas też oczywiście to do tych 36 latków prawda do dyskusji o tym, dokumencie, który pani w swojej jeśli chodzi o ten dokument no to pełen magii domy jeszcze napływają do dzisiejszej północy, więc to zobaczymy po dzisiejszym dniu natomiast w Warszawie działają też rady młodzieżowe rady rady dzielnicowe rada Warszawy w związku z tym tam też młodzież stara się jakoś uczestniczyć to jest pewnie trudnej doznały takie miejsce, gdzie się uczymy, bo tata młodzież trochę myśli o sobie, że tak naprawdę jest taką kopią szczególna dla młodzieży wyrazy młodzieżowe wszelkie również Sejm młodzieżowy miejsc niż zazwyczaj bywają nieudane, bo rzeczywiście lub, że pamiętam była jakaś był taki incydent z tym z którąś z takich rad właśnie nie chce, by piętnować, bo nie pamiętam, czego to dotyczyć również dokładnie dotyczą, ale był jakiś inny jakaś decyzja dotycząca bardzo ważnej sprawy dla nastolatków, a ten my dzieci dziś w sejmie zajmowały się jakimś porządkiem obrad z jej bzdurami konkretnymi rzeczywiście jest taki kłopot z tymi radami tam idą młodzi, którzy chcą zrobić karierę w Niemczech co robić karierę jakoś tak patrzą pewnie na te rady, które funkcjonują dzisiaj zajmują nie wymyślono, że tak trzeba i że trzeba tak mieć ten porządek obrad, ale to nie jest też, że to nie tylko młodzież jak w budżecie partycypacyjnym mamy zespoły ds. budżetu w dzielnicach to w tych zespołach też jest podobnie przychodzą ludzie chętniej są takie zespoły w niektórych dzielnicach, gdzie Hołek był mi się mieszkańcy skupiają się bardzo na porządku obrad niektórzy myślą, żeby na tym polega na obrabowanie, że musi być porządek, że musi być tam podnoszenie głosu ani rozmowa i debata o tym co jest ważne no ale tych jak mówi uczymy się tego wcześniej nie te nasze rady młodzieżą wiedział, że jest pewien problem handel nie jest tak silne są zupełnie bezużyteczne Neo młodzieżowa rada Warszawy angażowała się w różne dokumenty m. in . jak zastanawialiśmy się w Śródmieściu jak pracować z edukacją, toteż tam bardzo się angażowała przyszli radni rozmawiali na ten temat, a co np. wynegocjowali pamięta pani tam nie było negocjacji to było raczej zastanawianie się nad tym jak można poprawić edukację jak można poprawić tych relacji właśnie było o relacjach informowaniu o tym co powinno być lepiej, ale jest dużo takich projektów no bo chociażby te place zabaw, w których oczywiście rozmawiamy też z dorosłymi, ale rozmawiamy z dziećmi rozmawiamy na na placach zaba w z dziećmi jak można te prace zamiast poprawić co można zrobić, żeby dalekiej tym dzieciakom się przebywało w tych miejscach, bo prym place zabaw to nie są tylko miejsca, gdzie przebywają małe dzieci, ale też starszemu te place zabaw są teraz trochę inne niż z moich czasów jest dużo takich miejsc gdzie, gdzie tej młodzieży młodzieży słuchamy, jeżeli chodzi o ofertach kult kulturalną na Mokotowie w 1 domu kultury też były takie rozmowy z kultem tego sporo trudno powiedzieć, że tak pani zapytała, jakby na co wpłynęła młodzież trudna spowiedź właśnie zmieniła bieg Wisły albo postanowiła o wybudowaniu kolejnego mostu zadowoleni, że znajomość o zasadzeniu gdzieś się roślina albo inny niż na giełdzie złodziejowi grozi miejsca w życiu codziennym działaniu 1 z projektu do budżetu właśnie dotyczył sadzenia roślin tego złożonego przez osoby niepełnoletnie tylko z tym, a nawet nie pamięta w związku z tym co się dzieje, a co zmieniły zmienił stan uczniowskich w pana szkoły takiego co można byłoby SLD czy konkretny fach zupełnie szczegółowo mówiąc o tym co znaczy to to jest to co ściąga tych, których młodych posłów jest sprzed paru lat sytuacja na dotyczące kwestii pełnej prawnej naszej profilaktyki dotyczącej środków psychoaktywnych bardzo burzliwa dyskusja, która pojawiła się w momencie, kiedy został złożony do MEN przed naszą Sejmem szkolnym projekt tzw . ustawą Ma cio, czyli zgody lub braku zgody na wykonywanie badań można badanie moczu owych na obecność substancji psychoaktywnych i pamiętam, że po bardzo burzliwej dyskusji tak dotyczącej na tak czy tutaj wolności ograniczenie wolności czy jesienne na to decyduje w zasadzie przeważył głos samych właśnie przede wszystkim posłów uczniów, którzy stwierdzili, że to jest ustawa na, za którą oni chcą poprzeć czy ona jest im bliska momencie po dyskusji w momencie, kiedy oni wiedzieli, że to nie jest nic przeciwko nim to nie jest jeszcze nakładaniem kar kolejnego kagańca tylko próbujemy coś profilaktycznie zrobić ne wtedy po bardzo ożywionej dyskusji nad tą zdecydowanie największy wpływ miał stanąć stan Uczniowskiego mieli poparcie swoich wyborców czy swoich wyborców chcemy tego, że to dużo wcześniej zostało, gdyby wpuszczono mówiąc nieładnie jest przestrzeń szkolną to czy ta dyskusja na halę, gdzie się się kumuluje na rano podczas posiedzenia obrad Sejmu natomiast młodzi ludzie chcą po prostu żyją pod nadzorem panda o sprawy, która w, którą oni przeforsowali czy też, do której przekonali pozostałych po posłów PiS, a z, którą się nie zgadzał np. stan nauczycielski MW względnie niedawna sytuacja zjednoczy jesteśmy w trakcie tego wybierania nowego Sejmu nowej nowej kadencji, więc więcej niż w połowie listopada rozpocznie obrady co nowy Sejm natomiast Sejm poprzedniej kadencji poprzedniego roku szkolnego nie zajmował się 2 rzeczami, które znaleziono konarów trwa rok te można ją powtarza żona ono trwa rok kwestie te wzorem naszych projektów interdyscyplinarnych, gdzie uczniowie zdecydowali o tym, jaki jest wybór dotyczący głównego tematu tych projektów interdyscyplinarnych, które dzieją się w naszej szkole to jest to co każdy gimnazjalista musi zaliczyć przyniosą nam się zaliczyć ale, ale też ma wpływ na to co zalicza tak, w czym bierze udział jak to potem jest Skoda, ale główny temat jest ustalany przez Sejm mógłby zdecydowana większość właśnie do posłów ze stanu Uczniowskiego zdecydowała o tym, że projekt, który wyszedł z ze stron naszej Dyrekcji został odrzucony przyjęto ten drugi natomiast jeszcze 1 rzecz mianowicie żyjące w Belgii, czyli Uczniowski uczniowska może pan podać nazwy tych rozmów co oni wybrali, czego Sherlock Holmes kosztem małych ojczyzn w nogach mało w latach tech dowolną rundą wiosenną wyglądało tak to wyglądało i małe i przełożyły się na fantastyczne, bo to co sobota wiodące tematy natomiast fantastyczne rzeczy działy się już w tych tych mniejszych tematach w tym dla poszczególnych grup, ale jest mi w Zachemie i była, bo zastanawianie się na 3 nad stanem zdrowia psychicznego głównego bohatera w jakim stopniu w Need to jest biologia się włączyła wiktoriańska Anglia Ctrl c c realna zdolność do zwolnień oraz Lilianą rozliczne Nałęcz znany fanom, że przyszły na litrze przemilczane, a nie jest najnowszy znali misję ONZ, ale wyszło to zgrana zgrana naszej Dyrekcji techno słusznie widocznie ktoś był przez Conan dzieci jak rozumiem mogą wymyślać poważne ten jest w propozycje zgłaszać jeśli poważnie potraktować ten muszą mieć tylko propozycje dotyczące zaba w w 2 tak i przy pierwszym budżecie partycypacyjnym którymi dziś w Warszawie pani pejzaże w kilku budżetach mogą brać udział dzieci, ale to tak naprawdę z kilku, a w Polsce wraz z sieci kilkadziesiąt procesów i w większości tak naprawdę zgłaszać projekty głosować mogą osoby od szesnastego roku życia w Warszawie zdecydowaliśmy się, że nie ma tej barierę wiekowej to trochę wynika z ustawodawstwa zimy trochę inaczej traktujemy niż inne miasta, ale tak naprawdę się z tego cieszymy, bo w pierwszym budżecie UE, ale wśród nauczycieli wśród osób prawnych pracujących z młodzieżą albo myślących, że znają młodzież były takie obawy, że młodzież będzie zgłaszała głupie pomysły tak na złość, a mimo, że chcemy takich ludzi Krystianie w centrum Warszawy palić wzdycha, że gorsze były te przykłady tych pomysłów pomysłów, które gdzieś tam naprawdę zrobili tak już głosów to od typu łysinę jesteśmy po dwudziesty drugie mogą bowiem żadną młodzież zaproponuje pomnik fallusa albo takie, że 3 teście przegłosuje dla zabawy absolutnie takie rzeczy się nie zdarzały, ale nie zdarzyły mieliśmy 2 edycje w Warszawie nie zdarzyły się Basia Wrońska Weronika ktoś tego, bo o nim, że urzędnik to był ktoś z zewnątrz, a dobrze chodziło na spotkania, jakby sam zgłaszał takich obiekcji zoom DOI mem ja myślę, że jedno i młodzież tak samo jest cel jest taka sama dokładnie jak starsi dzisiaj, przygotowując się do tego programu przeglądałam jakiś publikacje i znalazłam jedno na temat partycypacji młodzieży, gdzie ktoś, mówi że trzeba młodzież traktować w sposób szczególny oczywiście w sposób szczególny tak naprawdę wszystkich w konsultacjach partycypacji trzeba traktować w sposób szczególny do każdego trzeba dobierać sposób, który się rozmawia w sposób, który informuje, bo nawet jeśli nie jest ktoś z dzieckiem to ma np. nastawienie emocjonalne tak czy tak samo się rozmowy z seniorami w sposób szczególny tak samo się rozmawia z osobami matkami w sposób szczególny tak samo z osobami pracującymi w sposób szczególny jest to po prostu trzeba młodzież traktować tak jak w innych trzeba słuchać jeśli wierzyć w to, że ma i dobre pomysły i złe pomysły tak jak każdy z nas na nauczycieli długo trzeba było przed przekonywać do tego, żeby wysłuchać młodzieży dodaje niestety nie mnie nie znam odpowiedzi na w ciągu ostatnich 25 czy Jesus 6 lat, ale to przez to lat liczy dziś temu przygląda w tym jakoś tam też brałem bramą ciągnie mnie jako funkcyjny w szkole jest zadaniem było także tych, a on jak pan się do tego przed wszyscy znamy idee Korczaka mało, kto ją stosuje te teksty to po pierwsze po drugie jak i nie miałem przywileju chodzić na Bednarska zaczynasz to liceum 33 czy do 2 do gimnazjum natomiast moje doświadczenie z oświadczeniem szkoły nos porosły sprzed 81009 . roku w ofercie ma mocno autorytarnej i pierwsze moje zetknięcie pierwsze zetknięcie z tą ideą, która wydawała się w tej szkole absolutnie powszechna dla mnie absolutnie nowa, bo do Sejmu są szokujące, że tak można i w zasadzie nie było żadnego zgrzytu na linii nauczyciele uczeń i to było dla mnie zaskakujące powiem szczerze no dosyć szybkim tempie musiałem się tego chętnych chciało mi wcielamy się z drużyn, które pan tego nauczyć, którym nie no, czego odruchy prawda tak jak ten ktoś, kto przyszedł na spotkanie do miasta działanie zaraz będą chcieli pomnik fallusa był taki odruch wymyślił tego nauczył jak stanie się on uczył tego odruchu, a ty siedź cicho albo akcji będzie chyba tego chmura jest chyba, jakby tego akurat nie było natomiast nie miał chyba inne doświadczenie dotyczące tego, że nie piesi mają obszarem, którym się zajmowałem byli obcokrajowcy uchodźcy i ludzi, którzy urodzili się w Polsce to też jest w tej tej szkole naszej szkole dosyć dużą specyfiką i tak naprawdę dla wielu tych, których młodych ludzi urodzonych w Polsce totalnym szokiem pewnie być może większy niż dla mnie to była kwestia tego, że można demokratycznie czymkolwiek w ogóle w szkole rozmawiać szczerze, że nauczyciel nie jest absolutnym stuprocentowym autorytetem że, że Chińczyk może porozmawiać nie tylko słuchać posłusznie swojego nauczyciela i American film wybrano rezolucję Narodowego z nowymi dziękuje zrzuciły na hak niestety musimy kończyć, ale dla tych, którzy chcieli w tej dyskusji jeszcze wziąć udział, bo ona się zaczęła tu w studiu to skończyć się w siódmym go listopada o godzinie jedenastej znaczy skończy zacznie od nowa będzie kontynuowana w klubach kawiarni stacja Muranów przy ulica gen. Andersa w Warszawie Instytut spra w publicznych zapraszana taką debatę czy dzieci mogą mieć wpły w na miasto jak bardzo państwu dziękuję Adrian Pietrowski 20 centrum komunikacji społecznej ratusza Sławomir Sikora dyrektor gimnazjum Fraszyńska za chwilę po informacjach nie zaproszę państwa na spotkaniu Niemcy Kazimierą sztuką, a teraz informacji
Zwiń «