REKLAMA

Rozmowa z Konradem Szymańskim, ministrem ds. europejskich w rządzie Beaty Szydło

Co się stało?
Data emisji:
2015-11-13 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co się stało ich praw i Maciej Zakrocki dzień dobry dziś gościem audycji co się stało jest on Konrad Szymański, który przed chwilą powiedział, że z osobą prywatną tak w istocie tak, ale w rządzie pani Beaty Szydło będzie pan minister ds. europejskich wiele na to wskazuje no dobrze to w takim razie może zaczniemy od takiego pytania trochę może nie jest najważniejszym wydarzeniem dnia dnia, ale cieka w jestem jakby pan czy jak pan zareaguje, bo może to sprawa się do Rozwiń » pana róż Otóż rosyjskie MSZ pisze, że doszło w Polsce w dniu święta niepodległości do aktu wandalizmu i co prawda MSZ pisze, że wątpi, by Polska mogła obchodzić kolejną rocznicę swej niepodległości, gdyby nie zwycięstwo ponad 6000 radzieckich żołnierzy oficerów, którzy oddali życie za wyzwolenie tego kraju od niemiecko faszystowskich okupantów i dodaje, że jeśli to nawet byli chuligani to żadnym razie nie usprawiedliwia to polskich władz, które nie wypełniają ludźmi lub być może nie chcą wypełniać zobowiązań międzynarodowych dotyczących gwarancji bezpieczeństwa i zachowania wojskowych cmentarzy pomników i t d. gdyby tego typu w planie nota MSZ rosyjskiego na pana biurku jako ministra spra w europejskich trafiła to co w ocenie nie trafił do niej zagadnienie unijne natomiast bym powiedział, że życie cmentarze powinny być szanowane bez względu na to kto leży pochowany na polskiej ziemi powinien być szanowane to bardziej skomplikowana States pomnikami, które mają charakter symbolicznej dominacji takich pomników w Polsce wciąż za dużo natomiast na to, że na pewno cmentarze wojskowe nawet wojska, które były wojskami w istocie najeść czy mini powinny być szanowane natomiast jak zwykle w przypadku rosyjskich komunikatów mamy pewną różnicę zdań co do pamięci historycznej, ponieważ być może w MSZ czy ktoś komuś umknęło, ale 11 listopada obchodzimy rocznicę odzyskania niepodległości w 1918 roku od czasu, kiedy armia radziecka nas wyzwoli w czterdziestym piątym nie mogliśmy tej daty obchodzić, więc jest tutaj taka delikatna stracił miejsce wydaje, że na miejscu rosyjskiego urzędnika MSZ się nie wspominałem w w ten sposób, bo o tym, problemie, ponieważ przez 50 lat nie mogliśmy 11 listopada obchodzić publicznie właśnie z uwagi na to, że zostaliśmy w pewien specyficzny sposób wyzwoleni przez armia radziecka Doda w takim razie już do bardziej europejskich spra w nieformalny szczyt, który w Polsce wywoływał tyle emocji mówiąc w szczycie na Malcie się zakończył 1 z postanowienia Kol wiek to jest nieformalny szczyt w jest zapowiedź pomocy dla Turcji w ciągu 2 lat wysokości 3 miliardów euro na patrolowanie granic z Grecją co ciekawe David Cameron, który teoretycznie nie nie nie musi brać udziału w tym problemie uchodźców bezpośrednio w jako pierwszy zaoferował, że przekaże rządowi w Ankarze 400  000  000 EUR no i ustalono też będzie prawdopodobnie 22 listopada specjalne spotkanie być może z udziałem z udziałem Dowhana to już pewnie pan będzie na tym na tym szczycie to kto to dobry pomysł, żeby Greków tak przepraszam Turków tak wesprzeć to jest nie tylko dobra, ale i konieczne pomysłu my w trakcie debaty parlamentarne jeszcze przed wyborami zwracaliśmy uwagę na to, że rozwiązaniem kryzysu migracyjnego uchodźczego i nie są mechanizmy przymusowej relokacji tysięcy ludzi między różne kraje europejskie, że problem trzeba leczyć u jego źródeł innych AM, a źródłem jest destabilizacja bliskiego Wschodu długom drugim aspektem rozwiązania, które wtedy wskazywaliśmy jest skuteczna kontrola granicy zewnętrznej Grecja jest w położeniu nieporównywalnie trudniejszy niż każde inne państwo Unii Europejskiej, ponieważ granica zewnętrzna to jest granica na morzu oparta o setki wysp w związku, z czym możliwość kontroli tej granicy z przy takiej sytuacji na bliskim Wschodzie przekracza granice możliwości każdego państwa członkowskiego dlatego w tej w tej dziedzinie należy wykazać stosowną Solidarności odbieram te propozycje, które tam w ogóle zostały zgłoszone na razie to tylko projekt jako wyjście naprzeciw oczekiwaniom tych krajów, które sceptycznie odnosiły się do rozwiązywania problemów, czego przy pomocy przymusowej relokacji uchodźców wewnątrz oni w, a będziemy wspierać, bo nie jest przecież tajemnicą władze tureckie mówią otwarcie pomożemy, ale też oczekujemy chociażby odblokowania zamrożonych rozmów akcesyjnych liberalizacji wizowej Nomura krótko proponują pewien deal mówiąc z takim młodzieżowym językiem Noise i rzeczywiście te państwa europejskie przymuszony sytuacją wydaje się, że żaden deal się zdecydują czy pana zdaniem warto na moment odłożyć trochę na bok to co w skrócie nazywamy europejskimi wartościami w kontekście chociażby praw człowieka ich przestrzegania w Turcji, żeby ulżyć sobie w problemie uchodźców to nie Polska była krajem, który sprzeciwiał się negocjacje członkowskie w Turcji z Unią Europejską i to i to nie Polska jest krajem, który zna w pierwszym rzędzie kontestuje ten proces, który swoją drogą wydaje się procesem beznadziejnym mam wrażenie, że to jest bardziej symboliczny aspekt, żeby pokazać, że Turcja jest w stanie to zrobić od własnej opinii publicznej nie Unia Europejska skazana na to, żeby kooperować współżyli w jaki sposób z krajami, które mają w oczywisty sposób inny standard mówiąc najdelikatniej ochrony praw obywatelskich mają inne standardy demokracji musimy to Przyjdź do wiadomości ja nie widzę w tym wielkiego problemu my tylko ta współpraca musi być odczucia określona w charakterze to nie jest sam ten sam rodzaj współpracy jaki, jaki możemy sobie pozwolić kraje te podzielają nasze wartości których, których system jest oparty o poszanowanie praw politycznych ludzkiej godności tak dalej Turcja nie jest najbardziej dramatycznym przykładem łamania tych praw ale, aczkolwiek dostrzegamy zmianę, jaka toczy się jeszcze dokonuje dzisiaj Turcja z pobliskiego punktu widzenia jest po prostu 1 z kluczowych krajów, który może pomóc zażegnać problem niekontrolowanej fali migracyjnej, która naciera na Europę, która może przynieść bardzo złe skutki dla niewielu państ w europejskich może przynieść stabilizację w Europie czegoś, czego trzeba unikać są to tygrys odpowiedzialności za z Europy i tutaj współpraca z Turcją o tym, też była mowa w wystąpieniu Jarosława Kaczyńskiego w Polskim Sejmie Turcja Jordania Liban są krajów, z którymi Europa musi usiąść do stołu rozmawiać jak możemy to sprawę załatwić oczywiście rower słowo, ale jak pan, że Polska blokowała nasze włosy Polska nie blokowała negocjacje akcesyjne z funkcjonalności jak wiemy na finale negocjacji członkostwo czystek w tej sytuacji mam rozumieć że, że należy również brać pod uwagę i pan jako polityk Polski nie widzi tu jakiegoś problemu, żeby na tak potężne państwo islamskie na końcu tej drogi stało się członkiem Unii Europejskiej nie jest aktualny temat, gdyby te negocjacje, by jakikolwiek sposób zaawansowane to pewnie byśmy się wtedy się zastanowić nie jestem zwolennikiem tak, aby Polska w tej sytuacji odbywała się jednak aktywną rolę w zakresie w szczególności opiniowania, jaki jest finał tych negocjacji miał osobiście nie wierzę w to, że negocjacje mogą w tym stanie skończyć się członkostwem nie tylko z uwagi na zmiany w Turcji, a także zmiany były topione w najlepszym wypadku mogą się skończyć jakimś rodzajem uprzywilejowanego partnerstwa co z popularnym konceptami dobrze opisany już głęboko opisanym w szczególności w polityce niemieckiej natomiast dzisiaj mamy konkretny problem z cienia szybko rzadkością myślę, że rozszerzanie tej palety oceny tego tak tej propozycji bardzo pragmatyczne nie ma dzisiaj sensu my musimy się przyjrzeć temu na ile to jest sensowne na czele z Neinver rozpoczyna na oferta to jest jasne natomiast zasadniczo zgadzam się, że trzeba leczyć przyczyny tego problemu ze, gdzie spotkaliśmy, a nie tylko skutki, więc jest bez przesunięcia się całej debaty ochoczo migracyjnej w Europie w kierunku takich takiego stanowiska, które dla nas dużo dużo bliższa Nord Stream 2 to w bliskiej panu dema ze względu na awans do poziomu specjalizacji w sprawach bezpieczeństwa energetycznego energetyki, bo w ogóle pojawia się raport komisji Europejskiej, w którym jak dotąd komentarzach można powiedzieć, że bardzo delikatnie w tym raporcie komisja odnosi się do planu realizacji Nord Stream 2 już się pojawiło się tu również stanowisko parlamentu Europejskiego przedstawianą przez przez pana Jerzego Buzka, który jest znacznie ostrzejszej w tym w ty w tym stanowisku Jerzy Buzek, mówi że w raporcie komisji Europejskiej zostanie im Unii energetycznej musi znaleźć się jasna deklaracja, że rozbudowa Nord Streamu nigdy nie dostanie wsparcia z Unii Europejskiej to jest racjonalne stanowisko cały ten projekt, gdyby był zrealizowany po pierwsze, musiałby uzyskać wsparcie w postaci wyłączeń spod obowiązywania Europejskiego prawa jazdy mówi rozpaczy bezpośrednio finansowym, że nie wyobraża sobie, że publiczne pieniądze były alokowane w tego typu projektach ale, ale oni nie może być rentowne i jeżeli Europa nie nie udzieli przywilejów dlatego my dzisiaj od komisji Europejskiej oczekujemy po prostu wykonywanie Europejskiego prawa ten projekt, który formalnie jest projektem firmy nie będzie zrealizowany bez patronatu politycznego, który już widać, że są amatorzy tego, by ten patronat polityczny udzielić takiego patronatu w moim przekonaniu to jest projekt, który całą koncepcję Europejskiego rynku gazu w naszej części euro przynajmniej wkłada między bajki, a czy będziemy je na papierze całkiem ładne całkiem dobrze opracowany pewien model rynku, który zakłada, że i pośrednicy jak i producenci pali w gazu w tym wypadku mają być poddani konkurencji na skutek dywersyfikacja jest w obecności wielu graczy na tym rynku ciasno dość proste, gdyż rozsądnym założeniem, które Unia stosowała do wielu sieciowych przemysłu do Telekomunikacji ropy gazu w tym wypadku nie niedługo pewnie będzie chciał do energetycznej to jest dobry trop, ale z rusztu wynegocjowaliśmy taki model NATO byłoby dobrze, gdyby komisja Europejska go wdrażała w każdej części Europy i to nie jest kwestia włoskiego prawa polskiego problemu jest kwestia całej koncepcji pan będzie chciał Dyskusyjnego w gminnym i ja też zawsze mówi pierwsza podróż zagraniczna to właśnie Bruksela komisarz wciąż licznik i kanie tę no pewnie tak dla mnie to jest w ogóle podstawowa stolica prowadzenia takiego dużego wyboru jak pani premier pan prezydent, dla których cały świat jest partnerem dla mnie głównym partnerem jest oczywiście Bruksela i państwa członkowskie, ale zasadniczo kwestie unijne rozgrywają się przecież tam jest to z pewnością też jedno z podstawowych wyzwań my musimy w umiejętny sposób pokazać, że ten projekt ma charakter anty Europejskiej w znaczeniu tym dotyczącym rynku gazu oczywiście w drugiej fazie należy zwrócić uwagę na konsekwencje strategiczne, bo ten projekt zakłada, że kraje tranzytowe tak jak Słowacja czy Ukraina będą wyłączone będą będą pozbawione nie tylko dostaw gazu, ale mogą być pozbawione znacznej części pieniędzy z PiS tranzytu trzeba zwrócić uwagę również na to, że dzisiaj te pieniądze, które ewentualnie będą płonęły na skutek tego kontraktu będą zasilały rosyjski budżet, który dziś jest wykorzystywane w celu destabilizacji regionu prowadzenia wojen, że Europa w 1 ręką zgadza się na politykę sankcji co jest rozsądnym rozwiązaniem ta nie może z drugą ręką tych sankcji omijać de facto drugą ręką te pieniądze i technologie jakimś stopniu przekazywać bardzo dziękuję w takim razie trzymamy kciuki, gdzie zamiast w Brukseli pierwszą bardzo dziękuję Konrad Szymański był gościem ma być Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA