REKLAMA

O dizajnie opowiadali Katarzyna Andrzejczyk-Briks i Olgierd Jaskulski.

Salon Radia TOK FM: Szczerotok
Data emisji:
2015-11-18 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Tomasz Raczek zapraszam na szczerość tak dzisiaj z Poznania z Poznania i będziemy mówili o dizajnie nowoczesnym dizajnie, czyli projektowaniu różnych rzeczy właściwie o projektowaniu całego świata dookoła nas, a może nawet o projektowaniu nas samych Tosię okaże jest w Poznaniu takie wyjątkowe miejsce nazywa się po angielsku School w swoim jest wyższa uczelnia, gdzie właśnie uczy się dizajnerów, czyli ludzi, którzy nam będą projektowali świat Rozwiń » moimi gośćmi są Katarzyna Andrzejczyk BRICS, które wykładane w tej uczelni i Olgierd Jaskulski, który się uczy na tej uczelni zaraz sprawdzimy jak to wygląda to ludzie to dobry wieczór dla państwa Kasiu, powiedz mi co to jest naprawdę dizajn, jakie będzie projektowanie projektowanie świata dookoła nas to zbliżyłem się mniej więcej do definicji czy popełniłem jakiś błąd ja myślę, że się zbliżyła się, chociaż myślę, że wszyscy mamy taki problem z definicją tego dizajnu dzisiaj, ponieważ nasza rzeczywistość jest nie tak to na zmiany tak dynamiczna, żeby te wszystkie definicje nie nadążają kiedyś mówiliśmy o tym, że projektowanie dotyczy głównie przedmiotów, a dzisiaj mówimy o tym, że dotyczy rzeczy takich już niematerialnych takich rzeczy jak usługi jak pewne procesy i usługi czy to znaczy za jak można zaprojektować usługach no właśnie nie wiem czy państwo macie taką świadomość, że wiele rzeczy, które którymi jesteśmy, jakby uczestnikami choćby taka prosta rzecz jak nabycie biletu lotniczego MAK zablokowanie się im skorzystanie z usług tej jesieni lotniczej to jest właśnie taki taka usługa, która jest przez projektantów również zaprojektowali n p . jak się rejestrujemy w żadnym miejscu wyznaczamy w takim automacie widzi, że działa na odprawę na lotnisku zrobić to rozumiem, że wszystko ta musi być zaprojektowane i ten automat i i nic nie grafika, która się tam wyświetla, ale także co w sposób w połączeniu z informatykami sposób poruszania się na na ekranie oczywiście, że tak to wszystko jakby badane przez osoby projektujące to jak korzystamy z tych wyświetlanych informacji, jakie pierwsza winni są nasze wybory w jakim tempie się poruszamy w ogóle podanej stronie czynna jest intuicyjna trzyma nas szybko prowadzi jakieś rozwiązania, a może się irytuje my właśnie mamy dosyć tej lotniczej albo czy np. umiemy dobrze poradzić sobie z informacjami na bilecie czy jesteśmy dobrze obsłużeni przez obsługę tez 1 000 000 kroków, a powiedzmy czy też bardziej naukowy czy bardziej artystyczne to znaczy, żeby to dobrze zrobić to trzeba mieć więcej informacji wiadomości przeprowadzić badania ludzie reagują czy trzeba bardziej mieć talent i dusza artysty i żeby być wizjonerem, a ja się, że wszystkiego jest tutaj po trochu Giza inne, jakbym przez wiele osób jest w ogóle z jakimiś właśnie sztukami pięknymi kojarzony, ale to nie jest do końca prawda, ponieważ oczywiście tutaj te wszystkie procesy też wymagają po prostu badań i tak podobnie jak z tą definicją nie potrafimy zrobić takich ostrych ostrej definicji tego dizajnu do końca nie mamy też takich ostrych granic pomiędzy dyscyplinami, czyli pracujemy w interdyscyplinarnych zespołach, gdzie pracują humaniści to mogą być właśnie psychologowie to mogą obyć się co może państwa zdziwi socjologowie etnografowie, ale i np. do tego też pracują osoby, które znają się na technologiach materiałach komputera owcy wszyscy musimy podzielić tą swoją wiedzą, żeby coś zaprojektować dla człowieka trzeba wiedzieć co to za człowiek w jakiej kulturze się wychował, gdzie mieszka jak się zachowuje to wiedzą zwykle bardziej humaniści, czyli inaczej się projektuje dla Amerykanina raczej dla Europejczyka inaczej dla Chińczyka nam na telefony nam czkawką każde takie same są tak albo jest oczywiście taki trend globalizacji prawda natomiast są rzeczy, która jednak nas różnią kulturowo cały czas, czyli to jest taka ciągła gra, że pewne produkty się na pewnych rękach jakoś nie sprawdzają właśnie z tego powodu, że n p . w jaki sposób są dla tych osób nie wiem nieczytelne albo albo im się po prostu nie podobają, czyli mimo globalizacji to moim zdaniem te różnice kulturowe nadal są u nas całemu rocznik różnice wiekowe generacyjna Olgierd z nami, który jest studentem, na którego roku, że obecnie 0404 . roku czy jest różnica w tym jak ty widzisz sprzęty, które ci się podobają np. aplikacja, który się podobają, a tym jak widzi Kasia, która wykłada i która się uczyć czy między ramiączka są różnice z sondażu to jej również są dachy również na stadionie korzysta tak często z aplikacji co ty pewnie robisz częściej bardzo możliwe, ale sądzę, że te różnice są o wiele większe znaczy mój sposób patrzenia na przedmioty aplikacja jest im niższa od użytkowników, ponieważ nowo BlackBerry rozbieranie Koterskiego części składowe analiza i wyciąganie wniosków w ms będzie częścią mojej pracy, ale ty patrzysz na to jak np. zrobić, żeby przy użyciu o najmniejszej ilości ruchów na innej mniejszej liczby kliknięć osiągnąć jakiś cel, czyli na beżowym jak najlepiej zorganizować czy chcesz zrobić, żeby to było ładne albo, żeby to było po prostu tak zaskakujące i tak oszałamiająco fantastyczne, że ludzie będą chcieli z tego korzystać, bo po prostu będą się tam bawili radnych i ja chyba wolę całej przekładać na myśl projektu w postaci właśnie intuicyjność i intuicyjnego podejścia do przedmiotu aplikacji niż po prostu tworzenia rzeczy, żeby był ładny, ponieważ nie sądzę, że użytkownicy tutaj sami potrafią ocenić my też coś jest piękne w takim bardzo ogólnym rozumieniu to poprzez naszą interakcję z daną rzeczą jak możemy docenić prędko dochodzimy jesteśmy za wroga w przededniu zimy, więc skojarzenie z lodem nie jest bardzo odległe, ale wchodzimy na cienki lód z nowego, że zbliżamy się w stronę takiego kłopotliwego słowa jak dobry gust n p . czy użytkownicy rzeczywiście mają dobry gust czy my mamy dobry gust no to jest takie pytanie, które ludzie zawsze zapachem od wieków ja myślę, że od starożytności już padało to pytanie, kto ma ten dobry gust tak go nie ma oczywiście w dizajnie ZBM mu ten smak jest też takim tematem, który penetrowali teoretycy i projektanci, a może kształtować smak i działacz z wiarą zwierza się kształtuje to owoc zupełnie nieświadomy, bo przecież to w jakim środowisku wzrasta nasza rodzina otoczenie miasto, po którym chodzimy książeczki, które czytamy jako dzieci to wszystko kształtuje nasz gust, ale mężczyzna zjawia się w tym samym środowisku, bo jesteśmy w noweli do tej samej telewizji tego samego internetu już dziś nie ma różnicy czy ktoś mieszka na wsi czy w mieście czy urodził się w rodzinie inteligenckiej Robotniczej to niema znaczenia, bo i tak ląduje w tym samym tym samym globalnym świecie no właśnie tutaj jest pewien problem, bo kiedyś było także ten głos był pewnym znakiem przynależności do pewnej np. warstwy społeczne także był jakiś głos, który miała inteligencja tak Boost jakieś burżuazji to było pewne takie wyraźne granice wiadomo było jak osoba zdanej grupy się ubierali, jakimi meblami się do tarczy, jaką literaturę czytuję co powinna wyglądać edukacja, więc te podziały były dużo bardziej wyrazista gra dziś rzeczywiście jest tak, że ani nie ma podziału n p . na sztukę wysoką prawda i sztukę popularną to się przemieszczała się zmobilizował do magla wyrównało więc, jakby rzeczywiście myślę, że jest trudniej się poruszać po tym, świecie, bo znowu nie ma tych ostrych granic nie ma tych ostrych definicji ten świat ma taką hybrydową konstrukcję, a to nie wy jesteście od tego, żeby możemy jednak próbować zmienić kształt jakość jakość demona żachnął się też o tym, oczywiście na tym cały czasy, gdy zastanawiamy i staramy się też naszych studentów przygotowywać do tego, żeby właśnie posiadali pewne wyznaczniki, które im pomogą się w tym świecie poruszać znienacka myśleli o tej odpowiedzialności projektanta o tym, długo trwa, jakby drugoplanowe w życiu tych produktów jako silną przydawała się będą sprawdzały czy dokładność nie jest tutaj naszym celem, bo czasem rzeczy ładne i świetnie wyglądają nawet zdradę co wskazywało na to, że jest solidna, a to straszne nie znaczy, że jest jedno znaczne z tym i potem używamy taką rzecz i po pół roku okazuje się, że to jest właściwie do wyrzucenia Łoś brzydko wyglądają już znad pękniętej gdzieś już jest uszkodzone prawda czyli, czyli co z tego, że ładnie wyglądało jak nam służyła przez chwilę, a jeśli służyła przez chwilę na to jest warte tylko paru groszy, a nie bardzo tego chyba, żebyśmy nie mieli co z pieniędzmi robić, ale takich ludzi z niewielu, więc każdy jednak myśliwce chciałbym, żeby było ładne i żeby mi służyła no bo taki powinien być się tam przedmiotami może oddam głos Olgierdowi wypowiedzi jak on to widzi pojazd, by potem już to jak konto produkuje, ale widziałem co on zrobił w internecie pokazał właśnie w uchwale jakiegoś narzędzia kajak jak robiliście Pucharu wydać takie siedziska tak tak tutaj akurat w projekt powstał na zajęciach, na których zmagaliśmy prezes powstały po rekonstrukcji było co dobre próba połączenia 2 zupełnie skrajnych materiałów w celu uzyskania takiej sile wytrzymałości, a po to, nas waloru konstrukcyjnego szyby może wrócę do tego co mówiliśmy wcześniej raz, gdyż ten problem, którym wspomniałem wydaje mi się, że może wynikać z tego, że ciągle trochę za mało skupiamy się na funkcji, a zadłużona na uwzględniające nowy złapie go głowa robiły to cała dołączy jeszcze szczytem połączyliśmy 2 bardzo mało konstrukcyjne materiały oraz po prostu materiał tkanina z pianą poliuretanową a, czyli coś co teoretycznie nie ma żadnego kształtu przyjmują kształty wież oraz formę i zastyga tak tak możesz dokupić nowe Pisz np. jakimś tam supermarkecie budowlanym, ale co było też ciekawe, że ten przedmiot, bo go widzisz w tej formie końcowej, ale on np. Maciek, gdy trafia na użytkownika czego by trafił do użytkownika może być dzięki tej konstrukcji opakowane w ten sposób, że jest w płaskim pudełku jest to kawałek materiału plus prawda jest trochę tak działa jak balon tak, że teraz jakaś forma, ale taka taka wiotka Chin wzrośnie o wypełnienie powietrzem nie HRM tylko tą pianką, która jest płynna, a w momencie, kiedy się tam wtrysku jak patrzymy na zastyga w religii jako twardy działo takie elastyczne trochę tak gra się track TEC leki przyjmuje formę aktorom wypełnia wymiana nawierzchni tak i z tego robi się mebel tak oni trwały one stabilne, ale n p . dzięki tej temu pomysłowi możemy go inaczej transportować wodę, ale projektant musi też myśleć o logistyce tak oba modele jak ten projekt rządu jest opakowany jak będzie sprzedawany jak będzie transportowany dlatego też uczyć się oczywiście, że musimy o to brać pod uwagę tak tak, bo to wszystko wpływa podbija koszty tego produktu, bo noce jest tak, by klub z sukcesem prawda Ikei włodarza nie wymyślili, że tam meble można spakować do pudełek płaskich i ty sobie w domu kradzież tak tanie było FIS zareagowała to znaczy tak tak przy poprze go po jakimś użyciu prostych rysunkowej RO bić, jakby jasne dla ludzi różnych kultur języków instrukcji, więc to był ich pomysł jak to usprawnić kiedyś te meble muszą być kręcone także więzionego było to dużo ważniejszy od Pomorza, ale też kupowało się na formularzu w holenderskiej was za bardzo serio, że tutaj nie tylko ten produkt, który widzimy, ale ten sposób np. jego dystrybucji sprzedaży jest także istotnej, a może tylko wspomnę, że Industrial której, którzy Olgierd c kończycie reprezentuje jest prowadzony przez 1 z najbardziej znanych polskich projektantów Oskar Zięta, gdy chory jest słynny z tego, że właśnie co może to właściwie można powiedzieć sprowadza leki płaskiej formy i przy użyciu nadmuch kiwania powiększa reformom wymyślił taką taką technologię w dół 1 i to jest właśnie technologia opierająca się na tym, że można też z tych rzeczy łatwo transportować, a już nadmuchiwanie i konstruować w miejscu docelowym jest nie daruję tego Industrial w ich za to Rudnevs in były w dizajnie Industrial jak tłumaczy sobie to jako projektowanie pod skalę przemysłową, czyli projektowanie przedmiotów, które z potencjałem seryjnego powtarzaniu refleksji jak zawieszamy sobie zasłony w zawsze mnie zaciekawiło zasłony domofon przy czym zajmują tak duża przestrzeń i w dużym stopniu decydują o tym jak wygląda nasz pokój, kto projektuje wzory takie ma dzisiaj w Chinach, które są na zasłonach czy ty jest wręcz czy da się szkolili nie bierze się artystów malarzy Akademii sztuk pięknych czy też czy to robią właśnie dizajnerzy i jak zorientować się, kto decyduje, kto się znana tym nie potrafi odróżnić dobro umarza je od złej Madzia i to znaczy taką ma Ziaja, która niby są tam jakieś kolory jakieś abstrakcyjne kształty, ale ona będzie się sprawdzał w różnego rodzaju wnętrzach ich od różnych ludzie będziesz budował różnym ludziom różnych gustach a, a obok będzie inna marzenia, które wydawałoby się jest podobna nikomu do niczego nie pasuje jak to pokazać jak to się sprawdza do tych dosyć skomplikowany i długi wbrew pozorom proces, bo to nie jest tak, że ktoś sobie siadaj ten cenzor tam, zupełnie jakby wymyśla samoistnie jako samodzielny projektant też cieszyć się tak zdarza, ale jeżeli chcemy też produkować na większą skalę no to zwykle jest tak, że musimy wziąć pod uwagę trendy kolorystyczne n p . które są w danym czasie modne, bo ten kolor to jest taka, że straż szybko zużywa szybko poznaje męża, a to był to było modne wtedy, a to np. już dziś jest niemodne aż do ustaleń taki traf no i jest także dla inni pracują takie grupy stylistów swetra młodsza rów, czyli ludzi, którzy obserwują analizują trendy i patrzą tak naprawdę przyglądają się temu jak żyjemy jak się ubieramy, jakimi przedmiotami się otaczamy właściwie można powiedzieć, że są takimi bocznymi obserwatorami naszego życia w różnych jego aspektach, ale i wyciągają z tego wnioski i promują nad na podstawie tych obserwacji nakreślić pewne scenariusze rozwoju i w ten sposób mogą pomóc projektantom produkował w przygotowaniu produktu albo produkty są przygotowywane w długim czasie tak ciężko czasami trwa tu 3 lata musisz przewidzieć co będzie za 3 lata 3 lata n p . co się robi przez 3 lata do tego typu projekty jak telefony i t d. to to nie jest kwestia Ełku, że usiądziemy i zrobimy to z warunkowym zamówione są bardzo skomplikowanym przemywać przemysłowa dowie się na takich rzeczach to znaczy jest projektowanie samochodów, a zaraz za chwilę zakładaliśmy, że samochód nie weźmie udział w tym projekcie właśnie ze szkodą było po gwałtownym mieliśmy taką akcję, kiedy poznawaliśmy we współpracy ze Wschodu, zwłaszcza nasi studenci, ale w oparciu o to co, że tak powiem wyjęli z samochodu Skoda, który dal został podarowany im do rozłożenia po prostu zupełnie autentycznie ziela czynniki pierwsze cyfrówki dokładnie i mogli to przetworzyć, ale może powiedz coś parę słów na temat tego projektu w Gazecie zaskoczyło po rozłożeniu samochodu na czynniki pierwsze dno na pewno może nie zaskoczyła, ale zrobiło wrażenia na pewno skomplikowanie całego całego projektu i faktycznie pomyśle inżynieryjna i projektowa, która tam występuje jedno jeśli mamy taką możliwość nierzadko się jednak ma taką możliwość, żeby rozłożyć samochód z totalnym część pierwsza to dostrzegamy w faktyczne nakład pracy, który został został nałożony mam na taki projekt i no tutaj właśnie tam ten czas faktycznie to co to nie jest to jest krótki okres prac nad trenerem tak należy mówić, że za takie pracownie, które na swą wytyczają kierunki oraz robią takie samochody Super piękne, które są zarazem nowoczesne, ale też piękne, że właściwie się potem marzy cały dzień zielonych w Żninie ścieki samochodowi przejechać się zawaha, aby w 2, czyli one także kształtują naszą wyobraźnię nasze marzenia odwołują się już niema tej praktycznej części, żeby było jak najtaniej jak najmniej śrubek i żeby najszybciej można wyprodukować taki samochód, żeby jak najdłużej się nie psuł, chociaż nie jestem pewien czy w czy rzeczywiście się liczy to, żeby jak najdłużej się nie psuć liczysz, że ma się zepsuć za 3 lata, bo chcemy, żeby za 3 lata wymieniać ten samochód, którym dla, ale też bierzesz pod uwagę takie coś takiego nieuchwytnego ulotnego jak piękno i żeby ktoś, kto spojrzy zakochał się po prostu w tym samochodzie chciał go rzeczywiście to jest także zajęcia nie są tylko takie przedmioty użytkowe skupiona na funkcji jest szereg takich przedmiotów, ale myślę, że od początku swej historii tak naprawdę za niezwiązane z tym co powiedziałeś z marzeniami aspiracjami także chcemy być, ale ci się, kto przynależy do jakiś grunt to nasz ten zaś często daje staje takim znakiem naszego statusu materialnego, ale również właśnie estetycznego to znaczy należymy do tej grupy, która się zna, tak więc tak naprawdę też bardzo skomplikowane i to jest trochę także, wybierając pewne produkty nie wybieramy tylko tak naprawdę materialnie tych produktów, ale pewną opowieść, która stoi za tymi markami i tak, ale też uczy to znaczy jak tworzyć taką opowiedzenie się tak no my się uczymy np. rezystory te Lingua w szkole czy zbiory te rynki opowiadania historii, a tak, bo to jest 1 z takich narzędzi dzisiaj wykorzystywanych właśnie do budowania marki, a czy marki taki produktowej marki osobistej to różnie to możemy nazwać, ale chodzi o to, że dziś ludzie się angażują poprzez historię zauważa bardzo zmieniły się reklamy, że to nie są pod reklamy skupione na produkcie to są często historia Niewiem jakiegoś małego biednego chłopca, któremu ktoś, kto pomaga i tak naprawdę mi się wszyscy wzruszam angażujemy w to, a potem okazuje się, że stoi za tym jakaś jakaś Marka, która prawda w ten sposób, jakby to opowieść adaptuje na swój użytek, ale skoro rzeka warto zobaczyć co się dzieje zobaczcie tak, że są reklamy tych samych produktów, ale inne w poszczególnych krajach odwołują się do innej wrażliwości do innej ma ody do innych cech charakteryzujących te narody tak np. te dla Niemców są robione bardziej wprost dla Anglików są bardziej abstrakcyjne z użyciem abstrakcyjnego humoru, który od, którego nie czają powiedzmy w Niemczech ani u nas my mamy też abstrakcyjny humor, ale stosunkowo rzadko w Polskiej reklamie to się używa bardzo rzadko ludzie się jak w myśl dodaje, że często boją się po prostu, jakby nie mają zaufania do tego, że po drugiej stronie jak obserwuję jeśli chodzi o telewizji o środki masowego przekazu nie wiem wszyscy zakładają, że jesteśmy inwektywami tam po drugiej stronie wydają się rzucą się dziś szereg inteligentnych ludzi, którzy naprawdę sobie doskonale poradzą tak z odczytaniem jakiś ambitniejszego filmu programu i z programem, gdzie się po prostu nie wiem mówi nie tylko ogląda, ale jakiś obrazki, a ty niedocenianie odbiorcy moim zdaniem i dałem się też, że trzeba precyzować ten przekaz jednak odbiorca musi jest zrozumieć to co my chcemy powiedzieć dokładny wykłady tętnic nic więcej, nic więc na ja wiem, czego jeszcze musi się armie 23 i wszyscy w starej szkole razem z ludźmi marketingu, w jakich przekonać, że praca, a wszystkim przechadzał jest piękne dobrze się sprzeda, bo ci z marketingu powiedział może to jest ładny dizajnu, ale czy dam przykład fajny pomysł na reklamę, ale da się nie sprzeda, bo nasi klienci co nam wyszło z badań fokusowych za głupi zwały są słabo wykształceni Visa mają złe głos i słuchają disco polo w związku z tym tak nie zrozumieją nie kupią tego towaru w związku z tym to ma być inne proste i im inie ma być seledynowy, jaka ma być zielone dba o bo inaczej to się nie sprzeda i wtedy jak przekonywać takich ludzi, którzy się powołują na badania fokusowe i nie ma z nimi rozmowę i dizajnerzy jest grand prix Włoch padają i cała szkoła w Diabły jedzie, bo nie ma jak tego użyć jest na pewno strasznie trudne, bo trzeba być mocno przekonanym wydaje mi się, bo nie jestem też projektantem, ale w tym projektuje sporadycznie wnętrza i wiem jak to trudno jest przekonać tego klienta trzeba, że im wierzyć w to co się mówi no i w być przekonanym jasno, by skomunikować, dlaczego właśnie taka nie inaczej chcemy, ale czasami też te badania test 1, a nasza intuicja podpowiada nam, że warto podjąć ryzyko z tym, że znowu to tak musi być drzewie świadomy projektant musi napotkać świadomy świadomego inwestora i ostatecznie musi być świadomy klient gdzieś tam, żeby odebrać, więc tak tak naprawdę myślę, że kluczowa jest właśnie taka nasza wspólna świadomość tych wszystkich zmian, które zachodzą i wtedy dopiero jesteśmy w stanie to wszystko odebrać natomiast no ale to jest trudne zadanie dla projektanta, bo nie stracić entuzjazmu tak nie stracić wiary w to co się robi to jest zawód, który wymaga determinacji konsekwencji odporności psychicznej, bo to nie jest tylko talent, bo to jest biznes to twarda gra tu są pieniądze i to nie jest zabawa tutaj odpowiedziano, że produkt nie będzie miał sukcesu to znaczy, że jacyś ludzie stracą również prace, bo ktoś tego nie ma jak wyprodukować ktoś tego nie jest w stanie sprzedać, więc dlatego my też prawdą, że trafiają one są już ten korzystny także to nie jest zawód dla nieodpornych, ale może wypowiedzą Giertych cieszą twoje wrażenia po tych już kilku latach w szkole i kilku projektach za sobą trudną tak jak powiedziałem jest to faktycznie jest także granica ograniczono się też sporo rzeczy ciasto budżet często ich projektowała i nóg to jakby umiejętność strzelania się w ten klucz który, który ktoś sam sugeruje jest dość ważna i faktycznie często trzeba poświęcić sporo nakład energii żeby, żeby stracić dodaje inżyniera przesyłane do zera bierz co zrobisz będę próbował dalej musi być twardy miękki dla klienta, bo tak tak tak jest teraz liczy, że trzeba się trzymać swojego inie dawać sobie wmówić, że nie mamy racji, że państwa zaraz wracamy do rozmowy o dizajnie, który jak się okazuje jest rozmowa o życiu i o tym jak sobie dać rady we współczesnym świecie zaraz jesteśmy po krótkiej przerwie znowu z państwem pańszczyznę witam państwa ponownie Tomasz Raczek dzisiaj szczera tak z Poznania rozmawiamy o dizajnie o tym jak dizajn kształtuje nasz świat jak my możemy swoim gustem i swoim podejściem do dizajnu ów dizajnu kształtować właściwie psy są ci ludzie, którzy decydują o tym jak wyglądają przedmioty którymi się posługujemy uczy się takich właśnie dizajnerów m. in . w poznańskiej szkole reformy School for i moimi gośćmi są dzisiaj Katarzyna Andrzejczak Briggs, która wykłada w tej szkole syn mówi Olgierd Jaskulski, który się uczy w tej szkole i chciał zapytać szkołę z 2 i tak jak dawno od jak dawna działasz w Poznaniu School for, skąd się wziął ten pomysł, kto założył tę szkołę to kto tam wykłada i czeka tam się uczyć się na szkoła jest dosyć młoda jak na szkołę, bo mamy dopiero za sobą ma kilka lat 4 lata szkoła została założona przez Piotra Florka ram i religia via del cor, która jest metra czworga sterem z Holandii, ale też Brentford, choć za sterem waszą wiele trudnych słów, ale i ona obserwuje trendy, ale też w sposobie przewiduje, że to jest taka bardzo prominentna postać w świecie dizajnu przez wiele lat była o dual -li, jakby naczelną prowadzącą zajęcia Akademia schować szkoły dizajnu w Eindhoven, z którym jesteśmy na humanistycznych pewien sposób my również dzisiaj związani jeździmy tam po różnego rodzaju inspiracji, czyli obserwujemy właśnie holenderski zamęczyli Vestager Europejska, a także szkoła jak najbardziej Europejska, tym bardziej że mamy też nie tylko polskich studentów, ale mamy studentów z całej Europy mamy bardzo dużo studentów z Ukrainy z Rosji Chin nawet tak, że jesteśmy coraz bardziej powiedziałabym taką międzynarodową szkołą taki mamy też ambicje, żeby kształcić się ludzi z całego świata i współzałożycielką również Zuza Skanska, która jest na złocie rem, czyli osoba obserwująca trendy, analizując całą pracującą trochę w Polsce trochę w Holandii i trochę, jakbym Theater Theater te osoby były takim atakiem spiritus movens całego tego przedsięwzięcia, a dzisiaj mamy inną bardzo ciekawą kadrę ja myślę, że właściwie wszystkie takie jak by nie chciałabym tutaj nikogo pominąć, wymieniając ale, ale naprawdę mamy bardzo ciekawą kadrę zarówno humanistyki, jaki właśnie projektantów to są projektanci, którzy są praktykami odnoszą sukcesy są znani na całym świecie tak jak Oskar Zięta, który jest tutaj, ale osobą prowadzącą właśnie Industrial, na którym studiuje Olgierd i wielu wielu innych znakomitych projektantów wnętrz ciekawe środowisko, jakie są specjalności wiedziały, czego można się nauczyć w tych szkołach są 4 specjalności test Communication dizajn Communication design doznać zawrotu co wraz z osiedli zajmująca się trajektoria możemy określić jako projektowany dla nowych mediów czy Dior aplikacja również jakieś aplikacje telefoniczne ręcznych, które strony internetowe interakcje człowieka z komputerem czy po prostu właśnie jakiś magazyn Marie formy graficzne, które przygotowujemy do druku kolejną specjalizację natomiast dizajn to takie, czyli domowe projektowanie domu można tak to przedmiotów otoczenia człowieka tak jak najbardziej, ale moda moda Fashion Industry dizajn ma, czyli projektowania nastawione na produkcję przy masową, czyli np. drukowanie tych wzorów zasłon meble nie to było dla mnie bardzo wymagająca z reżimem, zważywszy zgodzono się w czasie potem fabrycznie, że tak mamy z serii k seryjnie produkuje i ty jesteś z, która dziedzina zainteresowany najbardziej najbardziej interesuje się Industry zdaniem to co wszczynamy do tej szkoły to na pewno połączony z bardzo dobre połączenie praktyki oraz teorii takie Kasia jest, by wspomniała mamy do czynienia z wykładowcami nauczają nas wykładowcy, którzy są praktykami wiedza, którą od nich możemy zdobywać nie jest czysto teoretyczna to wszystko jest osadzone w realiach tego świata i humanizm miewał w kasie wykłada historię sztuki np. w ogóle nie mówimy tutaj jest taki przedmiot i to mnie strasznie cieszy no jest, bo my bardzo wierzymy w to wbrew różnym opiniom, że humanistów jest za dużo na świecie my jednak bardzo wierzymy w to, że bez humanistów no to po prostu jak BL nie będziemy wiedzieli czym jest kultura czy są pewne wartości kim jest człowiek po prostu, więc te nasze przedmioty humanistyczne mają służyć właśnie temu, żeby ci przyszli projektanci już tego, że mają narzędzia tak znają się na surowcach technologiach po prostu wiedzą poco projektują dla kogo projektują i są trochę też współodpowiedzialni tak jak mówiła za to jak wygląda ten nasz świat ja oczywiście nie jestem jakoś się marzyciel Kozieja w będę wierzyła w to, że nam się uda przeprojektować cały świat i nie o to chodzi natomiast możemy na pewno mądrzej produkować przedmioty mądrzej używać im jakoś się też staram się w to mocno wierzyć takich uczuć alejek wykłada historię sztuki to tak zaczyna się gra teraz Skra i potem przez średnio 2 strony powinno dla nas to był właśnie wywiad taki problem jak wykładać projektantom wojenna groza zdaje sprawę, że to bywa szalenie nudne, więc w Woroneżu pasjonują no ale chciał, żeby oni takie poczucie, że nawet tak Grota laską i jest dla nich bardzo ważna czyli, że to jest źródłem inspiracji, więc staram się im raczej opowiadać o sile tej sztuki jako źródle inspiracji i tak naprawdę myślę, że w tej grocie Laskowa urodziliśmy się jako ludzie jak bardzo jak nasza duchowość to, że w ogóle chcemy otaczać pięknymi rzeczami, bo przecież moglibyśmy po prostu jeść pić niczego nie ozdabiać niczego nie wytwarzać nie malować na tych ścianach, a jednak co robimy zawsze robisz dokładnie, więc zaczynam rzeczywiście od tych malowideł i czasami nawet pokaz, jaki zdjęcia takich dłonie zaciśnięte wysta w prehistorycznych jaskiniach Hiszpanii, żeby pokazać, że człowiek zawsze chciał zostawić po sobie znak chciał mieć znaczenie ściągnąć jakąś historię my to historia opowiadamy od tej historii właśnie, a staram się, żeby oni też zawsze z tej historii sztuki w wyciągali to, że to jest historia ludzi, którzy mieli podobne problemy tak mieli jakieś zadania przed sobą musieli zrealizować posiadali inwestorów ci inwestorzy zakładali na nich różnego rodzaju ograniczenia nie było pieniędzy nie podobało się wbrew pozorom bardzo przyziemne rzeczy tak tak między Bogiem naprawdę rządziły tymi ludźmi w malarze wybitni, którzy chcieli malować i zgodnie ze swoim talentem, a nie mogli potraktować np. królowej tak jak ona wyglądała w ogóle nas, że trzeba być ładowała żwir, tak więc to tak naprawdę jak projektować jak tworzyć sztukę nie stracić duszę ten temat przewijał się albo stracić życie albo tanio, bo czasami były one o sytuację także mam nadzieję, że ta formuła, którą sobie gdzieś tam wypracował w tej historii sztuki to chodziło mi o to, żeby zobaczyć to narzędzie też do pracy źródła inspiracji i mam nadzieję, że to się udaje, bo wszystkim taką też bazę do wyciągania wniosków, bo dobrze jednak Bielic są już zostało stworzone, żeby zrobić kolejną skrajność albo się wprawdzie zainspirować z tym albo odwołać do tego Reiss i po to, po i grać sobie pobawić się z tym wspomnieniem prawda czasem dla jednych będzie nieświadomy oni wiedzą, że ta jest inspirowana czymś w dawnym, ale ale, ale im się to podoba, bo jest ciekawe fajne, a ktoś inny to te inspiracje odbierze to drugie dno i będzie miał jeszcze większą przyjemność posługiwania się takim przedmiotem zapytam tak banalnie jest różnica między kobietami mężczyznami ich stosunku do dizajnu no i pytanie jest trudne może Oliwier zacznie oglądać ich włączać wyższy jak jest między wami studentami i jest także dziewczyny Randstad walą jakiś bardziej modemem Szkot pobili projektować jakiś określony dziedziny dizajnu interesują, a chłopcy bardziej obligacje powiedzmy telefoniczne czy strony internetowe czy to już dzisiaj się w ogóle zamarzała i taki podział taki seksizm, jakie uprawiam jest nieuprawnione wydaje się, że w dużym stopniu się zamazała tutaj przykład model też jest dość wyraźne, bo jest bardzo dużo mężczyzn, którzy są projektantami mody tak, żebym tego, by taki trochę stereotyp w listy jest niewskazany mi się wydaje wstydzą się woda jest chyba to kara spore spore rozgraniczenie bez rozgraniczenia pomiędzy właśnie w tym jednak trunkami i ja w bardziej technicznymi tutaj jednak ciągle dominują czerń reżyseria pewnie więcej mężczyzn tak tak jest związana z taśm prosto z 3 z inż. Kuźniarem z projektowaniem w środowiskach komputerowe wraz z jakimiś maszynami, których używamy do produkcji przedmiotów w tym bardziej techniczne Ajaksu maszynami to oznacza, że na ochronie chodzić do zakładów pracy i uczyć się jak działają te maszyny n p . ale mamy bardzo dobrze wyposażone pracownie warsztaty w szkole, gdzie tak naprawdę możemy pracować od rana do wieczora i znowu zdobywać tam radzą, więc na zasadzie praktyki nie tylko oglądania tego gdzieś jakiś wielki warzywniak, żeby wiedzieć co może taka maszyna zrobić np. jest tak jak z muzyką dyrygent, zanim stanie przed orkiestrą to musi się na nas uczyć być muzykiem i przynajmniej na 2 czy 3 instrumentach musi umieć grać, dlaczego podwozie potem będzie dyrygował orkiestrą to on wtedy lepiej wie, czego może wymagać od muzyków, bo sam dokonywał zna się na tym instrumencie znamy też wtedy jakieś ograniczenia np. technologicznie narzędzia albo właśnie widzimy jakieś nowe możliwości mamy pracownię ceramiczną mamy pracownię stolarską marży lekarka też, że trzeba dorżnąć umysłowego albo robi to co to znaczy rabat przez co do roboty, które np. wykonują bardzo precyzyjne ruchy praktycznie z dokładnością co do tysięcznych milimetrów miałem bardzo nam najczęściej spotykane w w fabrykach samochodów, gdzie wykonują jakieś ciasto czynności, do których człowiek publicznie w stanie wykonać ze względu na ograniczonym zakresie, gdyż błędy, które może popełnić klasę z 1 strony są warsztaty, a z drugiej też są współpraca nawiązywane z firmami, które nas zapraszają 13 studentów do różnych projektów trochę też, zadając im jakieś takie zadania prawda związane ze specyfiką wtedy oni się też mogą otrzeć o ten biznes o to, że jest taki właśnie inwestor jest także brief, czyli ten blichtr rozumiem, że to jest taki rodzaj ram w wymagań tego co projektujemy najdrożej za źle dla inwestora i zadanie postawione zadanie co jest do zrobienia, a realny co jesteśmy w stanie ważne, że to nie jest jednak takie trochę projektowany w chmurze tylko ono faktycznie musi się zakończyć jakimś faktem, bo ktoś oczekuje od nas, że wywiążemy się z tego zadania, że przeanalizujemy to my wykorzystamy swoje umiejętności wiedza naszych wykładowców, żeby jak najlepiej zrealizować zadanie dla ich też jesteś poddane ocenie nie tylko wykładowcy, ale jednak osoby, która zamawia i to jest szansa, bo może to jest możliwość takiego stażu współpracy dla takiej firmy to jesteś możliwość poszukiwania młodego projektanta już na etapie jego edukacji i wprowadzania go trochę to firmy, bo to zawsze zajmuje czas i no jest to taka fajna możliwość na przyszłą pracę tego trzeba się jak by angażować chodzić z doświadczenia i dziś zrobimy coś gorzej, a jutro może zrobimy coś latino nie ma innej drogi po prostu Słuchajcie powiem wprost czy, żeby być wybitnym dizajn erem trzeba wyjechać z Polski czy można będąc w Polsce być światowej sławy designer dzisiaj no myślę, że pytanie jest takie trochę nie potrafi na nią odpowiedzieć wprost, bo my mamy mniej rozpoznawalnych na świecie projektantów takich jak Oskar Zięta, ale on rzeczywiście też, że pracuje, ale i w Polsce i Szwajcarii, więc to jest także, dlatego że tam jest więcej pieniędzy więcej na zleceniodawców n p . którzy mają dużo pieniędzy, żeby zainwestować w dizajnie i powrót po to, poszukać czegoś wyjątkowego ani patrzą tylko na koszty, żeby jak najtaniej czy jakie są inne prawa z trudem się, że też zrozumienia funkcji naszego zawodu rynek w Europie jest trochę trochę szerszy i to nie jest często w Polsce ciągle niestety bardzo spłyca się tam ten temat to dziedzina i jest to moim zdaniem źle marginalizowana, ponieważ nie doceniać wpływu także wpływu projektanta na no właśnie powstawanie, chociaż z drugiej strony mamy coraz więcej bardzo takich naprawdę prężnie działających firm jak teraz byłam na Łódź design festiwal polskiej jak największej imprezie poświęconej designowi i właśnie budujące było to, że było szereg polskich firm i meblarskich i oświetlenia tak, które miały fantastyczne projekty naszych projektantów, czyli my mamy ludzi bardzo zdolnych i nasz park Poznań jest też pod tym względem uważam bardzo prężnie działającym regionem ponadto mamy dobre fabryki, ale meblowe i wielu projektantów takich jak Piotr Kuchciński czy Tomasz Augustyniak to są właśnie ludzie z Poznania i wielokrotnie wynagradzania jako najlepszy zależy w naszym kraju, więc mamy to zaplecze natomiast rzeczywiście to jest także to musi być po drugiej stronie firma, która zechce nas zrozumieć, że ten proces jest czasochłonne kosztowny proces projektowania i że ta praca się naprawdę opłaca i takie filmy, które to zrozumiałe w Polsce odnoszą sukces, czyli tylko musimy też na wszystko wymaga czasu ile w momencie, kiedy my tak naprawdę zaufania zgwałcona i okularach dzwonek na ważne słowa rzadko z kojarzone z tym, iż taki, że Grenlandia rzeczywiście macie rację, że to zaufanie jest bardzo istotne, więc ja myślę, że tak naprawdę my sobie musimy zdać sprawę, że no może powiedzmy sobie od 20 paru lat rozwijamy to branża tak naprawdę świadomość tego czym jest za 10 lat temu była jeszcze żadna, kiedy my zaczynaliśmy się tym zajmować jakoś tak na poważnie dzisiaj już wielu ludzi kojarzy to słowa, ale kojarzy właśnie za często z płodnością, o których mówiłeś, a za rzadko z tym mądre projektowanie z czymś co przynosi korzyści gospodarce tego jeszcze nie ma nad tym pracujemy nad czym jest coś takiego wszyscy używamy to nasza trójka myślę, że żal, że na pewno okulary i czy pamiętacie, kiedy ostatnio kupiliście poprawkę do okularów wyprodukowano w Polsce na rzeczywiste murarz Cieśla gramy, dlaczego dziennie to jest tak nie wiem, bo Okularnicy my Okularnicy teraz ma się w Charlotte Kalla raz, że nasze kino od lat to dla nas okularnik ów to strasznie ważne, iż wiemy jak bardzo ważnym elementem twarzy są okulary oprawki w związku z tym zmienia się stosy i w związku z modą i z tym, żeby sobie nadać tym trochę świeższy wygląd z twarzy co jakiś czas to wiadomo, że to się będzie zmieniać jest oprawki są dosyć drogie w związku z tym to powinien być dobry biznes to jest biznes absolutnie designerski, ponieważ ma przede wszystkim liczyć się w pewien kształt, ale też Materiałoznawstwa Maćka nie wiem czy wiecie, że te poprawki, które na, które patrzycie teraz są wykonane z drewna drewna z uzupełnionego hrabina Elena uderza w umowach jak się okazuje są drewniane możliwe są drewniane bardzo długo pracowano nad tym, żeby to było drewno drzew małe, żeby się nie złamało np. żywego oprawkach spadnie, ale daje niesłychaną lekkość niesłychaną jakoś przyjemności kontakt taki dotyk czegoś naturalnego z Olesna twarzy, dlaczego nie ma dizajnu optycznego w Polsce może jest nim są firmy takie wydaje mi się małe nie potrafię przywołać naz w, ale wydaje się, że są takie niszowe marki, które robią okulary, ale myślę, że oprócz tego co mówiłaś tego wyglądu to maska dla mnie okularnika nie wiemy dla was bardzo ważne ergonomia tej poprawki, czyli to jak ona siedzi na nosie jak ja mogę sobie poruszać się z tymi okularami na twarzy, więc i pod tym względem rzeczywiście było mi trudno znaleźć polską oprawę, która byłaby wygodna, a jednocześnie bardzo ładna to jest wyzwanie dla School for Her pomyślimy o tym, że w razie awarii jest, ale nie wiem, dlaczego więc też mają nie wiem jak najbardziej co będzie w projektach 1 z właśnie z naszych znajomych ze School for ma podjąć takie tematy na ma pracę dyplomową i realizuje go mam nadzieję, że efekty działań poznamy już wkrótce na obronach prac dyplomowych oraz byłego rzecznika my w ogóle mamy taką imprezę, na którą też bardzo państwa wszystkich zapraszamy, bo my chcielibyśmy, żeby ten dizajn stał się taką naszą wspólną sprawą jest zawsze bardzo się cieszy, kiedy do Holandii na właśnie taki tydzień holenderskiego dizajnu i naprawdę zwiedzają go tłumy ludzi i tanie są ludzie źle, jakby którymi, którzy zajmują lizanie na co dzień to są całe rodziny dziadkowie babcie ludzie na wózkach niepełnosprawni dzieciaki całe rodziny wylegają do tych wszystkich na te wszystkie ekspozycje, żeby zobaczyć co ciekawego robią projektanci holenderscy po prostu są ciekawi tego, dlaczego akurat w Holandii da się rozwiną Wiżajn i myślę, że oni są po prostu taką mnie dużym krajem, ale zawsze byli w czołówce takiej innowacji oni też są bardzo nastawieni na taki współdziałanie współodpowiedzialność reszta moc nie wiem wieku prawda siedemnastego, kiedy budowali swoje kanaliki, kiedy musieli się chronić przed, ale przed różnymi takimi niespodziankami natury wdał się aż zwolni część w depresji tzw . obniża poziom morza musieliśmy bronić niedużego kraju prawda niedużego kraju, ale jednak tam dominowała ta warstwa mieszczańska oni bardzo stawiali na edukację już od tego wieku właśnie siedemnastego na rozwój tak byli pod ciekawi świata zdobyli podróżnicy handlowcy mają po prostu smykałkę do tego wszystkiego i mają dosyć otwarte głowy, więc szukają naprawdę zaskakujących dróg dlatego dizajnu, ale teraz np. takim atakom taką gwiazdą tego dizajnu holenderskiego jest człowiek zajmujący się z taką dziedziną spekulacji, gdzie znają, która zajmuje się wyłącznie myśleniem stworzenie scenariuszy rozwoju z zadawaniem pytań ani dawania odpowiedzi, czyli tym co ja teraz zrobię też nadawanie cyfrowe nadawanie dokładnie tak on właśnie zachęca do tego, żeby wnikliwie zadawać pytania a co by było, gdyby np. więc test czeka, ale możemy zaś dizajnem myślenia, ale samo myślenie właśnie tutaj oni też zdiagnozowali jako taką taką gałąź szczerze, że ta jest też dizajn, ponieważ to, zanim powołamy do życia jakiś przedmiot trzeba bardzo dobrze się zastanowić, o co my robimy my żyjemy w w świecie nadmiaru przedmiotów nadprodukcji śmieci odpadów gadżetów, jeżeli będziemy dalej tak robić, że produkujemy rzeczy tak jak mówiłaś jednorazowe protestujący się szybko po prostu głupkowaty takiego powielać rzeczy jest po prostu im brzydka głupia to będziemy po prostu źli na takim cywilizacyjnym śmietnisku, więc oni się skupiają na tym, żeby zadać dobre pytanie, w którą stronę pójdziemy teraz projektowaniem to może należy wrócić do takiej sytuacji, żeby budować np. samochody, które będą przez 10 lat dobra ani po 3 latach już średni już psuły, czyli nic, żeby nie robić tego co się teraz zabierze się, że kupuje nie wiem Sakowicz Mrówka Jana ma się zepsuć po roku po to, żebyśmy musieli kupić następną sokowirówka i ten śmietnik zwiększali w związku z tym kota wymagałoby takiej ogromnej zmiany myślenia tak naprawdę i właśnie całego tego procesu produkcji, ale myślę, że my jesteśmy trochę w przededniu tej zmiany nie wiem czy wszyscy sobie z tego zdajemy sprawę ale, ale być może to będzie taki następny krok, że z tych rzeczy bardzo skomplikowanych przejdziemy tak naprawdę na dużo prostsza drewniane oprawki np. nadnaturalne charakter natura to jest jakiś tam jakiś tam trend bardzo silne, ale też myślałem o tym, że czasami, jakby mamy taką tendencję, że lepsze jest wrogiem dobrego i ulepszamy też komplikujemy, a może po prostu trzeba było wrzucić do prostych prostych rozwiązań pięknie nam 3 zrobią podsumowanie tej rozmowy bardzo dziękuję Katarzyna Andrzejczyk Briggs Olgierd Jaskulski jesteśmy w Poznaniu rozmawialiśmy o dizajnie jak się nazywam Tomasz Raczek bardzo dziękuję za rozmowę z nami państwo zaprasza łączy z 13 latach za tydzień my również bardzo dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - SZCZEROTOK (TOMASZ RACZEK)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA