REKLAMA

Co w zamówieniach publicznych zmienią unijne dyrektywy? - wyjaśnia mec. Wojciech Hartung

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-11-23 12:40
Czas trwania:
13:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze itp jest 1242 i to jest raport gospodarczy Radia TOK FM Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam za chwilę będziemy rozmawiać w ustawie o zamówieniach publicznych nasze co jakiś czas zmienia trochę jest łatana coraz pod hasłami wysyłają uelastycznia co to za sprawdzimy za chwilę, jakby jestem uelastycznia Niemców i co jeszcze moglibyśmy pozmienia się w prawie o zamówieniach publicznych także Bona w końcu spełniało swoją rolę, żeby z niej byli zadowoleni ich Rozwiń » może nie wszyscy, bo tak się nigdy nie da, ale przynajmniej w LM większości, ale oczywiście za chwilę w raporcie gospodarczym tradycyjnie złe wieści z rynków teraz WIG 20 na minusie i to takim wyraźnym, bo traci 1 i 63 % 1989 punktów w tyle teraz notuje WIG 20 poziom 2 tysięcy 3 łamane w, jeżeli chodzi o rynek walutowy to euro po 4 zł i 23 gr za dolara płacimy 398 za franka 390, a funt brytyjski teraz kosztuje 6 zł i 3 gr w betonie 1 z takich ról głównych tematów, które dzisiaj w sferze gospodarczej w Polsce dominuje oczywiście bankructwo neoBANK łezka w inny SK banku z Wołomina komisja nadzoru finansowego już wystąpiła z wnioskiem o ogłoszenie upadłości tego banku w Gent to oznacza, że to osoby, które oszczędzały pieniądze już teraz mogą powoli zaglądać np. na stronę bankowego funduszu Gwarancyjnego tam już za chwilę powinny pojawiać się komunikaty informacje, gdzie mogą państwo odzyskiwać swoje pieniądze w inny, kto otrzymał w SK banku ich do 100   000 EUR otrzyma wszystko jedno gwarantowane są od sumy, którą trzymał a kto ma więcej no cóż to musi liczyć z tym, że część pieniędzy nie odzyska, a tak naprawdę, żeby dostać wypłatę swojego depozytu wystarczy dowód osobisty Medyk przypomnę historię od sierpnia chętnych w SK banku były zarząd komisaryczny wszystko, dlatego że bank jak się okazywało się raz za dużo kredytów we śnie do końca był szczery w informacjach o tym w inny jak mówił ostanie własnych finansów potem były 2 banki, które analizowały czy nie przejąć przypadkiem w DM banku SK banku osobiście zdawały się, że nie chcą brać takie transakcje udziału stąd właśnie wniosek o upadłość raporty gospodarcze, a w naszym studiu mecenas Wojciech Hartung z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka człowiek, który w instytucjach unijnych zajmował się zamówieniami publicznymi dzień dobry dzień dobry ani nawet państwo zmieniamy zamówienia publiczne, czyli postulat, żeby to on sobie prawo zamówień publicznych rozumiem wasze co w końcu naprawić uelastycznić ten co chwila słyszy co zresztą mówimy, że coś się zmienia prawo zaraz go o zamówieniach publicznych od 2004 roku naliczyliśmy ponad 20 albo ich więcej w nowelizacji ustawy, które dokonują się w znacznej części pod tymi hasłami, o których pani powiedziała znacie generalnie zawsze chcemy uelastycznić poprawiać my chcielibyśmy przede wszystkim stworzyć pomysł czy stworzyć projekt, w który pozwalałby w pierwszej kolejności implementować modne słowo przepisy nowej dyrektywy dotyczącej zamówień publicznych czy też kilku nowych dyrektyw dotyczących zamówień publicznych do naszego porządku krajowego, a równocześnie rozpocząć się prace nad rzeczywiście próbą zmiany obecnie funkcjonującego w naszym kraju szumnie nazwanego systemu zamówień publicznych z ja nawet byłbym skłonny zgodzić się, gdy mówimy o systemie pod warunkiem, że nie będziemy go ograniczać tylko włącznie do ustawy o zamówieniach publicznych, bo dają się, że w bardziej zasadnymi właściwszym byłoby powiedzenie o tym, że mamy cały szereg możliwych form czy modeli realizacji zadań publicznych tak naprawdę, które często pod hasłami koncesji PPP zamówień publicznych w zasadzie sprowadzają się właśnie do realizacji zadań publicznych tak daleko, mówi że my chcielibyśmy rozbijemy państwo jego Kancelaria także razem z Konfederacji Lewiatan o tym, zacząć rozmawiać no, a ja słyszę od dobrych kilkunastu lat wiele miesięcy, że rząd się ma wygląd zmieni się rząd na razie to państwo się tym będzie zajmowało co potrzeba tej oddolnej inicjatywie, bo górnicze wydaje się, że troszkę nie idzie to znaczy, gdyby wyszło od góry to myślę, że nie byłoby tyle dyskusji o zamówieniach publicznych, bo przeważnie jest tak, że jak jest cisza to znaczy, że wszystko funkcjonuje w miarę dobrze tak tymczasem o zamówieniach publicznych słyszymy zaraz coraz więcej to nie w kontekście implementacji tylko od wielu od wielu lat wspólnie z Konfederacją Lewiatan nasza Kancelaria przygotowuje projekt pod nazwą właśnie zmieniamy zamówienia, które miałoby na celu tak jak pani, by po powiedziała przygotowanie tzw. małej nowelizacji ustawy o zamówieniach, która skupia się przede wszystkim właśnie na tym co jest niezbędnie konieczne, ale z punktu widzenia implementacji nowych dyrekty w dotyczących zamówień, a równocześnie powinny toczyć się również prace nad zmianą całego tegoż systemu zamówień publicznych to w ich implementacja dyrektyw, czyli prawo unijne, które mamy włożyć do naszego porządku prawnego, ale jak rozumiem tych dyrektywach, które na, których pan wspomina okres trzeba wdrożyć no nie nie wszystko da się tak powiem 11 przekalkulować czyjej przełożyć na nasz rynek nową maszynę teraz mocno specyfikę niż w tym jest powiedziałbym klub problemu to znaczy projekt nowelizacji ustawy o zamówieniach przygotowane przez poprzedni rząd ustanowił w zasadzie kalka powielenie niemalże dosłowne przepisów dyrektywy, a w naszej ocenie wspólnej Lewiatana zresztą kilku innych organizacji zrzeszających przedsiębiorców, ale wydaje mi się też samych zamawiających nie na tym polega implementacja w oczy tak jak pani wiedziała nasz rynek jest specyficzny, ale tu nie chodzi nawet to rynek tu chodzi o to, że od 2004 roku, a nawet wcześniej posługiwaliśmy się pewnymi pojęciami posługiwaliśmy się pewnymi utrwalonymi instytucjami, które znały już swoje na swoją definicję ludzie rozumieli, o co chodzi w ustawie tymczasem nowy projekt ustawy o zamówieniach tak jak mówię przepisuje w zasadzie nowe pojęcia nie do końca znane nie do końca obłaskawić one powiedziałbym przez naszych użytkowników nie tylko mówią o małych zamawiających czy dużych, ale również przez prawników w paradoksalnie mógłbym powiedzieć, że w interesie prawników byłoby to, żeby ten system był jak najbardziej skomplikowane tak na Allegro dochodzi w rejonie hali dlatego też nasza inicjatywa, a co nie gra co nieraz w tych dyrektywach, które są, dlaczego państwo trujące, żeby nie do końca przypisywać, jaki jest przede wszystkim na oczy same przepisy dyrekty w, jeżeli spróbujemy je zrozumieć i przełożyć na nasz zrozumiały w Polsce używanej język wydaje mi się, że są krokiem w dobrym kierunku przede wszystkim one mówią o tym, żeby więcej rozmawiać to znaczy, żeby ten proces udzielenia zamówienia publicznego nie był tak bardzo sformalizowane, jaki jest w Polsce, bo przypomnę, że my skupiamy się w zasadzie na procedurze udzielenia zamówienia i czasami proces przeprowadzenia zamówienia jest sukcesem samym sła w w naszych udało nam się zrobić udzielała się zrobić przed udało nam się zakończyć postępowanie i to jest od lamp Jane jako największe osiągnięcie jakie, a to jest to powinien być przynajmniej tak się nam wydaje 1 z drobnych elementów całego procesu nazwijmy go procesem inwestycyjnym, który powinien polegać na dobrym przygotowaniu projektu i na dobrym jego zrealizowanie tymczasem tak jak powiedziałem no my od zamiany sukces w sytuacji, w której udaje nam się wybrać wykonawcę wszystko jedno czy ten wykonawca potem zrealizuje zamówienie czy jest w ogóle w stanie zrealizować i jakim kosztem często niestety u nas to się też troszkę zmienia, ale kosztem ofert rażąco niskich moim kosztem pracowników ostatecznie kosztem pracowników i kosztem to co ja bym chciał podkreślić przecież ten system zamówień 33 czy procedura ma zmierzać do tego, żebym to ja pani wszyscy słuchacze mogli korzystać nie wiem z drogi z infrastruktury z usługi tak to nie jest zamówienie nie jest zamówieniem dlatego kto organizuje to zamówienie ono ma prowadzić do tego, żeby nie wiem usługa czy dalej szeroko pojęte za zadanie publiczne spełniało swoje role dla mnie jako jego użytkownik za granicą w tym prawie unijnym nie gra w prawie unijnym powiedziałbym, że gra niemalże wszystko co nie gra w naszym systemie w naszym systemie nie gra, bo poczynając od elementów przygotowania, bo element realizacji skupiamy się na zamówienie jako procedurze, bo oto jak rozumiem pani pyta przede wszystkim zbyt duża zbyt duże sformalizowanie całego procesu wszystko oparte na papierach wszystko oparte na bardzo liberalnym sztywnym rozumieniem pewnych pojęć czasem ogólnych brak rzeczywistej elastyczności to znaczy zbyt duży nacisk w naszym kraju w naszej ustawie, ale przede wszystkim w praktyce jej stosowania późniejszej położony jest na ten element formalny dokumenty dokumenty z daty dokumenty ściśle potwierdzające dane okoliczności podczas gdy przypomnę ciężko jest to osiągnąć, bo żyjemy w Polsce w Europie, a czasami mamy do czynienia z wykonawcami z innych krajów Unii unijnych czy światowych w i my chcemy to wszystko wdrożyć w bardzo taki powiedziałbym zero-jedynkowy proces co w szczególności w bardziej skomplikowanych przedsięwzięciach nie zdaje egzamin, lecz wszystkiego opisać przewidzieć w ustawie o g 11 latach elastyczność zachować trzeba zachować elastyczność i tyle ile jest rzeczywiście potrzeba to jest 1 z elementów drugiego z elementów to jest odchodząc nawet od przepisów samej ustawy pewien kontekst, więc instytucjonalne, bo o tym, się zapomina bardzo często ci mamy tak jak powiedziałem na początku szereg ustaw, które regulują proces inwestycyjny zamówienia koncesje PPP ustawa o komercjalizacji prywatyzacji ustawy komunalne w, a tak naprawdę mamy stworzone Urząd Zamówień Publicznych, który zajmuje się tylko drobnym wycinkiem, bo przede wszystkim ustawą o zamówieniach publicznych, więc albo zlikwidujemy urząd albo czego jestem większym zdecydowanie zwolennikiem dajmy mu większe kompetencje dajmy mu więcej środków większe możliwości i dają też większe kompetencje do ogarnięcia właśnie co najmniej kilku aktów, które oczywiście możemy SS z PiS sprecyzować także noszenie koncentrował tylko włącznie nad bardzo drobnym wycinku to wszystko co panowie brzmi trochę jak kat jak mówi połowę ceny kierują swoje podatkowe najlepiej byłoby napisać go o dno, choć oczywiście nie jest takie proste, ale rozumiem, że w żadnym razie tak usiąść i tylko o tym, debatować, bo mu czas nas goni rozumiem, że kwiecień przyszłego roku to jest moment, kiedy zdarzy, bo byśmy dokładnie wiedzieli co chcemy w jaki sposób w Polsce w Polskim prawie wdrożyć z tego co nie wymaga w związku z tym, że pije boja przypomnę się koncentrujemy na kwietniu 2016 roku, ale warto wrócić troszkę cofnąć się do momentu, kiedy te dyrektywy zostały przyjęte zostały przyjęte w 2014 roku na zasadzie ich kształt znany jest od 2013 roku przez ten czas zdarzyło się bardzo niewiele w Polskim podziały w procesie legislacyjnym na nie boję się powiedzieć, że zmarnowaliśmy 23 lata i teraz rzeczywiście działam pod presją czasu co nie jest najlepszym rozwiązaniem, szczególnie że ta presja czasu czy też ustawa przyjęta pod tą presją czasu no i na jej podstawie będą będzie wydatkowane GROM pieniędzy pochodzących z nowej perspektywy unijnej i Teresa, bo chcemy, żeby te pieniądze były wydatkowane jak najbardziej sprawniej efektywnie wydają się, że nie najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzanie w bardzo gwałtownej rewolucji, a taką rewolucją byłoby przyjęcie tej tego projektu ustawy, który został przyjęty przez poprzedni rząd nie rozumiem, że rząd, który teraz nastał rząd prawa sprawiedliwości mając mało czasu może zwrócić się do państwa na przykładzie podpytać o to co coś co może byłoby zmienić wdrożyć wydaje mi się, że jeśli jesteśmy gotowi służyć oraz zdaniem tak bardzo dziękuję panu ze spotkaniem z rana się skończył mecenas Wojciech Hartung z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka był naszym gościem to był raport gospodarczy kończymy za chwilę Jakub Janiszewski program połączenie to raport gospoda Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA